eitaa logo
حديث پژوهی _ معارف
869 دنبال‌کننده
212 عکس
27 ویدیو
17 فایل
گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام ارتباط با ما: @hadith_maaref_admin https://instagram.com/hadith_maaref Email: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">hadithmaaref@gmail.com https://www.aparat.com/hadith_maaref @hadithmaaref?si=vm183MIp7uC406Tz" rel="nofollow" target="_blank">https://youtube.com/@hadithmaaref?si=vm183MIp7uC406Tz
مشاهده در ایتا
دانلود
💼«پرونده علمی (1)» 📖اعتبارسنجی خطبه 80 نهج البلاغه 3️⃣ مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الْإِيمَانِ نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ نَوَاقِصُ الْعُقُولِ فَأَمَّا نُقْصَانُ إِيمَانِهِنَّ فَقُعُودُهُنَّ عَنِ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ فِي أَيَّامِ حَيْضِهِنَّ وَ أَمَّا نُقْصَانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهَادَةُ امْرَأَتَيْنِ كَشَهَادَةِ الرَّجُلِ الْوَاحِدِ وَ أَمَّا نُقْصَانُ حُظُوظِهِنَّ فَمَوَارِيثُهُنَّ عَلَى الْأَنْصَافِ مِنْ مَوَارِيثِ الرِّجَالِ ... (نهج البلاغه، خطبه 80) در ادامه بررسی مقاله جناب دکتر محمد قندهاری با عنوان «اعتبارسنجی «النساء نواقص العقول» در نهج البلاغه» به لایه نخست معنایی آن یعنی همبستگی متن و سند(منبع) می‌پردازیم. معنای همبستگی متن و سند واقعیت آن است که تدقیق در معنای این قاعده سخن را به درازا میبرد و اکنون تنها خوانش دکتر قندهاری را در این باره به میان میآوریم. همانطور که در مقالات متعدد ایشان ملاحظه میشود ایشان برای بحث از این قاعده به رساله دکترای خویش ارجاع میدهند، در رساله دکترایشان نتیجه بحث همبستگی را مشابه قاعده ای عمومی در سنت نقد متنی میشمارند و آن قاعده را چنین ذکر می نمایند: «اشتراك در دو محتوای متمایز متنی، به معنای اشتراک در ریشه انتقال متون است. به نحوی که در تشابهات لفظی قابل تمایز، می‌توان حدس زد که یا یکی از راویان از دیگری این متن را شنیده است یا هر دو از یک شیخ مشترک بهره برده‌اند.» (Sadeghi, 2010, 205) ایشان در تعبیر دیگری از این قاعده تبیینی ارائه میدهند که روشن کننده بسیاری از تحلیلهای ایشان در مقالات مختلفشان است: به عبارت دیگر، نمی‌توان پذیرفت که یک متن حدیثی (فراتر از یک جمله کوتاه) با الفاظ یکسان در دو روایت با اسانید متفاوت رسیده باشد و هیچ اشتراکی در منبع اصلی این دو روایت وجود نداشته باشد. به تعبیر (فراتر از یک جمله کوتاه) دقت شود. اینکه آیا همه پژوهشگران (چه مستشرقین و چه غیر ایشان) مرادشان از قاعده همبستگی متن و سند (یا تحلیل توأمان متن و سند) همین معناست، جای درنگ دارد که محل بحث ما در این نگاشته نخواهد بود. 🟢نمونه‌هایی از کاربست مشابه‌یابی متون برای شناخت وحدت رخداد استفاده از مشابهت میان دو متن برای تحلیل احادیث و تاثیر آن در شناخت منبع احادیث از یک سو و جمع میان احادیث متعارض از سوی دیگر به هیچ روی از چشمان فقها و محققین امامیه به دور نبوده است و متعدد این مطلب در کلمات بزرگان به چشم میخورد. در واقع پژوهش برای یافتن اینکه آیا این دو حدیث در واقعیت یک حدیث هستند یا دو حدیث، تلاشی است که بارها از سوی بزرگان و فقها صورت گرفته است و مشابهت به عنوان یک قرینه جدی و اساسی در آن به کار رفته است، در زیر تنها سه نمونه از این پژوهشها را از فقها آدرس میدهیم تا خواننده محترم با مراجعه به آن به توجه ایشان به این امر پی برد: ✔️ عدم قبول تعدد روایت ابن ابی عمیر و اخذ آن به عنوان روایت واحد؛ مرحوم صاحب مدارک ✔️ مقوله اخذ به توسط در تهذیب الاحکام؛ جناب استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی ✔️ یکسانی برخی احادیث جعفریات با احادیث سکونی و احتمالات مطرح در مورد آن؛ جناب استاد سید محمدرضا سیستانی 🟡در بحوث فی مناسک الحج ج 19 ص 347 -352 تقریر دروس جناب استاد سید محمدرضا سیستانی ، مقاله «اتحاد یا تعدد در روایات مشابه، بررسی تطبیقی عملکرد کتاب‌های وسائل الشیعه و جامع احادیث الشیعه» از آقایان مهدوی راد و بهرامی و نیز نگاشته «تمييز اتّحاد الأخبار المختلفة وضوابطها وفوائدها» از آقای محمدباقر ملکیان تا حدی به واکاوی این مقوله و بیان نمونه هایی از آن پرداخته اند. البته باید توجه داشت که معنای تعدد و وحدت حدیث در مبانی مختلف اعتبارسنجی میتواند متفاوت باشد که اکنون از محل بحث ما خارج است. 🆔 @hadith_maaref 🔽🔽🔽🔽🔽
🔼🔼🔼🔼🔼 تفاوت قاعده همبستگی با نمونه‌های ذکر شده ⬅️در این نمونه ها شباهت تنها یک قرینه است و نه شاهد کافی بر خلاف قاعده همبستگی وقتی یک مطلبی به صورت قاعده میشود و تطبیق میگردد، عملا از نظر پژوهشگری که بدان پایبند است، به تنهایی برای استشهاد کفایت میکند و دیگر هیچ نیازی به شاهد و قرینه مجزایی نیست، و این را میتوان در عمده تطبیقات صورت گرفته این قاعده در مقالات جناب دکتر قندهاری و دوستان ایشان مشاهده کرد. اما در نمونه‌هایی که ذکر شد، ملاحظه می‌شود که حتما باید قرینه یا قرائن دیگری در میان باشد تا حکم به وحدت شود و سپس تحلیل گردد. ⬅️ در این نمونه ها قرائن دیگری ضمیمه شده است از جمله 🟡توجه به شباهت در سند که در کاربست قاعده همبستگی به طور کل بدان بی توجهی میشود. بلکه در بسیاری موارد اساسا تفاوت در متن برای تحلیل اسناد به کار میرود. در واقع در تطبیق قاعده همبستگی، صرف شباهت متن برای حکم به وحدت واقعه و رخداد کافی است و تنها باید در تحلیل سندی این شباهت خود را نشان دهد، که در صورت عدم این مساله، باید دنبال خللی در سند باشیم. 🟡توجه به شباهت در ترتیب قرار گیری احادیث در کنار هم؛ در مثل بحث اخذ به توسط در تهذیب الاحکام این مساله در کنار شباهت متنی و البته شباهت سندی بسیار پر اهمیت است. 🟡توجه به عدم قرینه(مانند تمایزات) بر تعدد رخداد در این نمونه ها بر خلاف قاعده همبستگی؛ یکی از نکات مهم در این نمونه‌ها پذیرش امکان تعدد حادثه(رخداد، واقعه) است. مطلبی که در ادامه در نقد تطبیق قاعده همبستگی در نگاشته مورد بررسی بیشتر بدان خواهیم پرداخت. بر این اساس است که مثلا مرحوم آقا جمال خوانساری در نقد کلام مرحوم صاحب مدارک (بنابرتعریفی که هر دو فقیه از تعدد حدیث در این مثال در نظر دارند) احتمال تعدد حدیث را میدهند. نمونه‌های دیگر این توجه به تمایزات و متعدد دانستن روایات مشابه براساس آن را میتوان در مثل کلمات جناب استاد سید محمدرضا سیستانی در بحوث فی احکام صلاۀ المسافر ج1ص363، بحوث فی شرح مناسک الحج ج7ص168، ج8ص226، ج10ص639، ج19ص614 و ج22ص441، مشاهده نمود. ⬅️در مواردی که قرائن برای هیچ یک از دو طرف (وحدت یا کثرت واقعه) کفایت نکند تنها به صورت احتمالی طرح مساله میگردد. برخلاف آنچه در تطبیقات صورت گرفته در مقالات جناب دکتر قندهاری از جمله مقاله مورد بحث ملاحظه میشود. در بسیاری از این موارد هر چند ممکن است در ابتدا بحث از احتمال وحدت واقعه به میان آید، اما در ادامه با آن برخورد یک واقعیت قطعی میشود. در توضیح این رویکرد گاه بیان میشود که مقولات تاریخی اساسا روشن است که احتمالاتی است و ارتکاز افراد باید این باشد، اما این سخن خواه ناخواه مغالطه است. آنچه در مقولات تاریخی به عنوان امر احتمالی و غیر مشخص و دارای ابهام مطرح است غیر از آن است که ما بگوییم از نقطه نظر تاریخی این تبیین راجح است یا نه؟ در واقع بیان احتمال در یک گزاره تاریخی به آن معناست که از نگاه تاریخی شواهد بر هیچ یک از دو طرف تبیین کافی نیست، و این غیر از آن بحث احتمالی بودن تحلیلهای تاریخی است. (هر چند همین احتمالی بودن تحلیلهای تاریخی جای بسی گفتگو دارد که مراد چیست و تا کجا میتوان آن را امتداد داد) به تعبیر دیگر در تحلیلهای تاریخی و با نگاه تاریخی (با همان فرض احتمالی بودن تحلیلهای تاریخی)گاه نسبت به یک گزاره حکم میشود و گاه نسبت بدان تردید صورت میگیرد و در این قسم دوم یعنی (حتی با توجه به احتمالی بودن تحلیلهای تاریخی) به یک گزاره مستقر با توجه به شواهد نرسیده ایم. در اینجا نیکوست که متذکر شویم اینکه گمان شود که در امر تاریخی لازم است حتما تبیینی ارائه گردد و الا کذب است، یک نوع سطحی نگری در مورد تاریخ و گزاره‌های تاریخی. بسیاری از ابعاد تاریخی ناشناخته و تاریک است و نمیتوان با آنچه از تاریخ به دست ما رسیده است همه موارد را تبیین و تحلیل کرد و در بسیاری از موارد راه حل سکوت و بیان ابهام است. از اینجا یک نکته مهم را میتوان گوشزد نمود: اساسا ناقد در هنگام نقد تحلیل تاریخی در یک مقاله لزومی ندارد حتما یک تبیین جایگزین مستقر ارائه کند. 🆔 @hadith_maaref 🔽🔽🔽🔽🔽
🔼🔼🔼🔼🔼 ✳️اشکالات قاعده همبستگی(1) عدم توجه به امکان رخدادهای متعدد مشابه در تاریخ بارها ممکن است یک کلام به جهات مختلف تکرار شود این یعنی تکرار یک رخداد آن هم تکلم به یک مضمون خاص با الفاظ کاملا مشابه مواردی از قبیل موارد ذیل مواقعی را نشان میدهد که ممکن است دو متن مشابه با مضامین شبیه به هم اما در دو یا چند واقعه تکرار و گزارش شود (تفصیل کلام در پایان نامه و مقالاتی که در دست تهیه هست خواهد آمد در اینجا فقط برای دو مورد نخست مثالهایی ذکر مینماییم) : 🟡سوال یکسان و پاسخهای یکسان از دو امام علیه السلام (نمونه اول، نمونه دوم، نمونه سوم، نمونه چهارم ) 🟡تکرار یک فرمایش از سوی معصوم علیه السلام در مواضع مختلف(نمونه اول، نمونه دوم، نمونه سوم، نمونه چهارم) 🟡تکرار سوال از امام علیه السلام از سوی راوی 🟡تکرار سوال از امام علیه السلام از سوی دو راوی (یک راوی ابتدا پرسیده است و راوی دوم از او اولا نقل میکند و این راوی دوم خود نیز از امام علیه السلام میپرسد) 🟡تکرار یک فرمایش از چند معصوم علیهم السلام 🟡عرضه حدیث از امام علیه السلام و نقل آن از سوی راوی عرضه کننده حدیث آنچه به عنوان نمونه در موارد فوق آمد عمدتا در حیطه بحث تکلم و پرسش و پاسخ و تکرار آن در رخدادهای مختلف میباشد اما حتی ممکن است یک واقعه خارجی به شکل شبیه به هم رخ دهد مانند موارد شفای بیماران در حرمهای مطهر حضرات معصومین علیهم السلام. این مطلب در فضای عامه نیز مطرح است و برای مشاهده دسته بندی و نمونه هایی از تحلیل و تبیین تعدد واقعه در گزاره های مشابه تاریخی، میتوان به کتاب تعدد الحادثة في روايات الحديث النبوي دراسة تأصيلية نقدية رجوع نمود. 🔴گاه در تحلیل و تبیین براساس وحدت واقعه و برتری آن نسبت به تعدد واقعه به چند نکته اشاره میشود: 🔘بحث تفاوت دوران نخستین(سده نخست) و پس از آن در امر تدوین و مکتوب نمودن احادیث؛ باید گفت این امر گرچه موثر است لکن باز اصل مطلب را که تعدد واقعه مشابه و گزارش آن در آن دوران نیز یک واقعیت تاریخی و عقلایی و قابل اتکاست منتفی نخواهد بود. همچنین به عنوان نقض این مطلب هم میتوان به استفاده از این قاعده سازی در مورد سده دوم و حتی سده سوم در مقالات مختلف جناب دکتر قندهاری به روشنی دیده میشود. 🔘اشاره به گزاره های تاریخی نسبت به وقائعی که به قرائن مختلف، وحدت رخداد در آن گزاره ها واضح است؛ در این باره باید گفت که در مقالات و ارائه‌ها چنانچه تنها به مواردی از مشابهت اشاره شود که با توجه به قرائن واضحه در آنها وحدت واقعه مشهود باشد و از دل آن بخواهیم برای همه گزاره‌های تاریخیِ مشابه، به صورت قاعده‌ای حکم به وحدت واقعه نماییم، هم از نگاه تاریخی فاصله گرفته‌ایم و هم خواه ناخواه دچار مغالطه گشته‌ایم. 🔘بهترین تبیین ؛ برخی اوقات نیز گفته میشود که در مورد گزاره‌های تاریخی مشابه تحلیل براساس وحدت واقعه نسبت به تحلیل و تبیین بر اساس تعدد واقعه تبیین بهتری است، در حالیکه چنانچه شواهد بر تعدد موجود باشد، روشن نیست این ادعا که بهترین تبیین بر پایه وحدت واقعه است و نه تعدد آن، از چه بابت است؟ جدا از آنکه مساله بهترین تبیین در سر جای خود نیازمند بررسی و واکاوی از حیث چیستی، اصل پذیرش، نقضها و ... میباشد. 🔘نمونه‌های متعدد راست آزمایی شده بر اساس اسناد تراث حدیثی عامه؛ در این مورد نیز به اجمال میتوان گفت علاوه بر آنکه اصل آن نمونه‌ها محل کلام و گفتگوست، باید به تفاوت جدی تاریخ حدیث شیعه با تاریخ حدیث عامه از جهات مختلف از جمله بحث سنددهی، انتقال شفاهی و مکتوب، کتابت و تدوین و نشر در زمان معصوم علیه السلام و ... توجه داشت و مهمتر آنکه اساسا جعل، دس، قلب، سندسازی و دیگر آسیبهایی که در تراث عامه به وفور یافت میشود به هیچ روی قابل تعمیم به فضای حدیثی شیعه نیست. در بحث از خطبه 80 نهج البلاغه همانطور که در ارائه ذکر شد و در مقاله نقد خواهد آمد، شواهد بر تعدد واقعه (چند نامه و خطبه) به کثرت وجود دارد و حتی اگر راهی برای اطمینان به رخداد همه آن وقائع نباشد، راهی برای تکذیب آن نیز وجود ندارد و همانطور که گذشت صرف مشابهت آن هم در بخشی از محتوا نمیتواند به تنهایی برای تحلیل بر پایه وحدت واقعه کفایت نماید. 🆔 @hadith_maaref 🔽🔽🔽🔽🔽
🔼🔼🔼🔼🔼 ✳️اشکالات قاعده همبستگی(2) عدم ضابطه‌مندی در اجرای این قاعده در نمونه‌ها یکی از مهمترین مسائل در مورد قاعده همبستگی متن و سند، مشخص نبودن حدود و ثغور آن است تا جایی که خود جناب دکتر قندهاری بنا بر فرمایشاتشان در سال 1399 و بعد از آن در سال 1400 همچنان در مورد میزان مشابهتی که برای جریان این قاعده لازم است به نتیجه روشنی دست نیافته‌اند. ابهاماتی از قبیل: 🔸چه محدوده‌ای برای مشابهت گزینش شود؟ یعنی تا کجای یک نقل را با نقل مورد نظر مشابه یابی کنیم؟ 🔸تا چه اندازه مشابهت کافی است؟ یعنی چند درصد مشابهت برای جریان این قاعده کفایت میکند؟ 🔸با چه متد و الگوریتمی مشابه یابی نماییم؟ در عرصه مباحث نحوه مشابه یابی میتوان به 7 روش و متد با عناوین زیر اشاره کرد که هر کدام بر اساس ایده هایی شکل گرفته است که جای بحث و بررسی دارد و البته نتایج مختلف در پی دارد: 1. Cosine similarity 2. Levenshtein distance 3. Jaccard index 4. Euclidean distance 5. Hamming distance 6. Word embeddings 7. Pre-trained language models لازم به ذکر است که علاوه بر عدم تبیین این ابهامها در روش جناب دکتر قندهاری در مقالات مختلف ایشان از جمله مقاله مورد بحث، ایشان حتی در مصداق محل کلام در این مقاله یعنی مشابهت کلام امیرالمومنین علیه السلام در خطبه 80 با نقل از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم در تراث عامه، نحوه تطبیق قاعده همبستگی و میزان مشابهت را بدون هیچ تبیین و توضیحی رها نموده و فرض کرده اند و این در حالی است که این بنیاد و بنیان اصلی مقاله ایشان است. 🆔 @hadith_maaref
⬛️ 《أعظم الله أجرك سيدي ومولاي يا رسول الله أعظم الله أجرك مولاتي يا فاطمةالزهراء ساعدالله قلبک یا صاحب الزمان بوفاة أم المؤمنين السيدة العظيمة الجليلة خديجةالكبرى عليها السلام أعظم الله اجورنا واجوركم يامؤمنين بمصابها الأليم 》 🔰عن عائشة قالت: كان رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم إذا ذبح الشاة يقول: أرسلوا الى أصدقاء خديجة و إنّي رزقت حبّها. و قالت: و كان رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم لا يكاد يخرج من البيت حتى‌[يذكر خديجة و]يحسن الثناء عليها، [فذكرها يوما من الايام‌] فأخذتني الغيرة فقلت: هل كانت إلاّ عجوزا قد أبدلك اللّه خيرا منها؟ فغضب ثم قال: [لا]و اللّه ما أبدلني اللّه خيرا منها، آمنت بي‌ إذ كفر الناس، و صدقتني إذ كذّبني الناس، و واستني بمالها إذ حرمني الناس، و رزقني اللّه منها الولد دون غيرها من النساء. 📚ینابیع الموده ج۲ ص۵۱ @hadith_maaref 🔗  تلگرام    👨‍💻 اینستاگرام   🔗 آپارات
💐فرخنده عید ولادت با سعادت سبط اکبر خاتم الانبیاء،ریحانه حضرت زهرا، نور چشمان سیدالاوصیاء (علیهم السلام) را محضر مبارک حضرت بقیة الله(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و همۀ موالیان و محبین خاندان عصمت (علیهم السلام) تبریک و تهنیت عرض می نماییم. قال مولانا ابومحمد الحسن بن علی علیهماالسلام: إِنَّ أَحْسَنَ اَلْحَسَنِ اَلْخُلُقُ اَلْحَسَنُ همانا نیکوترین زیبایی‌ها ، اخلاق نیکو است. الخصال ج ۱ ص ۲۹ 🆔 @hadith_maaref 🔗  تلگرام   👨‍💻 اینستاگرام   🔗 آپارات
🏴شهادت اول مظلوم عالم حضرت مولی الموحدین،یعسوب الدین،سیدالأوصیا امیرالمؤمنین علی "علیه السلام" را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر "عجل الله تعالی فرجه الشریف" و همه پیروان و موالیان آن حضرت تسلیت می گوییم. قال رسول الله صلى الله عليه وآله: 《 ..ياعلي أنت أصل الدين ومنار الإيمان وغاية الهدى وأمير الغر المحجلين أشهد بذلك 》 📚بحار الأنوار، ج ٢٣،ص ٣ 🆔 @hadith_maaref 🔗  تلگرام   👨‍💻 اینستاگرام   🔗 آپارات
💠 جلسات علمی مدرس فقهی امام محمد باقر "علیه‌السلام" در ماه مبارک رمضان 📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 🔹استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد شبیری 📆 ۲۴ الی ۲۹ ماه مبارک رمضان (۱۶ تا ۲۱ فروردین) ⏰ از ساعت ۱۷ 📍مدرس فقهی امام محمدباقر علیه السلام، مدرس یک ✔️ان شاءالله صوت جلسات در ایتا و تلگرام در کانال مدرس فقهی بارگزاری خواهد شد. @madras_emb
▫️رسول اکرم صلی الله علیه و آله: «فَإِذَا کَانَتْ لَیلَةُ الْفِطْرِ وَ هِی تُسَمَّى لَیلَةَ الْجَوَائِزِ أَعْطَى اللَّهُ الْعَامِلینَ أَجْرَهُمْ بِغَیرِ حِسَابٍ ...» ؛ و چون شب عید فطر که شب جوائز نام دارد فرا رسد، خداوند پاداش عمل‌ کنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد ... 📚اقبال‌الاعمال، ج١، ص٢۵ ✨فرخنده عید سعید فطر، عید طاعت و بندگی خداوند، بر همه پیروان راستین پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی "صلی الله علیه و آله" و محبین خاندان عصمت و طهارت سلام الله علیهم اجمعین تهنیت باد. ظهور موفورالسرور حضرت ولیعصر_عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف_ را در این روز از درگاه خداوند منّان خواستاریم. اللهم آمین🤲 🆔 @hadith_maaref 🔗  تلگرام    👨‍💻 اینستاگرام   🔗 آپارات
160323_1548.mp3
23.9M
🎧صوت 《خوانش کتاب العشرة کافی》. 🎙️استاد: جناب دکتر علیرضا هَزار ⬅️جلسه پنجم؛ سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ➡️ 3:00 سه مقدمه از مباحث گذشته 7:00 الگوهای مواجه با وصف های بیان شده کتاب العشره 8:00 الگوی نخست؛ مباحث ایجابی/سلبی 9:00 الگوی دوم؛ استخراج شده از جنود عقل و جهل بیان شده در کلام امام علیه السلام 13:00 آخرین روایتِ باب حسن المعاشره 18:00 معنای «الانقباض» 20:00 بیان برخی مفاهیم اخلاقی در روایات 26:00 معنای «الاعتزال عن الناس» 31:00 الاعتزال عن الناس در فرهنگ مسیحیت، و تفاوت معنایی آن با شیعه 35:00 خوانش روایت اول باب «من یجب مصادقته و مصاحبته» 38:00 معنای عبارت «و ان لَم تَحمَد کَرَمه» 43:00 معنای «عقل» در این روایت 48:00 توضیح عبارت « واحترس من سیِّئ اخلاقه» 50:00 توضیح عبارت «و ان لم تنتفع بعقله» 54:00 توضیح عبارت؛ «و افرر کل الفرار من اللئیم الاحمق» 56:00 مدارات و ارکان تشکیل دهنده آن: عقل،تغافل و رفق 1:00:00 بیان نکته ای تربیتی در ارتباط با خانواده و فرزندان 🆔 @hadith_maaref 🔗  تلگرام  👨‍💻 اینستاگرام   🔗 آپارات
160327_2056.mp3
23.53M
🎧صوت 《خوانش کتاب العشرة کافی》. 🎙️استاد: جناب دکتر علیرضا هَزار ⬅️جلسه ششم؛ سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۴ 1:00 توضیح مختصری از بیانات جلسه قبل 6:00 خوانش روایت دومِ باب «من یجب مصادقته و مصاحبته» 7:00 «مصاحبت» و «مصادقت» و تفاوت و ارتباط ما بین آنها 9:00 اثر و نتیجۀ بارگذاری «اَبَر مفاهیم اخلاقی/اعتقادی» توسط والدین 11:00 معنای اصطلاحیِ عبارت «من یبکیک» در روایت دوم 15:00 نکته ای پیرامون دعای هشتم صحیفه سجادیه 22:00 مفهوم و جایگاه «ستردون علی الله..» در روایت دوم 24:00 «تأدیب» از جمله حقوقی که فرزندان بر گردن پدر دارند، و نکاتی پیرامون آن. 26:00 خوانش روایت سوم 31:00 مفهوم عبارت «..ینزل به الموت الا مُثِّلَ له أصحابُهُ..» 37:00 معنای «إصغاء» و تذکری تربیتی ویژه نوجوانان. 42:00 خوانش روایت چهارم 42:00 معنای عبارت «تِّلاد» در روایات 45:00 معنای عبارت «مُحدَث» 55:00 مرحوم ملاصالح مازندرانی و منهج _حجت محور_ او در شرح احادیث 58:00 خوانش روایت پنجم 59:00 مفهوم و جایگاه عبارت «أهدی» در روایت 1:00:00 چگونگی بیان انتقادات 🆔 @hadith_maaref 🔗  تلگرام   👨‍💻 اینستاگرام   🔗 آپارات
موسسه معارف اهل بیت _علیهم السلام_،متولی احیای جامع آثار شیخ صدوق_رحمة‌الله‌علیه_ شد. 🎞برای مشاهده گزارش تصویری کلیک کنید. ┄┅┅┅❀🔸❀┅┅┅┄ @hadith_maaref 🔗  تلگرام   👨‍💻 اینستاگرام   🔗 آپارات
حديث پژوهی _ معارف
📑 گزارش آیین امضای قرارداد احیاء و نشر مشترک آثار شیخ صدوق‌رحمة‌الله‌علیه 🔰موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام، متولی احیای جامع آثار شیخ صدوق رحمه الله علیه شد. ✍روز چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ در آستانه سالروز بزرگداشت شیخ صدوق ره ،مسئولین موسسه معارف اهل بیت علیهم‌السلام با ریاست پژوهشگاه قرآن و حدیث تفاهمنامه همکاری در راستای احیاء و نشر آثار شیخ صدوق ره امضاء کردند. 🔸طی این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی به عنوان دبیر نخستین همایش ملی شیخ صدوق ره معرفی شد. حجت الاسلام و المسلمین دکتررضا برنجکار ریاست پژوهشگاه قرآن و حدیث ضمن توضیحاتی از فعالیت های صورت گرفته توسط موسسه دارالحدیث،بیان داشت :«حجت الاسلام و المسلمین سبحانی که مسئولیت کل کنگره را نیز به عهده گرفته اند، پذیرفتند با همکاری پژوهشکده علوم و معارف حدیثِ پژوهشگاه قرآن و حدیث و افزودن پتانسیل پژوهشکده کلام پژوهشگاه قرآن و حدیث به خصوص در بخش تدوین مقالات، و رایزنی با مراکز دیگری مثل عتبه عباسیه و تولیت آرامگاه شیخ صدوق ره برای پیشبرد اهداف این همایش با پشتیبانی آنها، هم در جهت تصحیح کتاب ها و هم در زمینه تدوین مقالات و برگزاری همایش، این کنگره را درسال های آتی به سرانجام برسانند. لذا ما امروز می خواهیم در مورد تصحیح کتب شیخ صدوق قراردادی با موسسه معارف اهل بیت علیهم‌السلام منعقد کنیم.» همچنین در ادامه حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی مدیریت پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث به لزوم و اهمیتِ تصحیح و احیاء آثار عالمانی که باعث شدند معارف اهل بیت علیهم السلام به نسل ما انتقال پیدا کند، اشاره ای کرد. در پایان جلسه نیز حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی به عنوان دبیر جلسه با اشاره به فعالیت های مستشرقان حول شخصیت بزرگان دینی تشیع همانند شیخ صدوق ره، اهمیت توجه بیشتر ما ضرورت می یابد. در پایان ایشان ضمن استمداد از اهل بیت عصمت و طهارت و امام عصر علیهم السلام بیان داشت:« این کار زیر نظر یک شورای علمی قوی انجام خواهد شد، محققان خبره ای را پای این کار خواهیم آورد و ان شاءالله با یک شیوه نامه دقیق و حساب شده که تدوین شده است، ان شاءالله یک کاری را ارائه کنیم که مورد پسند اساتید و اهل نظر قرار بگیرد.» ┄┅┅┅❀🔸❀┅┅┅┄ 🆔@hadith_maaref 🔗  تلگرام   👨‍💻 اینستاگرام   🔗 آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🛎 احیای آثار مرحوم صدوق رحمه الله علیه؛ توسط شورای علمی ممتاز به همراه شیوه نامه دقیق صورت خواهد گرفت. 🤝 آیین امضای قرارداد احیاء و نشر مشترک آثار شیخ صدوق(ره) با مشارکت موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام و پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد. 🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی 🌐https://sobhanimt.ir 📲@mtsobhanii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📸گزارش تصویری و ویدئوی مراسم 🤝قرارداد احیاء و نشر مشترک آثار شیخ صدوق (رحمه‌الله) منعقد شد. 🎙...حجت الاسلام والمسلمین سبحانی؛ دبیر علمی کنگره بزرگداشت مرحوم شیخ صدوق در پاره‌ای از سخنان خود ابراز داشتند: این کار زیر نظر یک شورای علمی قوی انجام خواهد شد، محقّقان خبره‌ای را پای این کار خواهیم آورد و ان شاء الله با یک شیوه‌نامه دقیق و حساب‌شده که تدوین شده است، یک کاری را ارائه کنیم که مورد پسند اساتید و اهل نظر قرار بگیرد. 📑گزارش این خبر در سایت‌های خبرگزاری حوزه و شفقنا ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 🌐https://maaref.org 🆔@Maaref_org تلگرام اینستاگرام آپارات
◾️عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ کَانَ أَبُو عَبْدِالله علیه السّلام إِذَا أَعْتَمَ وَ ذَهَبَ مِنَ اللَّیْلِ شَطْرُهُ أَخَذَ جِرَاباً فِیهِ خُبْزٌ وَ لَحْمٌ وَ الدَّرَاهِمُ ، فَحَمَلَهُ عَلَی عُنُقِهِ ثُمَّ ذَهَبَ بِهِ إِلَی أَهْلِ الْحَاجَةِ مِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ ، فَقَسَمَهُ فِیهِمْ وَ لَا یَعْرِفُونَهُ. فَلَمَّا مَضَی أَبُوعَبْدِالله علیه السّلام فَقَدُوا ذَلِکَ فَعَلِمُوا أَنَّهُ کَانَ أَبَاعَبْدِالله علیه السّلام. هشام بن سالم میگوید ، وقتی تاریکی شب همه جا را فرا میگرفت ، إمام صادق علیه السّلام کیسه‌ای از نان و گوشت و پول برمیداشت و بر دوش خود گذاشته و نزد مستمندان مدینه میبُرد و در میانشان تقسیم میکرد ، ولی آنان او را نمی‌شناختند. وقتی إمام صادق علیه السّلام بشهادت رسید ، دیگر آن صدقات شبانه را ندیدند و فهمیدند که آن مَرد ، إمام صادق علیه السّلام بوده است. 📚کافی ۴ / ۸ ، باب صدقة الليل ، حديث ١. 🏴سالروز شهادت مظلومانه، شیخ الائمه حضرت اباعبدالله جعفر بن محمد الصادق علیه السلام را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنافداه و همه موالیان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام، تسلیت عرض می نماییم. ┄┅┅┅❀🔸❀┅┅┅┄ @hadith_maaref 🔗  تلگرام   👨‍💻 اینستاگرام   🔗 آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ◀️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار : 🔹امیدواریم در یک زمان معقولی در چند سال آتی با همکاری موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام، تصحیح کتب تکمیل شود، مقالات کنگره تدوین شود و کنگره بزرگداشت شیخ صدوق رحمه الله در کشور ایران و عراق برگزار شود. 🤝 مراسم امضای قرارداد احیاء و نشر مشترک آثار شیخ صدوق (ره) با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث و حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی، رئیس موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام و حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث در روز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403در سالن جلسات پژوهشگاه برگزار شد. 🌐اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇👇 https://www.riqh.ac.ir @quran_hadith
💥«معرفی رشته سطح ۳ علوم حدیث»💥 👨‍💻 حجت الاسلام والمسلمین جمال‌الدین حیدری‌فطرت ❓محتوای رشته علوم حدیث چیست؟ ❓ به چه کار طلبه میآید؟ ❓اهمیت و ضرورت آن چیست؟ آیا اگر هدف گذاری طلبه ای فقه و اصول است، فایده ای دارد که در این رشته تحصیل نماید؟ ❓آیا تحصیل در این رشته با تمحض و تمرکز بر فقه و اصول سازگار است؟ 📆تاریخ و زمان برگزاری: ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۷ الی ۱۸ 📌مکان: خیابان صفائیه، کوچه ۲۱، فرعی ۳، پلاک ۵۰، مرکز تخصصی مؤسسه معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام 🔗لینک پخش مجازی نشست: 🖥 maaref.org/research-institute/neshast/ ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🌐https://maaref.org 🆔 @hadith_maaref 🔗 تلگرام 👨‍💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
160403_2025(1).mp3
22.78M
🎧صوت 《خوانش کتاب العشرة کافی》. 🎙️استاد: جناب دکتر علیرضا هَزار ⬅️جلسه هفتم؛ سه‌شنبه. ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ 3:00 خوانش روایت ششم باب « من یجب مصادقته و مصاحبته» و نکات آن 16:00 نکته ای پیرامون عهد مالک در نهج البلاغه و ارتباط آن با قاعدۀ زرین 19:00 شفافیتِ رفتاری در رابطۀ دوستی و نکاتی پیرامون آن 25:00 معنای مفهومی عبارت «أن یری زینک زینه و شَینَکَ شَینَهُ..» 26:00 صلابت رفتار در صداقت و دوستی 28:00 نکته‌ای تربیتی در ارتباطات 48:00 از مهمترین نکات تربیت دینیِ کودکان زیر 7سال 50:00 معنای کلمۀ «نکبات» 52:00 تا چه اندازه صدیق همسرمان هستیم؟ 1:00:00 کاور های اخلاقی 🆔@hadith_maaref 🔗  تلگرام   👨‍💻 اینستاگرام   🔗 آپارات
💥پذیرش در رشته علوم حدیث در قم(سطح ۳) 💠مرکز تخصصی معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام طلبه می‌پذیرد: ❇️علوم حدیث (سطح ۳)؛کد ۳۱۲۱۱۰۰ 🔗لینک ثبت‌نام: paziresh.ismc.ir 📖اطلاعات رشته‌ها و گرایش‌ها 👥مشاوره (شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۲ الی ۱۸):
۰۹۹۲۴۵۸۸۰۷۲
┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 🌐https://maaref.org 🆔@hadith_maaref 🔗 تلگرام 👨‍💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
با استعانت از خداوند متعال و در ظل توجهات حضرت ولی عصر علیه السلام 🔰مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه در سال تحصیلی 1404-1403 در مقطع تحصیلی سطح 2 و 3 پیوسته طلبه می پذیرد. 📃در رشته های تخصصی: 🔹کلام امامیه 🔸علوم و معارف حدیث 📌مزایا: ✅اعطاء مدرک تخصصی حوزه علمیه خراسان ✅استفاده از اساتید مجرب و برجسته(مشهد و قم) ✅توانمند سازی علمی از طریق برگزاری کارگاه های علمی-پژوهشی و مهارت افزایی ✅معرفی طلاب ممتاز به مدارس و موسسات علمی جهت تدریس ✅اولویت همکاری در پروژه های علمی-پژوهشی مدرسه ✅برنامه ریزی مناسب برای دروس فقه و اصول ✅کمک هزینه تحصیلی 📋شرایط پذیرش: ✔️اتمام سطح یک ✔️قبولی در آزمون کتبی ✔️قبولی در مصاحبه علمی 📆مهلت ثبت نام: تا 31 خرداد ماه 1403 📝جهت ثبت نام در لینک مخصوص هر رشته وارد شوید. 1️⃣رشته علوم و معارف حدیث: 🌐https://survey.porsline.ir/s/sZgsZkG 2️⃣رشته کلام امامیه: 🌐https://survey.porsline.ir/s/7ovZWr7 📱جهت ارتباط با آموزش مدرسه به آیدی زیر مراجعه نمایید. 🆔@Valiasr_mt_admin 🏢آدرس: اندرزگو 8 انتهاء سرشور 18 ☎️تلفن تماس:05132252636
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا