eitaa logo
حدیث هفته
394 دنبال‌کننده
14 عکس
1 ویدیو
0 فایل
🌹امام رضا علیه‌السلام: فان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا🌹 آیدی ادمین کانال جهت پیشنهادات، انتقادات و ...؛ @Dr_Hossein_Ghafouri
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 حدیث هفته ۸۶۹ امام حسین علیه‌السلام فَإِنْ تَکُنِ الدُّنْیَا تُعَدُّ نَفِیسَةً / فَدَارُ ثَوَابِ اللَّهِ أَعْلَی وَ أَنْبَلُ / وَ إِنْ تَکُنِ الْأَبْدَانُ لِلْمَوْتِ أُنْشِئَتْ / فَقَتْلُ امْرِئٍ بِالسَّیْفِ فِی اللَّهِ أَفْضَلُ / وَ إِنْ تَکُنِ الْأَرْزَاقُ قِسْماً مُقَدَّراً / فَقِلَّةُ حِرْصِ الْمَرْءِ فِی الرِّزْقِ أَجْمَلُ / وَ إِنْ تَکُنِ الْأَمْوَالُ لِلتَّرْکِ جَمْعُهَا / فَمَا بَالُ مَتْرُوکٍ بِهِ الْحُرُّ یَبْخَلُ / اگر دنیا دارای ارزش و قیمت باشد، منزل آخرت و خانه ثواب و پاداش الهی، با ارزش‌تر و شریف‌تر است و اگر بدن و جسم انسان‌ها برای مرگ آفریده شده، پس کشته شدن با شمشیر در راه خدا (شهادت) بهتر است و اگر رزق و روزی موجودات تقسیم شده و مقدر گردیده، زیباتر و نیکوتر آن است که انسان در طلب رزق و روزی کمتر حرص داشته باشد و اگر جمع کردن اموال برای ترک کردن آن است، چرا انسانِ آزاده نسبت به این چیزی که ترک کردنی است، بُخل بورزد؟! بحارالانوار ج۷۴ ص۳۷۴ [بنا بر نقل شیخ مفید در کتاب ارشاد که علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار آن را ذکر کرده‌اند، امام حسین علیه‌السلام این ابیات را بعد از شنیدن خبر شهادت جناب مسلم بن عقیل فرموده‌اند که حاوی نکات برجسته و کاربردی برای همه انسان‌هاست؛ ۱. برتری آخرت نسبت به دنیا؛ چراکه زندگی ابدی و حقیقی انسان در آنجاست و دنیا دیر یا زود تمام خواهد شد و مهم‌تر اینکه جایگاه ثواب و پاداش و برداشت نتیجه تلاشها در آخرت است و بشر در این دنیا به دنبال آن است! ۲. برتری شهادت نسبت به مرگ طبیعی، با این بیان که؛ اگر بدن‌های ما برای مرگ و نیستی آفریده شده، پس چه بهتر است که این مرگ و نیستی ظاهری، در راه خدا و به وسیله کشته شدن در مسیر حق باشد. ۳. حرص کمتر برای کسب رزق مادی، با این استدلال که؛ روزی هر کس بر اساس افکار و رفتار او مقدر و معین شده است، پس نباید برای کسب این رزق، زمین و زمان را به هم گره بزنیم و از هر راهی برای رسیدن به مطامع مادی اقدام کنیم! و این‌گونه عمل نمودن، بسیار زیبا و خوشایند خواهد بود. ۴. سخاوت و عدم بخل در بخشش اموال، با این تبیین که؛ معمولاً دارایی و اموال ما برای دیگران و وارثین ما باقی خواهد ماند و آخرالامر مجبور به ترک و دل کندن از آنها هستیم پس چرا برای بخشش آن اموال به کسانی که محتاج هستند، دریغ می‌کنیم و بُخل می‌ورزیم؟! چرا قبل از آنکه این دارایی از ما جدا شود، خودمان برای جدایی آن اقدام نکنیم و آن را در بهترین مسیر ممکن صرف ننمائیم؟! توجه به این نکات و برنامه‌ریزی و عمل بر اساس آن، می‌تواند بهترین و جامع‌ترین و مفیدترین سبک زندگی را برای انسان رقم بزند.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌸🍃🌸🍃🌸
🌹🍃🌹🍃🌹 🌷أللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد🌷 ✍️ ذکر شریف صلوات، هم مستند قرآنی دارد و هم روایات فراوانی درباره آن وارد شده و هم سیره علمای اعلام بر آن استوار بوده و بسیار مورد عنایت و تأکید قرار گرفته است. پیشنهاد می‌شود در ماه مبارک شعبان که ماه صلوات است، به تعبیر علامه طباطبایی، راه بیاندازیم ولو در حد یک صلوات تا هزاران صلوات تا پایان ماه شعبان المعظم هر چقدر توانستیم و موارد زیر را هم در نظر داشته باشیم؛ ۱. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام ۲. نجات مظلومان عالَم از دست ستمکاران بالاخص نجات مردم مظلوم فلسطین ۳. برآورده شدن حاجات و رفع مشکلات کسانی که در این پویش شرکت می‌کنند. لطفاً ضمن شرکت در این پویش، در ثواب نشر آن هم سهیم باشید. 💐🍀💐🍀💐
🌹☘️🌹☘️🌹 ☘️🌹☘️🌹 🌹☘️🌹 ☘️🌹 🌹 حدیث هفته ۸۷۰ امیرالمؤمنین علیه‌السلام صَوْمُ شَعْبَانَ یَذْهَبُ بِوَسْوَاسِ الصَّدْرِ وَ بَلَابِلِ الْقَلْبِ. روزه ماه شعبان، وسواس دل و تشویش و اضطراب قلب را از بين مى‌برد. الخصال ص۶۱۲ [این حدیث و امثال آن که بسیار کاربردی است و می‌تواند مخاطبین زیادی را به خود جذب کند، کمتر مورد توجه مبلغین و اساتید قرار می‌گیرد با اینکه مورد نیاز جامعه امروز می‌باشد. از جانب کسانی که اعتقاد به اسلام دارند، به صورت تعبدی مورد توجه قرار گرفته و با اشتیاق بدان عمل می‌کنند و از جانب کسانی که اعتقاد به اسلام ندارند و به دنبال موضوعات جذاب و کاربردی برای تحقیق و پژوهش هستند و یا محققان و مبلغان دینی که به دنبال یافتن مبانی و دلایل علمی برای آموزه‌های دینی هستند، به عنوان موضوع مناسب برای پژوهش در نظر گرفته شده و در قالب‌های متنوع پژوهشی، مورد بررسی و تحقیق نظری یا عملی قرار می‌گیرد. عملی مانند روزه گرفتن در یک بازه زمانی مثل شعبان که ماه در موقعیت خاصی نسبت به زمین قرار گرفته است، چگونه برای برطرف نمودن وسواس و اضطراب می‌تواند مفید واقع شود؟ هم از منظر نجوم و ارتباط آن با روح و جسم انسان و هم از منظر روانشناسی و پزشکی، قابلیت بررسی دارد و شاید بتواند سؤالات بیشتری را در این زمینه پاسخ بدهد و دریچه‌های جدیدی را به سوی محققان بگشاید!] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌹☘️🌹☘️🌹
🌸🌷🌸🌷🌸 🌷🌸🌷🌸 🌸🌷🌸 🌷🌸 🌸 حدیث هفته ۸۷۱ امام سجاد علیه‌السلام عَنْ أَبِی حَمْزَةَ الثُّمَالِی عَنْ أَبِی‌خَالِدٍ الْكَابُلِیّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَيْنِ علیه‌ السلام ... قَالَ: تَمْتَدُّ الْغَيْبَةُ بِوَلِیِّ اللَّهِ الثَّانِی عَشَرَ مِنْ أَوْصِيَاءِ رَسُولِ اللَّهِ -صلی الله علیه و آله- وَ الْأَئِمَّةِ -علیهم السلام- بَعْدَهُ. يَا أَبَا خَالِدٍ، إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإمَامَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ، لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِكْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِی ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَی رَسُولِ اللَّهِ -صلی الله علیه و آله- بِالسَّيْفِ. أُولَئِكَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِيعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً وَ قَالَ -علیه السلام- انْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنْ أَعْظَمِ الْفَرَج. زمان غيبت در دوره دوازدهمین ولیّ خدا از جانشينان رسول خدا -صلی الله علیه و آله- و امامان -علیهم السلام- بعد از او، بسیار طولانی مى‏‌شود. اى ابو خالد! مردمِ زمانِ غیبتِ او كه معتقد به امامت وى می‌باشند و منتظر ظهور او هستند، از مردم تمام زمانها بهتر و برتر هستند، زيرا خداوند عقل و فهم و معرفتی به آنها عطا کرده كه غيبتِ امام در نزد آنها، حكم مشاهده [و دیدن امام و ولیّ خدا] را دارد! [از نظر پاداش و جایگاه] نزد خداوند، همانند كسانى هستند كه در کنار رسول خدا -صلی الله علیه و آله- شمشیر زده و پيكار كرده‏‌اند. آنها مخلصان حقيقى و شيعيان راستگوى ما هستند كه مردم را به طور آشكار و پنهان به دين خدا دعوت می‌کنند. سپس فرمودند: انتظار فرج، بزرگترين فرج و گشایش برای ایشان است. بحارالانوار ۳۶ ص۳۸۶ [با توجه به این حدیث شریف، می‌توان گفت؛ - در زمان غیبت امام دوازدهم، انسان‌ها بالقوه دارای فهم و درک ویژه‌ای هستند که می‌تواند آنها را از همه انسان‌ها در طول تاریخ متمایز ساخته و در بالاترین و برترین جایگاه قرار دهد. بنابراین، بهانه‌ای برای گریختن از دین خدا وجود ندارد! - شاخص برتری انسان‌ها، میزانِ بکارگیری عقل و فهم و کسب شناخت و معرفت است خصوصاً نسبت به امام زمان خویش. - انتظار فرج، به معنای عمل به دستورات الهی و دعوت دیگران به دین خداست و باید در این مسیر از تمامی امکانات و توانائی‌ها به صورت علنی یا مخفیانه برای تحقق این امر، استفاده نمود. - امر فرج برای منتظران حقیقی در این زمان محقق خواهد شد و شاهد گشایش و فرج در زندگی شخصی خویش خواهند بود که هم به معنای گشایش‌های مادی و معنوی در زندگی ایشان می‌تواند باشد و هم به معنای ارتباط خاص با حضرت ولی‌عصر علیه السلام و بهره‌مندی از مزایای زمان ظهور حجت خدا سلام الله علیه.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌸🌷🌸🌷🌸
💐🌿💐🌿💐 🌿💐🌿💐 💐🌿💐 🌿💐 💐 حدیث هفته ۸۷۲ پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله أَرْبَعَةٌ فِي اَلذَّنْبِ شَرٌّ مِنَ اَلذَّنْبِ؛ اَلاِسْتِحْقَارُ وَ اَلاِفْتِخَارُ وَ اَلاِسْتِبْشَارُ وَ اَلْإِصْرَارُ.  چهار عمل درباره گناه، بدتر از خود گناه است؛ کوچک شمردن گناه، افتخار کردن به گناه، شادمانی ‌کردن بر گناه و اصرار بر انجام گناه. مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج۱۱ ص۳۴۹ [با توجه به اینکه انسان صاحب اراده و اختیار است و حق انتخاب دارد، زمینه اعمال خوب و بد برایش فراهم است و ممکن است گاهی از مسیر تکامل خویش خارج شود که در اینصورت بایستی با انجام توبه و اظهار پشیمانی، به مسیر کمال خود بازگشته و سعی نماید گذشته‌ی پایمال شده را جبران کند. اما برخی مواقع بعد از انجام گناه، مرتکب رفتارهایی می‌شود که اثر آنها از خود گناه بیشتر بوده و باعث خواهد شد در مسیر نقصان بماند و ضرر بیشتری به خویش وارد نماید. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در این حدیث شریف به چهار مورد از این رفتارها اشاره فرموده‌اند که عبارتند از؛ ۱. کوچک شمردن گناه که می‌تواند به دو صورت باشد؛ الف) مقایسه گناه خویش با گناه دیگران ب) توجیه کردن و دلیل تراشی برای گناه خود هر کدام از موارد فوق، به نوعی کوچک شمردن گناه است و باعث تأخیر یا عدم انجام توبه شده و شخص را در مسیر معصیت، معطل یا ماندگار می‌کند و بسیاری از فرصت‌های پیشرفت و کمال را از او خواهد گرفت. ۲. افتخار به گناه و به خود بالیدن بر انجام معصیت که باعث جرأت بیشتر شخص بر گناهان بعدی شده و او را از مسیر توبه و بازگشت به کمال، دور نگه می‌دارد. همچنین ممکن است سبب جرأت دیگران بر انجام آن گناه یا گناهان مشابه شود که قطعاً او را در آن گناهان شریک خواهد کرد. ۳. شادمانی و اظهار خوشحالی بر انجام گناه که انسان را از فکر توبه بازداشته و می‌تواند باعث ترویج گناه و شکسته شدن قُبح گناه در نظر دیگران شود. ۴. اصرار بر انجام گناه و تکرار آن با انگیزه‌های مختلف که سبب عادی شدن گناه برای شخص و حتی برای افراد دیگر می‌شود. شاید بتوانیم از این روایت یک قاعده کلی در این‌باره برداشت کنیم و آن این است که؛ هر عملی که باعث تأخیر یا عدم انجام توبه شود و یا سبب ترویج و عادی شدن گناه گردد، از خود گناه بدتر بوده و آثار مخرب‌تری برای کمال فرد و پیشرفت جامعه خواهد داشت. و الله هو عالم .. ] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 💐🌿💐🌿💐
🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 حدیث هفته ۸۷۳ امیرالمؤمنین علیه‌السلام صَومُ القَلبِ خَيرٌ مِن صِيامِ اللِّسانِ و صِيامُ اللِّسانِ خَيرٌ مِن صِيامِ البَطنِ. روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان نیز بهتر از روزه شکم است. غررالحکم و دررالکلم ص۱۷۹ [فواید و آثار روزه‌داری بر کسی پوشیده نیست که باعث سلامت جسم و تقویت روح انسان می‌شود و البته در مواردی نیز ممکن است ضرر و سختی برای مکلف داشته باشد که بایستی از آن پرهیز نمود و در اینصورت نیز ثواب عمل به تکلیف برای او محفوظ خواهد بود. همه این موارد مربوط به روزه شکم است و امیرالمؤمنین علیه‌السلام در این حدیث شریف به مراتب بالاتر روزه اشاره فرموده‌اند که به ترتیب عبارتند از؛ روزه زبان که مراقبت کامل در سخن گفتن و چگونه حرف زدن است و شامل محتوای کلام و روش بیان کردن هر دو می‌شود و اینکه در هر دو بخش، کاملاً در جهت رضای خداوند باشد و قاعدتاً تفاوتی ندارد که طرف سخن شما، خداوند باشد یا مردم باشند و یا حتی طبیعت اعم از حیوان و نبات و ... باشد. بالاتر از آن، روزه قلب است که طبق برخی روایات، عبارت است از اینکه؛ انسان، فکر گناه را هم نداشته باشد و تمام توجه خویش را صرف خداوند نموده و تمام حرکات و سکنات او حتی در ذهن و قلبش، غیر از کسب رضایت خداوند نباشد. نگاه به این مراتب، نشان می‌دهد که دین اسلام برای تعالی و کمال بشر چقدر دقیق و عمیق برنامه‌ریزی کرده و هیچ حد و مرزی را در این راستا برنمی‌تابد. شایسته است از فرصت طلایی ماه مبارک رمضان برای رسیدن به این مراتب عالی حداکثر استفاده را بنمائیم و خودمان را محدود به پائین‌ترین مراتب آن نکنیم.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌸🍃🌸🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌴🌹🌴🌹 🌴🌹🌴🌹 🌹🌴🌹 🌴🌹 🌹 حدیث هفته ۸۷۴ امام صادق علیه‌السلام قَالَ الصَّادِقُ علیه‌السلام: جَاهِلٌ سَخِیٌّ أَفْضَلُ مِنْ نَاسِکٍ بَخِیلٍ. نادان سخاوتمند، بهتر از عابد خسیس است. بحارالانوار ج۶۸ ص۳۵۷ [شاید در نظر اول، پذیرش این حدیث مشکل باشد ولی وقتی به آثار بُخل نگاه می‌کنیم، این سخن امام علیه‌السلام را بسیار حکیمانه خواهیم دید. آثار فردی بُخل، مثل؛ ۱. زدودن تدریجی ایمان در قلب که در روایات به آن اشاره شده تا جایی که به همنشینی بُخل و کُفر در وجود انسان خواهد رسید. ۲. حسادت شدید نسبت به مردم، چراکه آدم بخیل چشم دیدن داشته‌های دیگران را ندارد و حتی نسبت به تفضل خداوند به دیگر افراد نیز بخیل است. ۳. نفاق و دوروئی از دیگر آثار بُخل است چونکه به سبب خساست نسبت به دیگران و اینکه نمی‌خواهد و نمی‌تواند در حق بقیه بخششی داشته باشد، گاهی ناچار است وضعیت خویش را طور دیگری جلوه می‌دهد. ۴. سلب آسایش دنیوی، از جمله آثار بُخل است به جهت اینکه حتی نسبت به خودش و خانواده‌اش نیز خسیس است. ۵. فقیر شدن که طبق احادیث از آثار وضعی بُخل است همچنان‌که بخشش و سخاوت در حق دیگران، باعث افزایش ثروت و دارائیهای شخص می‌شود و این مطلب از سنت‌های الهی در طبیعت است. آثار اجتماعی بُخل، مانند؛ ۱. ترویج فرهنگ بُخل و افزایش فاصله طبقاتی در جامعه، بر اساس اینکه افراد بخیل معمولاً به خاطر ثروت و موقعیت اجتماعی، کانون توجه و بعضاً مراجعه هستند و این خصلت زشت را به افراد دیگر منتقل می‌کنند. ۲. سست شدن پایه‌های ایمان مردم که با مشاهده تبعیض و فاصله‌های اجتماعی رُخ خواهد داد. ۳. رواج دروغ‌گویی و کم‌رنگ شدن صداقت در اجتماع ۴. ازدیاد ظلم و بیدادگری در جامعه که در اثر بُخل و حرص زیاد برای تأمین ثروت بیشتر، به هر کاری دست خواهند زد. ۵. کم شدن روابط اجتماعی و قطع رحم که این نیز به خاطر خسیس بودن افراد بوده و می‌تواند منشأ بسیاری از آسیب‌های فردی و اجتماعی باشد. ۶. افزایش بی‌وفایی و کم شدن تعهد افراد نسبت به یکدیگر که خطرات فراوانی را در انسجام جامعه به دنبال خواهد داشت. ناگفته پیداست که عکس این آثار در داشتن روحیه سخاوتمندی در انسان است و اینکه همه افراد جامعه حتی کسانی که به ظاهر با بخشش به دیگران، چیزی را از دست می‌دهند، از ترویج فرهنگ سخاوت و بخشش در اجتماع بهره‌مند خواهند شد. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که؛ داشتن سخاوت فقط در بخشش مال و ثروت نیست و می‌تواند مواردی مثل؛ سخاوت در وقت، سخاوت در علم، کمک فکری به دیگران، یاری رساندن با دست و زبان و حتی گاهی با یک لبخند به دیگران و خوش‌روئی در مواجهه با مردم باشد.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌹🌴🌹🌴🌹
🌹🌸🍀🌷🍀🌸🌹 هر راه به جز راه تو کج خواهد شد/ بی‌لطف تو آسمان فلج خواهد شد/ ما منتظران اگر بخواهیم همه/ امسال همان سال فرج خواهد شد/ با سلام و ارادت ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما از درگاه باری تعالی، فرا رسیدن بهار و سال جدید را خدمت حضرتعالی و خانواده محترم تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم. امیدوارم در سایه توجهات و عنایات حضرت ولی‌عصر -عجل الله تعالی فرجه الشریف- سال خوب و با برکتی داشته باشید و بتوانیم با رفتارهای خویش، زمینه‌ساز ظهور حضرتش باشیم. التماس دعا ارادتمند - حسین غفوری با ما همراه شوید در کانال حدیث هفته در پیام‌رسان‌های ایتا و سروش به آدرس؛ @hadisehafte 💐 💐