eitaa logo
تفسیر اصول کافی
2.3هزار دنبال‌کننده
6 عکس
64 ویدیو
30 فایل
▪️ لینک کلاس شرح اصول کافی (هر روز ساعت ۱۸:۳۰ ) https://www.skyroom.online/ch/mrsmhn/hadith ▪️لینک مباحث در سایت حوزه مجازی مهندس طلبه https://onlinehawzah.com/osol-kafi/ 👤 ارتباط با پشتیبان 👈 @onlinehawzah
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۱ 🎙شماره صوت: ۳۰۴ 🗓 تاریخ: ۹ تیر ۱۴۰۳ 🌺 فارغ از صدر روایت، توجه کنید به تفکیک عمل از سعادت و شقاوت، جمع اعمال برداری است نه جبری و اعمال همه یک وزن ندارند. اعمال شاکله ساز و جهت‌ساز هستند که هویت و سعادت و شقاوت را رقم میزنند. 🌺 سعادت و شقاوت بر محور ایمان و کفر و این دو بر ملاک قبول یا انکار و تبعیت یا عدم تبعیت از ولایت خدا و ولی‌خدا است ولو گاه لغزش یا عمل نیکی داشته باشند. 🌺 البته فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و ...شرا یره ولی طبق روایات مومن اثر عمل بدش را در دنیا میبیند تا در آخرت بهشتی باشد و کافر اثر عمل خوبش را در دنیا میبیند تا در آخرت جهنمی باشد. 🔹۱- عَنْ أَبِی عَبْدِاللّه ِ علیه السلام قَالَ: « إِنَّ اللّه َ خَلَقَ السَّعَادَةَ وَالشَّقَاءَ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ خَلْقَهُ، فَمَنْ خَلَقَهُ اللّه ُ سَعِیدا لَمْ یُبْغِضْهُ أَبَدا، وَإِنْ عَمِلَ شَرّا أَبْغَضَ عَمَلَهُ وَلَمْ یُبْغِضْهُ، وَإِنْ کَانَ شَقِیّا لَمْ یُحِبَّهُ أَبَدا، وَإِنْ عَمِلَ صَالِحا أَحَبَّ عَمَلَهُ وَأَبْغَضَهُ لِمَا یَصِیرُ إِلَیْهِ، فَإِذَا أَحَبَّ اللّه ُ شَیْئا لَمْ یُبْغِضْهُ أَبَدا، وَإِذَا أَبْغَضَ شَیْئا لَمْ یُحِبَّهُ أَبَدا ». •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ادامه توضیح روایت ۱ 🎙شماره صوت: ۳۰۵ 🗓 تاریخ: ۱۰ تیر ۱۴۰۳ 🌺 توجه کنید به عبارت لِمَا یَصِیرُ إِلَیْهِ 🌺 توجه به نظام معارف قرآن در تبیین اختیار انسان 🌺 اشاره به روایتی در التوحید(صدوق) در تبیین روایت: خلقه الله سعیدا، یعنی خدا در زمان خلقش میدانست که با اختیارش سعید میشود و گویا خلقش کرد درحالیکه فرد سعیدی را خلق میکرد و .... 🔹۱- عَنْ أَبِی عَبْدِاللّه ِ علیه السلام قَالَ: « إِنَّ اللّه َ خَلَقَ السَّعَادَةَ وَالشَّقَاءَ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ خَلْقَهُ، فَمَنْ خَلَقَهُ اللّه ُ سَعِیدا لَمْ یُبْغِضْهُ أَبَدا، وَإِنْ عَمِلَ شَرّا أَبْغَضَ عَمَلَهُ وَلَمْ یُبْغِضْهُ، وَإِنْ کَانَ شَقِیّا لَمْ یُحِبَّهُ أَبَدا، وَإِنْ عَمِلَ صَالِحا أَحَبَّ عَمَلَهُ وَأَبْغَضَهُ لِمَا یَصِیرُ إِلَیْهِ، فَإِذَا أَحَبَّ اللّه ُ شَیْئا لَمْ یُبْغِضْهُ أَبَدا، وَإِذَا أَبْغَضَ شَیْئا لَمْ یُحِبَّهُ أَبَدا ». •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۱ 🎙شماره صوت: ۳۰۵ 🗓 تاریخ: ۱۰ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ادامه توضیح روایت ۱ 🎙شماره صوت: ۳۰۶ 🗓 تاریخ: ۱۱ تیر ۱۴۰۳ 🌺 توضیح خلقت سعید و شقی بر اساس قبول عوالم پیشین و ابتلاء و اختیار انسان در آن عوالم 🌺 آیا دنیا شروع زندگی ماست؟ و انسان در ابتدای دنیا لوح سفید است؟ 🌺 نقل روایتی از کتاب ایمان و کفر به عنوان شاهد این قول و اشاره به شواهد بیشتر 🔹۱- عَنْ أَبِی عَبْدِاللّه ِ علیه السلام قَالَ: « إِنَّ اللّه َ خَلَقَ السَّعَادَةَ وَالشَّقَاءَ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ خَلْقَهُ، فَمَنْ خَلَقَهُ اللّه ُ سَعِیدا لَمْ یُبْغِضْهُ أَبَدا، وَإِنْ عَمِلَ شَرّا أَبْغَضَ عَمَلَهُ وَلَمْ یُبْغِضْهُ، وَإِنْ کَانَ شَقِیّا لَمْ یُحِبَّهُ أَبَدا، وَإِنْ عَمِلَ صَالِحا أَحَبَّ عَمَلَهُ وَأَبْغَضَهُ لِمَا یَصِیرُ إِلَیْهِ، فَإِذَا أَحَبَّ اللّه ُ شَیْئا لَمْ یُبْغِضْهُ أَبَدا، وَإِذَا أَبْغَضَ شَیْئا لَمْ یُحِبَّهُ أَبَدا ». •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ادامه توضیح روایت ۱ 🎙شماره صوت: ۳۰۶ 🗓 تاریخ: ۱۱ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ادامه توضیح روایت ۱ 🎙شماره صوت: ۳۰۷ 🗓 تاریخ: ۱۲ تیر ۱۴۰۳ 🌺 اگر قائل به عوالم قبلی نباشیم، گویا خلقت الهی در اکثر موارد به هدف اکثر نمیرسد. 🌺 اگر قایل به عوالم قبلی نباشیم، تفاوت ابتدایی انسانها در دین و خانواده و وراثت و این همه شقاوت یا سعادت اولیه انسانها و یا امدادهای ویژه به سختی توضیح داده میشود. 🔹۱- عَنْ أَبِی عَبْدِاللّه ِ علیه السلام قَالَ: « إِنَّ اللّه َ خَلَقَ السَّعَادَةَ وَالشَّقَاءَ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ خَلْقَهُ، فَمَنْ خَلَقَهُ اللّه ُ سَعِیدا لَمْ یُبْغِضْهُ أَبَدا، وَإِنْ عَمِلَ شَرّا أَبْغَضَ عَمَلَهُ وَلَمْ یُبْغِضْهُ، وَإِنْ کَانَ شَقِیّا لَمْ یُحِبَّهُ أَبَدا، وَإِنْ عَمِلَ صَالِحا أَحَبَّ عَمَلَهُ وَأَبْغَضَهُ لِمَا یَصِیرُ إِلَیْهِ، فَإِذَا أَحَبَّ اللّه ُ شَیْئا لَمْ یُبْغِضْهُ أَبَدا، وَإِذَا أَبْغَضَ شَیْئا لَمْ یُحِبَّهُ أَبَدا ». •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ادامه توضیح روایت ۱ 🎙شماره صوت: ۳۰۷ 🗓 تاریخ: ۱۲ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ادامه توضیح روایت ۱ 🎙شماره صوت: ۳۰۸ 🗓 تاریخ: ۱۳ تیر ۱۴۰۳ 🌺 وجود اشقیاء در این عالم چه فایده‌ای دارد؟ 🌺 ابتلاء دنیا عمدتا بستر شدت یافتن ایمان و کفر و در اندک موارد بستر اصلاح جهت‌گیری است 🌺 اشقیاء کاتالیزور رشد سعداء. خلقت اهل شقاوت تبعی است نه اصیل است و نه زائد. 🔹۱- عَنْ أَبِی عَبْدِاللّه ِ علیه السلام قَالَ: « إِنَّ اللّه َ خَلَقَ السَّعَادَةَ وَالشَّقَاءَ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ خَلْقَهُ، فَمَنْ خَلَقَهُ اللّه ُ سَعِیدا لَمْ یُبْغِضْهُ أَبَدا، وَإِنْ عَمِلَ شَرّا أَبْغَضَ عَمَلَهُ وَلَمْ یُبْغِضْهُ، وَإِنْ کَانَ شَقِیّا لَمْ یُحِبَّهُ أَبَدا، وَإِنْ عَمِلَ صَالِحا أَحَبَّ عَمَلَهُ وَأَبْغَضَهُ لِمَا یَصِیرُ إِلَیْهِ، فَإِذَا أَحَبَّ اللّه ُ شَیْئا لَمْ یُبْغِضْهُ أَبَدا، وَإِذَا أَبْغَضَ شَیْئا لَمْ یُحِبَّهُ أَبَدا ». •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ادامه توضیح روایت ۱ 🎙شماره صوت: ۳۰۸ 🗓 تاریخ: ۱۳ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۲ 🎙شماره صوت: ۳۰۹ 🗓 تاریخ: ۱۴ تیر ۱۴۰۳ 🔹۲-عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: کُنْتُ بَیْنَ یَدَیْ أَبِی عَبْدِاللّه ِ علیه السلام جَالِسا وَقَدْ سَأَلَهُ سَائِلٌ فَقَالَ: ـ جُعِلْتُ فِدَاکَ ـ یَا ابْنَ رَسُولِ اللّه ِ ! مِنْ أَیْنَ لَحِقَ الشَّقَاءُ أَهْلَ الْمَعْصِیَةِ حَتّی حَکَمَ اللّه ُ لَهُمْ فِی عِلْمِهِ بِالْعَذَابِ عَلی عَمَلِهِمْ ؟ فَقَالَ أَبُو عَبْدِاللّه ِ علیه السلام : « أَیُّهَا السَّائِلُ ! حُکْمُ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ لا یَقُومُ لَهُ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِهِ بِحَقِّهِ، فَلَمَّا حَکَمَ بِذَلِکَ وَهَبَ لِأَهْلِ مَحَبَّتِهِ الْقُوَّةَ عَلی مَعْرِفَتِهِ وَوَضَعَ عَنْهُمْ ثِقْلَ الْعَمَلِ بِحَقِیقَةِ مَا هُمْ أَهْلُهُ، وَوَهَبَ لِأَهْلِ الْمَعْصِیَةِ الْقُوَّةَ عَلی مَعْصِیَتِهِمْ لِسَبْقِ عِلْمِهِ فِیهِمْ، وَمَنَعَهُمْ إِطَاقَةَ الْقَبُولِ مِنْهُ، فَوَافَقُوا مَا سَبَقَ لَهُمْ فِی عِلْمِهِ، وَلَمْ یَقْدِرُوا أَنْ یَأْتُوا حَالاً تُنْجِیهِمْ مِنْ عَذَابِهِ؛ لِأَنَّ عِلْمَهُ أَوْلی بِحَقِیقَةِ التَّصْدِیقِ، وَهُوَ مَعْنی: شَاءَ مَا شَاءَ، وَهُوَ سِرُّهُ ». •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۲ 🎙شماره صوت: ۳۰۹ 🗓 تاریخ: ۱۴ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۲ 🎙شماره صوت: ۳۱۰ 🗓 تاریخ: ۱۶ تیر ۱۴۰۳ 🔹۲-عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: کُنْتُ بَیْنَ یَدَیْ أَبِی عَبْدِاللّه ِ علیه السلام جَالِسا وَقَدْ سَأَلَهُ سَائِلٌ فَقَالَ: ـ جُعِلْتُ فِدَاکَ ـ یَا ابْنَ رَسُولِ اللّه ِ ! مِنْ أَیْنَ لَحِقَ الشَّقَاءُ أَهْلَ الْمَعْصِیَةِ حَتّی حَکَمَ اللّه ُ لَهُمْ فِی عِلْمِهِ بِالْعَذَابِ عَلی عَمَلِهِمْ ؟ فَقَالَ أَبُو عَبْدِاللّه ِ علیه السلام : « أَیُّهَا السَّائِلُ ! حُکْمُ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ لا یَقُومُ لَهُ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِهِ بِحَقِّهِ، فَلَمَّا حَکَمَ بِذَلِکَ وَهَبَ لِأَهْلِ مَحَبَّتِهِ الْقُوَّةَ عَلی مَعْرِفَتِهِ وَوَضَعَ عَنْهُمْ ثِقْلَ الْعَمَلِ بِحَقِیقَةِ مَا هُمْ أَهْلُهُ، وَوَهَبَ لِأَهْلِ الْمَعْصِیَةِ الْقُوَّةَ عَلی مَعْصِیَتِهِمْ لِسَبْقِ عِلْمِهِ فِیهِمْ، وَمَنَعَهُمْ إِطَاقَةَ الْقَبُولِ مِنْهُ، فَوَافَقُوا مَا سَبَقَ لَهُمْ فِی عِلْمِهِ، وَلَمْ یَقْدِرُوا أَنْ یَأْتُوا حَالاً تُنْجِیهِمْ مِنْ عَذَابِهِ؛ لِأَنَّ عِلْمَهُ أَوْلی بِحَقِیقَةِ التَّصْدِیقِ، وَهُوَ مَعْنی: شَاءَ مَا شَاءَ، وَهُوَ سِرُّهُ ». •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۲ 🎙شماره صوت: ۳۱۰ 🗓 تاریخ: ۱۶ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۳ 🎙شماره صوت: ۳۱۱ 🗓 تاریخ: ۱۷ تیر ۱۴۰۳ 🔹۳- عَنْ أَبِی عَبْداللّه ِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: « یُسْلَکُ بِالسَّعِیدِ فِی طَرِیقِ الْأَشْقِیَاءِ حَتّی یَقُولَ النَّاسُ: مَا أَشْبَهَهُ بِهِمْ بَلْ هُوَ مِنْهُمْ، ثُمَّ یَتَدَارَکُهُ السَّعَادَةُ. وَقَدْ یُسْلَکُ بِالشَّقِیِّ فِی طَرِیقِ السُّعَدَاءِ حَتّی یَقُولَ النَّاسُ: مَا أَشْبَهَهُ بِهِمْ بَلْ هُوَ مِنْهُمْ، ثُمَّ یَتَدَارَکُهُ الشَّقَاءُ، إِنَّ مَنْ کَتَبَهُ اللّه ُ سَعِیدا وَإِنْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیَا إِلاَّ فُوَاقُ نَاقَةٍ، خَتَمَ لَهُ بِالسَّعَادَةِ ». •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۳ 🎙شماره صوت: ۳۱۱ 🗓 تاریخ: ۱۷ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۳ 🎙شماره صوت: ۳۱۲ 🗓 تاریخ: ۱۸ تیر ۱۴۰۳ 🌺 جمع‌بندی چند نکته کلیدی در این روایت 🌺 تغییر وضعیتها نشان دهنده اختیار ماست و در زندگی روزمره ما و در تاریخ دیده شده است 🌺 ظاهر این روایت با تبیین بر اساس عوالم قبل تناسب دارد. 🌺 گویا میخواهد بگوید برخی اشقیاء ممکن است در نهایت سعید بشوند ولی همه سعداء در نهایت سعید می‌مانند و گناههایشان در دنیا و مرگ و قبر تسویه میشود. 🌺 دنیا فرصتی رحیمانه است، سعداء فرصت رشد و پرش دارند ولی در نهایت دیگر شقی نمیشوند. اشقیاء هم فرصت اصلاح دارند، هر چند اکثرا بهره نمی‌برند 🌺 البته نتیجه اعمال دنیا هم جدی است. 🌺 وضع موجود انسان چیزی است ولی عاقبت انسان بستگی به شیب حرکت انسان هم دارد. لذا به حال موجود خود نبالیم و نگران فردا باشیم. 🌺 در انتخاب‌هایت مراقب باش که چه بسا اشقیایی که به ظاهر سعید هستند و چه بسا سعدایی که به ظاهر شقی هستند 🔹۳- « یُسْلَکُ بِالسَّعِیدِ فِی طَرِیقِ الْأَشْقِیَاءِ حَتّی یَقُولَ النَّاسُ: مَا أَشْبَهَهُ بِهِمْ بَلْ هُوَ مِنْهُمْ، ثُمَّ یَتَدَارَکُهُ السَّعَادَةُ. وَقَدْ یُسْلَکُ بِالشَّقِیِّ فِی طَرِیقِ السُّعَدَاءِ حَتّی یَقُولَ النَّاسُ: مَا أَشْبَهَهُ بِهِمْ بَلْ هُوَ مِنْهُمْ، ثُمَّ یَتَدَارَکُهُ الشَّقَاءُ، إِنَّ مَنْ کَتَبَهُ اللّه ُ سَعِیدا وَإِنْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیَا إِلاَّ فُوَاقُ نَاقَةٍ، خَتَمَ لَهُ بِالسَّعَادَةِ ». •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۳ 🎙شماره صوت: ۳۱۲ 🗓 تاریخ: ۱۸ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الخیر و الشر 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۱ و ۲ و ۳ 🎙شماره صوت: ۳۱۳ 🗓 تاریخ: ۱۹ تیر ۱۴۰۳ 🌺 جاری شدن خیر و شر به وسیله ما، به معنای نفی اراده ما نیست. 🌺 نهایتا اراده‌ورزی ما، ظرفیتی میسازد تا ما مجرای خیر یا شر در عالم شویم. 🌺 اراده ما تنها اراده موثر در عالم نیست. و خدا برای جریان خیر و شر برنامه‌ریزی دارد 🌺 خلقت شر به جهت سرعت‌بخشی به ارتقاء خیر در عالم بوده است 🔹۱- سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِاللّه ِ علیه السلام یَقُولُ: « إِنَّ مِمَّا أَوْحَی اللّه ُ إِلَی مُوسی علیه السلام ، وَأَنْزَلَ عَلَیْهِ فِی التَّوْرَاةِ: أَنِّی أَنَا اللّه ُ، لا إِلَهَ إِلاَّ أَنَا، خَلَقْتُ الْخَلْقَ، وَخَلَقْتُ الْخَیْرَ، وَأَجْرَیْتُهُ عَلَی یَدَیْ مَنْ أُحِبُّ، فَطُوبَی لِمَنْ أَجْرَیْتُهُ عَلَی یَدَیْهِ. وَأَنَا اللّه ُ لا إِلَهَ إِلاَّ أَنَا، خَلَقْتُ الْخَلْقَ، وَخَلَقْتُ الشَّرَّ، وَأَجْرَیْتُهُ عَلَی یَدَیْ مَنْ أُرِیدُهُ، فَوَیْلٌ لِمَنْ أَجْرَیْتُهُ عَلَی یَدَیْهِ». 🔹۲- یَقُولُ: إِنَّ فِی بَعْضِ مَا أَنْزَلَ اللّه ُ مِنْ کُتُبِهِ: أَنِّی أَنَا اللّه ُ، لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا، خَلَقْتُ الْخَیْرَ، وَخَلَقْتُ الشَّرَّ، فَطُوبَی لِمَنْ أَجْرَیْتُ عَلی یَدَیْهِ الْخَیْرَ، وَوَیْلٌ لِمَنْ أَجْرَیْتُ عَلَی یَدَیْهِ الشَّرَّ، وَوَیْلٌ لِمَنْ یَقُولُ: کَیْفَ ذَا وَکَیْفَ ذَا ؟ 🔹۳- « قَالَ اللّه: أَنَا اللّه ُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا، خَالِقُ الْخَیْرِ وَالشَّرِّ... •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الخیر و الشر 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۱ و ۲ و ۳ 🎙شماره صوت: ۳۱۳ 🗓 تاریخ: ۱۹ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الجبر و القدر و الامر بین الامرین 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: مقدمه باب 🎙شماره صوت: ۳۱۴ 🗓 تاریخ: ۲۱ تیر ۱۴۰۳ 🌺 جبریون و قدریون(مفوضه) دو طیف از مکاتب اهل‌سنت هستند. 🌺 معنای جبر و معنای تفویض. 🌺 مسئله جمع بین اختیار انسان و سلطنت مطلق الهی است. طرفداران جبر، برای حفظ سلطنت تام الهی، اختیار را منکر شدند و طرفداران تفویض، سلطنت الهی را در مورد اختیار انسان محدود کردند تا اختیار را حفظ کنند. 🌺 رویکرد اهلبیت نفی هر دو نگاه بوده، یعنی هم سلطنت تام الهی و هم اختیار انسان. 🌺 ولی چگونه این دو جمع میشوند، معمولا بیان نشده و با عبارت امربین‌الامرین از مسئله عبور کرده‌اند. 🌺 ریشه اختلاف در نفهمیدن نظام‌واره آیات قرآن است. هر کدام از دو طیف جبریون و مفوضه به بخشی از آیات تمسک کرده‌اند. •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الجبر و القدر و الامر بین الامرین 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: مقدمه باب 🎙شماره صوت: ۳۱۴ 🗓 تاریخ: ۲۱ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پرسش و پاسخ •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الجبر و القدر و الامر بین الامرین 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۱ 🎙شماره صوت: ۳۱۵ 🗓 تاریخ: ۲۳ تیر ۱۴۰۳ 🌺 اهمیت آموزه قدر و قضا 🌺 معنای واژه قدر و قضا 🔹۱- عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ؛ وَإِسْحَاقَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَغَیْرِهِمَا، رَفَعُوهُ قَالَ: کَانَ أَمِیرُالْمُو مِنِینَ علیه السلام جَالِسا بِالْکُوفَةِ بَعْدَ مُنْصَرَفِهِ مِنْ صِفِّینَ إِذْ أَقْبَلَ شَیْخٌ فَجَثَا بَیْنَ یَدَیْهِ، ثُمَّ قَالَ لَهُ: یَا أَمِیرَالْمُو مِنِینَ ! أَخْبِرْنَا عَنْ مَسِیرِنَا إِلَی أَهْلِ الشَّامِ، أَبِقَضَاءٍ مِنَ اللّه ِ وَقَدَرٍ ؟فَقَالَ أَمِیرُالْمُومِنِینَ علیه السلام : « أَجَلْ یَا شَیْخُ ! مَا عَلَوْتُمْ تَلْعَةً وَلا هَبَطْتُمْ بَطْنَ وَادٍ إِلاَّ بِقَضَاءٍ مِنَ اللّه ِ وَقَدَرٍ »..... •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الجبر و القدر و الامر بین الامرین 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۱ 🎙شماره صوت: ۳۱۵ 🗓 تاریخ: ۲۳ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الجبر و القدر و الامر بین الامرین 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۱ 🎙شماره صوت: ۳۱۶ 🗓 تاریخ: ۲۴ تیر ۱۴۰۳ 🔹۱- ادامه روایت: فَقَالَ لَهُ الشَّیْخُ: عِنْدَ اللّه ِ أَحْتَسِبُ عَنَائِی یَا أَمِیرَالْمُو مِنِینَ. فَقَالَ لَهُ: « مَهْ یَا شَیْخُ ! فَوَ اللّه ِ لَقَدْ عَظَّمَ اللّه ُ الْأَجْرَ فِی مَسِیرِکُمْ وَأَنْتُمْ سَائِرُونَ، وَفِی مَقَامِکُمْ وَأَنْتُمْ مُقِیمُونَ، وَفِی مُنْصَرَفِکُمْ وَأَنْتُمْ مُنْصَرِفُونَ، وَلَمْ تَکُونُوا فِی شَیْءٍ مِنْ حَالاتِکُمْ مُکْرَهِینَ، وَلا إِلَیْهِ مُضْطَرِّینَ ». فَقَالَ لَهُ الشَّیْخُ: وَکَیْفَ لَمْ نَکُنْ فِی شَیْءٍ مِنْ حَالاتِنَا مُکْرَهِینَ، وَلا إِلَیْهِ مُضْطَرِّینَ، وَکَانَ بِالْقَضَاءِ وَالْقَدَرِ مَسِیرُنَا وَمُنْقَلَبُنَا وَمُنْصَرَفُنَا ؟ فَقَالَ لَهُ: « وَتَظُنُّ أَنَّهُ کَانَ قَضَاءً حَتْما، وَقَدَرا لازِما ؟ إِنَّهُ لَوْ کَانَ کَذلِکَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَالْعِقَابُ، وَالْأَمْرُ وَالنَّهْیُ، وَالزَّجْرُ مِنَ اللّه ِ، وَسَقَطَ مَعْنی الْوَعْدِ وَالْوَعِیدِ، فَلَمْ تَکُنْ لائِمَةٌ لِلْمُذْنِبِ، وَلا مَحْمَدَةٌ لِلْمُحْسِنِ، وَلَکَانَ الْمُذْنِبُ أَوْلی بِالاْءِحْسَانِ مِنَ الْمُحْسِنِ، وَلَکَانَ الْمُحْسِنُ أَوْلی بِالْعُقُوبَةِ مِنَ الْمُذْنِبِ.... •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الجبر و القدر و الامر بین الامرین 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۱ 🎙شماره صوت: ۳۱۶ 🗓 تاریخ: ۲۴ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯