eitaa logo
حدیث‌شناسی
39 دنبال‌کننده
98 عکس
18 ویدیو
14 فایل
ارتباط در ایتا و تلگرام @rezasaidyy کانال‌های دیگر : ادبیات عرب @adabaraby اصول فقه @osoolefeghh علوم حوزوی - متفرقه @oloomhozavy کتاب و کتابخانه @ketabvaketabkhaneh لطفاً برای دوستان و گروه‌ها به اشتراک گذارید. حضور ، نظرات و پیشنهادات شما افتخار است.
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم. بررسی سند ، متن و صحتش ، دلالت. یافتن و مقایسه همه نسخه‌های یک حدیث و احادیث مشابه و مقارب و تکمیل و رفع اشکال( و فهم متن حاصل) مقایسه با احادیث دیگر [ و قرآن و عقل و قول علما ] و بررسی تعارضات ( نهایتاً فهم معنی و مراد).
دانشنامه اسلامی - اینترنت : می توان فقه الحدیث را چنین تعریف کرد: «دانشی که به بررسی متن حدیث می پردازد و با ارائه مبانی و سیر منطقی فهم آن، ما را به مقصود اصلی گوینده حدیث نزدیک می گرداند. منابع فقه الحدیث محدثان شیعه و سنی تلاشهای فراوانی در جهت ابهام زدایی و تبیین روایات انجام داده اند. این کوششها از شرحهای ساده بر یک حدیث در سالهای آغازین صدور احادیث آغاز می شود و به شرحهای بسیار بزرگ و مفصّل در قرنهای بعد منجر می شود. در حوزه فقه الحدیث علاوه بر این منابع، کتابها و رسائلی نیز وجود دارد که به بررسی قواعد و روشهای فهم روایات می پردازد. منابع فقه الحدیث شیعه کتابها و رسائلی که به شرح احادیث پیشوایان شیعه پرداخته اند فراوان هستند. برخی از مهمترین آنها عبارتند از: «معانی الاخبار» شیخ صدوق، «روضة المتقین» محمدتقی مجلسی، «الوافی» فیض کاشانی و «بحار الانوار» محمدباقر مجلسی. همچنین برخی از اولین کتابهای مستقلی که دانشمندان شیعه در مورد مبانی و قواعد فقه الحدیث نگاشته اند عبارتند از «درایه» شهید ثانی و «الرواشح السماویه» میرداماد.
🔰مقایسه رجال آقای خوئی با جامع الرواة اردبیلی آیت‌الله شبیری زنجانی: 🔸يكى از امتيازات رجال آقاى خوئى بر جامع الرّواة اردبيلى، امانت زيادى است كه در نقل روايات و در نقل آدرس وجود دارد. 🔹موارد مختلفى در رجال آقاى خويى هست، كه به عين تعبيرى كه در خود اسانيد واقع شده است نقل مى‌كند و‌ آدرس مى‌دهد، ولى نقطۀ ضعف جامع الرّواة اين است كه در نقل اجتهاد مى‌كند. ✳️ مثلًا اگر «ابن فضّال» در سندى باشد و به نظرش برسد كه مقصود حسن بن فضّال است، در شرح حال حسن آن را نقل مى‌كند و مى‌گويد «عنه فلان»، درحالى‌كه ممكن است اين ابن فضّال غير از حسن باشد، مثلًا على يا برادرش احمد باشد، چون بنو فضّال زياد هستند. 👈 اين اجتهادات منشأ اشتباهاتى مى‌شود. ولى آقاى خويى در رجالش اين كار را نمى‌كند، اگر تعبير ابن فضّال بوده است، همان را نقل مى‌كند و تصرّفى در آن نمى‌كند. ▪️كتاب نكاح، ج۱، ص ۱۰۴
💠متون روایی و تاریخی در معرض دستبرد و تحریف! 🗣استاد توحیدی 📅دوشنبه و سه‌شنبه ۲۲ و ۲۳ فروردین ساعت ۲۱:۳۰ 🌐پخش زنده 🔸اینستاگرام 🔉 دسترسی به فایل تصویری و صوتی در پیام‌رسان‌های مرکز تحقیقات اسلامی 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس تلگرام | ایتا | واتس‌اپ 👤ارتباط با ما تلگرام | ایتا | واتس‌اپ
🔸 💠 هر عموم خصوص من وجهی تعارض نیست 👤 📝 معمولا ما در برخورد با دو روایتی که نسبتشان عموم خصوص من وجه است حکم به تعارض می کنیم و تخصیص را صرفا در موارد عام و خاص مطلق می دانیم. گاهی یک طائفه از روایات به لحاظ موضوع، اطلاق یا عمومیت دارد و طائفه دیگر از ناحیه حکم اطلاق یا عمومیت دارد. و لذا رابطه عموم خصوص من وجه شده است و مشهور قواعد باب تعارض را جاری نموده اند لکن مرحوم آقای خویی، شهید صدر و مرحوم آقای تبریزی بر این باورند که.... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2463 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
منطق فهم حدیث @manteghefahmhadith خلاصه و نکاتی پیرامون کتاب منطق فهم حدیث استاد سیدکاظم طباطبایی در موضوع فقه الحدیث + مباحث فقه المعارف استاد بغدادی مباحثه نوشتاری @mobaheseneveshtari
با جستجو در گوگل و بازدید از سایت‌های علمی شاید مطالبی به دست بیاد. در عناوین و جستجوی سراسری ایتا هم بررسی کنید. از ادمین کانال ها و گروهها هم میشه پرسید.
کتاب زیاده . علاوه بر سوال از طلاب و علما ، میشه در اینترنت جستجو کرد. دانلود اینترنتی از گوگل و گوگل پلی و کتابخانه های اینترنتی و دیجیتالی بررسی کنید و نرم افزار جامع الأصول یا سایر نرم افزارهای دانلودی مؤسسه نور . پرسش از مراکز کتب مثل پاساژ قدس و مجتمع ناشران در قم.
در کانال تلگرام به نام محمدصادق علم الهدی اونجا خوب توضیح میده
💠نشست روش شناسی اعتبارسنجی حدیث با تاکید برتوقیعات 🔹با ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی 📅 ۳٠ فروردین، ساعت ۱۳:۲٠ 🌐لینک وبینار: https://rejal.lms2.hozehkh.com/ws/ti5eqa8ra43 👉 📜از بهترین نوشتاری که در قالب یک مقاله علمی به تقریر یا نقد این نشست بپردازد، تقدیر می‌شود و جوائز نفیس اعطاء خواهد شد. 🆔 @maalem_ir | معالم
هدایت شده از علی امیری
تقریرات فی علم الاصول، ج۱ انگیزه جعل برخی احادیث طبیعی از نظر آیت الله سیستانی .
هدایت شده از علی امیری
هدایت شده از علی امیری
تاریخی ساختگی فقیه دانشمند سید موسی شبیری زنجانی درباره تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه(سلام الله علیها) در کتاب «جرعه ای از دریا» می‌گوید: «تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه(سلام الله علیها) مجعول است. شخص جاعلی تاریخ ولادت آن حضرت(سلام الله علیها) را سال ۱۸۳ هجری ذکر کرده است. آقای حاج شیخ علی نمازی حساب کرده بود، چون سال شهادت امام موسی بن جعفر(علیه السلام) سال ۱۸۳ هجری است و تا آن موقع حضرت(علیه السلام) در زندان بود، چگونه ممکن است که حضرت معصومه(سلام الله علیها) در این سال به دنیا آمده باشد؟! لذا گفته است که تصحیف شده و تاریخ درست سال ۱۷۳ هجری است و دیگران هم این تاریخ را از آنجا نقل کردند. در حالی که هر دو تاریخ نادرست و تاریخ ولادت به دست ما نرسیده است. این تاریخ را یکی از جعّالین که ویژگی هایش هم نقل شده جعل کرده است. داستان جعلی از این قرار است که؛ مرحوم «متوّلی باشی» اعلام می‌کند که اگر کسی تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه(سلام الله علیها) را پیدا کند، دستور می دهم که در آن روزها بازار قم را تعطیل کنند. آدم کلّاشی ادعا می‌کند که در فلان کتاب از کتابخانه مدینه این تاریخ ذکر شده است. متولی باشی آدم زرنگی بود. گفته بود که متولی کتابخانه مدینه با من آشناست و من آن کتاب را از کتابخانه می‌خواهم و چاپ می‌کنم و به این شکل مشتِ آن شخص باز می‌شود. متولی باشی مسافرتی تاریخی به حجاز کرده بود و رجال آنجا را می‌شناخت.» 📚 جرعه ای از دریا، ج۲، ص۵۱۹
سایت‌های شیعه درس ، فقاهت و ...
الحمدلله کما هو اهله و همچنین إن شاء الله حتما کار خوبیه دنبال بگردید، تحقیق و مطالعه، آیات و تفاسیر آیات (مهمه در تشخیص احادیث صحیح) گاه فقط با دانستن آیات قرآن، نیاز به هیچ موردی نیست و به راحتی حدیث رو تشخیص میدید. پس آیات و تفاسیر آیات رو بخونید. بازم امری سوالی بود در خدمتم
برای یادگیری و فهم صحیح قرآن ، تفسیر و تأویل و مانند آن چکار کنیم؟ آقا سید پاسخ دادن: سلام علیکم روز شماهم بخیر گناه نکنید ، مخصوصا گناهانی که در ملأ عام یعنی جلوی چشم بقیه انجام میشه که بهش میگن فسق با توجه به آیه 26 بقره گفتم. پس جلوی مردم اصلا گناه نکنید ، در خلوت هم سعی کنید ترک کنید. سراغ تفسیرهای علما مثل نور یا نمونه یا المیزان برید و یکی رو بخونید. و یک تفسیر روایی هم همراه یک پفسیر بالا بخونید مثل برهان، قمی، اهل بیت (نام تفاسیر روایی، یعنی تفاسیری که روایات 14 معصوم هست) والسلام.
اگه درباره تشخیص احادیث با قرآن و تفسیر بیشتر توضیح بدهید لطف می‌کنید. 👈 احادیث هم مانند آیات قرآن هستن، یعنی گاه تشخیص اونها راحت هست مثل همین حدیث که درباره اش بحث شد، شر را جز شر جوابی نیست (قصاص در برابر قصاص) دیگه حالا حدیث و آیه رو تفسیر و شرح نمیدم. یا مثل اینکه حدیث در مورد نماز میفرماید یا اهمیت نماز یا روزه در اکثر موارد اینها قابل پذیرش هست، بعضی موارد که فکر میکنیم قابل پذیرش نیست تحقیق میکنیم. یا مثلاً حدیث داریم امام علی نو آخرین امام حکومت کننده در زمین هست آیه ای در قرآن داریم که اسم امام علی رو موجودی گذاشته که در آخرالزمان میاد... دابة من الارض حالا مورد بعدی قابل تشخیص نیست به راحتی، اما وقتی بنده تفسیر و تأویل (باطن قرآن که در روایات خود امامان هست، مثل تفسیر برهان یا تفسیر قمی یا تفسیر امام عسکری یا تفسیر اهل بیت و... آمده است)
احادیث عوامانه و بحث های طلاب یا علمای اهل سنت در ایران یا وهابیت در عربستان یا کشور خودمون و... نیاز به این تحقیق های بزرگ نیست، یعنی منابعشون در دسترس هست. کافیه بعد از تمرین حالا مدت طولانی در کتابخانه های اینترنتی، بلد بشید چگونه احادیث رو بررسی کنید، اینطوری کارتون خیلی راحت میشه، خود به خود علمش هم یاد میگیرید. توصیه میکنم برای این موارد به قم برید، اونجا اگر بلد باشید و به حوزه ها مراجعه کنید، آموزش میدن إن شاء الله (از هزینه ها خبر ندارم) چون قم معدن این موارد هست دیگه این کاملا واضحه
یعنی آیه قرآن گواهی بدهد که اون حدیث درسته، که آیه بطور واضح بیان شده و مطابق با اون حدیث هست و در روایات راوی و علما و... هم آمده است. قرآن رو با تفاسیر و تأویل های مختلف یاد بگیرید، نصف راه رو رفتید... بعد سراغ نصفه دیگر برید. چون ابتدای کار ما همین قرآن و تفاسیر و تأویل هاست بعد در طی اون احادیث هست
آقا سید پاسخ دادن: سلام علیکم روز شماهم بخیر گناه نکنید، مخصوصا گناهانی که در ملأ عام یعنی جلوی چشم بقیه انجام میشه که بهش میگن فسق با توجه به آیه 26 بقره گفتم. پس جلوی مردم اصلا گناه نکنید، در خلوت هم سعی کنید ترک کنید. سراغ تفسیرهای علما مثل نور یا نمونه یا المیزان برید و یکی رو بخونید. و یک تفسیر روایی هم همراه یک پفسیر بالا بخونید مثل برهان، قمی، اهل بیت (نام تفاسیر روایی، یعنی تفاسیری که روایات 14 معصوم هست) والسلام.
سلام علیکم حدیث شناسی که خودش شامل اینها میشه، یعنی کل حدیث شناسی هم رجال و درایه و تراجم و... داخلش هست. اما اینها جدا از هم هستن مثلا علم رجال بحث اشخاص در حدیث هست یعنی راویان پی در پی و علم درایه مربوط به خود حدیث هست که صحیح هست یا ضعیف یا قوی یا... و... هر موردی متفاوت هست در مورد علم رجال، باید در کتب مربوط مثل رجال کشی و رجال نجاشی و... تحقیق کنید، و ببینید شخصیت مورد نظر حدیث در اون هست یا خیر، اگر هست قوی هست یا ضعیف یا منافق و... در موارد بقیه هم باید تحقیق بشه سایت ها میتونید به سایت هایی که خودشون تحقیق میکنند مثل سایت حوزه یا اسلام کوئست یا سایت مکارم (آیت الله مکارم) یا سایت شبهات یا... مراجعه کنید. در مورد علم رجال و درایه و حدیث و تراجم و خلاصه جمیع باید در کتابخانه ها تحقیق کنید، کتابخانه های مجازی مثل libshia در مورد کتب شیعه یا کتابخانه اهل سنت، یا کتابخانه تبیان (هم شیعه هست هم اهل سنت) یا برخی موارد باید ثبت نام کنید و هزینه بدید در اینترنت معتبر هستند اما ثبت نامی و هزینه دارن. اما برای اینکه مثلا خودتون اینکاره بشید، دیگه اون سالها زمان می‌بره تحقیق در کتابخانه های مختلف میخواد خیلی سخته چون مثلا یک عالم رجال، به کشورهایی چون هند و عربستان و پاکستان و مصر و... باید سفر کنه، چون بعضی کتب فقط یک نسخه دارند. اما در همین کشور خودمون هم تحقیق کنید در تهران و قم و مشهد و سیستان و کردستان، باعث قوی شدن میشه، و مفید هست. در این حد اطلاعات دارم، چون خودم در کشورهای دیگه نرفتم، ولی خب تحقیق کردم.