eitaa logo
حدیث هفته
390 دنبال‌کننده
14 عکس
1 ویدیو
0 فایل
🌹امام رضا علیه‌السلام: فان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا🌹 آیدی ادمین کانال جهت پیشنهادات، انتقادات و ...؛ @Dr_Hossein_Ghafouri
مشاهده در ایتا
دانلود
☘🥀☘🥀☘ 🥀☘🥀☘ ☘🥀☘ 🥀☘ ☘ حدیث هفته ۸۵۸ حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ زَیْنَبَ بِنْتِ عَلِیٍّ علیه‌السلام قَالَتْ: قَالَتْ فَاطِمَةُ علیهاالسلام فِی خُطْبَتِهَا: ... فَفَرَضَ اللهُ ... العَدلَ تَسکیناً لِلقُلوب. خداوند عدالت را براى آرامش دل‌ها، واجب كرد. علل الشرایع ج۱ ص۲۴۸ [انسان‌ها بیش از آنکه به آسایش نیاز داشته باشند، به آرامش نیاز دارند و یکی از اموری که در تأمین آرامش افراد بسیار حائز اهمیت است، بحث عدالت است. البته وقتی این عدالت باعث آرام گرفتن قلوب است که در همه ابعاد آن؛ اعم از فردی و اجتماعی و از طرف همه اعضای یک جامعه و اجتماعات کوچک و بزرگ خصوصاً بزرگان و مسئولین آنها رعایت شود و سعی و تلاش همگان در تحقق واقعی آن به کار گرفته شود. در روایات نیز به آثاری مثل؛ نزول رحمت و برکت، آباد شدن شهرها و اصلاح امور مردم برای عدالت اشاره شده که نشان می‌دهد اجرای عدالت در جامعه، نه تنها باعث آرامش روحی افراد می‌شود، بلکه زمینه آسایش دنیوی را نیز فراهم می‌نماید. بدیهی است زمانی که ثروت‌های یک جامعه به صورت عادلانه تقسیم شود و قضاوت بین اشخاص بر اساس عدل صورت پذیرد و هر کس به حق خویش بر اساس عدالت قانع باشد و حتی در روابط بین افراد و گروه‌های مختلف نیز به این مهم توجه شود و رعایت آن سعی همگان باشد و مردم شاهد تبعیض‌های گوناگون در عرصه‌های مختلف نباشند، هم آرامش و هم آسایش جامعه در حد قابل قبولی تأمین خواهد شد. این مطلب در درجه نخست بایستی از سوی حاکمان و مسئولین جامعه و در درجه بعد از سوی بزرگان و قضاوت کنندگان و در پایان از طرف توده مردم مورد عنایت و توجه قرار گیرد تا مؤثر واقع شود.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte ☘🥀☘🥀☘
🌾🍃🌾🍃🌾 🍃🌾🍃🌾 🌾🍃🌾 🍃🌾 🌾 حدیث هفته ۸۵۹ امیرالمؤمنین علیه‌السلام إِنَّ عُمْرَكَ وَقْتُكَ اَلَّذِي أَنْتَ فِيهِ؛ مَا فَاتَ مَضَى وَ مَا سَيَأْتِيكَ فَأَيْنَ؟ قُمْ فَاغْتَنِمِ اَلْفُرْصَةَ بَيْنَ اَلْعَدَمَيْنِ. عمر و فرصت تو، همین زمانی است که در آن قرار داری [زمان حال]، گذشته تمام شد و آینده، کجاست؟ [هنوز نیامده!] پس هر اقدامی مد نظر توست، در بین این دو زمان معدوم [گذشته‌ای که تمام شده و آینده‌ای که هنوز نیامده] انجام بده و زمان حال را [که در آن قرار داری] غنیمت بدان. غررالحکم و دررالکلم ج۱ ص۲۲۲  [این فرمایش حضرت امیر علیه‌السلام، اشاره به ایده "زندگی در لحظه" یا همان "توجه آگاهی" است که روانشناسان برای غرق نشدن در افکار پراکنده و جلوگیری از حواس پرتی و انجام با کیفیت امور زندگی، به افراد توصیه می‌نمایند. این شیوه باعث سلامت جسم و روان می‌شود به دلیل اینکه انسان را از غَمّ (غصه‌ی مشکلات و کمبودهای موجود) و هَمّ (غصه‌ی مشکلات و کمبودهای آینده) دور نگه می‌دارد. همچنین سبب بهبود روابط اجتماعی، انجام راحت‌تر کارهای روزمره، بروز خلاقیت در فعالیت‌های زندگی و در مجموع لذت بیشتر از زندگی و بالا بردن سطح کیفیت آن خواهد شد که مطمئناً موفقیت‌های انسان را در زمینه‌های مختلف ارتقاء می‌دهد. البته این، به معنای عبرت نگرفتن از گذشته و عدم برنامه‌ریزی برای آینده نیست که هر کدام از این موارد در جای خویش نیکوست، بلکه به معنای جلوگیری از تأثیر افکار منفیِ مربوط به گذشته یا آینده در انجام کارهای زمان حال است.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌾🍃🌾🍃🌾
🌿🍂🌿🍂🌿 🍂🌿🍂🌿 🌿🍂🌿 🍂🌿 🌿 حدیث هفته ۸۶۰ امیرالمؤمنین علیه‌السلام اَلْحِكْمَةُ ضَالَّةُ اَلْمُؤْمِنِ فَخُذِ اَلْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ اَلنِّفَاقِ. علم و حکمت گمشده اهل ایمان است، پس دانش و حکمت را بیاموزید ولو اینکه نزد اهل نفاق باشد. نهج‌البلاغه حکمت۸۰ [این فرمایش حضرت امیر سلام الله علیه، بر اهمیت علم‌آموزی و تواضع در فراگیری آن اشاره و تأکید دارد که در دنیای امروز بهتر می‌توان علت این همه تأکید و سفارش دین اسلام را به آموختن و افزایش آگاهی متوجه شد. چنانکه به دیگر آموزه‌های اسلام در این خصوص نگاه کنیم که دستور به آموزش و فراگیری علم و آگاهی دارند حتی اگر نزد مشرک یا کافر باشد، به این نکته نیز رهنمون می‌شویم که نبایستی نگاه ما به افراد، صفر و صد یا به تعبیر روانشناسان، سیاه و سفید باشد بلکه باید نگاه صفر تا صدی و معدلی به اشخاص داشته باشیم. توجه به این مطلب، ضمن اینکه بهره‌برداری ما را از دیگر انسان‌ها افزایش می‌دهد و زمینه تعامل و گفتگو را فراهم می‌سازد، ما را از تعصب بیجا در مورد دیگران نجات داده و باعث می‌شود نگاه‌مان به اطراف و اشخاص، واقع‌بینانه شود. هر کس نگاه واقع‌بینانه‌تری به مسائل داشته باشد، می‌تواند مؤثرتر واقع شود.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌿🍂🌿🍂🌿
🍀🏴🍀🏴🍀 🏴🍀🏴🍀 🍀🏴🍀 🏴🍀 🍀 حدیث هفته ۸۶۱ حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها قالَ لی رَسولُ اللّه صلی الله علیه و آله: یا فاطِمَةُ، مَن صَلّی عَلَیکِ، غَفَرَ اللّهُ لَهُ وَ ألحَقَهُ بی حَیثُ کنتُ مِنَ الجَنَّةِ.  رسول خدا صلی الله علیه و آله به من فرمودند: ای فاطمه، هر کس بر تو درود و صلوات بفرستد، خداوند او را می‌آمرزد و در هر جای بهشت که باشم، او را به من ملحق می‌سازد. کشف الغمّة ج۲ ص۹۸ [اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ. اینکه پیامبر مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله، در مورد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چنین جمله‌ای فرموده‌اند و قیدی نیز برای آن ذکر نکرده‌اند که چنین عرض ارادت ساده‌ای به محضر آن بزرگوار، می‌تواند برای فرستنده صلوات چنان رشد و تکاملی ایجاد نماید که علاوه بر آمرزش گناهان، او را همنشین برترین خلق خدا یعنی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله قرار دهد، نشان دهنده جایگاه عظیم و والای آن حضرت و مکتب خاص ایشان است. اگر حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فقط همین جمله را در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها فرموده باشند، جهت تبیین عظمت و جایگاه خاص آن حضرت کفایت می‌کرد و بیان کننده لزوم تمسک به مکتب حضرت فاطمه سلام الله علیها برای ماست و همین جایگاه است که ایشان را الگوی امام زمان علیه‌السلام و حجت خدا بر ائمه اطهار علیهم السلام قرار داده است و نهایتاً تمام کننده حجت خدا بر همه خلایق است که می‌توان مکاتب حق و باطل را به وسیله آن شناخت.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🍀🏴🍀🏴🍀
🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 حدیث هفته ۸۶۲ امیرالمؤمنین علیه‌السلام مَنِ اِدَّعَى مِنَ اَلْعِلْمِ غَايَتَهُ، فَقَدْ أَظْهَرَ مِنْ اَلْجَهْلِ نِهَايَتَهُ. هر کس ادعای بالاترین درجات علم و دانستن را داشته باشد، در حقیقت در حال آشکار نمودن نهایتِ نادانی و حماقتِ خویش است. غررالحکم و دررالکلم ج۱ ص۶۶۷  [این سخن حضرت امیر "سلام‌ الله‌ علیه" ظاهراً شامل برخی افراد می‌شود که دائماً در حال ابراز و به رخ کشیدن دانسته‌های خویش برای دیگران هستند و در همه یا بیشتر موضوعات، خود را صاحب نظر دانسته و معلومات خویش را دقیق‌تر و بالاتر از بقیه می‌پندارند! شاید بتوان این حالت را یکی از شُقوق بیماری خودشیفتگی یا نارسیسیم در روانشناسی دانست که در آن، افراد با شدت خودخواهی روبرو بوده و دچار خودمحوری بیش از حد می‌باشند. 《خودشیفتگی با احساس قابل‌توجهی از خود مهم‌پنداری، عدم همدلی نسبت به دیگران، نیاز به تحسین بیش از حد و این باور که فرد منحصر به فرد بوده و شایسته برخوردی ویژه است، مشخص می‌شود.》(الهام زمانی، مقاله "خودشیفتگی چیست و فرد خودشیفته چه ویژگی‌هایی دارد؟") ظاهراً در این روایت، جهل در مقابل عقل است و امام علیه‌السلام به صراحت این خصوصیت را درجه بالایی از نادانی و حماقت معرفی می‌کنند، شاید به دلیل اینکه هیچ‌گاه انسان غیر معصوم نمی‌تواند ادعای نهایت علم یا صفات دیگر را داشته باشد چونکه همیشه افرادی داناتر و بالاتر از او هستند ولو اینکه در برخی زمینه‌ها موفق‌تر باشند. تفکر در احوال و ضعف‌های وجودی و ذاتی انسان، می‌تواند به این افراد کمک کند که موقعیت واقعی خود را در بین دیگران بیابند و سعی کنند حد خویش را نگهدارند و اما برای دیگران، از جمله راه‌های مواجهه با این افراد، شناخت و رعایت حدود و مرزهای معرفتی و رفتاری با آنهاست و در برخی موارد، رها کردن ایشان به حال خودشان و دوری گزیدن از این اشخاص است.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌸🌱🌸🌱🌸
🌹☘🌹☘🌹 ☘🌹☘🌹 🌹☘🌹 ☘🌹 🌹 حدیث هفته ۸۶۳ امیرالمؤمنین علیه‌السلام مَنْ لَهِجَ قَلْبُهُ بِحُبِّ اَلدُّنْيَا، اِلْتَاطَ قَلْبُهُ مِنْهَا بِثَلاَثٍ؛ هَمٍّ لاَ يُغِبُّهُ وَ حِرْصٍ لاَ يَتْرُكُهُ وَ أَمَلٍ لاَ يُدْرِكُهُ. هر كس دلش به عشق دنيا شيفته شد، سه چيز از او جدا نخواهد شد؛ ۱. غم و اندوهى كه او را رها نمی‌كند و ۲. حرص و زیاده‌خواهی كه او را ترک نمی‌نمايد و ۳. آرزوهایی که هیچ وقت به آنها نخواهد رسید. نهج‌البلاغه حکمت۲۲۸ [دنیاخواهی و به دنبال مطامع دنیوی رفتن، از نظر اسلام مطرود نیست بلکه کسبِ حلال به عنوان ۹۰ درصد از دین از سوی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بیان شده است، اما اینکه تمام همت و انرژی انسان صرف به دست آوردن دنیا شود به طوری‌که دلبستگی زیاده از حد و تمام عیار نسبت به دنیا برای او ایجاد کند، مذموم و مطرود دین است چراکه زندگی دنیا، تنها شروعِ راه و مهم‌ترین گذرگاه برای تکامل و ساختن جهان ابدی اوست؛ پس پرداختن کامل به آن در دوران کوتاه مدت عمر دنیوی، خُسران محض است و لازم است با استعانت از عقل و وحی، بهترین مسیر و شیوه‌ی زندگی در آن انتخاب و بدان عمل شود. حال اگر کسی شیفته دنیا شده و تمام وقت و انرژی خویش را صرفاً برای آن در نظر بگیرد، طبق فرمایش حضرت امیر علیه‌السلام، گرفتار سه آفت و بلا می‌شود؛ اول اینکه همواره در غم و اندوه به سر می‌برد، دوم اینکه حرص و وَلَع او برای کسب دنیا تمام نخواهد شد به صورتی که او را آزار می‌دهد و سوم اینکه به بسیاری از آرزوهایش نمی‌رسد‌ چونکه دائماً به فکر درآمد بیشتر بوده و به خاطر آن حاضر است هر کاری انجام دهد و همین، باعث زیاده‌خواهی مُفرَط و حرص شَدید و در نهایت غم به دست نیاوردن بخش زیادی از مطامع دنیا برای او خواهد بود و در واقع از زندگی دنیا هم لذت مورد نظرش را نخواهد بُرد.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌹☘🌹☘🌹
🌿🍂🌿🍂🌿 🍂🌿🍂🌿 🌿🍂🌿 🍂🌿 🌿 حدیث هفته ۸۶۴  امیرالمؤمنین علیه‌السلام رَحِمَ اَللَّهُ اِمْرَءً أَحْيَى حَقّاً وَ أَمَاتَ بَاطِلاً وَ أَدْحَضَ اَلْجَوْرَ وَ أَقَامَ اَلْعَدْلَ. خداوند رحمت کند کسی را که حقى را زنده کند و باطلى را از بین ببرد و ظلم و ستمى را نابود نماید و عدالت را برپا دارد. غررالحکم و دررالکلم ج۱ ص۳۷۴  [برپایی عدالت و ظلم نکردن و پیش‌گیری از ستم و یاری مظلوم، از برجسته‌ترین آموزه‌ها و دستورات دین اسلام است. این موضوع دارای مصادیق فراوان در زندگی انسان است؛ چه در سطح فردی و چه در سطح اجتماعی، هم در سطح خُرد و هم در سطح کلان و همچنین به صورت فعل یا ترک فعل نیز می‌تواند موارد بسیاری در حیات انسان داشته باشد و به همین دلیل هم در جایگاه بالایی از اهمیت و تأثیر در زندگی انسان‌ها قرار دارد به طوری‌که شاید بتوان گفت: تمام افعال و حتی ترک فعل‌های انسان می‌تواند مصداق ظلم یا عدل باشد. بنابراین کسی که افعال او در جهت برپایی عدل و جلوگیری از ستم باشد قطعاً مشمول رحمت الهی است و هر کس در این جهت حرکت نکند، مورد خشم و غضب خداوند قرار خواهد گرفت.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌿🍂🌿🍂🌿
💐☘💐☘💐 ☘💐☘💐 💐☘💐 ☘💐 💐 حدیث هفته ۸۶۵ پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِ وَ الْمُنَافِقِ. فَقَالَ: إِنَّ الْمُؤْمِنَ هِمَّتُهُ فِی الصَّلاَةِ وَ الصِّيَامِ وَ الْعِبَادَةِ وَ الْمُنَافِقَ هِمَّتُهُ فِی الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ كَالْبَهِيمَةِ. از رسول خدا -صلى الله عليه و آله- درباره ویژگی مؤمن و منافق پرسیده شد. حضرت فرمودند: همت و تلاش اصلی مؤمن، معطوف به نماز، روزه و عبادت است ولی همت و هدف اصلی منافق همچون حیوانات، بر خوردن و آشاميدن استوار است. تنبيه‌الخواطر و نزهة‌النواظر ج۱ ص۹۹ [هر انسانی در زندگی اهداف متعددی را دنبال می‌کند که برخی از آنها، اهدافِ اصلی و اولیه و بعضی نیز، اهدافِ فرعی و ثانوی هستند. ریل‌گذاری اهداف اصلی و فرعی برای هر کس، بستگی به اعتقادات و جهان‌بینی فرد دارد که ممکن است گاهی این اهداف، نامشهود و ناملموس باشند ولی بر اساس آنها، برنامه‌های کلی و جزئی در زندگی تعیین شده و تصمیمات خُرد و کلان گرفته خواهد شد. اینکه انسان انجام عبادت را بر تجارت و سود بیشتر ترجیح داده و منافع عمومی را برتر از منافع شخصی بداند و خود را ملزَم به رعایت حقوق دیگران بنماید و اینکه به امور اخلاقی و ضوابط اجتماعی احترام بگذارد یا آنکه در مسیر دیگری حرکت کند، دقیقاً بستگی به انتخاب او در مسیر اصلی زندگی‌اش دارد که بر مدار ایمان به خداست یا تظاهر به ایمان برای کسب مطامع دنیوی. انسان می‌تواند خودش را در جایی که تضاد منافع وجود دارد، امتحان کند و ببیند که مؤمن است یا منافق.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 💐☘💐☘💐
🌷🌱🌷🌱🌷 🌱🌷🌱🌷 🌷🌱🌷 🌱🌷 🌷 حدیث هفته ۸۶۶ امام جواد علیه‌السلام مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً كانَ شَریكاً فیه. هر كس كار زشتی را تحسین و تأیید كند، در گناه آن کار شریک خواهد بود. كشف‌الغمة ج۲ ص۳۴۹ [انسان‌ها بر اساس سلایق و علایق و عقاید و مقاصدی که دارند، ممکن است در مواجهه با یک کار قبیح، برخوردهای متفاوتی داشته باشند. ممکن است اصلاً آن عمل را قبیح ندانند یا به جهت رعایت مصلحت‌های اجتماعی یا شخصی، قباحت یک عملی را بروز ندهند یا از روی اشتباه و افراط، فعل قبیح را حمل بر صحت نمایند و یا اینکه خودشان هم تمایل به آن فعل زشت دارند که به فرموده‌ی امام جواد علیه‌السلام، در همه این موارد و مشابه آنها، قطعاً در گناه و آثار آن کار قبیح شریک می‌باشند و بایستی منتظر اثرات وضعی و تشریعی آن گناه در زندگی خویش باشند. چه بسا این شراکت، با سکوت محقق شود و می‌تواند در فضای مجازی یا حقیقی برای فرد اتفاق بیافتد و در هر صورت، نافی مسئولیت شخص نیست. چنانچه ملاک انسان برای شناخت درستی یا خطای کارها، عقل و شرع باشد، می‌تواند در تشخیص آن امور یا همراهی و روی‌گردانی از آنها، موفق‌تر عمل نماید.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌷🌱🌷🌱🌷
🥀☘🥀☘🥀 ☘🥀☘🥀 🥀☘🥀 ☘🥀 🥀 حدیث هفته ۸۶۷ پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: مَا وَلَدٌ بَارٌّ نَظَرَ إِلَی أَبَوَیْهِ بِرَحْمَةٍ إِلَّا کَانَ لَهُ بِکُلِّ نَظْرَةٍ حِجَّةٌ مَبْرُورَةٌ. فَقَالُوا: یَا رَسُولَ اللَّهِ، وَ إِنْ نَظَرَ فِی کُلِّ یَوْمٍ مِائَةَ نَظْرَةٍ؟ قَالَ: نَعَمْ، اللَّهُ أَکْبَرُ وَ أَطْیَبُ. هر فرزند نیکوکاری که با مهربانی به پدر و مادرش نگاه کند، در مقابل هر نگاه، ثواب یک حج کامل مقبول به او داده می‌شود. سؤال کردند؛ حتی اگر روزی صد مرتبه به آنها نگاه کند؟! حضرت فرمودند: آری، خداوند بزرگتر و پاکیزه و منزه‌تر است [از آن‌که بُخل بورزد.] بحارالانوار ج۷۱ ص۷۳ [آنچه از مجموع آیات و روایات فراوان درباره خدمت به پدر و مادر حتی اگر کافر یا ظالم باشند و اطاعت از ایشان - در غیر معصیت خدا - به دست می‌آید، می‌توان گفت؛ شاه‌راه رسیدن انسان به سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت، اطاعت و خدمت به پدر و مادر است. وقتی تنها یک نگاه مهربانانه به ایشان، ثواب و اجر یک حج کامل و مقبول برای انسان رقم می‌زند، اطاعت و دیگر خدمات و مهر ورزیدن به آنها، می‌تواند چقدر اجر و پاداش داشته باشد؟ و تا کجا انسان را بالا خواهد برد؟ این جایگاه ویژه از طرف خداوند متعال با وجود اینکه چنین خدمتی برای اکثر انسان‌ها مطلوبیت دارد، نهایت لطف خدا برای تکامل و پیشرفت انسان است و شایسته است که شکرگزار باشیم.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🥀☘🥀☘🥀
🌿🍂🌿🍂🌿 🍂🌿🍂🌿 🌿🍂🌿 🍂🌿 🌿 حدیث هفته ۸۶۸ امام کاظم علیه‌السلام مَنْ حسُن بِرُّهُ بِإخْوانِهِ و أهْلِهِ، مُدّ فِی عُمُرِهِ. هر کس به دوستان و خانواده خویش به طرز شایسته و پسندیده‌ای، نیکی و خدمت کند، عمرش طولانی می‌شود. تحف‌العقول ص۳۸۳ [همه ما نسبت به خانواده و دوستان و اطرافیان خویش، نیکی و خدماتی داشته‌ایم و برای آینده نیز مطمئناً موقعیت‌هایی فراهم خواهد شد که بتوانیم این خدمات و خوبیها را ادامه دهیم ولی ممکن است این نیکی نمودن، همیشه به طریق پسندیده‌ای که درخور و شایسته طرف مقابل باشد، انجام نشده باشد. مثلاً کاری برای والدین انجام می‌دهیم اما همراه با منت باشد یا امکاناتی برای خانواده فراهم می‌کنیم ولی همراه با بد خلقی است و یا اینکه خدمتی به دوستان می‌کنیم اما با زخم زبان همراه بوده است! امام کاظم علیه‌السلام در این سخن نورانی به ما تذکر می‌دهند که اگر نیکی و خدمتی نسبت به دیگران خصوصاً خانواده و دوستان انجام می‌دهیم، به طرز پسندیده‌ای باشد که ارزش کار ما را از بین نبرد و این‌گونه خدمت و نیکی، باعث طول عمر انسان خواهد شد. بدون شک این مطلب، از آثار طبیعی چنین نیکی و خدمتی خواهد بود، چراکه هم باعث آرامش فرد بعد از انجام آن کار می‌شود و هم محبوبیت او را بین خانواده و دوستان افزایش می‌دهد و روابطی صمیمی و گرم را برای شخص رقم می‌زند که می‌تواند در سلامت روحی او مؤثر واقع شود و هم اینکه حمایت‌های بدون منت و اذیت را از طرف خانواده و دوستانش در مشکلات زندگی به دنبال خواهد داشت. مجموع این آثار و عوامل، قطعاً سبب طول عمر فرد در مسیر طبیعی زندگی خواهد شد.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌿🍂🌿🍂🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 حدیث هفته ۸۶۹ امام حسین علیه‌السلام فَإِنْ تَکُنِ الدُّنْیَا تُعَدُّ نَفِیسَةً / فَدَارُ ثَوَابِ اللَّهِ أَعْلَی وَ أَنْبَلُ / وَ إِنْ تَکُنِ الْأَبْدَانُ لِلْمَوْتِ أُنْشِئَتْ / فَقَتْلُ امْرِئٍ بِالسَّیْفِ فِی اللَّهِ أَفْضَلُ / وَ إِنْ تَکُنِ الْأَرْزَاقُ قِسْماً مُقَدَّراً / فَقِلَّةُ حِرْصِ الْمَرْءِ فِی الرِّزْقِ أَجْمَلُ / وَ إِنْ تَکُنِ الْأَمْوَالُ لِلتَّرْکِ جَمْعُهَا / فَمَا بَالُ مَتْرُوکٍ بِهِ الْحُرُّ یَبْخَلُ / اگر دنیا دارای ارزش و قیمت باشد، منزل آخرت و خانه ثواب و پاداش الهی، با ارزش‌تر و شریف‌تر است و اگر بدن و جسم انسان‌ها برای مرگ آفریده شده، پس کشته شدن با شمشیر در راه خدا (شهادت) بهتر است و اگر رزق و روزی موجودات تقسیم شده و مقدر گردیده، زیباتر و نیکوتر آن است که انسان در طلب رزق و روزی کمتر حرص داشته باشد و اگر جمع کردن اموال برای ترک کردن آن است، چرا انسانِ آزاده نسبت به این چیزی که ترک کردنی است، بُخل بورزد؟! بحارالانوار ج۷۴ ص۳۷۴ [بنا بر نقل شیخ مفید در کتاب ارشاد که علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار آن را ذکر کرده‌اند، امام حسین علیه‌السلام این ابیات را بعد از شنیدن خبر شهادت جناب مسلم بن عقیل فرموده‌اند که حاوی نکات برجسته و کاربردی برای همه انسان‌هاست؛ ۱. برتری آخرت نسبت به دنیا؛ چراکه زندگی ابدی و حقیقی انسان در آنجاست و دنیا دیر یا زود تمام خواهد شد و مهم‌تر اینکه جایگاه ثواب و پاداش و برداشت نتیجه تلاشها در آخرت است و بشر در این دنیا به دنبال آن است! ۲. برتری شهادت نسبت به مرگ طبیعی، با این بیان که؛ اگر بدن‌های ما برای مرگ و نیستی آفریده شده، پس چه بهتر است که این مرگ و نیستی ظاهری، در راه خدا و به وسیله کشته شدن در مسیر حق باشد. ۳. حرص کمتر برای کسب رزق مادی، با این استدلال که؛ روزی هر کس بر اساس افکار و رفتار او مقدر و معین شده است، پس نباید برای کسب این رزق، زمین و زمان را به هم گره بزنیم و از هر راهی برای رسیدن به مطامع مادی اقدام کنیم! و این‌گونه عمل نمودن، بسیار زیبا و خوشایند خواهد بود. ۴. سخاوت و عدم بخل در بخشش اموال، با این تبیین که؛ معمولاً دارایی و اموال ما برای دیگران و وارثین ما باقی خواهد ماند و آخرالامر مجبور به ترک و دل کندن از آنها هستیم پس چرا برای بخشش آن اموال به کسانی که محتاج هستند، دریغ می‌کنیم و بُخل می‌ورزیم؟! چرا قبل از آنکه این دارایی از ما جدا شود، خودمان برای جدایی آن اقدام نکنیم و آن را در بهترین مسیر ممکن صرف ننمائیم؟! توجه به این نکات و برنامه‌ریزی و عمل بر اساس آن، می‌تواند بهترین و جامع‌ترین و مفیدترین سبک زندگی را برای انسان رقم بزند.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌸🍃🌸🍃🌸
🌹🍃🌹🍃🌹 🌷أللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد🌷 ✍️ ذکر شریف صلوات، هم مستند قرآنی دارد و هم روایات فراوانی درباره آن وارد شده و هم سیره علمای اعلام بر آن استوار بوده و بسیار مورد عنایت و تأکید قرار گرفته است. پیشنهاد می‌شود در ماه مبارک شعبان که ماه صلوات است، به تعبیر علامه طباطبایی، راه بیاندازیم ولو در حد یک صلوات تا هزاران صلوات تا پایان ماه شعبان المعظم هر چقدر توانستیم و موارد زیر را هم در نظر داشته باشیم؛ ۱. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام ۲. نجات مظلومان عالَم از دست ستمکاران بالاخص نجات مردم مظلوم فلسطین ۳. برآورده شدن حاجات و رفع مشکلات کسانی که در این پویش شرکت می‌کنند. لطفاً ضمن شرکت در این پویش، در ثواب نشر آن هم سهیم باشید. 💐🍀💐🍀💐
🌹☘️🌹☘️🌹 ☘️🌹☘️🌹 🌹☘️🌹 ☘️🌹 🌹 حدیث هفته ۸۷۰ امیرالمؤمنین علیه‌السلام صَوْمُ شَعْبَانَ یَذْهَبُ بِوَسْوَاسِ الصَّدْرِ وَ بَلَابِلِ الْقَلْبِ. روزه ماه شعبان، وسواس دل و تشویش و اضطراب قلب را از بين مى‌برد. الخصال ص۶۱۲ [این حدیث و امثال آن که بسیار کاربردی است و می‌تواند مخاطبین زیادی را به خود جذب کند، کمتر مورد توجه مبلغین و اساتید قرار می‌گیرد با اینکه مورد نیاز جامعه امروز می‌باشد. از جانب کسانی که اعتقاد به اسلام دارند، به صورت تعبدی مورد توجه قرار گرفته و با اشتیاق بدان عمل می‌کنند و از جانب کسانی که اعتقاد به اسلام ندارند و به دنبال موضوعات جذاب و کاربردی برای تحقیق و پژوهش هستند و یا محققان و مبلغان دینی که به دنبال یافتن مبانی و دلایل علمی برای آموزه‌های دینی هستند، به عنوان موضوع مناسب برای پژوهش در نظر گرفته شده و در قالب‌های متنوع پژوهشی، مورد بررسی و تحقیق نظری یا عملی قرار می‌گیرد. عملی مانند روزه گرفتن در یک بازه زمانی مثل شعبان که ماه در موقعیت خاصی نسبت به زمین قرار گرفته است، چگونه برای برطرف نمودن وسواس و اضطراب می‌تواند مفید واقع شود؟ هم از منظر نجوم و ارتباط آن با روح و جسم انسان و هم از منظر روانشناسی و پزشکی، قابلیت بررسی دارد و شاید بتواند سؤالات بیشتری را در این زمینه پاسخ بدهد و دریچه‌های جدیدی را به سوی محققان بگشاید!] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌹☘️🌹☘️🌹
🌸🌷🌸🌷🌸 🌷🌸🌷🌸 🌸🌷🌸 🌷🌸 🌸 حدیث هفته ۸۷۱ امام سجاد علیه‌السلام عَنْ أَبِی حَمْزَةَ الثُّمَالِی عَنْ أَبِی‌خَالِدٍ الْكَابُلِیّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَيْنِ علیه‌ السلام ... قَالَ: تَمْتَدُّ الْغَيْبَةُ بِوَلِیِّ اللَّهِ الثَّانِی عَشَرَ مِنْ أَوْصِيَاءِ رَسُولِ اللَّهِ -صلی الله علیه و آله- وَ الْأَئِمَّةِ -علیهم السلام- بَعْدَهُ. يَا أَبَا خَالِدٍ، إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإمَامَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ، لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِكْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِی ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَی رَسُولِ اللَّهِ -صلی الله علیه و آله- بِالسَّيْفِ. أُولَئِكَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِيعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً وَ قَالَ -علیه السلام- انْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنْ أَعْظَمِ الْفَرَج. زمان غيبت در دوره دوازدهمین ولیّ خدا از جانشينان رسول خدا -صلی الله علیه و آله- و امامان -علیهم السلام- بعد از او، بسیار طولانی مى‏‌شود. اى ابو خالد! مردمِ زمانِ غیبتِ او كه معتقد به امامت وى می‌باشند و منتظر ظهور او هستند، از مردم تمام زمانها بهتر و برتر هستند، زيرا خداوند عقل و فهم و معرفتی به آنها عطا کرده كه غيبتِ امام در نزد آنها، حكم مشاهده [و دیدن امام و ولیّ خدا] را دارد! [از نظر پاداش و جایگاه] نزد خداوند، همانند كسانى هستند كه در کنار رسول خدا -صلی الله علیه و آله- شمشیر زده و پيكار كرده‏‌اند. آنها مخلصان حقيقى و شيعيان راستگوى ما هستند كه مردم را به طور آشكار و پنهان به دين خدا دعوت می‌کنند. سپس فرمودند: انتظار فرج، بزرگترين فرج و گشایش برای ایشان است. بحارالانوار ۳۶ ص۳۸۶ [با توجه به این حدیث شریف، می‌توان گفت؛ - در زمان غیبت امام دوازدهم، انسان‌ها بالقوه دارای فهم و درک ویژه‌ای هستند که می‌تواند آنها را از همه انسان‌ها در طول تاریخ متمایز ساخته و در بالاترین و برترین جایگاه قرار دهد. بنابراین، بهانه‌ای برای گریختن از دین خدا وجود ندارد! - شاخص برتری انسان‌ها، میزانِ بکارگیری عقل و فهم و کسب شناخت و معرفت است خصوصاً نسبت به امام زمان خویش. - انتظار فرج، به معنای عمل به دستورات الهی و دعوت دیگران به دین خداست و باید در این مسیر از تمامی امکانات و توانائی‌ها به صورت علنی یا مخفیانه برای تحقق این امر، استفاده نمود. - امر فرج برای منتظران حقیقی در این زمان محقق خواهد شد و شاهد گشایش و فرج در زندگی شخصی خویش خواهند بود که هم به معنای گشایش‌های مادی و معنوی در زندگی ایشان می‌تواند باشد و هم به معنای ارتباط خاص با حضرت ولی‌عصر علیه السلام و بهره‌مندی از مزایای زمان ظهور حجت خدا سلام الله علیه.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌸🌷🌸🌷🌸
💐🌿💐🌿💐 🌿💐🌿💐 💐🌿💐 🌿💐 💐 حدیث هفته ۸۷۲ پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله أَرْبَعَةٌ فِي اَلذَّنْبِ شَرٌّ مِنَ اَلذَّنْبِ؛ اَلاِسْتِحْقَارُ وَ اَلاِفْتِخَارُ وَ اَلاِسْتِبْشَارُ وَ اَلْإِصْرَارُ.  چهار عمل درباره گناه، بدتر از خود گناه است؛ کوچک شمردن گناه، افتخار کردن به گناه، شادمانی ‌کردن بر گناه و اصرار بر انجام گناه. مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج۱۱ ص۳۴۹ [با توجه به اینکه انسان صاحب اراده و اختیار است و حق انتخاب دارد، زمینه اعمال خوب و بد برایش فراهم است و ممکن است گاهی از مسیر تکامل خویش خارج شود که در اینصورت بایستی با انجام توبه و اظهار پشیمانی، به مسیر کمال خود بازگشته و سعی نماید گذشته‌ی پایمال شده را جبران کند. اما برخی مواقع بعد از انجام گناه، مرتکب رفتارهایی می‌شود که اثر آنها از خود گناه بیشتر بوده و باعث خواهد شد در مسیر نقصان بماند و ضرر بیشتری به خویش وارد نماید. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در این حدیث شریف به چهار مورد از این رفتارها اشاره فرموده‌اند که عبارتند از؛ ۱. کوچک شمردن گناه که می‌تواند به دو صورت باشد؛ الف) مقایسه گناه خویش با گناه دیگران ب) توجیه کردن و دلیل تراشی برای گناه خود هر کدام از موارد فوق، به نوعی کوچک شمردن گناه است و باعث تأخیر یا عدم انجام توبه شده و شخص را در مسیر معصیت، معطل یا ماندگار می‌کند و بسیاری از فرصت‌های پیشرفت و کمال را از او خواهد گرفت. ۲. افتخار به گناه و به خود بالیدن بر انجام معصیت که باعث جرأت بیشتر شخص بر گناهان بعدی شده و او را از مسیر توبه و بازگشت به کمال، دور نگه می‌دارد. همچنین ممکن است سبب جرأت دیگران بر انجام آن گناه یا گناهان مشابه شود که قطعاً او را در آن گناهان شریک خواهد کرد. ۳. شادمانی و اظهار خوشحالی بر انجام گناه که انسان را از فکر توبه بازداشته و می‌تواند باعث ترویج گناه و شکسته شدن قُبح گناه در نظر دیگران شود. ۴. اصرار بر انجام گناه و تکرار آن با انگیزه‌های مختلف که سبب عادی شدن گناه برای شخص و حتی برای افراد دیگر می‌شود. شاید بتوانیم از این روایت یک قاعده کلی در این‌باره برداشت کنیم و آن این است که؛ هر عملی که باعث تأخیر یا عدم انجام توبه شود و یا سبب ترویج و عادی شدن گناه گردد، از خود گناه بدتر بوده و آثار مخرب‌تری برای کمال فرد و پیشرفت جامعه خواهد داشت. و الله هو عالم .. ] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 💐🌿💐🌿💐
🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 حدیث هفته ۸۷۳ امیرالمؤمنین علیه‌السلام صَومُ القَلبِ خَيرٌ مِن صِيامِ اللِّسانِ و صِيامُ اللِّسانِ خَيرٌ مِن صِيامِ البَطنِ. روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان نیز بهتر از روزه شکم است. غررالحکم و دررالکلم ص۱۷۹ [فواید و آثار روزه‌داری بر کسی پوشیده نیست که باعث سلامت جسم و تقویت روح انسان می‌شود و البته در مواردی نیز ممکن است ضرر و سختی برای مکلف داشته باشد که بایستی از آن پرهیز نمود و در اینصورت نیز ثواب عمل به تکلیف برای او محفوظ خواهد بود. همه این موارد مربوط به روزه شکم است و امیرالمؤمنین علیه‌السلام در این حدیث شریف به مراتب بالاتر روزه اشاره فرموده‌اند که به ترتیب عبارتند از؛ روزه زبان که مراقبت کامل در سخن گفتن و چگونه حرف زدن است و شامل محتوای کلام و روش بیان کردن هر دو می‌شود و اینکه در هر دو بخش، کاملاً در جهت رضای خداوند باشد و قاعدتاً تفاوتی ندارد که طرف سخن شما، خداوند باشد یا مردم باشند و یا حتی طبیعت اعم از حیوان و نبات و ... باشد. بالاتر از آن، روزه قلب است که طبق برخی روایات، عبارت است از اینکه؛ انسان، فکر گناه را هم نداشته باشد و تمام توجه خویش را صرف خداوند نموده و تمام حرکات و سکنات او حتی در ذهن و قلبش، غیر از کسب رضایت خداوند نباشد. نگاه به این مراتب، نشان می‌دهد که دین اسلام برای تعالی و کمال بشر چقدر دقیق و عمیق برنامه‌ریزی کرده و هیچ حد و مرزی را در این راستا برنمی‌تابد. شایسته است از فرصت طلایی ماه مبارک رمضان برای رسیدن به این مراتب عالی حداکثر استفاده را بنمائیم و خودمان را محدود به پائین‌ترین مراتب آن نکنیم.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌸🍃🌸🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌴🌹🌴🌹 🌴🌹🌴🌹 🌹🌴🌹 🌴🌹 🌹 حدیث هفته ۸۷۴ امام صادق علیه‌السلام قَالَ الصَّادِقُ علیه‌السلام: جَاهِلٌ سَخِیٌّ أَفْضَلُ مِنْ نَاسِکٍ بَخِیلٍ. نادان سخاوتمند، بهتر از عابد خسیس است. بحارالانوار ج۶۸ ص۳۵۷ [شاید در نظر اول، پذیرش این حدیث مشکل باشد ولی وقتی به آثار بُخل نگاه می‌کنیم، این سخن امام علیه‌السلام را بسیار حکیمانه خواهیم دید. آثار فردی بُخل، مثل؛ ۱. زدودن تدریجی ایمان در قلب که در روایات به آن اشاره شده تا جایی که به همنشینی بُخل و کُفر در وجود انسان خواهد رسید. ۲. حسادت شدید نسبت به مردم، چراکه آدم بخیل چشم دیدن داشته‌های دیگران را ندارد و حتی نسبت به تفضل خداوند به دیگر افراد نیز بخیل است. ۳. نفاق و دوروئی از دیگر آثار بُخل است چونکه به سبب خساست نسبت به دیگران و اینکه نمی‌خواهد و نمی‌تواند در حق بقیه بخششی داشته باشد، گاهی ناچار است وضعیت خویش را طور دیگری جلوه می‌دهد. ۴. سلب آسایش دنیوی، از جمله آثار بُخل است به جهت اینکه حتی نسبت به خودش و خانواده‌اش نیز خسیس است. ۵. فقیر شدن که طبق احادیث از آثار وضعی بُخل است همچنان‌که بخشش و سخاوت در حق دیگران، باعث افزایش ثروت و دارائیهای شخص می‌شود و این مطلب از سنت‌های الهی در طبیعت است. آثار اجتماعی بُخل، مانند؛ ۱. ترویج فرهنگ بُخل و افزایش فاصله طبقاتی در جامعه، بر اساس اینکه افراد بخیل معمولاً به خاطر ثروت و موقعیت اجتماعی، کانون توجه و بعضاً مراجعه هستند و این خصلت زشت را به افراد دیگر منتقل می‌کنند. ۲. سست شدن پایه‌های ایمان مردم که با مشاهده تبعیض و فاصله‌های اجتماعی رُخ خواهد داد. ۳. رواج دروغ‌گویی و کم‌رنگ شدن صداقت در اجتماع ۴. ازدیاد ظلم و بیدادگری در جامعه که در اثر بُخل و حرص زیاد برای تأمین ثروت بیشتر، به هر کاری دست خواهند زد. ۵. کم شدن روابط اجتماعی و قطع رحم که این نیز به خاطر خسیس بودن افراد بوده و می‌تواند منشأ بسیاری از آسیب‌های فردی و اجتماعی باشد. ۶. افزایش بی‌وفایی و کم شدن تعهد افراد نسبت به یکدیگر که خطرات فراوانی را در انسجام جامعه به دنبال خواهد داشت. ناگفته پیداست که عکس این آثار در داشتن روحیه سخاوتمندی در انسان است و اینکه همه افراد جامعه حتی کسانی که به ظاهر با بخشش به دیگران، چیزی را از دست می‌دهند، از ترویج فرهنگ سخاوت و بخشش در اجتماع بهره‌مند خواهند شد. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که؛ داشتن سخاوت فقط در بخشش مال و ثروت نیست و می‌تواند مواردی مثل؛ سخاوت در وقت، سخاوت در علم، کمک فکری به دیگران، یاری رساندن با دست و زبان و حتی گاهی با یک لبخند به دیگران و خوش‌روئی در مواجهه با مردم باشد.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🌹🌴🌹🌴🌹
🌹🌸🍀🌷🍀🌸🌹 هر راه به جز راه تو کج خواهد شد/ بی‌لطف تو آسمان فلج خواهد شد/ ما منتظران اگر بخواهیم همه/ امسال همان سال فرج خواهد شد/ با سلام و ارادت ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما از درگاه باری تعالی، فرا رسیدن بهار و سال جدید را خدمت حضرتعالی و خانواده محترم تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم. امیدوارم در سایه توجهات و عنایات حضرت ولی‌عصر -عجل الله تعالی فرجه الشریف- سال خوب و با برکتی داشته باشید و بتوانیم با رفتارهای خویش، زمینه‌ساز ظهور حضرتش باشیم. التماس دعا ارادتمند - حسین غفوری با ما همراه شوید در کانال حدیث هفته در پیام‌رسان‌های ایتا و سروش به آدرس؛ @hadisehafte 💐 💐
💐🍃💐🍃💐 🍃💐🍃💐 💐🍃💐 🍃💐 💐 حدیث هفته ۸۷۵ امام حسن مجتبی علیه‌السلام عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ إِسْمَاعِیلَ النَّیْسَابُورِیِّ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ علیهما السلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ بِمَنِّهِ وَ رَحْمَتِهِ لَمَّا فَرَضَ عَلَیْکُمُ الْفَرَائِضَ لَمْ یَفْرِضْ ذَلِکَ عَلَیْکُمْ لِحَاجَةٍ مِنْهُ إِلَیْهِ بَلْ رَحْمَةً مِنْهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لِیَمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ وَ لِیَبْتَلِیَ مَا فِی صُدُورِکُمْ وَ لِیُمَحِّصَ ما فِی قُلُوبِکُمْ. خداوند عزوجل وقتی که از روى كرم و رحمت خود فرايض و تکالیفی را بر شما واجب ساخت، نه بدان سبب بود كه به [اعمال] شما نياز داشته باشد، بلكه به جهت مهر و رحمت آن خداى يگانه به شما بود، تا بد سیرت را از پاك جدا سازد و آنچه را در سينه‌هاى شماست، بيازمايد و آنچه را در دلهاى شماست، ناب و خالص گرداند. بحارالانوار ج۵ ص۳۱۵ [قطعاً خداوندِ بی‌نیاز به عبادات ما نیازی ندارد و یقیناً واجب کردن برخی اعمال برای انسان‌ها، در راستای هدف خلقت ایشان و تکامل آنهاست چونکه در غیر اینصورت، بر خلاف حکمت و عدالت خداوند خواهد بود. ما برای رسیدن به کمال حقیقی و هدف خلقت‌مان، به انجام تکالیف و دستورات خداوند نیازمند هستیم چراکه کارکرد اصلی دین و بایدها و نبایدهای آن، رساندن بشر به تکامل واقعی است به طوری‌که سعادت دنیا و آخرت او را تأمين نماید وگرنه ناقص بوده و به درد نخواهد خورد.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 💐🍃💐🍃💐
🥀🌿🥀🌿🥀 🌿🥀🌿🥀 🥀🌿🥀 🌿🥀 🥀 حدیث هفته ۸۷۶ امام حسن مجتبی علیه‌السلام یَا ابْنَ آدَمَ إِنَّکَ لَمْ تَزَلْ فِی هَدْمِ عُمُرِکَ مُنْذُ سَقَطْتَ مِنْ بَطْنِ أُمِّکَ، فَخُذْ مِمَّا فِی یَدَیْکَ لِمَا بَیْنَ یَدَیْکَ فَإِنَّ الْمُؤْمِنَ یَتَزَوَّدُ وَ الْکَافِرَ یَتَمَتَّعُ. اى فرزند آدم! تو از همان زمان كه از شكم مادرت افتاده‌اى، پيوسته در راه ويران كردن [خانه] عمرت قدم برمى‌دارى. بنابراین، [لازم است] از آنچه در دست دارى، براى آنچه در پيش دارى، بهره بِبَری؛ زيرا كه مؤمن، توشه بر‌مى‌دارد [و از فرصتها استفاده می‌کند] ولی كافر، [فرصتها را از دست می‌دهد و فقط] به فکر خوش‌گذرانی است. بحارالانوار ج۷۵ ص۱۱۲ [همه انسان‌ها فقط یک بار فرصت زندگی کوتاه دنیوی را خواهند داشت و این زمان به سرعت می‌گذرد و شاید فردا برای جبران و بهره‌گیری از آن، خیلی دیر باشد چراکه تمام شدنِ طبیعیِ این فرصت به دست خداست و ممکن است نتوانیم حتی فردا را درک کنیم! شناخت فلسفه این حیات و آگاهی لازم نسبت به ابزار رسیدن به آن هدف و حرکت صحیح در مسیر هدف خلقت، تنها چیزی است که می‌تواند این زمان کوتاه و زودگذر را تبدیل به احسن نموده و سعادت ابدی برایمان به ارمغان بیاورد. خداوند متعال بر اساس لطف و حکمت خویش، در عمر بشر، فرصتهای ویژه‌ای قرار داده تا کسانی که عقب افتاده‌اند، بتوانند جبران کنند و افرادی که می‌خواهند سریع‌تر به مقصود برسند، ناکام نمانند. یکی از این فرصتهای طلایی، ماه مبارک رمضان و بالاخص شبهای عظیم قدر است. به خاطر خودمان هم که شده، از کنار این فرصت طلایی بی‌تفاوت عبور نکنیم که قطعاً افسوس آن را خواهیم خورد.] می‌توانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛ پیام‌رسان ایتا eitaa.com/hadisehafte پیام‌رسان سروش splus.ir/hadisehafte 🥀🌿🥀🌿🥀