eitaa logo
حدیث هفته
390 دنبال‌کننده
14 عکس
1 ویدیو
0 فایل
🌹امام رضا علیه‌السلام: فان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا🌹 آیدی ادمین کانال جهت پیشنهادات، انتقادات و ...؛ @Dr_Hossein_Ghafouri
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🌿🌹🌿🌹 🌿🌹🌿🌹 🌹🌿🌹 🌿🌹 🌹 حدیث هفته ۸۲۳ پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِی رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ یَکُونَ رَمَضَانُ السَّنَةَ. اگر بندگان خدا می‌دانستند که در ماه رمضان چه برکاتی وجود دارد، دوست داشتند که تمام سال، رمضان باشد. بحارالانوار ج۹۳ ص۳۴۶ [ماه مبارک رمضان، یک دوره پاکسازی جسم از سموم و تنفس و آمادگی اعضای بدن برای کارکرد سالانه و یک دوره تقویت اراده و ایمان جهت آمادگی و ایجاد ظرفیت روحی انسان برای پشت سر گذاشتن موانع رشد و کمال و کسب موفقیتها در طول یک سال بلکه سالهای متمادی است. اگر این آثار شگرفِ جسمی و روحی را در کنار شرایط ویژه خداوند برای کسب فضایل و رشد و بالندگی بی‌نظیر در این ماه قرار دهیم که حتی خواب و نَفَس کشیدن انسان هم برای او عبادت و کمال محسوب می‌شود، می‌توانیم به گوشه‌ای از برکات ماه رمضان پی ببریم که ما امکان علم به آنها را پیدا کرده‌ایم! برکات اجتماعی این ماه عزیز بر کسی پوشیده نیست؛ از درک عملی احوال نیازمندان که می‌تواند انگیزه مضاعف برای کمک و دستگیری از ایشان ایجاد کند تا توجه ویژه به مهمانی‌های فامیلی و دوستانه و جلسات دسته جمعی دعا و مناجات و همیاری‌های اجتماعی جهت رفع مشکلات جامعه مثل مجالس گلریزان برای آزادی زندانی‌ها، تنها بخشی از این برکات است. هر چه انسان بیشتر به آثار فردی و اجتماعی ماه مبارک رمضان می‌اندیشد، آرزو می‌کند که ای کاش همه سال، رمضان باشد و شاید یکی از فلسفه‌های ماه رمضان این باشد که انسانها سعی کنند نمونه کارهای انجام شده در آن را، در طول سال تکرار کنند و خداوند هم عنایات خاص خودش را شامل ایشان نماید. و الله هو العالم ..] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 🌹🌿🌹🌿🌹
🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 حدیث هفته ۸۲۴ پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله عَنِ اَلرِّضَا علیه‌السلام عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ‌السَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: سِتَّةٌ مِنَ اَلْمُرُوَّةِ ثَلاَثَةٌ مِنْهَا فِي اَلْحَضَرِ وَ ثَلاَثَةٌ مِنْهَا فِي اَلسَّفَرِ؛ فَأَمَّا اَلَّتِي فِي اَلْحَضَرِ فَتِلاَوَةُ كِتَابِ اَللَّهِ تَعَالَى وَ عِمَارَةُ مَسَاجِدِ اَللَّهِ وَ اِتِّخَاذُ اَلْإِخْوَانِ فِي اَللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ أَمَّا اَلَّتِي فِي اَلسَّفَرِ فَبَذْلُ اَلزَّادِ وَ حُسْنُ اَلْخُلُقِ وَ اَلْمِزَاحُ فِي غَيْرِ اَلْمَعَاصِی.  شش چيز نشانه مروت و جوانمردی است؛ سه مورد در حَضَر [غیر از سفر] و سه مورد در سفر و مسافرت، آنچه در حَضَر نشانه مروت است؛ ۱. خواندن و تلاوت قرآن، ۲. آباد کردن مساجد، [اعم از ساخت، تجهیز، نظافت و ...] ۳. دوست‌يابى و نگه‌داشتن دوستان در راه رضای خداوند عزیز و جلیل و اما آنچه در سفر و مسافرت نشانه جوانمردی است؛ ۱. بذل و بخشش توشه و امکانات سفر به همراهان، ۲. خوش خلقی و خوش رفتاری با همسفران، ۳. شوخى و مزاح با دیگران البته به شرطی که موجب گناه و معصیت و آزار دوستان و همراهان نشود. بحار الأنوار، ج۷۳، ص۳۱۱ می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 🌸🍃🌸🍃🌸
🌷🍂🌷🍂🌷 🍂🌷🍂🌷 🌷🍂🌷 🍂🌷 🌷 حدیث هفته ۸۲۵ امیرالمؤمنین علیه‌السلام عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُبَیْدِ اللَّهِ عَنِ الْقَدَّاحِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام قَالَ: أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَی اللَّهِ سُبْحَانَهُ فِی الْأَرْضِ الدُّعَاءُ وَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الْعَفَافُ. محبوب‌ترین اعمال نزد خداوند سبحان بر روی زمین، دعا و مناجات با خداست و برترین عبادت، حیاء و عفت و پاکدامنی است. بحارالانوار ج۹۰ ص۲۹۶ [طبق آموزه‌های اسلام، دعا کردن فی نفسه موضوعیت داشته و به شدت نسبت به آن توصیه و سفارش شده است چونکه باعث ایجاد رابطه مستقیم بین بنده و خداوند است و در عین حال به معنای دل کندن از غیر خدا و رو آوردن به سمتِ تنها معبود تمامِ عوالم وجود است. پس فارغ از اینکه انسان از خدا چه چیز بخواهد یا آن را چگونه مطرح نماید که البته هر کدام، شرایط و آداب مخصوص به خود را دارد، خود دعا کردن و درخواست خویش را به درگاه معبود بردن، برای انسان کمال بوده و یکی از نیازهای اساسی او را که ارتباط با برترین موجود هستی است، برطرف می‌نماید. همچنین حفظ عفت و پاکدامنی چه از ناحیه مردان و چه از طرف زنان، می‌تواند به عنوان برترین عبادت مطرح شود چراکه آثار مثبتِ فردی و اجتماعی بسیاری به ارمغان خواهد داشت.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 🌷🍂🌷🍂🌷
🥀☘🥀☘🥀 ☘🥀☘🥀 🥀☘🥀 ☘🥀 🥀 حدیث هفته ۸۲۶ امیرالمؤمنین علیه‌السلام كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً. خصم ظالم و ستمگر باشید و یاور و پشتیبان مظلوم و ستمدیده. نهج‌البلاغه نامه۴۷ [امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: «و کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً.» خصم ظالم باشید. «خصم»، غیر از «دشمن» است. یک وقت کسی دشمن ظالم است؛ یعنی از ظالم بدش می‌آید و دشمن اوست. این، کافی نیست. «خصم او باش»، یعنی «مدّعی‌اش باش.» خصم یعنی «دشمنی که مدّعی است»، «دشمنی که گریبان ظالم را را می‌گیرد و او را رها نمی‌کند.» بشریت بعد از امیرالمؤمنین علیه‌السلام، تا امروز، به سبب نگرفتن گریبان ستمکاران، بدبخت و روسیاه شد. اگر دستهای با ایمان، گریبان ظالمان و ستمکاران را می‌گرفتند، ظلم در دنیا این‌قدر پیش نمی‌رفت؛ بلکه از بُن برمی‌افتاد. امیرالمؤمنین این را می‌خواهد: «کونا للظّالم خصماً.» خصم ظالم باش. در دنیا، هرجا ظلم هست و ظالمی هست، تو که این‌جا هستی، خود را خصمش بدان. نمی‌گوییم «اکنون راه بیفت؛ و از این سوی دنیا به آن سوی دنیا برو و گریبان ظالم را بگیر.» می‌گوییم «حتماً خصومت خودت را نشان بده. هروقت و هرجا فرصتی دست داد، خصم او باش و گریبانش را بگیر.» یک وقت انسان نمی‌تواند نزدیک ظالم برود و ابراز خصومت نماید؛ لذا از راه دور، مخاصمه می‌کند. ببینید امروز، به خاطر عمل‌نکردن به همین یک کلمه وصیت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، در دنیا چه منجلابی ایجاد شده است و بشریت چه بدبختیهایی دارد! ببینید ملتها و بخصوص مسلمانان چه مظلومیتی دارند! اگر به همین یک وصیت امیرالمؤمنین علیه‌السلام عمل می‌شد، امروز بسیاری از ظلمها و مصیبتهایِ ناشی از ظلمها، وجود نمی‌داشت.«و للمظلوم عوناً.» هرجا مظلومی هست، به او کمک کن. نمی‌گوید «طرفدارش باش». نه! باید کمکش کنی. هرچه می‌توانی و به هر نحو که می‌توانی. 《بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه ۱۳۷۲/۱۲/۱۳》 اگر همه ما در تمام سطوح از محیط خانواده و محل کار تا محله و شهر و کشور و عرصه بین‌المللی به همین وصیت حضرت عمل نماییم، ریشه بسیاری از ظلمها می‌خشکد اما به خاطر ترس از جان یا مال یا شغل یا موقعیت اجتماعی یا رودربایستی عوامانه، سکوت می‌کنیم یا اینکه بدتر از آن، به ظالم هم کمک می‌نماییم! یکی از نتایج عدم دفاع از مظلوم و جلوگیری نکردن از ظالم، این است که دایره ظلم گسترش پیدا کرده و دامن خود ما را هم خواهد گرفت! فراموش نکنیم که تغییر اوضاع زندگی و اطراف ما و حتی کل جهان به دست ما انسانهاست چرا که سنت خداوند بر همین منوال است؛ 《إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ》 (رعد/۱۱) ترجمه: خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است، تغییر دهند.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 🥀☘🥀☘🥀
💐🍀💐🍀💐 🍀💐🍀💐 💐🍀💐 🍀💐 💐 حدیث هفته ۸۲۷ امیرالمؤمنین علیه‌السلام أَعْجَزُ اَلنَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اِكْتِسَابِ اَلْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ. ناتوان‌ترين مردم كسى است كه از يافتن دوستان ناتوان است و ناتوان‌تر از او كسى است كه دوستان به دست آورده را از دست بدهد. نهج‌البلاغه حکمت۱۲ [مطمئناً یکی از بهترین سرمایه‌های انسان در زندگی، داشتن دوستان و رفقای خوب، وفادار و دلسوز است که می‌تواند در دنیا و آخرت ما اثرگذار بوده و منافع بسیاری برایمان داشته باشد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم، در دوست‌یابی است که سعی کنیم بهترین‌ها را انتخاب نماییم که البته کار ساده‌ای هم نیست ولی بسیار آسان‌تر از نگهداشتن دوستان خوب است و حضرت امیر علیه‌السلام نیز در این حدیث زیبا، به همین مطلب اشاره فرموده‌اند. گاهی ممکن است یک غفلت کوچک یا یک نامهربانی ناچیز، یک دوستی و رفاقت طولانی و ارزشمند را تباه کند. حتی اگر ناچار شویم از برخی امتیازات یا اموال خود گذشت کنیم ولی دوستان خوب را حفظ نماییم، باز هم ضرر نکردیم. حواس‌مان به دوستان و رفقای قدیمی بیشتر باشد.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 💐🍀💐🍀💐
🌹🍁🌹🍁🌹 🍁🌹🍁🌹 🌹🍁🌹 🍁🌹 🌹 حدیث هفته ۸۲۸ پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله إِنَّ مِنَ الذُّنُوبِ ذُنُوباً لَا يُكَفِّرُهَا صَلَاةٌ وَ لَا صَدَقَةٌ. قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ؛ فَمَا يُكَفِّرُهَا؟ قَالَ: الْهُمُومُ فِي طَلَبِ الْمَعِيشَة. بعضی از گناهان به وسیله نماز و صدقه هم آمرزیده نمی شوند. سوال شد؛ ای رسول خدا، پس چه چیز موجب آمرزش آن گناهان است؟ حضرت فرمودند: جدیت و تلاش در طلب معیشت. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج‏۱۳ ص۱۳  [جایگاه کار و تلاش برای کسب حلال و تأمین معیشت در اسلام بسیار والاست و سفارشات متعددی درباره آن شده است. اگر به اثرات فردی و اجتماعی این مساله نگاه کنیم، خواهیم دید؛ این سفارشها برای سلامت روحی و جسمی افراد بسیار مفید است و نیازهای فراوانی را در حیطه فرد و جامعه برآورده خواهد نمود. کسی که به دنبال رزق حلال حداکثر تلاش خود را به کار می‌گیرد، ضمن اینکه از فشارهای روحی و اضطراب خود را نجات می‌دهد و با فعالیت مفید، از لحاظ جسمی نیز خود را در وضعیت مطلوبی قرار می‌دهد؛ عزت و معیشت و آرامش خانواده خود را هم تأمین نموده و بخشی از نیاز اجتماع را به نحو مطلوب پاسخگو بوده و با هزینه کردن درآمد خویش، در چرخه اقتصاد سالم نیز مؤثر واقع می‌شود و چنانچه همه افراد جامعه به همین صورت به فعالیت سودمند مشغول شوند و هر کدام در جایگاه خود، وظایف خویش را به درستی انجام دهند، شاهد یک وضعیت سالم، مترقی و با نشاط در سطح فردی و اجتماعی خواهیم بود. از این‌رو، تکلیف دولتها و حکومتها در ایجاد زمینه کسب و کار مناسب و حلال، بسیار روشن و درخور توجه است که نباید مورد غفلت واقع شود.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 🌹🍁🌹🍁🌹
🌷🌿🌷🌿🌷 🌿🌷🌿🌷 🌷🌿🌷 🌿🌷 🌷 حدیث هفته ۸۲۹ پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله وَ عَنْ أَنَسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: أَ لاَ أُخْبِرُكُمْ بِأَجْوَدِ اَلْأَجْوَادٍ؟ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ! فَقَالَ: أَجْوَدُ اَلْأَجْوَادِ اَللَّهُ وَ أَنَا أَجْوَدُ بَنِی آدَمَ وَ أَجْوَدُهُمْ بَعْدِی رَجُلٌ عَلِمَ بَعْدِی عِلْماً فَنَشَرَهُ وَ يُبْعَثُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ رَجُلٌ جَادَ بِنَفْسِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ حَتَّى قُتِلَ.  آيا به شما خبر دهم كه بخشنده‌ترين بخشنده‏‌ها چه کسی است؟ گفتند بله ای رسول خدا! [بفرمایید] حضرت فرمودند: بخشنده‏‌ترين بخشنده‌ها خداوند است و من بخشنده‌ترين فرزندان آدم هستم؛ و بعد از من، از همه شما بخشنده‏‌تر كسى است كه علم و دانشى را فرا گيرد، و آن را نشر دهد و به ديگران بياموزد، چنين كسى روز قيامت به تنهايى به صورت امتى برانگيخته خواهد شد و بعد از آن هم، کسی است که در راه خدا جانفشانی کند تا کشته شود [و به شهادت برسد].    إرشاد القلوب ج۱ ص۱۴ [اولین معلم انسان، خود خداوند است، از آنجا که فرمود: 《وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها》 (بقره/۳۱) و بعد از آن نیز انبیاء و فرستادگان الهی و اوصیاء ایشان و ائمه اطهار علیهم السلام هستند و این مسیر همچنان ادامه دارد چونکه انسان هیچ‌گاه از یادگیری و آموزش بی‌نیاز نمی‌شود و به همین خاطر در آموزه‌های دینی به ما سفارش شده؛ اُطلبوا العلم من المهد الی اللحد. (ز گهواره تا گور دانش بجوی) اگر تمام فضایل و سفارشاتی که درباره معلم و استاد شده است، کنار بگذاریم و فقط همین سخن پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله را در مقام و جایگاه معلم مد نظر قرار دهیم، کفایت می‌کند تا به جایگاه و مقام رفیع معلمان پی ببریم، چرا که حضرت، ایشان را در قیامت که هر کس در موضع واقعی خویش قرار می‌گیرد، همانند یک امت و اجتماع بزرگ انسانی توصیف می‌نمایند و این، به تنهایی نشان دهنده نقش معلم در جامعه از لحاظ تأثيرگذاری بر افراد از یک طرف و توجه به جایگاه معلم و پرداختن به او از طرف دیگر است بدین معنا که دیگران هم باید به اندازه یک امت، به معلم اهمیت دهند و قدر و منزلت او را گرامی بدارند. امیدواریم هم معلمان عزیز به این موقعیت خویش توجه داشته باشند و هم بقیه مردم خصوصاً مسئولین محترم تعلیم و تربیت در کشور، بدان عنایت ویژه داشته باشند و همت خویش را به قدر این جایگاه به آن اختصاص دهند.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 🌷🌿🌷🌿🌷
🥀🌴🥀🌴🥀 🌴🥀🌴🥀 🥀🌴🥀 🌴🥀 🥀 حدیث هفته ۸۳۰ امام صادق علیه‌السلام ثَلَاثَةٌ یُسْتَدَلُّ بِهَا عَلَی إِصَابَةِ الرَّأْیِ؛ حُسْنُ اللِّقَاءِ وَ حُسْنُ الِاسْتِمَاعِ وَ حُسْنُ الْجَوَابِ. سه چیز باعث تصحیح و پذیرش نظرات شما توسط دیگران می‌شود: خوش برخوردی [هنگام ایراد نظرات و مواجهه با آراء دیگران]، خوب گوش دادن [به نقد و نظر بقیه] و نیکو پاسخ دادن [به سوالات و انتقادات دیگران]. بحارالانوار ج۷۵ ص۲۳۷ [این حدیث زیبا یک راهکار عملی و موثر برای عالمان، مبلغان، معلمان، والدین و همه متصدیان امر تبلیغ و تربیت در جامعه است. اگر مشاهده می‌کنیم که نقطه نظرات ما مورد توجه، نقد یا پذیرش دیگران قرار نمی‌گیرد، باید از زوایه این روایت نیز به رویکرد و عملکرد خودمان نگاه کنیم و ببینیم در کدام زمینه یا زمینه‌ها دچار قصور یا تقصیر شده‌ایم که مخاطبین ما خصوصاً جوانان و نسل جدید به گفته‌ها و نظرات ما توجهی ندارند و حتی ممکن است ارزش نقد و وقت‌گذاری هم برای آن قائل نباشند، چه رسد به اینکه بخواهند آنها را بپذیرند. این سخن حکیمانه امام صادق علیه‌السلام می‌تواند لااقل یکی از دریچه‌های نقد و تصحیح آراء را برای ما بگشاید.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 🥀🌴🥀🌴🥀
🌸🌿🌸🌿🌸 🌿🌸🌿🌸 🌸🌿🌸 🌿🌸 🌸 حدیث هفته ۸۳۱ پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: نِعْمَ اَلْوَلَدُ اَلْبَنَاتُ؛ مُلْطِفَاتٌ، مُجَهِّزَاتٌ، مُونِسَاتٌ، مُبَارَكَاتٌ، مُفَلِّيَاتٌ. دخترها، چه فرزندان خوبى هستند؛ [چون‌که] ۱. خون‌گرم و مهربان و لطافت بخش هستند، ۲. يار و مددکار والدین و تجهیز کننده امکانات برای آنها و پناه دهنده ایشان هستند، ۳. مونس و همدم و همراه والدین هستند، ۴. مایه خیر و برکت خانه و خانواده هستند، ۵. اهل نظافت و پاکيزگی و نظم دهنده هستند. کافی ج۶ ص۵ [آموزه‌های اسلام بر اساس عدالت و واقعیاتِ عالَم هستی است و هرگز جنسیت یا قومیت افراد را ملاک برتری انسان‌ها قرار نداده است. اگر جایی مثل این روایت به تعریف و تمجید از یک جنس خاص پرداخته است؛ اولاً به معنای نفی و طرد جنس مخالف نیست (چرا که اثبات شی‌ء، نفیِ ما عدا نیست) و ثانیاً این تعریف‌ها، صرفاً تبیین صفات واقعی در وجود دختران است که معمولاً ظهور و بروز بیشتری در آنها دارد. البته این صفات بارز و متعالی، محدود به این موارد نیست و با اندکی مطالعه در تعلیمات اسلامی، می‌توان جنبه‌های دیگری را نیز احصاء نمود که نشان می‌دهد خداوند بسیار دقیق و حساب شده، زنان را حائز صفاتی ویژه نموده تا بتوانند رسالت خویش را در زندگی بشر به بهترین وجه ممکن به سرانجام برسانند. البته از طرف دیگر نیز مردان برای انجام رسالت خود در این عرصه، تواناییهای لازم را برخوردار هستند. نگاه عادلانه و بر اساس واقعیت‌های موجودات در چرخه هستی، بهترین و کامل‌ترین نگرش نسبت به انسان است که می‌تواند او را تا رسیدن به هدف خلقتش رهنمون باشد.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 🌸🌿🌸🌿🌸
💐🍂💐🍂💐 🍂💐🍂💐 💐🍂💐 🍂💐 💐 حدیث هفته ۸۳۲ امام رضا علیه‌السلام إنَّ مِن دینِهِم [أی الأَئِمَّةِ علیهم‌ السلام]؛ الوَرَعَ وَ العِفَّةَ وَ الصِّدقَ وَ الصَّلاحَ وَ الاِجتِهادَ و أداءَ الأَمانَةِ إلَى البِرِّ وَ الفاجِرِ و طولَ السُّجودِ وَ القیامَ بِاللَّیلِ وَ اجتِنابَ المَحارِمِ وَ انتِظارَ الفَرَجِ بِالصَّبرِ و حُسنَ الصُّحبَةِ و حُسنَ الجِوارِ و بَذلَ المَعروفِ و کفَّ الأَذی و بَسطَ الوَجهِ وَ النَّصیحَةَ وَ الرَّحمَةَ لِلمؤمنینَ. جزئی از دین و سبک زندگی ایشان ـ یعنى امامان معصوم علیهم‌السلام ـ عبارت است از؛ شدت تقوا و پارسایى، عفت و پاک دامنى، صداقت و راستى، صلاح و درستى، سخت کوشى، باز گرداندن امانت به نیکوکار و تبهکار، سجده طولانى، نماز شب و عبادت شبانه، دورى از حرام، انتظار فرج و گشایش در امور با بردباری و شکیبایى، حُسن مصاحبت و همنشینى، حُسن همسایگى، نیکى کردن به دیگران، بى آزارى، گشاده رویى، خیرخواهى برای مردم و مهربانى با مؤمنین. تحف‌العقول ص۴۱۶ [بدون شک و بر اساس حکم عقل و آیات و روایات بسیار از جمله آیه ۳۵ سوره مبارکه مائده؛ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ ..»، توسل و اقتداء به اهل بیت علیهم‌السلام، بهترین و مطمئن‌ترین وسیله تقرب انسان به خداوند و در واقع آسان‌ترین مسیر تکامل اوست که خدای متعال برای او ترسیم نموده است. هر چه بتوانیم در رفتار و گفتار و تفکر، خود را به این بزرگواران نزدیک کرده و سبک زندگی خویش را همانند ایشان به صورت عملی پیاده نماییم، بلندترین و مؤثرترین گامها را در جهت رشد و کمال خود برداشته‌ایم. در این حدیث شریف از وجود نازنین امام رئوف علیه السلام، گوشه‌ای از اخلاق عملی ائمه علیهم السلام تبیین شده، بلکه چراغ راهی برای جویندگان حقیقت و مشتاقان طریق الی الله باشد.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 💐🍂💐🍂💐
🌹🌱🌹🌱🌹 🌱🌹🌱🌹 🌹🌱🌹 🌱🌹 🌹 حدیث هفته ۸۳۳ امام رضا علیه‌السلام و قال [الرضا علیه‌السلام]: لاَ يَتِمُّ عَقْلُ اِمْرِئٍ مُسْلِمٍ حَتَّى تَكُونَ فِيهِ عَشْرُ خِصَالٍ؛ اَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ وَ اَلشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ، يَسْتَكْثِرُ قَلِيلَ اَلْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ وَ يَسْتَقِلُّ كَثِيرَ اَلْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ، لاَ يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ اَلْحَوَائِجِ إِلَيْهِ وَ لاَ يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ، اَلْفَقْرُ فِي اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْغِنَى وَ اَلذُّلُّ فِي اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْعِزِّ فِي عَدُوِّهِ وَ اَلْخُمُولُ أَشْهَى إِلَيْهِ مِنَ اَلشُّهْرَةِ. ثُمَّ قَالَ علیه‌السلام: اَلْعَاشِرَةُ وَ مَا اَلْعَاشِرَةُ؟ قِيلَ لَهُ: مَا هِيَ؟ قَالَ علیه‌السلام: لاَ يَرَى أَحَداً إِلاَّ قَالَ؛ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي وَ أَتْقَى. إِنَّمَا اَلنَّاسُ رَجُلاَنِ؛ رَجُلٌ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى وَ رَجُلٌ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى. فَإِذَا لَقِيَ اَلَّذِي شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى، قَالَ: لَعَلَّ خَيْرَ هَذَا بَاطِنٌ وَ هُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ خَيْرِي ظَاهِرٌ وَ هُوَ شَرٌّ لِي وَ إِذَا رَأَى اَلَّذِي هُوَ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى تَوَاضَعَ لَهُ لِيَلْحَقَ بِهِ. فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدْ عَلاَ مَجْدُهُ وَ طَابَ خَيْرُهُ وَ حَسُنَ ذِكْرُهُ وَ سَادَ أَهْلَ زَمَانِهِ. عقل شخص مسلمان کامل و تمام نیست، مگر این که ده خصلت را دارا باشد: ۱. مردم از او امید خیر داشته باشند. ۲. دیگران از بدى او در امان باشند. ۳. خیر اندک دیگران را بسیار شمارد. ۴. خیر بسیار خود را اندک شمارد. ۵. هر چه حاجت از او خواهند، دلتنگ و خسته نشود. ۶. در عمر خود از دانش‌طلبى و علم آموزی خسته و ملول نگردد. ۷. فقر و تنگدستی در راه خدایش نزد او از ثروتمندی و توانگرى (توأم با فساد) محبوب‌تر باشد. ۸. نزد او، خواری و ذلت در راه خدا، از داشتن عزّت با دشمن خدا محبوب‌تر باشد. ۹. گمنامى را از شهرت و نام‌آوری بیشتر خواهان باشد. ۱۰. سپس فرمودند: اما دهمین خصلت! و آن دهمى چیست؟ به ایشان گفته شد: چیست؟ حضرت فرمودند: احدى را ننگرد جز این که بگوید او از من، بهتر و با تقواتر است. [سپس فرمودند:] به راستی كه مردم دو دسته هستند؛ گروهی بهتر و پارساتر از او و عده‌ای بدتر و فرومايه‌تر از او. پس آن هنگام كه با شخصِ پایین‌تر و فرومايه‌تر از خويش ملاقات کند، بگويد: شايد نيكی و خوبی او در درون و باطن اوست و اين نيكی باطنی برايش بهتر باشد و نيكی و خوبی من آشكار است و این نيكی ظاهری برای من بدتر باشد و زمانی که شخصِ بهتر و پارساتر از خويش را ببيند، در برابرش فروتنی و تواضع نماید تا همانند و همپای او گردد. پس اگر اين‌گونه عمل كند، بدون شک از لحاظ بزرگی و بزرگواری، اوج بگيرد و نيكی و احسان او پاكيزه و بدون آلودگی شود و ياد و نام او در بین مردم نيك گردد و سرور و آقای مردم زمانه خويش باشد. تحف‌العقول ج۲ ص۴۴۳ [همه ما ممکن است در شناخت شاخص‌ها دچار خطا شویم و این اشتباه، بیشتر زمانی رخ می‌دهد که برای شناخت شاخص‌ها به سراغ اشخاصِ به ظاهر متدین می‌رویم، غافل از اینکه شخص غیر معصوم نمی‌تواند شاخص‌های صحیح را به طور کامل در اختیار ما قرار دهد. به فرموده حضرت امیر علیه‌السلام؛ اِعرِف الحقَ تَعرِف اَهلَه (حق را بشناس تا بتوانی اهل حق را هم بشناسی) یعنی حرکت ما باید از شاخص‌ها به سمت اشخاص باشد نه بالعکس! به همین حدیث زیبا از وجود مبارک امام رضا علیه‌السلام نگاه کنید! شاخصه‌های عقلانیت و عقل کامل را تبیین فرموده‌اند. همین سخن حضرت می‌تواند به عنوان یک شاخص برای میزانِ کمال عقل در خودمان و دیگران مورد استفاده قرار بگیرد و آن وقت خواهیم دید که فاصله دیدگاه ما با معصومین علیهم‌السلام کم نیست و لازم است در بسیاری از ملاک‌ها و شاخص‌های شناخت خود و دیگران، تجدید نظر کنیم. و الامر الیکم ...] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 🌹🌱🌹🌱🌹
🥀☘🥀☘🥀 ☘🥀☘🥀 🥀☘🥀 ☘🥀 🥀 حدیث هفته ۸۳۴ امام رضا علیه‌السلام [عیون أخبار الرضا علیه السلام] بِإِسْنَادِ التَّمِیمِیِّ عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: خَیْرُ مَالِ الْمَرْءِ وَ ذَخَائِرِهِ الصَّدَقَةُ. بهترین [و ماندگارترین] ثروت برای انسان و نیکوترین ذخیره برای [دنیا و آخرت] او، صدقه است. بحارالانوار ج۹۳ ص۱۲۱ [در مورد صدقه، توجه به چند نکته مفید است؛ نکته اول: طبق روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، هر کار نیک و پسندیده‌ای، صدقه محسوب می‌شود (کُلُّ مَعرُوف صَدَقَة) به این معنا که صدقه، فقط کمک مالی نیست و هر کاری که بتواند کمکی به دیگران باشد، صدقه است حتی اگر یک کمک فکری ساده باشد. نکته دوم: طبق روایات متعدد، برترین صدقه آن است که مشمول خانواده و نزدیکان و فامیل انسان شود. این مطلب آنقدر اهمیت دارد که از برخی روایات اینگونه برمی‌آید که در صورت احتیاج خانواده و فامیل، صدقه به دیگران اصلاً پذیرفته نمی‌شود. (لا صَدَقَةَ و ذُو رَحِم مُحتاج) نکته سوم: در روایتی آمده است که دستِ دهنده، والاتر از دستِ گیرنده است و می‌توان چنین برداشت نمود که احتیاج صدقه دهنده به دادن صدقه، بیشتر از نیاز صدقه گیرنده به گرفتن صدقه است و این، بدین معناست که صدقه دهندگان باید به دنبال صدقه گیرندگان باشند و منت آنها را بکشند که صدقه ایشان را بپذیرند.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش sapp.ir/hadisehafte 🥀☘🥀☘🥀
🍀🏴🍀🏴🍀 🏴🍀🏴🍀 🍀🏴🍀 🏴🍀 🍀 حدیث هفته ۸۳۵ امام جواد علیه‌السلام وَ قَالَ [الجوادُ] علیه‌السلام: لَا تُعَاجِلُوا الْأَمْرَ قَبْلَ بُلُوغِهِ فَتَنْدَمُوا وَ لَا یَطُولَنَّ عَلَیْکُمُ الْأَمَدُ فَتَقْسُوَ قُلُوبُکُمْ وَ ارْحَمُوا ضُعَفَاءَکُمْ وَ اطْلُبُوا الرَّحْمَةَ مِنَ اللَّهِ بِالرَّحْمَةِ لَهُمْ. در انجام هيچ كارى قبل از آنكه وقتش برسد، عجله نكنيد كه پشيمان خواهيد شد و زمان انجام آن طولانى نشود كه سنگ‌دل [،ملول و خسته] خواهيد شد و به ضعيفان رحم كنيد، و با اين كار، رحمت خدا را به دست آوريد. [یعنی به ضعفاء رحم کنید تا خدا هم به شما رحم کند] بحارالانوار ج۷۵ ص۸۲ [یکی از پارامترهای اصلی موفقیت و سعادت انسان در دنیا و آخرت، این است که شخص بتواند با برنامه‌ریزی صحیح و جامع، امور زندگی خویش را پیش ببرد و هر کاری را در موقع مخصوص خودش شروع نموده و همچنین سعی کند آن را در زمان مناسب به پایان برساند. بنابراین طبق فرمایش امام جواد علیه‌السلام، بایستی از افراط و تفریط در انجام امور پرهیز کنیم و این سخن در واقع، همان "اقدام به موقع" و "برنامه‌ریزی مناسب" است که همواره مورد توصیه می‌باشد.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🍀🏴🍀🏴🍀
🌸🌱🌸🌱🌸 🌱🌸🌱🌸 🌸🌱🌸 🌱🌸 🌸 حدیث هفته ۸۳۶ امام باقر علیه‌السلام مَنْ أصابَ مالاً مِنْ غَلُولٍ أوَ رِباً أَو خِيانَةٍ أَو سرقَةٍ لَمْ يُقبـَلْ مِنـهُ فى زَكاةٍ وَ لا فى صَدَقَهٍ وَ لا فى حَجٍّ وَ لا عُمرَةٍ. هر كس مالى از راه اختلاس [و فریب دیگران] يا ربا [و سود نامشروع] يا خيانت و يا دزدى به دست آورد، مصرف آن در راه زكات واجب و صدقه و حج و عمره از وى پذيرفته نمى‌شود. امالى صدوق، ص۴۲۲ [از منظر آموزه‌های اسلام، اینکه اموال فرد از چه راهی به دست بیاید، موضوعیت داشته و مراقبت در نحوه کسب درآمد نسبت به طریقه مصرف آن، در اولویت قرار دارد. اگر این کسب، نامشروع و از راه غیر قانونی باشد، دیگر اینکه در چه راهی صرف بشود، اهمیتی نداشته و قطعاً مشروع نیست؛ حتی اگر در امور خیریه یا زیارت مثل حج یا عمره باشد. این روایت می‌تواند یکی از مستندات این قاعده باشد که؛ "هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند." یعنی نمی‌توان برای یک هدف مقدس و مشروع، از طریق نادرست و غیر شرعی بهره گرفت. این نکته در بسیاری از رفتارهای ما مصداق داشته و توجه به آن، می‌تواند به ما کمک نماید تا راه را گم نکنیم.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌸🌱🌸🌱🌸
🌷☘🌷☘🌷 ☘🌷☘🌷 🌷☘🌷 ☘🌷 🌷 حدیث هفته ۸۳۷ امیرالمؤمنین علیه‌السلام مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَللَّهِ أَصْلَحَ اَللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّاسِ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اَللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ وَ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اَللَّهِ حَافِظٌ. کسی که رابطه بین خودش و خداوند را اصلاح کند، خدا روابط بین او و مردم را سامان بخشیده و اصلاح می‌نماید و هر کس امور آخرت خویش را اصلاح کند، خداوند امور دنیای او را کفایت کرده و اصلاح می‌نماید و کسی که از درونش واعظ و نصیحت کننده‌ای برای خود داشته باشد، خداوند برای او حافظ و نگهبانی قرار خواهد داد. نهج‌البلاغه حکمت۸۹ [هر کدام از آیات قرآن و روایات معصومان علیهم‌السلام، بیان کننده قواعد و قوانین حاکم بر این عالَم است که برای هدایت انسان و انتخاب بهترین سبک زندگی تبیین شده است. حضرت امیر علیه‌السلام در این روایت زیبا به سه مورد از این قوانین اشاره نموده‌اند. با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های هر انسانی، چگونگی روابط او با دیگران و نوع تعامل با مردم است، امیرالمؤمنین علیه‌السلام طریقه ساماندهی به آن را اصلاح رابطه با خداوند بیان فرموده‌اند. این مطلب، یک رابطه و سنت الهی است که در عین حال، دارای رابطه منطقی و طبیعی نیز هست؛ چرا که اگر کسی رابطه خویش را با خدا اصلاح نماید، به این معناست که طبق احکام و دستورات خداوند عمل می‌کند و خود را مقید به احترام و مراعات حقوق دیگران می‌داند و طبیعتاً چنین شخصی نزد مردم دارای محبوبیت و مقبولیتِ ویژه خواهد بود. همچنین این روایت، اشاره به دو موضوع دیگر نیز دارد که می‌توان از آنها جهت انتخاب شیوه صحیح و واقعی در زندگی استفاده نمود.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌷☘🌷☘🌷
💐🍃💐🍃💐 🍃💐🍃💐 💐🍃💐 🍃💐 💐 حدیث هفته ۸۳۸ امام باقر علیه‌السلام مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ مُوسَى بْنِ سَعْدَانَ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْقَاسِمِ عَنْ عَبْدِ اَلْقَهَّارِ عَنْ جَابِرٍ اَلْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَحْيَا حَيَاتِی وَ يَمُوتَ مِيتَتِی وَ يَدْخُلَ اَلْجَنَّةَ اَلَّتِی وَعَدَنِيهَا رَبِّی وَ يَتَمَسَّكَ بِقَضِيبٍ غَرَسَهُ رَبِّی بِيَدِهِ، فَلْيَتَوَلَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ أَوْصِيَاءَهُ مِنْ بَعْدِهِ فَإِنَّهُمْ لاَ يُدْخِلُونَكُمْ فِي بَابِ ضَلاَلٍ وَ لاَ يُخْرِجُونَكُمْ مِنْ بَابِ هُدًى فَلاَ تُعَلِّمُوهُمْ فَإِنَّهُمْ أَعْلَمُ مِنْكُمْ وَ إِنِّی سَأَلْتُ رَبِّی أَلاَّ يُفَرِّقَ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ اَلْكِتَابِ حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ هَكَذَا وَ ضَمَّ بَيْنَ إِصْبَعَيْهِ. هر كه را خوش آيد كه همانند من زندگى كند و همچون من بميرد و در بهشتى كه خدا مرا وعده داده است وارد شود و به درختی كه پروردگارم بدست قدرت خود كاشته است دست آويزد، بايد ولایت و سرپرستی على بن ابى طالب علیه‌السلام و اوصیاء و جانشينان بعد از او را بپذیرد، زيرا آنها به هیچ عنوان باعث گمراهی شما نخواهند شد و هيچ‌گاه شما را از مسیر هدايت و سعادت خارج نخواهند نمود. اینگونه نیست که شما به ايشان چیزی ياد بدهيد بلکه آنها از شما داناتر هستند زیرا من از پروردگارم خواسته‌ام كه ميان آنها و قرآن جدائى نيندازد تا سر حوض کوثر بر من وارد شوند [و برای توضیح بیشتر این مطلب فرمودند] -اين چنين- و دو انگشت (سبابه) خود را بهم چسباندند. [یعنی همانطور که این دو انگشت من به هم چسبیده‌اند، اهل بیت علیهم‌السلام به قرآن متصل هستند و بین آنها کوچکترین فاصله‌ای نیست.] کافی ج۱ ص۲۰۹ [پذیرش ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام فقط به زبان نیست بلکه اصل آن، در اطاعت همه جانبه در گفتار و رفتار است و چنین اطاعتی در گرو شناخت شخصیت و سیره آن بزرگوار است. مطالعه سیره و سخنان و احادیث ایشان می‌تواند کمک بسزایی در کسب این معرفت باشد.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 💐🍃💐🍃💐
🌹🍀🌹🍀🌹 🍀🌹🍀🌹 🌹🍀🌹 🍀🌹 🌹 حدیث هفته ۸۳۹ پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله الرَّجُلُ راعٍ عَلى أهلِ بَيتِهِ و هُو مَسؤولٌ عَنهُم و المَرأةُ راعِيَةٌ عَلى بَيتِ بَعلِها و وُلْدِهِ و هِي مَسؤولَةٌ عَنهُم. مرد، سرپرست و مسئول خانواده خويش است و درباره آنها بايد پاسخگو باشد و زن، سرپرست خانه و فرزندان شوهر خود است و درباره آنها بايد پاسخ بدهد. تَنبیهُ الخَواطِر و نُزهَةُ النَّواظِر (مجموعه وَرّام) ج۱ ص۶ [با توجه به آیات و روایاتِ مربوط به امر به معروف و نهی از منکر، همه انسانها در مقابل رفتار دیگران که در جوامع انسانی بُروز پیدا می کند، مسئول هستند و نباید از کنار آنها بی‌تفاوت بگذرند؛ چرا که محیطهای عمومی برای همه افراد حاضر در آن محیط، اثرگذار است بنابراین همه آنها باید پاسخگوی اعمالی که در آن رخ می‌دهد، باشند. این بی‌تفاوت نبودن، یک امر عقلایی و عرفی است و در تمام جوامع بشری جاری است که البته بسته به عقاید و قوانین حاکم بر هر جامعه، حدود و موازین آن متفاوت خواهد بود. اما اسلام در مورد خانواده به صورت ویژه به این موضوع پرداخته و کأنه مسئولیت مضاعفی برای آن قائل شده است. طبق آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا» (ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خودتان و خانواده خویش را از آتش دوزخ محافظت کنید. تحریم/۶)، هیچ کس نمی‌تواند بگوید؛ من در برابر اعمال و رفتار خانواده خود مسئولیتی ندارم! بلکه موضع انسان در خانواده، یک موضع کاملاً فعال و تأثیرگذار است. روایت فوق نیز به خوبی این مطلب را بیان نموده و متذکر مسئولیت خاص مرد و زن در محیط خانواده شده است. اگر کمی درباره میزان اثر گذاری محیط خانواده بر افکار و عقاید و نهایتاً بر سرنوشت تک تک اعضای خانواده تأمل داشته باشیم، این موضع اسلام را کاملاً بجا دانسته و تأیید خواهیم کرد. همچنین اگر بررسی نمائیم که تربیت شکل گرفته در خانواده، چقدر بر سرنوشت جامعه در همه جهات مؤثر خواهد بود، آن‌وقت این موضع اسلام را تقویت نموده و خود را ملزم به رعایت حداکثری درباره آن خواهیم نمود. پس بیائیم درباره رفتار افراد خانواده خویش بی‌تفاوت نباشیم ..] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌹🍀🌹🍀🌹
🌳◾️🌳◾️🌳 ◾️🌳◾️🌳 🌳◾️🌳 ◾️🌳 🌳 حدیث هفته ۸۴۰ امیرالمؤمنین علیه‌السلام أصـْلِـحِ الْمُسىءَ بِحُسْنِ فِعـالِكَ وَ دُلَّ عَلَى الْخَيْرِ بِجَميلِ مَقالِكَ. انسان‌های گناهکار را به وسيله كارِ نيك و عمل صالحِ خویش اصـلاح كن و با سخن زيبايت ديگران را به كار خير و نیک رهنمون باش. غررالحكم و دررالکلم ج۱ ص۹۵ [یکی از مسائلی که همه جوامع با هر آیین و فرهنگ با آن مواجه هستند، بحث امر به معروف و نهی از منکر است که یک تکلیف عقلایی اجتماعی است. البته طبیعی است که مصادیق معروف و منکر در هر جامعه متفاوت باشد که بستگی به عقاید و قوانین هر کشور دارد و ممکن است روشها و ضوابط اجرای آن نیز در جوامع مختلف با یکدیگر تفاوتهایی داشته باشد ولی اصل آن یک امر عقلایی است که مورد پذیرش همه انسانهای عاقل قرار گرفته است. یکی از حکمت‌های این مساله، تأثیر متقابل رفتار و گفتار انسانها بر یکدیگر در محیط‌های مشترک اجتماعی است که روان‌شناسان و جامعه‌شناسها در جای خود به آن پرداخته‌اند. در این کلام زیبا و حکیمانه حضرت امیر - سلام‌ الله‌ علیه - به دو نکته اساسی در باب امر به معروف و نهی از منکر اشاره شده که به نظر می‌رسد بهترین و مؤثرترین شیوه برای این امر مهم است؛ یکی اینکه در درجه اول با عمل و رفتار صحیح خودمان، دیگران را امر به معروف کنیم و دیگر اینکه با بهترین و زیباترین کلمات، دیگران را به کار خیر دعوت نماییم. چنانچه همین دو نکته در این مساله رعایت شود، در اکثر موارد، نیازی به روشهای دیگر و بقیه مراحل امر به معروف و نهی از منکر نخواهد بود. فراموش نکنیم؛ این موضوع آنقدر اهمیت دارد که حتی امام معصوم علیه‌السلام، خود و خانواده‌اش را فدای آن می‌کند! پس بیشتر بیاندیشیم ..] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌳◾️🌳◾️🌳
🏴☘🏴☘🏴 ☘🏴☘🏴 🏴☘🏴 ☘🏴 🏴 حدیث هفته ۸۴۱ امام حسین علیه‌السلام قال [الله تعالی فی کتابه] 《الْمُؤْمِنُون و الْمُؤْمِناتُ بعْضُهُمْ أوْلِياءُ بعْضٍ يأْمُرُون بِالْمعْرُوفِ و ينْهوْن عنِ الْمُنْكرِ》 (توبه/۷۱) فبدأ اللّهُ بِالْأمْرِ بِالْمعْرُوفِ و النّهْيِ عنِ الْمُنْكرِ فرِيضةً مِنْهُ لِعِلْمِهِ بِأنّها إِذا أُدِّيتْ و أُقِيمت اِسْتقامتِ الْفرائِضُ كُلُّها هيِّنُها و صعْبُها و ذلِك أنّ الْأمْر بِالْمعْرُوفِ و النّهْي عنِ الْمُنْكرِ دُعاءٌ إِلى الْإِسْلامِ معَ ردِّ الْمظالِمِ و مُخالفةِ الظّالِمِ. [خداوند متعال در قرآن] می‌فرمايد: «مردان و زنان با ایمان، ولیّ (و یار و یاور و دوست) یکدیگرند؛ امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند.» [توبه/۷۱] و خداوند سخن خویش را با "امر به معروف و نهى از منكر" به عنوان يك فريضه از جانب خود آغاز كرده [و سپس در دنباله آیه، سخن از نماز و زکات را آورده است] چرا كه می‌دانست اگر اين فريضه به اجرا درآيد و برپا گردد، واجبات ديگر اعم از امور سهل و آسان یا مسائل مشکل و دشوار برپا و اجرا خواهد شد؛ اين به خاطر آن است كه "امر به معروف و نهى از منكر"، دعوت به اسلام و طریق حق است همراه اینکه حقوق ستمدیدگان را بازمی‌ستاند و با ستمگران به مخالفت برمی‌خیزد. تحف‌العقول ص۲۳۷ [امام حسین علیه‌السلام در این سخن نورانی، ضمن مطرح نمودن استناد قرآنی بحث "امر به معروف و نهی از منکر"، به اولویت و تقدم آن از منظر قرآن کریم نسبت به فرائض دیگر پرداخته و مهمترین اثر آن را نیز ایجاد زمینه برای اجرای واجبات الهی و برپایی عدالت در جامعه دانسته‌اند. کسانی که به دنبال رفع تبعیض و اجرای عدالت در جامعه هستند باید بدانند که این امر مهم با احیای صحیح و کامل امر به معروف و نهی از منکر در تمام سطوح اجتماع رخ خواهد داد. بنابراین افرادی که با تعطیل نمودن برخی واجبات یا انجام اموری که باعث ایجاد وهن و بغض نسبت به دین و تشیع می‌شود، به دنبال برپایی عدالت در جامعه هستند، سخت در اشتباه بوده و بالعکس مسیر اجرای عدالت را طولانی و سخت‌تر خواهند نمود چونکه بخش زیادی از توان و انرژی جامعه را در جهت اصلاح همین مسیر غلط صرف نموده و امکان بیشتری برای ظلم و تعدی ستمگران و فرصت طلبانِ خائن فراهم می‌کنند! مطالبات صریح و شفاف از راههای شرعی و قانونی از مسئولین تراز بالای کشور تا پایین‌ترین سطوح اجتماع، بهترین و مؤثرترین طریق اصلاح و رشد در جامعه است ضمن اینکه بعد از مدتی، بازدارندگی وسیعی برای مسئولین و مردم ایجاد خواهد کرد که در سایه آن، مسیر پیشرفت نیز هموارتر خواهد شد. فاعتبروا یا اولی الالباب ..] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🏴☘🏴☘🏴
🌿🍂🌿🍂🌿 🍂🌿🍂🌿 🌿🍂🌿 🍂🌿 🌿 حدیث هفته ۸۴۲ امیرالمؤمنین علیه‌السلام عَنْ سُوَیْدِ بْنِ غَفَلَةَ قَالَ: قَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ علیه‌السلام: إِنَّ ابْنَ آدَمَ إِذَا کَانَ فِی آخِرِ یَوْمٍ مِنْ أَیَّامِ الدُّنْیَا وَ أَوَّلِ یَوْمٍ مِنْ أَیَّامِ الْآخِرَةِ مُثِّلَ لَهُ مَالُهُ وَ وَلَدُهُ وَ عَمَلُهُ. فَیَلْتَفِتُ إِلَی مَالِهِ فَیَقُولُ: وَ اللَّهِ إِنِّی کُنْتُ عَلَیْکَ حَرِیصاً شَحِیحاً، فَمَا لِی عِنْدَکَ؟ فَیَقُولُ: خُذْ مِنِّی کَفَنَکَ. قَالَ: فَیَلْتَفِتُ إِلَی وَلَدِهِ، فَیَقُولُ: وَ اللَّهِ إِنِّی کُنْتُ لَکُمْ مُحِبّاً وَ إِنِّی کُنْتُ عَلَیْکُمْ مُحَامِیاً، فَمَا ذَا لِی عِنْدَکُمْ؟ فَیَقُولُونَ نُؤَدِّیکَ إِلَی حُفْرَتِکَ نُوَارِیکَ فِیهَا. قَالَ: فَیَلْتَفِتُ إِلَی عَمَلِهِ فَیَقُولُ: وَ اللَّهِ إِنِّی کُنْتُ فِیکَ لَزَاهِداً وَ إِنْ کُنْتَ عَلَیَّ لَثَقِیلًا، فَمَا ذَا عِنْدَکَ؟ فَیَقُولُ: أَنَا قَرِینُکَ فِی قَبْرِکَ وَ یَوْمِ نَشْرِکَ حَتَّی أُعْرَضَ أَنَا وَ أَنْتَ عَلَی رَبِّکَ. قَالَ: فَإِنْ کَانَ لِلَّهِ وَلِیّاً أَتَاهُ أَطْیَبَ النَّاسِ رِیحاً وَ أَحْسَنَهُمْ مَنْظَراً وَ أَحْسَنَهُمْ رِیَاشاً. فَقَالَ: أَبْشِرْ بِرَوْحٍ وَ رَیْحَانٍ وَ جَنَّةِ نَعِیمٍ وَ مَقْدَمُکَ خَیْرُ مَقْدَمٍ، فَیَقُولُ لَهُ: مَنْ أَنْتَ؟ فَیَقُولُ: أَنَا عَمَلُکَ الصَّالِحُ، ارْتَحِلْ مِنَ الدُّنْیَا إِلَی الْجَنَّةِ. در آخرين روز از ایام دنيا و نخستين روز از ایام آخرت، مال و ثروت، فرزندان [و نزدیکان] و عمل و کردار انسان برای او ممثل و مجسم مى‌شوند. پس او به مال خود رو کرده و مى‌گويد: به خدا سوگند كه من دربارۀ تو حريص بودم و [در خرج نمودن تو] بخل مى‌ورزيدم، اكنون تو براى من چه آورده‌اى‌؟ مال مى‌گويد: فقط می‌توانی كفن خود را از من برگيری! آن‌گاه رو به فرزندان [و نزدیکان] خود مى‌كند و مى‌گويد: به خدا سوگند كه من شما را دوست مى‌داشتم و از شما حمايت مى‌كردم، اکنون چه كارى براى من مى‌توانيد انجام دهيد؟ آنها مى‌گويند: تنها می‌توانیم به سوى قبرت ببریم و تو را در آن، پنهان کنیم! [تا موجب اذیت دیگران نباشی] سپس به سوى عملش روى آورده و مى‌گويد: به خدا سوگند كه من نسبت به تو بى‌رغبت بودم و تو بر من سنگين بودى، تو براى من چه دارى‌؟ مى‌گويد: من در قبر و تا روزى كه دوباره زنده می‌شوى، همراه تو هستم تا وقتى كه من و تو بر پروردگارت عرضه شويم. حضرت در ادامه فرمودند: اگر او از دوستان خدا باشد، خوش‌بوترين، زیباترين و خوش‌پوش‌ترين موجودات نزد او مى‌آيد و مى‌گويد: مژده باد به تو؛ راحتى، عطر و بهشت همراه با نعمتهای فروان، آمدن تو بهترين آمدن است. [به جایگاه و منزل خود خوش آمدی] مؤمن به او مى‌گويد: تو كيستى‌؟ او مى‌گويد: من عملِ صالح تو هستم، از دنيا به سوى بهشت كوچ كن. کافی ج۳ ص۲۳۱ [تنها سرمایه انسان، عُمر و فرصتی است که خداوند تنها یک مرتبه در اختیار او قرار می‌دهد و اصلاً قابل نگهداشتن یا بازگرداندن نیست و فقط می‌توان آن را تبدیل به چیز دیگری نمود. دقیقاً ارزش این سرمایه به آن چیزی است که انسان در عوض صرف آن به دست می‌آورد و اینکه تا کجا می‌تواند نیازهای انسان را برطرف کند، بسیار حائز اهمیت است به طوری که مهم‌ترین مساله انسان در طول حیاتش، همین مطلب است. پس لازم است درباره جایگزین این سرمایه که به انتخابهای ما بستگی دارد، بیشتر بیاندیشیم.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌿🍂🌿🍂🌿
🌷🌱🌷🌱🌷 🌱🌷🌱🌷 🌷🌱🌷 🌱🌷 🌷 حدیث هفته ۸۴۳ امام رضا علیه‌السلام لَو لَم یخَوِّفِ اللّهُ النّاسَ بِجَنّةٍ و نارٍ، لَکانَ الواجِبُ أن یطیعوهُ و لا یعصوهُ؛ لِتَفَضُّلِهِ علَیهِم و إحسانِهِ إلَیهِم و ما بَدأهُم بهِ مِن إنعامِهِ الَّذی ما استَحَقّوهُ. اگر خداوند مردم را به بهشت و جهنم هم وعده و وعید نمى‌داد، باز هم لازم بود که از او اطاعت کنند و معصیت او را انجام ندهند؛ زیرا به آنان تفضل و نیکى فرموده و نعمت‌هایش را در اختیارشان گذاشته است، بدون آنکه [به سبب انجام عملى] استحقاق آن را داشته باشند. عیون أخبار الرضا ع ج۲ ص۱۸۰ [هر انسانی با بررسی احوال و زندگی خویش درمی‌یابد که از ابتدای خلقتش، بسیاری از نعمتها در اختیار او بوده است بدون اینکه برای آنها کاری انجام داده باشد؛ از اصل وجود و هستی خود و توانائیهای جسمی و روحی گرفته تا پدر و مادر و تغذیه و رسیدگی توسط آنها و ...، که تعداد آنها نامحدود بوده و خداوند نیز در قرآن به این حقیقت اشاره فرموده است؛ 《وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا》 (و اگر نعمتهای خدا را بشمارید، هرگز نمی‌توانید آنها را احصاء کنید) <نحل/۱۸> هر کس به این واقعیت هستی خویش توجه نماید و آنها را از طرف خداوند و خالق خود بداند، دیگر منتظر امر و نهی الهی نمی‌ماند و با تمام وجود او را دوست داشته و اطاعت خواهد نمود. گاهی لازم است درباره خودمان و آنچه در اطراف ما اتفاق افتاده تا به این موقعیت کنونی برسیم، بیشتر بیاندیشیم.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌷🌱🌷🌱🌷
🥀🍃🥀🍃🥀 🍃🥀🍃🥀 🥀🍃🥀 🍃🥀 🥀 حدیث هفته ۸۴۴ امام باقر علیه‌السلام أَبُو عَلِیٍّ الْأَشْعَرِیُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ النَّضْرِ عَنْ أَبِی إِسْمَاعِیلَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ علیه‌السلام: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنَّ الشِّیعَةَ عِنْدَنَا کَثِیرٌ. فَقَالَ: فَهَلْ یَعْطِفُ الْغَنِیُّ عَلَی الْفَقِیرِ وَ هَلْ یَتَجَاوَزُ الْمُحْسِنُ عَنِ الْمُسِیءِ وَ یَتَوَاسَوْنَ؟ فَقُلْتُ: لَا. فَقَالَ: لَیْسَ هَؤُلَاءِ شِیعَةً، الشِّیعَةُ مَنْ یَفْعَلُ هَذَا. يكى از ياران امام باقر عليه‌السلام به آن حضرت گفت: جان من به قربان شما، شيعيان در منطقه ما زياد هستند. حضرت فرمودند: آيـا اغنیاء از آنان بر فقراء مهر مى ورزند؟ و آیا شخص نيكوكار از بدكار مى‌گذرد؟ و آیا مواسات و همکاری و بذل و بخشش مالى به یکدیگر دارند؟ گفتم: خير! حضرت فرمودند: اينان شيعه نيستند! شيعه كسى است كه چنين باشد. کافی ج۲ ص۱۷۲ [در بسیاری از روایات مانند همین حدیث، صفات و نشانه‌های شخص مسلمان یا شیعیان به صورت تفصیلی یا موردی تبیین شده است تا کسانی که ادعای اسلام و تشیع دارند، بدانند؛ مسلمان بودن و شیعه بودن تنها به اسم و ادعا نیست بلکه شرایط و نشانه‌هایی دارد که انسان بایستی آراسته به آنها باشد تا ادعایش پذیرفته شود.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🥀🍃🥀🍃🥀
🌳🍁🌳🍁🌳 🍁🌳🍁🌳 🌳🍁🌳 🍁🌳 🌳 حدیث هفته ۸۴۵ امام حسن مجتبی علیه‌السلام سُئِلَ [الحسنُ بنُ علیّ] علیه‌السلام عَنِ الْبُخْلِ. فَقَالَ: هُوَ أَنْ یَرَی الرَّجُلُ مَا أَنْفَقَهُ تَلَفاً وَ مَا أَمْسَکَهُ شَرَفاً. از امام حسن مجتبی علیه‌السلام درباره بُخل سؤال شد. حضرت در جواب فرمودند: معنای آن چنین است که انسان آنچه را به دیگری کمک و انفاق کند، فکر نماید که از دست داده و تلف شده است و آنچه را ذخیره کرده و نگه داشته است، خیال کند برایش می‌ماند و موجب شخصیت و شرافت او خواهد بود! بحارالانوار ج۷۵ ص۱۱۳ [گاهی تصورات ما از موضوعات مختلف، بر خلاف واقعیت‌های موجود در هستی بوده و لازم است اصلاح شود تا موجبات سعادت حقیقی ما را در دنیا و آخرت فراهم نماید. غفلت ما از هدف اصلی خلقت‌مان و توجه بیش از حد به دنیا و مسائل مادی، باعث اتخاذ رویکردهای غلط در زندگی می‌شود و در نهایت عمر با ارزش و فرصت طلایی زندگی را از دست خواهیم داد. احادیث معصومان علیهم السلام از بهترین منابع برای شناخت واقعیت‌های هستی و خروج از غفلت است.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌳🍁🌳🍁🌳
🌾🍃🌾🍃🌾 🍃🌾🍃🌾 🌾🍃🌾 🍃🌾 🌾 حدیث هفته ۸۴۶ امام حسین علیه‌السلام لَوْلاَ ثَلاَثَةٌ، مَا وَضَعَ ابْنُ آدَمَ رَأسَهُ لِشَیْ‏ءٍ؛ اَلْفَقْرُ وَ الْمَرَضُ وَ الْمَوتُ. اگر سه چیز نبود، انسان سرش را در برابر هیچ چیز فرود نمی‏‌آورد؛ فقر و تنگ‏دستی، بیماری و مرگ. نزهة‌الناظر و تنبیه‌الخاطر ص۸۵ [یکی از عوامل سقوط و انحطاط انسان، غرور و خودبینی است. همین تکبر باعث رانده شدن ابلیس از درگاه الهی شد! به جهت اینکه آدمی گرفتار غرور و گردن‌کشی نشود، خداوند گاهی او را دچار فقر می‌نماید تا بفهمد؛ مال و ثروت برای او ماندگار نیست و نباید به واسطه آن به دیگران فخر بفروشد. گاهی او را به مرض و بیماری گرفتار می‌کند تا بداند؛ سلامتی و قوت بازو همیشگی نیست و نمی‌تواند به آن تکیه نماید و در نهایت مرگ را بر سر راه او قرار داده بلکه متوجه بشود؛ دنیا ماندنی نیست و بایستی به دنبال چیزهایی برود که برای او باقی می‌ماند و در سرای آخرت منافعش را تأمين می‌کند.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌾🍃🌾🍃🌾