eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
2.6هزار ویدیو
121 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی عضو اندیشکده قصد مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
بازار آزاد و عدم دخالت دولت، تنها یک خواب و خیال در ذهن کودکانی است که ذهنشان را در اختیار استعمارگران قرار داده اند. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
میان خط‌به‌خطِ آیه‌هایِ قرآنش- خدا نوشته به حیدر که "دوستت دارم" 💠 @h_abasifar
خطبه حضرت امام حسن مجتبی صلوات الله علیه در صبح شهادت امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیه: «دیشب مردی از دنیا رفت😭😭😭😭😭 که گذشتگان با هیچ کاری بر او پیشی نگرفتند و آیندگان نیز با هیچ عملی به او نخواهند رسید. (📚 الكافي،ج1، ص457، و...) «ها عَلیٌ بَشرٌ کَیفَ بَشَر رَبُّهُ فیهِ تجلّی و ظَهَر» 💠 @h_abasifar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان۱۴۰۱ ▫️ لطیفه بیستم: اقتصاد تبرعی و مجانی ۳اگر خدمات عمومی ضروری(آموزش، بهداشت، امنیت و...) با اقتصاد مجانی تامین نشود، چه میشود؟! ❗️کالا شدن این خدمات و انتقال به بخش اقتصاد مبادله ای! • "اکّالُونَ للسُحت" شامل برخی از این موارد میشود! - دوستی که در قبال رفع نیاز برادر دینی اش از او هدیه بگیرد! - پول در مقابل آموزش ضروری! - خوردن اموالی از اقتصاد تبرعی! • از نشانه های سیاستهای اقتصادی نئولیبرال یکی همین کالایی کردن و بازاری کردن خدمات عمومی و حقوق همگانی است! - کاهش حضور دین و آخرت گرایی در جوامع، کوچک شدن اقتصاد مجانی و کالایی شدن حوزه خدمات عمومی را در پی دارد! - نکته "تاکُلون التُراث"! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه بیست و یکم: اقتصاد تبرعی و مجانی۴ • اقتصاد تبرعی عهده دار هزینه بخش خدمات عمومی • کالایی سازی نئولیبرالیسم به خدمات عمومی هم دست درازی می کند • دو دلیل عمده این سیاستها: ۱.دادن خدمات با کیفیت تر به ثروتمندان ۲.کمبود منابع عمومی برای تامین مخارج این بخش • انفال، اموال بزرگی در اختیار حاکم اسلامی برای تامین این کمبودها - بهره برداری درست از آن مانع مبادله ای شدن خدمات عمومی و اثر گذاری فاصله طبقاتی بر حقوق همگانی است! - اصل ۲۹ و ۳۰ قانون اساسی ☑️ @m_ghanbarian
تصور کن یک مورچه بسیار کوچک کنار پایت ایستاده و از تو معذرت خواهی می‌کند و تو صدایش را می‌شنوی. حالا چکار کرده؟ یک آسیبی به خودش رسانده! از تو عذرخواهی می‌کند و التماس که مرا ببخش. همینطور که نگاهش می‌کنی و لبخند بر لب داری یک‌دفعه با یک حالت زار و شکسته‌ای می‌گوید: تو رو خدا منو ببخش ...آخه من چی‌ام؟... آخه من چقدرم؟ اینجا یکدفعه لبخند روی لب‌هایت خشک می‌شود. دلت می‌خواهد آن مورچه کوچک را بغلش کنی. آنقدر که حس کند بزرگ است. حس کند خیلی شده است. حس کند یک چیزی هست... یا رب و ما خطری؟ 💠 @h_abasifar
یعسوب گشتنِ تو به دین دارد این پیام  شهدِ شفای دینِ همه از دمِ تو ناب چونان امیر نحل، امیری به مؤمنین شاهد به روز کسبی و میزان، گهِ حساب اضداد گشته جمع به ساحات حضرتت هم مَظهرِ عجایب و هم مُظهرِ عُجاب اطعام قاتلت ورقی از فتوّتت تنزیل لافتی سندی بهر شیخ و شاب نهج بلاغت است بیان بدیع تو آری معانی تو شده فصل در خطاب علم الکتاب نزد تو و ناس در عجب از آن کسی که داشته علمٌ مِنَ الکتاب ظاهر ز توست باطن علم ایها البطین  شهر علومِ ختمِ رسل را شدی تو باب لنگان کور کجا درک اوج تو؟! در راه کوه فضل تو پر ریخته عقاب صدیق اکبری و فقط همسری تو صدیقه ی معظمِ کبراست را صواب حبل متین دین و عروه وثقای مؤمنین  فاروق امتی و به ایتام هم چو باب اَنزع بُدی تو و منزوع از تو شرک (1)  تطهیر، آیه ای که بود تا ابد جواب مردن به شوق روی تو صد بار باک نیست دور از جمال انور تو بدترین عقاب دیگر گذر ز کوشش سرشار از تهی  گویم سخن ز جوشش عشقی عمیق و ناب «این بار خاک را به نظر کیمیا نکن  رحمی که خاک پات بمانم ابوتراب» 1: امام رضا علیه السلام از پدران بزرگوارشان نقل کرده اند که رسول خدا صلی الله علیه و اله فرمودند:  یا علی... فانّک الانزع البطین، منزوع من الشرک و بطین من العلم. 💠 @h_abasifar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی شهید بهشتی در جمع روستاییان ورامین با موضوع ارتباط روحانیت و روستائیان و عدم کارکرد راه حل های برگرفته از منابع غیر اسلامی در بلند مدت 💠 @h_abasifar
از تویوپت تا لکسوس! سال ۱۹۳۹ میلادی، ژاپن دو شرکت خودروساز آمریکایی جنرال موتورز و فورد را از خاک خود بیرون کرد تا صنعت خودروی ملی ایجاد کند. ژاپنی‌ها می دانستند که هیچ کشوری از نظر صنعتی به هیچ جایی نمی‌رسد مگر اینکه یک صنعت خودروی پیشرفته داشته باشد. و می‌دانستند که تا خودروساز خارجی در کشورشان حضور دارد، خبری از صنعت خودروی ملی نخواهد بود. پس از شانزده سال حمایت تمام قد دولتی و صرف هزینه‌های سنگین، شرکت تویودا (تویوتای فعلی) سال ۱۹۵۵ خودروی تویوپت را تولید کرد. این خودرو اما تبدیل به نماد سرخوردگی صنعتی مردم ژاپن شد. به آمریکا صادر شد اما آمریکایی ها آن را عودت دادند. ۲۵ سال گذشت و صنعت خودروی ژاپن به جایی نرسید. کار به جایی رسید که منتقدان صنعت خودروی ملی، خواهان بازگشت خودروسازان خارجی شدند. اما این گفتمان نتوانست غالب شود و گفتمان تولید ملی همچنان به مسیر طاقت فرسای خود ادامه داد.  اگر امروز می بینیم که شرکت تویوتا برند نخست خودروسازی جهان است، باید بدانیم این موفقیت نه از طریق مشارکت با فورد و جنرال موتورز به دست آمده و نه یک شبه حاصل شده است. تویوتا مسیری طولانی برای رسیدن به این نقطه پیموده است. خودروسازی در کشور ما به همان مرضی دچار است که زمانی خودروسازی ژاپن گرفتار بود. آنها فورد زده بودند، ما پژو زده‌ایم! آنها از شر بیگانه خلاص شدند و ۶۰ سال بعد لکسوس را تاسیس کردند. یک تصور غلط درباره صنعت خودروی ایران وجود دارد و آن اینکه "خودروسازان ما تحت حمایت شدید دولت هستند". این گزاره از اساس اشتباه است و آن را باید به این شکل اصلاح کرد: "خودروسازان فرانسوی و مشخصا پژو-سیتروئن و رنو تحت حمایت شدید دولت ایران هستند". امتیازات متعددی چون انحصار و... که تصور می‌شود برای خودروسازان ایرانی وجود داشته، در واقع برای خودروسازان فرانسوی بوده است. خودروسازان ما خودرو نساخته‌اند. خودروی فرانسوی را برای فرانسوی‌ها سر هم کرده و به ایرانی‌ها فروخته‌اند. یکی دو سال پیش برای بازدید از خط تولید یک شرکت خودروسازی رفته بودم. مسئول یکی از خطوط مونتاژ می‌گفت قطعات ما در گمرک گیر کرده است. گفتم چرا؟ گفت چون روی تمام قطعات وارداتی، آرم یک قطعه‌ساز داخلی حک شده و گمرک می‌گوید این چجور کالای داخلی است که دارد وارد می‌شود؟! مشکل دیگر صنعت خودروی ما، همین مافیای قطعه‌سازی است که در واقع واردکننده قطعات و مونتاژ کار است، اما خود را تولیدکننده جا زده است. در یک کلام، ما خودروسازی نداریم، در یک سطح مونتاژ قطعات داریم، در سطحی دیگر، مونتاژ خودرو.# این مسئله نه در سطح ایران خودرو و سایپا قابل حل است، نه حتی در سطح وزارت صمت. مسئله، یک مسئله ملی است و بسیج همه ظرفیت‌های علمی، دانشگاهی، صنعت دفاعی(سرریز فناوری‌های تحصیل شده در صنایع دفاع) و... را می‌طلبد و این اقدام فرابخشی، صرفا با فرماندهی شخص رئیس‌جمهور ممکن است. ما اگر از شر مونتاژکاری خلاص شویم و عزم تولید کنیم، یقین بدانیم در مدتی بسیار کوتاه‌تر مسیر پیشرفت این صنعت را خواهیم پیمود. جایی که ما امروز قرار داریم، به قله بسیار نزدیک تر از جایی است که ژاپن در آن روزها قرار داشت. پیشرفت، صبر و تلاش و هزینه و مجاهدت می‌خواهد. با مصرف کردن خودروی خارجی از محل صادرات نفت یا با مونتاژ پژو و رنو ما هرگز طعم شیرین پیشرفت را نخواهیم چشید. لیبرال‌های ایرانی که مخالف تولید داخلی‌اند، از پیشرفت فقط خوشگذرانی با پول نفت و تولید بیگانه را می‌فهمند. ما همچون ژاپن که فورد و جنرال موتورز را بیرون کرد، پژو و رنو را بیرون نکردیم. به ما وعده خودروساز شدن با مشارکت خارجی را دادند، اما وابسته و عقب‌مانده نگه‌مان داشتند. الحمدلله که با تحریم‌ها فرانسوی‌ها از ایران رفتند. کاش صبر و اراده‌ای که در مسئولان و مردم ژاپن بود... برای پیمودن مسیر پیشرفت در مردم و مسئولان ما هم به وجود آید. آیا روزی می‌رسد که امثال مهندس آرین به مدیریت خودروسازی ما منصوب شوند و ظرفیت‌های مالی، دانش بنیان و دانشگاهی کشور موظف شوند در خدمت این صنعت راهبردی قرار گیرند تا خودروی پیشرفته ایرانی تولید شود؟ مردم ما هم دلسوزند، هم صبور، هم فهیم. اگر این عزم را در مسئولان کشور ببینند، اگر بسیج ظرفیت‌ها و اراده‌ها را ببینند، اگر پیش روی آنها چشم‌انداز دقیقی ترسیم شده و زمان‌بندی مشخصی پیش چشم‌شان باشد، شک نکنیم برای پیشرفت خودروسازی ایران از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند. دکتر سید یاسر جبرائیلی https://twitter.com/syjebraily/status/1517884728124264448?s=20&t=mPL0rPU5cdDpPVID6zWYkA 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرفسور مسعود درخشان: باید تورم را از بین برد. برای از بین بردن تورم اولین کاری که باید بکنیم این است که نظریات اقتصادی سرمایه‌داریِ لیبرال را کنار بگذاریم. دنبال فریدمن نروید که چطور تورم را باید کنترل کرد!!! بانکهای خصوصی و دولتی باید تعطیل شوند و یک بانک ملی داشته باشیم تا تورم از بین برود. 💠 @h_abasifar
👌 خط خوارج امروز هم هست بخشی از سخنرانی شب قدر سال ۵۸ رهبر انقلاب: ...ابن‌ملجم یکى از خوارج است و چند ویژگى دارد: اوّلاً بظاهر مسلمان است، آن هم مسلمان بسیار متعبّدى که قرآن را هم از بَر و بخوبى میخوانَد و خیلى هم در اسلامِ خود متعصّب و پایبند است؛ ویژگى دومّش این است که هیچ کس را قبول ندارد، حتّى على را! على را هم‌ مسلمان نمیداند! او معتقد است که على سازش‌کار است... آیا انگیزه‌ى واقعى او هم دفاع از اسلام است؟ تردید باید داشت، امّا ظاهراً به نام اسلام بزرگ‌ترینِ مسلمانها را متّهم به سازش‌کارى میکند، متّهم به ارتجاع میکند؛ چون على را مرتجع میداند، پس خود مدّعىِ ترقّى‌خواهى و انقلابىگرى است. خوارج نهروان یک چنین گره مشکل و معضلى بودند در زمان على، و این خط همیشه باقى است و امروز هم هست. در تمام دورانهاى صدر اوّل اسلام تا قرن دوّم و سوّم که ردّ پاى خوارج پیدا است، آنها را با همین چهره، با همین نما، مى‌بینیم؛ با ادّعاى اسلام، با متّهم کردن فرزندان راستین اسلام، با دشمنى کردن با مغزها و لُبهاى اسلام و قرآن... 💠 @h_abasifar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه بیست و دوم: اقتصاد تبرعی و مجانی۵ • انفال بخاطر اینکه "دولة بین الاغنیاء" نگردند، دست پیامبر و ولی الله -که امین الله است- سپرده شده است • انتفاع از انفال در زمان غیبت برای عموم مردم آزاد است! • اصل ۴۵ قانون اساسی، تعبیر "در اختیار حکومت" است / حکومت در نظم بخشی و قاعده گذاری ، "تولیت" دارد نه مالکیت! • حکومت از این منابع بهره برداری در تصمیم های عدالتخواهانه می تواند نقش آفرین باشد: - تامین نفقه و ارتزاق خادمان بخش خدمات عمومی - آزاد کردن بخشی از زمین های موات (طرح های زمین صفر) برای شکستن انحصار بازار مسکن و... ☑️ @m_ghanbarian
http://www.ias.ac.ir/index.php/2015-09-21-08-02-04/1893-2021-04-21-06-50-46 مصاحبه خواندنی مرکز اسناد انقلاب اسلامی با دکتر نمازی 💠 @h_abasifar
پرفسور درخشان فرمودند اگر امیرالمومنین را نداشتیم چه خاکی بر سرمان می‌ریختیم؟ این هم عکس‌العمل لیبرال‌های شریفی و اقتصادخوانده‌هایی که به آنها می‌گوییم و ادامه‌دهندگان ... چقدر خوب که "کفر"شان درآمده... ممنون استاد که پرده نفاقشان را کنار زدید. 💠 @h_abasifar
این چهار صفحه از کتاب "نیکوکاران نابکار: افسانه تجارت خارجی آزاد و تاریخچه پنهان سرمایه‌داری" اثر پرفسور چانگ -مدیر گروه دانشگاه - را درباره صنعت مطالعه بفرمایید! 💠 @h_abasifar
تویی که این‌قدَر خوبیّ و ماهی شتر دیدی ندیدی؛ یا الهی...! اگر دیدی که رفتم قعر چاهی شتر دیدی ندیدی؛ یا الهی...! بحق هر سرشک و سوز و آهی شتر دیدی ندیدی؛ یا الهی...! چه می‌ارزد به پای کوه، کاهی شتر دیدی ندیدی؛ یا الهی...! ندارم جز تو یا رب تکیه‌گاهی شتر دیدی ندیدی؛ یا الهی...! نباشد تا تو جز یک لحظه راهی شتر دیدی ندیدی؛ یا الهی...! به حکم آنکه ما عبد و تو شاهی شتر دیدی ندیدی؛ یا الهی...! چه عزّی چه شکوهی و چه جاهی شتر دیدی ندیدی؛ یا الهی...! اگر دیدی خطایِ بی‌پناهی شتر دیدی ندیدی؛ یا الهی...! 💠 @h_abasifar
پیامبر اکرم ص به امیرالمومنین ع فرمودند: بعداز من مردم...شراب را به نام نبيذ، و رشوه را به نام هديه و ربا را به اسم تجارت حلال میپندارند. یکی از روشهای پرکاربرد شیطان تغییر الفاظ برای از بین بردن قبح پلیدی‌هاست. به لواط می‌گویند همجنس‌گرایی به دوستی دختر/پسر میگن کراش و اکس و... به فحشا میگن رابطه به دزدی میگن اختلاس به سرمایه‌داری میگن علم اقتصاد به خصوصی میگن غیرانتفاعی به اخراج نیرو میگن تعدیل نیرو به افزایش قیمت می‌گویند اصلاح قیمت یا واقعی کردن قیمت به کافر میگن آتئیست به نئولیبرالیسم میگن بازار آزاد 💠 @h_abasifar
یاصاحب‌من‌لاصاحب‌له... 💠 @h_abasifar
به مرحوم آیت الله تبریزی گفتند اینجا محل درس است، محل روضه نیست در حالی که گریه می‌کرد گفت من می‌خواستم روضه‌خوان شوم... صدایم خوب نبود، مجتهد شدم... ... (ع) 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم کمتر دیده شده از سخنرانی امام خمینی علیه السلام در مورد حفظ نظام صحبت سر دولت و ریاست جمهوری و اینها نیست، صحبت سر نظام است، نظام اسلام است؛ آقای خامنه‌ای- سلَّمه الله- باشند رئیس جمهور یا یک کس دیگر، آقای موسوی نخست وزیر باشند یا یک کس دیگری، این مطرح نیست، مطرح نظام جمهوری اسلامی است، ما مکلفیم به حفظ او، همه نویسنده‌ها مکلف‌اند به حفظ نظام. وقتی که انسان- فرض کنید- از یک کسی گله دارد یا می‌بیند نقیصه‌ای در کار هست، این نصیحت می‌تواند بکند و باید بکند، اما لسان نصیحت غیر لسان لجن کردن و ضایع کردن است. من راجع به افراد هم عقیده‌ام هست- یعنی شارع هم همین طور است، ما تابع او هستیم- که اگر انسان یک مسلمانی را برای خاطر هوای نفسش لگدمال کند، این در آن دنیا شاید مجازاتش بدترین مجازات باشد و در این دنیا هم موفق نخواهد شد. ما لسانمان باید لسان نصیحت باشد و انسان می‌بیند که گاهی وقتها لسانها لسان نصیحت نیست، قلمها، قلمهای نصیحت نیست. مطرح دولت نیست، مطرح جمهوری اسلامی است. گاهی وقتها انسان می‌بیند که به واسطه یک قلمی، به واسطه یک نوشته‌ای ممکن است که در بازار یک مطلبی واقع بشود، یک زیادی قیمتی بشود، یک کسر قیمتی بشود، این طور چیزها، این کسی که قلم دستش می‌گیرد باید توجه به این معنا بکند که مساله، مسئله فرد نیست، مسئله اسلام است و نظام اسلامی و ما مکلفیم این نظام را حفظ کنیم. امام خمینی (ره)؛ 08 شهریور 1365 💠 @h_abasifar
ملک‌الشعرای بهار و این مسمط محشر خط بطلانی‌ست بر ادعای استقلال قبل از انقلاب. این شعر گویی طلب یک انسانِ آزاده‌ است برای آرمانِ استقلال. یک "نه شرقی نه غربی" حماسی‌ست از بطنِ فرهنگ ایرانی. یک پیوند ناگسستنی‌ست بین غیرت دینی و ملی... کاش بهار بود و بهار انقلاب را می‌دید... و امروز را که ایران مالِ ماست... نه در چنگال روس و انگلیس... 💠 @h_abasifar