eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.3هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
2.2هزار ویدیو
108 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی عضو اندیشکده قصد مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
بدون شرح شاخص توسعه انسانی
ضریب جینی که شاخص فاصله طبقاتیه سال ۹۲ به ۳۷/۴ رسید و بعد از آمدن روحانی دوباره زیاد شد...
ضریب جینی از بعد از جنگ تا ۸۵ و از ۹۲ تا ۱۴۰۰ یا ثابت بوده... یا افزایش پیدا کرده... وقتی از سرطان اصلاحات می‌گوییم دقیقا یعنی همین...
شاید بارها شنیده باشید که اقتصاد ایران در دوره خاتمی خوب بود ار نظر لیبرالها خوب بودن یعنی همین: در دوره خاتمی تعداد فقیر در ایران کم نشده و در دوره روحانی زیاد شده است. کاهش درصد جمعیت فقیر در دو دوره جنگ و دهه هشتاد شگفت‌انگیز است.
لان شکرتم لازیدنکم...
جنگ‌شناختی ما در با ۵ سطح مواجهیم: 💠 مساله 💠 علت 💠 مقصر 💠 راهکار 💠 روش ✅ درسطح اول دشمن سعی میکند: 1. مساله‌سازی کند (هم‌جنسگرایی) 2. مساله‌ای را پاک کند (خودکفایی-در اسناد پروژه ایران ۲۰۴۰ استنفورد امده است که مسئولین ایران نباید واژه خودکفایی را استفاده کنند) 3. اولویت‌بندی مسائل را تغییر دهد (تولید یا تحریم) متاسفانه در این سطح ضعیف‌ترین عملکرد را داشته‌ایم و باید سطح جنگ را به این مرحله برگردانیم. در این سطح مهم‌ترین نیروهای دشمن دانشگاهی هستند. خط مقدم جبهه دشمن، لیبرالهایی هستند که اهداف غربِ استکباری را در ایران دنبال می‌کنند. ✅ در سطح دوم دشمن سعی میکند: 1. علت را نقطه قوت ما نشان دهد 2. علت را چیز دیگری نشان دهد 3. علت را کم اهمیت جلوه دهد رسانه‌ها در این سطح موثرند اما رسانه‌های مکتوب اینجا فعال‌ترند. مثل دنیای اقتصاد و تجارت فردا و ... در زمینه جنگ اقتصادی. ✅ در سطح سوم مردم مساله را شناخته‌اند علت را هم شناخته‌اند اما دشمن سعی میکند مقصر را شخص گروه سازمان یا دولت دیگری جلوه دهد. مثلا می‌گویند علت تحریم‌های ظالمانه، دشمنی آمریکا نیست بلکه رفتار خود جمهوری اسلامی است. تاجزاده می‌گوید که رهبری نباید می‌گذاشت ایران تحریم شود. گویی آمریکا تحریم نکرده است و مقصر تحریم‌ها خود جمهوری اسلامی‌ست. در اینجا آقا فرمودند اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم شکست خواهد خورد. ✅ در سطح چهارم دشمن سعی میکند راهکارهایی ارائه کند که: 1. به ضرر ما باشد 2. نتیجه ندهد 3. نتیجه کمتری حاصل شود اصلاحطلبی و اصولگرایی به جای انقلابی بودن یعنی همین. به جای تغییرات اساسی و حرکت‌های انقلابی می‌گویند در همین چارچوب موجود تغییراتی را اعمال کنیم کافی‌ست و بیشتر از آن افراطی‌گری و تندروی‌ست. مثلا به جای حذف بانک‌های خصوصی و بازارهای سفته‌بازانه میگویند باید همین بانک را اسلامی کنیم و فقط کمی قوانین را اصلاح کنیم یا ... اما اصلا به اصل این نهاد که ریشه ی فساد است دست نزنیم. یا مثلا در مورد خودرو می‌پذیرند که ریشه مشکلات انحصار است اما راهکارشان است نه تولید رقابتی داخلی یا تعاونی یا مدیریت انقلابی. ✅ اما در سطح پنجم مباحث بسیار فنی و اختلافی است. کافی است دشمن شما را به این سطح از جنگ بکشاند و شما در چهار سطح دیگر شکست خورده باشید. در این صورت دیگر نیاز نیست خودش وارد جنگ شود. نیروهای خودی به جان هم خواهند افتاد. مهم نیست نتیجه چه بشود. هر چه باشد بازی در پازل دشمن است و شما بازنده این جنگ. مثلا موضوع ارز ترجیحی. اگر شما بپذیرید که به جای تولید (که آقا فرمودند مادر همه مشکلات است) موهومی است و بعد هم بپذیرید که علت این ابرتورم تحریم است و بعد بگویید راهکار رفع‌ِتحریم است و روشش را هم مذاکره با آمریکا در نظر بگیرید، از قبل در مذاکره سه هیچ باخته اید! حتی اگر فکر کنید زبان دنیا را خیلی بلدید!
هدایت شده از اندیشکده قصد
⚜️ بانک اسلامی؛ دولتی، خصوصی یا ملی؟ (۱) ✍️ پروفسور مسعود درخشان 🔸 از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون تصمیم‌ها و اقدامات مدیران ارشد نظام فقط و فقط در حوزه‌هایی موفق بوده است که چارچوب‌های به ارث رسیده از رژیم سلطنتی و وابسته به نظام سلطه را تغییر داده‌اند و در جاهایی شکست خورده‌اند که در همان چارچوب‌ها به‌دنبال اصلاح‌طلبی رفته‌اند. راحل قَدَسَ‌الله روحه برای اقامۀ حکومت اسلامی این نبود که اصلاحاتی را «در چارچوب» نظام سیاسی شاهنشاهی انجام دهند بلکه ارادۀ ایشان این بود که «چارچوب» نظام شاهنشاهی را تغییر دهند. به همین دلیل با عنایات حضرت حق سبحانه و تعالی موفق شدند. اگر ایشان می‌خواستند در همان چارچوب رژیم شاهنشاهیِ وابسته به آمریکا و انگلیس اصلاحاتی را انجام دهند آنگاه قطعاً سرنوشت دکتر محمد مصدق را میداشتند همچنان که امیرکبیر نیز سرنوشت مشابهی داشت. ✅ فرضیۀ بنده این است که به صورت کامل قابل حذف است به شرط آنکه مدیران ارشد نظام با روحیه و تفکر انقلابی و اقدام جهادی تصمیم بگیرند که در گام نخست همۀ بانک‌ها اعم از خصوصی و دولتی را در یک بانک فراگیر دولتی به نام ادغام کنند. ✳️ در عصر انقلاب تجاری در اروپا یهودیان برای نخستین بار بانکداری به سبک نوین را بنیان‌گذاری کردند. با ظهور انقلاب صنعتی ثروت‌های افسانه‌ای در دست بانک‌های خصوصی تجمیع شد و شکاف طبقاتی در جامعه شکل گرفت...دولت‌ها به‌تدریج کوشیدند با تأسیس بانک‌های دولتی مانع عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی شوند اما... 🔰ادامه مطلب: 🔗http://profderakhshan.qasd.ir/articles/611#start 💠 @QasdWay
هدایت شده از حسین زمانی میقان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا آقای رئیسی هرچه کار می‌کند در کشور حرکت پرسرعتی اتفاق نمی‌افتد؟! @hzamanim
 پاسخی کودکانه به نصیحت‌های مشفقانه پرفسور درخشان داده است. کاش قدری بزرگ می‌شدند. اما دو نکته در نامه‌شان مطرح شده بود که به ما مربوط می‌شد. اول این بخش که گفته‌اند "عده‌ای از افراد مغرض و تهی از دانش که امثال آنها را این روزها در فضای مجازی می‌توان دید که اظهارات شما را دستاویزی برای جوسازی‌ها و هشتگ‌سازی خود قرار داده‌اند" اولا جالب و پر از تناقض است که ایشان می‌گویند ما با دانشکده اقتصاد شریف و نیلی و  هیچ ارتباطی نداریم در صورتی که نقد ما به لیبرالهای شریف را به خودشان گرفته‌اند و با جاهل و مغرض خواندن ما سعی کردند آنها را هم تطهیر کنند. بگذریم از مقالاتی که با شخص نیلی می‌نویسند یا طرح‌هایی که کپی برابر اصل طرح‌های اوست. ثانیا اینکه نقدهای ما به جریان نئولیبرال اینقدر درد داشته که جاهلانه این نقدها را به پرفسور درخشان نسبت می‌دهند عجیب و درخور توجه است. اگر دستاویز ما سخنان استادی چون پرفسور درخشان باشد که باعث افتخار است و دستاویزی‌ست بس محکم، اما به استناد کدام مطالب چنین دروغی گفته شده است؟ ایشان آن زمانی که شما به دنیا نیامده بودید کتابی در نقد مبانی سرمایه‌داری و سوسیالیسم نوشته‌اند و امروز هم که جوانان جویای نام هستید باز هم در نقد لیبرالیسم مطالب بسیار ارزشمندی به رشته تحریر درآورده‌اند. اتهام زدن به ایشان هم بی‌اخلاقی‌ست و هم نشان می‌دهد شما اصلا متوجه نقد ایشان نشدید. چرا از پاسخ به پرسش اصلی فرار می‌کنید؟ حمایت‌های بانک جهانی و صندوق بین‌الملل پول و چتم هاوس از اندیشکده محل اشکال بود که بی‌جواب ماند. البته شما حتی لیبرالیسم را هم نمی‌شناسید. به شما حق می‌دهیم. از یک طرف اعتقادات اسلامی دارید و از طرفی دیگر آنچه به عنوان علم به شما خورانده‌اند پر از مبانی ایدئولوژیکی لیبرالیستی‌ست. توقع هم نداریم درک کنید این مسائل را. زیرا این مسائل نیاز به تعمق و تامل بسیار دارد که شما همان بهتر به مسائلی چون ارز ترجیحی و امثالهم بپردازید و فکر کنید اینها که ربطی به مکتب و ... ندارد و علم محض است!!! (خود این حرف یک حرف غیرعلمی و کاملا ایدئولوژیک است) البته که سواد و تخصص شما در این زمینه‌ها آنقدر کم است که ارزش وقت گذاشتن و مناظره کردن ندارید اما اینها را برای آنهایی می‌گویم که نادانسته اسیر بازی‌های به اصطلاح علمی شما شده‌اند‌. در جایی از نامه گفته‌اید: مرز بندی‌‌های و مکتب‌سازی‌ها!!! اگر به وجود این مکاتب و تعارضشان با اسلام اعتقاد دارید و در همین نامه هم اقرار کردید به این تعارض، پس دیگر این عبارات چه معنایی دارد جز فرافکنی؟ کدام مسلمان است که نباید مرزبندی کند با دشمن فکری و اعتقادی خود؟ مضحک‌تر آن که شما فکر کنید کسی بدون شناخت، نقد لیبرالیسم می‌کند و در مقابل خودتان را عالم به هر دو یعنی اسلام و لیبرالیسم بدانید در حالی که در هیچکدام از این دو حتی مطالعه هم نداشتید چه برسد به اجتهاد و فهم عمیق. نصیحت پدرانه استاد را نشنیدید و البته پیش‌بینی ایشان هم بود که نخواهید شنید. پس نصیحت برادرانه ما هم به گوش شما نخواهد رفت! اما باز هم برای دیگران میگویم: در جنگ شناختی اقتصادی دشمن علیه ایران عده‌ای خواسته یا ناخواسته در این میدان علیه این مردم قلم می‌زنند و نظر می‌دهند.‌ عده‌ای که سی‌سال است بر امورات اقتصادی کشور حاکم بودند و به واقع بانیان مصائب موجودند. دوستان حکمرانی اگر نقدی به جریان نئولیبرال ندارند و همان حرفها را تکرار می‌کنند پس تفاوتی با آنها ندارند چه خوششان بیاید و چه بدشان بیاید ایشان هم نئولیبرال هستند. اگر نقدی دارند به مبانی (نه رو بناهای روشی) لیبرالیسم خوشحال می‌شویم بشنویم و بخوانیم که البته تا کنون نداشنه‌اند و برعکس در دفاع از آن مبانی از آنها خوانده‌ایم و شنیده‌ایم. اگر هم ندارند که ندارد، پس لیبرالیسم را فحش تلقی نکنند و مثل خیلی‌های دیگر افتخار کنند به این دینی که برگزیدند به جای اسلام ناب. دینی که امام بزرگوار ما آن را اسلام خواند، اما اسلام آمریکایی!
دقیق‌ترین تعریف سرمایه‌داری نئولیبرال... "با کمک خودتان ما سرمایه شما را بالا می‌کشیم"