🌎 حسن علی یحیی العماد رابیشتر بشناسیم.
👈عصام یحیی عماد (به عربی: عصام علي يحيى العماد) محقق علوم اسلامی، و مذهب وی وهابیت بود که شیعهشد.
👈او شیعهشناس، متخصص در علم رجال و حدیث وتاریخ، مدرس مجمع جهانی اهل بیت و فارغالتحصیل دانشگاه مذاهب عربستان سعودی است.
🔻او هماکنون به دلیل شیعه شدن مورد تکفیر وهابیون و ضد حقیقت ها است.
🔻عصام العماد، در خانوادهای وهابی مذهب در یمن به دنیا آمد. او پس از مدتی با مذهب شیعه اثنا عشری آشنا شد و به این مکتب گروید او بهعنوان یک مستبصر هماکنون فعالیت میکند.
🔻گفته میشود که عصام العماد در ادعاهایش صادق نیست و گروهی به بیانات او که در برنامهی «ماه عسل» ذکر کرده، خرده گرفته و آن را نادرست میدانند. عصام العماد در آن برنامه اعلام کرد که "دانشجویان وهابی" سخنرانیهایی بر علیه حضرت علی داشتهاند، اما تا کنون مدرکی برای صحت چنین قضایایی ارائه نشدهاست
👈حسن علی یحیی العماد را گروهی روحانی شیعه نزدیک به حوثی ها و انصارالله و عامل ایران می دانند و برخی دیگر عامل نفوذی عربستان!
http://eitaa.com/akhbaremoqavemateislami
« بسم الله الرحمن الرحیم »
عرض ادب خدمت همراهان گرامی🌹
نظر به اهمیت بالای علم #رجال و عدم توجه کافی و ناموجه به این علم در نظام آموزشی حوزه ؛ بر آن شدیم تا جهت مرتفع ساختن این نقصان ، ولو به میزان اندک ، گامی برداریم.
لذا پس از جستجو و تامل فراوان مجموعه ۸ جلسهای « #آموزش_مقدماتی_رجال » را آماده کرده و در کانال جهت استفاده دوستان قرار دادیم .
🔹مدرس : محمدباقر پوسانی
(یکی از اساتید توانمند علم رجال و حدیث)
لذا دوستانی که علاقهمند به فراگیری علم رجال شیعه هستند از استماع این اصوات غافل نباشند.
🔸تذکر : این دوره #مقدماتی است و صرفاً توضیح برخی مفاهیم مهم و سرفصل های علم رجال می باشد .
در صورت استقبال دوستان جلسات تخصصی تر نیز در کانال #واحد_علمی بارگذاری خواهد شد.
🔰#واحد_علمی🔍📚
🆔https://eitaa.com/VahedElmi110
💥 نصیحت #خواجه_نصیر به طلاب:
روزشان را بین نوشتن و مطالعه و تفکر و حفظ کردن تقسیم کنند. از کارهای خیر از جمله نماز[مستحبی] و روزه (هر هفته یک یا دو روز) استقبال کنند. همین طور صدقه بدهند ولو یک فلس. از شرور و انواع خبائث از جمله فتن و امور دیگر پرهیز کنند.
#نسخه_خطی
✴️ کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
#روش_شناسی
#آیتالله_وحید_خراسانی
💠 روش شناسی فقهی آیت الله وحید خراسانی:
🔻 هر چند ایشان کتابی استدلالی تألیف نکردهاند و انتشار تقریرات درس خود را نیز به دلایل شخصی اجازه نفرمودهاند
👈 اما با بررسی دو کتاب منتشر شده از تقریرات درس ایشان توسط شاگردانش (تحقیق الاصول آیتالله میلانی و أمالی الوحید آیتالله انصاری قمی) میتوان نکات زیر را استنباط کرد:
1️⃣ علم #رجال یکی از مقومات علم اصول است.
2️⃣ عمل مشهور #جابر ضعف سند روایت نیست.
3️⃣ نقد مصلحت #سلوکیه (مصلحت نه بر عمل یا تطبیق آن، بلکه به خصوص همان اماره موجود تعلق میگیرد)
4️⃣ توقف در مورد #وثافت سهل بن زیاد
5️⃣ فهم نسبی #قرآن (وجود آیات متشابه در قرآن از لوازم اعجاز و کمال قرآن بوده و واجب است)
6️⃣ نگاه غیر #فلسفی به فقه و اصول
🔺 تطبیق قاعده فلسفی «الواحد لا یصدر منه الا الواحد» بر ذات خداوند مورد تردید است. ایشان که جزو منتقدین جدی #فلسفه و عرفان اسلامی محسوب میشود، در رد تطبیق این قاعده بر ذات خداوند معتقد است این اراده و مشیت خدا، و نه ذات اوست که علتالعلل خلقت است. البته تفاوت نگاه آقای وحید با فلاسفه اسلامی بدین معنا نیست که از آرای آنها غفلت کرده باشد. صفحات نخست هر دو تقریر گواه آن است که وی در بررسی مباحث عقلی محض در اصول فقه، بیاعتنا به آرا و مبانی فیلسوفان مسلمان نبوده است.
📚 برگرفته از سایت #مباحثات (https://mobahesat.ir/13050)
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
May 11
دانشنامه اسلامی - اینترنت :
می توان فقه الحدیث را چنین تعریف کرد: «دانشی که به بررسی متن حدیث می پردازد و با ارائه مبانی و سیر منطقی فهم آن، ما را به مقصود اصلی گوینده حدیث نزدیک می گرداند.
منابع فقه الحدیث
محدثان شیعه و سنی تلاشهای فراوانی در جهت ابهام زدایی و تبیین روایات انجام داده اند. این کوششها از شرحهای ساده بر یک حدیث در سالهای آغازین صدور احادیث آغاز می شود و به شرحهای بسیار بزرگ و مفصّل در قرنهای بعد منجر می شود. در حوزه فقه الحدیث علاوه بر این منابع، کتابها و رسائلی نیز وجود دارد که به بررسی قواعد و روشهای فهم روایات می پردازد.
منابع فقه الحدیث شیعه
کتابها و رسائلی که به شرح احادیث پیشوایان شیعه پرداخته اند فراوان هستند. برخی از مهمترین آنها عبارتند از: «معانی الاخبار» شیخ صدوق، «روضة المتقین» محمدتقی مجلسی، «الوافی» فیض کاشانی و «بحار الانوار» محمدباقر مجلسی.
همچنین برخی از اولین کتابهای مستقلی که دانشمندان شیعه در مورد مبانی و قواعد فقه الحدیث نگاشته اند عبارتند از «درایه» شهید ثانی و «الرواشح السماویه» میرداماد.
«علوم حدیث - ویکی فقه» https://wikifeqh.ir/%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85_%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB
بسم الله الرحمن الرحیم. بررسی سند ، متن و صحتش ، دلالت. یافتن و مقایسه همه نسخههای یک حدیث و احادیث مشابه و مقارب و تکمیل و رفع اشکال( و فهم متن حاصل)
مقایسه با احادیث دیگر [ و قرآن و عقل و قول علما ] و بررسی تعارضات ( نهایتاً فهم معنی و مراد).
دانشنامه اسلامی - اینترنت :
می توان فقه الحدیث را چنین تعریف کرد: «دانشی که به بررسی متن حدیث می پردازد و با ارائه مبانی و سیر منطقی فهم آن، ما را به مقصود اصلی گوینده حدیث نزدیک می گرداند.
منابع فقه الحدیث
محدثان شیعه و سنی تلاشهای فراوانی در جهت ابهام زدایی و تبیین روایات انجام داده اند. این کوششها از شرحهای ساده بر یک حدیث در سالهای آغازین صدور احادیث آغاز می شود و به شرحهای بسیار بزرگ و مفصّل در قرنهای بعد منجر می شود. در حوزه فقه الحدیث علاوه بر این منابع، کتابها و رسائلی نیز وجود دارد که به بررسی قواعد و روشهای فهم روایات می پردازد.
منابع فقه الحدیث شیعه
کتابها و رسائلی که به شرح احادیث پیشوایان شیعه پرداخته اند فراوان هستند. برخی از مهمترین آنها عبارتند از: «معانی الاخبار» شیخ صدوق، «روضة المتقین» محمدتقی مجلسی، «الوافی» فیض کاشانی و «بحار الانوار» محمدباقر مجلسی.
همچنین برخی از اولین کتابهای مستقلی که دانشمندان شیعه در مورد مبانی و قواعد فقه الحدیث نگاشته اند عبارتند از «درایه» شهید ثانی و «الرواشح السماویه» میرداماد.
🔰مقایسه رجال آقای خوئی با جامع الرواة اردبیلی
آیتالله شبیری زنجانی:
🔸يكى از امتيازات رجال آقاى خوئى بر جامع الرّواة اردبيلى، امانت زيادى است كه در نقل روايات و در نقل آدرس وجود دارد.
🔹موارد مختلفى در رجال آقاى خويى هست، كه به عين تعبيرى كه در خود اسانيد واقع شده است نقل مىكند و آدرس مىدهد، ولى نقطۀ ضعف جامع الرّواة اين است كه در نقل اجتهاد مىكند.
✳️ مثلًا اگر «ابن فضّال» در سندى باشد و به نظرش برسد كه مقصود حسن بن فضّال است، در شرح حال حسن آن را نقل مىكند و مىگويد «عنه فلان»، درحالىكه ممكن است اين ابن فضّال غير از حسن باشد، مثلًا على يا برادرش احمد باشد، چون بنو فضّال زياد هستند.
👈 اين اجتهادات منشأ اشتباهاتى مىشود. ولى آقاى خويى در رجالش اين كار را نمىكند، اگر تعبير ابن فضّال بوده است، همان را نقل مىكند و تصرّفى در آن نمىكند.
▪️كتاب نكاح، ج۱، ص ۱۰۴