هدایت شده از سیدالعلماء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 خاطرهای از فرمایش مرحوم امام در رابطه با مبارزهی با خطر #اسرائیل
🔹 خطر غلبهی روحیهی دنیاطلبی بر فرهنگ #شهادت
۹۲٫۳٫۳۰
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
☘بِکُم رُزِق الوَری☘
▪️آدم روز اول که به دنیا میاد انقدر ضعیفه که حتی کوچکترین نیازهای خودش رو هم نمیتونه برطرف کنه.
▪️کم کم هر چی بزرگتر میشه نفسش قوی و قوی تر میشه و کنترلش روی بدنش بیشتر و بیشتر..
▪️انسان هر چی روحش رو بیشتر تقویت کنه محدوده اختیاراتش بیشتر میشه و به اصطلاح بدنش گسترش پیدا میکنه
▪️یکی از ویژگی های امام معصوم علیه السلام اینه که چون در نهایت اوج و تعالی روحی هست، همه عالم بلکه همه عوالم هستی به منزله بدن برای امام هست برای همین همینطور که شما با اراده خودت دستت رو تکون میدی، امام علیه السلام میتونه با اراده خودش در عوالم هستی تصرف کنه. یه نمونش همین مواردی هست که همه روزه تو حرم اهل بیت علیهم السلام آدمای زیادی به خواسته هاشون میرسن.
▪️البته حواسمون باشه که اراده امام، تابع اراده و حکمت خدای متعال هست و امام سر خود کاری رو انجام نمیده. (که این هم نکته لطیفی داره که بعدا اشاره میکنم)
قُلُوبنا اَوعیَةٌ لِمَشیَّةِ اللهِ دلهای ما ظرف خواست خداست.
🆔 @hadithedoost
☘مستی شعر☘
الماءُ في ناظري والنار في كبدي
إنْ شِئت فاغترِفي، أوْ شئت فاقتبسِي..
الشريف الرضي
در ميان آب و آتش همچنان سرگرم توست
اين دل زار نزار اشكبارانم چو شمع..
حافظ
🆔 @hadithedoost
☘حکایت علما☘
▪️جناب حجت الاسلام و المسلمین سید محمد رضا محمودی (مقیم تهران) نقل کردند:
▪️خود آقا برای من دو قضیه در مورد خودشان فرمودند:
۱ - قضیه عسلی که در عالم رؤیا در حرم مطهر حضرت امیر تناول فرمودند
۲- فرمودند، در عالم رؤیا در سفری که به عتبات عالیات عراق داشتم، دیدم که در حرم مطهر حضرت امیر علیه السلام در مقابل ضریح ایستاده ام
▪️طلبه ها آنجا جمع شده بودند. پرسیدم چه خبر است؟ گفتند: اینجا شهریه میدهند. در این اثناء کسی به من گفت شهریه شما را خود آقا میدهند. شما مشرف شوید به بالاسر حضرت؛ رفتم بالا سرقبر مطهر.
▪️دیدم شخصی نورانی آنجا تشریف دارند و روی قبر مطهر دو لیوان شربت است، به من فرمود: یکی از این لیوانها برای شماست و یکی برای آقا ضیاء الدین عراقی می باشد.
▪️یکی را به من عنایت فرمودند و من خوردم در عمرم هیچ موقع چنین شربتی نخورده و ندیده بودم.
▪️من در درس آقا ضیاء الدین عراقی شرکت میکردم ... و اگر کسی در سر درس اشکال میکرد خیلی ناراحت میشد و گاهی خیلی تندی می کرد...
▪️ولی در عین حال اگر اشکال مهم و متین بود می پذیرفت و جواب می داد. ولی من سر درس اشکال میکردم اما جواب میداد و تندی نمیکرد. آنقدر من اشکال کردم که نگذاشتم یک هفته خیلی بحثش پیش برود بعد از یک هفته به من گفت:
▪️آقا سید محمد رضا از شربتی که شما خوردی من هم خوردم اما دیگر چرا اینقدر اذیت میکنی؟!
#آیت_الله_گلپایگانی
#آیت_الله_آقا_ضیاءالدین_عراقی
📚 نوری از ملکوت، زندگینامه آیت الله گلپایگانی،ص۱۷۳_۱۷۲ (با اندکی تلخیص)
🆔 @hadithedoost
☘نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار☘
از روز ازل مِی خور و رندانه سرشتیم
بر جبهه بجز قصّهٔ عشقت ننوشتیم
زاهد تو بما دعوت فردوس مفرما
ما باغ بهشت از پی دیدار بِهِشتیم
از عشق نکوهش منما خسته دلان را
کز خامهٔ صنعیم چه زیبا و چه زشتیم
جامی بکف آرید و بنوشید عزیزان
فرداست که بر تارَک خُم ما همه خشتیم
اندر طلبت گه به حرم گاه به دِیْریم
گه معتکف مسجد و گاهی بکِنشتیم
زآن روز که دادند به ما کلک دبیری
غیر از الف قدّ تو بر دل ننوشتیم
شد حلّهٔ دارا به بَر و بُرد یمانی
در کارگه فقر هر آن رشته که رشتیم
اسرار دل اسرار سر از سدره در آورد
باری درویدیم هر آن تخم که کشتیم
ملّا هادی سبزواری
🆔 @hadithedoost
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️تا میتوانید یک دور اصول کافی دستتان باشد!
🌿خاطره مهمی از علامه طباطبایی و کلاس حدیث ایشان
▪️ توصیه مهم آيتالله جوادی آملی به طلاب در رابطه توجه به کتب حدیثی - ۹۷/۵/۱۸
🆔 @hadithedoost
☘دنیا☘
▪️خیال نکنید که دنیا عبارت از این طبیعت است. این طبیعت را خدای تبارک و تعالی هیچ از آن تکذیب نکرده، بلکه در روایات تعریف هم از آن شده است.
▪️این یکی از مظاهر الهی است. دنیا آنی است که در ما هست که ما را از مبدأ کمال دور میکند و به نفس و نفسانیت خودمان مبتلا می کند.
▪️دنیای مذموم همین است که انسان توجه داشته باشد ولو به یک تسبیح، ولو به یک کتاب. چه بسا که دل بستن یک کسی به یک تسبیح و یک کتابی، به دنیا بیشتر توجه کرده باشد تا دل بستن یک کس دیگری به یک پارکی و باغی و كذا.
📚 صحیفه امام،ج۱۸،ص۱۴
🆔 @hadithedoost
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘یا رحمة الله الواسعة☘
صلّی الله علیک یا اباعبدالله الحسین
#شب_جمعه
🆔 @hadithedoost
☘تزورونی☘
*تِزورونی اَعاهِـدکُم*
به زیارت من میآیید، با شما عهد میبندم
▪
*تِـعِـرفـونی شَفیـعِلکُم*
میدانید که من شفيع شمایم
▪
*أسامیـکُم اَسَـجِّـلْـهِه أسامیکُم*
اسامیتان را ثبت میکنم
▪
*هَلِه بیکُم یا زِوّاری هَلِه بیکُم*
خوش آمدید ای زائران من خوش آمدید
▪
*وَ حَـگّ چَفِّ الکَفیل و الجود وَ الرّایه*
قسم به دستان ابالفضل و کرامت و پرچم او
▪
*أنا وْ عَبّاسْ وَیّاکُم یَا مَشّایه*
من و عباس با شماییم ای که با پای پیاده به سوی من میآیید
▪
*یا مَن بِعْتو النُفوسْ و جِئتـو شَرّایه*
ای که جانهایتان را به بهای زیارت من به کف گرفتهاید
▪
*عَلَیّ واجِبْ اَوافیکُم یَا وَفّـایه*
بر من واجب است تا به شما وفا کنم، ای وفاداران!
▪
*تواسینی شَعائرْکُم*
عزاداریهایتان به من دلداری میدهد
▪
*تْرَوّینی مَدامِعْـکُم*
و اشکهایتان مرا سیراب میکند
▪
*اَواسیکُم أنَـا وْ جَرْحـی أواسیکُم*
من و زخمهایی که بر تن دارم به شما دلداری میدهیم
▪
*هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم*
خوش آمدید ای زائران من، خوش آمدید
▪
*هَلِه یَلْ ما نِسیْتْ و عَلْ وَعِدْ تِحْـضَـرْ*
خوش آمدید ای که وعدهتان را فراموش نکرده و بر سر موعد حاضر میشوید
▪
*إجِیْـتْ و لا یْـهَـمَّـکْ لا بَرِدْ لا حَرّ*
آمدید در حالی که نه گرما برایتان مهم بود و نه سرما
▪
*وَ حَـگ دَمْـعِ العَـقیله و طَبرَه الأکبَر*
قسم به اشک زینب و فرق شکافته اکبر
▪
*اَحَضْـرَکْ و ما أعوفَکْ ساعـه المَحْـشَرْ*
در محشر کنارتان خواهم بود و رهایتان نمیکنم
▪
*عَلَی المَـوعِـدْ اَجی یَمکُم و لا اَبْـعَـدْ و اعوفْ عَنْـکُم*
در وقت دیدار پیشتان میآیم و دور نمیشوم و رهایتان نمیسازم
▪
*مُحامیکُم وَ حَگ حِیدَرْ مُحامیکُم*
پشتیبانتان هستم به حقّ حیدر پشتیبانتان هستم
▪
*هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم*
آمدید ای زائرانِ من، خوش آمدید
▪
*یَـا هَـلْـشایِلْ رایه وْ جایْ گاصِدنی*
ای آنکه پرچم به دست قصد دیدار مرا کردهاید
▪
*تِـعْـرُف رایَتَـکْ بی مَن تُذَکِّـرْنی؟*
میدانی که پرچمت مرا به یاد چه کسی میاندازد؟
▪
*بِلـکطَعو چْفوفه وْ صاحْ اِدْرِکْـنی*
به یاد آن دست بریدهای که فریاد زد: مرا دریاب
▪
*صِحِتْ وَیلاه یا اخویه وْ ظَهَرْ مِحْنی*
و با شنیدن آن صدا، آشکارا فریاد زدم که بیبرادر شدم و اندوهم بر من آشکار شد
▪
*کِسَرْ ظَهری سَهَمْ هَجْـرَکْ*
تیر هجرت کمرم را شکست
▪
*نِفَدْ صَبری بَعَدْ عُمـرَکْ*
بعد از شهادتت صبرم به پایان رسید
▪
*اُوَصّیکُمْ عَلَی الرّایِه اُوَصّیکُمْ*
سفارش این پرچم را به شما میکنم
▪
*هَـله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم*
خوش آمدید ای زائران من، خوش آمدید
▪
*یَا مَنْ گاصِدْ إلَیَّ و دَمْـعِه تِجْـریـهْ*
ای که با چشمان اشکبار قصد زیارت مرا کردهاید
▪
*اَعرُفْ حاجِتَکْ مو داعی تِحْـچیـهِ*
حاجتتان را میدانم، نیازی به گفتن نیست
▪
*وَ حَـگ نَحـْـرِ الرِّضیع اِلـحاجِه اَگضیهِ*
قسم به گلوی شیرخواره، حاجتتان را برآورده میکنم
▪
*یَا زائرْ عاهَدِتْ کِلْ عِلّه اَشْـفیهِ*
زائران من، عهده کردهام که هر بیماری را شفا دهم
▪
*اَخو زینب فَرَحْ بیکُمْ*
برادر زینب به خاطرتان شاد شد
▪
*هَله وْ مَرحَبْ یُنادیکُم*
خوش آمدید صدایتان میزند
▪
*یُحَیّیـکُم اَبو الغیـره یْحَیّیـکُم*
مرد غیرتمند به شما درود میگوید
▪
*هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم*
خوش آمدید ای زائرانِ من، خوش آمدید
▪
*زینبْ مَنْ تُشاهِدکُم تِزورونی*
زینب هنگامی که شما را میبیند که زیارتم میکنید، میگوید:
▪
*تُنادیکُم لِوَنْ بِالطَّفّ تحضُرونی!*
کاش در جنگ حاضر میشدید
▪
*ما اَمْـشی یِسْره وْ لا یَسلِبونی*
که مرا به اسیری نمیبردند و مرا غارت نمیکردند
▪
*و لا بسیاطهم غَدَر یْضرِبونی*
با تازیانههای خیانت نمیزدند
▪
*تُنادینی: أنَا الجیره وْ صَد عَنّی أبو الغیره*
صدایم میزند که من در بندم و سرور غیرتمندان از دستم رفت
▪
*اَبَچّیکُم عَلی مْصابه اَبَچّیکُم*
شما را بر این مصیبت میگریانم
▪
*هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم*
خوش آمدید ای زائران من،خوش آمدید.
🆔 @hadithedoost
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️اگه به حرم سیدالشهدا حمله میشد نمیرفتیم؟!
#حامد_کاشانی
🆔 @hadithedoost
هدایت شده از طلبه مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 امسال برای خدمت به زوار همه چیزمو فروختم!
❗️ قسمت سوم #ابوالموکب به این سؤال مهم پاسخ میدهد:
🔹 شده تا حالا هیچ پولی نداشته باشی ولی باز به زوّار امام حسین خدمت کنی؟!
🎙 ابوالموکب #ابومصطفی
#ریل
#استوری
@HozeTwit
@Talabeh_media
☘مذهب صحیح در توحید☘
▪️عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنِ اَلْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنِ اِبْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحِيمِ بْنِ عَتِيكٍ اَلْقَصِيرِ قَالَ:
▪️كَتَبْتُ عَلَى يَدَيْ عَبْدِ اَلْمَلِكِ بْنِ أَعْيَنَ إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّ قَوْماً بِالْعِرَاقِ يَصِفُونَ اَللَّهَ بِالصُّورَةِ وَ بِالتَّخْطِيطِ فَإِنْ رَأَيْتَ جَعَلَنِيَ اَللَّهُ فِدَاكَ أَنْ تَكْتُبَ إِلَيَّ بِالْمَذْهَبِ اَلصَّحِيحِ مِنَ اَلتَّوْحِيدِ فَكَتَبَ إِلَيَّ ...
▪️... أَنَّ اَلْمَذْهَبَ اَلصَّحِيحَ فِي اَلتَّوْحِيدِ مَا نَزَلَ بِهِ اَلْقُرْآنُ مِنْ صِفَاتِ اَللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ فَانْفِ عَنِ اَللَّهِ تَعَالَى اَلْبُطْلاَنَ وَ اَلتَّشْبِيهَ فَلاَ نَفْيَ وَ لاَ تَشْبِيهَ هُوَ اَللَّهُ اَلثَّابِتُ اَلْمَوْجُودُ تَعَالَى اَللَّهُ عَمَّا يَصِفُهُ اَلْوَاصِفُونَ وَ لاَ تَعْدُوا اَلْقُرْآنَ فَتَضِلُّوا بَعْدَ اَلْبَيَانِ
▪️ابن عتيك گويد: بامام صادق (عليه السّلام) نامه نوشتم و توسط عبد الملك بن اعين فرستادم كه: مردمى در عراق خدا را بشكل و ترسيم وصف ميكنند، اگر صلاح دانيد - خدا مرا قربانت كند - روش درست خداشناسى را برايم مرقوم داريد. حضرت بمن چنين نوشت: ...
▪️...روش درست خداشناسى آنست كه قرآن در باره صفات خداى - جل و عز - بآن نازل شده - بطلان و تشبيه را از خدا بر كنار ساز، نه سلب درست است و نه تشبيه (يعنى نه نفى و انكار خدا و نه تشبيه او بمخلوق) اوست خداى ثابت موجود ، برتر است خدا از آنچه واصفان گويند، از قرآن تجاوز نكنيد كه پس از توضيح حق گمراه شويد.
📚 الکافي ج ۱، ص ۱۰۰
🆔 @hadithedoost
☘تفاوت بین تسمیه و توصیف☘
▪️البته معیار در باب اعتبار صفتی بر حضرت حق، همان معیار اعتبار صفت بر ماست که اگر یک جهت اعتبار صحیحی باشد که بتوان به آن اعتبار صفتی را برای حق اثبات کرد، اثبات آن صفت برای حق عیبی ندارد، بلکه انتزاع چنین صفتی به حکم عقل فرض و لازم است.
▪️اما نسبت به اخباری که وارد شده در مورد این که اسماء الله توقیفیه است، اگر مراد از اسماء، اسماء عَلَمیه باشد، البته چنین است. اسم شما هم توقیفی است و اسم هر کسی توقیفی است، کسی حق ندارد شما را که حسین_علی نام نهاده اند از آن تخلف کرده و حسن_علی خطاب کند، اسمی که پدر و مادر گذاشته اند توقیفی است.
▪️بلی چون خدا پدر و مادر ندارد اسم خود را خودش گذاشته است و البته نباید از اسماء عَلَمیه او تخلف کرد. اما در صفت، اگر اعتبار صحیحی در آن باشد ممکن نیست ما آن صفت را به حق نسبت ندهیم و منتظر صدور آن از شرع باشیم؛ لذا در خود همان روایت که احتمالاً به حضرت صادق منسوب است صفت و اسم «ثابت» هست ولی در قرآن نیست. لفظ «موجود» هم در قرآن نیست ولی در روایت هست آیا نباید آن را گفت؟
▪️البته بر ما لازم است که این صفت را به حق نسبت دهیم ولو از شرع نمی رسید. بنابراین توقیفی بودن اسماء در آن روایات ناظر به جلوگیری از کسانی است که قادر به اثبات اوصاف برای خداوند با معیار صحیح نبوده اند؛ زیرا عوام بوده اند و هر چه به نظرشان خوب میآمده برای او اثبات می کردند.
▪️مثلاً چون می دیدند شیرینی از تلخی بهتر است، میگفتند خدا شیرین است و لذا برای سد مزخرف گویی چنین اشخاصی گفته اند: اسماء الله توقیفیه است، والا اگر بتوانیم با معیار صحیح وصفی را به او نسبت دهیم، نسبت می دهیم، بلکه چنان که گفته شد نسبت دادن قهری است.
📚 تقریرات فلسفی امام خمینی،ج۲،ص ۳۵۵_۳۵۴
🆔 @hadithedoost
☘آیا حدیث حاضر غایب شنیدهای☘
▪️عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ خَلَفِ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِي اَلْمِقْدَامِ قَالَ: أَمْلَى عَلَيَّ هَذَا اَلدُّعَاءَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ جَامِعٌ لِلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ تَقُولُ بَعْدَ حَمْدِ اَللَّهِ وَ اَلثَّنَاءِ عَلَيْهِ...
...وَ أَنْتَ اَللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ اَلْوَاحِدُ اَلْأَحَدُ وَ أَنْتَ اَللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ اَلْغَائِبُ اَلشَّاهِدُ وَ أَنْتَ اَللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ اَلظَّاهِرُ اَلْبَاطِنُ...
یار هم غایب و هم حاضر و چون درنگری
خالی از غیبت و عاری ز حضورست اینجا
📚 الکافي ج ۲، ص ۵۸۳
🆔 @hadithedoost
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان پیرمردی که خانهاش را در طرح توسعه حرم نمیفروخت!!!
🆔 @hadithedoost
☘توحید اهل بیت علیهم السلام☘
▪️حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِمْرَانَ اَلدَّقَّاقُ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ اَلْبَرْمَكِيُّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْعَبَّاسِ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْجَعْفَرِيِّ عَنْ أَبِي إِبْرَاهِيمَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ:
▪️إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى كَانَ لَمْ يَزَلْ بِلاَ زَمَانٍ وَ لاَ مَكَانٍ وَ هُوَ اَلْآنَ كَمَا كَانَ لاَ يَخْلُو مِنْهُ مَكَانٌ وَ لاَ يَشْغَلُ بِهِ مَكَانٌ وَ لاَ يَحُلُّ فِي مَكَانٍ
▪️مٰا يَكُونُ مِنْ نَجْوىٰ ثَلاٰثَةٍ إِلاّٰ هُوَ
رٰابِعُهُمْ وَ لاٰ خَمْسَةٍ إِلاّٰ هُوَ سٰادِسُهُمْ وَ لاٰ أَدْنىٰ مِنْ ذٰلِكَ وَ لاٰ أَكْثَرَ إِلاّٰ هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مٰا كٰانُوا لَيْسَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَيْرُ خَلْقِهِ اِحْتَجَبَ بِغَيْرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اِسْتَتَرَ بِغَيْرِ سِتْرٍ مَسْتُورٍ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ اَلْكَبِيرُ اَلْمُتَعٰالِ .
▪️«به راستى كه خداوند همواره بدون زمان و مكان بوده، و او هماكنون چنان است كه بود و هيچ مكانى از او خالى نيست و هيچجا به وسيلۀ او اشغال نشده و در هيچ مكانى حلول نكرده است
▪️كه:«رازگويى سه نفر نيست،مگر اين كه او چهارمى آنهاست و رازگويى پنج نفر نيست مگر اينكه او ششمى آنهاست و نه كمتر از اين و نه بيشتر،مگر اينكه او در هرجا كه باشند با آنهاست.»
در بين او و خلقش حجابى جز خلقش نيست(كه آنها را آفريده).او بدون حجابى كه محجوب باشد در پرده رفته و پنهان شده و بدون پردهاى كه مستور باشد،پنهان شده است. خدايى جز او نيست كه بزرگ و بلندمرتبه و برتر است.»
📚 التوحيد ج ۱، ص ۱۷۸
🆔 @hadithedoost
☘كلمات الله☘
▪️إِنَّمَا قَوْلُنَا لِشَيْءٍ إِذَا أَرَدْنَاهُ أَنْ نَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ سوره نحل آیه ۴۰
▪️...انّما كلامُه سبحانَه فِعلٌ منه اَنشأَه.
📚 نهج البلاغه صبحى صالح، خطبه ى 186
▪️...يَا مَنْ قَوْلُهُ فَعَالُهُ... (ادعیه امام کاظم علیه السلام)
📚 مهج الدعوات و منهج العبادات سیدبن طاووس، ج ۱، ص ۲۳۶
🆔 @hadithedoost
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اثبات وجود خالق
جان لنکس(زاده ۱۹۴۳) ریاضیدان و فیلسوف علم اهل ایرلند شمالی است. او استاد ریاضی در دانشگاه آکسفورد است. لنکس علاوه بر فعالیتهای آکادمیک به مناظره و بحث با خداناباوران دربارهٔ رابطه علم و دین میپردازد
🆔 @hadithedoost
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غير مادی بودن اطلاعات
جان لنکس
🆔 @hadithedoost
☘تصادف و حیات☘
▪️ریچارد داوکینز در کتاب "ساعت ساز نابینا " از قیاسی استفاده می کند که گفته می شود ریشه آن در استدلالی است که توسط هاکسلی استفاده شده است.
▪️هاکسلی در بحث مشهور خود با ویلبرفورس در آکسفورد در سال 1860 استدلال می کنند که اگر به میمون هایی که به صورت تصادفی تایپ می کنند، عمر طولانی ، منابع نامحدود کاغذ و انرژی بی پایان دهند، در نهایت به صورت تصادفی یکی از شعرهای شکسپیر یا حتی یک کتاب کامل را تایپ خواهند کرد.
▪️خب ، بعید به نظر می رسد که هاکسلی چنین سخنی گفته باشد، چرا که ماشین تحریر تا سال 1874 در بازار موجود نبود. این یک داستان جالبی است که به دلیل محدود بودن عمر جهان (عمر کره زمین که به مراتب کوچکتر است)، به راحتی می توان فهمید که از نظر ریاضی یک حرف پوچ است.
▪️ریاضیدان برجسته "جیان کارلو روتا " در کتابی درباره احتمال (که در زمان مرگش ناتمام ماند) نوشت: ‘اگر میمون بتواند در هر نانو ثانیه یک حرف را تایپ کند ، زمان انتظاربرای تایپ اثر هملت آنقدر طولانی خواهد بود که در مقایسه با سن تخمین زده شده جهان، بی معناست. این یک روش عملی برای نوشتن نمایشنامه نیست. "
▪️انجام محاسبات کار سختی نیست. به عنوان مثال، راسل گریگ، در مقاله خود با عنوان "آیا میمون ها می توانند فصل 23 زبور را تایپ کنند؟" محاسبه می کند که اگر میمون در هر ثانیه به طور تصادفی یک حرف تایپ کند، میانگین زمان تولید یک کلمه سه حرفی 34.72 ساعت است. و زمان لازم برای ایجاد فصل 23 زبور (یک شعر کوتاه عبری متشکل از تعداد 603 حرف ، شماره آیه و فاصله) به طور متوسط در حدود 10 به توان 1017 سال خواهد بود.
▪️برآورد فعلی سن جهان در حدود چهار تا پانزده برابر 10 به توان 9 سال است. با توجه به تعریف داوکینز ، این محاسبه مطمئناً فصل 23 زبور را یک موضوع پیچیده می کند: دارای "کیفیتی است که از قبل قابل تعیین است و بعید است که فقط توسط یک اتفاق تصادفی بدست آمده باشد"
▪️این نوع محاسبات مدت هاست که اکثر دانشمندان را قانع کرده است -که فرآیندهای کاملا تصادفی نمی توانند به عنوان منشأ سیستمهای پیچیده اطلاعاتی به حساب آیند. آیزاک اسیمو در مقاله اش در مورد برآورد احتمال مونتاژ تصادفی یک مولکول هموگلوبین از اسیدهای آمینه مینویسد:
▪️"چنین مولکولی از چهار زنجیره اسیدهای آمینه به هم پیچ خورده تشکیل شده است. هر یک از زنجیره ها از 146 آمینو اسید تشکیل شده است و 20 نوع مختلف اسید آمینه در موجودات زنده یافت می شود.
▪️تعداد راه های ممکن برای تنظیم این 20 آمینو اسید در 146 حلقه زنجیره ای طولانی برابر 20 به توان 146 که تقریبا برابر با 10 به توان 190 حالت مختلف است. (فقط حدود10 به توان 70 پروتون درکل جهان وجود دارد.)
▪️چادرا ویکراماسینگ فیزیکدان نجومی، با بیان دیدگاه داوکینز - در مورد قابلیت های فرآیندهای کاملا تصادفی می گوید که " مهم نیست که محیطی که فرد در نظر می گیرد چقدر بزرگ باشد، زندگی نمی تواند آغازی تصادفی داشته باشد".
▪️گروههای میمون به طور تصادفی در ماشین تحریرها نمی توانستند آثار شکسپیر را به صورت عملی تولید کنند، به این دلیل که کل جهان قابل مشاهده به اندازه کافی بزرگ نیست که بتواند انبوه میمون های لازم ، ماشین تحریرهای لازم و سبدهای کاغذ باطله مورد نیاز برای جمع کردن تلاشهای اشتباه را در خود جای دهد.
▪️در مورد مواد زنده نیز همین مسئله وجود دارد. احتمال شکل گیری خود به خودی زندگی از ماده بی جان، یک تقسیم بر عددی با 40000 صفر است. این مقدار آنقدر بزرگ است که میتواند داروین و کل تئوری سیر تکاملی را دفن کند. نه در این کره خاکی و نه در هیچ جای دیگر، سوپ اولیهای وجود نداشت و اگر آغاز زندگی تصادفی نبوده ، پس باید محصول هوش هدفمند بوده باشد."
📚برگرفته از کتاب God’s Undertaker نوشته پروفسور جان لنوکس (استاد دانشگاه آکسفورد) فصل دهم: میمنونهای تایپیست
🆔 @hadithedoost
👈توضیحاتی راجع به کتاب ارزشمند پروفسور جان لنوکس، استاد دانشگاه آکسفورد
در این کتاب ، ایشان شواهد علم مدرن را در ارتباط با بحث بین تفسیرهای الحادی و خداباوری از جهان ارزیابی میکند. این کتاب در اثر تجربیات گسترده نویسنده در مناظره و در پاسخ به درخواستهای بسیار برای استدلالهای مکتوب، نوشته شده است.
کتاب دارای 11 فصل با عناوین زیر است:
فصل اول جنگ میان جهان بینیها
فصل دوم هدف و محدودیتهای علم
فصل سوم تقلیل، تقلیل، تقلیل، ...
فصل چهارم جهان طراح؟
فصل پنجم زیست کره طراح؟
فصل ششم طبیعت و هدف فرگشت
فصل هفتم منشا حیات
فصل هشتم کد ژنتیکی و منشا آن
فصل نهم مسائل مربوط به اطلاعات
فصل دهم میمونهای تایپیست
فصل یازدهم منشا اطلاعات
در این کتاب به بسیاری از شبهاتی که توسط ملحدین همانند داوکینز و اتکینز، مطرح شده است، پرداخته شده و پاسخ داده شده است. به عنوان مثال در فصل دهم و فصل هفتم به اکثر شبهات موجود در کتاب ساعتساز نابینا نوشته داوکینز پرداخته شده و فرضهای پنهان موجود در استدلالهای داوکینز و متناقض بودن آنها را روشن ساخته است.
🆔 @hadithedoost
👈 ترجمه دو جمله ای که روی جلد در توصیف این کتاب نوشته شده:
📌 هیچ بحثی مهمتر از علم و دین وجود ندارد. اما این نیاز دارد که از ابتدا شروع کنیم و درک روشنی از اینکه علم و دین واقعا چیستند به دست آوریم. لنوکس این کار را به شکل فوق العاده ای به انجام رسانده است.
👤 کالین تاج
📌 تخریب و انهدام هیجان انگیز دستاورد داوکینز از بیولوژی تا دین
👤 ملانی فیلیپس
🆔 @hadithedoost
☘حکایت علما☘
🔹آیت الله جوادی:
▪️مرحوم سعیدالعلماء_مازندرانی که هم بحث مرحوم شیخ انصاری بودند و هر دو شاگرد شریف_العلماء_مازندرانی بودند (رضوانالله تعالی علیهم)، الان دستنوشتش در اصول هست، در غالب صفحات در حاشیه صفحه نوشته است: «یا اباالفضل ادرکنی»
▪️با این عقیده به جایی رسیدهاند، اینها باور کردند این حرفها را، لذا قرنها میگذرد و نام اینها زنده است؛ اینها «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مابقی الدَّهْرُ» هستند.
#آیتالله_جوادی_آملی
#حکایت_علما
🆔 @hadithedoost
☘مصیبت بزرگ☘
▪️عبدالله بن عبّاس گويد:
▪️ لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِيَّ الْوَفَاةُ وَفِي الْبَيْتِ رِجَالٌ فِيهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ هَلُمُّوا أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَيْءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَعِنْدَكُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا كِتَابُ اللَّهِ فَاخْتَلَفَ أَهْلُ الْبَيْتِ وَاخْتَصَمُوا فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ قُومُوا يَكْتُبْ لَكُمْ رَسُولُ اللَّهِ وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ مَا قَالَ عُمَرُ فَلَمَّا كَثُرَ اللَّغَطُ وَالِاخْتِلَافُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ قُومُوا عَنِّي قَالَ عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ وَ كَانَ ابْنُ عَبَّاسٍ رَحِمَهُ اللَّهُ يَقُولُ الرَّزِيَّةُ كُلُّ الرَّزِيَّةِ مَا حَالَ بَيْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَبَيْنَ أَنْ يَكْتُبَ لَنَا ذَلِكَ الْكِتَابَ مِنْ اخْتِلَافِهِمْ وَلَغَطِهِمْ؛
▪️چون زمان شهادت رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله فرا رسيد، گروهى از مهاجرین و انصار در خانه حضور داشتند از جمله «عُمَر بن خطّاب». رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله فرمود: بياييد برايتان نوشتهای بنويسم كه پس از آن هرگز گمراه نشويد،
▪️«عُمَر» گفت: چيزى نياوريد كه درد بر او غلبه كرده و «قرآن» نزد شما هست، كتاب خدا ما را كافى است.
ميان اهل خانه اختلاف افتاد و به مخاصمه پرداختند، عدّهاى مىگفتند برخيزيد كاغذ بياوريد تا رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله برايتان بنويسد و عدّهاى ديگر مانع شدند. چون سروصدا بلند شد و اختلاف بالا گرفت رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله فرمود: از نزد من برخيزيد و مرا تنها بگذاريد.
▪️«عُبیدالله بن عبدالله» میگوید «ابن عبّاس» هميشه مىگفت: تمام مصيبت آن وقتی بود كه با اختلاف و سر و صدايشان بين پيامبر صلّیاللهعلیهوآله و بين آنچه میخواست برای آنها بنويسد، حائل شدند.
📚 الأمالي (شیخ مفيد)قدسسرّه، ص ۳۶
🗂 حدیث دوات و قلم در منابع اهل سنت:
📕مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج ۵، ص ۳۵۱
📙صحيح مسلم، ج ۳، ص ۱۲۵۹
📘سنن النسائی، ج ۳، ص ۴۳۵
#دوات_وقلم
#غصب_خلافت
🆔 @hadithedoost