eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.5هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2.5هزار ویدیو
118 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی عضو اندیشکده قصد مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
من وقتی جملات زیر را میخواندم مست میشدم و اشک میریختم... شما هم بخوانید: و یکی از مسائل بسیار مهمی که به عهده علما و فقها و روحانیت است، مقابله جدی با دو فرهنگ ظالمانه و منحط اقتصادی شرق و غرب و مبارزه با سیاستهای اقتصاد سرمایه داری و اشتراکی در جامعه است، هرچند که این بلیه دامنگیر همه ملتهای جهان گردیده است و عملاً بردگی جدیدی بر همه ملتها تحمیل شده و اکثریت جوامع بشری در زندگی روزمره خود به اربابان زر و زور پیوند خورده‌اند و حق تصمیم گیری در مسائل اقتصاد جهان از آنان سلب شده است و علی رغم منابع سرشار طبیعت و سرزمینهای حاصلخیز جهان و آبها و دریاها و جنگلها و ذخایر، به فقر ودرماندگی گرفتار آمده‌اند و کمونیستها و زراندوزان و سرمایه داران با ایجاد روابط گرم با جهانخواران، حق حیات وابتکار عمل را از عامه مردم سلب کرده‌اند و با ایجاد مراکز انحصاری وچند ملیتی، عملاً نبض اقتصاد جهان را در دست گرفته وهمه راه‌های صدور و استخراج و توزیع و عرضه وتقاضا و حتی نرخ گذاری و بانکداری را به خود منتهی نموده‌اند وبا القای تفکرات و تحقیقات خود ساخته، به توده‌های محروم باورانده‌اند که باید تحت نفوذ ما زندگی کرده و الّا راهی برای ادامه حیات پابرهنه‌ها، جز تن دادن به فقر باقی نمانده است و این مقتضای خلقت و جامعه انسانی است که اکثریت قریب به اتفاق گرسنگان در حسرت‌ یک لقمه نان بسوزند و بمیرند و گروهی اندک هم از پرخوری و اسراف وتعیشها جانشان به لب آید. به هر حال این مصیبتی است که جهانخواران بر بشریت تحمیل کرده‌اند و کشورهای اسلامی به واسطه ضعف مدیریتها و وابستگی، به وضعیت أسفبار گرفتار شده‌اند که این به عهده علمای اسلام و محققین و کارشناسان اسلامی است که برای جایگزین کردن سیستم ناصحیح اقتصاد حاکم بر جهان اسلام، طرحها و برنامه‌های سازنده و دربرگیرنده منافع محرومین و پابرهنه‌ها را ارائه دهند و جهان مستضعفین و مسلمین را از تنگنا و فقر معیشت به درآورند. البته پیاده کردن مقاصد اسلام در جهان و خصوصاً برنامه‌های اقتصادی آن و مقابله با اقتصاد بیمار سرمایه داری غرب و اشتراکی شرق، بدون حاکمیت همه جانبه اسلام میسر نیست و ریشه کن شدن آثار سوء و مخرب آن، چه بسا بعد از استقرار نظام عدل و حکومت اسلامی همچون جمهوری اسلامی ایران نیازمند به زمان باشد، ولی ارائه طرحها و اصولاً تبیین جهت گیری اقتصاد اسلام در راستای حفظ منافع محرومین و گسترش مشارکت عمومی آنان و مبارزه اسلام با زراندوزان، بزرگترین هدیه و بشارت آزادی انسان از اسارت فقر و تهیدستی به شمار می‌رود و بیان این حقیقت که صاحبان مال و منال در حکومت اسلام هیچ امتیاز و برتری‌ای از این جهت بر فقرا ندارند و ابداً اولویتی به آنان تعلق نخواهد گرفت، مسلّم راه شکوفایی و پرورش استعدادهای خفته و سرکوب شده پابرهنگان را فراهم می‌کند. و تذکر این مطلب که ثروتمندان هرگز به خاطر تمکن مالی خود نباید در حکومت و حکمرانان و اداره کنندگان کشور اسلامی نفوذ کنند ومال و ثروت خود را به بهانه فخرفروشی و مباهات قرار بدهند و به فقرا و مستمندان و زحمتکشان، افکار و خواسته‌های خود را تحمیل کنند، این خود بزرگترین عامل تعاون و دخالت دادن مردم در امور و گرایش آنان به اخلاق کریمه و ارزشهای متعالی و فرار از تملق گوییها می‌گردد و حتی بعض ثروتمندان را از اینکه تصور کنند که مال و امکاناتشان دلیل اعتبار آنان در پیشگاه خداست متنبه می‌کند. صحیفه/ ج ۲۰/ ص ۳۳۹-۳۴۰ 💠 @h_abasifar
بسمه تعالی با عرض ادب و احترام جای جای متن جناب آقای دکتر رحمانی درباره آدام اسمیت محل خدشه و اشکال است. فرمایشات ایشان که از اساتید اقتصاد در ایران هستند، فرصتی است برای کندوکاو پشت‌ پرده‌های تاریخ اقتصاد و به اصطلاح بزرگان آن و کنار زدن مشهوراتی که تا کنون مانع دیده شدن حقایق مستور درباره پدران این دانش است. در تحقیق گسترده‌ای که پیرامون زمانه و زندگانی اسمیت داشته‌ام قدری به این کندوکاو نزدیک می‌شویم. نکاتی به اجمال به عرض می‌رسد و تفصیل به شما و مطالعه کتاب «روایت ایجاد دانش اقتصاد؛ نگاهی دیگر بر زمانه و زندگانی آدام اسمیت» که در دست چاپ است واگذار می‌شود. ۱. هرچند پدر علم استعماری اقتصاد سرمایه‌داری و تئوری ظالمانه بازار آزاد بودن به خودی خود یک رذیلت اخلاقی و موجب عار است و نه مایه مباهات اما اینکه آدام اسمیت پدر علم اقتصاد باشد توسط اهل تحقیق در تاریخ اندیشه رد شده است. ۳. اینکه فرموده‌اند اسمیت به لحاظ اخلاقی فردی وارسته بوده است، هرچند از مشهورات است اما جای بسی تعجب است. شومپیتر یکی از این افراد است که اسمیت را یک نظریه پرداز پیشرو و فردی دارای نبوغ نمی‌داند. هرچند شومپیتر خطاهای فاحشی نیز مانند سانسور اندیشه‌های اقتصادی علمای مسلمان در تحلیل‌های خود دارد اما در این اظهار نظر خود پیرامون اسمیت درست می‌گوید. ۲. حقیر نیز در مطالعاتم به همین نتیجه رسیده‌ام. اسمیت یک مدون کننده و ویراستار است تا نظریه پرداز. اندیشه اقتصاد لیبرال قبل از او توسط ماندویل، هیوم، جان لا، مونتسکیو، روسو و بسیاری دیگر مطرح شده بود. ادامه: https://eitaa.com/h_abasifar/1624 💠 @h_abasifar
ادامه پاسخ به دکتر تیمور رحمانی: اسمیت در یک سفارش کار پژوهشی با تامین مالی چارلز تاونزهند(تاونشند) در ازای حقوقی بالا در دوران نوشتن کتاب و نیز حقوقی مادام العمر و نیز وعده ریاست گمرک ادینبورا که درآمدی هنگفت داشت، کرسی درس خود در دانشگاه گلاسکو را رها کرد و معلم سرخانه فرزندخوانده تاونزهند، دوک سوم باکلو، شد تا در این قالب محک بخورد و‌ سپس نوشتن کتاب را آغاز کند. مدیر علمی و‌ ایده‌پرداز اصلی کتاب، دیوید هیوم بود و‌ نوشتن و ویراستاری و جفت و جور کردن عدد و رقم برای تحلیلها با اسمیت. اسمیت از ابتدا به عنوان یک طلبه با بورسیه تحصیلی اسنل در حوزه علمیه آکسفورد مشغول به تحصیل شد و نهایتا با گرفتن درجه اجتهاد در کرسی تدریس فقه حوزه علمیه گلاسکو تکیه زد. نکته مهم در تمام این دوران، گرایش قوی و وصف ناپذیر او به کفر بود. ریا از مهمترین ابزارهای او در پیمودن پله‌های ترقی در حوزه بود. او به هنگام نیاز در محیط علمی ریایی آشکار و در خارج از آنجا رفتاری متفاوت داشت. در خلوت خود در گلاسکو نماز نمی‌خواند. محیط آنجا را ملال آور می‌دانست. مخفیانه کتابهای کفرآمیز دایی زاده اش، دیوید هیوم را می‌خواند و به همین جهت توبیخ شد. او با هیوم پیوندی بسیار عمیق داشت و تمام قد از این زندیق تمام قرون دفاع می‌کرد. در اینجا سخن مربوط به نقد گمراهی و اندیشه‌های الحادی او نیست بلکه سخن در داشتن این اندیشه‌ها در کسوت یک روحانی مجتهد مسیحی است. او به قدری با دین آشکار شده، یا شریعت، دشمن بود که به هنگام تأسیس انجمن پیشنهاد داد بحث از شریعت در این محفل ممنوع باشد. ۴. به لحاظ اخلاق فردی و رعایت آداب متناسب با یک طلبه، در باشگاهها و انجمنهایی که عضو بود آشکارا شراب می‌نوشید. دوستش....، درباره او می‌گفت «تو مشمئزکننده‌ترین سگی هستی که دیده‌ام؛ در آن هنگام که مشروب در گلویت حباب می‌زند!» هرچند تا پایان عمر ازدواج نکرد اما با زنان ارتباط داشت و در دوره سفر به فرانسه با معشوقه‌اش مرتبط بود. این رابطه موضوع فصلی مستقل از کتاب زندگینامه آدام اسمیت است. ۵. اسمیت به لحاظ انسانی نیز از وارستگی بهره‌ای نداشت. او و خاندانش به نحو بسیار گسترده‌ای در خدمت دستگاه استعمار خونین بریتانیا بودند. پدر و عموزادگان او از کارگزاران دسته چندم دربار بریتانیا بودند. خاندان مادری‌اش یعنی داگلاسها که افتخار داشتند جنایتکارانی مانند آرچیبالد ترسناک و‌ داگلاسهای سیاه از ایشانند، اکثرا جنگجو، نظامی و در خدمت ارتش بریتانیا در داخل کشور و نیز پهنه مستعمرات مظلوم بریتانیا از هند تا آمریکا بودند. ۶. همچنین او‌، پدر و اقوام پدری‌اش به صورت سنتی خانه زاد خانواده‌های اشرافی و استعمارگر اسکاتلند بودند. مهمترین این خاندانها، خانواده دوکهای آرگیل بودند. پدر او در خدمت دوک دوم آرگیل بود. دوک دوم آرگیل در سرکوب نهضت جاکوبیتهای اسکاتلند نقش اساسی داشت و بی‌رحمانه ایشان را می‌کشت تا جایی که به او لقب جان قرمز داده بودند. پدر اسمیت در دادگاههای صحرایی دوک آرگیل دست اندرکار بود و احتمالا منظور زندگی‌نامه نویسانی چون رافائل از اینکه اسمیت پدر را از دست اندرکاران دستگاه قضایی بریتانیا دانسته‌اند همین بوده است. ۷. اسمیت در خدمت حلقه تاجران مستعمراتی و دلالان بزرگ برده مانند پل اینگرام، جان گلسفورد و دیوید کوچرین(کوکران) حضور داشت و هیچ گونه تعرضی به این رفتارهای ددمنشانه نمی‌کرد بلکه باشگاه اقتصاد سیاسی اسکاتلند که مجمع او و همفکرانش بود متعلق به دیوید کوچرین بود و هزینه‌هایش را این تاجر برده تامین می‌کرد. باشگاهی که ریشه‌های کتاب ثروت ملل در آن شکل گرفته بود. ۸. اسمیت به هیچ وجه مخالف استعمار و تجارت استعماری نبود بلکه مخالف تجارت استعماری انحصاری بود. او خود از عوامل این دستگاه استعماری در گمرک ادینبورا بود و روزانه صحنه‌ تجارت بردگان و‌ دسترنجشان در تولید کالاهایی مثل تنباکو و پنبه را می‌دید و نه تنها با آن مشکلی نداشت بلکه از این تجارت در گمرک تحت مدیریتش کسب درآمد می‌کرد و حق و حساب می‌گرفت. او‌ و دوستانش با این نظام استعماری تنها یک مشکل داشتند و آن انحصاری بودن آن بود. از همین رو با کمال احترام به انحصار کمپانی هند شرقی و نه اصل آن اعتراض می‌کردند. اسمیت یکی از گزینه‌ها برای معلمی پسر رابرت کلایو، غارتگر و‌جنایتکار معروف بریتانیا در هند بود. ۹. اسمیت استعمار را حق مسلم اروپائیان می‌دانست. او استعمار کنندگان را فرزندان مهربان مادر ماگنا بر می‌شمرد. وی استعمار را منتی می‌دانست از سوی استعمار کنندگان بر سر استعمارشوندگان. این اعتقادات انباشته از وارستگی در جلد چهارم کتاب ثروت ملل به روشنی بیان شده است؛ همان مجلدی که در ایران ترجمه نشده است... امید آنکه اشارات فوق فصلی جدید در برابر پژوهشگران اقتصادی در ایران و جهان بگشاید. سید محمدرضا رضی 💠 @h_abasifar
نامه ۷۱ درباره منذر بن جارود است. قارون صفتی که در شمارگان کارگزاران علی قرار گرفته است. دو برد گران قیمت میپوشید و از روی خود پسندی دائم چپ و راست خود را نگاه میکرد و کفش هایش را فوت میکرد! (نه بحث حرامخواری است نه بحث ظلم به دیگران. فقط کفش‌هاش رو فوت میکرده و چپ و راست نگاه میکرده 😁) به او مینویسد: اگر آنچه از تو برایم نوشته اند درست باشد شتر خانواده و بند کفشت از تو بهتر است! رسما حضرت بهش میگه از شتر پست‌تری! 💠 @h_abasifar
همتی اومد رئیسی رو بزنه بهش میگم خودت بودی هم همین کار غلط رو میکردی میگه آره ولی از مردم حمایت میکردم (مثلا یارانه بیشتر میداد؟) خلاصه که آش همون آشه و کاسه همون کاسه! 💠 @h_abasifar
باز هم میگم بازاری که با چراغ سبز آمریکا سبز و با چراغ قرمز آمریکا قرمز میشه، بازار ما نیست. بازار آمریکاست. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
ما وقتی که ملاحظه می‌‏کنیم و سعادت‌ها را سنجش می‌‏کنیم، می‌‏بینیم که سعادتمند‌ها آنهایی بودند که در کوخ‌ها بودند. آنهایی که در کاخ‌ها هستند سعادتمند نیستند. آن مقداری که برکات از کوخ‌ها در دنیا منتشر شده است هیچ در کاخ‌ها پیدا نمی‌‏شود. ...طبع قضیۀ کاخ‌‏نشینی، توجه به عیش و عشرت و توجه به دنیا و توجه به مال و منال است و نمی‌‏تواند شهوت و شکم، این طبقه را مهلت بدهد که در یک امر تفکری وارد بشوند و فکر بکنند. آنهایی که اختراع کرده‌‏اند، آنهایی که زحمت کشیده‌‏اند و کتاب‌های ارزنده تحویل جامعه داده‌‏اند در هر رشته‌‏ای، این کوخ‏‌نشینان بوده‏‌اند. طبع کاخ‏‌نشینی منافات دارد با تربیت صحیح، منافات دارد با اختراع و تصنیف و تألیف و زحمت.( 01/01/1362) 💠 @h_abasifar
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: این چه نظام بانکداری شرعی، اسلامی و بدون ربایی است که بعضی از مراجع عظام اغلب فرایندهای آن را نامشروع می دانند. به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حسین میرزایی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود خطاب به نمایندگان بیان کرد: در تفقدی که از حوزه های انتخابیه خود می کنید آیا به قبرستان‌ها هم سری زده‌اید و قبرهای قدیمی و جدید را دیده‌اید؟ آیا احوال رباخواران ایشان را از صاحبدلان عالم رسول اکرم (ص) و ائمه (ع) جویا شده‌اید؟ آیا شنیده‌اید که اینها چگونه وارد صحرای محشر می‌شوند؟ همانطور که در دنیا اقتصاد فردی، اجتماعی، ملی و جهانی را با جنونشان به آتش رباخواری کشیدند و لقمه های مومنین را به حرام الهی مخلوط کرده اند. وی با بیان اینکه مرگ نزدیک است، گفت: کسانی که می توانستند جلوی ظلم رباخواری را بگیرند و نگرفتند با رباخواران هم سرنوشتند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه را مورد خطاب قرار داد و عنوان کرد: بشنویم و بفهمیم که این حالیان ما مجلسیان و دولتیان است. اگر شهید رجایی در اثر قصور احتمالی مکانی به شدت عذاب ۳۶ میلیون نفر را برای خود تصور می کرد، ما در اثر تقصیر قطعی مکانی به شدت عذاب بیش از ۸۵ میلیون نفر را برای خود در حساب داریم. ما با سکوت و انفعالمان به مردم و دین خدا ستم می کنیم. ما که نام دولت و مجلس متدین و انقلابی را یدک می کشیم نباید خطای گذشتگان را تکرار کنیم. میرزایی خاطرنشان کرد: روزها و شب ها می آیند و می روند و ما تماشاگر ارتکاب سیستمی یکی از مهلک‌ترین حرام های الهی یعنی نزولخواری در کشور هستیم. این چه نظام بانکداری شرعی، اسلامی و بدون ربایی است که بعضی از مراجع عظام اغلب فرایندهای آن را نامشروع می دانند؟ این چه نظام بانکداری بدون ربایی است که بسیاری از آثار رباخواری را در جامعه به منصه ظهور رسانده است؟ وی با اشاره به آیات قرآن درباره نزول خواری یادآور شد: این اظهار نظر به دلیل آن است که شیطان بر سر آنها دست کشیده و عقل از سر آنها ربوده است. امروز هم عده ای با انواع حیله های شرعی و قانونی ماجرا را می‌آرایند اما در ماهیت و حقیقت همان رباخواری را سامان می دهند. آمریکا که هیچ غلطی نمی تواند کند با این حال وقتی می گوید گزینه نظامی روی میز است بعضی‌ها می‌ترسند اما خداوند متعال برای سیستم رباخواری گزینه نظامی را روی میز قرآن کریم قرار داده اما ما باور نداریم. خودم و شما را از مشارکت در جنگ با خدا و رسولش بیم می‌دهم. نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم در ادامه خطاب به رئیس جمهور گفت: اگر بند ریال را از دلار و سایر ارزهای اعتباری نبریدید و ریال را به طلا میخکوب نکردید، اگر موازنه بازارهای پولی، اعتباری و سرمایه ای یا همان قمارخانه‌ها و رباخواره های مدرن را به نفع کالاها و خدمات و اقتصاد واقعی تغییر ندادید که جامعه‌ای که در آن پول کار می‌کند و مردمش بیکارند، از فساد خواهد مرد. اگر رباخواری در بانک ها و سایر جاهای کشور را جمع نکردید، اگر جلوی خلق پول بانک ها را نگیرید، اگر بنگاه داری بانک ها و سایر موسسات پولی و اعتباری را نگیرید، اگر شرکت های دولتی را به دستگاه های اجرایی تبدیل نفرمودید، اگر شرکت های خصولتی و خصوصی با مدیریت دولت را صد درصد خصوصی ننمودید و مانند گذشتگان به دور زدن سیاست های کلی اصل ۴۴ اقدام نمودید، سرنوشت شما با روسای جمهور قبلی در حوزه اقتصاد تفاوت نخواهد کرد که بزرگان فرموده اند اول کار را ببین، آخر آن را بخوان. میرزایی تاکید کرد: اگر این افتخارات را انجام دادید از پرافتخارترین روسای جمهور کشور خواهید شد. وی در پایان گفت: ملت شریف ایران به یاری خداوند در ۴۳ سال پیش فرعون زمان را به زیر کشیدند، وقت آن رسیده است که قارون و هامان زمان را نیز به زیر بکشیم و انقلاب خود را تکمیل کنیم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت- سبک زندگی اقتصادی بر پایه مختصات اربعین حسینی(قسمت دوم) ◾️سید امیرحسین حسینی ⚫️شب ۲۸ محرم 🕋مسجد صاحب الزمان فقیه محله-جویبار ✅به افرا بپیوندید: @afra_co
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طبیعی است که وقتی شورای فقهی بانک مرکزی را رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد میدهد از بین فقها کسانی را انتخاب میکند که با اصل ماجرا همسو باشند. شورای فقهی بانک مرکزی را عوض کنید آنوقت متوجه میشوید که نظر اسلام چیز دیگری است که خیلی خوشایند سیستم بانکداری نیست! جناب آقای قالیباف آن صوری سازی که فرمودید در انتهای زنجیره (توسط مردم) اتفاق می افتد اتفاقا در همان ابتدای زنجیره و در شورای فقهی صورت میگیرد. رباخواری بانکها را به گردن مردم نیاندازید. چه کسی گفته شورای فقهی بانک مرکزی را باید رئیس بانک مرکزی پیشنهاد بدهد به شورای نگهبان؟ شورای فقهی را باید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیشنهاد بدهد. باید مراجع عظام تقلید معرفی کنند تا این فضاحت پیش نیاید که مراجع بگویند بانکها ربوی است و چند طلبه بی سواد در شورای فقهی سعی کنند این بانکها را اسلام مالی کنند. خدا از سر تقصیراتشان بگذرد!!! هر نوع اسمی بر قراردادها گذاشته شود نهایتا مردم میگویند رفتیم "وام" گرفتیم و این مقدار سود دادیم. حالا روی کاغذ هر چیزی نوشته باشید تغییری در اصل ماجرا ندارد. جالب است حتی در آن اتاق پشتی، صاحبان بانکها هم به ریش اسلام میخندند و میگویند این قدر وام دادیم و اینقدر سود گرفتیم اما بحث در مورد بانک اصلا به این مسائل خلاصه نمی شود یعنی حتی اگر ربا را از بانک حذف کنیم و نرخ بهره هم صفر شود باز هم بانک اسلامی بشو نیست. ویژگی های ذاتی بانک مثل تداول ثروت و تکاثر و انباشت ثروت خلاف عدالت است و بدون آنها بانک وجود خارجی نخواهد داشت 💠 @h_abasifar
ما وقتی که ملاحظه می‌‏کنیم و سعادت‌ها را سنجش می‌‏کنیم، می‌‏بینیم که سعادتمند‌ها آنهایی بودند که در کوخ‌ها بودند. آنهایی که در کاخ‌ها هستند سعادتمند نیستند. آن مقداری که برکات از کوخ‌ها در دنیا منتشر شده است هیچ در کاخ‌ها پیدا نمی‌‏شود. ...طبع قضیۀ کاخ‌‏نشینی، توجه به عیش و عشرت و توجه به دنیا و توجه به مال و منال است و نمی‌‏تواند شهوت و شکم، این طبقه را مهلت بدهد که در یک امر تفکری وارد بشوند و فکر بکنند. آنهایی که اختراع کرده‌‏اند، آنهایی که زحمت کشیده‌‏اند و کتاب‌های ارزنده تحویل جامعه داده‌‏اند در هر رشته‌‏ای، این کوخ‏‌نشینان بوده‏‌اند. طبع کاخ‏‌نشینی منافات دارد با تربیت صحیح، منافات دارد با اختراع و تصنیف و تألیف و زحمت.( امام خمینی ره 01/01/1362) یک سوال: با توجه به این فرمایش حضرت امام ره: این که نظام کنکور ما عموما دانشجو را از طبقه مرفه اجتماع جذب می‌کند نشانه چیست؟ آیا این طبقه که وارد دانشگاه می‌شوند می‌توانند در آینده اختراع و تصنیف و تالیف کنند و آیا این طبقه در نظام علمی زحمت می‌کشند؟ این که این نظام آموزشی، کوخ نشینان را از ورود به محل‌های خدمت باز می‌دارد چه آینده ای را برای نظام اقتصادی و اجتماعی رقم می‌زند؟ آیا می‌توان انتظار رشد را داشت؟‌ ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
♦️ تعدیل مالکیت ها و نفی فاصله طبقاتی در نظام اسلامی 🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی(340) 🔹مصاحبه کننده : روابطى كه دولت اسلامى در رابطه با مالكيت مردم خواهد داشت چه خواهد بود؟ اين روابط چگونه تنظيم و اداره مى‏شود؟] 🔸امام خمینی : 🔻اسلام مالكيت را قبول دارد، ولى قوانينى در اسلام هست كه مالكيت را تعديل كند. 🔻اگر به قوانين اسلام عمل شود هيچ كس داراى زمينهاى بزرگ نمى‏شود. 🔻مالكيت در اسلام به صورتى است كه تقريباً همه در يك سطح قرار مى‏گيرند 🔻و وقتى اين چنين باشد چرا پاى دولت را به ميان كشيم و زمينها و صنايع را به دست مردم نسپاريم. ▪️صحيفه امام، ج‏5، ص: 292؛ مصاحبه امام خمینی با كرككروفت(استاد دانشگاه «روتكرز» امريكا) ،در تاریخ 7 دى 1357/ 27 محرّم 1399 💠 @h_abasifar
مناظره با میرزاخانی.pdf
287.2K
مناظره با سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد و مدیر مسئول فردای اقتصاد توصیه میکنم این مناظره کوتاه را حتما بخوانید تا عمق تفکر و سواد این دوستان که سالهاست بر رسانه های اقتصادی کشور حکومت میکنند را درک کنید. 💠 @h_abasifar
چرا استقلال معلول؟ علت را مستقل کنید! یکی از استدلال‌هایی که در حمایت از طرح استقلال بانک مرکزی از حاکمیت ارائه می‌شود، این است که دولت برای تامین کسری بودجه خود، از بانک مرکزی استقراض می‌کند و این استقراض، باعث خلق پول پرقدرت شده و نهایتا منجر به افزایش نقدینگی و ایجاد تورم می شود. راقم این سطور در مقاله «اقتصاد سیاسی بانکداری مرکزی» به صورت مبسوط، بی‌پایه بودن این استدلال و دیگر استدلال‌های مشابه را نشان داده‌ام و اینجا قصد بحث مجدد را ندارم. اما یک پرسش بسیار مهم که باید در مجلس مطرح شده و از حامیان نسخه استقلال، پاسخ مطالبه شود این است که اگر مسئله شما، تورم ناشی از کسری بودجه است، چرا به جای تصویب قانونی برای جلوگیری از ایجاد کسری بودجه، کسری بودجه را مفروض می‌گیرید و برای رفع کسری از طریق استقراض از بانک مرکزی قانون می‌گذارید؟ چرا به جای درمان علت، معلول را درمان می کنید؟ آیا اگر بانک مرکزی مستقل شود، اما کسری بودجه سرجایش باقی بماند و دولت نتواند با استقراض از بانک مرکزی کسری خود را برطرف کند، منابع مشکل‌دار دیگری جایگزین خلق پول توسط بانک مرکزی نخواهد شد؟ مصارفی که در بودجه تعریف شده و موجب کسری بودجه می شود، یا ضروری هستند یا غیرضرور. اگر ضروری هستند، باید منابع‌شان به درستی در قانون تامین شود. اما اگر مصارف غیرضرور کسری بودجه ایجاد می‌کند، باید جلوی تعریف مصارف غیرضرور در بودجه را گرفت. اگر ادعا این است که دست‌درازی به جداول بودجه و ایجاد کسری، تبدیل به عرف شده، نمی‌توان جلوی تعریف مصارف غیرضرور را گرفت و چاره‌ای نیست جز اینکه منبع تامین پول برای مصارف غیرضرور یعنی بانک مرکزی را از حاکمیت مستقل کنیم، جسارتا آدرس را اشتباهی آمده‌اید. برای نجات مضروب از دست قاتل، دسترسی مضروب به بیمارستان را قطع نمی‌کنند، دسترسی قاتل به آلت قتاله باید قطع شود. اگر چاره کار استقلال است – که قبلا نوشته ام نیست- جایی که باید از دولت و مجلس مستقل شود تا بودجه با کسری بسته نشود، سازمان برنامه و بودجه است، نه بانک مرکزی! اگر در ادعای خود صادق هستید که برای قطع ید دولت از خلق پول برای جبران کسری، بانک مرکزی را مستقل می‌کنید، سازمان برنامه و بودجه را مستقل کنید که توسط متخصصان اداره شود تا نه تحت فشار نمایندگان، در بودجه منابع کاذب و مصارف واقعی تعریف شده و کسری ایجاد شود، نه اینکه در خود دولت باب لابی دستگاه‌ها برای افزایش ردیف بودجه‌شان یا حتی تخصیص‌های ناعادلانه پس از ابلاغ بودجه، باز باشد. حامیان استقلال هرگز سراغ استقلال نهاد مرتبط با علت کسری، یعنی سازمان برنامه نخواهند رفت چون اساسا مسئله این نیست. استقلال بانک مرکزی، طرح ابتکاری آقایان و محصول نبوغ آنان نیست! نسخه‌ای است که در نهادهای استعماری بین‌المللی تدوین شده و آن را نیز باید در ردیف همه نسخه‌ها و قراردادهای استعماری دیگر دید که چوب لای چرخ پیشرفت کشور بوده‌اند و کسانی در اینجا برایشان سینه سپر کرده‌اند و کاسه داغ‌تر از آش بوده‌اند. خائن بوده‌اند یا جاهل، دنبال خدمت بوده‌اند یا خیانت، نمی‌دانیم؛ اما نتیجه کارشان خائنانه بوده است. استقلال بانک مرکزی، ایده «بانکداری به مثابه بنگاه‌داری» و قرار دادن نظام بانکی در عداد «صنایع» -صنعت بانکداری!- را تقویت خواهد کرد و این ایده، فاتحه قرار گرفتن نظام بانکی در خدمت پیشرفت کشور را خواهد خواند. ما در کشور بازار سرمایه عمیقی نداریم و تقریبا کل تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی ما بر دوش شبکه بانکی است. نظام بانکی نه ابزار و نه صلاحیت این را دارد که اولویت‌های کشور را برای تخصیص تسهیلات، تشخیص دهد؛ باید در خدمت برنامه‌های پیشرفت کشور باشد که توسط دولت و مجلس تدوین می‌شود. استقلال بانک مرکزی، سودآوری را تبدیل به اولویت نظام بانکی کشور خواهد کرد و مگر بر کسی پوشیده است که سود «صنعت مالی» با تولید در قیاس نمی‌گنجد و جریان یافتن تسهیلات به این صنعت! و محرومیت تولید از منابع مالی، فرجام طبیعی چنین رویکردی است. فرجام «مالی‌سازی اقتصاد» در غرب پیش چشم ماست. نکنید این کار را... @syjebraily
پیوند حوزه‌ی لیبرال و دانشگاهِ لیبرال (در مقابل حوزه و دانشگاه انقلابی) را هیچ تصویری بهتر از این نشان نمی‌داد. یک ویژگی مشترک هم دارند هر دو بی‌سواد و پر حرف‌اند... 💠 @h_abasifar
عدالتخواهی وقتی از اشرافیت و "تبعیض در مصرف " سراغ می گیرد، به "تبعیض در درآمد" می رسد! دنبال کند به "تبعیض در بهره مندی ازمنابع ثروت" می رسد! جلوتر برود، ربطش با "قدرت" پیدا میشود! لذا بدون "عدل سیاسی" ، عدالت در ثروت و درآمد و مصرف شوخی خواهد بود. فلسفه سیاسی تشیع مبتنی براین است که عدل سیاسی ، بدون "تحقق ولایت" (والبته تشکیل مخروط امامت عدل یا دولت اسلامی) ممکن نیست. پس تحقق عدالت هم ولایت می خواهد. حجت الاسلام 💠 @h_abasifar
حجت اسلام قنبریان: شهید مطهری اعتقاد داشت باید موجب بهره مندی شود و همه ی بهره مندی ها هم از کار باشد... پ ن: اگر چنانچه به آن معنایی که در جاهای دیگر هست رواج پیدا بکند، مردم از صنعت و کار و سایر چیزها باز می‌مانند، می‌نشینند توی خانه‌شان و پولشان برایشان کار می‌کند و حال آنکه . 💠 @h_abasifar
آقا: "قاطعانه باید با که تولید را تضعیف می‌کند، مقابله کنید" 💠 @h_abasifar
یک حرف مفتی رو نئولیبراها دائم تکرار کردند مردم هم باور کردند بعد اگر دولت بخواد مسکن بسازه برای مردم یا حتی به مردم یارانه بده خود مردم میگن نمیخوایم! این از معجزات شیاطینه که به اسم "علم اقتصاد" سعی میکنند فقرا را فقیرتر و اغنیا را ثروتمندتر کنند... 💠 @h_abasifar
آقا: یکی از اولویتهای قطعی در مسائل اقتصادی، بخش مسکن است الان خودش رو آتیش میزنه یک ساله داره تلاش میکنه که بگه اولویت مسکن نیست و تولید مسکن تورم ایجاد میکنه (همون مزخرفاتی که در مورد مسکن مهر هم میگفتن) آقا: اولاً خود حرکت در بخش مسکن ایجاد اشتغال میکند. خود ورود در قضیه‌ی مسکن برای تعداد زیادی از افرادی که کارشناس این مسائل هستند، شغل ایجاد میکند. ثانیاً در مسئله‌ی مسکن ما به خارج وابستگی نداریم. زمینش مال خودمان است، مصالحش مال خودمان است، طرّاحی اینها مال خودمان است. 💠 @h_abasifar
زنهایی که حجاب رو رعایت میکنن دارن یا به تعبیر دقیق تر و علمی تر میگیرن! :)))) 💠 @h_abasifar
آقای رئیسی سلام علیکم در قانون اساسی جمهوری اسلامی چیزی به نام مالکیت خصوصی به رسمیت شناخته نشده و آن چیزی که محترم است فقط است. قانون اساسی، اقتصاد کشور را هم به سه بخش تقسیم کرده است ولی بخش خصوصی فقط در صورت نیاز مکملِ بخش های دولتی و تعاونی است. کسانی که درکی از مفاهیم پایه ای اقتصاد و حقوق داشته باشند تفاوت بین دو عبارت شخصی و خصوصی را کاملا درک خواهند کرد. نتیجه قهری کنار هم گذاشتن اصل های 44 و 47 قانون اساسی این است که بخش خصوصی اولا در صورت نیاز می تواند وارد اقتصاد شود، ثانیا حق مالکیت نخواهد داشت. طبق اصل 43 قانون اساسی هم باید ابزار کار در اختیار مردم قرار بگیرد تا محتاج عده ای سرمایه دار نباشند که آنها را اجیر کنند. این یعنی کسب و کار غیر دولتی ما نهایتا شامل دو بخش خواهد بود که خویش فرمایی برای مقیاسهای کوچک است و تعاونی برای بزرگ مقیاس های مورد نیاز کشور و من الله التوفیق و علیه التکلان 💠 @h_abasifar
میدانید چرا پدیده غبغب در کودکی و پیری به چشم مردم زیبا می‌آید اما در جوانی زشت؟ پاسخ این است که در جوانی هم زشت نیست و در طول تاریخ مردم غبغب را زیبا می‌دیدند اما با آمدن مردم زیبایی را زشتی می‌بینید! دلیلش هم مشخص است چون الگوسازی ذهنی صورت میگیرد! اما نکته مهم قصه این است که اساسا انسانِ برهنه زیبا نیست و فقط در نگاهِ جنسی‌زده زیباست. یعنی نفس حیوانی و شهوانی است که برهنگی را زیبا می‌بیند و لباس‌های برهنه امروز را تولید و مصرف میکند. وگرنه هزاران سال انسانها زندگی کردند و فطرت زیبایی‌طلب آنها هیچگاه برهنگی را زیبایی ننامید! نتیجه ده‌ها سال تلاش انسان‌نماهای هرزه و فاسد است که با همکاری بنگاه‌های رسانه‌ای و اقتصادی زن را تبدیل به کالا کردند و این کالا فقط برای بهره‌مندی جنسی استفاده می‌شود تمام فشارهای اجتماعی و رسانه‌ای و فرهنگی و اقتصادی و سیاسی هم در راستای برهنگی بوده است حالا ممکن است کسی مثل احمقها عکس چند فاحشه دربار قاجار را نشان دهد و بگوید انسانهای قدیم بدسلیقه بودند و انسان امروز خوش سلیقه است این هم از همان بازی‌های رسانه‌ای مضحک است در راستای همیشه‌ی تاریخ همراه انسان بوده تا زمانیکه انسان از فطرتش جدا شد 💠 @h_abasifar