eitaa logo
📚 حدیث شیعه 📚
307 دنبال‌کننده
177 عکس
70 ویدیو
9 فایل
ـــــــــلامـ 👋 🌺 بہ‌کانال‌ماخوش‌اومدین. 🌺 اینجامےتونےاطلاعاتـــــ‌دینےومذهبے‌خودتوبالا ببری. 🌺 مابادقتـــــ‌وحوصلہ،سعےمےکنیمـ مطالبےرو بارگزاری‌کنیمـ‌کہ‌درعین‌سادگےو روان‌بودن،مہم‌و کاربردی‌همـ‌باشن. مدیر: @saeedsadat با احترام، تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 سوره مبارکه سبأ 🌺 «قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ یَقْدِرُ لَهُ وَ مَا أَنفَقْتُم مِّن شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ (۳۹) 🌺 بگو: پروردگار من است که روزی را برای هر کس از بندگانش که بخواهد، گشاده یا برای او تنگ می‌گرداند و هر چه را انفاق کردید، عوضش را او می‌دهد و او بهترین روزی دهندگان است. 🌺 علی بن ابراهیم، از پدرش، از حمّاد، از حَریز، از امام صادق علیه السلام روایت می‌کند که فرمود: پروردگار تبارک و تعالی، هر شب جمعه، از ابتدای شب، و در سایر شب ها، در یک سوم پایانی شب، امر و فرمان خود را به سوی آسمان دنیا نازل می‌کند، دو فرشته هستند که فریاد می‌زنند: آیا توبه کننده ای هست که توبه اش پذیرفته شود؟ آیا استغفار کننده ای هست تا آمرزیده شود؟ آیا تقاضامندی هست تا تقاضایش برآورده شود؟ خدایا! به هر انفاق کننده، عوض بده، و به هر آزمند (بخیل)، زیان برسان. 🌺 پس به هنگام طلوع فجر، امر و فرمان الهی به سوی عرش خداوند باز می‌گردد و روزی‌ها را میان بندگان قسمت می‌کند. 🌺 سپس حضرت به فُضیل بن یسار فرمودند: ای فضیل! سعی کن سهم بیشتری از این روزی‌ها ببری و منظور از این آیه نیز همین است: وَ مَا أَنفَقْتُم مِّن شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ. @hadise_shia
📚 خلق و رزق، کار خداست 🔸در آیات زیادی از قرآن کریم، و نیز در روایات شریف اهل بیت علیهم السلام، موارد متعدد و فراوانی وجود دارد، که خلقت و رازقیت را فقط کار خداوند تعالی می داند. 🔹متاسفانه در شرایط کنونی، در بعضی جلسات و منبرها و مدارس، این گونه القا می شود که خلق و رزق، کار اهل بیت علیهم السلام است. 🔸بله، انکار نمی کنیم که خداوند تعالی، به احترام اهل بیت علیهم السلام، رزق کسی را زیاد کند. هم چنین اگر اهل بیت علیهم السلام، دعا بفرمایند و خداوند، دعای آنها را مستجاب کند و انسانی را خلق کند، یا روزی را زیاد کند. 🔹از امام رضا علیه‌السلام نقل است: 🔸وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ اَللَّهَ فَوَّضَ أَمْرَ اَلْخَلْقِ وَ اَلرِّزْقِ إِلَى حُجَجِهِ فَقَدْ قَالَ بِالتَّفْوِيضِ ... وَ اَلْقَائِلُ بِالتَّفْوِيضِ مُشْرِكٌ. 🔹هر کس پندارد خداوند مسألۀ خلق و رزق و روزى دادن به مخلوقات را به امامان (عليهم السّلام) واگذار نموده است؛ قائل به تفويض شده ... و قائل به تفويض مشرك است. الاحتجاج ج ۲، ص ۴۱۴ @hadise_shia
📚 خلق و رزق 🔹خلق کردن، دو نوع است: 🔸خلق مِن شیء 🔸خلق لا مِن شیء 🔹خلق من شیء یعنی، ساختن چیزی، از چیز دیگر، مثل ساختن میز از چوب، خلق انسان از نطفه. 🔹این نوع خلق، هم از خداوند تعالی سر می زند، و هم از انسان. 🔸خلق لا من شیء، یعنی ایجاد شیء، بدون اینکه آن را از چیز دیگر بسازد. 🔸این نوع خلق، مختص خداوند تعالی است. 📚 بخش کوچکی از روایاتی که به این مطلب اشاره دارند را می آوریم: 🌺 الفصول المهمة فی أصول الأئمة (تکملة الوسائل) ج ۱، ص ۲۱۶ 🌺 مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ ، وَ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى ، رَفَعَاهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي خُطْبَةٍ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلْوَاحِدِ اَلْأَحَدِ اَلصَّمَدِ اَلْمُتَفَرِّدِ اَلَّذِي لاَ مِنْ شَيْءٍ كَانَ وَ لاَ مِنْ شَيْءٍ خَلَقَ مَا كَانَ، قُدْرَةً بَانَ بِهَا مِنَ اَلْأَشْيَاءِ وَ بَانَتِ اَلْأَشْيَاءُ مِنْهُ، إِلَى أَنْ قَالَ: اِبْتَدَعَ مَا خَلَقَ بِلاَ مِثَالٍ سَبَقَ وَ لاَ تَعَبٍ، وَ لاَ نَصَبٍ وَ كُلُّ صَانِعِ شَيْءٍ فَمِنْ شَيْءٍ صَنَعَ، وَ اَللَّهُ لاَ مِنْ شَيْءٍ صَنَعَ مَا خَلَقَ، وَ كُلُّ عَالِمٍ فَمِنْ بَعْدِ جَهْلٍ تَعَلَّمَ وَ اَللَّهُ لَمْ يَجْهَلْ وَ لَمْ يَتَعَلَّمْ. 🌺 امیر المومنین علیه السلام فرمودند: 🌺 حمد، مخصوص خدایی است که واحد و احد و صمد است، از چیزی ایجاد نشده و از چیزی، خلق نکرده است .... هر سازنده ای، شیء را از چیز دیگر، می سازد، و خدا، از چیزی خلق نمی کند. @hadise_shia
الوافي ج ۱، ص ۴۸۱ 🌸 عَلِيٌّ عَنِ اَلْمُخْتَارِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْمُخْتَارِ الْهَمْدَانِيِّ وَ مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْحَسَنِ اَلْعَلَوِيِّ جَمِيعاً عَنِ اَلْفَتْحِ بْنِ يَزِيدَ اَلْجُرْجَانِيِّ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: ........ ....... وَ أَنَّ كُلَّ صَانِعِ شَيْءٍ فَمِنْ شَيْءٍ صَنَعَ وَ اَللَّهُ اَلْخَالِقُ اَللَّطِيفُ اَلْجَلِيلُ خَلَقَ وَ صَنَعَ لاَ مِنْ شَيْءٍ . 🌸 امام کاظم علیه السلام هر سازنده ای، شیء را از شیء دیگر می سازد، و خداوند، خلق می کند، نه از چیزی. @hadise_shia
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۴، ص ۷۳ 🌺 فَمَعْنَى اَللَّهُ أَنَّهُ يُخْرِجُ اَلشَّيْءَ مِنْ حَدِّ اَلْعَدَمِ إِلَى حَدِّ اَلْوُجُودِ وَ يَخْتَرِعُ اَلْأَشْيَاءَ لاَ مِنْ شَيْءٍ وَ كُلُّ مَخْلُوقٍ دُونَهُ يَخْتَرِعُ اَلْأَشْيَاءَ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ اَللَّهَ فَهَذَا مَعْنَى اَللَّهُ. 🌺 امیر المومنین علیه السلام می فرمایند: معنای الله یعنی خدا، خلق لا من شی می کند. 🔹اگر غیر خدا هم، خلق لا من شی کنند، پس باید گفت او هم، الله است. @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 اهداف سفیانے 🔹درباره انگیزه سفیانی، علاوه بر ارضای غریزه قدرت طلبی و سلطه جویی، که در طبیعت چنین انسان جنایت کار و پلیدی است، دو احتمال وجود دارد که این دو را می‌توان از نوع اقدامات او به دست آورد: 1⃣ کشتار شیعیان: 🔸در روایات متعددی، به این انگیزه اشاره شده است. در روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده: 🔹... فإنّ حنقه و شرهه إنّما هی علی شیعتنا... 🔸... خشم و کینه او تنها متوجه شیعیان ماست و تنها بر کشتن آن‌ها حریص است.... 🔹کشتار شیعیان و اقدامات خشن و بی رحمانه سفیانی در سرزمین‌های شیعه نشین، دست کم به یکی از این دو انگیزه می‌تواند باشد: 🔸الف) تعصبات کور مذهبی که بر اساس آن، شیعه، فرقه ای کافر، بدعت گذار و منحرف، تلقی می‌شود. 🔹ب) از آن جا که تفکر شیعی، یکی از جدّی ترین موانع در مقابل ظالمین است و مقاومت جدّی در برابر زیاده خواهی‌های آنان، از این تفکر نشأت می‌گیرد، و از سوی دیگر، این تفکر در حال گسترش به سایر مناطق دنیاست، لذا حرکت سفیانی، شکل می‌گیرد، تا این مانع بزرگ، برداشته شود. 🔸در روایتی، به رفتن سفیانی به سمت روم، برای مقابله با حرکت خراسانی اشاره شده است، که می‌تواند مؤیّد این فرضیه باشد؛ امام صادق علیه السلام در این باره فرمودند: 🔹و یذهب الی الروم لدفع الملک الخراسانی و یرجع منها متنصراً فی عنقه صلیب. 🔸او برای مقابله با حکومت خراسانی، به روم می‌رود و در حالی که به مسیحیت گرویده و صلیبی بر گردن دارد، از آن جا باز می گردد. 🔹اگر انگیزه اصلی سفیانی را، مقابله با شیعیان بدانیم، حمله او به عراق، پیش از حمله به مکه و مدینه، کاملاً معقول و موجه خواهد بود. 2⃣ جلوگیری از نهضت جهانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه: 🔸سفیانی، برای کشتار شیعیان، و پیش گیری از نشر فرهنگ شیعی، قیام خود را آغاز می‌کند و به عراق که از مراکز مهم شیعه و در آینده مرکز حکومت جهانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است، حمله می‌کند. 🔹پس از حمله به عراق، از حضور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، در مدینه اطلاع می‌یابد، و به همین دلیل، برای قتل آن حضرت، سپاهی را به مدینه گسیل می‌دارد، و با حرکت امام علیه السلام به سوی مکه، وی نیز سپاه خود را به جانب مکه می‌فرستد. @hadise_shia
منبر امام باقر علیه السلام.pdf
152K
امام‌باقرعلیه‌السلام چکیده‌بخش‌مربوط‌به‌ایشان‌ازکتاب‌‌حیات‌فکری‌و‌سیاسی‌امامان‌شیعه‌نوشته‌رسول‌جعفریان @hadise_shia