eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
292 ویدیو
259 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 🔰 طلايه داران جهاد 🔅و جاهَدْتُمْ فِى اللّهِ حَقَّ جِهادِهِ . ❀ و همه توان خود را راه خدا ، آن گونه كه شايسته است ، به كار گرفتيد . ▫️فرازی از زیارت جامعه کبیره 🔸 معيارِ ارزشيابىِ مجاهدان ، دو چيز است: يكى انگيزه الهى ، و ديگرى ، به كارگيرى همه توان . بنا بر اين اهل بيت عليهم السلام، طلايه دارانِ جهادند؛ زيرا چه از نظر انگيزه الهى و اخلاص و چه از نظر به كار گيرى همه توان در راه انجام دادن اوامر الهى و ترك نواهىِ او بر همه امّت، پيشى گرفته اند. از اين رو ، مجاهدت امامان عليهم السلام، نمودِ اين آيه شريفه است كه همه مؤمنان را به كوششى شايسته، فرا مى خواند: 🔸«وَ جَاهِدُواْ فِى اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ. و در راه خدا ، چنان كه حقّ جهاد اوست ، جهاد كنيد . اوست كه شما را براى خود ، برگزيده است» . سوره حج ، آيه ۷۸ 🔻اين آيه ، رابطه دوسويه ميان «برگزيده شدن» و «تلاش كردن» را بيان مى كند ؛ بندگانِ شايسته نيز بايد تمامِ توانِ خويش را در راه او به كار گيرند و لحظه اى از پاى ننشينند. اهل بيت عليهم السلام ، برگزيده ترين بندگان خدايند و در كوشش و جهاد نيز برترين. بُرَيد عِجلى، يكى از ياران ، از ايشان، در باره تفسير آيه «وَ جَـهِدُواْ فِى اللَّهِ ...» پرسيد . امام عليه السلام پاسخ داد: 🔅 إيّانا عَنى وَ نَحنُ المُجتَبونَ . مراد ، ماييم و ما ، برگزيدگانيم . ▫️ الكافى ، ج ۱ ، ص ۱۹۱ ، ح ۴. 💢بى ترديد ، هيچ كس مانند اهل بيت عليهم السلام، همه توان خود را براى خدا و در راه او به كار نگرفته است. بنا بر اين، عبارت «و جاهدتم فى اللّه حقّ جهاده» ، به بارزترين مصداق آيه ياد شده، اشاره دارد و پيامبر صلى الله عليه و آله، نخستين كسى است كه با تمامِ توان، در راه خدا كوشيد و پس از ايشان، پيشوايان معصوم عليهم السلام، در اين راه استقامت ورزيده اند. ... و پس از آنان، یاران و اصحاب مخلص ایشان ... 📘 ، شرح زیارت جامعه کبیره 🔸@hadithnet
. 💠 یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ ﷽؛ 🔺 جذب دل‌های دوستان 🔅 : 🔸 «إنَّ أحسَنَ ما يَألَفُ بِهِ النّاسُ قُلوبَ أوِدّائِهِم، ونَفَوا بِهِ الضِّغنَ عَن قُلوبِ أعدائِهِم: حُسنُ البِشرِ عِندَ لِقائِهِم وَالتَّفَقُّدُ في غَيبَتِهِم وَالبَشاشَةُ بِهِم عِندَ حُضورِهِم» . 🔹 «بهترين چيزى كه مردم به واسطه آن، دل‌هاى دوستانشان را به دست می‌آورند و كينه‌ها را از دل‌هاى دشمنانشان می‌زدايند، اين است كه در هنگام برخورد با آنان، خوش رو ، در غيابشان جوياى احوالشان، و در حضورشان گشاده رو باشند». 📚 تحف العقول : ص ٢١٨ •❀• ذکر امروز :یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
ديدگاه آيت اللّه مصباح در تبيين شناخت عقلى خدا در قرآن.pdf
451.7K
. | 📄 بخوانید | به مناسبت رحلت فقیه و حکیم مجاهد، آيت اللّه رضوان الله تعالی علیه ❓ آیا می توان خدا را از طریق عقل شناخت؟ 💢 امكان شناخت عقلى خدا و ميزان آن، اثبات وجود خدا و استدلال بر توحيد الوهى از مباحث مهم خداشناسى است. ▫️ از ديدگاه مرحوم آيت اللّه ، شناخت عقلى خداوند ممكن است و انسان مى تواند از اوصاف خداوند كه در آيات و سخنان معصومان آمده، در حد سطح درك خود آگاه گردد. ✧═ قرآن اصل وجود خدا را بى نياز از استدلال مى داند و آن را به عنوان مسئله مطرح نكرده است، اما استدلال ضمنى بر اثبات وجود خدا در قرآن وجود دارد. استدلال بر توحيد اله مكرر در قرآن آمده كه از جمله آنها، مى توان به برهان موجود در آيه ۲۲ انبياء اشاره كرد: ⚜️ لوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّـهُ لَفَسَدَتَا ۚ فَسُبْحَانَ اللَّـهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ . اگر در آسمان و زمین، جز «اللّه» خدایان دیگری بود، فاسد می‌شدند (و نظام جهان به هم می‌خورد)! منزه است خداوند پروردگار عرش، از توصیفی که آنها می‌کنند! 🔻 مشاهده ۷۲ مقاله از مرحوم آيت اللّه در پایگاه 🔸@hadithnet
. 💠 دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ ﷽؛ 🔺 شب و دلدادگی 🔅 : 🔸 «سَهَرُ اللَّيلِ شِعارُ المُتَّقينَ و شيمَةُ المُشتاقينَ» . 🔹 «شب‏ زنده‌داری، نشانۀ پرهیزگاران و خویِ دلدادگان است». 📚 غرر الحكم: ح۵۶۱۱ •❀• ذکر امروز : یا قاضی الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
نماز شب، عزت مومن.mp3
1.2M
. 💠 🔰 نماز شب، عزت مومن 🔸 عبد اللَّه بن سنان از امام صادق (ع) نقل مى‌كند كه: پيامبر خدا (ص) به جبرئيل فرمود: مرا موعظه كن! او گفت: اى محمد! هر چه خواهى زنده بمان كه بالاخره خواهى مرد و هر چه را كه خواهى دوست بدار كه از آن جدا خواهى شد و هر چه خواهى انجام بده كه آن را ملاقات خواهى كرد، شرافت مؤمن در نماز شب او و عزّتش در پرهيز كردن از لطمه زدن به آبروی مردم است. 🔅 : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِجَبْرَئِيلَ عِظْنِي فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ عِشْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مَيِّتٌ وَ أَحْبِبْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مُفَارِقُهُ وَ اعْمَلْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مُلَاقِيهِ شَرَفُ الْمُؤْمِنِ صَلَاتُهُ بِاللَّيْلِ وَ عِزُّهُ كَفُّهُ عَنْ أَعْرَاضِ النَّاسِ. 📚 الخصال، ج‌۱، ص۷ 🎤 استاد ،⏱ 9 دقیقه 🔸@hadithnet
. 💠 سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ ﷽؛ 🔺 ترجیح پیامبر_اکرم_(ص) 🔅 : 🔸 «وكانَ مِن سيرَتِهِ في جُزءِ الأُمَّةِ إيثارُ أهلِ الفَضلِ بِإذنِهِ وقَسمُهُ عَلى قَدرِ فَضلِهِم فِي الدِّينِ، ...، فَيَتَشاغَلُ ويَشغَلُهُم فيما أصلَحَهُم وأصلَحَ الأُمَّةَ مِن مَسألَتِهِ عَنهُم، وإخبارِهِم بِالَّذي يَنبَغي...» . 🔹 «در مورد قسمت امّت، روش او (پیامبر اکرم(ص))، اين گونه بود كه اهل فضل را با اجازه دادن به آنها به اندازه فضلشان در دين، بر ديگران ترجيح مى‌داد. ... پس به آنها مى‌پرداخت و آنان را نيز به آنچه باعث اصلاحشان و اصلاح امّت بود، مشغول مى‌كرد». 📚 عيون أخبار الرضا : ج ١ ص ٣١٦ ح ١ •❀• ذکر امروز : یا اَرحَم الرّاحِمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | 🔸 | ♨️ فتنه پس از پیامبر اسلام(ص) 💢 حرام را با شُبهات و خواهش‌ها، حلال می‌‌شمارند! 🔅 : چون خداوند سبحان، این سخنش را فرو فرستاد که: «الف، لام، میم. آیا مردم پنداشتند که تا گفتند: «ایمان آوردیم»، رها می‌‌شوند و مورد آزمایش قرار نمی‌‌گیرند؟» * ، دانستم که تا وقتی پیامبر خدا در میان ماست، فتنه بر ما فرود نخواهد آمد. لذا به ایشان گفتم: ▫️ ای پیامبر خدا! این فتنه‌ای که خدای متعال، تو را از آن خبر داده است، چیست؟ 🔸 فرمود: «ای علی! پس از من، امّتم دچار فتنه خواهند شد». ▫️گفتم: ای پیامبر خدا! آیا در روز اُحُد که جمعی از مسلمانان شهید شدند و شهادت، نصیب من نشد و این بر من گران آمد، به من نفرمودی: «بشارتت باد که شهادت در انتظار توست»؟. ▫️ پیامبر(ص) به من فرمود: «همین طور است. در آن هنگام، چگونه شکیبایی خواهی کرد؟». ▫️ گفتم: ای پیامبر خدا! این جا جای شکیب نیست؛ بلکه جای شادی و سپاس گزاری است. ▫️ فرمود: «ای علی! به زودی، مردم با دارایی‌‌های خود، آزموده خواهند شد و آنان به واسطه دیندار بودن خود، بر پروردگارشان منّت خواهند نهاد و رحمت او را می‌‌طلبند و خود را از خشم او ایمن می‌‌پندارند، حرام را با شبهات دروغین و خواهش‌های غفلت زا حلال می‌‌شمارند. مثلاً شراب را به نام نبیذ، حلال می‌‌دارند و مال حرام (رشوه) را به نام هدیه و رِبا را به نام معامله». ▫️گفتم: ای پیامبر خدا! در چنان وضعی آنان را در چه جایگاهی قرار دهم؟ در جایگاه ارتداد یا جایگاه فتنه؟ ▫️ فرمود: «در جایگاه فتنه». * سوره عنکبوت، آیه 1 و 2 📚 نهج البلاغه: خطبة ۱۵۶ 🔸 @hadithnet
. 💠 چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ ﷽؛ 🔺 خوشا به حال دل برکندگان از دنیا 🔅 (ص) : 🔸 «طوبى لِلزّاهِدينَ فِي الدُّنيا، الرّاغِبينَ فِي الآخِرَةِ، الَّذينَ اتَّخَذوا أرضَ اللّهِ بِساطا ، وتُرابَها فِراشا، وماءَها طيبا، وَاتَّخَذُوا الكِتابَ شِعارا، وَالدُّعاءَ للّهِِ دِثارا» . 🔹 «خوشا به حال آنان كه از دنيا دل بركَنْده‌اند و به آخرت، دل بسته‌اند ؛ همانان كه زمين خدا را فرشِ خود، خاكش را بستر، آبش را خوراكِ گوارا و قرآن را جامه زيرين، دعا به [درگاه ]خدا را جامه رويين خويش ساخته‌اند». 📚 امالی طوسی : ص ٥٣٢ ح ١١٦٢ •❀• ذکر امروز : یا حیُّ یا قَیّوم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. معنای دقیق زهد چیست؟ ✍🏻 كلمه «زُهد» در اصل به معناى «اندك بودن» و «كم ارزش بودن» چيزى است و اين معنا غالبا ملازم با بى رغبتى به كار می‌‌رود . و به همین دلیل زهد به معناي بي‌رغبتي به دنیاست؛ نه ترک دنيا. 💢 در روايات تأکيد شده که زهد به معناي حرام کردن حلال دنيا و ترک مال و غیره نیست. مادّه «زهد» در قرآن ، تنها يك بار ، در داستان يوسف(ع) به كار رفته : «وَ شَرَوْهُ بِثَمَنِم بَخْسٍ دَرَ هِمَ مَعْدُودَةٍ وَ كَانُواْ فِيهِ مِنَ الزَّاهِدِينَ . و او را به بهاى ناچيزى، به چند درهم فروختند و به او بى رغبت بودند » . ▫️يوسف : آيه ۲۰ . فروشندگان يوسف، به دليل زهد (بى رغبتى) به وى، او را به بهاى اندكى فروختند. در اين آيه ، «زهد» در «بى رغبتى» به كار رفته است . 🔅 در تبيين سپاهيان خرد و نادانى، «زهد نسبت به دنيا» را از سپاهيان خرد می‌‌شمارد : الزُّهدُ ، و ضِدُّهُ الرَّغبَةُ. زهد ، كه ضدّش رغبت است . ▫️ الكافي : ج 1 ص 21 ح 14 🔸 زهدى كه اسلامْ انسان را بدان دعوت می‌‌كند، صد در صد منطبق با خرد و منطق است و اگر پيامبر درونى (خرد) مقصود آن را بداند، پيش از پيامبران بيرونى، انسان را بدان دعوت می‌‌نمايد . ~☆~ زهد اسلامى، به معناى بى ميلى طبيعى به دنيا نيست (زيرا بى رغبتىِ طبيعى به لذايذ مادّى، ارزش نيست و در واقع، نوعى بيمارى است)؛ بلكه زهد اسلامى، عبارت است از بى رغبتى قلبى نسبت به لذايذى كه براى انسان زيانباراند . 🔻 بیشتر بخوانید 🌐 📚 ، دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث، ج ۲ ص ۲۵ 🔸 @hadithnet
. 💠 پنج شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ ﷽؛ 🔺 مايه زندگى دل و نيرو بخش بدن 🔅 : 🔸 «إنَّ العِلمَ حَياةُ القُلوبِ ، و نورُ الأبصارِ مِنَ العَمى ، و قُوَّةُ الأبدانِ مِنَ الضَّعفِ» . 🔹 «همانا دانش، [مايه] زندگى دلهاست و روشن كننده ديدگان كور و نيرو بخش بدنهاى ناتوان». 📚 امالی صدوق : ص٩٨٢ ح ٧١٣ •❀• ذکر امروز : لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | 📖 | 📗 اخلاق کریمانه در پرتو کلام امام حسن مجتبی(ع) ✍🏻 جهالت و نادانی، از بزرگترین مصایب و بلایای دنیاست. این بلا مقدمۀ ابتلائات بزرگ و کوچک دیگر است و در نهایت، صاحب خود را در کوتاه‌ترین زمان به زمین می‌‌‌زند و هلاک می‌‌کند. مصیبت نادانی به اندازهای بزرگ است که پیامبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع) می‌‌فرماید: 🔅 ای علی هیچ فقری شدیدتر از نادانی نیست. المحاسن: ص۱۷ 💢 ... بی‌گمان، دردی بدتر از نادانی متصور نیست. ▫️ با نادانی، کار خطا درست پنداشته می‌‌شود، ▫️ تذکرها و نصیحتهای خیرخواهان و اندیشمندان و اهل‌ تجربه شنیده نمی‌‌‌‌شود، ▫️ رفتارها یا با افراط همراه است یا با تفریط، ▫️ از دانایان دوری می‌‌شود، ▫️ استبداد به رأی رخ می‌‌نماید، ▫️ خواهشها و تمایلات سلطه می‌‌یابد ▫️ و هر کوششی از سوی فرد نادان بر گمراهی و انحراف او می‌‌افزاید. ▫️ انسان نادان، همچون فرد گرفتار در باتلاق، با هر حرکتی، بیشتر در نادانی فروخواهد رفت و در زمانی کوتاه، نابودی ارمغان آن است. ~☆~ بنابراین، تباهی هر امری و ریشۀ هر بدی‌ای در جهالت و نادانی است. 🔸 راه رهایی از جهالت را در یک جمله خلاصه کرده است: «از سلطه نادانی‌ها رها بود». بخوانید : 🔻 📚 اخلاق کریمانه در پرتو کلام امام حسن مجتبی(ع ص 27 🔸 @hadithnet
27.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
•┈ 💖┈• | 📹 ببینید : | 🔸 شب زیارتی 🍃بزار بگم با زبون ساده همین حسین حسینم از سرم زیاده 🎤 محمود کریمی 🔰 صلی اله علیک یا ابا عبدالله الحسین(ع) 🔸@hadithnet