eitaa logo
حدیث‌شناسی
39 دنبال‌کننده
98 عکس
18 ویدیو
14 فایل
ارتباط در ایتا و تلگرام @rezasaidyy کانال‌های دیگر : ادبیات عرب @adabaraby اصول فقه @osoolefeghh علوم حوزوی - متفرقه @oloomhozavy کتاب و کتابخانه @ketabvaketabkhaneh لطفاً برای دوستان و گروه‌ها به اشتراک گذارید. حضور ، نظرات و پیشنهادات شما افتخار است.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔸 «الصحیفة الذهبیة» یا «طب الرضا سلام الله علیه» که به رساله بختیشوع، که شبیه همین طب الرضا هست نسبت داده شده است. کتاب طب الرضا (سلام الله علیه) از راه غلو بصره به ما رسیده است. 🔹 «رساله ذهبیه» به این صورت بوده است که یک نفری که طبیب بوده و چیزهایی که خیلی زننده نبوده است را در این کتاب جمع کرده. بعد هم همین نویسنده طب الرضا (ع)، یک دروغی را اول آن نوشته است که مثلا این رساله حضرت را، با آب طلا نوشتند و...! @Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔹 از سر تا ته رساله ذهبیه همه جعلی است. یک نفر با علم طب مقداری آشنا بوده آن را نوشته است. البته الآن به لحاظ علمی میتوانیم با یک نظر از بالا به پایین، دقیقا کتاب طب الرضا (سلام الله علیه) را تحلیل طبی کنیم، چون مصطلحات نجومی و طبی و …کاملا واضح است که از چه زمانی آمده است و…. 🔸 افراد بعضا با معلومات طبی خود، کتاب طبی را نسبت به معصوم می‌دادند تا طب را ترویج کنند، چون این افراد شخصیت سرشناسی نبودند این کار را انجام می‌دادند تا بگویند علم با دین منافات ندارد! @Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔸 همین طب الرضا (سلام الله علیه) کاملا از معلوماتش قابل تفکیک است، چون کتب طبی که تا آن زمان نوشته شده است واضح و مبرهن وجود دارد، لذا این طب الرضا هم واضح است که از کجا آمده. این مسئله برای ما ابهامی ندارد. 🔹 این‌گونه افرادی می‌آمدند و کلی از این کتاب مجعول تعریف میکردند و میگفتند که آن را امام رضا (ع) نوشته است، بعد آن آقای واسطه نقل هم – که عمدتا این افراد مبنایشان در تحمل حدیث این بوده است که اگر کتابی به نحو وجاده هم رسید اشکالی در اخذ آن نیست و نیازی ندارد که سماع و قرائت شود – کتاب را اخذ می‌کرده، این فرد واسطه نقل با ساده‌لوحی و بدون شرایط تحمل حدیث به آن شخص اول اعتماد می‌کند و آن را نقل در اسانید حدیثی می‌کند. سرّ ورود برخی اسانید نامعتبر در منابع حدیثی این بوده است. @Nardebane_feghahat
سلام و خوش‌آمد به اعضای بزرگوار . لطفاً نظرات ، پیشنهادات و مطالبتان را در صفحه شخصی بفرستید که ان‌شاءالله استفاده بشه. متشکرم. 🌼🌷💐
نقل قول👇 بارگزاری دروس حوزوی در سایت‌های شیعه درس ، فقاهت و شاید سایت‌های دیگر هم. خارج رجال و درایههم هست و مراجع تدریس کردند ولی متن محور نیست. رجال و درایه آقای سبحانی تدریس شده و صوتش در اینترنت هست متن محور. آیت الله ربانی بیرجندی مباحث خوبی داره.
صوت ، فیلم ، فایل و مانند آن را در جای دیگر هم ذخیره کنید که ایتا حذف نکند.
لطفاً اینو نشر بدید که ویرایش شده👇
🟢 به نام خدا. ایتا👇 ✅ ادبیات عرب @adabaraby ✅ اصول فقه @osoolefeghh ✅ حدیث‌شناسی @hadisshenasy ✅ علوم حوزوی - متفرقه @oloomhozavy ✅ کتاب و کتابخانه @ketabvaketabkhaneh 👈 ارتباط @rezasaidyy 🍀سلام و عرض ادب. اوقاتتون مهدوی.🌷 🍀در این کانال‌ها در حد طلبگی ابتداییِ خودم ، مطالبی قرار میدم. شاید برای اهل علم مفید باشه. کانال آخری که برای دیگران هم قابل استفاده است. خوشحال میشم عضو بشید. نظر ، پیشنهاد یا مطالب مفیدی هم دارید میتونید در صفحه شخصی بفرستید و در صورت صلاحدید در کانال هم گذاشته میشه ان‌شاءالله. خیلی متشکرم. 🌺🌺🌺 👌حضور ، نظرات و پیشنهاداتتان سبب خوشحالی و افتخار است. 🌼🌸🌷 👌نشر حداکثری این مطلب برای شایستگان صدقه جاریست و ثوابش هدیه به اَحیاء و اَموات شایسته – از اولین تا آخرین _ ان‌شاءالله. 🍀🌸🌷🌺🌼🌕🌏
کانال و گروه حدیثی "معاریض" با لینک‌های زیر و تنها در پیام رسان تلگرام فعال می‌باشد. کانال👇 @GHMaariz گروه👇 @GHMaariz110
سلام و خوش‌آمد 🌺 عزیزان لطفاً مطالب مفید علمی ، کتب ، نرم‌افزار ، منابع ، سایت ، کانال و ... سراغ دارید معرفی کنید ؛ پی‌دی‌اف ، نسخه الکترونیک و مانند آن هم دارید بفرستید. متشکریم 🌺
مقدمات اجتهاد @Moghaddemat
ارسالی👇
base.apk
18.32M
ishia books قابل دانلود از سافت گذر ( دانشنامه نرم‌افزار ایران) softgozar.com
بازار کتاب قائمیه ghbook.ir کتابخانه مدرسه فقاهت lib.eshia.ir مدرسه فقاهت eshia.ir ویکی پرسش wikiporsesh.ir ویکی فقه fa.wikifeqh.ir شبکه اجتهاد ijtihadnet.ir طلبگی تا اجتهاد tt-ej.ir شبکة الفکر alfeker.net ویکی شیعه fa.wikishia.net نور مگز ( خوب و جامع. مقالات با موضوعات مختلف) noormags.ir سافت گذر ( اولین دانشنامه نرم‌افزار ایران) softgozar.com
به نام خدا. سلام. تدابیر امنیتی ⚡️⚡️با توجه به فتنه دشمن و حادثه تروریستی شاهچراغ ، تدابیر ویژه امنیتی در همه جا عموماً و مکان‌ها و زمان‌های خاص و شلوغ ، حرم‌ها ، مراکز اجتماع ، مراکز حساس ، بازارها و بلکه مساجد ، خصوصاً مساجد پرجمعیت یا معروف یا مرکزی ، و مسیرهای منتهی به آن‌ها.🍃 ✅ حفاظت و پوشش دقیق و کامل محسوس و نامحسوس.🍃 ✅ تجهیزات لازم و کافی برای مراقبت از خود ( نیروهای امنیتی ) و مردم.🍃 👌در اوقات خاص و شب‌های جمعه ، خصوصاً فردا شب (شب جمعه) که حرم‌ها می‌تونه شلوغ‌تر باشه و همچنین نماز جمعه ، تدابیر لازم و مراقبت در داخل و اطراف ، ورودی‌ها ، مکان‌ها و ساختمان‌های مُشرِف ، مسیرهای منتهی به آن‌ها.🍀 یادداشت‌ها و مطالب مختلف @matalebmokhtaleff
استاد امیری: بسم الله الرحمن الرحیم احادیث جعلی را چگونه شناسایی کنیم؟ (در دو فرسته) یک حدیث یا خبر، در مقام واقع، یا از کسی که به او نسبت داده می‌شود صادر شده است و یا به دروغ به او نسبت داده شده است. اینکه آن حدیث توسط چه کسی و چرا جعل شده و چگونه وارد کتاب‌های حدیثی یا تاریخی شده و از چه رو عده‌ای آن را قبول کرده‌اند بحث‌هایی دیگر است. حدیث‌پژوهِ واقع‌گرا نیز چون به دنبال واقع است در قبال یک حدیث باید یکی از دو حکم را انجام دهد. اینکه گاهی به خاطر کم‌کاری یا کم‌بود اطلاعات موجود یا احتیاط ناشی از روحیه‌ی شخصی یا دستور معصومین (علیهم السلام) به تکذیب نکردن احادیث، حکم به جعلی نبودن یک حدیث غیر مقبول نمی‌شود امری عارضی است که نیاز به بررسی اصل و محدوده‌ی آن دارد، اما کار اصلی یک پژوهشگرِ واقع‌گرا، اقامه‌ی شواهد بر صدور یا جعلی بودن یک حدیث و بذل توان در به دست آوردن این شواهد است. از صرف وقت در بررسی عوامل و شواهد جعل نباید خائف بود؛ چرا که خدمتی مهم به دین و مذهب است. همچنین از تسرّع در بررسی عوامل و همچنین حکم به جعل نیز باید اجتناب نمود؛ چرا که این نیز می‌تواند موجب از بی‌استفاده شدن بخشی از میراث اهل بیت علیهم السلام شود. اما غالب شواهد حکم به جعل، اسباب معمولی که برای تضعیف حدیث استفاده می‌شود نیست. در واقع با مشتمل بودن سند بر فرد یا افراد ضعیف، یا مرسل بودن حدیث، یا حتی مشتمل بودن سند حدیث بر شخصی کذاب (مگر در شرایطی خاص) نمی‌توان حکم به جعلی بودن حدیث کرد (البته کذابان، حالت‌های یکسان ندارند و در برخی از کذابان، شواهدی وجود دارد که عمده‌ی احادیثشان جعلی است). حال به عنوان مثال، اگر محدثی چون کلینی یا محدثی دیگر که التفات به کذاب بودن آن راوی دارد، این حدیث را نقل و قبول کرده باشد، در این صورت حکم کردن به جعلی بودن حدیث، به صرف حضور یک شخص در سند، نمی‌تواند امری مقبول باشد. وقتی در چنین حالتی نمی‌توان به راحتی حکم به جعلی بودن حدیث کرد، طبیعتا با وجود افراد ضعیف در سند یا مرسل و مرفوع بودن آن به طریق اولی نمی‌توان چنین کاری کرد. شاید مهمترین شواهدی که برای جعلی بودن یک حدیث یا یک کتاب می‌توان اقامه کرد از این قرار است: ١. مجهول بودن برخی راویان، خصوصا راوی مستقیم از امام. البته مجهول بودن راوی در این مقام، غیر از مجهول بودنی است که در میان رجالیان متأخر مطرح است. در واقع اگر چند نفر از یک شخص روایت کرده باشند نمی‌توان او را مجهول دانست؛ هر چند نام او در کتب رجالی نیامده باشد. مجهول بودن راوی زمانی که با اتهام راوی بعدی به کذب یا منکر (=ناشناخته) بودن مضمون آن حدیث، همراه شود تأثیر بیشتری بر رجحان کفه‌ی جعل دارد. ٢. متعدد بودن احادیث یک شخص و در عین حال، مجهول بودن او جز از راه یک شخصِ ضعیف یا متهم به کذب. این شاهد زمانی مهمتر می‌شود که ادعا شده باشد شخص اول، در شهری بوده است که امکان ملاقات دیگر راویان نیز با او بوده است. در این دو مورد بحث است که آیا جاعل حدیث، راوی مجهول است یا راوی از او؟ البته گاهی در واقع، شخص مجهول، شخصی خیالی و غیر واقعی است که تنها در یک اسم خلاصه می‌شود. حال هر چه تعداد راویان مجهول، بیشتر شود رجحان جعلی بودن حدیث، بیشتر می‌شود. در واقع مرسل بودن حدیث، بسیار بهتر است از اینکه با چنین حالتی مسند باشد. ٣. نسبت دادن یک کتاب به یک شخص در شهری غیر از شهر او در حالی که در شهر او آن کتاب، ناشناخته است. حال هر چه راوی شهر دوم، فاصله‌ی زمانی با صاحب کتاب داشته و آن را از افرادی نقل کند که همشهری صاحب کتاب هستند، این مشکل بیشتر می‌شود. البته استفاده از این روش در میان قدما آسان‌تر بود ولی اکنون نیز با شرایط و تمهید مقدماتی، می‌توان از این شیوه استفاده کرد. ۴. کتابی علی رغم شهرت مصنف یا راویان آن، از او یا راویانش به نحو سماع، قرائت و حتی مناوله گرفته نشده باشد ولی در اجازات وارد شده باشد. تصور کنید شخصی کتابی نوشته باشد و به دیگران آن را اجازه داده باشد ولی اصل کتاب را از او نگرفته باشند. همچنین همین مطلب در مورد راویان یک کتاب نیز صادق است. البته بسیارند کتابهایی که نوشته شده ولی در اجازات هم وارد نشده‌اند (همانگونه که احتمالا سماع و قرائت نشده‌اند) ولی اینکه در اجازات وارد شود بدون اینکه یکی از این سه حالت رخ داده باشد شاهدی بر جعل است. این شیوه، در مورد کتابهایی که تا اواخر قرن چهارم یا اوائل قرن پنجم روایت می‌شده است قابل استفاده است. (ادامه در فرسته‌ی بعد) @HadithFehrestRejal (ادامه از فرسته‌ی قبل) ۵. مشهور بودن یک راوی و در عین حال، نقل شدن یک کتاب از او تنها به واسطه‌ی یک شخص بسیار ضعیف یا متهم به کذب. اگر شخصی در شهری مانند کوفه که معدن راویان است مشهور و مورد قبول باشد ولی کتاب منسوب به او تنها به وسیله‌ی شخصی متهم به ضعف شدید یا کذب روایت شده باشد شاهدی بر
جعلی بودن کتاب یا حتی گاهی جاعل بودن راوی متهم است. ۶. مشتمل بودن حدیث بر مطلبی که در زمان صدور آن حدیث اصلا وجود نداشته یا مطرح نبوده است. به عنوان مثال در برخی احادیث نقل شده است که پیامبر در مورد حمام، مطلبی فرموده‌اند. شواهدی وجود دارد که مسلمین در زمان خلیفه‌ی دوم با حمام آشنا شده‌اند و پیش از آن هر کس در خانه‌ی خود کارهای مربوط به حمام را انجام می‌داده‌اند. در چنین حالتی می‌توان حدیث را جعلی دانست. ٧. مشتمل بودن حدیث بر لفظ یا تعبیری که در زمان صدور، استفاده نمی‌شده یا برای آن معنی استعمال نمی‌شده است. به عنوان مثال در زمان امام صادق علیه السلام از لفظ "وجود" برای معنایی که بعدها در فلسفه از آن بحث شده استفاده نمی‌شده است. در واقع تعبیر مشتقات مختلف "وجد" برای معنای یافتن (و نه وجود داشتن) استفاده می‌شده است. حال تصور کنید حدیثی منسوب به امام باشد که در آن از این لفظ برای معنای فلسفی آن استفاده شده باشد. ٨. مشتمل بودن حدیث بر ادبیاتی که با سیره و شئونات قطعی امامان سازگاری ندارد. به عنوان مثال در حدیثی منسوب به امام وارد شود که شخصی را قذف کرده‌اند. متاسفانه در برخی از نقل‌هایی که مشتمل بر طعن بر یونس بن عبدالرحمن است چنین تعابیری به امام نسبت داده شده است. تذکر چند نکته در اینجا لازم است: اول: تمامی موارد فوق، دارای مصداق می‌باشند و صرفا انتزاع ذهنی نیستند. بیان برخی از مصادیق آن در این نوشتار بدون اثبات، نادرست است و از طرفی این مختصر نیز برای اثبات آن، مجال ندارد، لذا برای برخی موارد از مثالهای فرضی استفاده شده است. دوم: بسیاری امور دیگر نیز هستند که از شواهد جعل محسوب می‌شوند ولی از شواهد محدود هستند و در مورد خاص به کار می‌آید. این امور بیشتر به انگیزه‌های جعل، تناسب با احادیث جعلی دیگر، و همچنین وجود زمینه‌های جعل، مربوط می‌شود. سوم: بحث انفراد در نقل از یک کتاب و استفاده از آن برای اثبات جعلی بودن یک حدیث، بحثی آسان نیست، لذا به صرف اینکه در احادیثی که به دست ما رسیده است یک حدیث، تنها از توسط یک شخص، روایت شده است نشان از انفراد آن راوی در نقل از راوی اول ندارد. روش‌های شناخت انفراد در این بحث، بحثی علی‌حده و مفصل است. چهارم: هر جاعل حدیث ممکن است انگیزه‌ای متفاوت از انگیزه‌ی دیگر جاعلان داشته باشد و شاید در بسیاری از احادیث جعلی، انگیزه‌ی جعل روشن نباشد لذا بی‌پاسخ ماندن این سؤال که "انگیزه‌ی جاعل چه بوده است؟" ضرری به شواهد دیگر نمی‌زند. بله، اگر انگیزه‌ی جعل را بتوان یافت، حکم کردن به جعلی بودن حدیث، سهل‌تر می‌شود. پنجم: اسباب ضعف حدیث در نگاه رجالی یا حجیت‌محور، غیر از اسباب جعل حدیث در نگاه واقع‌گرا می‌باشد، اما در عین حال، برخی از اسباب ضعف حدیث همچون ضعف راوی یا مشکلات تحمل و نقل حدیث در او می‌تواند موجباتی برای ورود احادیث جعلی در میراث حدیثی، فراهم آورد. ششم: با توجه به نکته‌ی سابق، کذب بودن یک حدیث، ملازمه‌ای با کذاب بودن یکی از راویان مذکور در سند ندارد. ممکن است یک حدیث جعلی باشد ولی هیچکدام از افراد سند، آن را جعل نکرده باشند. هفتم: جعل حدیث ممکن است به صورت جعل متن یا جعل سند اتفاق افتد. گاه ممکن است جاعل، متنی درست را با سندی جعلی نقل کند یا اینکه متنی نادرست و مجعول را از فرد یا کتابی گرفته و آن را از افرادی دیگر نقل کند. بلکه حتی گاهی ممکن است انتساب متن یا مضمون حدیث به رسول الله صلی الله علیه و آله ثابت باشد ولی کسی انتساب آن به امام صادق علیه السلام را جعل کرده باشد. هشتم: باطل بودن یک حکم شرعی در مذهب شیعه را شاهدی بر جعل حدیث ندانستیم چون احادیثی وجود دارد که از لحاظ حکمی باطل است ولی شواهدی برای قبول صدور آن از امام، وجود دارد. نهم: بحث مخالفت با قرآن و سنت و همچنین غلو بودن مضمون حدیث را به خاطر مبسوط بودن آن و روشن نبودن حدود دقیق آن در اینجا مطرح نکردیم. دهم: روشهای جاعلان برای پوشاندن جعل نیز بحثی مرتبط با این بحث است که می‌تواند به شواهد جعل حدیث کمک کند. ان شاء الله بحث از این روش‌ها در نوشتاری دیگر مطرح می‌شود. @HadithFehrestRejal ارسالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرصادنیوز
🛑 یک بسیجی دیگر در لاهیجان به دست اغتشاشگران داعشی به شهادت رسید 🔹 حمید پور نوروز بر اثر اصابت ضربات چاقو و قمه توسط اغتشاشگران در لاهیجان به شهادت رسید. ____ ✔️به کانال مرصاد بپیوندید: 🆔 eitaa.com/mersadnews_ir
🔴🔴🔴مهم مهم مهم مهم مهم مهم مهم 🔴🔴🔴 سوخت موشک‌های ایران در حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد، خروش میلیون‌ها ایرانی در تشییع پیکر شهید سلیمانی بود. جمعیت حاضر در بزرگداشت ۱۳ آبان در کشور، بخشی از معادلات آینده را رقم خواهد زد. ۱۴۰۱/۸/۱۱ این جملات دیروز حضرت آقا خیلی مفهوم دارد. ایشان در واقع از مردم ایران خواستند راهپیمایی ۱۳ آبان را بصورت ویژه ای برگزار کنند... بجنبیم تا زمان نگذشته و مقدمات را فراهم کنیم همه رو دعوت کنید بسم الله ........
هیچوقت در طول تاریخ جمهوری اسلامی انقدر راهپیمایی ١٣ آبان واجب نبوده ما می‌آییم، ما صحنه‌ را خالی نمی‌کنیم 🤚 @hosein_darabi
یک عکس از پلیس آمریکا و اروپا پیدا کنید که اینگونه شده‌اند ✍سربازان گمنام @sadegh_haghgoo