.
💠 #حديث_روز پنج شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹
🔺 دلی پُرشکیب برای ماندن!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «مَن أحَبَّ البَقاءَ فَليُعِدَّ لِلمَصائِبِ قَلباً صَبوراً» .
🔹 «هر کس ماندن را دوست دارد، براى مصیبتها، دلى پُرشکیب آماده کند».
📚 کشف الغمّة: ج٣ ص۴۹۳
📅 مناسبت امروز : ۳ دسامبر [ روز جهانی معلولان ]
🔸 @hadithnet
•┈┈•❀•┈┈•
| #شرح_حدیث |
💠 آشفته بین خواب و بیداری
#امام_سجاد_علیه_السلام فرمودند:
🔅 الدُّنیا سِنَةٌ وَ الآخِرةٌ یَقظَةٌ وَ نَحنُ بَینَهُما اَضغاثُ اَحلامٍ؛
دنیا خواب است و آخرت بیداری، و ما میان این دو، در خوابهای آشفته ایم.
مجموعه ی ورّام، ج۲، ص۲۴
✍️ خواب، حالت بی خبری، بی تحرکی و تعطیلی ادراک و شعور و تصمیم است.
از این رو، در ادبیات ما نیز برای نشان دادن غفلت و بی خبری انسان، از واژه ی خواب استفاده میشود و چون بیشتر انسانها در عمر خویش، از هدف خلقت و فرجام و آینده غافلند، به خواب آلودگان تعبیر میشوند.
▫️ حال دنیا را بپرسیدم من از فرزانه ای
گفت: یا خواب است، یا آب است، یا افسانهای
🔻 در روایات نیز، همین توصیف برای مردم دنیا زده دیده میشود و همهی مردم را همچون خواب آلودگانی پنداشتهاند که وقتی میمیرند، بیدار میشوند.
همچنان که انسان هنگام بیدار شدن، چشمش باز میشود و آنچه را که در حالت خواب نمیدید، در بیداری میبیند، مرگ نیز انسان را با واقعیتهای وعده داده شده و پایان عمر و آغاز دورهی برزخ و عوالم پس از مرگ، آشنا میسازد.
«اضغاث احلام» که در این روایت به کار رفته، یعنی خوابهای آشفته و در هم و برهم. مثل آنان که خوابهای آشفته و بیتعبیر میبینند، انسانها هم اغلب در این دنیا گرفتار اوهام و خیالات و اندیشههای واهی و آرزوهای پوچ هستند.
▫️#امام_علی_علیه_السلام :
🔅«کوچ کنید، چرا که شما را به کوچ فرا خواندهاند و آمادهی مرگ باشید، که بر سر شما سایه افکنده است»(غررالحکم، ح ۴۵۱۴).
📗 حکمتهای سجادی، #جواد_محدثی
➡️ http://hadith.net/post/54377/
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹
🔺 خدايا، به وعدهات عمل کن!
🔅 #امام_مهدی_علیه_السلام:
🔸 «اللَّهُمَّ أنجِز لي ما وَعَدتَني .... اللَّهُمَّ انتَقِم لي مِن أعدائِكَ» .
🔹 «خدايا! آنچه را به من وعده دادهاى، به انجام رسان.... خدايا ! به دست من از دشمنانت انتقام بگير».
📚 كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۵۲۰
🔸 @hadithnet
مـعارف حـدیث | 🔅
▫️▫️▫️ 💠 #توقيع هاى #امام_مهدی_علیه_السلام (2) 🔅دسته بندى موضوعى #توقيع ها ✍️ محتوا و مضمون نامه ه
▫️▫️▫️
💠 #توقيع هاى #امام_مهدی_علیه_السلام (3)
🔅دسته بندى موضوعى #توقيع ها
🔸 ۲. احكام فقهى
بخش گسترده و قابل اعتنايى از محتواى توقيع ها، پاسخ سؤالات فقهى است. در اين توقيعات، به پرسش هاى متعدّد شيعيان در باره طهارت ، نماز، روزه، حج، شهادت، قضا، وقف، معاملات، خمس، صدقه، نكاح، مُسكرات، زيارت قبور ائمّه عليهم السلام، استخاره ذات الرقاع و تسبيح حضرت فاطمه عليها السلام و ... جواب داده شده است .
▫️ بخش مهم و عمده توقيع هاى فقهى، با آنچه ما در ديگر كتاب هاى حديثى و فقهى داريم، هماهنگ و با فتاواى مشهور فقيهان شيعه ، همسو و سازگار است، هر چند گاه اختلاف هايى به چشم مى آيند كه مانند ديگر تعارض هاى جزئى و ابتدايى احاديث فقهى، نياز به حل و جمع فقهى دارند.
🔸 ۳ . كرامت ها و دعاها
بخش ديگرى از توقيع ها، در بر دارنده امورى است كه به گونه اى كرامت هاى #امام_مهدی_علیه_السلام را نشان مى دهند، از جمله :
دعاهاى امام عليه السلام در پى درخواست هاى متعدّد و هماره شيعيان و دوستداران ايشان و نيز خبر دادن امام عليه السلام از برخى حقوق مالى پنهان و ديگر امور نهانى، كه هم در آن زمان و هم در اين عصر، مى توانند يكى از بهترين دليل ها بر اثبات حقّانيت و امامت حجّت عليه السلام به شمار آيند .
🔻 بیشتر بخوانید :
➡️ http://hadith.net/post/45274/
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹
🔺 راه رهایی از دل تنگى
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 «مَن خَرَجَ مِن ذُلِّ المَعصِيَةِ إلى عِزِّ الطّاعَةِ ، آنَسَهُ اللّهُ عَزَّ وجَلَّ بِغَيرِ أنيسٍ ، وأعانَهُ بِغَيرِ مالٍ» .
🔹 «هر كس از خوارىِ گناه به سرفرازىِ طاعت در آيد، خداوند عز و جل او را بى هيچ همدمى از دل تنگى به در مى آورد و بدون [دادن] مالى كمكش مى كند».
📚 كنز الفوائد : ج ١ ص ١٣٥
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹
🔺 ارجمندى دانش و دانشجویی
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «كَفى بِالعِلمِ شَرَفا أن يَدَّعِيَهُ مَن لا يُحسِنُهُ ، و يَفرَحَ بِهِ إذا نُسِبَ إلَيهِ ، و كَفى بِالجَهلِ ذَمّا يَبرَأُ مِنهُ مَن هُوَ فيهِ» .
🔹 «در ارجمندى دانش، همين بس كه كسى هم كه آن را نيك دانا نيست دم از داشتن آن مىزند و هرگاه نسبت علم و دانايى به او داده شود، خوشحال مىگردد و در نكوهندگى نادانى همين بس، كه حتى آدم نادان و بى بهره از دانش، از آن بيزارى مى جويد».
📚 منية المريد : ص١١٠
📅 مناسبت امروز :۱۶ آذر [ روز دانشجو ]
🔸 @hadithnet
•┈❀┈•
| 📖 #برگی_از_کتاب |
📗 دانشنامه عقايد اسلامی
💢حجابهاى دانش و حكمت
✍🏻 اموری چند، مانع تابش نور دانش و حکمت به انسان مىشوند.
❓ قلمرو حجابهاى دانش و حكمت تا كجاست؟ آيا همه اين امور، مانع انواع شناختهاى حسّى، عقلى و قلبى است يا مانعيّت آنها مرز خاصّى دارد ؟ براى پاسخ به اين سؤال، بايد موانع را تقسيم بندی كرد:
❀ دسته اوّل، موانع و آفات علوم رسمى؛ مانند: كم رويى، بدفهمى و تن آسايى .
اين موانع كه از موانع شناختهاى عقلىاند، كمترين احاديث را به خود اختصاص دادهاند .
❀ دسته دوم، موانع شناخت عقلى و قلبى؛ مثل : عُجب، غرور، تعصّب، استبداد، غضب، پُرخورى و شُرب خمر.
اين موانع، انديشه را از تشخيص درست حقايق عقلى، و قلب را از بركات الهامها و ارشادهاى غيبى الهى محروم مىسازد .
❀ دسته سوم، موانع علم حقيقى و يا نور علم؛ مانند: ظلم، كفر، اسراف، فسق و به طور كلّى، گناه .
اين موانع، آينه دل را تيره و جان را بيمار؛ و آدمى را از دانش حقيقى و نور دانش، بىبهره مىكنند؛ هر چند داراى مراتب والايى از دانشهاى رسمى باشند. اگر اين بيمارى مزمن گردد، جوهر آينه دل، فاسد و انسان از مدار هدايت الهى خارج و در وادى گم راهى ابدى گرفتار مىگردد . قرآن، در وصف آنان مىفرمايد:
⚜️ «كَلاَّ بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا كَانُواْ يَكْسِبُونَ * كَلاَّ إِنَّهُمْ عَن رَّبِّهِمْ يَوْمَـئِذٍ لَّمَحْجُوبُونَ .
چنين نيست، بلكه آنچه كردهاند، بر دلهايشان زنگار نهاده است. چنين نيست، آنان در آن روز از پروردگارشان سخت محجوبند» .
مطفّفين : آيه ۱۴ ـ ۱۵ .
📚 دانشنامه عقايد اسلامی ج ۲ ص ۵۷۱
🔸 @hadithnet
•┈❀┈•
| برخی از آفتهای دانش در روایات معصومان(ع) |
#پیامبر_اکرم_(ص) :
▫️ زنهار از لجاجت، كه آغازش جهالت و پايانش ندامت است!
إيَّاكَ وَاللَّجاجَةَ ؛ فَإنَّ أوَّلَها جَهلٌ، وآخِرَها نَدامةٌ.
تحف العقول : ص 14
▫️ از ستم بپرهيزيد كه دل هايتان را ويران مى كند .
إيّاكُم وَالظُّلمَ فَإِنَّهُ يُخَرِّبُ قُلوبَكُم.
صحيفة الإمام الرّضا(ع) ص 97 ح 33
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
▫️ آسيب پذيرى دانش، جز از بد فهمى شنونده نيست .
لا يُؤتَى العِلمُ إلاّ مِن سوءِ فَهمِ السّامِعِ.
غرر الحكم : ح 10559
▫️ دانش، با تن آسايى يافته نمىشود .
لا يُدرَكُ العِلمُ بِراحَةِ الجِسمِ.
غرر الحكم : ح 10684
▫️ خودپسندى، خرد را تباه مىكند .
العُجبُ يُفسِدُ العَقلَ.
غرر الحكم : ح 726 .
▫️ خردى كه بيمارى خشم و شهوت دارد، از حكمت بهرهاى نمىبَرَد .
غَيرُ مُنتَفِعٍ بِالحِكمَةِ عَقلٌ مَعلولٌ بِالغَضَبِ وَالشَّهوَةِ.
غرر الحكم : ح 6397
▫️ آن كه با تكيه بر خردش خود را از ديگران بىنياز بداند، گم راه شود .
مَنِ استَغنى بِعَقلِهِ ضَلَّ.
غرر الحكم : ح 7818
▫️ خداوند، شراب نخوردن را براى نگه دارى خرد، واجب كرد .
فَرَضَ اللّهُ . . . تَركَ شُربِ الخَمرِ تَحصيناً لِلعَقلِ.
نهج البلاغه : حكمت 252
▫️ هنگامى كه شكم [حتّى] از حلال انباشته شود، دل از ديدن راه درست، كور مىگردد .
إذا مُلِئَ البَطنُ مِنَ المُباحِ عَمِيَ القَلبُ عَنِ الصَّلاحِ.
غرر الحكم : ح 4139
▫️ كاستى دانش، به دروغ است و كاستى جدّيت، به بازى .
نَكَدُ العِلمِ الكَذِبُ، ونَكَدُ الجِدِّ اللَّعِبُ.
غرر الحكم : ح 10000
🔸@hadithnet
.
💠 #حديث_روز دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹
🔺 چرا تلاش نمیکند؟!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «عَجِبتُ لِمَن عَرَفَ رَبَّهُ كَيفَ لا يَسعى لِدارِ البَقاءِ» .
🔹 «تعجّب مى كنم از كسى كه پروردگارش را مى شناسد، چگونه براى سراى ماندگارى، تلاش نمى كند!».
📚 غرر الحكم :ح ٦٢٦٥
🔸 @hadithnet
همراهیِ خرد با دانش.mp3
1.18M
.
💠 #شرح_حدیث_صوتی 🔊
🔸 همراهیِ خرد با دانش
#امام_کاظم_علیه_السلام :
🔅 اى هشام! خرد با دانش همراه است؛ پس خداوند فرمود : «و اين مَثَلْها را براى مردم مىزنيم ؛ و(لى) جز دانشورانْ آنها را درنيابند» .
اى هشام ! پس خداوند كسانى را كه تعقّل نمىكنند سرزنش كرده و فرموده است:
▫️ «و چون به آنان گفته شود: «از آنچه خدا نازل كرده است پيروى كنيد، مىگويند: نه، بلكه از چيزى كه پدران خود را بر آن يافته ايم، پيروى مىكنيم. آيا هر چند پدرانشان چيزى را درك نمىكرده و به راه صواب نمىرفته اند (باز هم در خور پيروىهستند)؟»
▫️ و (خداوند )فرمود : «و مَثَل (دعوت كننده) كافران، مَثَل كسىاست كه حيوانى را كه جز صدا و ندايى (مبهم، چيزى) نمىشنود، بانگ مىزند. (آرى، )كرند، لال اند، كورند (و) درنمىيابند»؛
▫️ و فرمود: «و برخى از آنان، كسانىاند كه به تو گوش فرا مىدهند. آيا تو كران را ـ هر چند درنيابند ـ شنوا خواهى كرد؟»
▫️ و (خداوند) فرمود: «آيا گمان دارى كه بيشترشان مىشنوند يا مىانديشند؟ آنان جز مانند ستوران نيستند، بلكه گمراه ترند»؛
▫️ و فرمود: «(آنان، به صورت )دسته جمعى، جز در قريه هايى كه داراى استحكامات اند يا از پشت ديوارها با شما نخواهند جنگيد. جنگشان ميان خودشان سخت است. آنان را متّحد مىپندارى؛ و(لى) دلهايشان پراكنده است؛ زيرا آنان مردمانىاند كه نمىانديشند».
📚 الکافی: ج۱، ص۳۰، ح۱۲
🎤 #محمد_غفرانی ، ⏱ 9 دقیقه
🔸 @hadithnet
.
💠 همراهیِ خرد با دانش
#امام_کاظم_علیه_السلام :
🔅 اى هشام! خرد با دانش همراه است؛ پس خداوند فرمود : «و اين مَثَلْها را براى مردم مىزنيم ؛ و(لى) جز دانشورانْ آنها را درنيابند» .
اى هشام ! پس خداوند كسانى را كه تعقّل نمىكنند سرزنش كرده و فرموده است:
▫️ «و چون به آنان گفته شود: «از آنچه خدا نازل كرده است پيروى كنيد، مىگويند: نه، بلكه از چيزى كه پدران خود را بر آن يافته ايم، پيروى مىكنيم. آيا هر چند پدرانشان چيزى را درك نمىكرده و به راه صواب نمىرفته اند (باز هم در خور پيروىهستند)؟»
▫️ و (خداوند )فرمود : «و مَثَل (دعوت كننده) كافران، مَثَل كسىاست كه حيوانى را كه جز صدا و ندايى (مبهم، چيزى) نمىشنود، بانگ مىزند. (آرى، )كرند، لال اند، كورند (و) درنمىيابند»؛
▫️ و فرمود: «و برخى از آنان، كسانىاند كه به تو گوش فرا مىدهند. آيا تو كران را ـ هر چند درنيابند ـ شنوا خواهى كرد؟»
▫️ و (خداوند) فرمود: «آيا گمان دارى كه بيشترشان مىشنوند يا مىانديشند؟ آنان جز مانند ستوران نيستند، بلكه گمراه ترند»؛
▫️ و فرمود: «(آنان، به صورت )دسته جمعى، جز در قريه هايى كه داراى استحكامات اند يا از پشت ديوارها با شما نخواهند جنگيد. جنگشان ميان خودشان سخت است. آنان را متّحد مىپندارى؛ و(لى) دلهايشان پراكنده است؛ زيرا آنان مردمانىاند كه نمىانديشند».
📚 الکافی: ج۱، ص۳۰، ح۱۲
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹
🔺 بهاى جان توست
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «يا مُؤمِنُ، إنَّ هذَا العِلمَ وَالأَدَبَ ثَمَنُ نَفسِكَ فَاجتَهِد في تَعَلُّمِهِما، فَما يَزيدُ مِن عِلمِكَ وأدَبِكَ يَزيدُ في ثَمَنِكَ وقَدرِكَ ؛ فَإِنَّ بِالعِلمِ تَهتَدي إلى رَبِّكَ، وبِالأَدَبِ تُحسِنُ خِدمَةَ رَبِّكَ وبِأَدَبِ الخِدمَةِ يَستَوجِبُ العَبدُ وَلايَتَهُ وقُربَهُ، فَاقبَلِ النَّصيحَةَ كَي تَنجُوَ مِنَ العَذابِ» .
🔹 «اى مؤمن! اين دانش و ادب، بهاى جان توست. پس در آموختن آن دو بكوش، كه هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود ، بر قدر و قيمت تو افزوده مى شود . با دانش است كه به پروردگارت راه مى يابى ، و با ادب است كه به پروردگارت خوش خدمت مى كنى ، و با ادب در خدمت گزارى است كه بنده سزاوار ولايت و قرب او مى شود . پس [اين ]نصيحت را بپذير تا از عذاب بِرَهى».
📚 مشكاة الأنوار: ص ٢٣٩ ح ٦٨٩
🔸 @hadithnet