Mahmood Karimi _ Delkhontar Az Abro (320) (1).mp3
1.7M
#نوحه
وفاتحضرتزینبسلاماللهعلیها
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
#سوره_فاطر
📚 مَن کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعًا إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ وَ الَّذِینَ یَمْکُرُونَ السَّیِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَ مَکْرُ أُوْلَئِکَ هُوَ یَبُورُ (۱۰)
هر کس سربلندی میخواهد، سربلندی یکسره از آن خداست. سخنان پاکیزه به سوی او بالا میرود و کار شایسته به آن رفعت میبخشد و کسانی که با حیله و مکر کارهای بد میکنند، عذابی سخت خواهند داشت و نیرنگشان تباه میگردد.
@hadise_shia
🔹از امام صادق علیه السلام روایت است که پیرامون تفسیر آیه «إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ» فرمود: منظور ولایت ما اهل بیت علیهم السلام است. پس هر کس که ولایت ما در سینه اش نباشد، خداوند هیچ عملی را از او نمی پذیرد.
🔸از امام رضا علیه السلام روایت است که در تفسیر آیه «إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ» فرمود: منظور از الکَلِمُ الطَّیِّب (گفتار نیکو) این است که مؤمن بگوید: «لا إلَهَ إلاّ اللهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ، عَلِیٌّ وَلِیُّ اللهِ وَ خَلِیفَتُهُ حَقّاً وَ خُلَفاؤُهُ خُلَفاءُ اللهِ» و عمل صالح، او را بالا میبرد و راهنمای او است و منظور از عملش: این است که اعتقاد قلبی داشته باشد به این که آن سخن صحیح است.
🔹از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمود: ای ابان! هنگامی که به کوفه قدم نهادی، این حدیث را روایت کن: هر کس که با اخلاص شهادت لا إلَهَ إلاّ اللهُ را بگوید، بهشت بر او واجب میشود. ابان گوید: عرض کردم: در کوفه، از هر فرقه ای نزد من میآیند، آیا این حدیث را برای آنان نیز روایت کنم؟ حضرت پاسخ داد: آری ای ابان! هنگامی که روز قیامت فرا میرسد و خداوند، پیشینیان و آیندگان را گرد میآورد، شهادت لا إلَهَ إلاّ اللهُ از همه آنها سلب می شود، جز از کسانی که بر این اخلاص بودند (شیعه بودند).
🔸از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمود: منظور از الکَلِمُ الطَّیِّب (گفتار نیکو)، این است که مؤمن بگوید: لا إلَهَ إلاّ اللهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ، عَلِیٌّ وَلِیُّ اللهِ وَ خَلِیفَةُ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه و آله. همچنین حضرت فرمود: عمل صالح، اعتقاد قلبی به این است که این سخن، حقیقتی از جانب خداوند میباشد و هیچ شکی در آن نیست که از پروردگار جهانیان است.
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۷۸
@hadise_shia
#حدیث_خوانی
#عقاید_صحیح
یکیبودنخدابهچهمعناست؟
🌺 إِنَّ أَعْرَابِیّاً قَامَ یَوْمَ الْجَمَلِ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فَقَالَ:
🌺 یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَ تَقُولُ إِنَّ اللَّهَ وَاحِدٌ؟
🌺 قَالَ فَحَمَلَ النَّاسُ عَلَیْهِ وَ قَالُوا یَا أَعْرَابِیُّ أَ مَا تَرَی مَا فِیهِ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ مِنْ تَقَسُّمِ الْقَلْبِ!
🌺 فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام دَعُوهُ فَإِنَّ الَّذِی یُرِیدُهُ الْأَعْرَابِیُّ هُوَ الَّذِی نُرِیدُهُ مِنَ الْقَوْمِ. ثُمَّ قَالَ:
🌺 یَا أَعْرَابِیُّ إِنَّ الْقَوْلَ فِی أَنَّ اللَّهَ وَاحِدٌ عَلَی أَرْبَعَةِ أَقْسَامٍ فَوَجْهَانِ مِنْهَا لَا یَجُوزُ عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ وَجْهَانِ یَثْبُتَانِ فِیهِ
🌺 فَأَمَّا اللَّذَانِ لَا یَجُوزَانِ عَلَیْهِ فَقَوْلُ الْقَائِلِ وَاحِدٌ یَقْصِدُ بِهِ بَابَ الْأَعْدَادِ فَهَذَا مَا لَا یَجُوزُ لِأَنَّ مَا لَا ثَانِیَ لَهُ، لَا یَدْخُلُ فِی بَابِ الْأَعْدَادِ. أَ مَا تَرَی أَنَّهُ کَفَرَ مَنْ قَالَ إِنَّهُ ثَالِثُ ثَلَاثَةٍ
🌺 وَ قَوْلُ الْقَائِلِ هُوَ وَاحِدٌ مِنَ النَّاسِ یُرِیدُ بِهِ النَّوْعَ مِنَ الْجِنْسِ فَهَذَا مَا لَا یَجُوزُ لِأَنَّهُ تَشْبِیهٌ وَ جَلَّ رَبُّنَا وَ تَعَالَی عَنْ ذَلِکَ
🌺 وَ أَمَّا الْوَجْهَانِ اللَّذَانِ یَثْبُتَانِ فِیهِ فَقَوْلُ الْقَائِلِ هُوَ وَاحِدٌ لَیْسَ لَهُ فِی الْأَشْیَاءِ شِبْهٌ کَذَلِکَ رَبُّنَا
🌺 وَ قَوْلُ الْقَائِلِ إِنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَحَدِیُّ الْمَعْنَی یَعْنِی بِهِ أَنَّهُ لَا یَنْقَسِمُ فِی وُجُودٍ وَ لَا عَقْلٍ وَ لَا وَهْمٍ کَذَلِکَ رَبُّنَا عَزَّ وَ جَلَّ.
🌸 در جنگ جمل، یک اعرابی بلند شد و گفت: ای امیر المؤمنین! آیا میگویی خداوند واحد است؟
🌸 مردم به او حمله کردند و گفتند: ای اعرابی آیا نمی بینی که امیر المؤمنین در چه حالی از دل مشغولی است؟
🌸 امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: رهایش کنید، آنچه این اعرابی میخواهد همان است که ما از این قوم میخواهیم. سپس گفت:
🌸 ای اعرابی، سخن گفتن از اینکه خدا یکی است، چهار حالت است، دو حالت آن بر خدا جایز نیست، و دو حالت آن را میتوان بر خدا ثابت نمود،
🌸 آن دو قسمی که جایز نیست این است که شخصی بگوید: خدا یکی است و منظور، از لحاظ شمارش و عدد باشد، این جایز نیست، چون چیزی که دوّمی ندارد، داخل در باب اعداد نیست، آیا نمی بینی که هر کس بگوید: خداوند سوّمی از سه تاست کافر شده است؟
🌸 همچنین اگر بگوید: خدا یکی از مردم است و منظور او نوعی از جنس باشد. این نیز روا نیست، چون تشبیه است و پروردگار، برتر از آن است.
🌸 و اما دو وجهی که جایز است، سخن شخصی است که بگوید: خدا یکی است و در میان موجودات مانند ندارد، پروردگار ما چنین است
🌸 و نیز سخن شخصی که بگوید: خداوند از نظر معنا یکی است و منظورش این باشد که خدا نه در وجود و نه در عقل و نه در وهم قابل قسمت نیست، پروردگار ما چنین است.
📚 بحار، ج۳، ص۲۰۶، به نقل از توحید صدوق
@hadise_shia
#عقاید_صحیح
#توحید
مراجعهبهاهلبیتعلیهمالسلام
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔹عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: بِمَا أُوَحِّدُ اَللَّهَ؟ فَقَالَ: يَا يُونُسُ لاَ تَكُونَنَّ مُبْتَدِعاً، مَنْ نَظَرَ بِرَأْيِهِ هَلَكَ، وَ مَنْ تَرَكَ أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّهِ ضَلَّ، وَ مَنْ تَرَكَ كِتَابَ اَللَّهِ وَ قَوْلَ نَبِيِّهِ كَفَرَ.
🔹به امام کاظم علیه السلام عرض کردم توحید الهی را چگونه بیابم؟ فرمودند: بدعت گذار مباش و در این راه با پای خود گام مزن، هر کس بر اساس نظر خویش بنگرد، هلاک خواهد شد، و هر کس اهل بیت پیامبرش را واگذارد، گمراه خواهد شد، و هر کس کتاب خدا و گفتار رسولش را وانهد، کافر خواهد شد.
کافی، ۱ / ۵۶.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔸امام کاظم علیه السلام: لاَ تَأْخُذَنَّ مَعَالِمَ دِينِكَ عَنْ غَيْرِ شِيعَتِنَا فَإِنَّكَ إِنْ تَعَدَّيْتَهُمْ أَخَذْتَ دِينَكَ عَنِ اَلْخَائِنِينَ اَلَّذِينَ خَانُوا اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ خَانُوا أَمَانَاتِهِمْ إِنَّهُمُ اُؤْتُمِنُوا عَلَى كِتَابِ اَللَّهِ جَلَّ وَ عَلاَ فَحَرَّفُوهُ وَ بَدَّلُوهُ فَعَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اَللَّهِ وَ لَعْنَةُ رَسُولِهِ وَ مَلاَئِكَتِهِ وَ لَعْنَةُ آبَائِيَ اَلْكِرَامِ اَلْبَرَرَةِ وَ لَعْنَتِي وَ لَعْنَةُ شِيعَتِي إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ.
🔸هرگز معالم دین خویش را از غیر شیعیان ما مگیر، چرا که اگر تو از ایشان بگذری، دین خود را از کسانی گرفته ای که به خداوند و پیامبرش و امانتهای الهی خیانت کرده اند. ایشان بر کتاب خداوند جل جلاله امین شمرده شدند ولی معنای آن را تحریف کرده و تغییر دادند، پس تا روز قیامت لعنت خداوند و فرشتگان او و لعنت پدران بزرگوار من و لعنت من و شیعیان من بر ایشان باد.
بحار، ج۲، ص۸۲
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔹رسول خدا به امیر المؤمنین میفرمایند: إِنَّكَ وَ اَلْأَوْصِيَاءَ مِنْ بَعْدِكَ عُرَفَاءُ لاَ يُعْرَفُ اَللَّهُ إِلاَّ بِسَبِيلِ مَعْرِفَتِكُمْ.
🔹تو و جانشینانت اهل معرفت هستید که خداوند جز از راه شناخت شما شناخته نمی شود.
خصال، ۱ / ۱۵۰؛ بصائر الدرجات، ۴۹۸؛ بحار الأنوار، ۲۳ / ۹۹.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔸امام باقر علیه السلام میفرمایند:
بِنَا عُبِدَ اَللَّهِ وَ بِنَا عُرِفَ اَللَّهَ وَ بِنَا وُحِّدَ اَللَّهَ.
🔸خداوند به واسطه ما عبادت شد، به واسطه ما شناخته شد، به واسطه ما یگانه و یکتا دانسته شد.
کافی، ۱ / ۱۴۵؛ بحار الأنوار، ۲۳ / ۱۰۲.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
🔹در زیارت جامعه کبیره میخوانیم:
السلام علی محالّ معرفة اللّه... أعزّکم بهداه، و خصّکم ببرهانه... و رضیکم... أرکاناً لتوحیده... فالراغب عنکم مارق، و اللازم لکم لاحق... و نوره و برهانه عندکم،... من أتاکم نجی، و من لم یأتکم هلک،... من أراد اللّه بدء بکم، و من وحّده قبل عنکم.
🔹سلام بر جایگاههای شناخت خداوند،... خداوند شما را با هدایت خودش گرامی داشته و به برهان خویش مخصوص نموده... و ارکان توحید خویش قرار داده است... پس هر کس از شما روی بگرداند، از دین بیرون رفته، و هر کس در پیوند با شما باشد، در پیوند با دین است... نور و برهان خداوند نزد شماست... هر کس نزد شما آمد، نجات یافت و هر کس از شما گسست، هلاک گشت... هر کس خداوند را قصد کرد، از شما شروع نمود، و هر کس به توحید او دست یافت، تنها از شما پذیرفت.
┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄
@hadise_shia