eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.6هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
2.6هزار ویدیو
121 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی عضو اندیشکده قصد مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم حنیفیت در دین، یا دینداری حنیف وار یعنی چه؟ آیا می شود یک جامعه اسلامی، یک دولت اسلامی رویکردش به دین مبین اسلام، حنیف وار (ششدانگ) نباشد و در عین حال از مواهب دین مبین اسلام بهره‌مند و سعادتمند شود؟ خداوند در آیه ۳۰ سوره روم فرموده: فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ ﴿۳۰﴾ پس روى خود را با گرايش تمام (شش دانگ) به سوى دين كن، همان سرشت الهی كه خدا مردم را بر آن سرشته است، آفرينش خداى تغيير پذير نيست، این است همان دين پايدار ولى بيشتر مردم نمیدانند. یعنی حنیف وار به دین گرایش داشته باشید، شش دانگ، و بدون شرک های پنهان(شرک در ربوبیت)، و اینکه در ادامه به فطرت و تبدیل ناپذیر بودن آن اشاره می کند، منظور این است که زمانه تغییر می کند ولی فطرت انسان تبدیل پذیر نیست، و این دین منطبق با فطرت انسان طراحی شده، بعد در ادامه می فرماید : این است دین قیّم، شاید منظور این است که حنیف وار دین داری کردن، دین قیّم است، به عبارتی یعنی اگر دین اسلام را ششدانگ بخواهید، رویکردتان به آن حنیف وار باشد، و به صورت جامع مبنای زندگی خود قرار دهید، درد شما را دوا می کند، وگر نه ... و سپس در پایان می فرماید ولی اکثر انسان ها این مطلب را نمی دانند، یعنی به این نکته ها توجه ندارند. درک من از این آیه شریفه این است که مثلاً نمی شود ما مسلمان باشیم، یک نظام جمهوری اسلامی هم بنا کنیم، و در عین حال اقتصاد ما یک اقتصاد مبتنی بر آموزه های مکتب لیبرالیسم باشد، و همچنین بخش های دیگر مثل فرهنگ و تعلیم و تربیت و غیره. این خروج فاحش از حنیفیت است. خروج از حنیفیت در دین یعنی ورود در شرک در ربوبیت الله. پس تا زمانی که مسئولان اجرایی و قانونگذاری کشور، رویکردشان به دین مبین اسلام حنیف وار نگردد، دردی دوا نمی شود. التماس دعا 🤲 سید حمید از شما دعوت می کنم بپیوندید https://eitaa.com/hamidmirshamsi0
✍️ تأملاتی تاریخی و فلسفی در ضلالت تفکر مدرن با نظر به مواضع غنی‌نژاد در مناظره با علی‌زاده: https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi/8846 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
این چه نوع تعریف از اخلاق است که بگوییم فلان شخص،عارف و مهذب است اما برای او مهم نباشد که پرچم اسلام شکست بخورد یا پیروز شود؟ این نوع اخلاق،همان اخلاق یونان است اخلاق انبیاء اخلاق تولی و تبری است تولی و تبری به این معنا یکی از فروع دین نیست،بلکه‌ جزو اصول دین و از ارکان توحید است @syjebraily
نقطه اوج مناظره اما آنجا بود که غنی‌نژاد گفت بخش خصوصی پول ندارد! 😭 گلریزون کنیم؟ 😂 البته منظور غنی‌نژاد این است که چرا مثل آمریکا نیستیم که ۲۶ نفر به اندازه ۴ میلیارد نفر ثروت داشته باشند؟ و البته از نظر ایشان هیچ عیبی ندارد که بخش خصوصی پول‌هایشان را از کشور خارج کنند! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
بخش خصوصی پول ندارد! اما پول بخش خصوصی عامل تورم هست! خدایا این لیبرال ها رو شفا نده تا ما یکم بخندیم😂😂😂 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
که اینطور! اقتصاد آزاد باعث توسعه انگلیس شده؟ :)) ۴۷ تریلیون دلار یعنی دو برابر GDP امروز آمریکا! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقتصاد آزاد با طعم گلوله! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لیبرال‌ها و هاشمی در دهه هفتاد سیاست تعدیل ساختاری که نسخه IMF بود را دقیقا با همین اسم پذیرفتند و فاجعه تورمی سال ۷۴ و شروع چرخه تبعیض در ایران را رقم زدند. اینکه لیبرال‌ها تاکید دارند پشت واژه علم پنهان شوند و ایدئولوژی‌های خود را گزاره‌هایی علمی جا بزنند و درنهایت این علم را جهان‌شمول و همچون فیزیک و شیمی معرفی می‌کنند برای همان است که بارها گفته‌ایم: ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان این است! این چند جمله از دکتر غنی‌نژاد را ترجمه می‌کنم: ۱. مفهوم مخالف لیبرالیسم فقط سوسیالیسم نیست= مفهوم مخالف لیبرالیسم اسلام و جمهوری اسلامی است. (احسنت! ما هم همین را می‌گوییم) ۲.مفهوم مخالف لیبرالیسم صنع گرایی و ساختن جامعه است = جامعه را رها کن مثل جنگل تا خودش ساخته شود. گرگها و گوسفندان به تعادل خواهند رسید! ۳. گرفتاری امروز ما این است که می‌خواهیم همه چیز را بسازیم! فرهنگ را می‌خواهیم مهندسی کنیم = باید فرهنگ را رها کنیم و دستور رهبری مبنی بر مهندسی فرهنگی را کنار بگذاریم. امر به معروف و نهی از منکر و هرگونه فعالیت فرهنگی را کنار بگذاریم. ۴. اقتصاد را می‌خواهیم مهندسی کنیم = لسه فر لسه پسه (رها کن بگذار خودش بشود) البته غنی‌نژاد در جای دیگری پذیرفت که تمام کشورهای دنیا برنامه‌ریزی اقتصادی دارند و دخالت‌های بسیاری در اقتصاد می‌کنند ولی در ایران باید کلا رها کرد! ۵. آزادی را می‌خواهیم مهندسی کنیم = این مهم‌ترین نکته غنی‌نژاد است. او اعتقاد به آزادی مطلق دارد. لیبرترین‌ها و اتریشی‌های افراطی می‌گویند آزادی حد و حصر ندارد. ۶. نمیشه آقا = این نمیشه از نظر غنی‌نژاد فقط به معنای این نیست که این کار درست نیست بلکه از نظر فلسفی او اعتقاد دارد که نمی‌شود. چه بخواهیم چه نخواهیم به سمت آزادی مطلق خواهیم رفت. این یکی از اشتراکات منتهی الیه راست و منتهی الیه چپ است. هر دو به جبر تاریخی می‌رسند و یکی آرمانش کمونیسم می‌شود و دیگری آرمانش آنارکوکاپیتالیسم است. کلاهما فی ضلال مبین... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
💠سلسله همایش‌های جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی 🔸️همایش دوم 🔷️اندیشه امام خمینی (ره) با ارائه پژوهشگران علوم انسانی: مهدی امامی، سیدعلی موسوی، محسن قنبریان، علی فرحانی، امین اسدپور، علی محمدی، محمد جواد تاکی، مجتبی نامخواه 📌 زمان:پنج‌شنبه ۴ خرداد‌ماه -ساعت ۱۰ صبح 📍مکان:مصلی قم-پژوهشکده باقرالعلوم 🔰جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 🆔️ @ammar_ensani
چقدر زیبا کدگذاری کرد آقای غنی‌نژاد، گفت ریشه آزادی خواهی من یا همون لیبرالیسم بنده برمیگرده به صد صدوپنجاه سال پیش، این زمان دقیقا دوران میرزا ملکم خان هست، و چقدر دقیق عقاید این دو فرد (میرزا ملکم خان و غنی‌نژاد) در حوزه اقتصاد با هم دیگه تطابق داره. دقیقه 10. میرزا ملکم خان: غربی شدن تنها راه نجات ایران است. غنی‌نژاد: لیبرالیسم تنها راه نجات ایران است. میرزا ملکم خان:مردم متدین هم می‌توانند غربی فکر کنند. غنی‌نژاد: لیبرالیسم با مذهب منافاتی ندارد. میرزا ملکم خان: باید از سرتا پا غربی شویم. غنی‌نژاد: اقتصاد لیبرالیسم راه نجات اقتصاد ایران است. میرزا ملکم خان : باید در فراموش خانه ها از عقاید سنتی خود رها شد تا پیشرفت کنیم. غنی‌نژاد : من به این انقلاب اعتقادی ندارم و باید قانون اساسی اون تغییر کنه. اما ما در تاریخ کشورمون هیچ وقت اجازه تاخت و تاز به میرزا ملکم خان‌ها ندادیم ما قهرمان ملی‌مون میرزا تقی خان فرهانی هست نه غرب‌زده‌هایی لیبرال. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
✅درباره «گشودگی زبان» علیزاده در مناظره‌ها آیا جبهه فکری انقلاب می‌تواند نمایندگی غرب را از غربگرایان ایرانی پس بگیرد؟ 📝 دکتر حمید ابدی 3⃣ از 3⃣ در دهه هفتاد شمسی، عبدالکریم سروش و همراهان او در نحله روشنفکری دینی، تلاش کردند به مثابه نماینده معرفت‌شناسی مدرن غربی، خود را در برابر معرفت‌شناسی فلسفی و کلامی حوزه علمیه قم صورت‌بندی کنند. هنوز هیوم و لاک و کانت و ... را ندیده بودیم، که پوپر را در برابر ما علم کردند، قرائت مبتذلی از هرمونوتیک به جان ما انداخته شد و چاه ویلی از مباحث معرفت‌شناختی و روش‌شناختی به روی ما باز شد. ما در این تجربه، خود را جبهه‌ای در برابر غرب می‌دیدیم، حال آن‌که با «شبه غرب» رو به رو شده بودیم. بعدها راهِ سروش را فیرحی و طیف «فوکویی‌های قم» با تحلیل گفتمان پی گرفتند و این‌ها هم ما را به گونه‌ای دیگر، نوعی «شبه تجدد» غربی را در فضایی پر از سوءتفاهم پیش روی ما گشودند تا شمشیرها را بر یک «تجدّد وهمی» برکشیم و به جنگ آن برویم. آن‌چه در این منازعه، اساساً نبود و به دیدار آن نرفتیم، «غرب» بود. در فضای اجرایی کشور هم تکنوکرات‌هایی نمایندگی اندیشه اقتصادی و اداری غرب را یدک می‌کشیدند که رفته رفته فهمیدیم که این «لیبرالسیم تخیّلی» آن‌ها که با تبدیل همه عرصه‌های جامعه به میدان عرضه و تقاضای آزاد، یک نظم طبیعی انسانی ایجاد می‌شود، در هیچ زمین و آسمانی نه قبلاً تحقّق یافته و نه امکان تحقّق دارد. ولی باز ما تصورمان این بود که به مثابه «نمایندگان اسلام و انقلاب» داریم به جنگ «غرب و توسعه غربی» می رویم. ولی در مجموع، آن‌چه ما به جنگ و منازعه به آن رفته‌ایم، شبه غرب، شبه تجدد، شبه مدرنیته، شبه توسعه، شبه لیبرالیسم، شبه نئولیبرالیسم و ... بوده و چیزی که غایب بوده «اندیشه و واقعیت محقّق غرب مدرن» است. آیا طلیعه گام دوم می‌تواند بازخوانی و بازگشت ما از این منازعه و بازطراحی زمین منازعه جدید باشد؟ آیا گام دوم برای جبهه فکری انقلاب اسلامی می‌تواند لحظه رو به رو شدن با «غرب واقعی» باشد؟ حقیر جزو کسانی نیستم که بخواهم از منازعه با غرب انصراف بدهم و مانند پزها و مدهایی که اخیراً در برخی حزب‌اللهی‌های علوم اجتماعی‌خوانده می‌بینم، دعوت به آموختن از غرب کنم. ولی اینقدر می‌فهمم که یک جهاد و اجتهاد فکری برای رو به رو شدن و دیدار با غرب واقعی لازم است. ما باید «غرب واقعی» از چنگ غرب‌گرایان ایرانی نجات بدهیم! تفاله‌ای از غرب که این‌ها به ما گزارش داده‌اند، امر محالی است که در هیچ جای آسمان و زمین، جز مغزهای تخیل‌زده خودشان امکان وقوع ندارد. انگار تقدیر جبهه فکری انقلاب در گام دوم این است که هم پای در بنیادهای فکر اسلامی ـ اعم از فلسفی، کلامی و فقهی ـ بگذارد و هم «نمایندگی غرب» را از غربگرایان پس بگیرد. انقلاب اسلامی وسعتی به جبهه فکری انقلاب داده که غرب را نه از طریق غرب‌گرایان مبتذل ایرانی، بلکه از سرچشمه‌های اصلی اندیشه غرب و از طریق رو به رو شدن با واقعیت جهان غرب بشناسند. اکنون نه در محافل رسمی، ولی در محافل غیررسمی حوزه و دانشگاه، جریان خوانش متون اصلی غرب در حال نضج یافتن است و این نشانه خوبی است. ما نیاز داریم که قدری از مواجهه درجه دو و گزارش‌خوانی‌های فوری، فاصله بگیریم و با متون اصلی و تاریخ واقعی غرب مدرن و واقعیت جهان امروز رو به رو شویم و بشناسیم. این‌گونه راه تحوّل علوم انسانی را هم دقیق‌تر و منقّح‌تر طی خواهیم کرد. 🆔 @social_theory
گاهی اوقات به جای خواندن چندین کتاب میتوانید با این یادداشت های کوتاه خلاصه مطالعه چندین ساله یک نفر را به دست بیاورید. البته این به معنای استغناء از مطالعه نیست.
لایه‌های پنهان تصمیمات و اقدامات 🖌 مقام معظم رهبری حفظه الله در دیدار سی‌ام اردی‌بهشت با مسئولان وزارت خارجه یکی از ضوابط الزامی در سیاست خارجی را «قدرت تشخیص لایه‌های پنهان در تصمیمات و اقدامات منطقه‌ای و جهانی» بیان کردند. ضابطه‌ای کلیدی و مهم که نه تنها در سیاست خارجی و تحلیل وقایع بین‌المللی اهمیتی به‌سزا دارد و منجر به تعیین راهبرد و تصمیم صحیح و حکیمانه می‌شود که در سیاست داخلی و تحلیل وقایع داخلی کشور در تمام عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... نیز بسیار مهم و راهگشاست و از قضا این مهم، حلقۀ مفقودۀ بسیاری از تحلیل‌ها و سیاست‌گذاری‌های امروزه‌ست. رعایت این ضابطه در عرصۀ داخلی اگر مهم‌تر از عرصۀ بین‌المللی نباشد شانه به شانه آن دارای اهمیت است چرا که این لایه‌های پنهان باید در رفتار و گفتار هم‌وطنان و مسئولان و اساتید دانشگاهی و متخصصین و ... کشف شود که بی‌شک رنگ تزویر و ریا و نفاق برای خائنان و طمّاعان یا رنگ خیرخواهی و دلسوزی برای جاهلان نیز به آن افزوده شده و ظاهر همراهی و همدلی دارد. در نتیجه دقت و توجه لازم برای رعایت این ضابطه کمرنگ می‌شود. ادامه یادداشت ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
لایه‌های پنهان تصمیمات و اقدامات 🖌 مقام معظم رهبری حفظه الله در دیدار سی‌ام اردی‌بهشت با مسئولان وزارت خارجه یکی از ضوابط الزامی در سیاست خارجی را «قدرت تشخیص لایه‌های پنهان در تصمیمات و اقدامات منطقه‌ای و جهانی» بیان کردند. ضابطه‌ای کلیدی و مهم که نه تنها در سیاست خارجی و تحلیل وقایع بین‌المللی اهمیتی به‌سزا دارد و منجر به تعیین راهبرد و تصمیم صحیح و حکیمانه می‌شود که در سیاست داخلی و تحلیل وقایع داخلی کشور در تمام عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... نیز بسیار مهم و راهگشاست و از قضا این مهم، حلقۀ مفقودۀ بسیاری از تحلیل‌ها و سیاست‌گذاری‌های امروزه‌ست. رعایت این ضابطه در عرصۀ داخلی اگر مهم‌تر از عرصۀ بین‌المللی نباشد شانه به شانه آن دارای اهمیت است چرا که این لایه‌های پنهان باید در رفتار و گفتار هم‌وطنان و مسئولان و اساتید دانشگاهی و متخصصین و ... کشف شود که بی‌شک رنگ تزویر و ریا و نفاق برای خائنان و طمّاعان یا رنگ خیرخواهی و دلسوزی برای جاهلان نیز به آن افزوده شده و ظاهر همراهی و همدلی دارد. در نتیجه دقت و توجه لازم برای رعایت این ضابطه کمرنگ می‌شود. 🔸مثلاً «تشخیص لایه‌های پنهان در تصمیمات و اقدامات اقتصادی کشور» یعنی آنکه فردی که متعلق به جریانی است که سکان‌دار سیاست‌های اقتصادی سه دهه اخیر کشور بوده و از تئوریسین‌های گردن‌نگیر وضع موجود است خود را صرفاً یک شخصیت آکادمیک و دانشگاهی که هیچگونه مسئولیت دولتی در طول این سال‌ها نداشته معرفی کند، درحالی‌که از صد مسئول بیشتر اثرگذار بوده است. 🔹دیگر آنکه آموزه های لیبرالیسم را با عنوان زیبا و مخملین «علم اقتصاد» به حلقوم بدنۀ دانشگاهی و اجرایی اقتصاد کشور کنی و شعار عدالت و آزادی و مردم‌خواهی و ... نیز سر دهی. 🔸یا اینکه تضاد منافع و لحاظ منافع شخصی در موضع‌گیری‌ها و تصمیمات را نبینی و آن‌ها را تحلیل علمی کارشناسان خبره و باتجربه بنامی. 🔺با این بیان یکی از وجوه ممیزۀ بین تحلیل علمی با تحلیل علم‌نما را می‌توان در ضابطه‌ای خلاصه کرد به نام «تشخیص لایه‌های پنهان در تصمیمات و اقدامات» ✍️ حسین شادروانان ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
«استیلا» و «ولایت» هم‌ریشه هستند و اگر بعضی از محققانْ استیلای غرب را بر عالمْ «ولایت طاغوت» خوانده‌اند، تعبیری را می‌جسته‌اند که بتواند مفاهیم جدید را در حوزۀ معرفت دینی معنا کند؛ و چه تعبیر درستی یافته‌اند. غرب، از همان آغاز، غایتی مگر برپایی یک حکومت جهانی نداشته است و هم‌اکنون نیز چه آنان که از حاکمیت ماهواره‌ها به وحشت افتاده‌اند و چه آنان که مشتاقانه چنین روزی را انتظار می‌برند، هردو، حاکمیت ماهواره‌ها را با حاکمیت جهانی غرب یکسان گرفته‌اند؛ و هر دو اشتباه می‌کنند. مقاله ی انفجاراطلاعات @social_theory
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آری.. این است نئولیبرالیسم ✅ زباله دانی بنام نئولیبرالیسم، از زبان نوآم چامسکی، زبان شناس و فیلسوف آمریکایی @tahliltamadoni
اتفاق مبارکی که افتاد این است که در ذهن انقلابی‌ها جریان اقتصادی لیبرال‌ها به جریان سیاسی‌شون پیوند خورد. بازنده این میدون فقط انقلابی‌هایی هستند که میخوان اونطرف بایستند... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
همه یا عده‌ای قلیل؟! اول عرض کنم رئیس سازمان هواپیمایی کشور فرد متعهد و متخصصی است. مستندی در شبکه یک پخش شد با اجرای آقای دلاوری باعنوان بی‌واسطه. پیشرفت‌های چشم‌گیر صنعت هوایی را نشان داد و حقیقتا لذت بردم. مشکلات را هم بدون رودربایستی مطرح کردند. شبیه‌ساز پروازی که در ایران به دست مهندسین کشورمان ساخته شده فوق العاده جذاب و در منطقه بی‌نظیر یا بسیار کم نظیر است. اما اینها را گفتم که بگویم همین رئیس سازمان هواپیمایی وقتی وارد مساله اقتصاد می‌شود گاهی اوقات یک نئولیبرال افراطی می‌شود. مثلا کجا؟ مثلا آنجایی که گفت باید به جای ۹۰ فرودگاه چند فرودگاه محدود و سطح بالا می‌ساختیم. این همان منطقی است که می‌گوید برای توسعه عده‌ای باید زیر چرخ‌های بی‌عدالتی له شوند. یکی از علت‌های اصلی سرعت کند توسعه صنعتی در ایران نسبت به برخی از کشورهای جهان (آن هم در صنایع بسیار بزرگ) همین نگاه کردن به جنبه عدالت است. یعنی منافع عموم مردم درنظر گرفته شده است به جای منفعت طبقه‌ای خاص. مساله اصلی اقتصاد از نظر اسلام عدالت است و نتیجه این عدالت پیشرفت خواهد بود اما ممکن است سرعت آن کمتر باشد نسبت به میان‌بُر ظالمانه توسعه به شکل غربی. در مورد خودرو هم با وجود تمام انتقادات، من از تولید انبوه پراید در دهه هشتاد به لحاظ اقتصادی و مبانی عدالت دفاع می‌کنم. دقیقا منطق تولید پراید متناسب با قدرت خرید "عموم مردم طبقات پایین" با منطق ۹۰ فرودگاه به جای چند فرودگاه لاکچری یکی است. ابتدای دولت نهم یک میلیون نفر خودرو داشتند و انتهای دولت دهم ۱۰ میلیون نفر. همه می‌دانیم که سهم عمده‌ای از این خودروها متعلق به پراید و پیکان و سمند بود. همان زمانی که حتی برای خرید خودرو وام می‌دادند! همان خودروهایی که شد سرمایه برای اقشار ضعیف جامعه و علاوه بر اینکه صاحب خودرو شدند توانستند قدرت خریدشان را حفظ کنند تا خودرو خود را تبدیل به احسن کنند. پ‌ن: دروغِ "پراید علتِ اصلی تلفات" را هم قبلا توضیح داده‌ام هرچند ربطی به بحثی که عرض کردم ندارد و نقد ما هم به کیفیت پایین خودرو به قوت خود باقی است. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
استقلال بانک مرکزی نتیجه عدم استقلال فکری است! تصور کنید ۹۹ درصد مردم به واسطه شعار "افزایش حقوق و دستمزد و کاهش مالیات" به یکی از نامزدهای ریاست جمهوری رای بدهند! اما هنگامی که دولت تصمیم می‌گیرد این کار را انجام دهد رئیس‌بانک مرکزی بگوید خیر! من پول نمی‌دهم! چرا؟ چون علم اقتصاد می‌گوید اگر من الآن به دولت پول بدهم باعث تورم می‌شود. خب اینجا تصمیم یک نفر در تعارض با خواست ۹۹ درصد از مردم قرار می‌گیرد و دیکتاتوری رئیس‌کل بانک مرکزی در مقابل جمهوریت و دموکراسی خواهد بود. اگر فرض کنیم رئیس کل بانک مرکزی یک اقتصاددان درجه یک باشد باز هم ممکن است فهمی از شرایط جامعه و اهم و مهم کشور نداشته باشد. مثل زمان جنگ که تجهیز جبهه مهم‌تر از بالا و پایین رفتن چند درصد نرخ تورم است! اما اگر استقلال بانک مرکزی را بپذیریم یعنی بانک مرکزی می‌تواند نه تنها خلاف دموکراسی و نظر و خواست مردم بلکه خلاف منافع آنها اقدام کند. هیچ بانک مرکزی در دنیا مستقل نیست. ممکن است از دولت مرکزی ظاهرا قدری مستقل باشد اما قطعا وابسته به حاکمیت پنهان است. استقلال بانک مرکزی در کشورهای سلطه‌پذیر به معنای وابستگی آنها به بانک جهانی و کشورهای سلطه‌گر است. در کشور ما استقلال بانک مرکزی به تسلط بیگانگان خارجی منجر نمی‌شود اما بانک مرکزی از حاکمیت و دولت مستقل می‌شود و به بانک‌های خصوصی وابسته خواهد شد. اما اساسا همه‌ی این بحث‌ها برای "اصلاح در چارچوب" است! ولی مساله علم اقتصادِ حقیقی که همان اقتصاد مقاومتی است "تغییر چارچوب" است. درحقیقت سوال اینجاست که اساسا چه نیازی به وجود بانک مرکزی داریم وقتی می‌گوییم باید بانک‌های خصوصی و دولتی جمع شوند و تمام آنها تجمیع شوند در یک بانک ملی؟ اقتصاد علم نما می‌گوید اصلا به این مساله فکر نکن! درچارچوبی که من برای تو طراحی کرده‌ام فکر کن! در حقیقت علوم انسانی غربی برای مبارزه و مقابله با "تفکر مستقل" به‌وجود آمده‌اند و مصداق بارز "جاهلیت مدرن" هستند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 جدال درخشان تقابلی که آینده اقتصاد ایران را رقم میزند. 🔹دکتر حمیدرضا مقصودی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه قم 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
قالیباف همیشه و همه‌جا یک تکنوکرات بوده! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
جلوی رشد نقدینگی را بگیر و ارز را گران کن فقط یک معنا دارد: طبقات پایین جامعه نتوانند مصرف کنند و این کاهش تقاضا باعث کاهش تورم شود! من یک راه بهتر و سریع‌تر سراغ دارم! مردم را گازانبری قیچی کنیم بعد همه را بکشیم جمعیت کم می‌شود فشار تقاضا هم کم می‌شود تورم مهار می‌شود! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
منتظر جهش نجومی قیمت محصولات وابسته به فرآورده‌های پالایشی و پتروشیمیایی باشید؛ و البته که بورس سبز میشود! این نظام ارزی که سیاست دولت را تابعی از قدرت بازار(Market Power) غول‌های ارزی کرده، شناور مدیریت شده نیست، مدیریت شناور شده است. ان الله لا یغیر مابقوم حتی یغیروا ما بانفسهم @syjebraily