هدایت شده از جبهه تمدّن ساز انقلاب اسلامی
⚠️اقتصاد بازار آزاد لیبرال؛ آزاد برای سرمایه دار و زندان برای طبقات مظلوم و فقیر!
📌استحكام كار را خدا از ما خواسته است، احترام به كارگر را هم خدا از ما خواسته است؛ امنيت زندگى و شغلى كارگر را خدا از ما خواسته است، امنيت سرمايه را هم خدا از ما خواسته است.
اينها وقتى در كنار هم مورد ملاحظه قرار بگيرند، اين افراط و تفريط هائى كه با نامهاى گوناگون به وجود آمد، چه در منطقه ى فعاليت اقتصاد ليبرال و به قول خودشان آزاد- آزاد يعنى آزاد براى سرمايه دار، اما زندان و حبس و فشار براى طبقه ى مظلوم و فقير؛ كه امروز شما داريد در اروپا واكنشها و بازخوردهايش را ملاحظه مىكنيد- و چه در عرصه ى سوسياليسم، به وجود نمى آمد. بزرگترين دليل بر غلط بودن اقتصادِ به اصطلاح ليبرال همين حوادثى است كه امروز در اروپا و به شكل ديگرى در آمريكا وجود دارد.
🗓 ۱۳۹۲/۰۲/۰۷ بيانات حضرت آقا در ديدار كارگران و فعالان بخش توليد كشور در آستانه روز كارگر
#بصیرت_اقتصادی
@jebhetse
هدایت شده از دانش حیاتی
🌱بسم الرب الحکیم🌱
✍ ملازمهٔ لیبرالیسم و آگنوستیسیسم: یک اعتراف مغتنم!
🔹یکی از مبانی معرفتی لیبرالیسم—مکتبی که صورتهای فلسفی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی دارد— آگنوستیسیسم (agnosticism) است. آگنوستیسیسم را لفظاً میتوان به مذهب تعطیل یا نادانستگرایی یا ناشناختگرایی ترجمه کرد (ترجمه مشهور اما غیردستوری آن «ندانمگرایی» است) که حال فرد یا مکتبی است که از شناخت موضوعی ابراز عجز جدی کند یا شناخت را محال بداند. از لحاظ تاریخی آگنوستیسیسم اغلب معطوف به موضوعات فلسفی و الهیاتی (وجود خدا، هدف و معنای حیات و ماهیت انسان) مطرح بوده است.
⚔ مشخصاً در طلیعهٔ عصر مدرن از قرن شانزدهم بود که قصور جریانهای مذهبی و فکری اروپا از توافق بر سر مسائل الهیاتی —که نهایتاً سر از جنگهای مذهبی خانمانسوز نیز در آورد— باعث شیوع شکاکیتگرایی (skepticism) و آگنوستیسیسم در بشر اروپایی شد.
💡نکتهٔ بسیار مهم و مربوط به ما نحن فیه این هست که لیبرالیسم ناگزیر پاسخی حقوقی و سیاسی به این وضعیت تعلیق و بحران معرفتی بود. سکولاریسم که خود از شؤون لیبرالیسم بود، با اعلام لاینحل بودن اختلافات فِرق مسیحی حکم به اخراج حُکام دینی (حالا فرقهای) از حکومت کرد و از مسیحیت جز ما یتفق علیه یعنی اعتقاد به خدا، عیسی علیه السلام و لفظ کتاب مقدس را به عنوان مذهب رسمی نپذیرفت و گرچه لیبرالهای پروتستان مانند همکیشان کاتولیک خود در دورهٔ جنگهای صلیبی و دورهٔ استعمارگری اسپانیا و پرتغال، از رویکرد تکفیری مسیحیت نسبت به دیگر ادیان نهایت استفاده را بردند، اما با گسترش الحاد از قرن نوزدهم، ناشناختگراییِ زیربنای لیبرالیسم توسعهٔ بیشتر پیدا کرد و به خود خدا و اخلاق مسیحی گسترش یافت، چنان که لیبرالیسم تبدیل به پایگاه سیاسی همهٔ جریانهای لامذهب، آتئیست و آگنوستیک از جمله حتی مارکسیستهای غیرکمونیست شد!
🔹آنچنان که در خاطرم هست، تاریخ اندیشهٔ سیاسی کمبریج به ملازمهٔ لیبرالیسم با اگنوستیسیسم تصریح داشت آنجا که میگفت لیبرالیسم در شرایط عدم توافق جوامع بشری بر ارزشهای بنیادی، ضامن حداقل ارزشهای مورد اتفاق است یعنی آزادی فردی و رفاه مادی.
💡البته از نظر ما روشن است در وضعیتی که ارزشهای الهی و دینی انکار یا مجهول شوند، اغراض دنیایی و ارزشهای مادی در جامعه انگیزهٔ غالب خواهند شد و این وضعیت بیش از همه به نفع آنها است که در شرایط هرج و مرج معرفتی و اخلاقی، میتوانند گوی سبقت را در رقابت بیرحمانهٔ مادی از دیگران بربایند. طبق این تحلیل، جامعهٔ طبقاتی سرمایهداری با تمام ضایعات و مظالمش فقط خروجی اجتماعیِ بحران معرفتی بشر مدرن است و لیبرالیسم هم توجیهکنندهٔ این وضعیت در سطح حقوقی، سیاسی و اقتصادی است.
↩️ لذا با توجه به توضیحات بالا، صحبت آقای مسعود نیلی، یکی از پدران نیولیبرالیسم در ایران، در بارهٔ عدم اولویت اخلاق در تصمیمات اقتصادی و مشخص نبودن معنای «انسان خوب»، اصلاً مایهٔ تعجب نیست و صرفاً بیانی از آگنوستیسیسمِ منطوی در تمام اَشکال لیبرالیسم است. آنچه مایهٔ تعجب و تأسف است این است که طیفی از درسخواندههای لیبرال-آگنوستیک که خودشان به حیرت و سرگردانی خودشان در مسائل فلسفی، الهیاتی و ارزشی اذعان میکنند سه دهه است که برای جمهوری اسلامی که دارای مبانی صریح الهیاتی و ارزشی و تحت رهبری یک عالم دینی است برنامهریزی میکنند! 😐
📚 لذا بطلان این تصور که دانشمندان علوم اجتماعیِ آگنوستیک میتوانند برای تمدن اسلامی برنامهریزی کنند در نظر و عمل اثبات شده است. این طایفه خود بخشی از مشکل هستند نه راهحل. این وضعیت بدون تحول در علوم انسانی قابل حل نیست و لازمهٔ این هم ورود فقها، الهیدانان و متافیزیسینهای مسلمان به علوم اجتماعی است.* جمهوری اسلامی هم دیر یا زود باید این برنامهریزان آگنوستیک را بازنشست کند.
——————
* ضمناً اتفاقاً این دقیقاً همان رویکردی است که این حقیر در کانال دانش حیاتی پیگیر هستم: منظر فلسفی و الهیاتی به مسائل اجتماعی
@criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
مقام معظم رهبری در دیدار با همافران:
نمیتوانیم همیشه در موضع #دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینههای مختلف ازجمله رسانهای، امنیتی و اقتصادی #تهاجم_ترکیبی کنیم ...
کاش مسئولین اقتصادی ما هم جرأت چنین تهاجمهایی را داشته باشند...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
نان گران نشد؛ جراحی ناقص ماند!
خوب به عکس دقت کنید!
اقتصادآنلاین میگوید که جراحی اقتصادی خوب اما ناتمام بود زیرا پس از گرانی چندبرابری، به مردم مقداری یارانه نقدی داده شد و ساماندهی یارانه آرد و نان که باعث تثبیت قیمت نان گردید با جراحی تعارض دارد!
شاید برایتان جالب باشد که اینها، پرداخت یارانه به نان را عامل تورم میدانند!
به طور کلی هر روز این رسانهها از اینکه چیزی ارزان باشد، حقوق و دستمزد متناسب پرداخت شود، سفر بروید و هر چیزی که باعث حال خوب شما باشد؛ گلایه و ابراز ناراحتی میکنند.
این گرگهای هابزی وحشی حتی به نان مردم هم رحم نمیکنند..
بدانیم و آگاه باشیم لیبرالیسم در جنگ ترکیبی نرم برابر با تروریسم در جنگ میدانی سخت است و بوی خون میدهد!
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
پارادوکسِجاهلیتِمدرن!
جهل را نادانی و «ضدِّ علم» تعریف کردهاند و مدرن را هرآنچه مطابق با یافتههای علمی، فنی و هنری روز دنیا باشد.
حال باید این پارادوکس را بررسی کنیم: جاهلیت مدرن اگر جهل است چه نسبتی با مدرنیته دارد و اگر مدرن و علمی است چه نسبتی با جاهلیت؟
🔸 واژه جاهلیت چهار مرتبه در سورههای مدنی قرآن، در تعابیر «ظنَّ الجاهلیة»، «حُکمَ الجاهلیة»، «تَبَّرُجَ الجاهلیة» و «حَمِیّةَ الجاهلیة» به کار رفته است.
🔹 در مورد اول یعنی ظنّالجاهلیه قرآن اشاره دارد به «مسلمانانی» که گمان میکردند باید همواره و بدون هیچ قید و شرطی در جنگها پیروز شوند.
🔹 در مورد دوم یعنی حکمالجاهلیه قرآن اشاره دارد به کسانی که حکم خدا و ولی خدا را به بهانه «ناعادلانه بودن» نمیپذیرند.
🔹 در مورد سوم یعنی تبرجالجاهلیة قرآن اشاره دارد به تبرج و خودنمایی زنان که مخالف احکام اسلام در مورد پوشش و حجاب است.
🔹 در مورد چهارم یعنی حمیةالجاهلیة قرآن اشاره دارد به تعصب کافران بر خدایان خود و ایمان نیاوردن به خداوند یگانه.
✅ دو مورد تبرجالجاهلیة و حمیةالجاهلیة را نمیتوان به راحتی جاهلیتِ مدرن نامید. اینها همان جاهلیت اولی هستند و فقط کمی رنگ و لعاب گرفتهاند. نهایتا از ابزارهای مدرن استفاده میکنند و مثلا همان زشتیهای فحشا را با هالیوود زیبا جلوه میدهند.
برای رسیدن به معنای جاهلیت مدرن به سراغ دو مورد اول میرویم:
یعنی ظنالجاهلیة و حکمالجاهلیة.
تمدن غرب چهار پایه دارد. قدرت سیاسی، قدرت اقتصادی، قدرت رسانهای و قدرت نظامی.
این چهار قدرت در هم تنیدهاند.
اما میتوان به جرأت گفت که قدرت رسانهای و به تعبیر مقام معظم رهبری «دیکتاتوری رسانهای» غرب مقوّم و اساس این تمدن است.
👌 آنچه سبب میشود غرب بتواند قدرت نظامیاش را با کمترین هزینه به کار بگیرد و ظلم کند، رسانه است.
👌 آنچه سبب میشود در زمینه اقتصاد، انحصار مطلق ایجاد کند و شکاف طبقاتی را در حد اعلای خودش بوجود بیاورد بدون آنکه مردم به آن اعتراض کنند رسانه است.
👌 آنچه سبب میشود قدرت سیاسی را در تمام دنیا اعمال کند و قوانین ظالمانه را وضع کند بدون اینکه مردم دنیا آن قوانین را ظالمانه بدانند رسانه است.
درحقیقت مدیریت افکار عمومیست، که باعث میشود تمدن غرب بتواند ظلم کند. ظلمش را رنگ کند و به اسم عدالت و صلح و آزادی و... به دنیا غالب کند.
اما محتوای رسانهها برای فریب دادن میلیاردها نفر خود به خود تولید میشود یا حقیقتا یک «تولیدِدانشبنیان» است؟
واقعیت اینجاست که برای اقناع میلیاردها نفر یک سلبریتی نمیتواند خودش تولید پیام کند. تولید پیام در این سطح کار اندیشمندان و متفکرین بزرگ است. آنجا که فیلسوفان، پیامبران عصر جدید میشوند و میتوانند تاریکی را نور، ظلم را عدالت و اسارت را آزادی جا بزنند.
🔆 اینجاست که میبینیم در حاق واقع پارادوکسی وجود ندارد؛ جاهلیت مدرن در حقیقت جاهلیت محض است و مدرن بودن نه به معنای «علمی بودن» بلکه به معنای «توجیه آکادمیک کردن» است. در حقیقت متکفل تولید جهلِمدرن، دانشگاه است. نوبلیستها وظیفه اصلی روکش علمی زدن به جهل را دارند. فلاسفه وظیفه اصلی تبدیل کردن ضدارزشها به ارزش و برعکس آن را دارند.
مثلا وقتی شما در دنیای امروز حرف از شکافِطبقاتی میزنید اقتصادخواندهها آن را ظالمانه نمیدانند و وقتی در میان آثار اقتصاددانان بزرگ لیبرال جستجو میکنید خواهید دید که اساسا ایدههای ایشان بر مبنای وجود این شکاف طبقاتی شکل گرفته و آن را عین عدالت میدانند.
💡در حقیقت ریشه ماجرا برمیگردد به همان مسالهای که در قرآن به آن اشاره شده است و آن نپذیرفتن ولایتِ الله و اولیاءالله است.
نتیجه:
وقتی از جاهلیت مدرن صحبت میکنیم به روبنا و ظواهر جاهلانهای که از اول تاریخ تا امروز وجود داشته است اشاره نمیکنیم بلکه به شکلی از جاهلیت اشاره داریم که در آن با استفاده از نهادی به اسم «دانش»گاه و توسط افرادی که آنان را «دانش»مند میخوانیم، پیامهای رسانهای «دانش»بنیانی تولید شده که از طریق کتب و نشریات و سایر رسانههای صوتی و تصویری برای تغییر «شناخت»های مردم به کار گرفته میشود.
♨️ حذف دین و احکام الهی که نفع عموم جامعه را هدف قرار میدهد و جایگزینی امیال حیوانی انسان که متناسب با منافع عدهای معدود از صاحبان قدرت و ثروت است، خلاصهی تمام کاری است که تمدن غرب در سه سدهی اخیر انجام داده است.
#حسین_عباسی_فر
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مالک شریعتی از قاچاق سوخت مایع میگوید!
دقیقا همین قصه در مورد نان و آرد و سایر مسائل هم وجود دارد!
به جای برخورد با قاچاقچیان و مفسدین بزرگ به سراغ چند نانوا و راننده اتوبوس میروند!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
⭕️ رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل: بیش از ۵۰ درصد برنج سال گذشته فروش نرفته است!
🔹حسن تقیزاده:
🔹در سال جدید تغییری در رویه بازار ایجاد نشد چراکه قیمتها بیش از توان خرید مصرفکنندگان افزایش پیدا کرد.
🔹بیش از ۵۰ درصد از برنج تولیدی سال گذشته موجود است اما در سالهای گذشته در نیمه دوم سال، دوسوم برنج بفروش میرسید. در ابتدا کشاورزان تمایلی برای فروش نداشتند اما امروز مشتری وجود ندارد و برنج دست کشاورزان مانده است.
مصرف مرغ ۳۰ درصد کاهش داشت
مصرف برنج هم طبق این ادعا در همین حدود کاهش داشته است.
صفهای نان را هم که به چشم میبینیم!
آنهایی که از حذف ارز ترجیحی دفاع میکردند کلاهشان را بالاتر بگذارند. معیشتسوزی مردم گناه بزرگی بود.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
یابن الحسن روحی فداک
متی ترانا و نراک....
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
🔻گام جدی دولت برای تحقق افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور به بیست و پنج درصد
🔹تصویب نامه هیئت وزیران در خصوص «سند توسعه بخش تعاون» که به پیشنهاد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارتخانه های جهاد کشاورزی امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور و اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند (الف) ماده (۹) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی - مصوب ۱۳۸۶ تصویب شده بود، از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.
🔹لازم به ذکر است که به منـظور افزایش شتاب سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور به بیست و پنج درصد، دولت با تنظیم «سند توسعه بخش تعاون» و ارائهی مجموعه راهکارها مسیر نیل به هدف مذکور را تسهیل کرد.
@padDolat
دو صد گفته چون نیم کردار نیست!
چند تا از مجموعههای بزرگ دولتی را تعاونی کنید
هفت تپه
دشت مغان
هپکو
ایرانخودرو
فولاد
پتروشیمی
آلومنیوم
...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
مقام معظم رهبری:
یکی از مهمترین انواع پشتیبانی از تولید، پشتیبانی از کارگران و حمایت از کارگران است؛ اگر میخواهیم از تولید داخلی کشور، تولید ملّی کشور حمایت کنیم، باید از کارگران حمایت بکنیم.
یک کمک عمده برای تولید، این است که قدرت خرید مردم بالا برود، وَالّا اگر تولید شد و تقاضای مردمی وجود نداشت، تولید شکست میخورَد؛ [یعنی] قدرت خرید مردم که این [همان] مسئلهی ارزش پول ملّی است.
بدون شرح!
#مهارتورم_رشدتولید
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
لاپید (نخستوزیر پیشین رژیم صهیونیستی و رهبر اپوزوسیون اسقاطیل) :
ما تا زمانی که قانون اساسی برای اسقاطیل وجود نداشته باشد، سکوت نخواهیم کرد و آرام نخواهیم نشست!
۱. جمهوری اسلامی به لحاظ ساختار سیاسی پیشرفتهترین نظام سیاسی را دارد. هم اصل نظام و هم قانون اساسیاش را به رای مردم گذاشته است.
۲. راهکار جمهوری اسلامی برای مساله فلسطین همواره رفراندوم بوده است
۳. رفراندوم یعنی مرگ اسقاطیل!
۴. راهکار ما برای آمریکا هم همین است...
بماند بقیهاش!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar