امروز برای اونهایی که رای نمیدن رئیس جمهور انتخاب کردیم
ان شاءالله که از سلیقه مون خوششون بیاد😎
برگ ها و ریشه ها
دوازده سال محصل بودم و ۶ سال تحصیلات دانشگاهی دارم اما از شهید بهشتی و نظریاتش چیزی نمی دانم. او یکی از ۴ نفر اصلی در نظریه پردازی و نهادسازی و مجری برای انقلاب اسلامی است و من فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، از یکی از بهترین دانشگاه های تهران هستم اما در تمام این سالها حتی با یک نظریه او و یا با نهادسازی و اجرای او بطور رسمی آشنا نشدم.
او ریشه من است ولی من از او هیچ نمی دانم. اخیرا هم مطالب کوتاهی از سخنرانی های او دست بدست می شود تا به مخاطب القاء کند، او خطی غیر از خط نظام و انقلاب داشته. در حالی که "ایشان از بن دندان معتقد به مبانی انقلاب بود" (آیت الله خامنه ای ۱۴۰۰/۴/۷)
به همین راحتی فضای خالی ذهن پر می شود از تحریف. جنگ روایت ها را با روایت نکردن او واگذار می کنیم مثل کشتی گیری که از کشتی با حریف انصراف بدهد.
تربیت رسمی ما یک صدم آنچه که روی نظریات سقراط و افلاطون و هابز و لاک و کانت و روسو تاکید دارد، روی نظریات امام خمینی و شهید بهشتی و ... مکث نمی کند.
وقتی برای عنوان پایان نامه ام به استاد راهنما گفتم می خواهم اندیشه های فلان نوسوسیالیست غربی را با اندیشه های امام نقد کنم، گفت اگر اصرار داری بهتر است بطور کلی از منظر اندیشمندان مسلمان او رانقد کنی چون امام خمینی شخصیت علمی به حساب نمی آید!
ان شاء الله از فرصت دولت آقای رئیسی استفاده کنیم و بخشی از محتواهای آموزشی رسمی را به اندیشه های امام خمینی و امثال شهید بهشتی اختصاص بدهیم تا مقداری "حق این بزرگوار شناخته بشود و گزارده بشود".(رهبر انقلاب۱۴۰۰/۴/۷)
#تحول_علوم_انسانی
#شهید_بهشتی
✍صالحه مددی
http://eitaa.com/haad1442
زیر علمت امن ترین جای جهان است
✍️وقتی ابرهه تصمیم گرفت کعبه را با خاک یکسان کند عبدالمطلب گفت این خانه صاحبی دارد و من صاحب شتران خود هستم. کل آن سپاه قدرتمند با ابابیل نابود شد. اما همین کعبه بعدها بارها به دست سلاطین بعد از رسول الله با منجنیق به آتش کشیده شد و ویران شد. خدای متعال ولی خود و خلیفه الله را در غار ثور حفظ کرد بارها پیامبر را با امدادهای غیبی خود محافظت کرد مثل قضیه ترور رسول الله در بازگشت از غزوه تبوک که خدای متعال پیامبر را از قصد آنان با خبر کرد یا ماجرای ترور پیامبر توسط یهودیان بنی نضیر که با امداد غیبی از این توطئه با خبر شد. اما همین خداوند کریم و رحیم و حکیم امیرالمومنین را زیر تیغ ابن ملجم و ابی عبدالله را زیر تیغ شمر و سنان با امداد غیبی اش حفظ نکرد که زنده بمانند. یک جا جان امام را برای جامعه حفظ میکند یک جا نه. ماجرا از چه قرار است؟
✍️امدادهای غیبی قواعد زیادی دارد اما مهمترین قاعده این است که امداد غیبی زمانی میاید که فرد یا جامعه همه تلاش خود را تا نهایت انجام داده باشند. وقتی فرد و جامعه همه داشته های خود را تا نهایت بروز و ظهور داده باشند امداد و نصرت الهی میاید. ان تنصروا الله ینصرکم یعنی نصرت الهی در امتداد نصرت ما است که بروز و ظهور میکند. اطیعو ا الله و اطیعوا الرسول لعلکم ترحمون یعنی رحمت الهی زمانی بروز و ظهور میکند که اطاعت را به کمال رسانده باشید. همین قاعده ساده نشان میدهد که امداد های غیبی ممکن است برای یک جامعه محقق شود و برای دیگری نه. برای یک فرد محقق شود و برای دیگری نه. چه بسا جامعه ای رشد نایافته تر و ضعیف تر، تمام داشته و توانشان را پای کار بیاورند و شامل امدادهای ویژه الهی شوند اما جامعه رشد یافته تر همان میزان رفتارها و توان بلکه بیشتر را پای کار بیاورد و شامل این امدادها نشود چون داشته ها و توان او بیشتر از این مقدار است.
✍️وقتی میگوییم داشته ها و توان یک فرد یا یک جامعه مرادمان همه ابعاد و داشته ها است. لذا روی توان فهم و درک و علم فرد و جامعه خط نزنید. جامعه ای که به دانسته های خود عمل نمیکند شامل امدادهای غیبی نمیشود و جامعه ای که توان یافتن همان دانسته ها را ندارد ولی به همه دانسته هایش عمل میکند شامل امدادها میشود. من فرض میکنم که جامعه عراق شامل امداد غیبی باشد اینطور که برخی اساتید تصور میکنند و در تجمعهای اربعینی هیچ اتفاقی برایشان نمیافتد اما آیا این به معنای آن است که این اتفاق برای جامعه ایران هم میافتد؟
✍️صبر کنید یک نکته دیگر هم عرض کنم. و آن اینکه زیارت امام حسین ع با همه ثوابهایی که دارد اگر عنوان نصرت امام عصر عج برش صادق نباشد پشیزی ارزش ندارد. همانطور که اگر کسی در زمانه نبرد عاشورا به زیارت پیامبر یا امیرالمومنین یا حج خانه خدا میرفت پشیزی ارزش نداشت. همه دین را ذیل نصرت امام باید فهمید. نقش زیارت ابی عبدالله در نصرت امام عصر را باید دید تا اهمیت این زیارت را متوجه شویم. در زیارت اربعین میخوانیم لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله یعنی هدف امام حسین ع باید اقامه شود که هدایت انسانها است. پیامبر ص گریه کنهای مدینه را مواخذه کرد که اتبکونه و لا تنصرونه، آنچه ملاک است نصرت است. در همین زیارت اربعین میخوانیم و نصرتی لکم معده. بی اهمیتی به هدف امام باعث میشود به نام همه مقدسات مقابل رهبری جبهه حق قرار بگیریم. دستوراتش را نشنویم و نادیده بگیریم به نام امداد های غیبی.
✍️ زیر سوال بردن واکسیناسیون عمومی، زیر سوال بردن اعتماد مردم به مدیران بهداشت و درمان جامعه دینی که خروجی اش هرج و مرج و سرگردانی عمومی است. به نام مقدسات خطای راهبردی است. نقد مدیران و انحصار طلبی پزشکی مدرن و به حاشیه راندن تجربیات پزشکی سنتي البته کار خطایی نیست و باعث بلوغ و رشد جامعه خواهد شد اما اگر بنا است و به نفی و انکار و بی اعتمادی بینجامد نتیجه اش یا منزوی کردن حرفهای در جای خود درست میشود و یا ایجاد هرج و مرج اجتماعی میکند. متاسفانه مدتی است بسیاری از دوستان و اساتید و بزرگواران با تحلیلهای عجیب و غریب عملا سد راه شده اند تا پیش برنده جامعه. این مسیر خطا است و اینکه به نام مقدسات و ارزشهای دوست داشتنی این مردم انجام میشود خطای بزرگتری است.
@ali_mahdiyan
#واکسن
#اربعین
http://eitaa.com/haad1442
عالمی مبعوث بالحسین
خبرهایی هست در پسِ پرده ی غیبِ عالم، که نه با این چشم ها دیدنی ست و نه با این گوش ها شنیدنی!
محمد مصطفی هم که باشی حتی، برای شنیدن اهمّ اخبار عالم، باید که دیگرگون شوی، بسوزی و بگدازی و مشتعل گردی، آتش فشان خاموش درون سینه ات، باید که فعال شود و زبانه بکشد، و گدازه هایش بجوشد و سرریز کند در تمام هستی. باید که خورشید شوی و سراپا نور، تا بر اسرار مستور در نهان خانه های عالم بتابی و مکشوف و مشهودشان کنی.... باید که مبعوث شوی.
و این فرایند انبعاث و انکشاف، اختصاصی به محمد مصطفی هم ندارد، حتی اگر حضرت ش هر آن چه را که دیده، به رایگان و بی مزد و منت بر تو روایت کند، این خبرها به گوش ت فرو نخواهد شد، مگر این که تو هم رستاخیز خودت را از سر گذرانده باشی و آتش و عطش بعثت به جان ت افتاده باشد! باید پس از عمری نفس_مرگ کشیدن، در حادثه ای و در صحنه ای، نفس ت بریده باشد و از تقلای بیهودگی ها دست کشیده باشی و جان داده باشی تا احیا کنند تو را و از نو بسازندت!
و عموما و نوعا، آن آتشی که الله جل جلاله به جان بندگان ش می اندازد تا بسوزد و بسازدشان، لن تبرد ابدای حسین است که داغ ش، جرقه ی انفجار و انفطار انباره ی باروت فطرت بنی آدم است و همان رستخیز ناگهانی ست که یمیت و یحیی.
و اربعین، صحرای محشری ست که مبعوث شدگان بالحسین را گرد می آورد تا مگر بزرگ ترین خبرهای عالم را رقم بزنند و پرده ی غیب و غیبت را بدرند و رحمت واسعه ی الهی را فتح باب کنند و بزرگ ترین خیر عالم را به اجر ببرند که بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین!
ای رستخیز ناگهان، ای رحمت بی منتها
ای آتشی افروخته در بیشه ی اندیشه ها
امروز خندان آمدی، مفتاح زندان آمدی
بر مستمندان آمدی چون بخشش و فضل خدا
خورشید را حاجب تویی، امید را واجب تویی
مطلب تویی، طالب تویی، هم منتها هم مبتدا
در سینه ها برخاسته، اندیشه را آراسته
هم خویش حاجت خواسته، هم خویشتن کرده روا
خامش که بس مستعجلم، رفتم سوی پای علم
کاغذ بنه، بشکن قلم ساقی درآمد الصلا
برداشت اربعینی من از کتاب طرح کلی حضرت آقا، جلسه ی 15، بعثت در نبوت
✍رضوان زندیه
http://eitaa.com/haad1442
هدایت شده از وصل خوبان
روایت گری.mp3
38.39M
#گلزار_شهدای_کرمان
#روایت_ناب
💠دوم دیماه، شب جمعه
درجمع راویان زائر که از
سراسر ایران اسلامی به
گلزار شهدای کرمان آمده
بودند،روایتی متفاوت از
حاج قاسم ویار باوفایش
حاج حسین ، نقل شد که
همه را متٱثر ساخت.
🔹راوی:حسنی سعدی
✅ @vaslekhooban
📌ستاره قاسم در کهکشان راه خمینی
🔺قسمت اول
🔹چقدر خوب است که کودکان وقتی به دنیا میآیند کسی نمیداند سرنوشت چه تقدیری برای آنان رقم زده و تاریخ برای شانه نحیف برخی از این کودکانگریان، چه مأموریتی گرانسنگ تدارک دیده است. آری! اینگونه بود که دست فرعون بهرغم تمام دست و پا زدنهایش، به فرزند عمران و یوکابد نرسید و موسی دودمان طاغوت عصر خود را در نیل بر باد داد. و آن زمانی بود که از چشم دنیااندیشان و ظاهربینان کار مؤمنان به پایان رسیده بود؛ در پیش، امواج خروشان نیل بود و از پس، لشکر جرّار فرعون. اما تقدیر الهی چیز دیگری بود. پس فرمان آمد که ای موسی! عصای خود را بر دریا بزن ... و شد آنچه ناشدنی مینمود.
♦️تابستان سال 1953 برای «دوایت آیزنهاور» سی و چهارمین رئیسجمهور آمریکا شیرین بود. ماموران سازمان CIA در تهران به فرستادگان و مزدوران بریتانیایی که دیگر کبیر نبود پیوستند و عملیات آژاکس را با موفقیت به سرانجام رساندند. دولت وقت با کودتا سرنگون شد و شاه لرزان و فراری دوباره بر تخت نشست. «آلن دالس» رئیس CIA اگر از آینده چیزی میدانست بدون شک پنج سال بعد، تیمی از ماموران خود را بار دیگر راهی ایران میکرد اما این بار نه به مقصد تهران بلکه به «قناتملک»، روستایی در دل کویر مرکزی ایران. به خانه ساده و محقر مشهدی حسن.
🔹اما نه آیزنهاور و دالس میدانستند و نه حتی مشهدی حسن و فاطمه که آن کودکی که روز اول فروردین سال 1337 پا به زمین گذاشته و گریه میکند، چه آیندهای و مأموریتی در پیش دارد. فرزند سوم خانه بود و نامش را گذاشتند قاسم. انتخابی بهجا و نامی نیکو بود. این طفل شیرخوار و روستازاده گمنام، مأموریت داشت چیزهایی را قسمت کند. از این باب همه ما قاسم هستیم چرا که در زندگی چیزهایی را با دیگران و بین دیگران قسمت میکنیم. اما قرار بود او از همه ما و قاسمها، قاسمتر باشد.
🔸دنیا معرکههای عجیب و غریب و شگفتیهای فرامحاسباتی کم ندارد. نقاطی به ظاهر بسیار دور و بیربط در گوشه و کنار کرهخاکی هستند که هیچ دستگاه محاسباتی و عقل و حتی خیالی نمیتواند میان آنها خطی برقرار سازد. وقتی مامور ساواک سال 1342 با ریشخند از آقا روحالله پرسید یارانت کجا هستند، آن مرد خدا که دلش از خورشید هم گرمتر و چشمهایش از برق آسمان گیراتر بود، با دلی آرام و قلبی مطمئن پاسخ داد؛ سربازان من در گهوارهها هستند. یحتمل مأمور مفلوک سازمان اطلاعات و امنیت کشور، پوزخندی زده و در دل یا زیر لب گفته باشد عجب آخوند خوشخیالی و چه خیالات خامی! نمیتوان به واکنش آن مأمور چندان خرده گرفت. آن روز قاسم سلیمانی پنج ساله بود، مهدی باکری و اسماعیل دقایقی 9 ساله، حسن باقری و ابراهیم همت هشت ساله، حسین خرازی شش ساله، احمد کاظمی، مهدی زینالدین و حسن تهرانیمقدم 4 ساله، محمود کاوه و علی هاشمی 2 ساله. کودکانی دور از هم، هر کدام در شهری و روستایی. آن ستارههای دور از هم در کهکشان راه خمینی. آنقدر دور که هیچ منجمی نمیتوانست پیشبینی کند روزی که چندان دور نیست این ستارهها در یک مدار قرار خواهند گرفت و چشم آسمان از نورشان روشن خواهد شد.
♦️تازه این کودکان فرماندهان سپاه خمینی کبیر بودند و بسیاری از سربازان آنان حتی هنوز پای بر زمین، این «سیاره رنج» نگذاشته بودند. گفتیم فرمانده و سرباز! بگذار همینجا تکلیف این دو کلمه را روشن کنیم. میدانی چرا فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که نامش لرزه بر اندام دشمنان میانداخت خود را همیشه سرباز میدانست و مینامید و وصیت کرد بر سنگ مزارش بنویسند سرباز قاسم سلیمانی؟ همان سربازی که چند روز پیش یک رسانه آمریکایی با کینهای عمیق نوشت سلیمانی شبه نظامیان عراق، لبنان و یمن (افغانستان و پاکستان و سوریه و فلسطین را جاانداخته) را به یک اتحاد راهبردی متصل و نیروی قدس را به نوعی ناتو تبدیل کرد.
🔺ادامه دارد...
✍ محمد صرفی
http://eitaa.com/haad1442
📌ستاره قاسم در کهکشان راه خمینی
🔺قسمت دوم
🔸در روزگاری که آدمها به دنبال نام هستند و برای خود لقب میسازند و میتراشند و برای محکمکاری سفارش میدهند، مردی که سرنوشت منطقه و بلکه جهان را تغییر داد، به او لقب «فرمانده سایهها»، «خردکننده داعش» و «قویترین مرد خاورمیانه» داده بودند و فرماندهان ارتش آمریکا به او حسادت میکردند، خود را سرباز میداند. ریشه ماجرا به همان پیرمرد طوفانی برمیگردد که بر صندلی ساده حسینیه جماران مینشست و آرام سخن میگفت و دنیا را به لرزه درمیآورد. قاسم شاگرد مکتب حضرت روحالله بود. همان که بنیانگذار انقلابش میخواندند، مرد قرن، سیاستمدار عصر، تغییردهنده جهان و تاریخ و... البته که همه اینها بود اما وقتی یکی از مریدانش فریاد زد؛ «ما همه سرباز توئیم خمینی، گوش به فرمان توئیم خمینی»، باز ساده اما از روی عقیده و منطبق با عمل خویش گفت؛ «نه من سرباز توام و نه تو سرباز من. همه سرباز خداییم انشاءالله.»
🔺آدمهای خوب کم نیستند و کم ندیدهایم. شاید ما هم آدمهای خوبی باشیم چرا که گاهی کارهای خوبی میکنیم. بخشی از شادی و وقت و توانایی و پول خود را با عدهای قسمت میکنیم. شاید برخی خوبتر باشند و از قوه قهریه خود نیز برای خوب بودن و خوبی کردن استفاده کنند. مثلاً وقتی میبینند به کسی دارد ظلم میشود، سینه سپر کنند و وارد معرکه شوند. مأموریت قاسم تقسیم کردن بود. آرامش و امنیت و شادی و لبخند و در کنارش ترس و وحشت و اضطراب. آنچه قاسم را از دیگر خوبان سوا میکرد، آن بود که او اهل قناعت نبود. بله! قناعت همیشه هم چیز خوبی نیست. اگر در تقسیم خوبیها به دایره تنگ و حقیری در اطراف خود قناعت کنی، چنین میشود. قاسم آرامش و امنیت و لبخند را برای همه انسانهای روی زمین میخواست نه فقط برای اهالی قناتملک و کرمانیها و ایرانیها. برای او فرقی نداشت که این زن و مرد و کودک چه زبانی دارند، چه آیینی و خطوط جغرافیا آنان را چگونه تقسیم کرده است. امنیت و آرامش و لبخند حق همه بود و وحشت و اضطراب حق همه آنهایی که آن حق را از دیگران سلب کرده بودند. اینجاست که قاسم را میتوان در دو شمایل دید. شمایلی نرمتر از حریر و دلنازکتر از کودکان که گویی هنوز کودکی پنج ساله در قناتملک است. همانقدر دل کوچکی دارد. از ته دل میخندد و مثل ابربهارگریه میکند. و شمایلی دژم و غضبناک که گویی خدای جبار و منتقم به او مأموریت داده است تا بندگان طاغی و خونریزش را به دست او هلاک کرده و راهی دوزخ سازد.
♦️خیابانهای شلوغ و تاریک ما برای نام تو حقیر و کوچکاند. روزی ستارهای بزرگ و پرنور کشف میشود و نام تو را بر آن خواهند گذاشت. بلندمردا! نامت بلند باد که آب و آتش در چشمان تو به هم میرسید و خوشا بحال آنانکه در روزگار رجعت بار دیگر آن چشمهای پرفروغ را میبینند و میانشان نور تقسیم خواهیکرد.
✍محمد صرفی
http://eitaa.com/haad1442
🔅الگوی تمام عیار جهاد تبیین
یکی از تهدیدهایی که متوجه جهاد تبیین است، گرفتار شدن امت حزب الله در "تبیین جهاد تبیین" و به حاشیه رفتن اصل این ماموریت خطیر است. شاید یکی از دلایل این امر، فقدان الگوی تبیین است. لکن به نظر میرسد با تدقیق در بیانات حضرت آقا، بتوان چنین الگویی را نیز استخراج کرد.
یک نمونه عالی برای نحوه انجام جهاد تبیین، دیدار حضرت آقا با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ست که بصورت حضوری در تاریخ ۱۰ بهمن امسال برگزار شد. از این دیدار چند نکته حایز اهمیت برای طراحی یک الگو برای جهاد تبیین قابل برداشت است:
۱. وقتی دیداری در مرئی و منظر مردم برگزار می شود به این معناست که حتی اگر موضوع تخصصی ست -که بود- مردم باید بشنوند و تلاش کنند مباحث را متوجه شوند. در زمانه جنگ اقتصادی شایسته نیست که مردم اطلاعات کمی از این عرصه داشته باشند. در تمام این سالها حضرت آقا تلاش کرده اند با عنوان کردن تخصصی ترین مباحث اقتصادی نزد مردم، آنها را مجهز به فهم راه حل های درست اقتصادی کنند، تا از این طریق هم مطالبه های درستی از مسئولین داشته باشند و هم شیوه های اقتصاد مقاومتی و اقتصاد سرمایه داری را بیشتر از هم متمایز کنند تا در تصمیم گیری های فردی و جمعی شان اثر بگذارد. بنابراین برای جهاد تبیین بایستی سواد مردم از رویکرد مقاومتی به اقتصاد را بالا برد و نقاط افتراقش با رویکرد لیبرالی را پررنگ کرد. در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن وقتی که آقا به عبارت "اولی الالباب" در قرآن می رسند می فرمایند وقتی قرآن خطاب می کند ای صاحبان خرد! "یعنی آنها که نیروی فکر و اندیشه و خرد را به کار می زنند تا خردمند می شوند" " خردمند یعنی همه ما مردم در صورتی که فکر و هوششان را به کار بیندازند"(ص ۸۹)یعنی اگر خردمند هم نیستید، بروید و صاحب خرد بشوید. حال ما باید به خودمان نهیب بزنیم که اگر این اطلاعات را متوجه نمی شویم و نمی دانیم، باید زحمت بکشیم، مطالعه و تحقیق کنیم و یاد بگیریم و یاد بدهیم.
۲. در این دیدار حضرت آقا خود روایت گر جنگ اقتصادی می شوند که تمام مختصات جنگ را داراست. سال شروع و شدت گرفتنش را شرح می دهند و با عناوین جنگی، افسران و سربازان ما را در این جنگ تحمیلی مشخص می کند. عدم موفقیت دشمن در این جنگ را اعلام می کنند و البته اعلام می کنند که اگر مسئولان دولتی همراهی بیشتری می کردند، آسیب های کمتری می دیدیم. در واقع یک روایت منصفانه از صحنه نبرد ارائه می کنند و از افسران این جنگ که کارآفرینان و مدیران شایسته اقتصادی هستند، می خواهند که در رسانه ها به بیان حقایق این جنگ و موفقیت هایی که بدست آمده، بپردازند چون از طرفی در جنگ شناختی با دشمن هم قرار داریم و دشمن در تلاش است تا شناخت درستی از دستاوردهایمان نداشته باشیم و احساس شکست کنیم. در کتاب طرح کلی آقا می فرمایند "از نقشه های خیلی روشن و از دست های رو شده ی شیطان، یکی این است که زودتر از موعد، شکست جبهه الهی و رحمانی را اعلام بکند" (ص ۷۰) مردم ما در معرض این روش شیطان هستند و باید آنها را مسلح کرد به فهمی درست از عرصه جنگ و چه کسانی بهتر از خود این افسران جنگ اقتصادی برای روایت فتوحاتشان به مردم؟
۳. بدون داشتن نقشه کلان، حرکت ها و تلاش ها هم جهت نمی شوند پس حضرت آقا فوری ترین نیاز را برای این مرحله از جنگ داشتن نقشه کلان راهبردی صنعتی برای کشور میدانند و همچنین مدیریت جامع و متمرکز. به ما می آموزند که در جهاد تبیین وقتی جایگاه مخاطب را مشخص کردی مسیر پیش روی او را هم بگو تا بداند بقیه راه باید بر چه اساسی و کجا حرکت کند. افراد و گروه ها اگر به هویت خود و نقشی که باید ایفا کنند، مسلط نباشند، احساس مسئولیت نمی کنند و شادی و غم خود را خرج این مسیر نخواهند کرد. داشتن نقشه کلانی که برامده از اقتصاد مقاومتی است و نه اقتصاد لیبرالی و نقش مردم و مسئولان در آن مشخص است، هم هویت بخش است و هم انسجام درونی در جامعه ایجاد می کند. در جامعه ی مطلوب اسلام، همه افراد وقتی مشغول انجام بخش کوچکی از نقشه هستند، از کلان نقشه هم مطلعند و می دانند چه اثری در کل دارند. امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: رخداوند رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده و در کجاست و به کجا خواهد رفت"
این مدل تبیین هاست که اثرگذار است
✍ اسماء اسدی پور
http://eitaa.com/haad1442
🔅شناسنامه ملی
...نقاط اوجی که یک ملت ساخته، متعلق به تشخصی است که آن ملت دارد، نهفقط متعلق به تکتک افراد. افتخارات یک ملت متعلق به یک روح جمعیاست که با یک حرکت جمعی، در عالم ایجادشده؛ این روح جمعی، موجود جدیدی است که ویژگیهای منحصربهفرد خود را داشته و شخصیتی متمایز از مجموع تکتک افراد دارد. همچنانکه ما یک انسان را مجموع تکتک سلولهایش معنا نمیکنیم -چراکه سلولها دائما درحال جایگزین شدنند، اما هویت فرد از اول تا آخر زندگی برای او ثابت است- روح جمعی هم هویتی مستقل و البته برآیندی از همه ملت است. چه شهدایشان که پیش از این از دنیا کوچ کردهاند ولی در آفرینش این روح جمعی مجاهدت کردهاند، چه آنها که هنوز در این دنیا زندگی میکنند و چه آنانی که بعدها و در نسلهای بعد به این مسیر میپیوندند و نسبت به حفظ این روح جمعی احساس مسئولیت میکنند. افراد انسانی درطول حیات یک ملت دائم میمیرند و جایشان را به انسانهای دیگر میدهند. حتی امام امت به ملکوتاعلی میرود، اما روحی که آن ملت به وجود آورده، ویژگیهایش و اهدافش با حفظ همان هویت پابرجاست. لذا مقام معظم رهبری میفرمایند: «این بیعت، بیعت با شخص نبود؛ بیعت با هدفها بود، بیعت با آرمانها بود... این یک کار معنوی بود، لذا این کار جریان دارد... هرکسی در هر دورهای در مسیر آن آرمانها حرکت کند، درواقع در این حرکت سهیم و شریک است.»...
✍اسماء اسدی پور
متن کامل این یادداشت را در روزنامه فرهیختگان بخوانید👇
https://farhikhtegandaily.com/page/217336/
@haad1442
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴خونی که همچنان می جوشد
💢 حضور کاروانی از پاکستان بر مزار سردار شهید قاسم سلیمانی
🔹 حاضرین بر مزار شعار امریکا مُردهباد، اسرائیل مرده باد(مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل) سر دادند
🔹دست خدا بر سر ماست، خامنه ای رهبر ماست از دیگر شعارهایی بود که توسط آنان سر داده شد.
@haad1442
🌟ابتکار برای استمرار
...فرمول این است که چنانکه مردم تبریز قیام نوزدهم دی را به عنوان یک حرکت اصیل و صحیح شناختند، در وهله اول باید حرکتهای اصیل انقلابی را تشخیص داد. اصالت یک حرکت در جوششی بودن آن از متن مردم است، اصالت داشتن از ریشه داشتن حرکتها در اسلام و قرآن است. هر فعالیتی که با الهام از تفکر انقلاب انجام می شود، فعالیتی اصیل است. هر اقدامی که ما را در رسیدن به آینده روشن تمدن نوین اسلامی امیدوار می کند، اقدامی اصیل است. این مرحله اول است که کار اصیل را تشخیص بدهیم. در مرحله بعد، یعنی پس از شناسایی حرکت اصیل و صحیح، باید برای استمرار آن حرکت دست به ابتکار زد؛ چنانکه مردم تبریز ابتکار «چهلم گرفتن» را برای استمرار قیام مردم قم رقم زدند. با ابتکار برای استمرار است که میتوان از خاموش شدن حرکتهای اصیل و صحیح و به فراموشی سپرده شدن آنها جلوگیری کنیم. باید سعی کنیم آن حرکتها را با ابتکار و نوآوری هایی تقویت کنیم و زنده نگهداریم...
✍اسماء اسدی پور
متن کامل این یادداشت را در روزنامه فرهیختگان بخوانید👇
https://farhikhtegandaily.com/page/217763/
@haad1442
🌟مساله ما و فاصله با وضع مطلوب اسلامی:
در جامعه امروز ما، نشانهها برای طرح این ادعا کم نیستند که با یک جامعه مطلوب اسلامی فاصله داریم و البته این ادعا مورد تایید است. این فاصله گاهی دستاویزی میشود تا نظام اسلامی مورد شماتت قرار گیرد که چون به اهدافش نرسیده پس مسیرش اشتباه است و راهحل این است که باید به اسلام غیرسیاسی معتقد شد، تا جایی که برخی حتی مسلمات تاریخی ازجمله تشکیل حکومت توسط نبیمکرم اسلام در مدینه را هم انکار میکنند. آیا فاصله امروز ما با جامعه مطلوب اسلامی، نشانه غلطبودن مسیری است که پیمودهایم؟ یا مسیر درست است و باید سرعت حرکت بهسمت جامعه مطلوب را بالا برد؟ و ملاک ما برای سنجش درستی مسیر طیشده چه باشد؟ اگر بپذیریم که فرآورده اصلی تمدن، انسان متمدن است، انسانی که دارای ویژگیهای مطلوب تمدنش است و نماینده و نماد آن خصوصیاتی است که تمدنش آنها را ممدوح نامیده بود، آیا اساسا چنین چیزی ممکن است که مردمی با هویتی و با روحیاتی به مردمی دیگر با هویت و روحیات جمعی دیگری تبدیل شوند؟ چه عامل کلی این هدف را محقق میکند و ما چقدر در این مسیر پیش رفتهایم؟ آنچه با بعثت نبیاکرم در جامعه اتفاق افتاد و مقاممعظمرهبری در بیانات اخیرشان به آن تصریح فرمودند، تغییر در چه چیزی است؟....
✍اسماء اسدی پور
متن کامل این یادداشت را در روزنامه فرهیختگان بخوانید👇
https://farhikhtegandaily.com/page/218507/
@haad1442
⚡️اغوای خواص و سنگینی دوش ولی
در زیارت حضرترضا(ع) داریم که خدا لعنت کند کسانی را که مردم را بر شانههای آلمحمد سوار کردند، یعنی کاری کردند مردم بهجای اینکه فهم خود را از مسائل بالا ببرند و علت حرکتهای امام را بفهمند و با او حرکت کنند، دچار ضعف در تحلیل وقایع شدند و هم امام را تنها گذاشتند و هم او را متهم به راه خطا رفتن کردند و امام مجبور میشد با مردمی که روی دوش او بار بودند و نه روی پاهای خودشان، حرکت کند و این چقدر سرعتگیر و نفسگیر بود.
وقتی در یک جامعه مردم آگاهی باشند که از امام خود اطاعت کنند، آن امام میتواند جامعه را بهسمت اهداف با سرعت و بدون وقفه حرکت دهد؛ اما امان از روزی که مردم نه اینکه اهل اطاعت نباشند، بلکه دائم امام را شماتت و توبیخ کنند که چرا چنین و چنان کردی و امام بازهم با رافت و محبت برگردد و بازماندهها را روی شانه بگیرد و بیاورد تا حرکت هرچند کُند، اما متوقف نشود. در عبارت زیارت مردم لعنت نمیشوند، بلکه مسببان نافهمی مردم لعنت میشوند...
✍اسماء اسدی پور
متن کامل این یادداشت را در روزنامه فرهیختگان بخوانید👇
https://farhikhtegandaily.com/page/218869/
@haad1442
🌟منِ او!
از فرج شخصی من تا زمینه سازی ظهور او
انگشتم روی صفحه ی گوشی سر می خورد و پیغام ها یکی یکی از زیر دستم رد می شوند. تیتر آخرین پیغام، شاخک هایم را تیز می کند و انگشتم را متوقف؛ مکث می کنم و پیغام را تا آخر می خوانم: "از یکی از بزرگان نقل کرده اند که کسی آمده بود پرسیده بود که چرا آقا ظهور نمی کنند؟ آن بزرگ گفته بود که خب حالا آقا ظهور کند که چه اتفاقی بیفتد؟ شما چه کار کنی؟ آدم خوبی بشوی؟ خوب الان آدم خوبی بشو. دنیا را آن بزرگوار اصلاح خواهد کرد، ارتباط شخص تو چگونه است با ظهور آن بزرگوار؟ نمی خواهی که آقا بیاید به تو پول بدهد، جاه بدهد، مقام بدهد، می خواهی آقا بیاید تا این که دنیا اصلاح بشود. خیلی خوب! حالا شما یکی از آن افرادی که وقتی امام زمان تشریف آوردند، بناست آدم خوبی بشوی؛ خب همان کارهایی را که قرار است آن زمان انجام بدهی، حالا انجام بده. البته آن زمان آسان تر است، حالا مشکل تر است، خب اجرش هم بیش تر است، وظیفه ی ما این است"
به این جا که می رسم، مکدر و دل گیر، "چه کج سلیقه!" ای حواله ی ادمین کانال خامنه ای نقطه آی آر می کنم؛ وسط پروژه ی عظیم خودسازی انقلاب و جامعه پردازی و تمدن سازی اش، چرا باید متنی با موضوع خود سازی فردی را با عنوان "تلاش در راه ظهو" تیتر بزنی آخر؟!!! به نظرم این کار همان قدر کج سلیقگی است که وسط پخش زنده ی بازی انتخابی جام جهانی فوتبال، ناگهان آنتن را بدهی به گزارش گر افتخاری ات برای گزارش کردن تمرینات فلان وزنه بردار بی نام و نشان در باشگاه سوت و کور محله ی بهمان!!!
مشغول همین تحلیل ها و غرغرها هستم که دانلود پیغام صوتی بعدی تمام می شود و صدای حضرت آقا، رشته ی افکارم را پاره می کند. کلیپ صوتی، بریده ای از همان بیاناتی ست که پیغام قبلی را هم شامل است، البته مفصل تر، گویاتر و صریح تر؛ شستم خبردار می شود که تیتر پیغام قبلی، نه سلیقه ی ادمین کانال خامنه ای نقطه آی آر، که عین فرمایش خود آقا سید علی آقای خامنه ای است! و همین متقاعدم می کند که به جای مکدر شدن و غرغر کردن، در سکوت و آرامش به نسبت بین خودسازی با ابر پروژه ی جهانی ظهور مهدی فاطمه و زمینه سازی ش فکر کنم.
سکوت و آرامش و تفکر، کار خودش را می کند و در یک آن، کانه این فیلم های سینمایی که یک ساعت و اندی ماجرا، ظرف چند ثانیه با دور تند و نمایش صحنه های کلیدی مرور می شود، داستان خودم از جلوی چشمانم می گذرد. به خاطر می آورم آن روزهایی را که مشغول حل مسئله ای کاملا شخصی بودم اما بعد، ماجرا امتداد پیدا کرد تا نوشتن طرح پایلوت جامعه ی تراز تمدن اسلامی مشرف به ظهور!
متذکَّر می شوم، برای آن که مسئله ی شخصی ات با مسئله ی ظهور مهدی فاطمه گره بخورد کافی ست تا بخیل و در من فرومانده نباشی و با اعطا و تقوا، استعداد ما شوندگی را در خودت شکوفا کرده باشی، آن وقت خواهی توانست منیت و فردیت خودت را تا ابعاد تمام بشریت و انسان کبیر توسعه دهی و منافع شخصی ات را با مصالح این انسان کبیر رنگ بزنی و در چارچوب ابرپروژه ی تمدن اسلامی جهانی مهدی فاطمه، به مسئله ی شخصی ات بیندیشی. قله ی ظهور که پیش چشمانت باشد، خود به خود صورت مسئله هایت ویرایش می شود و در پازل ظهور تعریف خواهد شد.
و البته فراموش نباید کرد که همین فرج های شخصی، غایت قیام قیامتی مهدی فاطمه هم هست حتی! به یاد تعبیرهای کتاب "طرح کلی اندیشه مقاومت" می افتم: "امام و انصار و تشکیلات او، فاعل تغییر و قیام در جامعه اند و بدون فاعل به مقصد نخواهیم رسید. تغییر کل جامعه و قیام جامعه که مقدمه ی تحقق حاکمیت الهی ست نیز، مقصد اولیه است و بدون مقصد، فاعل بی فایده است.... حالا کدام مقدم اند؟ تربیت انسان رشد یافته یا تشکیل حاکمیت الهی؟ .... کادر و رهبر تربیت شده بر شکل دادن جامعه ی دینی و حکومت الهی به معنای فاعلیت تقدم دارد مانند تقدمی که پیامبر اکرم و جمع اطراف او برای شکل گیری مدینه النبی دارند..... انبیاء کارخانه ی انسان سازی دایر می کنند یعنی حکومت دینی شکل می دهند تا تربیت انسان ها به وفور محقق شود. پس تربیتی که مقدم است، تربیت کادر و نخبگان است که تقدم در فاعلیت دارد و تربینی که موخر بر حکومت است وفور تربیت است که بعد از شکل گیری حکومت خواهد بود."
پس فرج شخصی را نباید که تخفیف داد و به پای هیچ چیز ذبح کرد، حتی به پای ابر پروژه ی ظهور! گفتن و شنیدن از فرج شخصی، وسط پروژه ی زمینه سازی ظهور، قطع پخش زنده ی فوتبال و نمایش تمرینات وزنه برداری نیست! بلکه مرور صحنه های گل، حین همان پخش زنده ی فوتبال است، مثل بزرگ داشت یاد شهدای وطن و حرم! مهم، درست فهم کردن مفهوم فرج شخصی و فراموش نکردن صبغه ی مدنی و تمدنی آن است که نباید به گیج بازی هایی از جنس مقدس مابی های رهبانی و انجمن حجتیه ای آلوده شود.
✍زینب بنی فاطمه
@haad1442
هدایت شده از لفظ قلم | زهرا محسنیفر
خاورمیانه، از جده تا اربیل و از الانبار تا بیروت انبار باروت است. داعش، نسخهی جانوری ناتو بود و گاوهای شیرده سعودی، جهش ژنتیکی فیلهای ابرهه محسوب میشوند. نفت، زیر پای نوادگان حمّالةُ الحطب را خیس کرده و تا فتیلهی جنگ در #یمن پایین کشیده نشود، هر شب اویسمردی فندکی در عربستان میکشد. تکنولوژی استفاده از پهپادهای انتحاری را نه ایرانیها بلکه پرندگان ابابیل به انصارالله انتقال دادهاند تا مرتب بر شعلههای آتش آرامکو، اسپند بریزند. به واقع وحوش شبهجزیرهی عربستان را چه به آرامکو؟! کل اقتصاد یمن یکچهارم ٣٠٠ میلیارد دلار قرارداد تسلیحاتی است که خائن الحرمین با کدخدا بسته بود، اما این انصارالله است که با خدا بسته.
تا بنسلمان برای اصلاحات فرهنگی مشغول سربرهنه کردن زنان مکه است، پابرهنههای یمنی در عربستان اصلاحات ارضی انجام میدهند. مثل تمام دیکتاتورهای سرنگون شدهی بهار عربی که جنگها را آغاز میکنند اما برای پایان دادنش به این و آن دخیل میبندند، زود است که جوجهشاهزادهی سعودی به پای ایران بیفتد. روزگاری غرب با چماق و هویج وارد مذاکره با ایران میشد، اما امروز به لطف به آتش کشیده شدن پترودلارهای سعودی، دست برتر فشار از پایین و چانهزنی از بالا با ایران است. خاورمیانه مثل همیشهی تاریخ آبستن حوادث بزرگ است و اینبار برخلاف همیشهی تاریخ، لُنگ و خنجر و عقیق بر نفت و دلار و اسلحه پیروز خواهد شد، انشاءالله...
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
هدایت شده از خانه طلاب جوان
#یادداشت
#نشر_حداکثری
"به مناسب ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی"
💠 از ۱۲ فروردین ۵۸ تا امروز
🔻 چرا جمهوری اسلامی حرم است؟!
⁉️ پس نقدها چه می شود؟
🔰 در سالگرد رای قاطع مردم به #جمهوری_اسلامی یکبار دیگر جمله آن بزرگ را مرور کنیم: "جمهوری اسلامی حرم است". واقعا چرا؟ آیا این تعبیر ذوقی است؟ عاطفی و از سر شور و علاقه است؟
🔰 ابتدا حرم؛ حرم کجاست؟ نقطه ای برای اتصال به #انسان_کامل که او ظهور و بروز حق است. زائرین گرد حرم جمع می شوند و زیارت و توسل می کنند تا هم نمک سفرهشان را بگیرند و هم توشه سفرشان به ابدیت.
🔰 با این توضیح چه نسبتی میان جمهوری اسلامی با این همه خطا و نقص در گوشه وکنارش با حرم مقدس اهل بیت وجود دارد؟ چه آنکه از این نیز بالاتر و فرمود: "والله والله والله اگر این خیمه آسیب دید، بیتاللهالحرام و مدینه و نجف و کربلا ....و قرآن آسیب می بیند."
چرا؟ نسبت ایندو چیست؟ جمهوری اسلامی چیست که آنقدر مقدس است؟ جمهوری اسلامی مسئولین آن است؟ ساختارهاست؟ قانون اساسی است؟ رهبری است؟ چیست؟
🔰 جمهوری اسلامی هیچ کدام از این نیست. جمهوری اسلامی به آدمها و ساختارها و قوانین نیست. جمهوری اسلامی یعنی #مردم.
🔰 یعنی چی مردم؟ مردم چه هستند که جمع شان حرم می شود؟ جمهوری اسلامی حرم است چون مردمش مومناند. مؤمن یعنی چی؟ یعنی صرفا تسبیح و چادر؟ خیر. یعنی حرکت به سمت #توحید. "حرکت و حرکت" این مردم. جمعشان حرم است. رهبری هم یک عضو در میان مردم است که نقش اتصال درونی و کانونی این مردم را برعهده دارد.
🔰 جمهوری اسلامی حرم است، چون تمام فضائلی که ما می شناسیم و در حریم مقدس اهل بیت استغاثه داریم که کسب کنیم، در جمهوری اسلامی هدف گذاری شده است. دقت کنیم هدف؛ نه تحقق. گوئی جمهوری اسلامی راه است. مسیر است. مقدمه تعالی توأمان مادی و معنوی است.
خروجی چنین حرمی، همان انسان هائی است که جمهوری اسلامی برای ساختن آن ها برپا شده است. #کارخانه_انسانسازی است. چنانچه یکی از خروجی های این حرم شهید بزرگواری است که به تعبیر رهبری خودش مکتب است.
🔰 قیمت جمهوری اسلامی به مردم معنوی و متحول آن است. مردمی در حال حرکت به سمت حق. با تمام سختیها و حوادث. با همه کم کاری های داخلی و پرکاری های دشمنان. بودن در درون این جریان مردمی، خودش #انسان_ساز است؛ همچون حرم.
🔰 مردم ایمانی حرکتشان رو به جلو است. ممکن است در راه دچار وقفه درونی و بیرونی شوند، اما حرکتشان رو به جلو است. نقش تاریخی معصوم نیز همین است. حرم پرفروغ شان نیز: "بلند کردن و حرکت دادن".
اینجاست که حرمت جمهوری اسلامی به تعبیر #خمینی_بزرگ از حفظ جان امام زمان نیز بیشتر می شود. چرا؟ چون خود امام زمان نیز جانش را خرج حرکت ایمانی مردم میکند. خود را خرج می کند تا مردم بلند شوند.
🔰 حالا ۴۰ و اندی سال است این مردم بلند شدند و حرکت میکنند. آیا چنین قیام و حرکتی حریم نیست؟ حرم نیست؟ حرمت ندارد؟ هست؛ چون حرکت ساز است؛ همچون حرم.
🔰 و اما:
پس نقدها و نقص ها و ضعف ها و آسیب ها چه؟
🔰 آنچه از خطاهای جمهوری اسلامی میدانید، خطاهای مسئولين است؛ خطاهای این و آن است؛ حتی خطای بروکراسی و قوانین است. اما جمهوری اسلامی این نیست. جمهوری اسلامی هویت مؤمنانه مردم است. به همین دلیل است که رهبرانقلاب میفرمایند ممکن است کسی من را هم نقد داشته باشد اما پای نظام اسلامی بایستد.(۹۶/۱۱/۲۹)
🔰 نقص ها و آسیب ها هست؛ نه قائل به عصمت مسولینیم و نه عصمت قواینن. جمهوری اسلامی با دولت اسلامی متفاوت است. از جمهوری اسلامی تا دولت اسلامی راه بسیار است.
نقص ها را بگوئیم. فریاد هم بزنیم. با محافظه کاری نیز از آنها عبور نکنیم. اما بدانیم اصل و فرع چیست و به چه فخر میکنیم و به چه نقد داریم.
🔰 #دشمن نیز یک هدف بیشتر ندارد؛ بهم زدن همین نسبت ساده. او می خواهد خطای دولتها(یعنی مسئولین و قوانین و بروکراسی) را به حساب جمهوری اسلامی بگذاریم. نه دلش برای حجاب سوخته و نه ورزش و نه اقتصاد و نه هیچ. او هر درز دیواری را نشانهی ترک بر جداره جمهوری اسلامی میداند. همین تفکیک را بدانیم، نقشه دیوان و ددان نقش بر آب است.
✏️ نویسنده: #محسن_مهدیان
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
هدایت شده از لفظ قلم | زهرا محسنیفر
برای حاشیهنشینان کار میکرد، اما خدا او را به متن جامعه آورد. این سنت خداست. راه در رو ندارد. کجا فرار میکنی ای شیخ؟! بایست! خدا را با تو کاریست که خلق باید بدانند. چیزی بین تو و اوست که بین تو و او نمیماند.
اخلاص، شاید قایمباشکبازی نیتها با مردم باشد، اما کار خدای مردم افشاگری مخلصان است. اگر خدا برای عاصیان ستارالعیوب است، برای خالصان رازدار نیست. و برای انتخاب شهید، خدا گل یا پوچ بازی نمیکند. مرگ تصادفی در کار و بار او نیست و شهادت، پادشاه مرگهاست که از سلسلهی اولیای الهی به عزیز دردانههای خدا به ارث میرسد. و ماه صیام، اتوبان چهارباندهی بندگان زرنگ خداست که در آن میتازند و از روزه به روزی میرسند. و حرم امام معصوم، نسخهی اورجینالیست که بهشت را از روی آن کپی کردهاند. و زیارت، فرصت سر از آب برآوردن و نفسچاقکردن شناگریست که باید عرض دنیا را شنا کند و دامن به آب نیالاید.
بایست ای شیخ مخلصِ روزهدارِ زائرِ شهید! خدا را با تو کاری هست...
#شهید_اصلانی
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
دیروز تیتری از سخنان رهبر انقلاب زده شد که صحیح نبود و واکنش هایی را در پی داشت و البته بعد از ساعاتی تیتر اصلاح شد. تیتر اول این بود: "مذاکرات هستهای به خوبی پیش میرود." در حالی که رهبر انقلاب فرموده بودند: "دیپلماسی دولت در جهت خوبی حرکت میکند"
موارد مشابهی قبلا اتفاق افتاده و به نظر می رسد برای حل این مسئله باید راهکاری در نظر گرفت چرا که مسیر تحریف همین است.
جمله منتخب سال ۹۸ رهبر انقلاب از نظر کاربران، جمله ای بود که ایشان نفرموده بودند!
تیترگذار محترم سایت فرموده بود!
رهبر انقلاب فرموده بودند: "شهادتها، قدرتنمائی های نظامی، حضور بینظیر مردمی، روحیهی قوی و عزم راسخ جوانان، در کنار هزاران مجموعهی فعال در عرصهی دانش و فناوری و نیز رویکرد دینی و معنوی در بخش عظیمی از جوانان سراسر کشور، همه از سر بر آوردن یک پدیدهی یکتا در جهان امروز خبر می دهد. پدیدهئی که میتواند در آیندهی تاریخ تأثيرات عميق و تعیینکننده بگذارد"
تیترگذار فرموده بود: "حوادث مهم اخیر به ما خبر میدهد، پدیدهای یکتا و موثر در آینده تاریخ، در راه است"
و اتفاقا این جمله منتخب مردم شده بود و این جایی ست که باید از تحریف ترسید. بارها دیده شده که با تغییر کلمات رهبر انقلاب در تیترها که ظاهرا به قصد خلاصه سازی صورت می گیرد، بزرگنمایی یا کوچک نمایی متن اصلی صورت می گیرد، برداشت های نارسایی از کلام ایجاد می شود که با مقصود حضرت آقا فاصله دارد و این موضوع، زمینه سوء استفاده را در برخی موارد فراهم آورده است.
مثلا در سال ۹۹ وقتی حضرت آقا درباره ضرورت تشکیل دولت جوان حزب اللهی سخن می گفتند و بین نخبگان بحثی در گرفت که منظور آقا از جوان چه سنی است، آقا فرمودند: "دولت جوان صرفاً به معنای این نیست که باید یک رئیس دولت جوان، آن هم مثلاً جوان به معنای ۳۲ ساله داشته باشد؛ نه، دولت جوان، [یعنی] یک دولت سرِ پا و بانشاط و آمادهای که در سنینی باشد که بتواند تلاش کند و کار بکند و خسته و از کارافتاده نباشد"
در متن خبر سایت این جمله بدون ذکر کلمه "صرفا" منتشر شد که نیمه اول صحبت را برعکس می کرد. گاهی وجود یا عدم وجود یک کلمه، معنای کل جمله را تغییر می دهد.
یکی از وجوهی که دوست و دشمن از قدیم الایام در آقا دیده اند و به آن اذعان کرده اند بلاغت ایشان است. بلاغت یعنی اینکه گوینده توانایی داشته باشد تمام منظور خود را در شیواترین کلمات و در کمترین عبارات بقدری جامع و مانع بیان کند که خواص بپسندند و عوام بفهمند. ضرورتی ندارد که جملات کامل و رسای ایشان طبق سلیقه اپراتور سایت تغییر داده شود هر چند این اپراتور اهل فضل باشد. امت به دنبال شنیدن بی واسطه ی بیانات امام خود است و نباید کوچکترین جهت دهی و تخلیصی تحت عنوان تیترگذاری اعمال شود.
لازم است حتی در تیتر خبر، بیانات آقا بدون کوچکترین تغییری عینا مطابق فرمایشات ایشان و درون گیومه قرار داده شود.
✍اسماء اسدی پور
@haad1442
💫تربیت؛ ترسیم مسیر یا تصویر مقصد؟
در بازیهای مسابقهای با کودکان، اگر از تمام مهارت بزرگسالی خود استفاده کنیم، کودک روحیهاش را از دست میدهد و از پیروزی ناامید میشود، بنابراین بازی را ادامه نمیدهد. ما بزرگسالان نیز اینگونهایم؛ گاهی دیدن فاصله زیاد با مطلوب و متصور نبودن روندی منطقی بین وضع موجود و نقطه مطلوب از حرکت ناامید میشویم، بهندرت پیش میآید که افراد با علم به فاصله نجومی با مطلوب، عزم به پیمودن راه داشته باشند. بعضی توصیههای اخلاقی و عرفانی یا برخی توصیفها از صلحا و شهدا از این جنسند، یعنی نقطه مطلوب را چنان در دوردست ترسیم میکنند که عموم مردم ورود به این مسیر را برای خود سخت و دشوار و بلکه غیرممکن می پندارند. لذا اثر مورد انتظار را روی مخاطب نمیگذارند؛ چراکه منجر به ناامیدی در طیطریق میشوند که نتیجه طبیعی آن عدمحرکت است.
اما اهل فن میدانند که راه بردن و راهبری کردن الزامات و اقتضائاتی دارد. راهبر باید موقعیت فعلی رهرو را بشناسد، خود را همراه او و درکنارش ببیند و وضعیتش را درک کند. راهبری موفق به حرکت دادن رهرو میشود که مسیر رفتن را نشان میدهد و نه صرفا مقصد را....
متن کامل این یادداشت را در روزنامه فرهیختگان بخوانید👇
https://farhikhtegandaily.com/news/71141
✍ اسماء اسدی پور
@haad1442
✨مقایسه ترک فعل حضرت یونس(ع) و برخی مسئولان
...چرا ترک قوم توسط حضرت یونس در مقایسه با ترک فعلهای مسئولان در جمهوری اسلامی بزرگ نیست؟ اصلا مگر ترک فعلهای مسئولان ما چقدر بزرگ است؟ چگونه این دو با هم قابل مقایسهاند؟ پیامبر خدا(ص) کجا و ما آدمهای جایزالخطا کجا؟ گمان میکنیم ترک فعل حضرت یونس برای خدا خیلی بزرگ بوده و امثال ما احتمالا دور باشیم از این گناه! تفاوت عمده حضرت یونس با مسئولان در نظام اسلامی چیست که ترک فعل مسئولان ما خیلی بزرگتر از ترک فعل حضرت یونس است؟ آیا این تفاوت به شخص حضرت یونس و شخص مسئولان برمیگردد یا به مردمی که روبهرویشان هستند؟ بهنظر میرسد بیشتر تفاوت در مردمی است که مخاطب این دو هستند. به شرایط مردم در هر دو مورد دقت کنید: یونس درمیان قوم خود سالها دعوت کرد اما اثر نکرد، او عصبانی شد، ناراحت شد و ترک کرد و بعد دچار عقوبت شد و محبوس در شکم ماهی.
اما مردم ما با تحقق انقلاب به آرمان همه انبیای الهی جامه عمل پوشاندند. در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن اثبات میشود که: «ایجاد حکومت و جامعه توحیدی و برانداختن نظام جاهلی و شرکآمیز و ایجاد رستاخیز عظیم در متن اجتماع هدف همه انبیای عظام است.» آنچه یونس خواسته و نشده بود و باعث ناراحتی و قهرش شد، مردم ما برایش فداکاری کردند، جان دادند، جوان دادند...
متن کامل یادداشت را در روزنامه فرهیختگان بخوانید👇
https://farhikhtegandaily.com/page/220320/
✍اسماء اسدی پور
@haad1442
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 در راه قدس، اولین سرود «فارسی عبری و عربی» به مناسب فرار رسیدن روز جهانی قدس
@haad1442
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فلسطین کلید رمزآلودی ست که درهای فرج را به روی امت اسلامی می گشاید
@haad1442
💫سامری ام یا انقلابی؟
🍀وقتی حضرت موسی(ع) به میعادگاه خود با خدا رفت و 10روز هم بر این قرار اضافه شد، سامری به قوم بنیاسرائیل گفت موسی رفته تا برای ما راهکارهای رسیدن به سرزمین موعود را بیاورد، اما معلوم نیست کی برگردد و مشخص نیست راهکاری بیاورد که به درد دنیایمان بخورد. بیایید تا من به شما بگویم که چطور میتوانیم خیلی نقدتر و سریعتر، رفاه قابلقبولی را همینجا ایجاد کنیم. اقوامی آنطرفتر از ما هستند که زندگیشان زرقوبرقی دارد. ما میتوانیم با استفاده از نسخههای آنها، به همان حد از آسایش و راحتی برسیم. دلیلی ندارد در بیابان منتظر موسی بمانیم که معلوم نیست کی برمیگردد.
🍀و همین شد شروع پشتکردن قوم بنیاسرائیل به موسی بعد از آن همه معجزات خیرهکننده.
سامری مرض بینیازی به نسخه توحیدی را در جامعه سرایت داد. مرض بینیازی یکی از شایعترین امراض در جامعه ما نیز هست. افراد زیادی بیان میکنند که با وجود نسخههای غربی برای ساخت جامعه و اقتصاد، نیازی به نسخههایی که از درون تفکر توحیدی جوشیده باشد، نداریم. ما هم بدون نیاز به اینکه بخواهیم بدانیم اساسا امتدادی برآمده از مبانی برای معضلات اقتصادی کشور وجود دارد یا نه، دنبال نسخهپیچیهای تفکرات غربی راه میافتیم.
🍀در مقدمه کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی از انواعی از امراض نام برده میشود که وجود این مرضها در نخبگان جامعه مانع از این است که تفکر ناب توحیدی پا به عرصه اجتماع بگذارد و در راهگشایی برای معضلات جامعه و روشنگری مسیر موحدانه نقش ایفا کند. یکی از این مرضهای نخبگان جوامع، مرض بینیازی از دستورالعملهای الهی و بومی است. بهصرف اینکه از تمدنی دیگر هرچند معارض، نسخهای تجویز شود، بدون اینکه بدانیم آیا همان نسخه کاربردی خودشان است یا نسخه تجویزی برای رقیب تمدنیشان، آن را در جامعه خود بهکار ببندیم و حتی چشم روی تجربههای پیشین همین نسخه ببندیم و بارها تکرارش کنیم و دائما گمان کنیم ما بلد نبودهایم این نسخه شفابخش را خوب و کامل اجرا کنیم وگرنه روی مبارک این نسخه که کمترین گردی از اشکال و تردید نمینشیند.
🍀بهنظر میرسد فراتر از سخن از مزایا و معایب طرحهای اقتصادی باید به این سوال بیندیشیم که این طرح تجویز کدام مبانی اقتصادی است. مبانی توحیدی یا غیرتوحیدی؟ از تمدن پر از تبعیض و بیعدالتی غرب آمده یا از دل اندیشه استقلالطلبانه و عدالتگستر توحیدی؟ قبل از هرچیز باید ببینیم تصمیمگیران اقتصادی مثل سامری مردم را به بهشتی کاذب با نسخههای نئولیبرال وعده میدهند یا دلبریده از نسخههای ناکارآمد و مفتضح غربی هستند؟ سیاستمداران ما در شناخت نسخههای نئولیبرال اقتصادی چقدر تبحر دارند؟ چون ممکن است در کلام مرگ بر لیبرالیسم هم بگویند اما در عمل بهدلیل نشناختن نسخهها، اقداماتشان فرقی با لیبرالترین سیاستمداران نداشته باشد. مشهور است که معاویه دستور داده بود در آموزشهای دینی به مردم حرفی از بیدینی گفته نشود. شناخت مردم از دین و عدم شناخت از بیدینی بیشتر از اینکه هدایتکننده مردم به دین باشد، باعث کشیده شدن مردم به بیدینی شد. وقتی مرزهای دینداری و بیدینی را نمیشناسند کمکم به آن طرف مرز میغلتند و متوجه این غلتیدن نیستند.
🍀دشمنشناسی که یکی از وجوه مهم تفکر امام راحل است، امروز در عرصه اقتصاد باید در شناخت تفکر نئولیبرال و تجویزهایش و نتایج این تجویزها در گذشته همین کشور و سایر کشورها، خودش را نشان دهد. ما باید بدانیم دشمن در اقتصاد چه میگوید که دقیق بتوانیم با او مرزبندی داشته باشیم.
در میانه جنگ اقتصادی، نخبگانی که سواد اقتصادی خود را ارتقا ندهند، قدرت تشخیص خود را از دست میدهند و نخواهند توانست هدایتگر جامعه باشند، بلکه به احتمال زیاد جادهصافکن همان تجویزهای پرطمطراق دشمن باشند. بیایید از همین امروز از معتمدان اقتصادی خود بپرسیم چند کتاب در زمینه مسائل کلان اقتصاد سیاسی به ما معرفی کنند تا در زمینه اقتصاد عوام باقی نمانیم.
✍اسماء اسدی پور
https://farhikhtegandaily.com/page/220944/
@haad1442
🌟مصدر علم نافع
🍀تاکید چندباره رهبر انقلاب بر ضرورت تدریس علم نافع در مدارس، حاکی از ضرورت یک بازاندیشی اساسی در الگوی حاکم بر تدوین کتب درسی است که ناکارآمدی آن در برطرف ساختن نیازهای دانشآموزان ما عیان شده است. اما پرسش اینجاست که این بازنگری در چه سطوحی باید انجام شود؟ این نگرانی وجود دارد که صرفا کمیتهای تشکیل شده و مطالبی از کتب درسی حذف و مطالبی دیگر افزوده شود. این مهم، یک مقدمه واجب دارد که اگر طی نشود، مطلوب حاصل نخواهد شد. آن مقدمه عبارت است از حاکم شدن یک الگوی کلان و جامع بر سرفصلها و محتوای کتب درسی. در چهارچوب چنین الگویی است که حذف و اضافه مطالب، معنیدار و موثر خواهد بود. اما آن الگو کدام است؟
🍀بیتردید اگر بخواهیم الگویی برای تدوین کتب درسی طراحی کنیم، این الگو در دو سطح باید پاسخگوی نیاز ما باشد؛ نخست، سرفصلها و دوم، محتوا. لذا پرسش اولی که الگوی ما باید پاسخ دهد این است که سرفصلهای کتب درسی بر چه اساسی باید انتخاب شوند تا مطمئن باشیم موضوعات نافعی برگزیده شده است؟ و پرسش دومی که الگوی ما باید به آن بپردازد، این است که محتوا چگونه گزینش شود که مطمئن باشیم از علم نافع فاصله نگرفتهایم؟
🍀برای پاسخ به پرسش اول باید توجه کنیم که علوم بیشماری وجود دارند که صحیح هستند اما دانستن و ندانستن آنها زندگیهای فردی و اجتماعی انسانها را تحتتاثیر قرار نمیدهد و این دقیقا نقطه مقابل علم نافع است. رهبر انقلاب در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» میفرمایند: «خیلی از حرفهای عالم درست است، اما حرف درست بودن، لزوما به این معنا نیست که ناچار باشیم در این زمان، در این شرایط، با این نیازها، آن حرف درست را مطرح کنیم. ما باید ببینیم در میان درستها، کدام لازم است؟ در میان لازمها کدام لازمتر است؟ در میان لازمترها، کدام فوری است؟ در میان فوریها، کدام فوتی و حیاتی است؟ اول آن را بگیریم، از آنکه فراغت پیدا کردیم، بحثهای بعد، و به همین ترتیب اینقدر پیش برویم تا بعد برسیم در آخر کار به بحثهایی که درست است؛ اما لزومش، ضرورتش، آن اندازهها احساس نمیشود.(ص310)
🍀به نظر میرسد دستاندرکاران تالیف کتب درسی میتوانند از این فرمول برای بازنگری جدی در سرفصلهای کتب درسی استفاده کنند. اما مسالهای که پیش میآید این است که ممکن است از نظر افراد مختلف، مباحث «لازم و لازمتر و فوری و حیاتی» متفاوت باشند. اگر امروز از چند عالم و صاحبنظر بخواهیم برای ما لیستی از موضوعات مهم را به ترتیب اولویت مشخص کنند، احتمالا بهازای هر نفر یک لیست متفاوت خواهیم داشت. پس تکلیف چیست؟...
ادامه یادداشت را در روزنامه فرهیختگان بخوانید👇
https://farhikhtegandaily.com/news/71844/
✍اسماء اسدی پور
@haad1442
سلام خدا بر آن خانواده با کرامتی که در گذر از عالم دنیا زندگی بر مرام "مجاهدین اسلام" را برگزید و...
سلام خدا بر آن مادری نه امروز که همه این سالهای مجاهدت پسرش، قربان قد و بالای جوانش میشد...
سلام خدا بر آن همسری که شاید انتظار خبر شهادت را از سوریه داشت اما از همین کوچه و در همین نزدیک، نه...
سلام خدا بر فرزندانی این روزها ملائک آسمان با گریه هایشان می گریند...
سلام خدا بر شهدایی که به استقبال تازه شهید ما آمدند... سلام بر فرمانده... صیادِ عزیز، دلهای ما همراه توست در آن بزم آسمانی رسیدن و رستگار شدن... ای کاش دستی برآری و دعایمان کنی که جانمانیم، منفعل نباشیم، حافظ خون تو و دنباله رو راه تو و نگهدارنده عَلَم تو باشیم...
@haad1442