eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.7هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
231 ویدیو
253 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. 💠 یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ 🔺 بخشی از نامه امام مهدی(عج)، به شیخ مفید 🔅 : 🔸 «لِلأَخِ السَّديدِ وَالوَلِيِّ الرَّشيدِ، الشَّيخِ المُفيدِ، أبي عَبدِ اللَّهِ مُحَمَّدِ بنِ مُحَمَّدِ بنِ النُّعمانِ أدامَ اللَّهُ إعزازَهُ، مِن مُستَودَعِ العَهدِ المَأخوذِ عَلَى العِبادِ : بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ، أمّا بَعدُ : سَلامٌ عَلَيكَ أيُّهَا الوَلِيُّ المُخلِصُ فِي الدّينِ، المَخصوصُ فينا بِاليَقينِ ، فَإِنّا نَحمَدُ إلَيكَ اللَّهَ الَّذي لا إلهَ إلّا هُوَ ، ونَسأَ لُهُ الصَّلاةَ عَلى‏ سَيِّدِنا ومَولانا ونَبِيِّنا مُحَمَّدٍ وآلِهِ الطّاهِرينَ ، ونُعلِمُكَ - أدامَ اللَّهُ تَوفيقَكَ لِنُصرَةِ الحَقِّ ، وأَجزَلَ مَثوبَتَكَ عَلى‏ نُطقِكَ عَنّا بِالصِّدقِ» . 🔹 «امام مهدی(عج)خطاب به شيخ مفيد : به برادر استوارگام، دوستدار رشيد، شيخ مفيد، ابو عبد اللَّه محمّد بن محمّد بن نعمان - كه خداوند تكريمش را مستدام بدارد- ، از امانتدار عهد گرفته شده از بندگان . بسم اللَّه الرحمن الرحيم. امّا بعد، سلام بر تو، اى دوستدار مخلص در دين كه در باره ما به جايگاه والاى يقين، دست يافته‌‏اى (به ما يقين دارى)! ما براى تو خدايى را مى‌‏ستاييم كه جز او خدايى نيست و از او مى‌‏خواهيم كه بر سَرور و مولا و پيامبرمان، محمّد و خاندان پاكش درود فرستد. خدا توفيقت را در يارى حق مستدام بدارد و پاداشت را در گفتار راستينت از طرف ما فراوان كند!». 📚 الاحتجاج : ج ۲ ص ۵۹۶ ح ۳۵۹ 🔸 @hadithnet
•❀• 🗓 💢 ۹ آذر ، روز بزرگداشت شيخ مفيد (ره) سلام بر تو اى دوستدار مخلص در دين ✍🏻 ابو عبد اللّٰه محمّد بن محمّد بن نعمان، معروف به و ابن المعلّم، فقیه، محدّث، متکلّم، مفسّر، مورّخ، ادیب، از شخصیت های بزرگ و تأثیرگذار شیعه در قرن چهارم هجری و در تمام علوم زمان خود، صاحب نظر بود. وی در سال ۳۳۶ یا ۳۳۸ ق در روستای عُکْبَریٰ بغداد به دنیا آمد. و در چهل سالگی، زعامت شیعیان را بر عهده گرفت. در عصر غيبت كبرا دو توقيع خطاب به شيخ مفيد در اواخر عمر او گزارش شده است. • بخشی از صادرشده از ناحیه ، برای (رض) : ▫️ الاحتجاج‏- در يادكرد متن نامه‏اى كه در چند روز پايانى صفر سال ۴۱۰ از سوى ناحيه مقدّسه به شيخ مفيد رسيد- : 🔅 به برادر استوارگام، دوستدار رشيد، شيخ مفيد، ابو عبد اللَّه محمّد بن محمّد بن نعمان - كه خداوند، تكريمش را مستدام بدارد - ، از امانتدار عهد گرفته شده از بندگان . بسم اللَّه الرحمن الرحيم . امّا بعد، سلام بر تو ، اى دوستدار مخلص در دين كه در باره ما به جايگاه والاى يقين ، دست يافته‏اى. ما براى تو خدايى را مى‏ستاييم كه جز او خدايى نيست و از او مى‏خواهيم كه بر سَرور و مولا و پيامبرمان، محمّد و خاندان پاكش درود فرستد . خدا توفيقت را در يارى حق مستدام بدارد و پاداشت را در گفتار راستينت از طرف ما فراوان كند! به تو اعلام مى‏كنيم كه به ما اجازه داده شده است كه تو را با اين نامه (مكاتبه) گرامى بداريم و آنچه را از جانب ما بايد به دوستدارانمان برسد، به تو بگوييم . 📚 الاحتجاج : ج ۲ ص ۵۹۶ 🔸 @hadithnet
▫️▫️▫️ 💠 هاى (2) 🔅دسته بندى موضوعى ها ✍️ محتوا و مضمون نامه هاى را به بيش از ده گروه مى توان تقسيم نمود . آن گونه كه اين متون نشان مى دهند، توقيعات فقهى و پس از آن دعا در پاسخ طلب دعاى افراد گوناگون، اگر دعاهاى بدون درخواست را نيز بر آن بيفزاييم، بيشترين حجم را ميان توقيعات دارند. گفتنى است بسيارى از توقيعات طولانى، گاه تركيبى از اين سه يا چهار موضوع كلّى اند : ▫️۱. معارف اعتقادى و سياسى بخش مهمّى از پرسش ها مربوط به معارف اعتقادى مانند : صفات خدا، نبوّت ، ختم قرآن و بويژه مسئله امامت و مبادى علوم امامان و تبّرى از غاليان و منحرفان بوده است . امام زمان عليه السلام در جواب اين گونه سؤالات با يادآورى و تأكيد بر اين كه زمين هيچ گاه خالى از حجّت نبوده است و اين سنّت الهى تا قيامت ادامه پيدا مى كند، به وظيفه امام در تعيين امام بعد از خود پرداخته و خاطرنشان ساخته كه ايشان را به امامت معرّفى نموده است . از امامت به طور كلّى و از امامت خويش در برابر افرادى مثل جعفر كذّاب ، دفاع نموده ، شيعيان را از تعيين وقت ظهور، معرّفى، جانمايى و جستجوى از خود، نهى كرده و در عوض، وكيلان متعدّد و قابل اعتمادى را به جاى خود ، نصب نموده است . به احتمال فراوان ، خبر دادن هاى شگفت انگيز ناحيه مقدّسه از امور مالى و پنهانى پيروان و مراجعان ،براى تثبيت مسئله امامت و اميدبخشى به شيعه، در دوره غيبت بوده است . 🔻مطالعه بیشتر : ➡️ http://hadith.net/post/45274/ 🔸 @hadithnet
. 💠 دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ 🔺 رأى خردمندانه 🔅 : 🔸 «أقرَبُ الآراءِ مِنَ النُّهى ، أبعَدُها عَنِ الهَوى» . 🔹 «نزديك ترين رأى ها به خردمندى، دورترين آنها از هواپرستى است ». 📚 غرر الحكم : ح ٣٠٢٢ 📅 مناسبت‌ امروز : ۱۰ آذر [ روز مجلس ] 🔸 @hadithnet
. 💠 سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ 🔺 حقّ طاعتش را به جاى آوريد! 🔅 : 🔸 «فاتَّقُوا اللّهَ الَّذي نَفَعَكُم بمَوعِظَتِهِ، وَ وَعَظَكُم بِرسالَتِهِ و امتَنَّ عَلَيكُم بنِعمَتِهِ، فَعَبِّدوا أنفُسَكُم لِعِبادَتِهِ، و اخْرُجوا إلَيهِ مِن حَقِّ طاعَتِه» . 🔹 «پس پروا كنيد از خدايى كه با پند خويش به شما سود رسانده و با رسالت [رسولان] خود شما را اندرز داده و با نعمتهايش بر شما منّت نهاده است. بنا بر اين، نفْسهاى [سركش ]خود را براى عبادت او رام سازيد و حقّ طاعتش را به جاى آوريد». 📚 نهج البلاغة : خطبه ١٩٨ 🔸 @hadithnet
•❀• 🔹 | | 💠 مجازات کفران نعمت ▫️ مردی از در باره این فرموده خدای عز و جل «گفتند: پروردگارا! میان سفرهایمان فاصله انداز، و بر خویشتن ستم کردند»(۱)، پرسید؛ فرمود: 🔅«آنان، قومی بودند دارای آبادی های به هم پیوسته، به گونه ای که یکدیگر را می دیدند و جویبارهای روان و اموال فراوان داشتند ؛ ولی نعمت های خدا را ناسپاسی کردند و عافیت الهی را که از آن برخوردار بودند، تغییر دادند. پس خداوند نیز نعمت هایی را که داشتند، دگرگون ساخت. «خداوند، حال قومی را تغییر نمی دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند»(۲). از این رو، سیل ویرانگر را بر آنان فرستاد و آبادی هاشان را زیرآب بُرد و سرزمین هاشان را خراب کرد و اموالشان را از میان بُرد و به جای باغ هاشان، دو باغ از درخت میوه تلخ و شوره گز با اندی درخت سدر قرار داد. پس از آن، خداوند فرمود: «این (عقوبت) را به سزای آن که کفران کردند به آنان جزا دادیم و آیا جز ناسپاس را به مجازات می رسانیم؟»(۳). (۱). سبأ: ۱۹. (۲). الرعد: ۱۱. (۳). سبأ: ۱۷. 📚 الکافی: ج ۲ ص ۲۷۴ ح ۲۳ 🔸 @hadithnet
. 💠 چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ 🔺 مراقب اغواگرى‌ها باشید! 🔅 : 🔸 «تَقَرَّبوا إلَى اللّهِ بِتَوحيدِهِ، وطاعَةِ مَن أمَرَكُم أن تُطيعوهُ، ولا تُمسِكوا بِعِصَمِ الكَوافِرِ، ولا يَجنَح بِكُمُ الغَيُّ فَتَضِلّوا عَن سَبيلِ الرَّشادِ بِاتِّباعِ اُولئِكَ الَّذينَ ضَلّوا وأضَلّوا...» . 🔹 «با يگانه داشتن خداوند و فرمان بردن از كسى كه شما را به فرمان بردارى از او امر كرده است، به خداوند، نزديك شويد و به ريسمان‌هاى كافران چنگ مزنيد و ( مواظب باشيد كه ) اغواگرى ها شما را به كج راهه نبرد، كه در آن صورت، با پيروى از آنان ـ كه گم راه و گم راه كننده اند ـ از راه راست، گم راه مى شويد.». 📚 مصباح المتهجّد : ص ٧٥٦ ح ٨٤٣ 📅 مناسبت‌ امروز : ۱۲ آذر [ تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ] 🔸 @hadithnet
•┈┈•❀•┈┈• ⁉️ 🔰 پرسش : ❓ چه شد که سپاه در جنگ صفین فریب خوردند؟ 💢 به وعده هاى معاويه دل خوش داشتند! ✍️ پاسخ : در سپاهيان امام عليه‌السلام كسانى بودند كه گوش به فرمان او داشتند و مى‌خواستند جنگ تا پيروزى سپاه كوفه ادامه يابد ؛ امّا اسناد تاريخى نشان مى‌دهد كه اكثريت قاطع سپاه امام عليه‌السلام از جنگ خسته شده بودند. علاوه بر اين مى‌دانستند كه اگر پيروز هم شوند، مانند جنگ بصره، غنيمتى نصيبشان نخواهد شد و انگيزه‌اى براى ادامه جنگ نداشتند. از اين رو وقتى عَدى بن حاتم به امام عليه‌السلام پيشنهاد ادامه جنگ داد و گفت : اى امير مؤمنان! آيا تا پاى جان مقاومت نكنيم؟ امام عليه‌السلام فرمود : «نزديك شو» . وى نزديك شد. امام عليه‌السلام دهان خود را نزديك گوش وى آورد و فرمود: 🔅 ببين! همه آنانى كه با من هستند، نافرمانى‌ام مى‌كنند ، ولى معاويه در جمعى است كه بعضى از وى اطاعت مى‌كنند و بعضى ديگر نافرمانى‌. ▫️ قاريان كوفه كه نقش عمده‌اى در سپاه امام عليه‌السلام داشتند، از اين گروه (اكثريت خسته) بودند و به دليل موقعيتى كه درميان مردم كوفه داشتند، در اين فضا كارگردان صحنه شدند. امّا آنان به دليل جهل و ابتلا به بيمارى خودبينى و عُجب نتوانستند بفهمند كه قرآن بر نيزه افراشتن شاميان، نيرنگى است براى توقّف جنگ و پيشگيرى از شكست قريب الوقوع خود. پيوند «تَعَمُّق (تندروى دينى)» با «جهل» و «حماقت» در اين عابدان جاهل، موجب شد تا امامِ خود را وادار به پذيرش حكميت كنند . 🔻 در اين ميان، آنچه قاريان را در تصميم احمقانه خود تقويت كرد و نيرنگ معاويه را در توقّف جنگ و ايجاد اختلاف در سپاه امام عليه‌السلام به ثمر رساند، نقش كسانى بود كه با امامِ خود به نفاق كار مى‌كردند و بعضا به وعده هاى معاويه دل خوش داشتند . 📚 دانش نامه اميرالمؤمنين(ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج ۶ ص ۲۸۱ 🔸 @hadithnet
. 💠 پنج شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ 🔺 دلی پُرشکیب برای ماندن! 🔅 : 🔸 «مَن أحَبَّ‏ البَقاءَ فَليُعِدَّ لِلمَصائِبِ قَلباً صَبوراً» . 🔹 «هر کس ماندن را دوست دارد، براى مصیبت‏ها، دلى پُرشکیب آماده کند». 📚 کشف الغمّة: ج٣ ص۴۹۳ 📅 مناسبت‌ امروز : ۳ دسامبر [ روز جهانی معلولان ] 🔸 @hadithnet
•┈┈•❀•┈┈• | | 💠 آشفته بین خواب و بیداری فرمودند: 🔅 الدُّنیا سِنَةٌ وَ الآخِرةٌ یَقظَةٌ وَ نَحنُ بَینَهُما اَضغاثُ اَحلامٍ؛ دنیا خواب است و آخرت بیداری، و ما میان این دو، در خوابهای آشفته ایم. مجموعه ی ورّام، ج۲، ص۲۴ ✍️ خواب، حالت بی خبری، بی تحرکی و تعطیلی ادراک و شعور و تصمیم است. از این رو، در ادبیات ما نیز برای نشان دادن غفلت و بی خبری انسان، از واژه ی خواب استفاده می‌شود و چون بیشتر انسانها در عمر خویش، از هدف خلقت و فرجام و آینده غافلند، به خواب آلودگان تعبیر می‌شوند. ▫️ حال دنیا را بپرسیدم من از فرزانه ای گفت: یا خواب است، یا آب است، یا افسانه‌ای 🔻 در روایات نیز، همین توصیف برای مردم دنیا زده دیده می‌شود و همه‌ی مردم را همچون خواب آلودگانی پنداشته‌اند که وقتی می‌میرند، بیدار می‌شوند. همچنان که انسان هنگام بیدار شدن، چشمش باز می‌شود و آنچه را که در حالت خواب نمی‌دید، در بیداری می‌بیند، مرگ نیز انسان را با واقعیتهای وعده داده شده و پایان عمر و آغاز دوره‌ی برزخ و عوالم پس از مرگ، آشنا می‌سازد. «اضغاث احلام» که در این روایت به کار رفته، یعنی خوابهای آشفته و در هم و برهم. مثل آنان که خوابهای آشفته و بی‌تعبیر می‌بینند، انسانها هم اغلب در این دنیا گرفتار اوهام و خیالات و اندیشه‌های واهی و آرزوهای پوچ هستند. ▫️ : 🔅«کوچ کنید، چرا که شما را به کوچ فرا خوانده‌اند و آماده‌ی مرگ باشید، که بر سر شما سایه افکنده است»(غررالحکم، ح ۴۵۱۴). 📗 حکمت‌های سجادی، ➡️ http://hadith.net/post/54377/ 🔸 @hadithnet
. 💠 جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ 🔺 خدايا، به وعده‌ات عمل کن! 🔅 : 🔸 «اللَّهُمَّ أنجِز لي ما وَعَدتَني .... اللَّهُمَّ انتَقِم لي‌ مِن أعدائِكَ‌» . 🔹 «خدايا! آنچه را به من وعده داده‌اى، به انجام رسان.... خدايا ! به دست من‌ از دشمنانت‌ انتقام بگير». 📚 كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۵۲۰ 🔸 @hadithnet
▫️▫️▫️ 💠 هاى (3) 🔅دسته بندى موضوعى ها 🔸 ۲. احكام فقهى بخش گسترده و قابل اعتنايى از محتواى توقيع ها، پاسخ سؤالات فقهى است. در اين توقيعات، به پرسش هاى متعدّد شيعيان در باره طهارت ، نماز، روزه، حج، شهادت، قضا، وقف، معاملات، خمس، صدقه، نكاح، مُسكرات، زيارت قبور ائمّه عليهم السلام، استخاره ذات الرقاع و تسبيح حضرت فاطمه عليها السلام و ... جواب داده شده است . ▫️ بخش مهم و عمده توقيع هاى فقهى، با آنچه ما در ديگر كتاب هاى حديثى و فقهى داريم، هماهنگ و با فتاواى مشهور فقيهان شيعه ، همسو و سازگار است، هر چند گاه اختلاف هايى به چشم مى آيند كه مانند ديگر تعارض هاى جزئى و ابتدايى احاديث فقهى، نياز به حل و جمع فقهى دارند. 🔸 ۳ . كرامت ها و دعاها بخش ديگرى از توقيع ها، در بر دارنده امورى است كه به گونه اى كرامت هاى را نشان مى دهند، از جمله : دعاهاى امام عليه السلام در پى درخواست هاى متعدّد و هماره شيعيان و دوستداران ايشان و نيز خبر دادن امام عليه السلام از برخى حقوق مالى پنهان و ديگر امور نهانى، كه هم در آن زمان و هم در اين عصر، مى توانند يكى از بهترين دليل ها بر اثبات حقّانيت و امامت حجّت عليه السلام به شمار آيند . 🔻 بیشتر بخوانید : ➡️ http://hadith.net/post/45274/ 🔸 @hadithnet
. 💠 شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ 🔺 راه رهایی از دل تنگى 🔅 (ص) : 🔸 «مَن خَرَجَ مِن ذُلِّ المَعصِيَةِ إلى عِزِّ الطّاعَةِ ، آنَسَهُ اللّهُ عَزَّ وجَلَّ بِغَيرِ أنيسٍ ، وأعانَهُ بِغَيرِ مالٍ» . 🔹 «هر كس از خوارىِ گناه به سرفرازىِ طاعت در آيد، خداوند عز و جل او را بى هيچ همدمى از دل تنگى به در مى آورد و بدون [دادن] مالى كمكش مى كند». 📚 كنز الفوائد : ج ١ ص ١٣٥ 🔸 @hadithnet
. 💠 یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ 🔺 ارجمندى دانش و دانشجویی 🔅 : 🔸 «كَفى بِالعِلمِ شَرَفا أن يَدَّعِيَهُ مَن لا يُحسِنُهُ ، و يَفرَحَ بِهِ إذا نُسِبَ إلَيهِ ، و كَفى بِالجَهلِ ذَمّا يَبرَأُ مِنهُ مَن هُوَ فيهِ» . 🔹 «در ارجمندى دانش، همين بس كه كسى هم كه آن را نيك دانا نيست دم از داشتن آن مى‌زند و هرگاه نسبت علم و دانايى به او داده شود، خوشحال مى‌گردد و در نكوهندگى نادانى همين بس، كه حتى آدم نادان و بى بهره از دانش، از آن بيزارى مى جويد». 📚 منية المريد : ص١١٠ 📅 مناسبت‌ امروز :۱۶ آذر [ روز دانشجو ] 🔸 @hadithnet
•┈❀┈• | 📖 | 📗 دانش‌نامه عقايد اسلامی 💢حجاب‌هاى دانش و حكمت ✍🏻 اموری چند، مانع تابش نور دانش و حکمت به انسان مى‌شوند. ❓ قلمرو حجاب‌هاى دانش و حكمت تا كجاست؟ آيا همه اين امور، مانع انواع شناخت‌هاى حسّى، عقلى و قلبى است يا مانعيّت آنها مرز خاصّى دارد ؟ براى پاسخ به اين سؤال، بايد موانع را تقسيم بندی كرد: ❀ دسته اوّل، موانع و آفات علوم رسمى؛ مانند: كم رويى، بدفهمى و تن آسايى . اين موانع كه از موانع شناخت‌هاى عقلى‌اند، كمترين احاديث را به خود اختصاص داده‌اند . ❀ دسته دوم، موانع شناخت‌ عقلى و قلبى؛ مثل : عُجب، غرور، تعصّب، استبداد، غضب، پُرخورى و شُرب خمر. اين موانع، انديشه را از تشخيص درست حقايق عقلى، و قلب را از بركات الهام‌ها و ارشادهاى غيبى الهى محروم مى‌سازد . ❀ دسته سوم، موانع علم حقيقى و يا نور علم؛ مانند: ظلم، كفر، اسراف، فسق و به طور كلّى، گناه . اين موانع، آينه دل را تيره و جان را بيمار؛ و آدمى را از دانش حقيقى و نور دانش، بى‌بهره مى‌كنند؛ هر چند داراى مراتب والايى از دانش‌هاى رسمى باشند. اگر اين بيمارى مزمن گردد، جوهر آينه دل، فاسد و انسان از مدار هدايت الهى خارج و در وادى گم راهى ابدى گرفتار مى‌گردد . قرآن، در وصف آنان مى‌فرمايد: ⚜️ «كَلاَّ بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا كَانُواْ يَكْسِبُونَ * كَلاَّ إِنَّهُمْ عَن رَّبِّهِمْ يَوْمَـئِذٍ لَّمَحْجُوبُونَ . چنين نيست، بلكه آنچه كرده‌اند، بر دل‌هايشان زنگار نهاده است. چنين نيست، آنان در آن روز از پروردگارشان سخت محجوبند» . مطفّفين : آيه ۱۴ ـ ۱۵ . 📚 دانش‌نامه عقايد اسلامی ج ۲ ص ۵۷۱ 🔸 @hadithnet
•┈❀┈• | برخی از آفت‌های دانش در روایات معصومان(ع) | (ص) : ▫️ زنهار از لجاجت، كه آغازش جهالت و پايانش ندامت است! إيَّاكَ وَاللَّجاجَةَ ؛ فَإنَّ أوَّلَها جَهلٌ، وآخِرَها نَدامةٌ. تحف العقول : ص 14 ▫️ از ستم بپرهيزيد كه دل هايتان را ويران مى كند . إيّاكُم وَالظُّلمَ فَإِنَّهُ يُخَرِّبُ قُلوبَكُم. صحيفة الإمام الرّضا(ع) ص 97 ح 33 🔅 : ▫️ آسيب پذيرى دانش، جز از بد فهمى شنونده نيست . لا يُؤتَى العِلمُ إلاّ مِن سوءِ فَهمِ السّامِعِ. غرر الحكم : ح 10559 ▫️ دانش، با تن آسايى يافته نمى‌شود . لا يُدرَكُ العِلمُ بِراحَةِ الجِسمِ. غرر الحكم : ح 10684 ▫️ خودپسندى، خرد را تباه مى‌كند . العُجبُ يُفسِدُ العَقلَ. غرر الحكم : ح 726 . ▫️ خردى كه بيمارى خشم و شهوت دارد، از حكمت بهره‌اى نمى‌بَرَد . غَيرُ مُنتَفِعٍ بِالحِكمَةِ عَقلٌ مَعلولٌ بِالغَضَبِ وَالشَّهوَةِ. غرر الحكم : ح 6397 ▫️ آن كه با تكيه بر خردش خود را از ديگران بى‌نياز بداند، گم راه شود . مَنِ استَغنى بِعَقلِهِ ضَلَّ. غرر الحكم : ح 7818 ▫️ خداوند، شراب نخوردن را براى نگه دارى خرد، واجب كرد . فَرَضَ اللّهُ . . . تَركَ شُربِ الخَمرِ تَحصيناً لِلعَقلِ. نهج البلاغه : حكمت 252 ▫️ هنگامى كه شكم [حتّى] از حلال انباشته شود، دل از ديدن راه درست، كور مى‌گردد . إذا مُلِئَ البَطنُ مِنَ المُباحِ عَمِيَ القَلبُ عَنِ الصَّلاحِ. غرر الحكم : ح 4139 ▫️ كاستى دانش، به دروغ است و كاستى جدّيت، به بازى . نَكَدُ العِلمِ الكَذِبُ، ونَكَدُ الجِدِّ اللَّعِبُ. غرر الحكم : ح 10000 🔸@hadithnet
. 💠 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ 🔺 چرا تلاش نمی‌کند؟! 🔅 : 🔸 «عَجِبتُ لِمَن عَرَفَ رَبَّهُ كَيفَ لا يَسعى لِدارِ البَقاءِ» . 🔹 «تعجّب مى كنم از كسى كه پروردگارش را مى شناسد، چگونه براى سراى ماندگارى، تلاش نمى كند!». 📚 غرر الحكم :ح ٦٢٦٥ 🔸 @hadithnet
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💠 🔊 🔸 همراهیِ خرد با دانش : 🔅 اى هشام! خرد با دانش همراه است؛ پس خداوند فرمود : «و اين مَثَلْها را براى مردم مى‌زنيم ؛ و(لى) جز دانشورانْ آنها را درنيابند» . اى هشام ! پس خداوند كسانى را كه تعقّل نمى‌كنند سرزنش كرده و فرموده است: ▫️ «و چون به آنان گفته شود: «از آنچه خدا نازل كرده است پيروى كنيد، مى‌گويند: نه، بلكه از چيزى كه پدران خود را بر آن يافته ايم، پيروى مى‌كنيم. آيا هر چند پدرانشان چيزى را درك نمى‌كرده و به راه صواب نمى‌رفته اند (باز هم در خور پيروى‌هستند)؟» ▫️ و (خداوند )فرمود : «و مَثَل (دعوت كننده) كافران، مَثَل كسى‌است كه حيوانى را كه جز صدا و ندايى (مبهم، چيزى) نمى‌شنود، بانگ مى‌زند. (آرى، )كرند، لال اند، كورند (و) درنمى‌يابند»؛ ▫️ و فرمود: «و برخى از آنان، كسانى‌اند كه به تو گوش فرا مى‌دهند. آيا تو كران را ـ هر چند درنيابند ـ شنوا خواهى كرد؟» ▫️ و (خداوند) فرمود: «آيا گمان دارى كه بيشترشان مى‌شنوند يا مى‌انديشند؟ آنان جز مانند ستوران نيستند، بلكه گمراه ترند»؛ ▫️ و فرمود: «(آنان، به صورت )دسته جمعى، جز در قريه هايى كه داراى استحكامات اند يا از پشت ديوارها با شما نخواهند جنگيد. جنگشان ميان خودشان سخت است. آنان را متّحد مى‌پندارى؛ و(لى) دلهايشان پراكنده است؛ زيرا آنان مردمانى‌اند كه نمى‌انديشند». 📚 الکافی: ج۱، ص۳۰، ح۱۲ 🎤 ، ⏱ 9 دقیقه 🔸 @hadithnet
. 💠 همراهیِ خرد با دانش : 🔅 اى هشام! خرد با دانش همراه است؛ پس خداوند فرمود : «و اين مَثَلْها را براى مردم مى‌زنيم ؛ و(لى) جز دانشورانْ آنها را درنيابند» . اى هشام ! پس خداوند كسانى را كه تعقّل نمى‌كنند سرزنش كرده و فرموده است: ▫️ «و چون به آنان گفته شود: «از آنچه خدا نازل كرده است پيروى كنيد، مى‌گويند: نه، بلكه از چيزى كه پدران خود را بر آن يافته ايم، پيروى مى‌كنيم. آيا هر چند پدرانشان چيزى را درك نمى‌كرده و به راه صواب نمى‌رفته اند (باز هم در خور پيروى‌هستند)؟» ▫️ و (خداوند )فرمود : «و مَثَل (دعوت كننده) كافران، مَثَل كسى‌است كه حيوانى را كه جز صدا و ندايى (مبهم، چيزى) نمى‌شنود، بانگ مى‌زند. (آرى، )كرند، لال اند، كورند (و) درنمى‌يابند»؛ ▫️ و فرمود: «و برخى از آنان، كسانى‌اند كه به تو گوش فرا مى‌دهند. آيا تو كران را ـ هر چند درنيابند ـ شنوا خواهى كرد؟» ▫️ و (خداوند) فرمود: «آيا گمان دارى كه بيشترشان مى‌شنوند يا مى‌انديشند؟ آنان جز مانند ستوران نيستند، بلكه گمراه ترند»؛ ▫️ و فرمود: «(آنان، به صورت )دسته جمعى، جز در قريه هايى كه داراى استحكامات اند يا از پشت ديوارها با شما نخواهند جنگيد. جنگشان ميان خودشان سخت است. آنان را متّحد مى‌پندارى؛ و(لى) دلهايشان پراكنده است؛ زيرا آنان مردمانى‌اند كه نمى‌انديشند». 📚 الکافی: ج۱، ص۳۰، ح۱۲ 🔸 @hadithnet
. 💠 سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ 🔺 بهاى جان توست 🔅 : 🔸 «يا مُؤمِنُ، إنَّ هذَا العِلمَ وَالأَدَبَ ثَمَنُ نَفسِكَ فَاجتَهِد في تَعَلُّمِهِما، فَما يَزيدُ مِن عِلمِكَ وأدَبِكَ يَزيدُ في ثَمَنِكَ وقَدرِكَ ؛ فَإِنَّ بِالعِلمِ تَهتَدي إلى رَبِّكَ، وبِالأَدَبِ تُحسِنُ خِدمَةَ رَبِّكَ وبِأَدَبِ الخِدمَةِ يَستَوجِبُ العَبدُ وَلايَتَهُ وقُربَهُ، فَاقبَلِ النَّصيحَةَ كَي تَنجُوَ مِنَ العَذابِ» . 🔹 «اى مؤمن! اين دانش و ادب، بهاى جان توست. پس در آموختن آن دو بكوش، كه هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود ، بر قدر و قيمت تو افزوده مى شود . با دانش است كه به پروردگارت راه مى يابى ، و با ادب است كه به پروردگارت خوش خدمت مى كنى ، و با ادب در خدمت گزارى است كه بنده سزاوار ولايت و قرب او مى شود . پس [اين ]نصيحت را بپذير تا از عذاب بِرَهى». 📚 مشكاة الأنوار: ص ٢٣٩ ح ٦٨٩ 🔸 @hadithnet
•┈┈•❀•┈┈• | 🔹 | ▫️ دشنام‌گو هدایت شد! 💠 صبوری در برابر دشنام‌گو سبب هدایت او شد. 🔸المناقب، ابن شهرآشوب ـ به نقل از مبرَّد و ابن عایشه ـ: مردی شامی، امام حسن(ع) را سواره دید. شروع کرد به نفرین کردن به ایشان؛ امّا حسن(ع)، پاسخ او را نمی داد. هنگامی که آن مرد از دشنام دادن فارغ شد، حسن(ع) به سوی او آمد و به او سلام کرد و خندید و فرمود: 🔅 «ای پیرمرد! به گمانم مرد غریبی هستی و شاید مرا اشتباه گرفته ای. پس اگر از ما طلب بخشش کنی، از تو در می گذریم، و اگر از ما مالی بخواهی، به تو می دهیم، و اگر از ما راه نمایی بخواهی، راه نمایی ات می کنیم، و اگر از ما مَرکب بخواهی، مرکبی برایت فراهم می کنیم، و اگر گرسنه باشی، تو را سیر می کنیم، و اگر برهنه باشی، تو را می پوشانیم، و اگر نیازمند باشی، تو را بی نیاز می سازیم، و اگر رانده شده باشی، پناهت می دهیم، و اگر نیازی داشته باشی، برایت برآورده می سازیم. اگر بار و بُنه ات را به سوی ما حرکت دهی و تا زمان کوچیدن، میهمان ما باشی، برایت سودآورتر است؛ زیرا ما جایی فراخ و موقعیت و اعتباری خوب و ثروتی انبوه داریم». ▫️ هنگامی که آن مرد، سخن او را شنید، گریست و آن گاه گفت: گواهی می دهم که تو جانشین خداوند در زمین هستی، و خدا داناتر است که رسالت های خود را کجا قرار دهد. تو و پدرت، مبغوض ترینِ خلق خدا نزد من بودید؛ امّا اینک، محبوب ترینِ خلق خدا نزد من هستید. آن گاه بار و بنه اش را به خانه حسن(ع) منتقل کرد و تا زمان کوچیدن، میهمان او بود و به محبّت آنان، باور پیدا کرد. 📚 دانشنامه قرآن و حدیث، ج ۱۵، ص ۳۴۲ 🔸 @hadithnet
. 💠 چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ 🔺 چيزى از وقت خود را دريغ نمى‌فرمود! 🔅 : 🔸 «كانَ (النبی ص)، دُخولُهُ لِنَفسِهِ مَأذونا لَهُ في ذلِكَ فَإذا أوى إلى مِنزِلِهِ جَزَّأَ دُخولَهُ ثَلاثَةَ أجزاءٍ : جُزءا للّهِِ تَعالى، وجُزءا لأَِهلِهِ، وجُزءا لِنَفسِهِ. ثُمَّ جَزَّأَ جُزءَهُ بَينَهُ وبَينَ النَّاسِ، فَيَرُدُّ ذلِكَ بِالخاصَّةِ عَلَى العامَّةِ ولا يَدَّخِرُ عَنهُم مِنهُ شَيئا،...» . 🔹 «پیامبر اکرم(ص)، ... هر‌گاه به خانه مى‌رفت وقت خود را سه قسمت مى‌كرد: يك قسمت براى خداوند ـ تبارك و تعالى ـ، يك قسمت براى خانواده، و يك قسمت نيز براى خود. سپس قسمت خود را بين خود و مردم تقسيم مى‌كرد و اوّل خواص وارد مى‌شدند و پس از آن ساير مردم و چيزى از وقت خود را از مردم دريغ نمى‌فرمود ...». 📚 عيون أخبار الرضا : ج ١ ص ٣١٦ ح ١ 🔸 @hadithnet
💠 اصول حاكم بر سبك زندگى (ص) (3) ۴ . نيكوكارى 💢 كلمه «اِحسان» به معناى «نيكوكارى» در فرهنگ قرآن و حديث، مانند واژه هاى: «خير»، «برّ» و «معروف» داراى مفهوم جامع انواع نيكوكارى‌هاست . قرآن كريم با تعبيرهاى مختلف، مردم را به مطلق نيكوكارى دعوت مى‌كند: ⚜️«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الاْءِحْسَانِ . خداوند به داد و نيكوكارى فرمان مى‌دهد» .نحل : آيه ۹۰ در احاديث نيز مطلق نيكوكارى مورد تأكيد قرار گرفته است. 🔅(ص) : خداوند ، در هر موردى به نيك عمل كردن، فرمان داده است. ▫️ بحار الأنوار : ج ۶۵ ص ۳۱۶ 🔻 از آن جا كه پيامبر خدا(ص) پيش و بيش از ديگران، متعهّد به اين اصل بوده، سيره ايشان، بهترين الگو براى نيكوكارى است . ۵ .ادب ورزى و هنجارگرايى پيامبر خدا(ص) تربيت يافته الهى و ادب آموخته محضر خداوند بود. پيامبر(ص) در سخن و سكوت، خنديدن و گريستن، راه رفتن و نشستن و خوابيدن و ديگر امور لازم و طبيعى، و حتّى در قضاى حاجت، رفتار خلاف عرف و هنجارهاى جامعه از خود نشان نداده اند. : پيامبر خدا(ص) از زمانى كه خداى عز و جل او را به پيامبرى برانگيخت تا زمانى كه از دنيا رفت، از سر فروتنى براى خداى عز و جل هرگز در حال تكيه دادن غذا نخورد و هيچ گاه در هيچ مجلسى، دو زانوى خود را جلوتر از همنشينش نديد، ... هرگز بدى را با بدى جبران نمى‏نمود. ... هرگز سائلى را رد ننمود. ... 📚 سیره پیامبر خاتم(ص) ج ۱ ص 36 ▫️بیشتر بخوانید : 👇 ➡️ http://hadith.net/post/49029/ 🔸@hadithnet
. 💠 پنج شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ 🔺 علت تمام دردها 🔅 : 🔸 «كُلُّ داءٍ مِنَ التُّخَمَةِ ، ما خَلَا الحُمّى ؛ فَإِنَّها تَرِدُ وُروداً» . 🔹 «هر دردى از پُرخورى (/ بدگوارى) است، جز تب كه به گونه اى به سراغ انسان مى آيد (و دلايل ديگرى دارد) .». 📚 الكافي : ج٦ ص٢٦٩ ح٨ 🔸 @hadithnet
•┈┈•❀•┈┈• | | 💠 رابطه پرخورى و بيمارى فرمود: 🔅 قِلَّةُ الأكْلِ يَمْنَعُ كَثيراً مِنْ أَعلالِ الجِسْمِ. كم خوردن، از بسيارى از بيماريهاى جسمى جلوگيرى مى‌كند. ▫️ غررالحكم ج۴ ص۵۰۵ ✍️ شرح حدیث اين كه پرخورى ريشه بسيارى از بيماريهاست و پرهيز، اصلى‌ترين درمان خيلى از دردهاست، مطلب ثابت شده‌اى است. در روايات نيز چنين حكمتى بيان شده است. فرمان روزه نيز، اگر حكمتها و فلسفه‌هايى دارد، يكى هم سامان بخشى به وضعيت بدن و دستگاههاى تغذيه در درون و ساخت و سازهاى داخلى بدن است. سخن (ص) نيز كه فرمود: روزه بگيريد تا تندرست شويد در همين راستاست. روزه درمانى نيز كه در برخى معالجات به كار گرفته مى‌شود، به نوعى استفاده از همين نكته و حكمت است. صفاى باطن جلوه ديگرى از آثار اين عبادت است. اگر سعدى گفته است: ▫️ اندرون از طعام، خالى دار تا در آن نور معرفت بينى تهى از حكمتى به علت آن كه پرى از طعام، تابينى توجه دادن به همين آثار سازنده و تربيتى جسمى و روحى امساك و كم خورى است، 📗 حکمت‌های علوی، 🔸 @hadithnet