اقتصاد فرهنگی
در یادداشتی که دوسال پیش درباره عدالت نوشتم نکاتی را طرح کردم که امروز به آن انتقاد دارم. یادداشت ر
#نقد سوم
با عرض سلام و ادب و طلب قبولی طاعات وعبادات شما استاد بزرگوار و گرانقدر🙏
بر خلاف شما که نسبت به نگاشته خود نقد دارید من کاملا با محور اصلی سخن شما موافقم .
هر انسانی سه شان و سه رابطه دارد
۱.رابطه انسان با خالق
۲. رابطه انسان با خود
۳. رابطه انسان با سایرین مخلوقات به ویژه سایر انسان ها
سوال اساسی اینست که محور و تنظیم گر رفتار ها در هر سه حیطه چیست ؟ زور،غرائض،عدالت و یا تکلیف؟
به نظر بنده اعم ترین مفهومی که در حیطه رفتار میشه تصور کرد مفهوم عدالت است به این معنی که در روابط و تعاملات باید حق هر صاحب حقی ادا شود خواه این صاحب حق خداوند باشد یا نفس باشد یا سایر مردم و یا سایر موجودات تمام این موجودات دارای حقوقی هستند مثلا از حقوق خداوند حق طاعت و شکر گذاری هستش که که یکی از مصادیق اون بحث تکلیف محوری و لزوم تقوا الهی داشتن هستش و این یعنی با رعایت تکالیف حق خداوند ادا میشود در واقع تنظیم رفتار و گفتار و کردار بر اساس تکلیف خود از مصادیق عدالت محوری هستش .
با این بیان چون به حکم عقل تکلیف مدار بودن از حقوق الهی بوده و باید رعایت شود هر جا که تکلیفی از جانب شارع در هر کدام از شوون سه گانه روابط انسانی واصل شده به جهت اینکه مصداق عدالت است باید رعایت شود.
التماس دعا🌹
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
+ خدا سلامتی بده
+ چیکار میکنی؟
- ما؟
- هیچی اینجا هستیم و مقاومت میکنیم.
- چیزی نشده
- اشکالی نداره، همش فدای وطن💪
این جملات زمینی نیستند.
این روحیه و انگیزه بعد از ماهها بمباران و تخریب و کشتار، بعد از دیدن مصیبت عزیزان و هزاران صحنه دلخراش، بعد از ازدستدادن تمام سرمایه و اموال و درحالی که فرشته مرگ را نزدیکتر از رگ گردن به خود میبینی، دلیلی فرازمینی میخواهد.
این روحیه شکستناپذیر است.
هیچ ترس و اندوهی بر این سد محکم راه ندارد و فتح و نصر الهی را به دنبال دارد.
إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
ﻛﺴﺎنی ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻨﺪ: «ﺻﺎﺣﺐﺍﺧﺘﻴﺎﺭﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍﺳﺖ» ﻭ ﭘﺎی ﺣﺮﻓﺸﺎﻥ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﻧﺪ، ﻧﻪ ﺗﺮسی ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻏﻠﺒﻪ میﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﻏﺼﻪ میﺧﻮﺭﻧﺪ.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از حسن عباسی
ذلت یعنی برای تعیین حقوق کارگر ، به جای اینکه به مبانی اسلامی و توصیه های رهبری و قانون اساسی عمل کنیم، سراغ علم اقتصادی برویم که توسط یک عده لیبرال نوشته شده و تمام هدفش تامین منافع سرمایهداران است
🖋 حسن عباسی
📎 @hassanabbasi1374
میخواهید بدانید چطور یک شاخص و آمار ساده میتواند فرهنگ یک جامعه را نابود کند؟
به این مثال توجه کنید
۱. اقتصاددانان به علتی که خواهم گفت جامعه را به دو قسمت تقسیم میکنند. افراد فعال و غیرفعال
۲. فعالین، شاغلین و بیکاران هستند و غیرفعالان کسانی که حتی دنبال شغل نمیگردند
۳. شاخص #نرخ_مشارکت اقتصادی از مجموع درصد شاغلین و بیکاران به دست میآید
۴. شما در حال گزارش به رئیسجمهور هستید! میگویید نرخ مشارکت اقتصادی در ایران ۴۰ درصد و در دنیا ۷۰ درصد است
۵. رئیس جمهور ناراحت میشود و دستور رسیدگی و حل این معضل را صادر میکند
۶. کارشناسان شروع میکنند به نوشتن گزارش و توصیههای سیاستی
۷. تجربههای موفق دنیا بررسی میشود. مثلا کشورهایی که بیشترین نرخ مشارکت را دارند
۸. سیاستهای پیشنهادی در رسانهها تکرار میشود
۹. مسئولین اجرای آنها را ضروری و به نفع جامعه میخوانند
۱۰. سیاست اجرا میشود
۱۱. مادران بالاجبار یا با تحریک و تشویق راهی کارخانهها میشوند و نرخ مشارکت بالا میرود
۱۲. آمارها نشان میدهد که بیشترین مشارکت مربوط به کشورهایی است که بُعد و نرخ تشکیل خانواده در آنها کمترین است.
به همین راحتی با یک شاخص غلط و یک آمار ساده میتوان همه را فریب داد
اما این ماجرا به نفع کیست و چرا اقتصاددانان چنین خطایی را انجام میدهند؟
پاسخ: زنان کارگران ارزان برای کارخانهها هستند و خانواده مانع استثمار زنان میشود. به قول دنیای اقتصاد: طلای پنهان اقتصاد ایران!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
لباس همآغوشی!
لیبرالیسم قبل از آنکه یک ایدئولوژی یا مکتب یا دین یا هرچیز دیگر باشد "دشمن" ماست. دشمنی که اول تو را در آغوش میگیرد و بعد میکُشد.
برای در امان ماندن از لیبرالیسم نمیتوان از آن فرار کرد!
اما نمیتوان با او همآغوش هم نشد!
لیبرالیسم مثل هوایی که نفس میکشیم دنیای اطراف ما را فراگرفته است.
راهکار فقط "تبرّی" است!
شیطان همه جا هست. باید سوزنهای تیز لباس تبرّی را در هر لحظه و هر شرایط بر پیکره این شیطانِ تعلیم دیده فرو کنیم.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلاح کار کجا و من خراب کجا؟
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتماد عجیب حضرت موسی به خداوند متعال
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
به لحاظ عقلی و با استناد به آموزههای علم اقتصادِ واقعی (و نه اقتصادِ علمنمای غربی) میتوان ثابت کرد که سودهای بادآوردهای که حاصل وجوه کار نکرده است سرچشمۀ اصلی تورم و بیکاری و رکود تولیدات ملی است.
بهلحاظ نقلی نیز حرمت ربا که نمونۀ بارزي از سود یا درآمد بادآورده است متقن بوده و بحثی ندارد.
مطالعه یادداشت کامل
#مهارتورم_رشدتولید
💠 @profderakhshan
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
6.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹بعد از انقلاب یکبار بانکهای خصوصی تعطیل شدند اما در دهه هفتاد با فریبکاری دوباره آرامآرام احیا شدند.
🔸نرخ بهره باید صفر شود تا بانکداری بدون ربا محقق شود
🔹باید مثل امام، به جای اصلاح در چارچوب، چارچوبها را تغییر دهیم!
💠 @profderakhshan
هرجا اعتقاد به مبدا و معاد نبود، عدالت یک چیز سربار، تحمیلی و اجباری بیش نخواهد بود.
مقام معظم رهبری
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
توی زندگی پس از زندگی طرف میگه من مُردم مادربزرگم رو دیدم بعد اولین چیزی که پرسیدم این بود که: چایی داری؟
این خود خود منه 😁
من برم بهشت که میرم چایخونه امام حسین ع
برم جهنم اولین سوالم اینه آب جوش دارید؟ 😂
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
توی زندگی پس از زندگی طرف میگه من مُردم مادربزرگم رو دیدم بعد اولین چیزی که پرسیدم این بود که: چایی
دوستان از اونطرف پیام دادن آب جوش آماده ست...
وَإِنْ يَسْتَغِيثُوا يُغَاثُوا بِمَاءٍ كَالْمُهْلِ...
آب جوش دارن چه جورشم دارن...!🗿
نستجیر بک یا غفار و قنا عذاب النار
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar