🔰 طب و تمدن اسلامی ۶
🔸خانم هونکه در کتاب خود در مقايسه ای به بیان شرایط بيمارستانهاى جهان اسلام با بيمارستانهاى اروپايى در مقطع قرون وسطى پرداخته است که بصورت خلاصه بدین شرح است:
▪️پس از جنگهاى صليبى، در اروپا نيز به پيروى از مسلمانان، بيمارستانهايى داير شد، اما بهصورت خانههايى كه بيماران در آن سكونت مىكردند. در آنجا دردهاى بيماران در حدود افكار و عقايد كليسايى التيام داده مىشد. به نوشته این نويسنده و مورخ آلمانى- هتل ديو كه در سال 1536 ميلادى در پاريس تأسيس شده بود، شايد بهترين بيمارستان اروپا بهشمار مىرفت، اما وضعيتى بسيار زننده و رقتآور داشت؛ بدينگونه كه بيماران بر روى زمينِ آجرفرش و پوشيده از كاه و علف خشك، پهلوبهپهلو خوابيده بودند و بچهها نيز در كنار پيرها و حتى زن و مرد در كنار يكديگر قرار داشتند. اين بيمارستان بدترين غذا را به بيماران مىداد؛ آن هم نه به اندازه كافى و نه به هنگام. تمام ساختمان، پر از مگس و ساير حشرات بود و داخل سالن بيماران نيز هوا به قدرى متعفن بود كه خدمه و پرستاران، اسفنجى آغشته به سركه را جلوى بينى و دهان خود مىگرفتند و به سالن وارد مىشدند. اجساد مردگان اغلب 24 ساعت يا بيشتر در محل خود و در كنار ساير بيماران باقى مىماند و اين در حالى بود كه بوى تعفن فضا را فرامىگرفت و مگسهاى سبزرنگِ لاشهخوار بر روى اجساد جمع مىشدند.
◽️اما بيمارستانهاى دوران طلايى تمدن اسلامى را اینگونه تشریح می کند:
هر بيمار هنگام ترخيص از بيمارستان، يك دست لباس نو و چند سكه دريافت مىكند تا بلافاصله پس از بيمارى مجبور نباشد سرِ كار برود. بيماران در پلىكلينيك، ابتدا بهدست طبيبان معاون و دانشجويان طب مورد آزمايش اوليه قرار مىگيرند. هر بيمار كه بسترى شدنش در بيمارستان ضرورت نداشته باشد، همانجا براى او نسخهاى مىنويسند كه مىتواند براى دريافت دارو به داروخانه بيمارستان مراجعه كند. بيمارانى كه بهبود مىيابند، در اتاقى جمع مىشوند و خود را با كتاب و موسيقى (مطابق طبع بیماری) سرگرم مىكنند. در اينجا به هر جا كه بنگرى، روشن و نظيف است؛ رختخوابها نرم و ملحفهها از پارچه سفيد دمشقى، و بالاپوشها نيز كركى و مخمليناند. در هر اتاق، آب لولهكشى وجود دارد كه به منبع متصل است. همه اتاقها نيز داراى بخارى است تا هرگاه شبها سرد شود، آن را روشن كنند. رفاه و تسهيلات بيمارستان به قدرى است كه اغلب بيماران نمىخواهند آنجا را ترك كنند و حتى خود را بيمار نشان مىدهند.
🔶آنچه گفته شد، اوضاع يكى از بيمارستانهايى است كه بيش از هزار سال قبل در همه شهرهاى بزرگ كشورهاى اسلامى وجود داشت كه بىشك بهترين بيمارستانهاى قرن حاضر را نمىتوان با آن مقايسه نمود.
@h_shafiei
📚 #معرفی_کتاب
📙کتاب «بررسی سرنوشت انسانها و جوامع بر اساس، سنت تغییر در قرآن» تألیف دکتر مهدی گرجی از سوی انتشارات سروش در 206 صفحه، روانه بازار نشر شد.
@h_shafiei
📚بررسی سرنوشت انسانها و جوامع بر اساس، سنت تغییر در قرآن
🖋تألیف دکتر مهدی گرجی
📖 انتشارات سروش
📙یکی از موضوعات مهم و درعینحال بحثانگیز، موضوع "سنتهای الهی" در نظام هستی است. آیا نظام هستی برای فرد و جامعه قوانین و سنتهایی دارد و اگر چنین است، نقش انسان و جامعه در تعیین سرنوشت خود چیست؟ گستره و رسالت این پژوهش، پاسخگویی به این سؤال مهم است که بر اساس سنتهای الهی و مشخصاً "سنت تغییر"، آیا انسان و جامعه در سرنوشت خود، نقش و تأثیر دارند یا خیر؟ اگر چنین است، این نقطه تغییر کجاست و چه عواملی در این تغییر نقش دارند؟
📗از دیگر سو، اگر بپذیریم که انسان و جامعه در تغییر سرنوشت خود نقش دارند، آنگاه چگونه با قضای الهی، آیه فطرت، بدأ و اختیار انسان قابلجمع است؟ در این چشمانداز، تعابیر مختلفی در آیات میتوان مشاهده کرد که به بیان سنتها و تاریخ آنها، مسائل اجتماعی و دعوت به مطالعه جوامع پرداخته است. بحث از هستی، چیستی و ترکیب انسان و جامعه، حلکننده پارهای از مشکلات و ابهامهای موجود در مباحث اجتماعی است. اصالتدادن به فرد یا جامعه، تکلیف امکان یا عدم امکان شمول ایدئولوژی واحد بر کل جامعه، وجود یا عدم وجود سنتها بر آن و بسیاری از مسائل نظری و انتزاعی را درباره جامعه حل خواهد کرد.
📕قرآن کریم، هسته پایدار جامعه را مربوط به حیات مردمی میداند که در آن زندگی میکنند. تغییر واقعی انسان، تغییر جامعه را به دنبال دارد و نقطه آغاز تغییر در انسان، رشد یا رکود فطرت در اوست. بر اساس سنت الهی تغییر در نظام هستی، اینانسانها و جوامع هستند که در چهارچوب نظام علّی و معلولی، سرنوشت خود را تعیین میکنند، تغییر میدهند یا نمیدهند و نقطه آغاز هر تغییر در جامعه، از انسانها و در انسانها، از فطرت آنهاست. اینتغییر هیچمنافاتی با قضاوقدر الهی و آیه فطرت ندارد و بدأ نیز با سنت تغییر کاملاً جمعشدنی است. انواع سنتها، فطرتمندی انسان، قانونمندی جامعه و غیره از عمدهترین مباحثی هستند که در این پژوهش مورد بحث قرار گرفتهاند.
📘فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات و مفاهیم و[چهارچوب نظری]
فصل دوم: عوامل تغییر سرنوشت انسان و جامعه
فصل سوم: [پاسخ به] شبهات
فصل چهارم: نتایج، دستاوردها و پیشنهادات
@h_shafiei
هدایت شده از 🇮🇷 بدون مرز 🇮🇷
⭕️چیزی که فتنهی خوارج را بهوجود آورد،نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود
🔻حضرت #امام_خامنه_ای:
✅بنده در قضایای تاریخ اسلام این مطلب را مکررا گفتهام که:
‼️چیزی که امام حسن مجتبی (علیهالسلام) را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسی نداشتند.
⚠️ چیزی که فتنهی خوارج را بهوجود آورد و امیرالمومنین (عليهالسلام) را آنطور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آنگونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود والا همهی مردم که بیدین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند.
❌یک شایعه دشمن میانداخت؛ فورا این شایعه همه جا پخش میشد و همه آن را قبول میکردند!
٧٢/٨/١٢
#شایعه
#خوارج
🇮🇷بدون مرز
@bedonemarz
@bedonemarz
🔰دو برخورد با دنیا، از نظرگاه امیرالمومنین علیه السلام
1⃣و همانا دنيا نهايت ديدگاه كوردلان است كه آن سوى دنيا را نمى نگرند.
2⃣امّا انسان روشن دل ، نگاهش از دنيا عبور كرده از پس آن سراى جاويدان آخرت را مى بيند.
⬅️پس انسان بینا به دنيا دل نمى بندد و انسان كوردل تمام توجّه اش دنياست. بينا از دنيا زاد و توشه برگيرد و نابينا براى دنيا توشه فراهم مى كند.
#نهج_البلاغه خطبه ۱۳۳
🔶وَ إِنَّمَا الدُّنْيَا مُنْتَهَى بَصَرِ الْأَعْمَى، لَا يُبْصِرُ مِمَّا وَرَاءَهَا شَيْئاً، وَ الْبَصِيرُ يَنْفُذُهَا بَصَرُهُ وَ يَعْلَمُ أَنَّ الدَّارَ وَرَاءَهَا، فَالْبَصِيرُ مِنْهَا شَاخِصٌ وَ الْأَعْمَى إِلَيْهَا شَاخِصٌ، وَ الْبَصِيرُ مِنْهَا مُتَزَوِّدٌ وَ الْأَعْمَى لَهَا مُتَزَوِّدٌ.
@h_shafiei
چه برانی
چه بخوانی
چه به اوجم برسانی
چه به خاكم بكشانی…
نه من آنم كه برنجم ،
نه تو آنی كه برانی...
نه من آنم كه ز فیض نگهت چشم بپوشم ،
نه تو آنی كه گدا را ننوازی به نگاهی
در اگر باز نگردد…
نروم باز به جایی
پشت دیوار نشینم چو گدا بر سر راهی...
كس به غیر از تو نخواهم ،
چه بخواهی چه نخواهی...
باز كن در كه جز این خانه مرا نیست پناهی ...
@h_shafiei
⚫️ این چهار بزرگوار محترم، هر کدام در یک زمینهای متخصص و قابل استفاده اند بجز #واکسن و #واکسیناسیون.
🔹 نمایه نشست:
حجت الاسلام مهدوی ارفع: کارشناس نهج البلاغه
مهندس شکوهیان راد : کارشناس سایبرنتیک
استاد طالب زاده : کارشناس برجسته و صاحب رسانه
استاد حکیمی: کارشناس علوم دینی
👈 موضوع: «نشست علمی بررسی ابعاد #واکسیناسیون »
⁉️اعتبار علمی نظراتشان در این حوزه چه میزان است؟
❇️این شیوه متاسفانه، حداقل سه آسیب به دنبال خود دارد:
الف. بهمرور حتی نظرات کارشناسانه این عزیزان در حوزه تخصصیشان نیز کمرنگ شده و به حاشیه میرود.
ب. مخاطبانشان را که عموما طیف انقلابی و متدین هستند، به سمت سطحینگری و نگاه غیرعلمی سوق میدهند.
ج. در افکار عمومی بخصوص در بدنه حزباللهی و متدین، نسبت به نظرات متخصصان، ایجاد تردید و تزلزل میکنند.
#تبیین 🌹
@h_shafiei
🔰برترین مردم در پیشگاه پروردگار از منظر امیرالمومنین علیه اسلام
🔸برترين مردم در پيشگاه خدا کسى است که عمل به حق، نزد او محبوبتر از باطل باشد هر چند اين کار از نفع او بکاهد و مشکلاتى براى او داشته باشد و باطل منافعى متوجه او کند و بر سود او بيفزايد.
#نهج_البلاغه خطبه ۱۲۵
🔹إِنَّ أَفْضَلَ النَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ مَنْ كَانَ الْعَمَلُ بِالْحَقِّ أَحَبَّ إِلَيْهِ وَ إِنْ نَقَصَهُ وَ كَرَثَهُ مِنَ الْبَاطِلِ وَ إِنْ جَرَّ إِلَيْهِ فَائِدَةً وَ زَادَهُ.
@h_shafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اربعین
من ای صبا ره رفتن به کوی یــار ندانم
تو میروی به سلامت، سلام ما برسان
@h_shafiei
هدایت شده از 🇮🇷 بدون مرز 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 حاج آقا پناهیان: من خودم #واکسن زدم!
واکسن #برکت هم زدم!
❗️ علیرغم توصیههای فراوانی که میکردند نزنید، چون قدرت #قضاوت نداشتم، واکسن را زدم!
@bedonemarz
@bedonemarz
هدایت شده از 🇮🇷 بدون مرز 🇮🇷
بنده به هیچ وجه متوجه این صحبتها
نمی شوم!!!
آن هم بعد از تزریق واکسن توسط رهبر انقلاب، خیلی جالبه دوستان عزیز ما حتی حاضر هستند واکسن زدن حضرت آقا رو
زیر سوال ببرند تا حرف خودشون رو زده باشند!!!
این دیگه چه شیوه و روشی هست که عزیزان دل انتخاب کرده اند!!
بابا #حجت عقلی و شرعی، فقط رفتار و گفتار و کردار #آقاست و این سخنان، پس از نص بیان و سیره آقا، به جز ایجاد تزلزل و تردید در افکار عمومی بخصوص قشر مذهبی، آوردهای ندارد.
وقتی آقا با آن صلابت و قاطعیت در مقابل دوربینها، واکسن برکت میزنند، چه کسانی به جناب پناهیان توصیه کردهاند که واکسن برکت نزنند؟ و اگر توصیه هم کردهاند، چرا آن را بیان می کنند؟!!!!
ما وظیفه داریم تبلیغ و تشویق کنیم اولا برای واکسن برکت و ثانیا برای واکسن زدن عمومی از هر نوع
ارادتمندم.
@bedonemarz
@bedonemarz
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✅ تشکیک در واکسیناسیون مبنای عقلایی ندارد
🔶 حضرت آیتالله «رجبی» رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):
🔹همه اعضای مؤسسه طبق برنامه واکسن دریافت کردهاند.
🔹تزریق واکسن مطابق با قواعد عقلی و دینی است، تشکیک در واکسیناسیون مبنایی عقلایی ندارد.
🔸علامه مصباح(ره) نظر واحد پزشکی را حجت شرعی میدانست.
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حُـسیـن
و دیگر هیچ
@h_shafiei
هدایت شده از واقعنگریهای یک آرمانگرا
📌حالا که در تزریق واکسن پیشتاز جهانی هستیم، از این اصلاح طلبان و اپوزوسیون و حتی سلبریتی ها خبری نیست؟
🔺تشکر نیازی نیست چون اصلا انتظاری نیست! ترک عادتش آن می شود😊
حداقل یه تحلیلی بدهند که چه شده از نیاز به واکسن اکنون به وفور واکسن هست و هر روز سن تزریق پائین می آید؟
✍محمود باقری
@Mahmoudbagheri1
هدایت شده از بینش راهبردی
بحمدالله نتایج نرمش قهرمانانه و بعد از آن استراتژی نگاه به شرق، یکی یکی در حال ظهور و بروز است. رهبری عزیز کاری کردند که غرب پرستان آمریکایی و اروپایی به محاق رفته و استراتژی شان در میدان شکست خورد و حالا با عوض کردن جای مدعی و متهم، این ماییم که با افتخار در حال حرکت هستیم و آمریکا باید از اتهامات و آبروی ریخته اش در دنیا دفاع کند.
این ماییم که از شرق چین تا شرق مدیترانه را در می نوردیم و آمریکا غلطی نمی تواند بکند
این ماییم که آمریکا را از افغانستان اخراج می کنیم و به لبنان بنزین صادر می کنیم و آمریکایِ مثلا ابرقدرت در حال خروج مفتضحانه و تماشای نمایش قدرت ماست!
و حالا عضویت دائم در سازمان شانگهای!
🔴 برخی مزایای مهم عضویت در سازمان اقتصادی شانگهای :
🔹 ارتقای ضریب امنیتی ایران
(تعهد کشورهای عضو به حمایت نظامی از یکدیگر، مانور نظامی مشترک برای عملیات مشترک)
🔹 افزایش امکان سرمایهگذاری خارجی
- در مراجع بین المللی، روسیه و چین متعهد به حمایت از ایران خواهند بود و تعهدی به تمکین از تحریمهای آمریکا علیه ایران نخواهند داشت.
🔹 تاثیرات قوی بر روابط ایران و اوراسیا
🔹 موضع ایران در معادلات بینالمللی تقویت خواهد شد و نقطه تعادل به سمت کاهش تحریمهای آمریکا علیه ایران پیش خواهد رفت.
🔹عضویت دائم ایران شانگهای برای بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه این سازمان به اندازهای اکنون قدرتمند شده که در سند امنیت ملی سال ۲۰۱۷ آمریکا مشاهده میشود که برای اولین بار، از چین به عنوان یکی از سازمانهای اثرگذار در این سازمان، به عنوان یک تهدید بزرگ علیه آمریکا نام برده شده است.
🔹ایران از سال ۲۰۰۵ میلادی به عنوان عضو ناظر این سازمان به شمار میرود و با پیوستن آن به عنوان یک عضو دائم میتوان امیدوار بود که سطح تجارت خارجی کشورمان با اعضای این سازمان افزایش یابد و بتوان در مقابل محدودیتهایی که اروپاییها و آمریکا علیه اقتصاد ایران اعمال کردهاند، با قدرت بیشتری ایستادگی کرد، هر چند نباید فراموش کرد که تعاملات گسترده ایران در سطوح مختلف سیاسی با کشورهای دنیا، باید به عنوان یک راهکار استراتژیک از سوی ایران در عرصه بینالملل در دستور کار قرار گیرد.
🔹اعضای سازمان شانگهای، در حدود یکسوم خشکیهای روی سطح زمین را در اختیار دارند و نزدیک به ۴۲ درصد جمعیت دنیا ساکن کشورهای این سازمان هستند؛ ضمن اینکه در حوزه اقتصاد، اعضای سازمان شانگهای نزدیک به ۲۵ تولید ناخالص ملی دنیا را در اختیار دارند.
🔹با گذشت زمان به احتمال زیاد از ۵ قدرت اول اقتصادی اول دنیا دو کشور عضو این سازمان خواهند بود، از بین قدرتهای اتمی نیز چهار قدرت اتمی دنیا یعنی روسیه، چین، هند و پاکستان عضو این پیمان هستند؛ ضمن اینکه چین و روسیه نیز به عنوان دو عضو از پنج عضو دائم شورای امنیت نیز ستونهای اصلی پیمان فوق هستند، همین مسئله برای درک اینکه چرا سازمان همکاری شانگهای اهمیتی ورای یک سازمان امنیت منطقهای دارد برای هر ناظری کافی است.
🔹ایران از سال ۲۰۰۵ میلادی به دنبال عضویت دائم در پیمان شانگهای بوده و در طول سالهای گذشته دلایل متعددی سبب شده تا این مسیر برای ایران کامل شود؛ اما تحفظ برخی از کشورهای عضو در خصوص عضویت ایران در این پیمان به همراه تحریمهای اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد مهمترین مانع بر سر عضویت کامل ایران بوده است.
🔹ایران دارای ظرفیتهای گسترده است که میتواند در یک همکاری گسترده با کشورهای عضو پیمان شانگهای مورد استفاده قرار بگیرد؛ به نحوی که ایران عملاً در مسیر کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق قرار دارد. در طول سالهای گذشته بسیاری از کشورها تلاش کرده بودند تا به نوعی جایگزین ایران در منطقه غرب آسیا شوند اما همچنان ایران مهمترین کریدور برای عبور از این منطقه به آسیا محسوب میشود.
🔹در حوزه انرژی نیز، ایران بر طبق آمارهای موجود، بیشترین ذخایر درجای نفت و گاز جهان را بر روی هم دارد که بهشدت مورد نیاز چین و هند به عنوان دو عضو مهم پیمان شانگهای است؛ ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران همچنین پیمانهای راهبردی با چین و همچنین هندوستان دارد. این روابط راهبردی میتواند در کنار همکاریهای امنیتی پیمان شانگهای به عنوان یک مکمل ویژه برای سیاست نگاه به شرق ایران باشد.
🔹ایران با عضویت دائم در این سازمان، به بازارهای گسترده کشورهای عضو سازمان شانگهای نیز متصل میشود و در حوزههای مختلف تجاری، ترانزیت و انرژی به عنوان یک قدرت منطقه می تواند با این کشورها تعاملات اقتصادی مثبتی را داشته باشد و با توجه به اینکه اخیرا ایران عضو ناظر اتحادیه اوراسیا شده، حضور در سازمان همکاری شانگهای میتواند این روند را تکمیل کند که ایران از ظرفیتهای اقتصادی کشورهای این حوزه که ۶۵ درصد جمعیت جهان و همچنین منابع جهان را در خود جای داده، نیز استفاده کند.
🔹برای سازمان شانگهای هم اهمیت دارد که با قدرتی مثل ایران که دارای منابع بسیار غنی برای همکاری اقتصادی است و پل ارتباطی شرق با غرب آسیا و همچنین شمال به جنوب تلقی میشود، ارتباطی نزدیک داشته باشد؛ به خصوص اینکه ایران به دلیل داشتن منابع غنی انرژی و نفت و گاز طبیعتا یک مهره و وزنه مهم در سازمان همکاری شانگهای خواهد بود و همکاری بیشتر تهران با سازمان همکاری شانگهای و تقویت نقش ایران در راه ابریشم برای همه طرف ها سودمند خواهد بود.
#تبیین
@h_shafiei
🔰علل سقوط جامعه انسانى از منظر امیرالمومنین علیه السلام
🔸بدانيد كه همانا شما در روزگارى هستيد
كه گوينده حق اندك،
و زبان از راستگويى عاجز،
و حق طلبان بى ارزش.
مردم گرفتار گناه،
و به سازشكارى هم داستان،
جوانانشان بد اخلاق،
و پير مردانشان گنهكار،
و عالمشان دو رو،
و نزديكانشان سود جو،
نه خردسالانشان بزرگان را احترام مى كنند
و نه توانگرانشان دست مستمندان را مى گيرند.
#نهج_البلاغه خطبه 233
🔹وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ فِي زَمَانٍ الْقَائِلُ فِيهِ بِالْحَقِّ قَلِيلٌ وَ اللِّسَانُ عَنِ الصِّدْقِ كَلِيلٌ وَ اللَّازِمُ لِلْحَقِّ ذَلِيلٌ؛ أَهْلُهُ مُعْتَكِفُونَ عَلَى الْعِصْيَانِ، مُصْطَلِحُونَ عَلَى الْإِدْهَانِ؛ فَتَاهُمْ عَارِمٌ، وَ شَائِبُهُمْ آثِمٌ، وَ عَالِمُهُمْ مُنَافِقٌ، وَ [فَارِئُهُمْ] قَارِنُهُمْ مُمَاذِقٌ؛ لَا يُعَظِّمُ صَغِيرُهُمْ كَبِيرَهُمْ، وَ لَا يَعُولُ غَنِيُّهُمْ فَقِيرَهُم.
@h_shafiei
#معرفی_مقاله
📃ابعاد و شیوههای نفوذ راهبردی دشمن در سامانۀ «نگرشی» نظام دینی از منظر آموزههای قرآنی- روایی
🖋 مهدی گرجی، مریم حاجی عبدالباقی
📙فصلنامه «مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی»
📌کلیدواژهها؛
نظام دینی دشمنشناسی تهدید نفوذ راهبردی قرآنی- روایی نگرشی جنگِ شناختی
@h_shafiei
http://ksiu.nahad.ir/article_1082.html
#معرفی_مقاله
📃ابعاد و شیوههای نفوذ راهبردی دشمن در سامانۀ «نگرشی» نظام دینی از منظر آموزههای قرآنی- روایی
🖋 مهدی گرجی، مریم حاجی عبدالباقی
📙فصلنامه «مطالعات معرفتی در دانشگاه آزاد»، شماره ۸۷، تابستان ۱۴۰۰
📌کلیدواژهها
نظام دینی دشمنشناسی تهدید نفوذ راهبردی قرآنی- روایی نگرشی جنگِ شناختی
چکیده؛
🔸هدف: تلاش برای شناخت قرآنی- روایی اهداف، ابعاد و روشهای یکی از مهمترین و پیچیدهترین تهدیدهای وجودی- ماهیتی علیه نظام و حاکمیت دینی؛ یعنی «نفوذ راهبردی» بود.
🔹روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است که به روش کتابخانهای و مبتنی بر روش تفسیر اجتهادی با گرایش تفسیر موضوعی تدوین شده است. آیات قرآن و روایات بر پایۀ مؤلفههای مرتبط و اثرگذار در «نفوذ راهبردی» معادلیابی تطبیقی، تحلیل محتوا، مفهومسازی و مقولهبندی شدهاند.
🔸یافتهها: «نفوذ راهبردی» که با محوریت جنگِ شناختی- ادراکی صورت میپذیرد، همۀ ابعاد بینشی- معرفتی، نگرشی- انگیزشی و کنشی- منشی نظام دینی را در سطوح ساختاری، نهاد رهبری، حاکمان، نخبگان و تودۀ مردم هدف قرار میدهد. این نوشتار به نفوذ راهبردی در حوزۀ «نگرشی- انگیزشی» پرداخته است.
🔹نتیجهگیری: معتبرسازی اصل و رأی نظام سلطه در قالب تغییر زاویۀ دید نسبت به نظام باطل، پذیرش مرجعیت حاکم به طاغوت و عبور از جهاد کبیر، نخستین گام آن است. ناپپدانمایی دشمنیِ دشمن از طریق بازتعریف معیارهای دشمنشناسی، به هم ریختن مرزبندیها با دشمنان، امتزاج حق و باطل، تزیین دشمن و تبدیل تبرّی از دشمن به تولّی و موالات، خودیپنداری دشمن، مرجعیتسازی و اعتباریابی مُحَرَّف و تغییر مرجعیت فکری- رفتاری، تغییر گروه مرجع تودۀ مردم و تلاش برای تغییر مرجعیت فرهنگی، ابعاد دیگر چنین نفوذی است. در حوزۀ حکمرانی نیز تغییر معیارها و سنجهها با تبدیل معیارگرایی به شخصیتگرایی، تغییر تلقی از حکمرانی در مسئولان، تغییر ترجیحات و شکلدهی خط تردید، گامهای پسین آن را تشکیل داده است.
http://ksiu.nahad.ir/article_1082.html
@h_shafiei
هدایت شده از شیخ غلامعلي بدرلو
🔰 کانال "آرشیو غلام"
🗄مجموعهای از
📑فیشهای مطالعاتی،
📻مدّاحی و سخنرانی،
📺فیلم و مستند،
📚معرّفی کُتُب و
📱کانالهای ارزشمند
در حوزه أخلاق و تربیت، عقاید و حکومت اسلامی، تاریخ و تمدّن، روایت و علوم حدیث، شعر، اندیشه رهبری، علوم انسانی اسلامی و... در آرشیو یک طلبه
💎 عضویت 👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2891776033C73b72190f1
🔰نیـم نگاه تو مَـرا کافی است
روزگاری امام کاظم علیه السلام در بغداد از کنار خانه ای میگذشت، صدای ساز و آواز از خانه ای بلند بود.
حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از کنیزی که از منزل برای بُردن خاکروبه بیرون آمد پرسید: «صاحب این خانه آزاد است یا بنده؟»
کنیز در پاسخ گفت: «او آزاد است».
امام فرمود: «راست گفتی! اگر او بنده بود از مولای خود میترسید».
وقتی که کنیز وارد خانه شد، صاحب خانه را از برخورد امام علیه السلام با خود آگاه کرد (بدون آن که موسی بن جعفر را شناخته باشد). ابونصر، بُشر بن حارث با پای برهنه از خانه بیرون آمد و به دنبال امام کاظم راه افتاد و در نتیجه گفتگویی با وی، توبه کرد.
از آن پس به برکت موسی جعفر علیه السلام، بُشر به بُشر حافی معروف شد او سالیان به تهذیب نفس پرداخت به گونه ای که نام او را در میان سرآمدان زُهاد و عُباد ثبت کرده اند.
🔸 علامه حلی، منهاج الکرامه، ص۵۹.
@h_shafiei
🔰فلسفه حكومت اسلامى از منظر امیرالمومنین علیه الله
🔸خدايا تو مى دانى كه جنگ و درگيرى ما براى به دست آوردن قدرت و حكومت و دنيا و ثروت نبود،
🔹بلكه مى خواستيم نشانه هاى حق و دين تو را به جايگاه خويش باز گردانيم، و در سرزمين هاى تو اصلاح را ظاهر كنيم، تا بندگان ستمديده ات در أمن و أمان زندگى كنند، و قوانين و مقررّات فراموش شده تو بار ديگر اجراء گردد.
#نهج_البلاغه خطبه 131
♦️اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ، وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ، فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ.
@h_shafiei