eitaa logo
📚 حدیث شیعه 📚
307 دنبال‌کننده
177 عکس
70 ویدیو
9 فایل
ـــــــــلامـ 👋 🌺 بہ‌کانال‌ماخوش‌اومدین. 🌺 اینجامےتونےاطلاعاتـــــ‌دینےومذهبے‌خودتوبالا ببری. 🌺 مابادقتـــــ‌وحوصلہ،سعےمےکنیمـ مطالبےرو بارگزاری‌کنیمـ‌کہ‌درعین‌سادگےو روان‌بودن،مہم‌و کاربردی‌همـ‌باشن. مدیر: @saeedsadat با احترام، تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 نفے جبر و تفویض 🌺 الأمالی للصدوق السِّنَانِیُّ عَنِ الْأَسَدِیِّ عَنْ سَهْلٍ عَنْ عَبْدِ الْعَظِیمِ الْحَسَنِیِّ عَنِ الْإِمَامِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ الرِّضَا عَلِیِّ بْنِ مُوسَی علیهما السلام قَالَ: 🌺 خَرَجَ أَبُو حَنِیفَةَ ذَاتَ یَوْمٍ مِنْ عِنْدِ الصَّادِقِ علیه السلام فَاسْتَقْبَلَهُ مُوسَی بْنُ جَعْفَرٍ علیهما السلام فَقَالَ لَهُ یَا غُلَامُ مِمَّنِ الْمَعْصِیَةُ 🌺 فَقَالَ علیه السلام لَا تَخْلُو مِنْ ثَلَاثَةٍ إِمَّا أَنْ تَکُونَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَیْسَتْ مِنْهُ فَلَا یَنْبَغِی لِلْکَرِیمِ أَنْ یُعَذِّبَ عَبْدَهُ بِمَا لَمْ یَکْتَسِبْهُ وَ إِمَّا أَنْ تَکُونَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مِنَ الْعَبْدِ فَلَا یَنْبَغِی لِلشَّرِیکِ الْقَوِیِّ أَنْ یَظْلِمَ الشَّرِیکَ الضَّعِیفَ وَ إِمَّا أَنْ تَکُونَ مِنَ الْعَبْدِ وَ هِیَ مِنْهُ فَإِنْ عَاقَبَهُ اللَّهُ فَبِذَنْبِهِ وَ إِنْ عَفَا عَنْهُ فَبِکَرَمِهِ وَ جُودِهِ. 🌺 عبدالعظیم حسنی از امام هادی علیه السلام، و ایشان از پدرشان امام جواد علیه السلام، و ایشان از پدرشان امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام نقل کرده اند که: روزی أبوحنیفه از محضر امام صادق علیه السلام خارج شد و با موسی بن جعفر علیه السلام برخورد کرد به ایشان عرض کرد: ای جوان! [سبب ایجاد] معصیت از [جانب] کیست؟ 🌺 ایشان علیه السلام فرمودند: [ناچار] از یکی از این سه است: یا از جانب خداوند عزّ و جلّ است؛ که نیست و برای [خداوند] کریم سزاوار نیست که بنده اش را به جهت گناهی که [سببش] در دست او نبوده، عذاب کند. 🌺 و یا از جانب خداوند عزّ و جلّ و بنده، هر دو است؛ که [در آن صورت] بر شریک قوی [یعنی خداوند عزّ و جلّ] سزاوار نیست که بر شریک ضعیف [یعنی بنده]، [به جهت گناهی که خود نیز در آن شریک بوده] ظلم کند. 🌺 و یا از جانب عبد است؛ که همین گونه است. پس اگر خداوند او را عذاب کند، به سبب گناه اوست و اگر ببخشد، به جهت کرم و جودش است. 📚 توضیح: 🔹ائمه ما علیهم السلام، می فرمایند: انسان در کارهای خود، دارای اختیار است. یعنی خودش انتخاب می کند که یک کار را انجام دهد یا ترک کند، اما دست خدا نیز باز است، یعنی اگر خداوند، اراده کند، می تواند مانع انجام کار شود. 🔸در مقابل اهل بیت علیهم السلام، دو نظر باطل، وجود دارد: یکی جبر و دیگری، تفویض. 🔹جبر یعنی انسان، در کارهای خود، هیچ اختیاری ندارد و در اعمال و کردار خود، مجبور است. 🔸تفویض یعنی انسان، هر کاری می تواند انجام دهد و خدا هم نمی تواند جلو انسان را بگیرد. 🔹ائمه علیهم السلام، هم جبر را نفی می کنند، و هم تفویض را و می فرمایند: انسان در انتخاب خود، آزاد است، و دست خدا هم باز است و اگر بخواهد می تواند مانع انجام کار شود. بحار ج۵ ص۴ @hadise_shia
🎙علامه مجلسی در بحار ج۵، عنوان باب اول را این گونه قرار می دهد: 🔸باب ۱ نفی الظلم و الجور عنه تعالی و إبطال الجبر و التفویض و إثبات الأمر بین الأمرین و إثبات الاختیار و الاستطاعة. 🔹نفی نسبت دادن ظلم، به خدا و باطل کردن جبر و تفویض و اثبات اختیار و آزادی برای انسان. 🔸در این باب، ۱۱۲ حدیث را بیان می کنند، که نشان دهنده اهتمام اهل بیت علیهم السلام، نسبت به این مطلب است. 🔹فلسفه، نظام عالم را، نظام علّت و معلول، می داند. هر وقت علت بیاید، معلول نیز، می آید، مثل طلوع آفتاب، که علت روز بودن است. علت، از خود، اختیاری ندارد، وقتی آمد، معلول نیز می آید. 🔸در این سیستم فکری، تمام افعالی که در عالم اتفاق می افتد، با قانون علت و معلول، توجیه می شود. انتخاب هر فردی نیز، یک معلول است، که دارای علت است. وقتی علت بیاید، بی تردید، معلول هم می آید. 🔹در واقع، نتیجه فلسفه، همان جبر است. @hadise_shia
25.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انتقادآیة‌الله‌سیدان‌ازطرح‌بی‌نهایت‌شو @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 سوره مبارکه سبأ 🌺 «قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ یَقْدِرُ لَهُ وَ مَا أَنفَقْتُم مِّن شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ (۳۹) 🌺 بگو: پروردگار من است که روزی را برای هر کس از بندگانش که بخواهد، گشاده یا برای او تنگ می‌گرداند و هر چه را انفاق کردید، عوضش را او می‌دهد و او بهترین روزی دهندگان است. 🌺 علی بن ابراهیم، از پدرش، از حمّاد، از حَریز، از امام صادق علیه السلام روایت می‌کند که فرمود: پروردگار تبارک و تعالی، هر شب جمعه، از ابتدای شب، و در سایر شب ها، در یک سوم پایانی شب، امر و فرمان خود را به سوی آسمان دنیا نازل می‌کند، دو فرشته هستند که فریاد می‌زنند: آیا توبه کننده ای هست که توبه اش پذیرفته شود؟ آیا استغفار کننده ای هست تا آمرزیده شود؟ آیا تقاضامندی هست تا تقاضایش برآورده شود؟ خدایا! به هر انفاق کننده، عوض بده، و به هر آزمند (بخیل)، زیان برسان. 🌺 پس به هنگام طلوع فجر، امر و فرمان الهی به سوی عرش خداوند باز می‌گردد و روزی‌ها را میان بندگان قسمت می‌کند. 🌺 سپس حضرت به فُضیل بن یسار فرمودند: ای فضیل! سعی کن سهم بیشتری از این روزی‌ها ببری و منظور از این آیه نیز همین است: وَ مَا أَنفَقْتُم مِّن شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ. @hadise_shia
📚 خلق و رزق، کار خداست 🔸در آیات زیادی از قرآن کریم، و نیز در روایات شریف اهل بیت علیهم السلام، موارد متعدد و فراوانی وجود دارد، که خلقت و رازقیت را فقط کار خداوند تعالی می داند. 🔹متاسفانه در شرایط کنونی، در بعضی جلسات و منبرها و مدارس، این گونه القا می شود که خلق و رزق، کار اهل بیت علیهم السلام است. 🔸بله، انکار نمی کنیم که خداوند تعالی، به احترام اهل بیت علیهم السلام، رزق کسی را زیاد کند. هم چنین اگر اهل بیت علیهم السلام، دعا بفرمایند و خداوند، دعای آنها را مستجاب کند و انسانی را خلق کند، یا روزی را زیاد کند. 🔹از امام رضا علیه‌السلام نقل است: 🔸وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ اَللَّهَ فَوَّضَ أَمْرَ اَلْخَلْقِ وَ اَلرِّزْقِ إِلَى حُجَجِهِ فَقَدْ قَالَ بِالتَّفْوِيضِ ... وَ اَلْقَائِلُ بِالتَّفْوِيضِ مُشْرِكٌ. 🔹هر کس پندارد خداوند مسألۀ خلق و رزق و روزى دادن به مخلوقات را به امامان (عليهم السّلام) واگذار نموده است؛ قائل به تفويض شده ... و قائل به تفويض مشرك است. الاحتجاج ج ۲، ص ۴۱۴ @hadise_shia
📚 خلق و رزق 🔹خلق کردن، دو نوع است: 🔸خلق مِن شیء 🔸خلق لا مِن شیء 🔹خلق من شیء یعنی، ساختن چیزی، از چیز دیگر، مثل ساختن میز از چوب، خلق انسان از نطفه. 🔹این نوع خلق، هم از خداوند تعالی سر می زند، و هم از انسان. 🔸خلق لا من شیء، یعنی ایجاد شیء، بدون اینکه آن را از چیز دیگر بسازد. 🔸این نوع خلق، مختص خداوند تعالی است. 📚 بخش کوچکی از روایاتی که به این مطلب اشاره دارند را می آوریم: 🌺 الفصول المهمة فی أصول الأئمة (تکملة الوسائل) ج ۱، ص ۲۱۶ 🌺 مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ ، وَ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى ، رَفَعَاهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي خُطْبَةٍ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلْوَاحِدِ اَلْأَحَدِ اَلصَّمَدِ اَلْمُتَفَرِّدِ اَلَّذِي لاَ مِنْ شَيْءٍ كَانَ وَ لاَ مِنْ شَيْءٍ خَلَقَ مَا كَانَ، قُدْرَةً بَانَ بِهَا مِنَ اَلْأَشْيَاءِ وَ بَانَتِ اَلْأَشْيَاءُ مِنْهُ، إِلَى أَنْ قَالَ: اِبْتَدَعَ مَا خَلَقَ بِلاَ مِثَالٍ سَبَقَ وَ لاَ تَعَبٍ، وَ لاَ نَصَبٍ وَ كُلُّ صَانِعِ شَيْءٍ فَمِنْ شَيْءٍ صَنَعَ، وَ اَللَّهُ لاَ مِنْ شَيْءٍ صَنَعَ مَا خَلَقَ، وَ كُلُّ عَالِمٍ فَمِنْ بَعْدِ جَهْلٍ تَعَلَّمَ وَ اَللَّهُ لَمْ يَجْهَلْ وَ لَمْ يَتَعَلَّمْ. 🌺 امیر المومنین علیه السلام فرمودند: 🌺 حمد، مخصوص خدایی است که واحد و احد و صمد است، از چیزی ایجاد نشده و از چیزی، خلق نکرده است .... هر سازنده ای، شیء را از چیز دیگر، می سازد، و خدا، از چیزی خلق نمی کند. @hadise_shia
الوافي ج ۱، ص ۴۸۱ 🌸 عَلِيٌّ عَنِ اَلْمُخْتَارِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْمُخْتَارِ الْهَمْدَانِيِّ وَ مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْحَسَنِ اَلْعَلَوِيِّ جَمِيعاً عَنِ اَلْفَتْحِ بْنِ يَزِيدَ اَلْجُرْجَانِيِّ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: ........ ....... وَ أَنَّ كُلَّ صَانِعِ شَيْءٍ فَمِنْ شَيْءٍ صَنَعَ وَ اَللَّهُ اَلْخَالِقُ اَللَّطِيفُ اَلْجَلِيلُ خَلَقَ وَ صَنَعَ لاَ مِنْ شَيْءٍ . 🌸 امام کاظم علیه السلام هر سازنده ای، شیء را از شیء دیگر می سازد، و خداوند، خلق می کند، نه از چیزی. @hadise_shia