🔻ادامه حدیث ششم (۲)🔻
💠 إِنَّ اللَّهَ قَدِ اسْتَخْلَصَ الرُّسُلَ لِأَمْرِهِ ثُمَّ اسْتَخْلَصَهُمْ مُصَدِّقِينَ بِذَلِكَ فِي نُذُرِهِ
همانا خدا فرستادگانش را براى امر رسالتش برگزيد و سپس ايشان را به عنوان کسانی که انذارها و هشدارهای الهی را باور دارند معرفی نمود.
💠فَقَالَ وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِيها نَذِيرٌ
و فرموده «هيچ امتى نيست مگر اينكه در ميانشان بيم رسانى بوده است»
💠تَاهَ مَنْ جَهِلَ وَ اهْتَدَى مَنْ أَبْصَرَ وَ عَقَلَ
گمراه شد آنكه ندانست، و راه يافت آنكه بينا و عاقل گشت.
💠إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ
خداى عز و جل میفرمايد «نكتهايست!! ديدگان كور نيست بلكه دلهائى كه در سينههاست كور است»
💠وَ كَيْفَ يَهْتَدِي مَنْ لَمْ يُبْصِرْ وَ كَيْفَ يُبْصِرُ مَنْ لَمْ يَتَدَبَّرْ
چگونه ره يابد كسى كه بينا نيست و چگونه بينا شود كسى كه تفكر نكند.
✍ کوری که همان عدم معرفت است باعث مرگ قلب میشود و این باعث جدایی از اهل بیت است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠اتَّبِعُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ أَهْلَ بَيْتِهِ وَ أَقِرُّوا بِمَا نَزَلَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ اتَّبِعُوا آثَارَ الْهُدَى
از رسول خدا و اهل بيتش پيروى كنيد و بآنچه از نزد خدا نازل گشته اعتراف نمائيد و در پى نشانههاى هدايت برويد
💠فَإِنَّهُمْ عَلَامَاتُ الْأَمَانَةِ وَ التُّقَى
زيرا كه ايشان علامات امانت و تقوايند.
✍در جملات قبلی حضرت فرمود به صلاح نمیرسید مگر اینکه امامت دار باشید و به عهدتان وفا کنید ، امانت چیست ؟ در این قسمت حضرت پاسخ میدهد و اهل بیت را مصداق امامت معرفی میکند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ لَوْ أَنْكَرَ رَجُلٌ- عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ ع وَ أَقَرَّ بِمَنْ سِوَاهُ مِنَ الرُّسُلِ لَمْ يُؤْمِنْ
و بدانيد كه اگر كسى عيسى بن مريم را انكار كند و به پيغمبران ديگر اعتراف نمايد، ايمان ندارد.
✍حضرت در بخش پایانی اشاره میکند که این معرفت مختص به اهل بیت نیست بلکه سلسله انبیا و ائمه یک سلسله واحد هستند که معرفت نداشتن به هر کدام از آنها باعث کفر به کل این سلسله است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠اقْتَصُّوا الطَّرِيقَ بِالْتِمَاسِ الْمَنَارِ روشنایی را بجوئيد با تشخیص مناره های نور (امام را پیدا کنید تا راه درست که همان مسیر صلاح است را بپیمایید)
✍حضرت در بخش پایانی حدیث باز ما را به همان اول حدیث باز میگردانند که راه صالح شدن از معرفت و تصدیق و تسلیم میگذرد و این همان تبعیت از امام است:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠وَ الْتَمِسُوا مِنْ وَرَاءِ الْحُجُبِ الْآثَارَ تَسْتَكْمِلُوا أَمْرَ دِينِكُمْ وَ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ.
و آثار پشت پرده را بخواهيد تا امر دينتان كامل شود و به پروردگارتان مؤمن شويد.
✅برخی مقصود از جست و جوی آثار پشت پرده ها را دوری از ظاهر سازی ها و دستیابی به اسرار نهان غیب است.
برخی آن را امام الزمان دانسته اند که در پشت پرده های غیب نهان است و وظیفه ی ما دعا و عمل صالح و مقدمه سازی است.
در کل مقصود امام پنهان و يا اخبار و احاديث و يا عنايات مخصوص خدا است.
ـ•┈┈••••✾• •✾•••┈┈•ـ
به کانال حدیث خــــوانی
اصول کافی ملحق شوید:
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/3440378313C4893a5bedd
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
حدیث خوانی | اصول کافی
⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️ شرح اصول کافی_جلسه پنجاه و سوم ۱۴۰۳/۱۰/۰۹ _ ۲۷جمادی الثانی ⚜كِتَابُ الْح
✅خلاصه جلسه ۵۳ در گروه قرار داده شد.
کافی جلسه 54.mp3
10.8M
🎙حدیث خوانی اصول کافی
جلسه پنجاه و چهارم
تاریخ: 1403/10/23
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به کانال حدیث خــــوانی
اصول کافی ملحق شوید:
https://eitaa.com/joinchat/3440378313C4893a5bedd
⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
شرح اصول کافی_جلسه پنجاه و چهارم
۱۴۰۳/۱۰/۲۳ _ ۱۱رجب
⚜كِتَابُ الْحُجَّةِ⚜
⚜️بَابُ مَعْرِفَةِ الْإِمَامِ وَ الرَّدِّ إِلَيْهِ ⚜️
شناخت امام و بازگرداندن امور به امام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حدیث هفتم🔻
💠عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ:
از امام صادق علیهالسلام نقل است که فرمود:
💠أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابٍ
خداوند ابا دارد از اين كه امور عالم را جز از طريق اسباب فراهم آورد.
💠 فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْءٍ سَبَباً
از اين رو ، براى هر چيزى ، سببى قرار داده.
💠وَ جَعَلَ لِكُلِّ سَبَبٍ شَرْحاً
و براى هر سبب ، بيانى
💠وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَرْحٍ عِلْماً
و براى هر بيان ، دانشى قرار داده
💠 وَ جَعَلَ لِكُلِّ عِلْمٍ بَاباً نَاطِقاً
و براى هر دانشى ، درى که صاحب نطق و بیان باشد گذاشت
💠عَرَفَهُ مَنْ عَرَفَهُ وَ جَهِلَهُ مَنْ جَهِلَهُ
گويا هر كه آن در را شناخت ، علم را فهميد و هر كس آن را نشناخت ، جاهل ماند
💠ذَاكَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ نَحْنُ
آن در، همان رسول خدا صلى الله عليه و آله و ما هستيم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅قانون علیت و حکمت در عالم:
خداوند عالم را با قانون علیت خلق کرده و چون حکیم است عالم را با حکمت و استحکام اداره میکند.
خداوند قانون علت و معلول را در عالم جاری کرده: هر فرزندی از پدر و مادری به دنیا آمده، هر آموختنی آموزگاری دارد، هر آبی از بارانی به وجود آمده، هر خانه ای با مصالحی ساخته شده و....
البته که این قاعده و قانون گاهی یا نقض میشود یا از سطح فهم ما خارج است.
مانند خلق حضرت آدم یا حضرت عیسی بدون پدر.
یا سرد شدن آتش
مثل عالِمه غیر معلمه بودن حضرت زینب و...
✍ حضرت از این قانون استفاده میکند که شما اگر میخواهید به خدا هم برسید باید متمسک به همین مسیر بشوید.
✅اسباب رسیدن به خدا چه چیز هایی هستند؟!
🔺علامه مجلسی در شرح
"فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْءٍ سَبَباً وَ جَعَلَ لِكُلِّ سَبَبٍ، شَرْحاً وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَرْحٍ عِلْماً وَ جَعَلَ لِكُلِّ عِلْمٍ بَاباً نَاطِقاً عَرَفَهُ مَنْ عَرَفَهُ وَ جَهِلَهُ مَنْ جَهِلَهُ ذَاكَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ نَحْنُ" میگوید:
"الشيء" حصول النجاة و الوصول إلى درجات السعادات الأخروية
" و السبب" المعرفة و الطاعة
و" الشرح" الشريعة المقدسة
و" العلم" هو القرآن
و "الباب الناطق" الذي به يوصل إلى القرآن؛ النبي صلى الله عليه و آله في زمانه و الأئمة صلوات الله عليهم بعده.
انسان برای نجات پیدا کردن باید دست به دامن اسباب بزند که همان اطاعت از خداست، اطاعت وقتی به دست می آید که انسان شریعت و احکام دین را بشناسد، احکام دین از طریق قرآن شناخته میشوند و زبان گویایی که میتواند قرآن صامت را شرح کند، پیامبر و امام است.
در نتیجه: رسیدن به سعادت از طریق اهل بیت علیهمالسلام امکان پذیر است.
👈نکته:
این حدیث عینا به عنوان برهانی برای " ضرورت نیاز به پیامبر و امام" در کتب کلامی استفاده میشود.
ائمه آمدند تا راه سعادت را به ما نشان دهند، ما فطرتا خدا جوییم ولی اینکه چگونه وچه کسی را عبادت کنیم نمیدانیم. اینه این را به ما نشان میدهند.
ـ•┈┈••••✾• •✾•••┈┈•ـ
به کانال حدیث خــــوانی
اصول کافی ملحق شوید:
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/3440378313C4893a5bedd
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
شرح اصول کافی_جلسه پنجاه و چهارم
۱۴۰۳/۱۰/۲۳ _ ۱۱رجب
⚜كِتَابُ الْحُجَّةِ⚜
⚜️بَابُ مَعْرِفَةِ الْإِمَامِ وَ الرَّدِّ إِلَيْهِ ⚜️
شناخت امام و بازگرداندن امور به امام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حدیث هشتم🔻
💠مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ:
از محمد بن مسلم نقل است که از امام باقر علیهالسلام شنیدم که فرمود:
💠 كُلُّ مَنْ دَانَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِعِبَادَةٍ يُجْهِدُ فِيهَا نَفْسَهُ
هر كه خداى عزّوجلّ را اطاعت و عبادت كند_دینداری کند_، به عبادتى كه نفس خود را در آن به زحمت و مشقت اندازد.
💠وَ لَا إِمَامَ لَهُ مِنَ اللَّهِ فَسَعْيُهُ غَيْرُ مَقْبُولٍ
در حالی که او را امامى از جانب خدا نباشد، سعى و كوشش كه كرده مقبول نمىگردد،
💠وَ هُوَ ضَالٌّ مُتَحَيِّرٌ وَ اللَّهُ شَانِئٌ لِأَعْمَالِهِ
و حال آنكه او گمراه و سرگردان و حيران است و خدا اعمال او را دشمن مىدارد.
💠 وَ مَثَلُهُ كَمَثَلِ شَاةٍ ضَلَّتْ عَنْ رَاعِيهَا وَ قَطِيعِهَا فَهَجَمَتْ ذَاهِبَةً وَ جَائِيَةً يَوْمَهَا
داستان اين شخص چون داستان گوسفندى است كه راه اشتباه رفت، و از شبان و گله خود دور افتاد، پس ناگاه مىرفت و مىآمد و آرام نمىگرفت، و در همه آن روز در حركت بود.
💠فَلَمَّا جَنَّهَا اللَّيْلُ بَصُرَتْ بِقَطِيعِ غَنَمٍ مَعَ رَاعِيهَا فَحَنَّتْ إِلَيْهَا وَ اغْتَرَّتْ بِهَا فَبَاتَتْ مَعَهَا فِي مَرْبِضِهَا
پس چون پرده شب او را پوشيد و جهان تيره و تار گرديد، گله گوسفندى را ديد كه با شبان خود مىروند، پس به سوى آن گله ميل نمود و بى جستجو با آن همراه شد، به گمان آنكه اين گله و شبان اوست، و به واسطه آن فريفته شد و گول خورد. پس با آنها شب به روز آورد در آرامگاه و آغلى كه داشتند.
💠فَلَمَّا أَنْ سَاقَ الرَّاعِي قَطِيعَهُ أَنْكَرَتْ رَاعِيَهَا وَ قَطِيعَهَا فَهَجَمَتْ مُتَحَيِّرَةً تَطْلُبُ رَاعِيَهَا وَ قَطِيعَهَا
پس چون هوا روشن شد و آن شبان گلّه خويش را بيرون كرد و راند كه آنها را به چراگاه برد، اين گوسفند ديد كه اين شبان و گله را نمى شناسد، رم کرد و ناگاه به اين طرف و آن طرف مى دويد حيران و سرگردان و شبان و گله خود را مىطلبيد
💠فَبَصُرَتْ بِغَنَمٍ مَعَ رَاعِيهَا فَحَنَّتْ إِلَيْهَا وَ اغْتَرَّتْ بِهَا
پس گله ديگرى را ديد كه با شبان خود مىرفتند، به سوى آن ميل كرد و به آن نيز فريفته شد.
💠فَصَاحَ بِهَا الرَّاعِي اَلْحَقِي بِرَاعِيكِ وَ قَطِيعِكِ فَأَنْتِ تَائِهَةٌ مُتَحَيِّرَةٌ عَنْ رَاعِيكِ وَ قَطِيعِكِ
آن شبان بر او بانگ زد و گفت: به شبان و گله خود ملحق شو كه تو عبث در زمين مىگردى و حيران و سرگردانى؛ زيرا كه از شبان و گله خود دور افتادهاى
💠فَهَجَمَتْ ذَعِرَةً مُتَحَيِّرَةً تَائِهَةً لَا رَاعِيَ لَهَا يُرْشِدُهَا إِلَى مَرْعَاهَا أَوْ يَرُدُّهَا
باز رم برداشت و ترسان و حيران بود و در زمين مى گشت و او را شبانى نبود كه او را راهنمايى كند به سوى چراگاهى كه در آن چراكند، يا او را به سوى گله خود برگرداند
💠فَبَيْنَا هِيَ كَذَلِكَ إِذَا اغْتَنَمَ الذِّئْبُ ضَيْعَتَهَا فَأَكَلَهَا
پس در بين اينكه آن گوسفند همچنين سرگشته و حيران بود، ناگاه گرگ شکار و هلاكت آن را غنيمت شمرد و آن را خورد.
ـ•┈┈••••✾• •✾•••┈┈•ـ
به کانال حدیث خــــوانی
اصول کافی ملحق شوید:
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/3440378313C4893a5bedd
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
🔻ادامه حدیث هشتم🔻
💠 وَ كَذَلِكَ وَ اللَّهِ يَا مُحَمَّدُ مَنْ أَصْبَحَ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ لَا إِمَامَ لَهُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ظَاهِرٌ / طَاهِرٌ عَادِلٌ أَصْبَحَ ضَالًّا تَائِهاً وَ إِنْ مَاتَ عَلَى هَذِهِ الْحَالَةِ مَاتَ مِيتَةَ كُفْرٍ وَ نِفَاقٍ
و همچنين به خدا سوگند اى محمد بن مسلم، هر كه از اين امت چنان شود كه او را امامى نباشد از جانب خداى عزّوجلّ _كه پاك باشد از گناهان، و وجود او ظاهر است و عادل باشد_، صبح مى كند با گمراهى و سرگردانى. و اگر بر اين حال بميرد، بر كفر و نفاق مرده.
💠وَ اعْلَمْ يَا مُحَمَّدُ أَنَّ أَئِمَّةَ الْجَوْرِ وَ أَتْبَاعَهُمْ لَمَعْزُولُونَ عَنْ دِينِ اللَّهِ قَدْ ضَلُّوا وَ أَضَلُّوا
و بدان اى محمد، كه ائمه جور و پيشوايان ستم و پيروان ايشان، هر آينه دور شدگانند از دين خدا و خود گمراه شدند و ديگران را گمراه كردند.
💠 فَأَعْمَالُهُمُ الَّتِي يَعْمَلُونَهَا كَرَمادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ فِي يَوْمٍ عاصِفٍ
پس كردارهاى ايشان كه آنها را به جا مىآورند، چون خاكسترى است كه تند بادی با آن برخورد کند، و آن را آنچنان پراكنده میکند كه اثرى از آن باقى نماند
💠 لا يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُوا عَلى شَيْءٍ- ذلِكَ هُوَ الضَّلالُ الْبَعِيدُ.
در حالى كه توانايى ندارد از آن اعمالی که انجام داده اند ثمره ای بردارند، این همان گمراهى دور است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅کسانی که پیروی از امام منصوب من عند الله نکنند، زحمت و تللاش فراوان آنها به نتیجه ای نخواهد رسید زیرا "إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ"؛ منحصرا خدا فقط از متقین اعمالشان را قبول میکند و کسی که امام معرفی شده از جانب خدا را نشناسد چگونه ممکن است به مرتبه متقین برسد؟
✅اگر چه یک مصداق مهم این حدیث اهل سنتی هستند که حجت بر آنها تمام شده ولی دست از امام حق برداشته اند،
ولی به تعبیر علامه مجلسی یک مصداق مهم آن هم گروه ها و فرقه هایی از شیعه هستند که برخی از ائمه را قبول دارند ولی برخی دیگر را رها کرده اند مثل فطحیه و زیدیه و...
✅تفرقه در صفوف شیعیان راستین ممنوع:
🔺امام علی علیهالسلام در خطبه ۱۲۷ نهجالبلاغه میفرمایند:
خَيْرُ النَّاسِ فِيَّ حَالًا النَّمَطُ الْأَوْسَطُ فَالْزَمُوهُ وَ الْزَمُوا السَّوَادَ الْأَعْظَمَ فَإِنَّ يَدَ اللَّهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ وَ إِيَّاكُمْ وَ الْفُرْقَةَ فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّيْطَانِ كَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ أَلَا مَنْ دَعَا إِلَى هَذَا الشِّعَارِ فَاقْتُلُوهُ وَ لَوْ كَانَ تَحْتَ عِمَامَتِي هَذِه
بهترين مردم نسبت به من گروه ميانه رو هستند. از آنها جدا نشويد، همواره با بزرگ ترين جمعيّت ها باشيد كه دست خدا با جماعت است.از پراكندگى بپرهيزيد، كه انسان تنها بهره شيطان است آنگونه كه گوسفند تنها طعمه گرگ خواهد بود،آگاه باشيد هر كس كه مردم را به اين شعار«تفرقه و جدايى» دعوت كند او را بكشيد هر چند كه زير عمامه من باشد.
ـ•┈┈••••✾• •✾•••┈┈•ـ
به کانال حدیث خــــوانی
اصول کافی ملحق شوید:
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/3440378313C4893a5bedd
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
شرح اصول کافی_جلسه پنجاه و چهارم
۱۴۰۳/۱۰/۲۳ _ ۱۱رجب
⚜كِتَابُ الْحُجَّةِ⚜
⚜️بَابُ مَعْرِفَةِ الْإِمَامِ وَ الرَّدِّ إِلَيْهِ ⚜️
شناخت امام و بازگرداندن امور به امام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حدیث نهم🔻
راوی میگوید:
💠سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ:
از امام صادق علیهالسلام شنیدم که فرمود:
💠 جَاءَ ابْنُ الْكَوَّاءِ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ- وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيماهُمْ ابن كوا نزد امير المومنين آمد و گفت: اي امير مومنان «بر اعراف مرداني باشند كه همه را از رخسارشان شناسند»يعني چه؟
💠 فَقَالَ نَحْنُ عَلَى الْأَعْرَافِ نَعْرِفُ أَنْصَارَنَا بِسِيمَاهُمْ
فرمود: ماييم بر اعراف كه ياران خود را از قیافه شان ميشناسيم
💠وَ نَحْنُ الْأَعْرَافُ الَّذِي لَا يُعْرَفُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا بِسَبِيلِ مَعْرِفَتِنَا
و ماييم اعراف كه خداي عز و جل جز از طريق معرفت ما شناخته نشود
💠وَ نَحْنُ الْأَعْرَافُ يُعَرِّفُنَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى الصِّرَاطِ فَلَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَنَا وَ عَرَفْنَاهُ
و ماييم اعراف كه خدا ما را در روز قيامت بر روي صراط معرفت قرار دهد، پس داخل بهشت نشود مگر كسي كه ما او را بشناسيم و او ما را بشناسد
💠وَ لَا يَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْكَرَنَا وَ أَنْكَرْنَاهُ و به دوزخ نرود جز آنكه ما او را نشناسیم و او ما را نشناسد
💠إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَوْ شَاءَ لَعَرَّفَ الْعِبَادَ نَفْسَهُ وَ لَكِنْ جَعَلَنَا أَبْوَابَهُ وَ صِرَاطَهُ وَ سَبِيلَهُ وَ الْوَجْهَ الَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ
خداي تبارك و تعالي اگر ميخواست خودش را بي واسطه به بندگانش ميشناسانيد ولي ما را درب و جاده و راه و طريق معرفت خود قرار داد
💠 فَمَنْ عَدَلَ عَنْ وَلَايَتِنَا أَوْ فَضَّلَ عَلَيْنَا غَيْرَنَا فَإِنَّهُمْ عَنِ الصِّراطِ لَناكِبُونَ كساني كه از ولايت ما رو گردانيده و ديگران را بر ما ترجيح دهند از صراط مستقيم منحرفند در قيامت از صراط میلغزند و سقوط میکنند
💠فَلَا سَوَاءٌ مَنِ اعْتَصَمَ النَّاسُ بِهِ
برابر نيستند كساني كه مردم به آنها پناه گيرندكه ما اهل بيت پيغمبر باشيم با كساني كه خود محتاج پناهندگي به ديگران باشند
💠وَ لَا سَوَاءٌ حَيْثُ ذَهَبَ النَّاسُ إِلَى عُيُونٍ كَدِرَةٍ يُفْرَغُ بَعْضُهَا فِي بَعْضٍ وَ ذَهَبَ مَنْ ذَهَبَ إِلَيْنَا إِلَى عُيُونٍ صَافِيَةٍ تَجْرِي بِأَمْرِ رَبِّهَا لَا نَفَادَ لَهَا وَ لَا انْقِطَاعَ
مساوی نیستند زیرا پیروان غیر ائمه به سوي چشمه هاي آب تيره کوچکی كه از چشمه اي به چشمه ديگر میريزد رفتند؛ ولی كساني كه سوي ما آمدند بسوي چشمه هاي صافي آمدند كه آبش به امر پروردگار جاريست و تمام شدن و خشك شدن ندارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ ابن کواء از یاران حضرت در جرییان صفین بود که بعد از مسببین حکمیت شد و بعد از کرده خودش پشیمان شد و از سران خوارج شد و طبق برخی نقل ها در جنگ نهروان کشته شد.
✅معنای اعراف:
اعراف جایگاهی میان بهشت و جهنم است. اعراف جمع عُرف در لغت به قسمت های بلند کوه و تپه گفته میشود.
✅در این حدیث در دو بخش به جایگاه اهل بیت و واسطه بودن آنها اشاره شده است:
👈الف:
وَ نَحْنُ الْأَعْرَافُ الَّذِي لَا يُعْرَفُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا بِسَبِيلِ مَعْرِفَتِنَا
👈ب:
إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَوْ شَاءَ لَعَرَّفَ الْعِبَادَ نَفْسَهُ وَ لَكِنْ جَعَلَنَا أَبْوَابَهُ وَ صِرَاطَهُ وَ سَبِيلَهُ وَ الْوَجْهَ الَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ
✅خوف و رجا در کنار هم:
🔺حضرت در خطبه ۱۵۲ میفرماید : لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَهُمْ وَ عَرَفُوهُ وَ لَا يَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْكَرَهُمْ وَ أَنْكَرُوه
كسى به بهشت نمى رود جز آن كه ائمه را شناخته، و آنان او را بشناسند، و كسى در جهنّم سرنگون نگردد جز آن كه منكر آنان باشد و امامان دين هم وى را نپذيرند.
✍ شاید عده ای ادعای شناخت اهل بیت را داشته باشند ولی اهل بیت آنها را به جا نیاورند.
شاید عده ای اهل را به جهت ظاهر نشناسند و انکار کنند ولی اهل بیت آنها را بشناسند و نجات دهند.
تشبیه پیروان خلفا و منحرفان به آب گل آلود، از این جهت است که آنها قسمتی از حقایق را گرفته اند ولی آنها را با نفسانیت و دروغ و ... مخلوط کرده اند و در این مسیر انحراف قطعا رسیدن به نتیجه و سعادت حاصل نمیشود.
ـ•┈┈••••✾• •✾•••┈┈•ـ
به کانال حدیث خــــوانی
اصول کافی ملحق شوید:
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/3440378313C4893a5bedd
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
حدیث خوانی | اصول کافی
⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️ شرح اصول کافی_جلسه پنجاه و چهارم ۱۴۰۳/۱۰/۲۳ _ ۱۱رجب ⚜كِتَابُ الْحُجَّةِ
✅خلاصه جلسه 54 در گروه قرار داده شد.
کلاس شرح اصول کافی
موضوع: امام شناسی
امشب / راس ساعت ۲۰
پخش زنده
از کانال حدیث خوانی🔽:
@hadis_kafi
@hadis_kafi
کافی جلسه 55.mp3
9.83M
🎙حدیث خوانی اصول کافی
جلسه پنجاه و پنجم
تاریخ: 1403/11/7
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به کانال حدیث خــــوانی
اصول کافی ملحق شوید:
https://eitaa.com/joinchat/3440378313C4893a5bedd