eitaa logo
هیئت انصارالعباس بروجرد
364 دنبال‌کننده
1هزار عکس
67 ویدیو
4 فایل
بســم الله الرحــمن الرحیم پـــــــایـــــــگاه اطلاع رســـــانی هیــــئت فرهنــــگی مذهبی انصارالعـباس علیه السلام شــــــهرستـــــان بــــــروجــــــرد
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حاج علی جنانی
🔹 پدیده ای به اسم «مداحی استودیویی» 🖊 علی جنانی ........... علیرغم تصور بعض از کسانی که میگویند مداحی استودیویی باعث جذب افراد خاکستری جامعه به اهل بیت (ع) می‌شود، باید عرض کنم چنین پدیده ای نه تنها باعث جذب بلند مدت و ماندگار این عده از جامعه نمی‌شود بلکه باعث تغییر ذائقه و در نتیجه دلزدگی پای ثابتهای هیئت و مداحی از جلسات اصیل می‌شود. 🔸 مداحی استودیویی، با کیفیت عالی صوتی و با آهنگ های متنوع «بعضاً» موافقتی با معنویت و روح اصیل هیئت ندارد و تنها موجبات هیجان جامعه مومن را فراهم میکنم. 🔹 رسالت مداحی این است که باید باعث افزایش ارتباط با امام علیه السلام و معنویت شود و مداحی استودیویی غالباً ما را به این نتیجه نمی رساند. والعاقبة للمتقین @hajalijanani
هدایت شده از حاج علی جنانی
9.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ مداحی فعالانه و مقوله «عدالتخواهی» 🖊 علی جنانی ................... از سالیان قبل از انقلاب و همچنین بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، یکی از موتور های محرک جامعه در مسیر عدالتخواهی و دفاع از حق، مداحی بوده و هست. به قول حضرت آقا مداحی یک ابزار برای بیان معارف دین و هدایت جامعه به سمت رشد و تعالی است. جدای از تحلیل سیاسی این قطعه از مداحی حاج محمود کریمی، باید گفت :رسالت مداحی است. تبیینی که به مخاطب میفهماند، مداحی صرفاً دفاع از دولت و مجلس انقلابی نیست، بلکه میتواند صدای مردم در اعلام نارضایتی جامعه از بعض مشکلات باشد. اما باید مراقب باشیم که در این عرصه حق را نادیده نگیریم. والعاقبة للمتقین @hajalijanani
هدایت شده از حاج علی جنانی
🏴 حضرت امام خمینی ـــ رحمة الله علیه ـــ «مظهر توکل» ✍ علی جنانی ................... یکی از دعاهایی که تأکید داشتنتد به انس با آن «مناجات شعبانیه» بود. اینقدر ایشان انس با این مناجات داشتند که خودشان مظهر بعض از فرازهای این دعا شده بودند. ــــ البته این برای هیچ کسی بعید نیست ـــ دریکی از فرازهای این دعا میخوانیم : وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیادَتی وَ نَقْصی وَ نَفْعی وَ ضری یعنی اگر چیزی به من برسد، از زیادی و کم بود گرفته تا نفع و ضررِ در هرچیز، همه اش به دست توست ای خدای عزیز این فراز، معنای دقیق است. یعنی همه چیز به دست خدایی است که قوی و عزیز است و باید به او تکیه کرد. امام، بسکه این مناجات را خوانده بود، وجودش مملو شده بود از توکل به خدا. قسم می‌خورد که در طول عمر خود از کسی نترسيده است.​ اين اثر توکل است. والعاقبة للمتقین @hajalijanani
هدایت شده از حاج علی جنانی
🎼 لزوم تسلط بر «دستگاه های موسیقی» در مداحی | قسمت اول ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ گاهی برای مستمعین جلسات اهل بیت (علیهم السلام) پیش می آید که - جدای از خوش صدا بودن مداح - از نوع خواندن یک مداح لذت می برد و دلیل آن را هم نمی‌داند. باید گفت که علاوه بر اخلاص و تقوای مداح و علاقه قلبی یک مستمع به مداح مورد علاقه اش، عمده دلیل اینکه مستمع از خواندن یک مداح لذت می‌برد تسلط آن مداح بر است. 💠 طبق نظر علمای علم موسیقی، هرآنچه که ما می‌خوانیم در یکی از دستگاه های موسیقی است که اغلب به خاطر عدم آگاهی از آن دستگاه ها، به صورت ناقص اجرا می‌شود و برای مستمع ناخوشایند می‌شود. 💠اینجاست که یادگیری دستگاه های موسیقی و ردیف های آوازی مورد نیاز در مداحی، شنیدن را برای مستمع لذت بخش می‌کند و قدرت تسلط مداح را در اداره جلسه بالا می‌برد. والعاقبة للمتقین @hajalijanani
هدایت شده از حاج علی جنانی
🎼 لزوم تسلط بر «دستگاه های موسیقی» در مداحی 1⃣ قسمت دوم ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ عدم تسلط بر ردیف های آوازی مداح را دچار ضعفهایی می کند که جبران آنها دشوار است 🔹 یکی اینکه مداح دنبال نمی‌رود و عمدتاً چنین مداحی اطلاعی از مثل قصیده، غزل، مثنوی، رباعی، دوبیتی و... ندارد. 🔹دیگر اینکه چون ردیف های آوازی برروی یکی از پیاده سازی می‌شود اغلب این مداحان را ترجیح می‌دهند. زیرا سبک خوانی اگر چه دریکی از دستگاههای موسیقی است اما نیازی به ردیف خوانی ندارد و صرف اینکه مثلاً برروی آهنگ یک سریال و یا یک ترانه شعر بگذارند آنها را قانع میکند. نمونه این معضل، است که مرسوم شده و اکثر شورخوانها با ردیف خوانی بیگانه هستند. ان شاءالله راجع به این معضل بیشتر خواهیم نوشت. والعاقبة للمتقین @hajalijanani
هدایت شده از حاج علی جنانی
🎼 لزوم تسلط بر «دستگاه های موسیقی» در مداحی 3️⃣ قسمت سوم ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ 💠 وقتی‌ حرف از تسلط در دستگاه‌های موسیقی می‌شود به معنای تسلط بر تمام دستگاه‌ها با همه ردیفهای آوازی نیست. 💠اصلاً همه دستگاه‌ها، مناسب مداحی نیست و همچنین در دستگاهای مناسب، همه ردیفها مناسب مداحی نیست. 🌀 در مداحی به مدح، منقبت، حماسه و حزن باید از دستگاه ها و ردیفهای متناسب استفاده کرد. 🔖 مداحان محترم، علی الخصوص نوجوانان عزیزی که تمایل به بحث مداحی دارند از یک استاد خبره در امر دستگاها کمک بگیرند تا آینده درخشانی در این عرصه داشته باشند. ❌ انتهای بحث دستگاه ها والعاقبة للمتقین @hajalijanani
هدایت شده از حاج علی جنانی
🎤 بررسی فرصتها و تهدیدهای «شور خوانی» در مداحی 1⃣ نوشتار اول ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ قریب به دو دهه از تولد پدیده ای به اسم «شور خوانی» در مداحی می‌گذرد و سالهاست که مورد بحث در مجامع مختلف نظریه پردازی قرار گرفته است. 🔸 گروهی «شور» را مطلقاً یک امر شوم و یک بدعت درعزاداری تلقی می‌کنند و عده ای «شور» را مطلقاً امر مبارکی در مداحی می‌دانند. 🚫 البته این دو نگاه «بعضاً» نگاه‌های سلیقه ای هستند و پشتوانه علمی ندارند. 💢 زیرا هم نظر آنکه مطلقاً این پدیده را یک امر شوم و بدعت می‌پندارد متقن نیست و هم آنکه مطلقاً این پدیده را تأئید می‌کند. ✅ بلکه باید گفت «شور خوانی» با رعایت بعض از شاخص‌ها امر مبارکی است و اگر از دایره این شاخص‌ها خارج شود به یک امر شوم و نامبارک تبدیل می‌شود که به جای هدایت، جامعه ایمانی را به ضلالت می‌کشاند. والعاقبة للمتقین @hajalijanani
هدایت شده از حاج علی جنانی
🎙در پدیده مداحی دو عنصر اصلی وجود دارد که این دو عنصر اگر از هم فاصله بگیرد، بنیان مداحی را ویران میکند و آن دو عنصر عبارتند از : «عنصر قالب» و «عنصر محتوی» 🎤از آنجایی که مدّاحی یک شیوه‌ی کار هنری خاص است؛ باید سعی کنیم این شیوه‌ی کار را با شیوه‌های خواندن هنریِ دیگر مخلوط نکنیم. ⛔️ اگر در مداحی، قالب و محتوی با هم هماهنگ نباشد، انتقال پیام به صورت صحیح شکل نمی‌گیرد. ❌ مثلاَ وقتی محتوای مداحی ما منقبت اهل بیت «علیهم السلام» باشد و قالب ما سبک یک ترانه‌ی مبتذل، یقیناً برای مخاطب ما انسی با اهل بیت «علیهم السلام» ایجاد نمی‌کند. ⚠️ این تضاد بین قالب و محتوی عمدتاً در بیشتر خود را نشان میدهد. 🤲 ان شالله در این رابطه بیشتر گفتگو خواهیم کرد. والعاقبة للمتقین @hajalijanani
هیئت انصارالعباس بروجرد
🎙در پدیده مداحی دو عنصر اصلی وجود دارد که این دو عنصر اگر از هم فاصله بگیرد، بنیان مداحی را ویران می
سلام علیکم در صورتی که در مورد مباحث ارائه شده برای شما سوالی ایجاد شد می‌توانید سوالات و حتی انتقادات و پیشنهادهای خود را از طریق لینک زیر با ما در میان بگذارید : @janani110 با تشکر @h_ansarolabbas_brj
هدایت شده از حاج علی جنانی
🔹 لزوم یادکردن از حضرت ولی عصر «ارواحنا فداه» در مداحی ✍ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️▫️ وقتی می‌فرمایند : إِنَّ ذِكْرَنَا مِنْ ذِكْرِ اَللَّه 🔹 یعنی اگر فکر میکنیم یاد خدا، بدون یاد حضرت ولی عصر «ارواحنا فداه» محقق میشود، سخت در اشتباهیم. به عنوان نوکر حضرت ولی عصر «عجل الله تعالی فرجه» لازم است که یاد حضرت در همه حالات زندگی جریان داشته باشد. 🎤خصوصاً برای مادحین عزیز که جزء افسران آن فرمانده الهی به حساب می آیند. 🔹حقیقتاً مداحیِ بدون یاد حضرت کامل نیست. 🔸به هر بهانه ای که شده، در مداحیمان یاد حضرت را از برنامه های اصلی مجلسمان قرار دهیم. 🌷یقیناً وقتی از حضرت یاد میکنیم، ایشان هم به بهترین وجه از ما یاد خواهند کرد و برای ما دعا می کنند. والعاقبة للمتقین @hajalijanani
هدایت شده از حاج علی جنانی
💠 🎤 بررسی فرصتها و تهدیدهای «شور خوانی» در مداحی 3⃣ نوشتار سوم ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ این جمله قدیمی است که میگویند:«شور باید با شعور همراه باشد» واقعاً این جمله حکیمانه است. 🔸 اگر با شعور همراه نباشد باعث آفت می‌شود. 🔹وقتی شور خوانی، به معرفت، محبت، ایمان و اعتقاد مخاطب اضافه نکند، بدون شعور است. 🔹وقتی شور خوانی صرفاً ارائه دادن سبک باشد، بدون شعور است. 🔹وقتی شور خوانی مستمع را از گریه و ندبه کردن بر ائمه «علیهم السلام» فقط به هیجان و تخلیه انرژی سوق می‌دهد بدون شعور است. 💠 لازم است قدری به دقت شود تا بدانیم، وقتی ذائقه مخاطب را فقط هیجانی و احساسی بار آوردیم، آنوقت دیگر توان پذیرش محتوای صحیح را از او گرفته ایم. والعاقبة للمتقین @hajalijanani