eitaa logo
حدیث خوانی | اصول کافی
1.9هزار دنبال‌کننده
43 عکس
7 ویدیو
0 فایل
مدیر: @mkazeminia118
مشاهده در ایتا
دانلود
کافی جلسه 53.mp3
14.28M
🎙حدیث خوانی اصول کافی جلسه پنجاه و سوم تاریخ: 1403/10/9 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به کانال حدیث خــــوانی اصول کافی ملحق شوید: https://eitaa.com/joinchat/3440378313C4893a5bedd
‌ صوت جلسه پنجاه و سوم اصول کافی بارگزاری شد. موضوع: خدا شناسی متوقف بر امام شناسی است برای دریافت صوت، لینک را باز کنید: https://eitaa.com/hadis_kafi/1173
⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️ شرح اصول کافی_جلسه پنجاه و سوم ۱۴۰۳/۱۰/۰۹ _ ۲۷جمادی الثانی ⚜كِتَابُ الْحُجَّةِ⚜ ⚜️بَابُ مَعْرِفَةِ الْإِمَامِ وَ الرَّدِّ إِلَيْهِ‏ ⚜️ شناخت امام و بازگرداندن امور به امام ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻حدیث چهارم 🔻 💠 سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ از امام باقر علیه‌السلام شنیدم که می‌فرمود: 💠 إِنَّمَا يَعْرِفُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يَعْبُدُهُ مَنْ عَرَفَ اللَّهَ وَ عَرَفَ إِمَامَهُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ تنها كسى خداى عز و جل را میشناسد و پرستش میكند كه هم خدا را بشناسد و هم امام را بشناسد 💠وَ مَنْ لَا يَعْرِفِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا يَعْرِفِ الْإِمَامَ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ فَإِنَّمَا يَعْرِفُ وَ يَعْبُدُ غَيْرَ اللَّهِ و كسى كه خداى عز و جل را نشناسد و امام از ما خاندان را نشناسد خدای دیگری را شناخته و عبادت كرده 💠 هَكَذَا وَ اللَّهِ ضَلَالًا. اين چنين شناخت و خدا پرستی قطعا گمراهی است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅شناخت خدا حاصل نمی‌شود مگر با شناخت امام و حجت هر زمانی. ✅حدیث چهارم شبیه به حدیث اول است: (رجوع شود به جلسه ۵۲ شرح اصول کافی؛ 👈اینجا👉) ✍علاوه بر توضیحاتی که در حدیث اول داده شد، نکات دیگری نیز بیان میشود. ✅ خدا را کسی میشناسد و عبادت میکند که: 1⃣خدا را بشناسد 2⃣امام را بشناسد. ✍در واقع خدا شناسی حقیقی سه بخش دارد: 👈یکی شناخت اصل وجود خدا ست که از طریق عقل قابل اثبات است. 👈یکی شناخت صفات و ویژگی ها و ظرائف در باب توحید و خداشناسی که توسط ائمه بیان شده است. 👈یکی عبودیت الهی است که در گروه احکام است و این احکام توسط رسول خدا و ائمه ارائه شده است. ⏪پس خدا شناسی منهای ائمه نهایتا یک سوم دینداری است و دو مرحله دیگر را ندارد. ✅ما دو خدا داریم: یک خدای واقعی که حقیقت عالم است و نور است و رحیم است و کریم و است و لیس کمثله شی است. و یک خدایی که ساخته و پرداخته ذهن ماست، این خدا میتواند هزاران صفت ناپسند و ناروا داشته باشد. جسم داشته باشد، ظلم کند، دروغ بگوید و... ✅خدای واقعی کدام است؟ همان خدایی که اهل بیت معرفی میکنند. 🔺به تعبیر زیارات جامعه کبیره: بِمُوالاتِكُمْ عَلّمنا اللّهُ مَعالِمُ دينِنا و أصْلَحَ ما كانَ فَسَدَ مِنْ دُنْيانا خداوند ، به ولايت شما ، نشانه هاى روشن دين را به ما آموخت و آنچه را از دنيايمان تباه شده بود. ✅بزرگترین نشانه دین، معرفت الله است و شناخت خدای واقعی است. 🔺این حدیث به خوبی منظور شهریار را میرساند که: دل اگر خداشناسی، همه در رخ علی بین / به علی شناختم من به خدا قسم خدا را ✍کلیات خدا شناسی را عقل میفهمد ولی بیان ظرایف به عهده پیامبران و امامان است ، اگر نبودند حجت های الهی ما شناخت کافی از خدای واقعی را نداشتیم و خدای ساخته ذهنمان را میپرستیدیم. ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به کانال حدیث خــــوانی اصول کافی ملحق شوید:            ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/3440378313C4893a5bedd    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️ شرح اصول کافی_جلسه پنجاه و سوم ۱۴۰۳/۱۰/۰۹ _ ۲۷جمادی الثانی ⚜كِتَابُ الْحُجَّةِ⚜ ⚜️بَابُ مَعْرِفَةِ الْإِمَامِ وَ الرَّدِّ إِلَيْهِ‏ ⚜️ شناخت امام و بازگرداندن امور به امام ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻حدیث پنجم🔻 💠عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ ذَرِيحٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْأَئِمَّةِ بَعْدَ النَّبِيِّ ص فَقَالَ معاویه بن وهب از ذریح روایت میکند که از امام صادق علیه‌السلام در مورد ائمه بعد از پيغمبر پرسيدم، فرمود: 💠كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع إِمَاماً ثُمَّ كَانَ الْحَسَنُ ع إِمَاماً ثُمَّ كَانَ الْحُسَيْنُ ع إِمَاماً ثُمَّ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ إِمَاماً ثُمَّ كَانَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ إِمَاماً امير المؤمنين سپس حسن ، سپس حسين ،سپس على بن الحسين ،سپس محمد بن على علیهم‌السلام امام هستند. 💠مَنْ أَنْكَرَ ذَلِكَ كَانَ كَمَنْ أَنْكَرَ مَعْرِفَةَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ مَعْرِفَةَ رَسُولِهِ ص هر كه منكر آنها شود، مانند كسى است كه معرفت خداى تبارك و تعالى و معرفت رسولش را منكر شده است. 💠 ثُمَّ قَالَ قُلْتُ ثُمَّ أَنْتَ جُعِلْتُ فِدَاكَ؟ عرض كردم قربانت گردم و سپس شما اماميد؟ 💠فَأَعَدْتُهَا عَلَيْهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ اين سوال را سه مرتبه تكرار كردم (و حضرت پاسخی نداد) 💠 فَقَالَ لِي إِنِّي إِنَّمَا حَدَّثْتُكَ لِتَكُونَ مِنْ شُهَدَاءِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي أَرْضِهِ. فرمود: من اين مطلب را تنها براى اين بتو گفتم كه از گواهان خداى تبارك و تعالى در زمينش باشى. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅باید توجه داشت اگر معرفت به امام کم شود معرفت به رسول و معرفت به خداوند هم در ما کم میشود، اگر امام را درست نشناسیم ، به پیامبر تهمت هذیانگویی می‌زنیم و در نهایت این افترا به خداوند است. ✅بخشی که مورد نظر مرحوم کلینی بوده است " مَنْ أَنْكَرَ ذَلِكَ كَانَ كَمَنْ أَنْكَرَ مَعْرِفَةَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ مَعْرِفَةَ رَسُولِهِ" میباشد. ✍ کسی که امامت و ولایت ائمه را انکار کند، معرفت خدا و رسول را انکار کرده است. 👈نکته: انکار معرفت خدا تفاوت دارد با انکار اصل وجود خدا: حضرت نفرمود کسی که ولایت ائمه را نشناسد خدا و رسول را انکار کرده است؛ بلکه فرمود معرفت خدا و رسول را انکار کرده است. چه بسا کسی باشد که خدا را انکار نمیکند، رسول را نیز انکار نمیکند ولی چون اهل بیت را قبول ندارد معرفتش نسبت به خدا و رسول ناقص است ✍سنی کافر و منکر خدا نیست بلکه معرفتش نسبت به خدا و رسول ضعیف است. ❓سوال: چرا حضرت در پاسخ به " ثُمَّ أَنْتَ جُعِلْتُ فِدَاكَ؟" سکوت کردند؟ یک نظریه این است که سکوت به معنای تایید است و نیازی نبوده حضرت تصریح کند. یک نظریه این است که امام صادق علیه‌السلام در موقعیت تقیه بوده و نمی توانسته خودش را امام معرفی کند. یک نظریه هم این است که سوال کننده این جمله را به صورت خبری گفته، نه سوال: شما هم که امام بعدی هستید. (به خلاف دو نظریه قبل که جمله را به صورت پرسشی خوانده: شما امام بعدی هستید؟!) ✅با توجه به پایان حدیث پنجم : (فَقَالَ لِي إِنِّي ...) ❓منظور از گواهان چیست؟ علامه مجلسی میفرماید دو وجه میتوان برای این بخش بیان کرد: 👈اول: تایید و تشویق اعتقاد راوی حدیث: تو کسی هستی که به ما اعتقاد داری و گواه و حجت بر خلق هستی زیرا قرآن میفرماید: الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ، لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ آنهايى كه به خدا و رسول او ايمان آوردند، به راستى صديقين و شهيدانى نزد پروردگار خويش هستند، برای آنهاست پاداش و نورشان. 🔺و در آیه ی دیگر میفرماید: وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ همان‌گونه (که قبله شما، یک قبله میانه است) شما را نیز، امت میانه‌ای قرار دادیم (در حد اعتدال، میان افراط و تفریط؛) تا بر مردم گواه باشید. 👈دوم: انذار و هشدار به راوی حدیث است: تو عقیده ات این نیست، بترس و بپرهیز که هم حجت بر تو تمام شد و هم باید تو دیگران را ارشاد کنی. 👈سوم:(علاوه بر دو نظر علامه مجلسی) برخی شارحان کافی(غیر از علامه مجلسی)نیز فرموده اند مقصود امام این بوده که این شخص به عنوان کسی که این مطلب را از امام شنیده، تبلیغ کند و این معارف ناب را به گوش اهلش برساند (همانگونه که این شخص هم وظیفه اش را انجام داده و این حدیث را نقل کرده و این حدیث امروز به ما رسیده است) ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به کانال حدیث خــــوانی اصول کافی ملحق شوید:            ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/3440378313C4893a5bedd    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️ شرح اصول کافی_جلسه پنجاه و سوم ۱۴۰۳/۱۰/۰۹ _ ۲۷جمادی الثانی ⚜كِتَابُ الْحُجَّةِ⚜ ⚜️بَابُ مَعْرِفَةِ الْإِمَامِ وَ الرَّدِّ إِلَيْهِ‏ ⚜️ شناخت امام و بازگرداندن امور به امام ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻حدیث ششم 🔻 💠 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي لَيْلَى عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: محمد بن عبد الرحمن بن ابی لیلی از پدرش روایت میکند که امام صادق علیه‌السلام فرمود: 💠 إِنَّكُمْ لَا تَكُونُونَ صَالِحِينَ حَتَّى تَعْرِفُوا- وَ لَا تَعْرِفُوا حَتَّى تُصَدِّقُوا شما صالح نمیشوید مگر اينكه معرفت پيدا كنيد و معرفت پیدا نمیکنید مگر اينكه تصديق كنيد. 💠وَ لَا تُصَدِّقُوا حَتَّى تُسَلِّمُوا و تصديق نمیكنيد جز اينكه تسليم باشيد. 💠 أَبْوَاباً أَرْبَعَةً لَا يَصْلُحُ أَوَّلُهَا إِلَّا بِآخِرِهَا این چهار باب است _تسليم و تصديق و معرفت و صلاح_ كه نخستين آنها جز به همراهى آخرشان شايسته نگردد 💠ضَلَّ أَصْحَابُ الثَّلَاثَةِ وَ تَاهُوا تَيْهاً بَعِيداً كسانى كه همراه سه در باشند گمراه گشته و در بيراهى دورى افتاده‏اند. ✅در این بخش امام صادق علیه‌السلام میفرماید برای انسان صالح شدن باید مقدماتی را طی کرد: 1⃣باید خدا و رسول و امام را شناخت. 2⃣باید آنچه خدا نازل کرده و پیامبر و امام آورده اند را تصدیق کرد وباید مقامات پیامبر و امام را تصدیق کرد. 3⃣باید نسبت به خدا رسول و امام تسلیم شد. ✍ در این صورت انسان به صلاح و رستگاری میرسد. 🔺حضرت میفرماید اگر کسی خواست صالح شود ولی یکی از "معرفت" ، "تصدیق" و "تسلیم" را نداشت، این شخص به صلاح نمیرسد بلکه بیراهه خواهد رفت. 🔺برخی شارحین کافی گفته اند: «ضَلَّ أَصْحَابُ الثَّلَاثَةِ وَ تَاهُوا تَيْهاً بَعِيداً» اشاره به پیروان سه خلیفه است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا يَقْبَلُ إِلَّا الْعَمَلَ الصَّالِحَ وَ لَا يَقْبَلُ اللَّهُ إِلَّا الْوَفَاءَ بِالشُّرُوطِ وَ الْعُهُودِ خداى تبارك و تعالى جز عمل صالح نپذيرد و جز وفاء به شروط و پيمانها را نپذيرد 💠فَمَنْ وَفَى لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَرْطِهِ وَ اسْتَعْمَلَ مَا وَصَفَ فِي عَهْدِهِ نَالَ مَا عِنْدَهُ وَ اسْتَكْمَلَ مَا وَعَدَهُ- كسى كه شرطش را با خداى عز و جل وفا كند و آنچه خدا در پيمانش بيان كرده به كار ببندد به آنچه نزد خداست برسد و وعده خدا را كاملا در می يابد. ✅در این بخش حضرت با تاکید بر اصل "صالح شدن" میفرماید خداوند فقط عمل صالح و عمل صالحان را میپذیرد. اینجا سوالی پیش می آید که عمل صالح و عمل صالحانه چیست؟ حضرت در یک جمله میفرماید وفای به عهدهایی که در قرآن آمده. در واقع وفا به وظایفی که نسبت به اهل بیت داریم. ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به کانال حدیث خــــوانی اصول کافی ملحق شوید:            ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/3440378313C4893a5bedd    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
🔻ادامه حدیث ششم(۱)🔻 ✍خدای تبارک و تعالی چه عهد و شروطی برای ما قرار داده است؟ 💠إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَخْبَرَ الْعِبَادَ بِطُرُقِ الْهُدَى وَ شَرَعَ لَهُمْ فِيهَا الْمَنَارَ خداى تبارك و تعالى بندگانش را به راههاى هدايت خبر داده و براى ايشان در آن راهها، چراغهاى بلند قرار داده. 💠 وَ أَخْبَرَهُمْ كَيْفَ يَسْلُكُونَ و به آنها خبر داده است كه چگونه راه پيمايند ✍شرط و عهد خداوند برای رستگاری توجه به منار و چراغهای بلند نور (اهل بیت علیهم السلام) است. چرا که به آنها ،چگونه راه صلاح را پیمودن، خبر داده شده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍در ادامه امام علیه‌السلام به مستنداتی از آیات قرآن که تأویل آن ها اهل بیت هستند استشهاد میکند: 💠فَقَالَ وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى‏ و در آیه قرآن فرموده است «و من می آمرزم آن كسانی را كه توبه كرده و عمل صالح داشته باشند و سپس راه هدايت را طی کنند. » ⏪عمل صالح تصدیق و معرفت به اهل بیت علیهم السلام است. 💠وَ قَالَ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ وهمچین در آیه دیگری از قرآن فرموده است «خدا فقط از پرهيزكاران ميپذيرد» 😚پرهیز کار کسی است که به مقام اهل بیت واقف باشد: 💠 فَمَنِ اتَّقَى اللَّهَ فِيمَا أَمَرَهُ لَقِيَ اللَّهَ مُؤْمِناً بِمَا جَاءَ بِهِ مُحَمَّدٌ ص پس كسى كه از خدا نسبت به اوامرش پرهیز داشته باشد خدا را ملاقات می كند در حالى كه مؤمن است به آنچه پیامبر آورده است. ⏪یکی از چیزهایی که پیامبر آورده همان اطاعت از اهل بیت است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍حضرت در این بخش "وظیفه ی نسبت به امام" را با عنوان متقی شدن بیان میکند: 💠هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ فَاتَ قَوْمٌ وَ مَاتُوا قَبْلَ أَنْ يَهْتَدُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ آمَنُوا وَ أَشْرَكُوا مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ افسوس، افسوس، كه مردمى در گذشتند و پيش از آنكه هدايت يابند مردند و گمان بردند كه مؤمن هستند ولى از آنجا كه نمي دانستند مشرك بودند 💠 إِنَّهُ مَنْ أَتَى الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا اهْتَدَى هر كه از درب خانه وارد شود راه يافته است وَ مَنْ أَخَذَ فِي غَيْرِهَا سَلَكَ طَرِيقَ الرَّدَى و آنكه راه دیگری را پيش بگيرد راه هلاكت پيموده است. ✅کسی که از در وارد شود مورد احترام و استقبال قرار میگیرد ولی کسی که از دیوار وارد خانه شود دزد قلمداد میشود و مجازات میشود. علی علیه‌السلام باب رسول الله صلوات الله علیه است و تنها راه ورود به راه هدایت علی علیه‌السلام است، از هر دری به این خانه وارد شوید مورد عتاب قرار میگیرید مگر از راه ائمه علیهم‌السلام. ✅عده ای بودند که وفای به عهد نکردند و وظایفشان را در مورد اهل بیت انجام ندادند. که این وظایف همان معرفت و تصدیق و تسلیم است که در اول حدیث آمده است؛ کسانی که اهل بیت را نشناسند خدا و رسول را نشناخته اند و با شرک خفی از دنیا رفته اند چون خدای ذهنی خودشان را به جای خدا پذیرفته اند و از غیر خدا اطاعت کرده اند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠وَصَلَ اللَّهُ طَاعَةَ وَلِيِّ أَمْرِهِ بِطَاعَةِ رَسُولِهِ وَ طَاعَةَ رَسُولِهِ بِطَاعَتِهِ خدا اطاعت ولى امرش را به طاعت رسولش پيوسته و طاعت رسولش را بطاعت خودش 💠فَمَنْ تَرَكَ طَاعَةَ وُلَاةِ الْأَمْرِ لَمْ يُطِعِ اللَّهَ وَ لَا رَسُولَهُ پس هر كه از واليان امر اطاعت نكند خدا و رسولش را اطاعت نكرده 💠 وَ هُوَ الْإِقْرَارُ بِمَا أُنْزِلَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ و همانست اقرار به آنچه از طرف خداى‏ عز و جل نازل گشته كه فرموده است. 💠خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ الْتَمِسُوا الْبُيُوتَ الَّتِي أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ «در هر مسجدى پوشاك زيور به تن كنيد» و خواهش نمائيد و بجوئيد خانه‏هائى را كه خدا اجازه داده رفعت گيرند و نامش در آنها برده شود. 💠فَإِنَّهُ أَخْبَرَكُمْ أَنَّهُمْ رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِيتاءِ الزَّكاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ زيرا خدا به شما خبر داده كه آنها «مردانى باشند كه هيچ تجارت و داد و ستدى ايشان را از ياد خدا و گزاردن نماز و دادن زكاة باز ندارد و از روزى كه دلها و ديده‏ها در آن دگرگون شود بيم دارند» ✅خانه ای که نام خدا در آن بلند مرتبه است، خانه اهل بیت است. مردانی که هیچ کاری آنها را از خدا غافل نکرد اهل بیت رسول اند. ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به کانال حدیث خــــوانی اصول کافی ملحق شوید:            ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/3440378313C4893a5bedd    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
🔻ادامه حدیث ششم (۲)🔻 💠 إِنَّ اللَّهَ قَدِ اسْتَخْلَصَ الرُّسُلَ لِأَمْرِهِ ثُمَّ اسْتَخْلَصَهُمْ مُصَدِّقِينَ بِذَلِكَ فِي نُذُرِهِ همانا خدا فرستادگانش را براى امر رسالتش برگزيد و سپس ايشان را به عنوان کسانی که انذارها و هشدارهای الهی را باور دارند معرفی نمود. 💠فَقَالَ وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِيها نَذِيرٌ و فرموده «هيچ امتى نيست مگر اينكه در ميانشان بيم رسانى بوده است» 💠تَاهَ مَنْ جَهِلَ وَ اهْتَدَى مَنْ أَبْصَرَ وَ عَقَلَ گمراه شد آنكه ندانست، و راه يافت آنكه بينا و عاقل گشت. 💠إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ خداى عز و جل میفرمايد «نكته‏ايست!! ديدگان كور نيست بلكه دلهائى كه در سينه‏هاست كور است» 💠وَ كَيْفَ يَهْتَدِي مَنْ لَمْ يُبْصِرْ وَ كَيْفَ يُبْصِرُ مَنْ لَمْ يَتَدَبَّرْ چگونه ره يابد كسى كه بينا نيست و چگونه بينا شود كسى كه تفكر نكند. ✍ کوری که همان عدم معرفت است باعث مرگ قلب میشود و این باعث جدایی از اهل بیت است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠اتَّبِعُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ أَهْلَ بَيْتِهِ وَ أَقِرُّوا بِمَا نَزَلَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ اتَّبِعُوا آثَارَ الْهُدَى از رسول خدا و اهل بيتش پيروى كنيد و بآنچه از نزد خدا نازل گشته اعتراف نمائيد و در پى نشانه‏هاى هدايت برويد 💠فَإِنَّهُمْ عَلَامَاتُ الْأَمَانَةِ وَ التُّقَى زيرا كه ايشان علامات امانت و تقوايند. ✍در جملات قبلی حضرت فرمود به صلاح نمی‌رسید مگر اینکه امامت دار باشید و به عهدتان وفا کنید ، امانت چیست ؟ در این قسمت حضرت پاسخ میدهد و اهل بیت را مصداق امامت معرفی میکند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ لَوْ أَنْكَرَ رَجُلٌ- عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ ع وَ أَقَرَّ بِمَنْ سِوَاهُ مِنَ الرُّسُلِ لَمْ يُؤْمِنْ و بدانيد كه اگر كسى عيسى بن مريم را انكار كند و به پيغمبران ديگر اعتراف نمايد، ايمان ندارد. ✍حضرت در بخش پایانی اشاره میکند که این معرفت مختص به اهل بیت نیست بلکه سلسله انبیا و ائمه یک سلسله واحد هستند که معرفت نداشتن به هر کدام از آنها باعث کفر به کل این سلسله است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠اقْتَصُّوا الطَّرِيقَ بِالْتِمَاسِ الْمَنَارِ روشنایی را بجوئيد با تشخیص مناره های نور (امام را پیدا کنید تا راه درست که همان مسیر صلاح است را بپیمایید) ✍حضرت در بخش پایانی حدیث باز ما را به همان اول حدیث باز میگردانند که راه صالح شدن از معرفت و تصدیق و تسلیم میگذرد و این همان تبعیت از امام است: ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠وَ الْتَمِسُوا مِنْ وَرَاءِ الْحُجُبِ الْآثَارَ تَسْتَكْمِلُوا أَمْرَ دِينِكُمْ وَ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ. و آثار پشت پرده را بخواهيد تا امر دينتان كامل شود و به پروردگارتان مؤمن شويد. ✅برخی مقصود از جست و جوی آثار پشت پرده ها را دوری از ظاهر سازی ها و دستیابی به اسرار نهان غیب است. برخی آن را امام الزمان دانسته اند که در پشت پرده های غیب نهان است و وظیفه ی ما دعا و عمل صالح و مقدمه سازی است. در کل مقصود امام پنهان و يا اخبار و احاديث و يا عنايات مخصوص خدا است. ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به کانال حدیث خــــوانی اصول کافی ملحق شوید:            ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/3440378313C4893a5bedd    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کافی جلسه 54.mp3
10.8M
🎙حدیث خوانی اصول کافی جلسه پنجاه و چهارم تاریخ: 1403/10/23 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به کانال حدیث خــــوانی اصول کافی ملحق شوید: https://eitaa.com/joinchat/3440378313C4893a5bedd
⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️ شرح اصول کافی_جلسه پنجاه و چهارم ۱۴۰۳/۱۰/۲۳ _ ۱۱رجب ⚜كِتَابُ الْحُجَّةِ⚜ ⚜️بَابُ مَعْرِفَةِ الْإِمَامِ وَ الرَّدِّ إِلَيْهِ‏ ⚜️ شناخت امام و بازگرداندن امور به امام ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻حدیث هفتم🔻 💠عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: از امام صادق علیه‌السلام نقل است که فرمود: 💠أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابٍ خداوند ابا دارد از اين كه امور عالم را جز از طريق اسباب فراهم آورد. 💠 فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَباً از اين رو ، براى هر چيزى ، سببى قرار داده. 💠وَ جَعَلَ لِكُلِّ سَبَبٍ شَرْحاً و براى هر سبب ، بيانى 💠وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَرْحٍ عِلْماً و براى هر بيان ، دانشى قرار داده 💠 وَ جَعَلَ لِكُلِّ عِلْمٍ بَاباً نَاطِقاً و براى هر دانشى ، درى که صاحب نطق و بیان باشد گذاشت 💠عَرَفَهُ مَنْ عَرَفَهُ وَ جَهِلَهُ مَنْ جَهِلَهُ گويا هر كه آن در را شناخت ، علم را فهميد و هر كس آن را نشناخت ، جاهل ماند 💠ذَاكَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ نَحْنُ آن در، همان رسول خدا صلى الله عليه و آله و ما هستيم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅قانون علیت و حکمت در عالم: خداوند عالم را با قانون علیت خلق کرده و چون حکیم است عالم را با حکمت و استحکام اداره میکند. خداوند قانون علت و معلول را در عالم جاری کرده: هر فرزندی از پدر و مادری به دنیا آمده، هر آموختنی آموزگاری دارد، هر آبی از بارانی به وجود آمده، هر خانه ای با مصالحی ساخته شده و.... البته که این قاعده و قانون گاهی یا نقض میشود یا از سطح فهم ما خارج است. مانند خلق حضرت آدم یا حضرت عیسی بدون پدر. یا سرد شدن آتش مثل عالِمه غیر معلمه بودن حضرت زینب و... ✍ حضرت از این قانون استفاده میکند که شما اگر میخواهید به خدا هم برسید باید متمسک به همین مسیر بشوید. ✅اسباب رسیدن به خدا چه چیز هایی هستند؟! 🔺علامه مجلسی در شرح "فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَباً وَ جَعَلَ لِكُلِّ سَبَبٍ، شَرْحاً وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَرْحٍ عِلْماً وَ جَعَلَ لِكُلِّ عِلْمٍ بَاباً نَاطِقاً عَرَفَهُ مَنْ عَرَفَهُ وَ جَهِلَهُ مَنْ جَهِلَهُ ذَاكَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ نَحْنُ" میگوید: "الشي‏ء" حصول النجاة و الوصول إلى درجات السعادات الأخروية " و السبب" المعرفة و الطاعة و" الشرح" الشريعة المقدسة و" العلم" هو القرآن و "الباب الناطق" الذي به يوصل إلى القرآن؛ النبي صلى الله عليه و آله في زمانه و الأئمة صلوات الله عليهم بعده. انسان برای نجات پیدا کردن باید دست به دامن اسباب بزند که همان اطاعت از خداست، اطاعت وقتی به دست می آید که انسان شریعت و احکام دین را بشناسد، احکام دین از طریق قرآن شناخته میشوند و زبان گویایی که میتواند قرآن صامت را شرح کند، پیامبر و امام است. در نتیجه: رسیدن به سعادت از طریق اهل بیت علیهم‌السلام امکان پذیر است. 👈نکته: این حدیث عینا به عنوان برهانی برای " ضرورت نیاز به پیامبر و امام" در کتب کلامی استفاده میشود. ائمه آمدند تا راه سعادت را به ما نشان دهند، ما فطرتا خدا جوییم ولی اینکه چگونه وچه کسی را عبادت کنیم نمی‌دانیم. اینه این را به ما نشان میدهند. ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به کانال حدیث خــــوانی اصول کافی ملحق شوید:            ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/3440378313C4893a5bedd    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️ شرح اصول کافی_جلسه پنجاه و چهارم ۱۴۰۳/۱۰/۲۳ _ ۱۱رجب ⚜كِتَابُ الْحُجَّةِ⚜ ⚜️بَابُ مَعْرِفَةِ الْإِمَامِ وَ الرَّدِّ إِلَيْهِ‏ ⚜️ شناخت امام و بازگرداندن امور به امام ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻حدیث هشتم🔻 💠مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ: از محمد بن مسلم نقل است که از امام باقر علیه‌السلام شنیدم که فرمود: 💠 كُلُّ مَنْ دَانَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِعِبَادَةٍ يُجْهِدُ فِيهَا نَفْسَهُ هر كه خداى عزّوجلّ را اطاعت و عبادت كند_دینداری کند_، به عبادتى كه نفس خود را در آن به زحمت و مشقت اندازد. 💠وَ لَا إِمَامَ لَهُ مِنَ اللَّهِ فَسَعْيُهُ غَيْرُ مَقْبُولٍ در حالی که او را امامى از جانب خدا نباشد، سعى و كوشش كه كرده مقبول نمى‏گردد، 💠وَ هُوَ ضَالٌّ مُتَحَيِّرٌ وَ اللَّهُ شَانِئٌ لِأَعْمَالِهِ و حال آن‏كه او گمراه و سرگردان و حيران است و خدا اعمال او را دشمن مى‏دارد. 💠 وَ مَثَلُهُ كَمَثَلِ شَاةٍ ضَلَّتْ عَنْ رَاعِيهَا وَ قَطِيعِهَا فَهَجَمَتْ ذَاهِبَةً وَ جَائِيَةً يَوْمَهَا داستان اين شخص چون داستان گوسفندى است كه راه اشتباه رفت، و از شبان و گله خود دور افتاد، پس ناگاه مى‏رفت و مى‏آمد و آرام نمى‏گرفت، و در همه آن روز در حركت بود. 💠فَلَمَّا جَنَّهَا اللَّيْلُ بَصُرَتْ بِقَطِيعِ غَنَمٍ مَعَ رَاعِيهَا فَحَنَّتْ إِلَيْهَا وَ اغْتَرَّتْ بِهَا فَبَاتَتْ مَعَهَا فِي مَرْبِضِهَا پس چون پرده شب او را پوشيد و جهان تيره و تار گرديد، گله گوسفندى را ديد كه با شبان خود مى‏روند، پس به سوى آن گله ميل نمود و بى جستجو با آن همراه شد، به گمان آن‏كه اين گله و شبان اوست، و به واسطه آن فريفته شد و گول خورد. پس با آنها شب به روز آورد در آرامگاه و آغلى كه داشتند. 💠فَلَمَّا أَنْ سَاقَ الرَّاعِي قَطِيعَهُ أَنْكَرَتْ رَاعِيَهَا وَ قَطِيعَهَا فَهَجَمَتْ مُتَحَيِّرَةً تَطْلُبُ رَاعِيَهَا وَ قَطِيعَهَا پس چون هوا روشن شد و آن شبان گلّه خويش را بيرون كرد و راند كه آنها را به چراگاه برد، اين گوسفند ديد كه اين شبان و گله را نمى‏ شناسد، رم کرد و ناگاه به اين طرف و آن طرف مى ‏دويد حيران و سرگردان و شبان و گله خود را مى‏طلبيد 💠فَبَصُرَتْ بِغَنَمٍ مَعَ رَاعِيهَا فَحَنَّتْ إِلَيْهَا وَ اغْتَرَّتْ بِهَا پس گله ديگرى را ديد كه با شبان خود مى‏رفتند، به سوى آن ميل كرد و به آن نيز فريفته شد. 💠فَصَاحَ بِهَا الرَّاعِي اَلْحَقِي بِرَاعِيكِ وَ قَطِيعِكِ فَأَنْتِ تَائِهَةٌ مُتَحَيِّرَةٌ عَنْ رَاعِيكِ وَ قَطِيعِكِ آن شبان بر او بانگ زد و گفت: به شبان و گله خود ملحق شو كه تو عبث در زمين مى‏گردى و حيران و سرگردانى؛ زيرا كه از شبان و گله خود دور افتاده‏اى 💠فَهَجَمَتْ ذَعِرَةً مُتَحَيِّرَةً تَائِهَةً لَا رَاعِيَ لَهَا يُرْشِدُهَا إِلَى مَرْعَاهَا أَوْ يَرُدُّهَا باز رم برداشت و ترسان و حيران بود و در زمين مى‏ گشت و او را شبانى نبود كه او را راهنمايى كند به سوى چراگاهى كه در آن چراكند، يا او را به سوى گله خود برگرداند 💠فَبَيْنَا هِيَ كَذَلِكَ إِذَا اغْتَنَمَ الذِّئْبُ ضَيْعَتَهَا فَأَكَلَهَا پس در بين اين‏كه آن گوسفند همچنين سرگشته و حيران بود، ناگاه گرگ شکار و هلاكت آن را غنيمت شمرد و آن را خورد. ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به کانال حدیث خــــوانی اصول کافی ملحق شوید:            ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/3440378313C4893a5bedd    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯