فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بررسی استدلال دکتر غنی نژاد در مورد رابطه حق حیات، تکلیف زیستن و مالکیت!
شرح استدلال:
خدا به انسان حیات داده است
حق حیات حق بنیادین بشر است و کسی حق ندارد آن را سلب کند (به جز جایی که حق حیات دیگری را بخواهد سلب کند)
انسان مکلف است این حیات را حفظ کند
برای حفظ حیات باید تامین معاش کند
لازمه تامین معاش حق مالکیت است
دکتر غنی نژاد ادعا می کنند که این گزاره ها مبنای دینی دارد و با اسلام سازگار است!
اما اسلام در این رابطه چه می گوید؟
در مقابلِ لاک نظر شهید مطهری بر این است که اگر چه حق حیات یک حق طبیعی اساسی است اما حق بنیادین بشر حق تکامل است. مطلبی که هیچ کدام از فلاسفه غرب به آن اشاره نکرده اند و انسان را در سطح یک حیوانِ دارای حیات معرفی کرده اند. همان تفاوتی که علامه جوادی آملی به آن اشاره کرده و میگوید انسان حیوان ناطق نیست بلکه حیّ متاله است! یعنی ذی حیاتی است که برای خدایی شدن آفریده شده است. خلقت او جهت دار است و این جهت همان است که فرمود: یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه! (انشقاق-6)
فلذا اینگونه نیست که تنها تکلیف انسان حفظ حیات مادی اش باشد!
بلکه اتفاقا تکلیف انسان حفظ و رشد حیات معنوی است تا آنجا که در اعلی درجه این رشد معنوی، فدا کردن جان (شهادت) اوج کمال است.
وجه ممیزه حقوق در اسلام و غرب همین نکته است که حق بنیادین (و طبیعتا تکلیف بنیادین) انسان کدام است؟
هر کدام از این دو مبنا را بپذیریم امتداد آثارش تا جزئی ترین رفتارها و پدیده های فردی و اجتماعی خود را نشان می دهد.
حقوق طبیعی از دیدگاه جان لاک و مرتضی مطهری
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
مطهری و لاک.pdf
774.6K
برای مطالعه: مقاله
حقوق طبیعی از دیدگاه جان لاک و مرتضی مطهری
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
غنی نژاد در مورد اقتصاد دهه شصت گفت بدترین دوره اقتصادی ما دهه شصت بود که در نهایت به آنجا رسیدیم که در مغازه ها فقط کنسرو وجود داشت!
تصور کنید در زمان جنگ تصمیم میگرفتیم همه چیز را به بازار بسپریم!
آنوقت این جماعت نئولیبرال کاری میکردند که نان خالی به جبهه ها نرسد!
یک نمونه اش اظهارات رئیس کل بانک مرکزی اواخر جنگ است که گفت هر چه فرماندهان جنگ اصرار کردند به آنها ارز ندادم و این را با افتخار به عنوان یک نمونه از مزایای استقلال بانک مرکزی نام می برد. (ببینید)
هر چند اساسا در مورد اقتصاد دهه شصت واقعیت چیز دیگری است که پیشنهاد میکنم مقدمه کتاب خانم دکتر پسران که دکتر فرشاد مومنی نوشته است را بخوانید.
یا این مصاحبه را که فرشاد مومنی در مورد اقتصاد دهه شصت داشته را ببینید.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر میخواهید بدانید که استقلال بانک مرکزی چیست، این سخنرانی را گوش کنید.
آقای مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد و رئیس کل بانک مرکزی در سالهای ۶۵ تا ۶۸.
بانک مرکزی مستقل است. پس حتی اگر برای تهیه لوازم جنگ و برای نجات جان مردم و جوانان هم ارز بخواهد نمیدهیم.
ما تنها در صورتی ارز میدهیم که بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول توصیه کند.
و این شد که امام مجبور شد قطعنامه را بپذیرد.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از راهبردهای همیشگی لیبرالها بازی با واژه ها بوده است. این راهبرد کاربردهای زیادی دارد. مثلا وقتی میخواهید زیر بار قبح و زشتی یک واژه نروید آن را به واژه های دیگری تبدیل کنید. مثلا به جای رشوه بگویید هدیه. به جای ربا بگویید اسکونت. به جای دوست دختر بگویید زید و...
یا مثلا وقتی میخواهید زیر بار مفهوم یک واژه نروید با کمی تغییر در مفهوم واژه را تغییر دهید. مثلا به جای اینکه بگویید من آتئیست هستم بگو من آگنوستیکم! یعنی نمی گویم خدا وجود ندارد بلکه میگویم نمیدانم خدا وجود دارد یا نه :)
شما هیچوقت نمی توانید یک آگنوستیک پیدا کنید که به وجود خدا اعتقاد داشته باشد یا حداقل 50 درصد به وجود خدا اعتقاد داشته باشد! :)
یکی از مواردی که در مناظره غنی نژاد و علیزاده به آن اشاره شد تفاوت لائیسیته و سکولاریزم است!
مجری برنامه می پرسد که لیبرالیسم یک امر ضد دین، لائیک یا سکولار است؟ (یعنی دقیقا سوال مجری این است که لیبرالیسم کدامیک است؟)
غنی نژاد در پاسخ می گوید: سکولار با لائیک فرق دارد و فقط دو کشور در دنیا داریم که لائیک هستند! سکولاریسم دنیوی شدن دین است!
تحلیل: (یادداشت کامل)
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
یکی از راهبردهای همیشگی لیبرالها بازی با واژه ها بوده است. این راهبرد کاربردهای زیادی دارد. مثلا وقتی میخواهید زیر بار قبح و زشتی یک واژه نروید آن را به واژه های دیگری تبدیل کنید. مثلا به جای رشوه بگویید هدیه. به جای ربا بگویید اسکونت. به جای دوست دختر بگویید زید و...
یا مثلا وقتی میخواهید زیر بار مفهوم یک واژه نروید با کمی تغییر در مفهوم واژه را تغییر دهید. مثلا به جای اینکه بگویید من آتئیست هستم بگو من آگنوستیکم! یعنی نمی گویم خدا وجود ندارد بلکه میگویم نمیدانم خدا وجود دارد یا نه :)
شما هیچوقت نمی توانید یک آگنوستیک پیدا کنید که به وجود خدا اعتقاد داشته باشد یا حداقل 50 درصد به وجود خدا اعتقاد داشته باشد! :)
یکی از مواردی که در مناظره غنی نژاد و علیزاده به آن اشاره شد تفاوت لائیسیته و سکولاریزم است!
مجری برنامه می پرسد که لیبرالیسم یک امر ضد دین، لائیک یا سکولار است؟ (یعنی دقیقا سوال مجری این است که لیبرالیسم کدامیک است؟)
غنی نژاد در پاسخ می گوید: سکولار با لائیک فرق دارد و فقط دو کشور در دنیا داریم که لائیک هستند! سکولاریسم دنیوی شدن دین است! و لیبرالیسم ریشه در دین و توحید دارد!
تحلیل:
معنای دقیق اصطلاح سکولار "دنیایی" است و سکولاریسم با نفی آخرت، تلاشی برای "دنیایی شدن" در مقابل امردینی است نه "دنیایی شدن دین". واژه سکولار Seculur از اصطلاح لاتینى Sueculum به معنى "قرن" گرفته شده و به "زمان حاضر و اتفاقات این جهان" در مقابل آخرت اشاره دارد.
در حقیقت حذف دین است نه دینِ دنیایی شده. نمی شود بخشی از دین را بگیریم و بگوییم این همان دین است! آن دیگر دین دیگری است.
سوال اینجاست که دکتر غنی نژاد چرا واژه دین را به معنای سکولاریسم می چسبانند و سعی میکنند سکولاریسم و لیبرالیسم را در مقابل دین قرار ندهند؟
پاسخ مشخص است! مخاطب او جامعه مذهبی است و نباید با اعتقادات ایشان مقابله کند بلکه باید سعی کند دینداران را با لیبرالیسم آشتی دهد ولو به قیمت تحریف و تغییر در واژه ها و مفاهیم.
اما آیا بین لائیسیته و سکولاریسم تفاوتی وجود دارد؟
به منابع زیادی رجوع کردم و حقیقتا تفاوت معناداری که مدنظر آقای غنی نژاد باشد، پیدا نکردم و برخلاف ادعای غنی نژاد کشورهای زیادی از جمله کانادا و بلژیک و ... را لائیک می دانند. نه اینکه تفاوتی نباشد. بالاخره دو کلمه از دو ریشه متفاوت هستند اما لائیک و سکولار بودن کشورها به معنی کنار گذاشتن دین در امر حکومت است و محل نزاع هم همین جاست نه تفاوت جزئی در معنی دو اصطلاح! که خب ایشان طبق معمول با زیرکی از پاسخ به این پرسش فرار کرد و البته حرف غلط ایشان هم همان بود که بیان شد: سکولاریسم یعنی دنیوی شدن دین!!! اگر کسی منبعی برای چنین تعریفی پیدا کرد بسیار ممنون می شوم برای ما ارسال کند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لیبرالها وقتی می خواهند مفهوم جعلی یارانه پنهان را قالب کنند می گویند چرا نفت و فرآورده های نفتی و منابع طبیعی را به مردم ارزان می فروشید!
وقتی می خواهند بگویند دولت بزرگ است می گویند چرا نفت و منابع طبیعی که مال مردم است به دولت داده می شود (غنی نژاد گفت به جای مالیات نفت را دولت می گیرد)
اگر این منابع مال مردم و در دست دولت (بعنوان نماینده مردم) قرار گرفته که خب چرا می گویید مال مردم به مردم گران فروخته شود؟!
اگر مال مردم نیست و مال دولت است که خب چرا آن را به جای مالیات جا می زنید؟
پاسخ: لیبرالها می گویند منابع طبیعی و چاه های نفت هم باید خصوصی شود و در اختیار سرمایه داران قرار گیرد! راکفلرهای ایرانی هم باید مالک چاه های نفت شوند و انفال و زمین ها و معادن را به مالکیت خصوصی خود در بیاورند و بقیه مردم جامعه اجیر و نوکر و برده آنها باشند!
واضح است که این تفکر باید مخالف ملی شدن صنعت نفت باشند!!!
آقای غنی نژاد طوری حرف می زند که گویی کشورهای صاحب نفت مالیات نمی گیرند!
این نوع بردگی اتفاقا بسیار برای لیبرالها جذاب است! هر چند می گویند لیبرالیسم یعنی بردگی و اطاعت از انسان دیگر نکنیم!
منظورشان این است که بندگی خداوند را نکنیم و سرمایه داران مطیع قانون و دولت نباشند و مردم برده سرمایه داران شوند!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
لیبرالها وحشی ترین و افراطی ترین نوع آن (لیبرتارینیسم اتریشی) را روی میز گذاشتند تا جمهوری اسلامی ایران به لیبرالیسم معتدل شده بسنده کنند!
این راهبرد همیشگی دشمنان جمهوری اسلامی ایران بوده که به مرگ می گرفتند تا مسئولین غیرانقلابی و ترسو به تب راضی شوند.
نمونه اش را می توانیم در قضیه حجاب ببینیم!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
آقای غنی نژاد!
دین اسلام نیازی به دنیوی شدن ندارد!
دین اسلام برای سعادت دنیا و آخرت انسان آمده است و کافی است!
آن چیزی که نیاز به دنیوی شدن داشت دین تحریف شده مسیحیت بود!
فیلم مرتبط
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
ارزش کلام فقیه بزرگی چون خمینی کبیر در چنین جملاتی مشهود است.
خار چشم دشمنان اسلام یک عنوان تعارفمآبانه و مدح بیاساس نیست.
یک واقعیت است.
خار چشم دشمنان اسلام واقعیتی است برای دیروز، امروز و فردا.
این واقعیت به درازای عمر قانون اساسی جمهوری اسلامی ادامه دارد.
بهشتی بر تارک قانون اساسی ایران جاودانه است.
واقعیت این است که بهشتی عزیز آنچنان با تاروپود قانون اساسی ایران گره خورده است که مخالفت با قانون اساسی مخالفت با بهشتی و مخالفت با بهشتی مخالفت با قانون اساسی است.
رحمت و رضوان خدا بر بهشتی مظلوم و مقتدر.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar