29.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #ببینید
🔻آغاز نظام برتون وودز
#برش_مستند
#رویای_آمریکایی
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ببینید
🔻 پایان نظام برتون وودز
#برش_مستند
#رویای_آمریکایی
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ببینید
🔻 طرح مارشال
#برش_مستند
#رویای_آمریکایی
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
32.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #ببینید
🔻 سلطه پترودلار
#برش_مستند
#رویای_آمریکایی
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ببینید
🔻 مصاف با پترودلار
#برش_مستند
#رویای_آمریکایی
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
37.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #ببینید
🔻 تقابل پترودلار با پترویورو
#برش_مستند
#رویای_آمریکایی
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
📢 ماهنامه «رهیافتهای اقتصادی۳»
تا ساعاتی دیگر منتشر خواهد شد!
#طرح_جلد
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
Jurnal-3.pdf
3.91M
#فایل_دانلود
📝ماهنامه «رهیافتهای اقتصادی۳»
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
🔹 ماهنامه «رهیافتهای اقتصادی»
شماره سه، آبانماه ۱۴۰۳
📝 آنچه در این شماره خواهید خواند:
🔰 #سرمقاله
🔰 #دیدگاه_امامین
نسبت انسان و اقتصاد
🔰#تاریخ_عقائد_اقتصادی
ارسطو
🔰#برشی_از_کتاب_اندیشمندان
زیربنای نظام اقتصادی اسلام
🔰 #فقه_مقارن
اسباب حدوث ملکیت نزد مذاهب اسلامی
🔰#نظرات_اساتید_اقتصاد
نفوذ چپ در اقتصاد ایران! اقتصاد اسلامی نداریم
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
💡حکومتی که نماینده جامعه باشد، بر مالک خصوصی تقدم دارد!
🔹شهید بهشتی:
حکومتی که نمایندۀ جامعه باشد، نسبت به تمام اموال شخصی در جهت مصالح ضروری جامعه، بر خود آن مالک حق تقدم دارد. نه برای این که برای خودش کاخ بسازد، نه برای این که برای قوم و خویشهایش دفترهای چنین و چنان درست کند، بلکه حکومتی که از این اموال شخصی در جهت مصالح جامعۀ انسانها بخواهد استفاده بکند و استفادۀ از مال من و شما را در آن جهت لازم ببیند، اصلاً احتیاج به اجازه گرفتن از من ندارد، اصلاً بر من حق تقدم دارد. این صریح قرآن است. البته به شرطی که حکومتی باشد که نمایندۀ جامعه باشد.
🖋رهیافتهای اقتصادی،ش۳، ص۸
#برشی_از_کتاب_اندیشمندان
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
📢#بشنوید
پادکست تاریخ عقاید اقتصادی
قسمت سوم: ارسطو
تا دقایقی دیگر منتشرخواهد شد!
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
4_5802988128180377164.mp3
19.39M
🎙 تاریخ عقاید اقتصادی
🔹قسمت سوم: ارسطو
نظام بردهداری: 01:44
ارزش مصرف و ارزش مبادله: 02:34
تحصیل ثروت: 03:15
مرابحه: 04:44
مالکیت خصوصی: 06:20
#پادکست
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
💡زیربنای نظام اقتصادی اسلام
🔹شهید بهشتی:
اقتصاد اسلامی بر جهانبینی عمومی اسلام متکی است. از دید مصالح جامعۀ انسانها به وجود میآید نه به سود یک فرد یا گروه یا حتی طبقه، در آن به تمام خواستههای طبیعی انسان توجه میشود، نه فقط به خوراک و پوشاک و مسکن و غریزۀ جنسی و نظایر آن، به خواستههای رقیقتر و لطیفتر هم توجه باید بشود، در این نظام مالكیت شخصی به صورت یک امر طبیعی حتی به صورت ابزار تولید شناخته میشود، ولی استفاده از این حق مالکیت شخصی مشروط به آن است که باتوجه به شرایط زمان و مکان، بر علیه مصالح عمومی جامعه نباشد، به همین جهت حق و مالکیتِ حکومت نمایندۀ یک جامعه، مقدم بر مالکیت شخصی است، و بالاخره این که در اسلام آنچه وجود دارد زیربناهای نظام اقتصادی است و نه شکل خاصی از آن.
🖋رهیافتهای اقتصادی،ش۳، ص۹
#برشی_از_کتاب_اندیشمندان
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ویدیو_کامنت
🔻نسبت انسان و اقتصاد
🎙 امام خمینی(ره)
#دیدگاه_امامین
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
💡کار؛ ملاک ارزش و مالکیت
🔹شهید بهشتی:
مالکیت باید مستقیم یا غیرمستقیم به کار مربوط شود، یعنی ارزش مربوط به کار است. تنها کار است که از نظر اسلام ارزش میآورد، خواه کار مستقیم، خواه کار غیرمستقیم. اما بدون کار، نه مستقیم و نه غیرمستقیم، اصلاً از نظر اسلام مالکیت و ارزش معنی ندارد. نه مالکیت و نه ارزش. بنابراین، زمین، ملک کسی نیست. آبهای معمولی که رویش کار نشده، ملک کسی نیست. معدنهایی که رویش کار نشده، ملک کسی نیست. جنگلهایی که رویش کار نشده، ملک کسی نیست. کوهها ملک کسی نیست. طلا و مس ملک کسی نیست. نور آفتاب ملک کسی نیست. چیزهایی که انسان میبیند به درد میخورد اما کسی کاری روی آن نکرده، ملک کسی نیست. ارزش مالکیت ندارد. به محض این که یک نفر روی یکی از اینها کار کرد، آن وقت ارزش و به دنبال آن مالكيت به وجود میآید. بنابراین، مالکیت باید به هر صورت، یا مستقیم یا غیرمستقیم، به کار مربوط شود. ارزش هم باید مستقیم یا غیرمستقیم، به کار مربوط شود.
🖋رهیافتهای اقتصادی،ش۳، ص۷و۸
#برشی_از_کتاب_اندیشمندان
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
💡نسبت سیستمِ قانونِ اقتصادی با جهانبینی
🔹شهید بهشتی:
از دید اسلام، این انسان، دورۀ هستیاش با مرگ پایان نمیپذیرد. هستی او از دید اسلام، پس از مرگ هم ادامه دارد. آیندۀ این انسان، آیندهای تا شصت سال و هفتاد سال و صد سال و صد و پنجاه سال نیست؛ آیندهای است بسی طولانیتر. در چنین جهانبینیای، سیستم قانونیای که درست میشود خودبهخود باید به این آیندهی دور هم نگاه کند. در غیر این صورت، سیستم قانونی با جهانبینی ناهماهنگ است. عيناً مثل این است که یک سیستم قانونی بیاید برای بنده و شما از اول زندگیمان تا سن سی سالگی همۀ فکرها را بکند، از سن سی سالگی به بعد بگوید شما را به امید خدا میسپارم! اینکه سیستم اجتماعی نمیشود. از نقطهنظر یک نفر که به هیچ چیز جز موجودیت انسان تا لحظۀ مرگ معتقد نیست، یک سیستم قانونی لااقل باید تا لحظۀ مرگ برای انسان فکری بکند. اگر نکرد، این سیستم قانونی نمیشود.
ادامه دارد...
مرکز پژوهشهای اقتصادی حَبنا
...باتوجه به اینکه در جهانبینی اسلام این دید وجود دارد که انسان موجودی است دارای آیندۀ دور و دراز، در نظام اجتماعی و نظام اقتصادی چنین جامعهای که بر اساس این جهانبینی قرار است ساخته بشود، باید به این آیندۀ دور و دراز توجه بشود. اگر نشود، نارساست.
بنابراین، این نظام اجتماعی و نظام اقتصادیِ آن به زندگی انسانی که همه چیزش، حتی معنویتش، تحت تأثیر شرایط مادی زندگی او قرار میگیرد، هستیاش با مرگ پایان نمیپذیرد و حتی دنیای کامگیری و رنجبینیاش با مرگ پایان نمیپذیرد و آیندهای بس درازتر در پیشِ رو دارد، و باتوجه به این دو اصل و زیربنا تنظیم میشود.
🖋رهیافتهای اقتصادی،ش۳، ص۵و۶
#برشی_از_کتاب_اندیشمندان
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗#فراخوان_جذب
مرکز مطالعات و پژوهشهای اقتصادی حبنا در راستای تکمیل کادر خود، از میان دانشجویان و پژوهشگران حوزه اقتصاد اقدام به جذب همکار مینماید.
🔸شرایط:
- تحصیلات مرتبط با اقتصاد
- سابقه فعالیت پژوهشی
- آشنا با اقتصاد اسلامی
- آشنا با اقتصاد روز ایران
- ساکن شهر مقدس قم
🔻جبران خدمات
- انعقاد قرارداد کار تمام و نیمه وقت
- پرداخت حقوق و مزایا مطابق با قانون کار
- بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی درمان
- محیط کار آرام
داوطلبان میتوانند جهت کسب اطلاع بیشتر و ثبت نام به ادمین موسسه مراجعه فرمایند.
ادمین مرکز مطالعات:
@Habnastudy_admin
کانال ایتا مرکز مطالعات:
https://eitaa.com/joinchat/2509636339C3756de85c4
💡امتداد مقام خلیفةاللهی در اقتصاد
🔹شهید محمدباقر صدر:
با توجه به اینکه در اسلام، مالکیت از آنِ خداوند متعال است، از اینرو چنین مقرر میدارد که نقش انسان در ثروت، نقش خلیفه و امانتداری از جانب خدا بر منابع ثروت جهان است تا مطابق با روح عمومی اصل مالکیت خدا، به تدبیر امور آن بپردازد.
استخلاف و جانشینی انسان بر روی زمین طی دو مرحله انجام میشود:
مرحله اول: جانشینی جماعت صالح انسانی به مثابه یک کل.
... مرحله دوم: مرحله دوم از جانشینی انسان، جانشینی افرادی است که مالکیت آنها به لحاظ فقهی و حقوقی شکل مالکیت خصوصی به خود میگیرد. جانشینی در اینجا جانشینی فرد از طرف جامعه است.
بر این اساس هیچ مالکیت خصوصی ثروت که با جانشینی جامعه و حق او به مثابه یک کل تعارض داشته باشد، قابل تایید نخواهد بود.
✒️اسلام راهبر زندگی، ص۴۹و۵۰و۵۲
#برش_کتاب_اندیشمندان
💠 مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات