چشمی که پیوند عمیق جریان سیاسی لسه فر (بده بره) و جریان اقتصادی لسه فر (خودت بمال) و جریان فرهنگی لسه فر (ززآ) را نمی بیند و فکر میکند میتواند در کنار جریان اقتصادی اش بایستد! دقیقا مثل کسی است که لخت، پریده وسط دریا و میخواهد خیس نشود!
اگر آب و خیسی از هم جدا شدند، لیبرالیسم اقتصادی و فرهنگی و سیاسی نیز جدا خواهند شد!
پیوند رسانه های لیبرال از اعتماد و هم میهن گرفته تا فردای اقتصاد و دنیای اقتصاد که مثل روز روشن واضح است
پیوند اشخاص و مسئولین هم که اظهر من الشمس است. از آخوندی گرفته تا غنی نژاد و روحانی و خاتمی و...
پیوند دانشگاهی آنها هم به وضوح سال گذشته در جریان دانشگاه شریف روشن شد
پیوند فرهنگی شان هم در مسائلی مثل حجاب مشخص است
حالا عده ای بچه انقلابی که در حوزه سیاست و فرهنگ میخواهند انقلابی باشند در دام لیبرالیسم اقتصادی افتاده اند و فکر میکنند می توانند از لیبرالیسم فرهنگی و سیاسی فرار کنند
این همان نکته ای است که به درستی احمدی نژاد در سال 88 فهمیده بود. او درک کرده بود که این جریانات سیاسی که در ظاهر مخالف هم هستند یک آبشخور فکری در حوزه اقتصاد دارند و نظریه عدالت آنها دقیقا در مقابل نظریه عدالت انقلاب است
به همین دلیل هم حضرت آقا دقیقا روی این مساله دست گذاشتند و فرمودند نظر احمدی نژاد در حوزه عدالت اجتماعی به من نزدیک تر است.
عدالت اجتماعی که اساسا برای لیبرالها به قول غنی نژاد یک امر بی ارزش است
لیبرالهایی که روزه میگیرند و سر سفره افطار به فکر گران کردن زندگی مردم و پر کردن جیب سرمایه دارن هستند
در حقیقت انقلاب یک هسته سخت دارد به اسم ولایت فقیه ...
یادداشت کامل
لسه فرار!
چشمی که پیوند عمیق جریان سیاسی لسه فر (بده بره) و جریان اقتصادی لسه فر (خودت بمال) و جریان فرهنگی لسه فر (ززآ) را نمی بیند و فکر میکند میتواند در کنار جریان اقتصادی اش بایستد! دقیقا مثل کسی است که لخت، پریده وسط دریا و میخواهد خیس نشود!
اگر آب و خیسی از هم جدا شدند، لیبرالیسم اقتصادی و فرهنگی و سیاسی نیز جدا خواهند شد!
پیوند رسانه های لیبرال از اعتماد و هم میهن و فردای اقتصاد و دنیای اقتصاد که مثل روز روشن واضح است
پیوند اشخاص و مسئولین هم که اظهر من الشمس است. از آخوندی گرفته تا غنی نژاد و روحانی و خاتمی و...
پیوند دانشگاهی آنها هم به وضوح سال گذشته در جریان دانشگاه شریف روشن شد.
پیوند فرهنگی شان هم در مسائلی مثل حجاب فضای مجازی مشخص است.
حالا عده ای بچه انقلابی که در حوزه سیاست و فرهنگ میخواهند انقلابی باشند در دام لیبرالیسم اقتصادی افتاده اند و فکر میکنند می توانند از لیبرالیسم فرهنگی و سیاسی فرار کنند.
این همان نکته ای است که به درستی احمدی نژاد در سال 88 فهمیده بود. او درک کرده بود که این جریانات سیاسی که در ظاهر مخالف هم هستند یک آبشخور فکری در حوزه اقتصاد دارند و نظریه عدالت آنها دقیقا در مقابل نظریه عدالت انقلاب است.
به همین دلیل هم حضرت آقا دقیقا روی این مساله دست گذاشتند و فرمودند نظر احمدی نژاد در حوزه عدالت اجتماعی به من نزدیک تر است.
عدالت اجتماعی که اساسا برای لیبرالها به قول غنی نژاد یک امر بی ارزش است.
لیبرالهایی که روزه میگیرند و سر سفره افطار به فکر گران کردن زندگی مردم و کوچک کردن سفره شان برای پر کردن جیب سرمایه دارن هستند.
در حقیقت انقلاب یک هسته سخت دارد به اسم ولایت فقیه. هسته سختی که هر دولتی آمده و به لیبرالیسم اقتصادی رسیده، محکم با آن برخورد کرده. البته که برای ولی جامعه هزینه ساخته اند اما ولایت فقیه بیدی نیست که با این بادها بلرزد. همه ماجرای دعوای پرفسور درخشان و دکتر غنی نژاد بر سر همان یک جمله بود. آنجا که پرفسور درخشان گفتند: امام فرموده اند باید منافع محرومین و مستضعفین را تامین کنیم و دکتر غنی نژاد گفت: بفرمایند!
هاشمی و احمدی نژاد و روحانی و خاتمی و رئیسی ندارد! هر کسی مرعوب ساینس شود! مغلوب ساسی هم خواهد شد!
تفکری که پشت نقاب "علم" خود را پنهان کرده است چیزی جز ایدئولوژی لیبرال سرمایه داری نیست که تقابلش با انقلاب و ولایت فقیه است و در مقابلش فقط یک تفکر وجود دارد که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم به آن اشاره کرده اند: تفکر انقلابی به همراه روحیه انقلابی و عملکرد جهادی.
شنیدم که آقای رئیسی در همایش گرانسازی اقتصاد ایران گفته است: اقتصاد ما باید علم پایه باشد و مبانی قابل دفاع داشته باشد نه نگاه سلیقه ای داشته باشد. ما معتقد به دانش و کار علمی در اقتصاد کشور هستیم. باید نظریه ای که در دانشگاه اتقان علمی پیدا کرده و قابل دفاع است در کشور اجرایی شود ولی بدانیم اجرا میدان آزمون و خطا نیست.
آقای رئیسی اگر از این کلمات توبه نکنی سرنوشتی جز گذشتگان نخواهی داشت. جناب رئیس جمهور! آیا قائل شدن به مبنای ارزشهای اسلامی در سیاست گذاری های اقتصادی سلیقه ای و غیر علمی است؟ آیا اگر حرف اسلام در دانشکده های اقتصاد خریداری نداشته باشد سلیقه ای و غیرعلمی است؟ اگر اندیشه امامین انقلاب مقاله ISI نشود غیرعلمی و سلیقه ایست؟
عیبی ندارد. ما هم معتقدیم قال الصادق علیه السلام و قال الخمینی هم ایدئولوژی و ارزش است و البته قال الفریدمن هم ایدئولوژی است! مساله بر سر این است که کدامیک را انتخاب کنیم؟
آیا این ساختاری که در دنیا و ایران به عنوان نظام اقتصادی بوجود آمده است منطبق بر علم ساخته شده یا ایدئولوژی؟ آیا از قبل آزمون شده بود یا در جامعه آزمون شد؟
این چه نگاه ساده انگارانه ای است که به حکمرانی دارید؟ مگر میتوان اقتصاد را بر اساس مقالات علمی در دانشگاه مدیریت کرد؟
آنوقت فرهنگ و سیاست و پیوست عدالت این مقالات علمی را نباید ببینیم؟ آیا همین که یک اقتصادخوانده در مورد اقتصاد نظری داد کافی است و یک سیاست اقتصادی هیچ پیوست فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و امنیتی ندارد؟
شما فرمودید که باید اقتصاد کشور علم پایه و مردم پایه باشد. می توانید یک کتاب یا مقاله علمی به ما نشان دهید در مورد مردم پایه بودن اقتصاد؟!
جناب آقای رئیسی! ذات پاک و اعتقاد مخلصانه شما به انقلاب و اسلام می گوید مردم! اما آن واژه علم که با آن شما را فریب می دهند چیزی جز #افسانه_علم_اقتصاد نیست.
از لسه فر، فرار کنید آنگونه که یوسف از دست زلیخا فرار کرد! آنگونه که موسی به دل دریا زد!
ترس را کنار بگذارید و بگویید: کلا ان معی ربی...
و من الله توفیق و علیه التکلان
#حسین_عباسی_فر
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
May 11
واقعیت اینه که اقتصاد و سیاست و فرهنگ در هم تنیده هستند...
صاحبان قدرت اقتصادی برای اینکه عدالت حقیقی مانع رسیدن اونها به اهدافشون بوده از اقتصاد ظاهرا ارزش زدایی کردند اما در حقیقت به سمت بی عدالتی بردند.
در حقیقت اقتصاددانان اجازه نمیدهند شما مسائل فرهنگی و ارزشی و سیاسی را وارد تحلیل اقتصادی کنی. چرا؟ چون لیبرالیسم و بازار آزاد قبل از اینکه یک ساختار اقتصادی باشد یک ساختار ایدئولوژیک و فرهنگی است.
مثلا زن باید در خدمت کارخانهها باشد
همین یک مورد بس است برای درک درهمتنیدگی اقتصاد و فرهنگ!
بنابراین هیچکسی جز ولیّ جامعه حق ندارد "جهتِ" این حکمرانی در همتنیده را مشخص کند.
بازار آزاد خنثی نیست، جهت دارد.
نهایت ایده اقتصاد بازار آزاد میشود دنیایی که در آن ۲۶ نفر به اندازه ۳/۸ میلیارد نفر ثروت دارند.
این وضع را میخواهیم؟!!
برای رسیدن به این وضعیت انقلاب کردیم؟
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
+ واردات لوازم خانگی آزاد شد؟
بله
+ به درک! من فقط ایرانی میخرم...
این از من...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
آقای رائفی پور
اگر معنای بدیهی را متوجه می شوید و نمی خواهید معنایش را تغییر دهید لطفا یک و فقط یک گزاره بدیهی اقتصادی نام ببرید که دیگران آن را قبول ندارند. تا سیه روی شود هر که در او غش باشد!
علوم انسانی فیزیک نیست که گزاره های بدیهی داشته باشد!
هر چند در فیزیک هم اختلاف نظر زیاد است!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این تغییر را ما مردم باید رقم بزنیم. از همین اسفندماه هم باید تغییر را آغاز کنیم...
#نه_به_نئولیبرالیسم
@syjebraily
شاید ندانید!
اما خوب است بدانید!
بزرگان تفکری انقلاب دقیقا به خاطر تفکر اقتصادیشان به شهادت رسیدند
#شهید_صدر #شهید_مطهری #شهید_بهشتی
اتفاقا چپ و راست هم از این بزرگان بیزار بودند! و ایشان خلاف جهت جریان به ظاهر علمی شرق و غرب حرکت میکردند!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
دوگانه انتخابات مجلس امسال دیگر سیاسی نیست...
اصلاح طلب و اصولگرا تمام شد...
دوگانه اقتصادی است...
#نه_به_نئولیبرالیسم
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از ساندویچ فلسفه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔭 #خردنما | علوم در کشور ما خیلی سطحی پیش میرود.
اگر فیزیکدانهای ما یک مقدار با فلسفه آشنا بودند، غالب نظریات فعلی نبودند.
👤 پروفسور #مهدی_گلشنی
📚 #فلسفه_علم | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ پرفسور استفان مارگلین (استاد تمام اقتصاد دانشگاه هاروراد) به مسعود نیلی!
این چیزی که شما به آن علم می گویید ایدئولوژی "ایمان به بازار" است و...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸علوم انسانی، رسالۀ عملیه است🔸
علوم انسانی، درواقع «رساله» است. این رساله عملیه است که از غرب میآید و در داخل شما اسمش را میگذارید کتاب جامعهشناسی و فکر و خیالتان راحت میشود! خیر، اینها رساله عملیه هستند. بانکداریتان علم بانکداری است یا رساله عملیه بانکداری؟ شما رسالهها را آرمِ علم زدهاید و نفس این عمل اشتباه است. رساله که علم نیست. رساله فتوی است و علوم انسانی هم فتوی است.
اینکه در روایات داریم که مسلمانها در آخرالزمان احکامشان را از علمای یهود و نصارا میگیرند، معنایش همین است. آیا شما منتظرید که یک رساله از طرف آنها بیاید که اسمش توضیح المسائل باشد؟! اینطور نیست! رساله آمده است! سالهاست که آمده و دارد اجرا میشود. همین علوم انسانی که در دانشگاهها تدریس میشود، رساله عملیه آنهاست. اینکه وزارت اقتصاد ما، وزارت کشور ما، وزارت ارشاد ما، مسائل را بر مبنای علوم انسانی آنها حل میکنند، این همان رساله عملیه آنهاست. رساله عملیۀ هرکسی متناسب با خودش است. مفتی آنها هم دانشمندان علوم انسانی هستند.
@haerishirazi
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
زمینِ اقتصاد کج است
یک زمین مستطیل شکل مثل زمین فوتبال را در نظر بگیرید. اگر تعداد زیادی توپ فوتبال را از ارتفاع بالا، روی مرکز این زمین بریزیم، تقریبا به طور یکسان در نقاط مختلف زمین توزیع می شوند.
ولی اگر این زمین، کج و شیب دار باشد (مثلا سمت راست زمین، ارتفاع بالاتر و سمت چپ زمین، ارتفاع پایین تری داشته باشد) پس از ریختن توپ ها روی مرکز زمین، همه توپ ها به طرف سمت چپ زمین حرکت می کنند و هیچ توپی سمت راست زمین قرار نمیگیرد.
اگر در این زمین مسابقه طناب کشی بین دو تیم برگزار شود، مسلما تیمی که در سمت چپ است برنده می شود. نیروی جاذبه که در شرایط عادی (زمینِ صاف) به خوبی و عادلانه عمل میکند، در زمینِ کج به نفع تیم سمت چپ عمل میکند.
نظام سرمایه داری، زمینِ اقتصاد را کج کرده است. تشکیل بنگاه های بزرگ باعث شده است تعداد بسیار زیادی کارگر، اجیر تعداد اندکی سرمایه دار شوند. در کشور ما ۱۴ میلیون کارگر برای ۲۰۰ هزار نفر کارفرما و سرمایه دار کار میکنند. به جای اینکه سود حاصل از فعالیت های اقتصادی به کار تعلق گیرد، تقریبا تمام این سود به سرمایه تعلق میگیرد و به کارگر فقط یک مزد ناچیز داده می شود.
قوانین اقتصادی اسلام مثل اجاره نفس (کارگری)، مضاربه و ... در زمینِ صاف (اقتصاد مکتب اسلام) به درستی عمل میکند و نتیجه آنها عادلانه است ولی در زمینِ کج (اقتصاد سرمایه داری)، اجاره و مضاربه و دیگر قوانین اقتصادی اسلام، به عدالت منجر نمی شود و به نفع سرمایه دار عمل میکند (مانند قانون جاذبه در زمینِ کج و شیب دار).
بنابراین اول باید زمینِ اقتصاد را صاف کرد (باید نظام اقتصادی را تغییر داد). آن ۱۴ میلیون کارگر به جای اینکه برای ۲۰۰ هزار نفر کارفرما کار کنند و اجیر آنها باشند، باید خودشان سهام دار بنگاه ها باشند. در این صورت سود بنگاه ها بین کارگران تقسیم می شود نه بین تعداد اندکی کارفرما و سرمایه دار. آنگاه در این زمینِ صاف، اجاره و مضاربه و سایر احکام اقتصادی اسلام هم به خوبی و عادلانه عمل می کنند.
سید مهدی متین
(برگرفته از بیانات حجت الاسلام قنبریان و بر اساس نظرات حضرت امام و شهید بهشتی)
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
🔶 شمالی ها از آب و هوای خوبی استفاده میکنند
ما برای استفاده از آن آب و هوا باید کلی پول خرج کنیم و به شمال برویم
برای توزیع عادلانه یارانه آب و هوا، باید سهمیه آب و هوای خوب طراحی بشه و شمالی ها برای استفاده از آن آب و هوا از ما سهمیه شان را در بازار آزاد و قیمت واقعی بخرن :))
#یارانه_جعلی_پنهان
#مکتب_گرانکن #عدالت_آب_و_هوایی
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
بسته ۲۰۰ تایی از این بطریهای آب، ۵۸۰ هزار تومان است.
حتما و حتما کارخانههای آب معدنی از این هم ارزانتر خریداری میکنند.
اگر فرض کنیم چیزی حدد ۴۰۰ هزار تومان برای هر بسته را این کارخانهها پرداخت میکنند، قیمت هر بطری ۲۰۰۰ تومان میشود.
قیمت آب معدنی ۲۵۰ سی سی، هر عدد ۳۲۷۰ تومان. احتمالا این آبمعدنی را کارخانه حدود ۳۰۰۰ تومان به عمده فروشها میفروشد.
به عبارتی در همین مثال ساده، یک کارخانه آب معدنی را ۳۰۰۰ تومان میفروشد و تنها بطری آن را ۲۰۰۰ تومان میخرد.
یعنی ۶۶ درصد قیمت، فقط بطری است.
حال این کارخانه باید هزینه نیروی کار، اجاره دستگاههای تولیدی و ساختمان، برق و ... را بدهد و آب را هم به صورت بهداشتی تهیه کند و درون این بطری ها بریزد و بطری ها را هم به صورت بستهبندی های مختلف ارائه کند.
یعنی همه هزینه ها، ۱۰۰۰ تومان و هزینه بطری ۲۰۰۰ تومان است.
این تازه نه درباره بطری ۱لیتری بلکه فقط برای ۲۵۰سی سی آب است!
آن وقت عدهای اسطوره خوداقتصادپندار به همراه یک عده مسئول ناآگاه قیمت یک لیتر آب را برابر با قیمت یک لیتر بنزین میدانند و تئوری پردازی راهکار همیشگی خود یعنی گرانسازی را پیشه میگیرند.
بقیه هم که با استدلال علمی و محاسبات فنی صحبت میکنند کمونیستهای مسلمانِ زمینتختگرای اقتصادی هستند!
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco