eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.4هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
2.2هزار ویدیو
110 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی عضو اندیشکده قصد مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
جاااانم... بشنوید و مست شوید
برابری به عشق! در حج همه یکسانند لباس یکسان اعمال یکسان قوانین یکسان کفاره های یکسان هیچ ثروتمندی نمی تواند لباسش را طوری انتخاب کند که همه بفهمند او ثروتمند است هیچ مسئولی نمی تواند طواف و سعی را با خودروهای لوکس کولردار برود همه برابرند در اربعین هم همین است...در موکب ها از تو نمی پرسند فقیری یا غنی! بلکه فقرا از اغنیا پذیرایی می کنند!!! در هیچ زمانی از تاریخ این پدیده مشاهده نشده است که فقرا اغنیا را اطعام کنند اما قواعد دنیاپرستان ذیل پرچم حضرت ثارالله رنگ می بازد. این دو موقع، نمادهایی از زندگی مهدوی هستند. مصادیقی از جامعه ایده آل و آرمانی اسلام. جامعه ای که در آن شما از روی ظاهر و لباس و ...حتی نمی توانی امام زمان را از یک فرد عادی تشخیص دهی. این جامعه چه زمانی به وجود می آید؟ زمانی که عدالت برقرار شود! ابتدا در امر مالکیت. مالکیت به دو شیوه می تواند عادلانه توزیع شود. یکی اینکه از ابتدا با قوانین سخت و محکم و با قدرت سیاسی حاکمیت این مالکیت به صورت عادلانه توزیع شود. ابزار تولید و زمین و پول و... به صورت عادلانه در اختیار همه مردم قرار بگیرد. در این صورت به طور خودکار طبقه و شکاف طبقاتی به وجود نمی آید و همان می شود که شهید صدر می گوید. و همان می شود که امام می فرماید: د رجامعه اسلامی مالکیت به گونه ای است که همه تقریبا در یک سطح زندگی می کنند. اما آیا راه دیگری نیست؟ یعنی اگر یک حاکمیتی باشد که نتواند یا نخواهد اینگونه، عدالت را برقرار کند نمی شود آن اتفاق را رقم زد؟ به نظرم اینجا مفهوم قسط به میان می آید. قسط مفهومی فراتر از عدالت دارد. قسط فقط شامل آن عدالت سخت و خشک نمی شود. بلکه شامل ایثار و انفاق و اخوت هم می شود. خداوند در قرآن کریم می فرماید: إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ * إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ... گویی قسطی که در قرآن از آن یاد شده ملازم رابطه اصلاح و اخوت است. رابطه ای که در آن شما جانتان را هم برای برادرتان فدا می کنید. حال اگر دایره این برادری را آنچنان که این آیه به آن اشاره می کند فراتر از اخوت نسبی ببریم و جامعه ای بسازیم که در آن اخوت به معنای واقعی کلمه وجود داشته باشد اساسا حاکمیت درگیر اجرای عدالت به معنای اولی که بیان شد نمی شود. آن وقت اعضای یک خانواده نسبت به هم حسادت و بخل و تکبر و چشم و هم چشمی ندارند. آنوقت است که آنچه برای خود می پسندند همان را برای دیگران می پسندند و آنچه را برای خود نمی پسندند برای دیگران هم نمی پسندند. این قاعده یک قاعده اسلامی متقن است که روایتش از همه معصومین علیهم السلام نقل شده است. خب طبیعی است که در جامعه اسلامی اگر چنین روابطی شکل بگیرد همه تقریبا در یک سطح زندگی می کنند. آن اختلاف هم نه به خاطر تفاوت در کار و تلاش و ... است بلکه به خاطر زهد و تقوا و قناعت بیشتر است! یعنی همه می توانند از نعمات دنیایی بیشتری برخوردار شوند اما برخی زاهدانه تر زندگی می کنند. این برابری نه همچون برابری کمونیستی است که به زور دولت باشد بلکه برابری به عشق است... برابری در برابر اوست... خلاصه آنکه از یک نفر شروع کنید... حسابتان را یکی کنید و پشت پا بزنید به این مَثَل بسیار غلط: حساب حساب است کاکا برادر! نخیر! کاکا با برادر حساب و کتاب نمی کند! مگر عباس با اباعبدالله علیهما السلام حساب و کتاب کرد؟ حساب و کتاب ما فقط با صاحب حساب است... برای روز حساب است... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️بانکها با اعتبار چه کسی خلق پول از هیچ می‌کنند؟ ♦️ ماجرای بانک پارسیان از مسکن دبی تا تحصن پشت میله‌های ریاست جمهوری در تهران ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2 سخنان کاملا دقیق دکتر داوودی. اعتبار پول به اعتبار حاکمیت است والسلام... ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از محسن قنبریان
⚠️ فساد چرا و چگونه مساله منبر شد؟! • اینکه منبری های خوب انقلابی هم در نوبتهای مکرر به فساد می پردازند و یکبار حکومت علوی را "الگو" گرفته، مثل برخورد با ابن هرمه را مطالبه و یکبار در صدد رفع شبهه مسری فساد به مشروعیت نظام افتاده با فسادهای درون حکومت علوی "مقایسه" می کنند؛ مبتنی بر یک درک و محاسبه پیشینی است: مردم و حتی گروه های حزب اللهی درباره "میزان فساد"، ذهنیت منفی دارند و گله مند و منتقدند! • از قضا پیمایش های علمی همین درک را تایید می کند. در آخرین پیمایش توسط مرکز تحلیل اجتماعی متا، از ۵بلوک جامعه، بلوک "وفاداران راسخ" -که در عمده مسائل همراه با نظام اسلامی هستند- در مساله فاصله خیلی زیادی با عموم مردم ندارند! ۵۱درصد شان قائل هستند فساد در ایران بیشتر از کشورهای دیگر است و ...!۱ ⬅️ تا اینجا معلوم است محاسبه و درک این منبری ها از مساله مخاطبانِ خود با واقعیت و پیمایش ها مطابق است و نمره خوب مساله یابی دارند. • اما ؛ چقدر در مقایسه با حکومت علوی است؟! اینجا در مقام مناقشه صغروی در مستندات مقایسه نیستم. به نظر می رسد اگر باز درک درستی از میدان و "نسبت ذهنیت و عینیت" باشد راه حل های بهتر و موثرتری انتخاب شود. • در بین شاخص های اندازه گیری فساد، "شاخص ادراک فساد" هم شایع است و معمولا همین، منشأ رتبه بندی فساد کشورها می شود. به این شاخص اشکالات متعددی وارد است از جمله اینکه ادراک (ذهنیت) همیشه مطابق با واقعیت (عینیت) نیست. شایعات و جوسازی رسانه ای، ابهام و خروجی های نامطلوب و... همه میتواند ادراک فساد را افزایش دهد. به حسب برخی پیمایش ها نسبت "ادراک فساد" به "تجربه و مشاهده فساد" در ایران ۷به۱ می باشد!۲ یعنی ۷برابر از درک مستند فساد، ادراک و باور به آن -بدون مستند و دلیلی خاص- بین مردم شایع است. ⬅️ با این وضعیت اگر گویندگان نتوانند خود را از حباب این تفاوت خارج کنند، احتمالا دنبال فهرست بلندی از فساد در حکومت علوی می گردند تا نتیجه مقایسه با جمهوری اسلامی حفظ شود! برای مثال نمونه هایی که در نگاه سخت گیرانه علی(ع) توبیخ، استیضاح و دستور بازرسی بوده اما هرگز در قوانین ما فساد تلقی نمی شود -بلکه بعضی رویه هم هست- در آن فهرست فساد، شمارش می شود! از مهمان شدن استاندار بصره بر یک سفره که فقرا در آن نبودند(نامه۴۵) تا تذکر گرفتن شریح برای خانه ۸۰دیناری اش (نامه۳)! و... گوینده ای مجبور میشود زیادبن ابیهِ دوره معاویه را به حساب زیادبن ابیه دوره علی(ع) -و حتی دوره امام حسن(ع)- بگذارد تا نمونه های فاسد در حکومت علوی را هم زیاد کند!۳ دیگری مجبور میشود "دوره حملات تروریستی و الغارات" بعد از صفین و خوارج -که به تصریح امام جز کوفه برایش نماند- را مثل "دوره استقرار و بسط ید امام در ولایات" بگیرد و از فرار استاندار بصره با بیت المال، نمونه از فساد در دوره علوی بگیرد؛ و حتی به خط و نشان نامه۴۱ -که تهدید به ذوالفقار است اما همزمان از عدم بسط ید امام خبر می دهد- اشاره نکند! • ظاهراً وقتی مشکل نه "رخ دادن فساد" در حکومت اسلامی بلکه "ضریب خوردن ادراک آن" و "درک سستی در برخورد با آن" است؛ تصحیح دید مردم از راه دیگری می گذرد. مثل: ۱. مطالبه نظام اداری (انحصارات، امتیازات، واگذاری ها، مزایا و...) برای رصد واقعی فساد، بجای معیار کردن ذهنیت ها و برساخت های رسانه ای و دشمن ساز. ۲. درست در جهت پاره کردن حباب های کاذب در اذهان و واقعی کردن نسبت ها. رهبر انقلاب هم در دیدار امسال تصریح کردند: قوه قضائیه تصویر رسانه ای خوبی ندارد! ۳. برخورد فوری و کامل و غیر مبهم دستگاه قضایی با مفسدان و گزارش درست و به موقع به مردم. این سه در سیره حضرت امیر(ع) نمونه ها دارد و البته برخی از آن منبری ها هم از این حل ها گفته و می گویند. ............................ ۱. همه نتایج این پیمایش انتشار عمومی نیافته است لکن در پیمایش های مشابه میتوانید نتایج در مردم و جوانان را ببینید: https://shoaresal.ir/fa/news/118575 ۲. این هم شنیده از مقامات مسئول است! ۳. ممکن است به حسب "صفات فاعلی" زیاد بن ابیه را کارگزار ترازی برای حکومت علوی ندانیم اما در دوره ایشان "قبح فعلی" از او گزارش نشده و تا صلح امام مجتبی(ع) هم به او وفادار مانده. 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۵/۱۷ ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
یک شرکت آمریکایی به مردم این کشور گفته که اگر اسم خودتان رو عوض کنید و اسم شرکت را روی خودتان بگذارید، تا آخر عمر می توانید ساندویچ رایگان دریافت کنید. در عرض ۹۶ ساعت، ۱۰ هزار نفر اعلام آمادگی کرده اند. طبعا اگر زمان ثبت نام بیشتر بود یا شرکت های دیگری هم در این ماجرا حاضر می شدند و تبلیغات بیشتری رخ می داد، صدها هزار یا حتی میلیون ها آمریکایی در این ماجرا شرکت می کردند. برخی احتمالا خواهند گفت: آمریکایی ها عاشق هیجان هستند. به عبارت ديگر اين افراد متاثر از برخی از نظریه سازان غربی، هر عامل هویت بخش و جامعه سازی را کم اهمیت تر از عناصری چون هیجان و تفریح می دانند و چالش بی هویتی و بی اجتماع بودن را به هیچ وجه حائز اهمیت نمی دانند. لذا اینکه فرد، یکی از مهمترین عناصر هویتی خودش یعنی نام را فدای هیجان ناشی از ساندویچ خوردن کند در نگاه اینها اصلا اهمیتی ندارد. اما آیا مسئله، هیجان است؟ به نظر می رسد که باید به این منظرگاه لوکس (ارزش هیجانات) چندان ضریب نداد. مردم این کشور هر چه هم بی هویت شده باشند، اینقدر از خودپرستی رها نشده اند که نام خود را به همین سادگی عوض کنند و نام شرکت ساندویچ سازی را انتخاب کنند. اسامی هیجان آورتری وجود دارد که بر روی خود بگذارند. نام اسامه بن لادن یا یکی از شگفت انگیزان هالیوودی هیجان آورتر است. اما چرا این ها را انتخاب نمی کنند؟ پاسخ این است: میلیون ها نفر از مردم آمریکا ساندویچ می خواهند و گرسنه اند. و آمار اقتصادی هم این را تایید می کند. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
ماجرای تبلیغات ته ندارد...