eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.6هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
227 ویدیو
253 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 توان نداری، مسئولیت نپذیر! 🔅 (ص) : يا أبا ذَرٍّ، إنّي أُحِبُّ لك ما أُحِبُّ لِنَفسي، إنّي أراكَ ضَعيفا، فلا تُؤَمَّرَنّ على اثنَينِ، ولا تَوَلَّيَنّ مالَ يَتيمٍ. 🔹 از ابوذر روایت است که رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله) فرمود: ای ابوذر! من آنچه برای خود دوست میدارم برای تو نیز دوست میدارم؛ همانا تو را ناتوان میبینم، پس هیچ گاه به دو نفر امر نکن و به هیچ وجه عهده‌دار مال یتیم مباش.» 📚 امالی طوسی، ص 414 🔹 شرح حدیث: خود جناب ابی‌ذر این توصیه‌ی پیغمبر به خودش را ذکر میکند؛ برای ماها هم درس است، درس بسیار بزرگی است. حضرت به او فرمود من هر چه برای خودم دوست میدارم، برای تو هم دوست میدارم؛ یعنی آن چیزی که میخواهم به تو بگویم، از روی کمال محبّت است؛ چون انسان به خودش کمال محبّت را دارد. خب حالا آن حرفی که حضرت میخواهد به ابی‌ذر بزند چیست؟ ▫️من جنابعالی را در مدیریّت، ضعیف میبینم. خیلی آدم خوبی هستی، مجاهد فی‌سبیل‌اللّه، رُک‌گو، و آسمان بر راست‌گوتر از او سایه نیفکنده، زمین راست‌گوتر از او را بر خودش حمل نکرده؛ اینها همه به جای خود محفوظ، امّا شما آدم ضعیفی هستی. ▫️حالا که آدم ضعیفی هستی، مواظب باش بر دو نفر هم ریاست نکنی! یعنی پیدا است آن ضعفی هم که حضرت فرمودند، ضعف در مدیریّت است؛ یعنی تو آدمی هستی که مدیریّت نداری؛ اگر چنانچه بر دو نفر یا بیشتر ریاست پیدا کردی، نمیتوانی کار آنها را به سامان برسانی. این، درس برای ماها است. ما -حالا همه‌ی ما نه؛ بعضی‌مان این جوری هستیم- به مجرّد اینکه یک مسندی، یک جایی، یا خالی میشود یا ممکن است خالی بشود، فوراً چشم میدوزیم که برویم آنجا! خب شما اوّل نگاه کن ببین میتوانی یا نمیتوانی. 🚩 حالا بحث اسم‌نویسی برای انتخابات مجلس است، گفتند شروع شده، همین طور بدون محابا میروند! خب شما که میخواهی بروی آنجا، آنجا سؤال دارد؛ این توانایی‌ای که خدا به من و شما میدهد، کنارش مسئولیّت هست. این [مطلبی] که عرض میکنم، در مورد خود این حقیر از همه بیشتر است. شما هم همین جور؛ یعنی آن کسانی که مسئولیّتی دارند، همین جور. هر مسئولیّتی، هر سِمَتی، هر توانایی‌ای، در کنارش یک مسئولیّتی دارد، یک تعهّدی وجود دارد. میتوانید آن تعهّد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است. ▫️هیچ مال یتیمی را هم شما به عهده نگیر. نه از باب اینکه احتمال این وجود دارد که خدای نکرده مثلاً ایشان دست‌درازی میکند به مال یتیم. خب مقام ابی‌ذر خیلی بالاتر از این حرفها است، نزدیک مقام عصمت است مقام او؛ پس این احتمال در او نیست. علّت اینکه میگویند تولیّت مال یتیم را قبول نکن، این است که نمیتوانی حقّ یتیم را به او بدهی؛ دیگران می‌آیند دست‌درازی میکنند، جنابعالی هم آدم ضعیفی هستی، تدبیر لازم را نداری و نمیتوانی. برجستگی‌های نظام اسلامی و نظام ارزشهای اسلامی اینها است؛ یعنی در درجه‌ی اوّل، من و شما خودمان مسئولیم که ببینیم این کار را قبول بکنیم؟ نکنیم؟ میتوانیم؟ نمیتوانیم؟ این بسیار مسئله‌ی مهمّی است. ▶️ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=44293 🔺حضرت رهبر انقلاب اسلامی ، ابتدای درس خارج فقه 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 12 آذر 1398 🔺 آماده سازی برای ماندن 🔅 : 🔸 الآخِرَةُ دارُ مُستَقَرِّكُم ، فَجَهِّزوا إلَيها ما يَبقى لَكُم . 🔹«آخرت، سراى ماندن شماست. پس آنچه را براى شما مى ماند ، براى آن سرا آماده سازيد.». 📚 غرر الحكم : ح ٢٠٥٠ 🔸 @hadithnet
💠 چهارشنبه 13 آذر 1398 🔺 دسترسی به حاکم 🔅 (ص) : 🔸 أبلِغوني حاجَةَ مَن لا يَقدِرُ عَلى إبلاغِ حاجَتِهِ، فَإِنَّهُ مَن أبلَغَ سُلطانا حاجَةَ مَن لا يَقدِرُ عَلى إبلاغِها ثَبَّتَ اللّهُ قَدَمَيهِ يَومَ القِيامَةِ. 🔹«هر كس به من دسترس ندارد، حاجتش را به من برسانيد؛ زيرا هر كس نيازِ نيازمندى را كه خود قادر نيست نيازش را به حاكم برساند، در نزد حاكم مطرح نمايد، خداوند، او را در قيامت، ثابت قدم خواهد فرمود.». 📚 عيون أخبار الرضا : ج ١ ص ٣١٦ ح ١ 🔸 @hadithnet
🗓 : ۸ربيع الثاني 💐 ولادت باسعادت حضرت در سامرا (۲۳۲ ق) 💠خورشید سامرا، در يك نگاه ✍️ شايستگى امام عليه السّلام براى امامت و پيشوايى مسلمين از زمان حيات پدر بزرگوارش حضرت در ميان مردم به ظهور و بروز رسيده و در نزد اصحاب خاص امام هادى عليه السّلام و عامه مسلمانان اين مسأله به اثبات رسيده بود كه آن حضرت پس از پدر بزرگوار خود امام مفترض الطاعه در ميان مسلمانان است. 🔸 ایشان پس از شهادت پدر بزرگوار خود مسئوليت امامت و پيشوايى مسلمانان را به عهده گرفت و امامت آن حضرت حدود شش سال‏ به طول انجاميد؛ 🔺حضرت همچون پدران بزرگوار خود عليهم السّلام براى مقابله با ستم، ترور، بازى با قدرت سياسى و به بازى گرفتن مقدّرات و مصالح امت اسلام توسط حكومت عباسى، وارد معركه مبارزه سياسى گشته و توانست از اصول و ارزش‏هاى شريعت اسلامى به بهترين نحو محافظت و به بهترين وجهى زمينه را براى عصر غيبت، آماده نمايد. ▫️مكتب اهل بيت در عصر ایشان و به همت گروه ياران آن حضرت، ناقلان حديث و دانشجويان مكتبش آكنده از دانش، دعوت به خط اهل بيت عليهم السّلام و دفاع از شريعت اسلام بود. 🚩 امام عليه السّلام على‏رغم سختى شرايط سياسى زمان خود در دفاع از اسلام، مبارزه با بدعت‏ها و هدايت گمراهان و ترديدگران و جذب آن‏ها به سوى دايره دين، با جديت تمام به فعاليت مى‏‌پرداختند. ▫️حضرت امام حسن عسكرى عليه السّلام در مدّت امامت بسيار كوتاه خود با معتزّ، مهتدى و معتمد عبّاسى هم عصر بوده، از سوى هريك از اين خلفا متحمّل شديدترين رنج و فشار و پيگرد و ترور گرديد. چنان‏كه بارها و بارها دستگير و به زندان افتاد. 📚پیشوایان هدایت جلد سیزدهم ▶️ http://hadith.net/post/67574/ 🔸 @hadithnet
💠 پنج شنبه 14 آذر 1398 🔺 مراقبت از دل 🔅 : 🔸 إذا نَشِطَتِ القُلوبُ فأودِعُوها وإذا نَفَرَت فَوَدِّعوها؛ 🔹«دل چون در نشاط است (معرفت) را به آن واسپاريد، و چون در گريز است آن را واگذاريد.». 📚 بحارالانوار ج ٧٨ ص ٣٧٩ 📅 مناسبت‌ امروز : 8 ربیع الثانی [ ولادت حضرت ] 🔸 @hadithnet
چهل حدیث امام عسکری ع).docx
36.7K
#چهل_حدیث از #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام 🗒 فایل Word 🔸 @hadithnet
چهل حدیث امام عسکری ع).pdf
461.5K
#چهل_حدیث از #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام 🗓 فایل PDF 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 16 آذر 1398 🔺 ملاک برتری 🔅 : 🔸 يَتَفاضَلُ النّاسُ بِالعُلومِ و العُقولِ، لا بِالأموالِ و الاُصولِ . 🔹«برترى مردم بر يكديگر به دانشها و خردهاست، نه به ثروتها و تبارها.». 📚 غرر الحكم : ح ١١٠٠٩ 📅 مناسبت‌ امروز : 10 ربیع الثانی [ وفات ]، 16 آذر روز دانشجو 🔸 @hadithnet
🗓 💠دهم ربیع الثانی، وفات دختر گرامی (201 ق) جایگاه در روایات ▪️ : إنَّ لَنا حَرَماً و هُوَ بَلَدَةُ قُمَّ و سَتُدفَنُ فيهَا امْرَأةٌ مِن أولادِي تُسَمّي فاطِمَةَ، فَمَن زارَها وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ ؛ ما را حرمي است و آن "قم" است، و به زودي بانويي از فرزندان من به نام فاطمه در آن دفن خواهد شد. هر كس او را زيارت كند، بهشت بر او واجب شود. ▫️بحار الأنوار ، ج ۶۰ ، ص ۲۱۶ ▪️ : و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِيعَتي الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم ؛ همه شيعيان من با شفاعت او (فاطمه معصومه ‏عليها السلام) وارد بهشت خواهند شد. ▫️بحار الأنوار ، ج ۶۰ ، ص ۲۲۸ ▪️ : مَن زارَها بِقُمَّ كَمَن زارَني ؛ هر كس (حضرت معصومه‏ عليها السلام) را در قم زيارت كند، چنان است كه مرا زيارت كرده است . ▫️كامل الزيارات ، ص ۵۳۶ ▪️ : مَن زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الجَنَّةُ ؛ هر كس او را با شناخت زيارت كند، بهشت پاداش او خواهد بود . ▫️بحار الأنوار ، ج ۱۰۲ ، ص ۲۶۶ ▪️ : مَن زارَ قَبرَ عَمَّتي بِقُمَّ ، فَلَهُ الجَنَّةُ ؛ هر كس قبر عمّه‏ام (حضرت معصومه ‏عليها السلام) را در قم زيارت كند، بهشت پاداش او است . ▫️كامل الزيارات ، ص ۵۳۶ ➡️@hadithnet
یادگار عصمت.pdf
3.44M
[ 📖 دانلود کتاب 📗 یادگار عصمت (نگاهی به زندگانی #حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها) ▫️نوشته : صفر فلاحی، قم ، انتشارات زائر 💢از بخش های مهم زندگی سراسر نور حضرت فاطمه ي معصومه مسأله ي هجرت آن بزرگوار از مدينه به ايران است و اصولاً اين سؤال درباره حضرتش مطرح است كه: چرا در سال 201 هجري بـه چنین مسافرت مهم و با شرايط سخت با توجه به جو حاكم بـر ممالك اسلامي راضي شدند؟ یا چرا پس از وقوع حوادث ي در بين راه از سرزمين قم سؤال کردند؟ و یژگي هاي قم چه بود؟ و .... 🔺مروري هر چند گذرا به زندگي بانو يي كه امروز بيش از 1200 سال از هجرتش به ديار قم ميگذرد؛ و پس از آن تاريخ، حرمش ميعادگاه هزاران عالمِ محدث، فقيه عارف، عابد و شيفته ي معنويت و حقيقت است، زوايايي گسترده تر از اين حركت عظيم را نمايان ميسازد . 🔸@hadithnet
💠 یکشنبه 17 آذر 1398 🔺 دوست داشتن به خاطر خدا 🔅 (ص) : 🔸 ما أحَبَّ عَبدٌ عَبدا للّهِ عز و جل إلّا أكرَمَ رَبَّهُ عز و جل . 🔹«هيچ بنده اى به خاطر خداى عز و جل بنده اى را دوست نداشت، مگر آن كه [ با اين كار، ] پروردگارش عز و جل را گرامى داشت.». 📚 مسند ابن حنبل : ح ٢٢٢٩٢ 🔸 @hadithnet
🔹 💠 دوستی و دشمنی برای خدا 🍃 خدای متعال به وحی کرد: 🔅«آیا هرگز برای من کاری کرده ای؟». گفت: معبودا! من برای تو نماز خواندم، روزه گرفتم، صدقه دادم و ذکر تو را گفتم. 🔅خداوند فرمود: «نماز برای تو، بُرهان است و روزه، حفاظ و صدقه، سایه و ذکر، نور. چه عملی را برای من کردی؟». موسی(ع) گفت: مرا به عملی که مخصوص توست، راه نمایی فرما. 🔅خداوند فرمود: «ای موسی! آیا هرگز به خاطر من با دوستی، دوستی کرده ای و آیا به خاطر من با دشمنی، دشمنی ورزیده ای؟». پس موسی(ع) دانست که محبوب ترین اعمال، دوست داشتن به خاطر خدا و دشمن داشتن به خاطر خداست. 📚 دانشنامه قرآن و حدیث: ج ۲ ص ۵۲. 🔸 @hadithnet
💠 دوشنبه 18 آذر 1398 🔺 برکات ازدواج 🔅 : 🔸 إنَّ اللّهَ جَلَّ وعَزَّ جَعَلَ الصِّهرَ مَألَفَةً لِلقُلوبِ ونِسبَةَ المَنسوبِ ، أوشَجَ بِهِ الأَرحامَ ، وجَعَلَهُ رَأفَةً ورَحمَةً ، إنَّ في ذلِكَ لَاياتٍ لِلعالَمينَ . 🔹«خداوند عز و جل، وصلت را مايه الفت دل‌ها و پيوستگى نَسَبى قرار داد. [به واسطه وصلت،] رشته‌هاى خويشاوندى را به هم پيوست و آن را مايه مهر و محبّت ساخت. در اين [پديده]، براى مردمان، نشانه‌هايى [از قدرت و رحمت خداوند] است.» 📚 الكافي : ج ٥ ص ٣٧٣ ح ٦ 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 19 آذر 1398 🔺 برکات بیماری 🔅 (ص) : 🔸 إِنَّ المُسلِمَ... إِذَا مَرِضَ وَكَّلَ اللّه بِهِ مَلَكاً يَكتُبُ لَهُ فِي سُقمِهِ مَا كَانَ يَعمَلُ مِنَ الخَيرِ فِي صِحَّتِهِ حَتّى يَرفَعَهُ اللّه وَ يَقبِضَهُ؛ 🔹«وقتى مسلمان بیمار مى‌‏شود. خداوند، فرشته‌‏اى را بر او مى‌‏گمارد تا در بیمارى‌‏اش، براى او خیرهایى را كه در زمان سلامتش انجام مى‌‏داد بنویسد، تا این كه خداوند، [روح] او را ببرد و قبض كند.» 📚 الكافي: ج‏۳ ص۱۱۳ ح۲ 🔸 @hadithnet
💢 بيمارى مؤمن و لطف خداوند - به نقل از ، از پدرانش - : امير مؤمنان عليه السلام فرمود : «بيمارى، موجب ثواب نمى‌شود ؛ ليكن سبب از بين رفتن گناهان بندگان مى‌گردد . همانا پاداش، در برابر گفتن به زبان و عمل كردن با اعضاى بدن است و خداوند، از روى لطف و كَرَمش، بندگان خود را به خاطر نيّت‌هاى درست و دل‌هاى پاك، به بهشت، وارد مى‌كند» . 📚الأمالى، طوسى : ص ۶۰۲ ح ۱۲۴۵ ✍️ شرح‌ : نقل شده كه در بازگشت از جنگ صفّين در نزديكى كوفه، به پيرمردى به نام صالح بن سليم بر خورد كه در سايه خانه‌اى نشسته و آثار بيمارى در چهره‌اش نمايان بود . امام عليه السلام ضمن احوالپرسى، گفتگوى كوتاهى با وى داشت و در پايان، خطاب به او فرمود : 🔅 خداوند ، اين درد و رنجى را كه داشته‌اى، مايه ريختن گناهانت قرار دهد؛ چرا كه در بيمارى، پاداشى نيست؛ امّا گناهى براى بنده فرو نمى‌گذارد، مگر آن كه آن را فرو مى‌ريزد. پاداش، تنها در گفتن به زبان و عمل كردن به دست و پاى است و خداوندعزّ وجلّ، جمعِ فراوانى از بندگان خويش را به راستىِ نيّت و به نهادِ درست ، به بهشت وارد مى‌كند . ▫️....سيّد رضى رضى اللَّه عنه نيز اين متن را با اندكى تفاوت لفظى ، در نهج البلاغه (حكمت ۴۲) آورده ... است: 🔺 بايد گفت : مؤلّف گران‌قدر نهج البلاغه، در تبيين كلام امام عليه السلام، ميان «عوض» و «اجر»، در معنا، تفاوت قائل شده است. از اين رو ، بيمار را مستحقّ «عوض» دانسته، نه «اجر»؛ چون بيمارى، فعل خداوند متعال است؛ ✳️ ليكن تأمّل در احاديث رسيده در مورد پاداش بيمارى‌ها، اين احاديث را در چند دسته جاى مى‌دهد : ▫️۱ . برخى از احاديث، بر اين تصريح كرده‌اند كه در بيمارى، هيچ پاداشى وجود ندارد ؛ امّا بيمارى، مايه پاكىِ بيمار از گناهان است . ▫️۲ . شمارى از احاديث، بيان مى‌كنند كه بيمارى ، گناهان انسان را مى‌ريزد ، با اين تفاوت كه اين دسته احاديث ، نسبت به مسئله اجر و پاداش ، سكوت كرده‌اند . ▫️۳ . برخى از احاديث، بيان مى‌كنند كه بيمارى ، مرتبه انسان را بالا مى‌برد . ▫️۴ . بعضى از احاديث، به وجود پاداشى بزرگ براى بيمارى تصريح مى‌كنند و برخى نيز از اين خبر مى‌دهند كه پاداش سه شب تبدار بودن ، با عبادت هفتاد سال ، برابر است . ▫️۵ . در برخى احاديث، آمده كه در نامه عمل بيمار ، نوشته مى‌شود؛ پاداشى معادل انجام دادن اعمالى كه به سبب بيمارى، توفيق انجام دادن آنها را نيافته است.... ♦️از همين جاست كه مى‌بينيم احاديث مربوط ، به رغم همه اختلافات ظاهرى ، هيچ تعارضى با همديگر ندارند ؛ 🚩زيرا : احاديثى كه از پاداش نداشتن بيمارى سخن مى‌گويند، نه به عمل و نيّت بيمار، بلكه به خود بيمارى نظر دارند، و احاديثى كه از ثواب بيمار و بالا رفتن رتبه او حكايت مى‌كنند، به شكيبايى و مقاومت و نيّت او ناظرند. از اين رو ، اگر بيمار در دوران تن‌درستى، عمل نيكى انجام مى‌داده (براى مثال، نماز شب مى‌خوانده)، پاداش آن براى وى در دوران بيمارى نيز نوشته مى‌شود. بيمارى كه علاوه بر اين، شكيبايى هم مى‌كند، افزون بر آن پاداش، پاداش شكيبايى خويش را هم مى‌گيرد، و بيمارى كه علاوه بر شكيبايى، دعا و گريه و زارى نيز مى‌كند، از جايگاه بالاترى نزد خدا برخوردار مى‌شود . 📚 حکمت‌نامه حضرت عبد العظیم الحسنی علیه‌السلام ☑️ http://hadith.net/post/56037/ 🔸 @hadithnet
💠 چهارشنبه 20 آذر 1398 🔺 خلوت دانش 🔅 : 🔸 مَن خَلا بِالعِلمِ لَم توحِشهُ خَلوَةٌ . 🔹«هر كس با دانشْ خلوت كند، از هيچ خلوتى احساس تنهايى نمى‌كند.» 📚 غرر الحكم : ح ٨١٢٥ 🔸 @hadithnet
💠 پنج شنبه 21 آذر 1398 🔺 همه چیز در قرآن و حدیث 🔅 : 🔸 لَيسَ شَيءٌ إلاّ وجاءَ فِي الكِتابِ وَالسُّنَّةِ . 🔹«چيزى نيست، مگر آن كه در كتاب خدا يا سنّت نبوى آمده است.» 📚 الاختصاص : ص ٢٨١ 🔸 @hadithnet
💠 پرسش : چرا در احادیث، از تعیین وقت برای ، نهی شده است؟ 🔸پاسخ : با توجّه به این که زمان ، در دامنه علم الهى قرار دارد و هیچ کس از آن آگاه نیست، احادیث به دلایل زیر از تعیین وقت برای ظهور امام مهدی(ع) نهی کرده اند: 🔺یک. بیان زمان ، گم راه کردن مردم و سوق دادن آنان به نادانى است و مشمول آیاتى همچون ⚜️﴿وَ لا تَقْفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ؛ [۱] چیزى را که به آن علم ندارى، دنبال مکن﴾ مى شود. 🔺دو. زمان ، امرى مقدّس است و به گونه طبیعى، دستاویز کسانى قرار مى گیرد که در صدد سوء استفاده از امور مقدّس براى پیشبرد مقاصد سیاسى و اجتماعى خود هستند و لازم است که از این آسیب و خلل، پیشگیرى شود. 🔺سه. تعیین زمان های متعدّد براى و روشن شدن نادرستی آنها، سبب ناامیدى توده مردمى مى شود که با امید و آرزو، به روزى به عنوان «روز موعود» چشم دوخته اند. [۱]. اسرا: آیه ۳۶. 📚 دانش نامه امام مهدی(ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ: ج ۸ ص ۱۵۹ 🔸 @hadithnet
💠 جمعه 22 آذر 1398 🔺 جمعه، برترین روزها 🔅 (علیه‌السلام) : 🔸 فَضَّلَ اللّهُ الجُمُعَةَ عَلىٰ غَيرِها مِنَ الأَيّامِ، وإنَّ الجِنانَ لَتُزَخرَفُ وتُزَيَّنُ يَومَ الجُمُعَةِ لِمَن أتاها، وإنَّكُم تَتَسابَقونَ إلَى الجَنَّةِ عَلى قَدرِ سَبقِكمُ إلَى الجُمُعَةِ، وإنَّ أبوابَ السَّماءِ لَتُفتَحُ لِصُعودِ أعمالِ العِبادِ. 🔹 خداوند، روز جمعه را بر روزهاى ديگر برترى بخشيده است. در روز جمعه، بهشت براى کسی که به [نماز] جمعه بيايد، آراسته و مزيّن می‌‏شود، و شما به اندازۀ پيشتازیتان به سوى [نماز] جمعه، به سوى بهشت، پيش خواهيد تاخت و درهاى آسمان نیز براى بالا رفتن اعمال بندگان، باز می‌‏شوند. 📚 الكافي: ج۳ ص۴۱۵ ح۹ 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 23 آذر 1398 🔺 خستگی خانواده! 🔅 : 🔸 مَن ضاقَ خُلُقُهُ مَلَّهُ أهلُهُ . 🔹«كسى كه بداخلاق است، خانواده اش از او خسته [و بيزار] مى شوند.» 📚 الكافي : ج ٨ ص ٢٣ ح ٤ 🔸 @hadithnet
💠 یکشنبه 24 آذر 1398 🔺 تکلیف و طاقت 🔅 : 🔸 ما كَلَّفَ اللَّهُ العِبادَ إلّا ما يُطيقونَ، إنَّما كَلَّفَهُم فِي اليَومِ وَاللَّيلَةِ خَمسَ صَلَواتٍ . 🔹«خداوند، بيش از طاقت بندگان بر آنها تكليف نمى‌‏كند. در هر شبانه‏‌روز، تنها پنج نماز بر آنان تكليف كرده است.» 📚 المحاسن : ج ١ ص ٤٦١ ح ١٠٦٩ 🔸 @hadithnet
💠 روایات 🔹 ، صراط مستقیم الهی ⚜️(اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ) ⚜️ «[خداوندا!] ما را به راه راست هدایت فرما.» ✍️ درخواست هدایت به راه مستقیم، مهم ترین خواسته یکتاپرستان از خداوند است: (إِیَّاکَ نَعْبُدُ... اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ) . برای دست یابی به راه مستقیم، باید دعا کرد: (اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ). . امام عصر، صراط الهی است. 💢 مفضّل بن عمر گوید: از پرسیدم: «صراط چیست؟» فرمود: 🔅 «هُوَ الطَّرِیقُ إِلَی مَعْرِفَهِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُمَا صِرَاطَانِ صِرَاطٌ فِی الدُّنْیَا وَ صِرَاطٌ فِی الْآخِرَهِ ..... 1 🔸صراط راهی به سوی شناخت خدای بزرگ است، و آن دو گونه است؛ صراطی در این دنیا و صراطی در آن دنیا. اما صراط دنیا امام است که فرمانبرداری از او واجب می باشد؛ هرکس در دنیا او را شناخت و رهنمودهای او را به کار بست، از صراط آخرت خواهد گذشت، ...». . در تفسیر آیه (اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ) فرمود: «الطَّرِیقَ وَ مَعْرِفَهَ الْإِمَام؛ صراط مستقیم درخواست راه یابی به راه و معرفت امام است». 2 خداوند در قرآن کریم، دین پابرجا و استوار خود را «راه مستقیم» معرفی کرده است. 3 در روایات نیز آمده است که امامان معصوم علیهم السلام فرموده اند: «ما راه مستقیم هستیم».4 یعنی هم نمونه عینی و عملی راه مستقیم، و هم بهترین اسوه و الگو در پیمودن این راه، رهبران آسمانی هستند. ▫️1. معانی الأخبار، ص 32. 2. تفسیر قمی، ج 1، ص 28. 3. سوره انعام، آیه 161 4. تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 20. 📚 برگرفته از "پرتوی از آیات مهدوی، محسن قرائتی" 🔸 @hadithnet
💠 دوشنبه 25 آذر 1398 🔺 بهترين همدم 🔅 : 🔸 العِلمُ أفضَلُ الأَنيسَينِ . 🔹«بهترينِ دو همدم، (از هر همدم دیگری)، دانش است.» 📚 غرر الحكم : ح ١٦٥٤ 🔸 @hadithnet
⁉️ 💢 اسلام براى كدام رشته از دانش ها، اهمّيت و ارزش قائل است؟ (بخش اول) ❓كدام دانش، دل را زنده مى كند و انسان را راهنمايى مى نمايد؟ ❇️ هيچ مكتبى مانند اسلام براى دانش و معرفت و آگاهى ارزش قائل نيست و مردم را از خطر جهل بر حذر نداشته است. ⁉️آن همه تأكيد اسلام نسبت به تعليم و تعلّم، و آن همه فضائلى كه در متون اسلامى براى دانش و دانشمند ذكر شده، مربوط به كدام رشته از دانش هاست؟ آيا رشته خاصّى از دانش ها مورد نظر اسلام است يا اين كه مطلقِ دانش از نظر اسلام ارزشمند است و از اين همه فضيلت برخوردار است؟ 🔰 پاسخ : ✍🏻بررسى دقيق موارد كاربرد واژه دانش و معرفت در متون اسلامى نشان مى دهد كه دانش در اسلام به طور كلّى در دو مفهوم به كار رفته است : يكى حقيقت و اصل دانش، و ديگرى ظاهر و فرع آن. از نظر اسلام ، دانش ، حقيقت و جوهرى دارد و ظاهر و پوسته اى. انواع دانش هاى رسمى، اعم از اسلامى و غير اسلامى، پوسته دانش محسوب مى شوند و حقيقت دانش و معرفت ، چيز ديگرى است . آن جا كه گفته مى شود : ⚜️«إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَـؤُاْ . ⚜️(1) از ميان بندگان خدا، تنها دانايان از او بيم دارند» . سخن از حقيقت و جوهر دانش است . 🔹حقيقت دانش ، نورى است كه در پرتو آن ، انسان ، جهان را آن گونه كه هست ، مى بيند و جايگاه خود را در هستى مى يابد . درباره اين نور و مهم ترين خواص آن ، كه رساندن انسان به مقصد اعلاى انسانيت است ، مى فرمايد : 🔅قد أحيا بعَقلِهِ ، وأماتَ نَفسَهُ ، حَتّى دَقَّ جَليلُهُ ، ولَطُفَ غَليظُهُ ، وبَرَقَ لَهُ لامِعٌ كَثيرُ البَرقِ ، فَأبانَ لَهُ الطَّريقَ ، وسَلَكَ بِهِ السَّبيلَ ، وتَدافَعَتهُ الأبوابُ إلى بابِ السَّلامَةِ ، ودارِ الإقامَةِ ، وثَبَتَت رِجلاهُ بِطُمَأنينَةِ بَدَنِهِ في قَرارِ الأمنِ وَالرّاحَةِ ، بِمَا استَعمَلَ قَلبَهُ ، وأرضى رَبَّهُ . (2) 🔅 (صاحب چنين نورى)، عقلش را زنده داشته و نفسش را كشته است ، تا آن جا كه درشتى هايش خُرد، و خشونت هايش نرم شده، و نورى پُرفروغ برايش درخشيدن گرفته است كه شاه راه توحيد را روشن مىسازد و در پرتوش راه پيموده مى شود . بدين سان ، درها يكى پس از ديگرى ، او را به آستانِ سلامت مطلق و براى اقامت جاويد ، مى راند و ثابت قدم و استوار در جايگاه امنيت و آسايش ثبات مى يابد؛ زيرا كه او قلب خود را به كار گرفت و پروردگارش را خشنود كرد . 🚩 آيات و احاديثى كه نورانيت انسان را مقدّمه حركت صحيح او در جامعه و به سوى كمال مطلق مى دانند ، و يا دانش را به نور تفسير مى كنند ، و يا دانش را ملازم با ايمان به خدا و رسالت انبياى الهى ، و همراه با صفات پسنديده و اعمال شايسته مى دانند، در واقع، جوهر و حقيقت دانش را توضيح مى دهند . 1. فاطر : آيه 28 . 2. نهج البلاغة : خطبه 220 📚، دانش نامه عقايد اسلامي ج 2، ص 247 👈 بیشتر بخوانید : ➡️ http://hadith.net/post/42859/ 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 26 آذر 1398 🔺 یاری شب! 🔅 : 🔸 نِعمَ عَونُ العِبادَةِ السَّهَرُ. 🔹«نیکویارِ بندگی، شبْ‏ زنده‌داری است.» 📚 غرر الحكم : ح ۹۹۲۰ 🔸 @hadithnet