💠 چرا غربگرایان به تضاد شمال و جنوب خلیج فارس ضریب میدهند؟
✍ یادداشت شفاهی از دکتر رضا تنهاییمقدم، پژوهشگر اقتصاد
🔹 اخیرا یکی از چهرههای دانشگاهی همسوی دولت، از تفاوت فاحش توسعۀ شمال و جنوب خلیج فارس صحبت کرده و گفته که ایرانیان حسرت سبک زندگی کشورهای عربی جنوب خلیج فارس را میخورند!
🔸 اولا این مقایسه بیراه است؛ چون کشورهای جنوب خلیج فارس جمعیتی بسیار کمتر از ما و منابع نفت و گازی معادل کشورمان دارند. این هم اصلا ربطی به مقاومت و سازش ندارد؛ هر اتفاقی میافتاد باز هم مثلا قطر با این جمعیت ۲٫۷ میلیون نفری (تقریبا ۳٪ جمعیت ایران) و منابع سرشار نفت و گاز (حدود ۶۵% منابع نفت و گاز ایران)، درآمد سرانهاش چندین برابر بیشتر از ایرانیان بود.
🔹 اما اصلا ادبیات مقایسۀ جنوب و شمال خلیج فارس از کجا میآید؟ به نظر میرسد که این یک خط برنامهریزی شدۀ رسانهای است که دو هدف را دنبال میکند... .
متن کامل یادداشت را اینجا ببینید.
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
💠 چرا غربگرایان به تضاد شمال و جنوب خلیج فارس ضریب میدهند؟
✍ یادداشت شفاهی از دکتر رضا تنهاییمقدم، پژوهشگر اقتصاد
🔹 اخیرا یکی از چهرههای دانشگاهی همسوی دولت، از تفاوت فاحش توسعۀ شمال و جنوب خلیج فارس صحبت کرده و گفته که ایرانیان حسرت سبک زندگی کشورهای عربی جنوب خلیج فارس را میخورند!
🔸 اولا این مقایسه بیراه است؛ چون کشورهای جنوب خلیج فارس جمعیتی بسیار کمتر از ما و منابع نفت و گازی معادل کشورمان دارند. این هم اصلا ربطی به مقاومت و سازش ندارد؛ هر اتفاقی میافتاد باز هم مثلا قطر با این جمعیت ۲٫۷ میلیون نفری (تقریبا ۳٪ جمعیت ایران) و منابع سرشار نفت و گاز (حدود ۶۵% منابع نفت و گاز ایران)، درآمد سرانهاش چندین برابر بیشتر از ایرانیان بود.
🔹 اما اصلا ادبیات مقایسۀ جنوب و شمال خلیج فارس از کجا میآید؟ به نظر میرسد که این یک خط برنامهریزی شدۀ رسانهای است که دو هدف را دنبال میکند:
۱. از منظر داخلی، غرب دوست دارد که الگوی کشور مسلمان را کشورهای جنوب خلیج فارس معرفی کند؛ پیروان اسلام سکولار که کاری به سیاست ندارند، رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت میشناسند، در کشورشان به آمریکا پایگاه میدهند، پول نفتشان در راستای سیاستهای جهانی و منطقهای آمریکاست و... . از نظر سلطهگران این حتما الگوی خوبی از حکومتداری است که باید برای مردم ایران هم بت شود تا دنبالش راه بیفتند.
۲. اما از منظر بیرونی هم باید مقایسۀ کشورهای شمال و جنوب، یک نماد شود؛ نمادی که باعث شود خلیج فارس از موضوعیت بیفتد. خلیج فارس یکی از داراییهای راهبردی ایران است که تنگۀ هرمز یک بخش آن است. مزیت مهم دیگرش این است که باعث شده ایران تبدیل به حلقۀ اتصال شرق و غرب عالم شود. چون خلیج فارس و دریای عمان، اتصال زمینی کشورهای جنوب خلیج فارس را با کشورهای جنوب آسیا قطع کرده است، فقط ایران و روسیه هستند که از طریق زمینی شرق و غرب را به هم وصل میکنند.
جنگ روسیه و اوکراین به مزیتهای روسیه در این زمینه ضربه زده که البته بعد از پایان جنگ هم به روشهای دیگری این کاهش مزیت روسیه ادامه خواهد یافت.
تحریمهایی که علیه ایران میشود نیز مسئلۀ اصلیش هستهای نیست؛ بلکه موضوعش چین است؛ یعنی ایران باید از نظر اقتصادی پرخطر شود تا احیای راه ابریشم از طریق ایران شکل نگیرد.
ترکیه هم البته با کشورهای ترک شرق دریای خزر کارهایی را شروع کرده که ادامۀ آن بستگی دارد به اینکه چقدر در زمین غرب بازی کند.
🔸 اما طراحی غربیها که همزمان به چین و ایران و روسیه ضربه میزند، «گذرگاه اقتصادی هند-خاورمیانه- اروپا» معروف به «IMEC» است (در نقشه ببینید). ویژگی IMEC این است که شرقی-غربی نیست؛ بلکه شمالی-جنوبی است. یعنی شروع IMEC نه از چین، بلکه از هند است؛ هندی که رقیب غربگرای چین محسوب میشود و به خاطر مزیتهای جمعیتیاش در آیندهٔ نزدیک به یکی از اقتصادهای بزرگ جهان تبدیل خواهد شد. این گذرگاه بعد از هند به امارات و عربستان میآید و به اردن و نهایتا رژیم اشغالگر میرسد و از طریق بندر اشغالی حیفا به اروپا متصل میشود و ضمنا یکی از ابزارهای تامین امنیت رژیم اشغالگر است.
🔹 پس عملا چون بخش عمدهای از IMEC از جنوب خلیج فارس میگذرد، باید جا بیفتد که جنوب خلیج فارس، امنتر از شمال آن است. به عبارتی گذرگاههای شرقی-غربی که در انحصار ایران است باید به گذرگاههای شمالی-جنوبی تبدیل شود تا مزیت ایران از بین برود (در نقشه ببینید).
ابتکار مسیر توسعهٔ عراق که بندر فاو را به ترکیه متصل میکند نیز در راستای همین منطق قرار میگیرد (در نقشه ببینید).
🔸 البته ناگفته نماند که یمن بازی غربیها را به هم زده است؛ یمن آرامکوی عربستان را زده و اگر امارات را هم نمیزند بهخاطر وابستگی اقتصاد ایران است. لذا یمن استخوانی است در گلوی ادبیات شمال-جنوب خلیج فارس و مانع از گسترش آن و لذا غربیها دنبال این هستند که تکلیف یمن را معلوم کنند. جنگ عربستان علیه یمن نیز در این چارچوب قابل تحلیل است.
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
🌙 ماه رجب، زمان طلایی تبری از دشمنان اسلام
✍ استاد محمدتقی فیاضبخش
🔹 مرحوم سید [بن طاووس] در [کتاب] اقبال [الاعمال] موارد عدیدهای از داستانهای عرب جاهلی و قبل از طلوع اسلام ذکر میکند که آنها برای دعا و نفرین بر دشمنانشان به انتظار فرا رسیدن #ماه_رجب مینشستند و اغلب نتیجه میگرفتند.
🔸 با عنایت به این نکتهٔ لطیف، توصیه میشود که در این ماه به اصلیترین دشمنمان یعنی شیطان، فراوان لعنت بفرستیم، و در مرحلهٔ بعد، برای نابودی دشمنان داخلی و خارجی اسلام و انقلابمان و برای نابودی کفر و نفاق داخلی و خارجی بسیار دعا کنیم.
📝 ادب حضور (دفتر اول)؛ اسرار ماه رجب، ص ۲۴
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
هدایت شده از جمعیت افغانستانیهای مقیم ایران
⭕️ فهرست کلیپهای ناب از روایت ۱۵ نفر از #شهدای_افغانستانی حادثه کرمان در مراسم سالگرد سردار سلیمانی
👈 برای مشاهده هرکلیپ، روی عنوان آن کلیک نمایید:
1⃣ کارگرِ افغانستانیِ حاج قاسم...
2⃣ شهید گلفروش! (اُعجوبه ۱۱ ساله)
3⃣ شهید آدامسفروش!
4⃣ شهید سینه زن سنی امام حسین(ع)!
5⃣ شهیدی با پدرِ سُنی و مادر شیعه!
6⃣ تکرار روضه حضرت رقیه در کرمان...
7⃣ شهیدی که از شهادتش خبر داشت
8⃣ هیچ کس نمیتونه تفرقه بِندازه...
9⃣ سخنان مولوی اهل سنت افغانستانی
🔟 آخرین کلام پدربزرگ به سه شهیدش
۱۱. عاقبت ازدواج ایرانی با افغانستانی
۱۲. شهید ۴ ساله حادثه تروریستی کرمان
۱۳. شهید خوشتیپ و مُدپوش
۱۴. عشق اهل سنت به حاج قاسم
۱۵. عمق وحدت و نفوذ انقلاب
۱۶. بوسه وحدت عالم شیعه ایرانی بر دستان مولوی اهلسنت افغانستانی
👈 کلیپهای بعدی به مرور در همین کانال منتشر خواهند شد...
🔴 لطفاً این پیام را به دوستان و آشنایان خویش ارسال فرمایید(جهت وحدت دو ملت و مقابله با اختلاف افکنیها)
#شهدای_افغانستانی_کرمان
#روایت_شهدای_کرمان
#جمعیت_افغانستانیهای_مقیم_ایران
https://eitaa.com/joinchat/3500474498C27bed6731b
17.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 صحبتهای مهم آقا دربارهٔ انتقام خون #حاج_قاسم که جدی گرفته نشد
🔻 برشی از خطبهٔ حماسی رهبر انقلاب پس از شهادت سردار سلیمانی (۱۳۹۸/۱۰/۲۷)
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
8.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پویش کمک به سوریهای بیسرپناه در لبنان
🔸مولا علی (ع): «از کفّارات گناهان بزرگ، دادرسی از درمانده و غمزدایی از دردمند است.»
🔹بعد از تحولات اخیر #سوریه، دهها هزار نفر از سوریهای محب اهلبیت (ع) در سرمای زمستان در مرز و شهرهای همسایهشان #لبنان آواره شدهاند. اما چون پویشهای موجود صرفا برای غزه و لبنان کمک جمع میکنند، در این مدت گروههای مختلفی پیگیر بودند که چطور میشود به عزیزان سوری کمک رساند.
🔸حالا بحمدالله راه مطمئنی پیدا شده؛ جمعی از رفقای جهادی ما، خود را از جوار امام رضا (ع) به شهر هرمل در شمال لبنان رساندهاند و با کمک دیگر گروههای جهادی و تحت هدایت و مدیریت بچههای حزبالله لبنان، آمادهٔ دریافت و انتقال کمکهای مردمی از ایران هستند.
🔹فیلم کوتاهی را که برادر خوبمان، حجتالاسلام امیرحسین ارشادیپور مخصوص شما مخاطبان حبلالله پر کردهاند ببینید و در صورت تمایل، کمکهای خود را به حساب زیر واریز کنید:
شماره حساب:
3607710157963971شبا:
IR190600360771015796397001شماره کارت:
6063737005209034به نام «منتظران موعود» 🔸روزنگاشتها و گزارشهای میدانی ایشان را نیز میتوانید در کانال «از خراسان تا لبنان» دنبال کنید. 🔹با شرکت در پویش و انتشار پیام، از این بهار معنویت بهرهٔ بیشتری ببریم. #مجمع_اسلامی_حبلالله 🆔 @Hablollahir
💠 معطل یک سگ!
🔻 خاطرهٔ تلخی از تحقیر نمایندهٔ عراقی بهدست سرباز آمریکایی
✍ راوی: شهید #حاج_قاسم سلیمانی
🔹چند وقت قبل آقای «محمود عثمان» نمایندهٔ سنی کرد عراقی پیش من آمد؛ نمایندهٔ مجلس و شخصیت بارز سیاسی عراقی هست. تعریف میکرد:
«یک بار به منطقهٔ خضرای بغداد (تحت حفاظت آمریکا) رفتم. کارت نمایندگیام را نشان دادم تا رد شوم.
گفتند: باید بازرسی شوید.
گفتم: خب بازرسی کنید.
گفتند: الان نمیتوانیم؛ باید یک سگ شما را بازرسی کند، که آن هم الان خواب است!
گفتم: خب بیدارش کنید.
گفتند: الان نمیشود؛ باید منتظر باشید تا یک افسر آمریکایی بیاید این سگ را بیدار کند!»
🔸اینها قصه نیست. مربوط به دورهٔ قاجار هم نیست. مربوط به همین دورهٔ کنونی ماست. در همین کشور عراق، همسایهٔ خودمان است؛ عراقی که بر اثر جنگ آمریکا تاکنون یک میلیون آدم کشته شده است. [حالا یک عده میگویند:] شعار «مرگ بر آمریکا» نه! اسم این را چیزی جز مزدوری میتوان گذاشت؟!
📝 منبع: کتاب «برادر قاسم»
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
💠 حاشیهای بر نحوۀ مواجهه با تریبونهای مذهبی حاشیهساز (قسمت ۱ از ۲)
✍ مهدی محمدآبادی
🔹 دوباره همان داستان تکراری؛ فیلمی از یک مراسم سینهزنی در فضای مجازی گُر میگیرد؛ علت؟ اشعار توهینآمیز و رجزهای آقای مداح علیه شعایر دینی و شخصیتها و اماکن محترم اهلسنت. کام مردم تلخ شده؛ مسئولان و بزرگان شیعه، اعلام برائت، و علمای اهلسنت، اعلام انزجار کردند و هر دو گروه خواستار مجازات قانونی برای درس عبرت و پیشگیری از تکرار این دست اتفاقات شدند. سپاه هم اعلام کرد که مداح مذکور را با حکم قضایی دستگیر کرده و تحویل مراجع قانونی داده است. این چرخۀ قدیمی اما به نتیجۀ دلخواه نمیرسد؛ مشکل کار کجاست؟
🔸اولین جواب احتمالا این است که جای یک قانون بازدارنده و شفاف خالی است؛ قانونی که فتاوای صریح مراجع عظام شیعه مبنی بر «تحریم توهین به مقدسات مذاهب اسلامی» را روی زمین بیاورد؛ قانونی که نگذارد عدهای به نام اهلبیت (ع) چوب حراج به آبروی مکتب اهلبیت (ع) بزنند؛ قانونی که حافظ همزیستی برادرانۀ شیعه و سنی باشد و نگذارد عدهای آسودهخاطر در قم بنشینند و زیر رقص نور و با اکوهای چندصدمیلیونی، امنیت و آسایش مرزنشینها را به خطر بیندازند. اما آیا سازوکار قانونی بهتنهایی کافی است؟
🔹با یک مثال ساده توضیح میدهم؛ همزمان که این معدود مداحیهای پرحاشیه، صدهاهزار بار بازدید میخورد، هزاران مراسم و هیئت در گوشهگوشۀ ایران برگزار میشود که نهفقط توهین و تعریضی به مذاهب اسلامی ندارند، بلکه با ترکیب آگاهی و احساس، بهترین فضا برای تبلیغ معارف اسلامی و عامل تقویت ایمان و معنویت در جامعه هستند؛ اتفاقا بعد از طوفانالاقصی، یاد و نام رهبران و شهدای سنیمذهب غزه و فلسطین هم عنصر ثابت خیلی از این مراسمها است؛ پس چرا اسمی از اینها برده نمیشود؟
🔸رسانهها معمولا دنبال سوژههای زرد هستند؛ معلوم است که فضای عادی و جاری هیئتها برایشان جذابیت آنچنانی ندارد. پس هر چه عدهای حرفهای شاذتر بزنند و بهجای نشر معارف اهلبیت (ع) بیشتر به عقاید دیگران بتازند، بیشتر دیده میشوند. با این توصیف، طبیعتا برای کسیکه دنیای پیرامونش را از دریچۀ رسانه میشناسد، گویا همه مثل آن منبری و مداح حاشیهساز هستند و این تصور، کدورت و دلخوری را مضاعف و حجابها را غلیظتر میکند. در چنین وضعی، عقلا -اگر نگوییم محکوم به شکست- دائم در موضع انفعال هستند.
🔹برخورد قانونی با تریبونهای دعوادرستکن ضرورت عقلی و عقلایی و شرعی است؛ اما قانون هر چقدر هم قوی باشد و خوب اجرا شود، «امت» نمیسازد؛ اصلا صدای تریبونهای جنجالی مذهبی، در انباشت سوءتفاهمها و همدیگر را درست نشناختنها و در نتیجه، پیوند و تعامل و همکاری نداشتنهاست که پژواک مییابد؛ بدون علاج این زخمها، کاری از تنبیه و مجازات برای «امتسازی» برنمیآید. پس چاره چیست؟ در قسمت دوم یادداشت، به برخی از خانههای خالی این جدول میپردازم.
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir