هدایت شده از هیئت ابناء الرسول صلیاللهعلیهوآله
▫️ جلسه هفتگی
هفتم شهدای جنایت اخیر کرمان، بهویژه ۱۴ شهید افغانستانی این حادثه
📢 سخنران : حجتالاسلام فهیمی 🇦🇫
📣 با نوای : برادر سیدمحمدامین موسوی
⏰ زمان: چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۳۰
🕌 مکان: مشهد مقدس، نبش مطهری شمالی ۲۶، جنب املاک حجت
🧔🏻♂ ویژه برادران
🌍 هیئت ابناء الرسول صلیاللهعلیهوآله
🌾 @abnaaorasool
🌐 وحدت شخصیتی حاج قاسم در جمع هویتهای متکثر ملی
❓ سردار دلها چگونه توانست همزمان «ملیترین» و «امتیترین» چهرهٔ ایران شود؟
✍ دکتر محمدرضا قائمینیک
🔻 قسمت اول (قسمت دوم را اینجا ببینید)
1️⃣ «جمع کثرات» در یک «منطق واحد»، از شرایط تحقق هر پدیدۀ اجتماعی، سیاسی یا فرهنگی است. پدیدههای انسانی به جهتِ حضور «ارادۀ انسانی» در شکلگیریشان، ناگزیر از تکثر هستند. با این حال، این تکثر اگر در ذیل یک منطق واحد شکل نگیرد و نحوۀ بهوجود آمدن آنها توضیح داده نشود، حیثیت انسانیِ آنها میتواند در معرض خطر قرار بگیرد و همچون پدیدههای غیرانسانی تلقی شده و در ذیل آنها تلقی شوند. بنابراین هر پدیدۀ انسانی که تشخص یافته و از پدیدههای دیگر تمایز مییابد، ناگزیر از جمع حداقلی از «کثرت در وحدت» است.
2️⃣ با این حال برتریِ پدیدهها نسبت به یکدیگر در سلسله مراتب وجودی، از منظر این مسئله، میتواند وابسته به ظرفیتِ وجودیِ «نقطه وحدتبخش» برای جمع کثرتهای بیشتر باشد. بعضی از نقاط وحدتبخش، کثرات محدودی را وحدت میبخشند و به حداقلی از تمایزِ کثرات اکتفا میکنند. در ذیل این پدیدهها، فقط شبیهترین پدیدهها به نقطۀ وحدتبخش و آن هم در حداقلیترین شکل ممکن از تمایزشان تعریف میشوند.
🔸 مثلا میتوان دو پدر را با هم مقایسه کرد؛ پدرِ «الف» که در مقام نقطۀ وحدتبخش به خانوادۀ خویش، تنها یک فرزند، آنهم با حداقلیترین تمایزات شخصیتی، ظاهری و باطنی را تحت حمایت خویش قرار دهد و پدرِ «ب» که نقطۀ وحدتبخش خانوادهای با ۵ فرزند و آن هم با تنوعی از عقاید و رفتارهای متکثر و متمایز است؛ روشن است که پدرِ ب، ظرفیتِ وجودیِ بیشتری از خود نشان داده و توانسته است این تکثر و تعدد را در ذیلِ خویش به وحدت برساند.
3️⃣ در میان پدیدههای انسانی، آنهایی که تکوین و قوامشان ناظر به «قلمرو حیات اجتماعی» انسان بوده و منتهی به تکوین هویتهای انسانی میشوند، مطابقت حداکثری با منطق فوقالذکر دارند.
⬅️ مثلا آدابورسوم اقوام مختلف، مادامی که بتوانند تکثر و تنوعی از آدابورسوم افراد را پوشش داده و به وحدت برسانند، ظرفیتِ وجودیِ بالاتر و قوام و پایداری بیشتری خواهند داشت. پوشش آدابورسوم متنوع و متکثر در ذیل یک فرهنگ محلی یا ملی، تمام افرادی را که به این عناصر هویتی و آدابورسوم، علقههایی دارند، حامی این هویت تعریف میکند. به همین جهت، این «کثرت در وحدت» هویتی، مادامی که اعضایش در آن حضور دارند، پایدار باقی میماند.
⬅️ نمونۀ دیگری که برای این قاعده میتوان ذکر کرد، جمع میان «دولت-ملت»های مختلف در ذیل هویتِ واحد و مشترکی به نام «امت» یا «تمدن» است. دولت-ملت، قلمروی است که هم خودش نقطۀ وحدتبخش به تکثری از زبانها، آدابورسوم، قومیتها و نظایر آنهاست و هم میتواند به حسب ویژگیهای مشترک، بخشی از یک هویت واحد متشکل از چند دولت-ملت باشد.
🔸 در اینجا نیز هر چقدر تکثری از هویتهای ملی در ذیل هویتِ واحد کلانتر، بیشتر باشد، به نظر میرسد پایدار و حتی قدرت سیاسی بیشتری در میان خواهد بود.
🔻 ادامه دارد...
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
🌐 وحدت شخصیتی حاج قاسم در جمع هویتهای متکثر ملی
❓ سردار دلها چگونه توانست همزمان «ملیترین» و «امتیترین» چهرهٔ ایران شود؟
✍ دکتر محمدرضا قائمینیک
🔻 قسمت دوم (قسمت اول را اینجا ببینید)
4⃣ علاوه بر این مقدمات، نقطۀ کانونی دیگر در جمع کثرت در وحدت، توجه به «سطح منطق وحدتبخش به کثرتها» است.
⬅️ گاهی این منطق، ناظر به امور ایندنیایی و در سطح «محسوسات ظاهری یا باطنی» است.
🔸 مثلا زیبایی یک نوع لباس است که توانسته به لحاظ بصری، تکثری از سلایق زیبایی شناختی را پوشش دهد.
🔹 در نمونهای دیگر، این وحدت میتواند در سطح احساسات باطنیِ انسان، نظیر خوشخلقی و مهربانی یک مادر نسبت به فرزندان متعددش باشد که علیرغم تنوع رفتارها، عقاید و کردارهایشان، اما در هر حالی میکوشد تا وحدت میان افراد خانوادهاش را برقرار سازد.
⬅️ در سطحی دیگر، به نظر میرسد که اگر این نقطه یا فرد وحدتبخش، در سطح «امور مجرد و معنوی» بتواند تکثری از سلایق و برداشتهای معرفتی و تنوعی از امور محسوس و نظایر آنها را رقم بزند، امکان گسترشِ مصادق متعدد و متکثر بیشتر باشد.
5⃣ با این منطق، به نظر میرسد حاج قاسم سلیمانی، نقطۀ وحدتبخش بسیاری از کثرتهاست که توانسته در سطح درکی معنوی از انسان، مخصوصاً در ذیلِ عقاید، اخلاق و شریعت اسلامی و شیعی، تنوعی از سلایق، برداشتهای معرفتی، آدابورسوم قومی و قبیلهای، ملیتهای مختلف یا حتی تکثری از اعتقادات دینی پیروان ادیان مختلف را در نقطهای کانونی و سرنوشتساز، یعنی «انقلاب اسلامی» و «حرمِ جمهوری اسلامی» به وحدت برساند.
🔸 گرچه این سطح از وحدت، تنها در سطح حیات انسانِ الهی، فارغ از رنگ و پوست و نژاد و ملیت و قومیت و زبان و .... امکان تحقق دارد، اما در عین حال، به دلیل فرارفتن از امور متکثر و ایندنیایی، عناصر و مولفههای هویت شکلگرفتهٔ خود را، در وحدت نهایی از بین نمیبرد و هویتِ متمایز این مولفههای متکثر را در ذیلِ آن نقطۀ متعالی وحدتبخش، محفوظ نگاه میدارد؛ به همین جهت است که ایرانی، ایرانی میماند، اما بر سرِ نطقۀ کانونیِ وحدتبخش سردار سلیمانی، یعنی «حاج قاسم»، با عراقی، افغانستانی، پاکستانی، سوریهای و .... به وحدت میرسد.
🔹 در این ترکیب و وحدت، نه عناصر و مولفههای ترکیبی که مقید به ویژگیهای ایندنیایی و ماهوی نیز هستند (نظیر ملیت، قومیت، زبان، نژاد) مضمحل میشوند و نه وحدت، از میان رفته و این عناصر و مولفهها متشتت و پراکنده رها میشوند.
6⃣ دستیابی به این موضعیتِ کمنظیر، تنها با «افزایش وسع وجودیِ انسان» و نیل به چنین مقام مجرد و معنوی کسب میشود. این مقام که در قرب و نزدیکیِ مقام شهود و شهادت باید به دنبال تحقق آن گشت، مطابق روایتی از گفتههای خودِ حاج قاسم، آرزو و تمنا و محل جستجوی حاج قاسم در بیابانها و کوهها بود.
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
هدایت شده از یافا | فلسطین با طعم پرتقال
.:: بدنها ::.
اگر دست صهیونیستها باز باشد فقط به غصب زمین و خانه و اموال بسنده نمیکنند؛ اجزا بدن قربانیانشان را هم به تاراج میبرند!
اینها چه نوع موجوداتی هستند؟!😑😑
@felegasht