eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.6هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
229 ویدیو
253 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱 🌸 عهد ما با امام 🔅 : 🔸 هر امامى به گردن دوستان و شيعيان خود عهدى دارد كه وفاى كامل به اين عهد، و بجاى آوردن نيكوى آن، با زيارت قبور آنان است. پس ، كسانى كه با رغبت و علاقه به زيارت ايشان و باور داشتن آنچه آنان ترغيب كرده اند، زيارتشان كنند ، امامانِ آنها در روز قيامت شفيعشان باشند . 🔹 إنّ لِكُلِّ إمامٍ عَهدا في عُنُقِ أوليائهِ و شِيعَتِهِ ، و إنّ مِن تَمامِ الوَفاءِ بالعَهدِ و حُسنِ الأداءِ زيارَةَ قُبُورِهِم ، فَمَن زارَهُم رَغبَةً في زيارَتِهِم و تَصدِيقا بما رَغِبُوا فيهِ كانَ أئمَّتُهُم شُفَعاءَهُم يَومَ القِيامَةِ . 📚 ميزان الحكمه ج ۵ ص ۱۱۷ 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰ 🏷 برکات امامت 🔅 : 🔸 «امامت، زمامِ دين است و رشته مسلمانان و مايه آبادانى دنيا و اقتدار مؤمنان. امامت، ريشه بالنده اسلام و شاخه بلند آن است. با امامت، نماز و زكات و روزه و حجّ و جهاد، كامل مى‌‏شوند و درآمدهاى مسلمانان و زكات، جمع‌‏آورى مى‌‏شود و حدود و احكام، اجرا مى‌‏شوند و مرزها و سرحدّات، نگهدارى مى‌‏شوند» . 🔹 «إنَّ الإِمامَةَ زِمامُ الدّينِ ونِظامُ المُسلِمينَ وصَلاحُ الدُّنيا وعِزُّ المُؤمِنينَ. إنَّ الإِمامَةَ اُسُّ الإِسلامِ النّامي وفَرعُهُ السّامي. بِالإِمامِ تَمامُ الصَّلاةِ وَالزَّكاةِ وَالصِّيامِ وَالحَجِّ وَالجِهادِ، وتَوفيرُ الفَيءِ وَالصَّدَقاتِ وإمضاءُ الحُدودِ وَالأَحكامِ ومَنعُ الثُّغورِ وَالأَطرافِ». ▫️ Imamate is the reins of religion, the system that runs the Muslims’ affairs, the goodness of life and the honor of the believers. Imamate is the progressive basis of Islam. With the imam prayers, zakat, fasting, hajj, jihad, finance, charities, judgements, penalties and protecting the boundaries become perfect. 📚 الكافى: ج ١ ص ٢٠٠ ح ١ •❀• ذکر امروز : یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
🌸 🔅 : 🔸 به كار بستن عدالت و نيكوكارى، خبر از دوام نعمت مى دهد . 🔹 استِعمالُ العَدلِ و الإحسانِ مُؤْذِنٌ بِدَوامِ النِّعمَةِ . 📚 عيون أخبار الرِّضا : ج ۲ ص ۲۴ ح ۵۲ 💐 فرخنده میلاد با سعادت عالم آل محمد، حضرت علی بن موسی الرضا، علیه آلاف التحیه و الثناء، به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه و عموم عاشقان وشیفتگان مکتب اهل البیت علیهم السلام تبریک و تهنیت باد. 🔸@hadithnet
•┈┈•❀ | | 💢 دعای خوبان هم مستجاب نمی شود!؟ 🔅 : حتماً امر به معروف و نهی از منکر کنید، و گرنه اشرارتان بر شما مسلّط و حاکم می شوند، آن گاه خوبانتان هم دعا کنند، دعایشان مستجاب نمی شود. 🔸 لتَأمُرنَّ بِالمَعرُوفِ وَ لَتَنهُنَّ عَنِ المُنَکرِ، اَو لَیَستعَمِلُنَّ عَلَیکُم شِرارُکُم، فَیَدعُوا خیِارُکُم فَلا یُستَجابُ لَهُم؛ 📚 وسائل الشیعه، ج ۱۱، ص ۳۹۴ ✍️ شرح حدیث: در میان واجبات دینی، امر به معروف و نهی از منکر از «واجبات برتر» به شمار می آیند. در احادیث از آن به عنوانِ «اَسمَی الفرائض» یاد شده: یعنی برترین فرضیه ها. دلیل این اهمیت هم آن است که برپایی واجبات دیگر، در سایه ی عمل به این دو واجب مهم صورت می گیرد و اگر این دو در جامعه ی اسلامی کمرنگ شوند، واجبات دیگر هم کم اهمیت می شوند. ▫️ ترک این واجب، پیامدهای اجتماعی خطرناکی دارد. زیان آن به همه افراد برمی گردد و خوب و بد را یکسان در بر می گیرد. آنچه در این روایت آمده است، بیانگر یکی از عواقب و پیامدهای تلخ سستی در عمل به این فرضیه است؛ یعنی مسلط شدن افراد بد بر سرنوشت اجتماع و در نتیجه بی اثر شدن دعای خوبان! 🔻 گرچه امر به معروف و نهی از منکر، از «واجبات کفایی» است، نه عینی، مسؤولیت هر کس باید در خود این احساس را داشته باشد و تصمیم بگیرد اگر دیگری انجام نداد، او اقدام کند، وقتی چنین حسّ و عزمی در همه باشد، هرگز این تکلیف مهم بر زمین نمی ماند. مرحله ی «تذکّر لسانی» ساده ترین مرحله ی آن است و از همه برمی آید و اگر اقدام عملی و اجرایی بر عهده ی نهادهای خاص است. تذکّر زبانی وظیفه ی همگانی است. کوتاهی در این امر، گناه است و بازخواست دارد. 📗 حکمت‌های رضوی ، 🔸 @hadithnet
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 🌷 استوری ویژه میلاد با سعادت ▫️ به تشنه کامان، بده نصیبی از باران در این بیابان اسیرم و مات و حیران بانگ نجاتی، آب حیاتی منم و غوغای طوفان محو تماشایت، زیبایی عالِم آل مصطفایی به درد جانم تو دوایی 💐 میلاد با سعادت امام رئوف، حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام، مبارک باد. 🔸 @hadithnet
﷽؛ 💠 چهار شنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ 🏷 اهدنا الصراط المستقیم 🔅 : 🔸 «ـ در تفسير آيه : «ما را به راه راست، راهنمايى فرما» ـ :درخواست ارشاد به آداب اوست و چنگ زدن به ريسمان او و تقاضاى شناخت فزون تر پروردگارش و عظمت و كبريايى او». 🔹 «ـ في تَفسيرِ قَولِهِ تَعالى : «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» ـ :اِستِرشادٌ لِأَدَبِهِ ، وَاعتِصامٌ بِحَبلِهِ ، وَاستِزادَةٌ فِي المَعرِفَةِ بِرَبِّهِ وبِعَظَمَتِهِ وبِكِبرِيائِهِ». 📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج ۲ ص ۱۰۷ ح ۱ 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۳ تیر ۱۴۰۰ 🏷 شاکیان قیامت 🔅 (ص) : 🔸 «در روز قيامت، سه چيز مى‌‏آيند و به درگاه خداوند عزّ وجلّ شكايت مى‌‏كنند : مُصحَف، مسجد و عترت (خانواده‌‏ام)» . 🔹 «يَجي‏ءُ يَومَ القِيامَةِ ثَلاثَةٌ يَشكونَ إلَى اللَّهِ عزّ وجلّ : المُصحَفُ ، وَالمَسجِدُ ، وَالعِترَةُ». 📚 الخصال : ص ١٧٥ ح ٢٣٢ •❀• ذکر امروز : لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | | ☆ پدر و مادرم فدایت! زنگار از دل هایمان بر گیر 🔸 حارث هَمْدانی بر امیر مؤمنان علی بن ابی طالب(ع) وارد شد. حارث در حالی که بیمار بود، خمیده راه می رفت و با عصایش بر زمین می کوبید. از آن جا که حارث نزد امیر مؤمنان(ع) منزلتی داشت، [امام] به او رو کرد و فرمود: «حالت چه طور است، ای حارث؟». حارث گفت: ای امیر مؤمنان! روزگار، پیرم ساخته و مشاجره یارانت با یکدیگر در جلوی خانه ات، به آتشِ عطش و تشنگی من افزوده است. ▫️ فرمود: «مشاجره آنان در چیست؟». حارث گفت: در باره تو و سه تن [خلیفه] پیش از تو مشاجره دارند. برخی به افراط گراییده، گزافه می گویند. گروهی میانه رو و پیروند، و جمعی در حالت تردید و شک به سر می برند و نمی دانند گامی پیش یا وا پس نهند. 🚩 فرمود: «بس کن، ای برادر هَمْدانی! بدان که بهترینِ شیعیانم، گروه میانه روند، که غلو کننده به سوی آنها باز می گردد و عقب مانده به آنها می پیوندد». حارث به امام گفت: پدر و مادرم فدایت! ای کاش زنگار از دل هایمان بر گیری و ما را در این باره به بینشی برسانی. 🔅 فرمود: «بس است! تو کسی هستی که کار بر تو مشتبه شده است. دین خدا با انسان ها شناخته نمی شود؛ بلکه با نشانه حق، شناخته می شود. پس حق را بشناس تا اهل آن را بشناسی. ای حارث! حق،بهترین سخن است و آن که آن را آشکار سازد، مجاهد است». 📚 دانشنامه قرآن و حدیث ج ۱۵ ص ۹۰ 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 جمعه ٤ تیر ۱۴۰۰ 🔺 با دشمن اینگونه باش 🔅 : 🔸 «با دشمنت مشورت مكن و خبرت را پنهان دار». 🔹 «لا تُشاوِر عَدُوَّكَ وَاستُرهُ خَبَرَكَ» . 📚 غرر الحكم : ح ١٠١٩٨. •❀• ذکر امروز : اللّهم صَلِّ علی محمدٍ و آلِ محمد و عَجِّل فَرَجَهُم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ 🏷 زشتىِ نادانى 🔅 : 🔸 «به عيسى عليه السلام گفته شد : چه كسى تو را ادب آموخت؟ فرمود : «كسى مرا ادب نياموخت ؛ بلكه زشتىِ نادانى [و بى ادبى] را ديدم و از آن دورى گزيدم» . 🔹 «قيلَ لِعيسى عليه السلام : مَن أدَّبَكَ ؟ قالَ : ما أدَّبَني أحَدٌ ، رَأَيتُ قُبحَ الجَهلِ فَجانَبتُهُ». 📚 تنبيه الخواطر: ج ١ ص ٩٦ •❀• ذکر امروز : یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
❀ | | 💠 ادب از كه آموختى؟ از بى ادبان 🔅 نظير سخن : براى ادب كردن خودت همين بس ، كه آنچه براى ديگران ناپسند مى شمارى ، دورى كنى. كَفاكَ مُؤدِّباً لِنَفسِكَ تَجَنُّبُ ما كَرِهتَهُ مِن غَيرِكَ؛ ▫️ غررالحكم و دررالكلم، ح ۷۰۷۷ 🔸 لقمان را گفتند : «ادب از كه آموختى؟» . گفت : «از بى ادبان . هر چه از ايشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهيز كردم» . 📖 ماه در آب (مثلهای فارسی در آینه حدیث) 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ 🏷 نیاز واقعی 🔅 : 🔸 «مردم به ادب درست ، نيازمندتر از سيم و زرند» . 🔹 «إنَّ النّاسَ إلى صالِحِ الأَدَبِ أحوَجُ مِنهُم إلَى الفِضَّةِ وَالذَّهَبِ». 📚 غرر الحكم: ح ٣٥٩٠ •❀• ذکر امروز : یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. 📗 📖 بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث •❀جمع بندی معارف قرآن و احادیث اسلامی درباره جایگاه ابدی نیکوکاران و سرنوشت حتمی تبهکاران، با نظمی نوین و تحلیل های مورد نیاز، در دو بخش با عنوان های «بهشت» و «دوزخ» در این کتاب ارائه شده است. 🔻 بخش‌های کتاب :️ • بخش نخست : معنای بهشت در قرآن، آفرینش، ویژگی ها و نام های بهشت، آنچه در بهشت نیست، عوامل بهشتی شدن، باغ های بهشت، هزینه ساخت بهشت، گنج ها و کلیدهای بهشت، ضمانت شدگان، موانع ورود، نظام و درجات بهشت و نوید داده شدگان به بهشت. • بخش دوم : نام های دوزخ، آفرینش آتش جهنم، هشدار درباره جهنم، تشویق به یاد کردن از جهنم و پناه بردن از آن به خدا، ویژگی های جهنم، دردهای روحی در آتش، ویژگی های اهل آتش، زندگی اهل آتش، احوال دوزخیان، آنچه به دخول دوزخ می انجامد، موانع رفتن به دوزخ، نظام دوزخ و گروهی از نوید دادگان به آتش. 📝 محمدی ری شهری، با همكاری سید رسول موسوی جروکانی، مترجم : حمیدرضا شیخی، قم، دارالحدیث، ۱۹۵۰ ص، وزیری 🛒 ▫️ خرید کتاب 🌐 مطالعه کتاب 🔸 @hadithnet
. | 📖 | 📗 بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث 💢 واژه «جنّت» و مشتقّات آن در قرآن، ۱۴۷ بار در چهار معنا به كار رفته است : ۱ . بهشت آدم ابو البشر ، يعنى جايگاهى كه وى و همسرش حوّا، قبل از منتقل شدن به دنيا در آن جا زندگى مى‌كردند و از آسايش كامل، برخوردار بودند. ۲ . بهشت دنيا ، يعنى باغ و بستان‌هايى كه در جهانِ پيش از مرگ وجود دارد . ۳ . بهشت برزخ ، يعنى جايگاه ارواح نيكوكاران در جهان پس از مرگ . ۴ . بهشت موعود در عالم آخرت . 🔸گفتنى است كه در قرآن كريم ، واژه «جنّت» در معناى نخست، شش بار، در معناى دوم، ۲۵ بار، در معناى سوم، يك بار و در معناى چهارم، ۱۱۷ بار به كار رفته است. ❀ البتّه در قرآن، از بهشت موعود در عالم آخرت، با نام‌هاى ديگرى نيز ياد شده است، مانند : «فردوس»، «دار السلام» و «دار المُقامه». در مجموع، در ۳۳۷ آيه قرآن، با الفاظ گوناگون، به جايگاه نيكوكاران در آخرت، اشاره شده است . در احاديث اسلامى، مفاهيم چهارگانه قرآنى «جنّت»، تفسير و تبيين گرديده است . 🌐 مطالعه کتاب 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰ 🏷 ارزش عدالت 🔅 : 🔸 «خداوند پاك، عدالت را بر پا دارنده مردمان، مايه دورى از حق كشيها و گناهان و وسيله آسانى و گشايش براى اسلام قرار داده است» . 🔹 «جَعَلَ اللّهُ سُبحانَهُ العَدلَ قِواما لِلأنامِ، و تَنزيها مِنَ المَظالِمِ و الآثامِ، و تَسنِيَةً لِلإسلامِ». 📚 غرر الحكم: ح ٤٧٨٩ •❀• ذکر امروز : یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبت‌ امروز : ۷ تیر ، شهادت آیت الله دکتر بهشتی ، روز قوه قضاییه 🔸 @hadithnet
•┈┈•❀ | | 💢 عدالت، اولین زیور متقّین 🔅 : بار الها! بر محمّد و آل او درود فرست و مرا به زيورِ صالحان بياراى و زينتِ پرهيزگاران را بر من بپوشان ؛ در گستردنِ عدالت، 🔸 اللّهُمّ صَلِّ على‌ محمّدٍ و آلِهِ، و حَلِّني بحِلْيَةِ الصالِحينَ‌، و ألبِسْنِي زِينَةَ المُتّقينَ في بَسطِ العَدل؛ 📚 صحيفه سجّاديّه : دعاء ۲۰ ✍️ شرح حدیث: امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم الاخلاق به انواع زیور صالحان و متقین اشاره می‌فرماید و اولین آنها را «بَسطِ العَدل»، یعنی گستردنِ عدالت معرفی می‌نماید. ▫️«عدالت» اولین، بلکه مهم‌ترین زیور و پیرایه انسان‌های باتقوا است. شاید دلیل اینکه در میان همه ویژگی‌های انسان‌های باتقوا، ویژگی عدالت مقدم شده است، این باشد که اصلی‌ترین خصوصیت اهل تقوا، عدالت به معنای عام آن است و سایر ویژگی‌ها زیر مجموعه عدالت محسوب می‌شوند. 🔅 در روایتی وارد شده که از امیر المؤمنین (علیه السّلام) سؤال شد: عدل بهتر است یا جود؟ حضرت در پاسخ فرمود: عدالت ، كارها را در جايگاه خودشان مى‌نشاند [و در زندگی فردی و اجتماعی انسان هرچیز در جای خود تحقق می یابد] ؛ ولى بخشش، آنها را از همان راهى كه بايد، بيرون مى‌بَرَد. عدالت، تدبير كننده همگانى است؛ ولى جود، فرد خاصّى را بهره‌مند مى‌نمايد. بنا بر اين، عدالت، گرامى‌ترين و برترينِ آن دو است. نهج البلاغه، حكمت ۴۳۷. 🍀 اگر در جامعه‌ای عدالت محقق شود، دیگر نیازی به جود و بخشش نخواهد بود، زیرا حق به حق‌دار می‌رسد و اصلا نیازمندی باقی نمی‌ماند. ... ❀ عدالت به معنای عام، از قوانین کلی آفرینش است؛ از این رو، در روایتی از پیامبر گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چنین آمده است: آسمان‌ها و زمين، به عدالت برپايند. 🔅 نیز از امیر المؤمنین (علیه السّلام) روایت شده: عدالت، بنيادى است كه استوارىِ عالَم به آن است. 🔻 قوام و شیرازه هستی بر اساس عدل است و نظام هستی بر پایه عدالت استوار است، زیرا هر چیزی در جای خودش قرار دارد، هر کُره‌ای از کرات آسمان در مدار خودش حرکت می‌کند و هر ذرّه‌ای از موجودات در مدار خودش در حرکت است و اگر آنها کمی از مدار خود منحرف شوند، نظام هستی از هم فرومی‌پاشد و منفجر می‌شود. بنا بر اين، مى‌توان گفت: عدل، رعايت قانون نظام هستى، و ظلم، تخلّف از اين قانون است. 🎤 🔸 @hadithnet
. 🔰 حدیث نصب شده در حسینیه‌ی امام خمینی(ره) در دیدار با رئیس و مسئولان دستگاه قضایی : العَدلُ أساسٌ بِه قِوامُ العالَمِ . 🔅 عدالت، شالوده اى است كه جهان بر آن استوار است. Imam Ali (AS) said, ‘Justice is the base that supports the whole world. 📚 مطالب السؤول : ص ۶۱ 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ 🏷 آثار عدالت 🔅 : 🔸 «عدالت، بر پا دارنده مردم و زيور حكمرانان است.» . 🔹 «العَدلُ قِوامُ الرَّعِيَّةِ و جَمالُ الوُلاةِ». 📚 غرر الحكم: ح ١٩٥٤ •❀• ذکر امروز : یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
اصل عدالت اجتماعى در مديريت اسلامى.pdf
280.7K
. | 📄 بخوانید | 📋 اصل عدالت اجتماعى در مديريت اسلامى و شاخصه ‌هاى آن 📑 ماهنامه معرفت ، شماره ۱۷۱ / 1390 ✍🏻 نویسنده : رفیع الدین اسماعیلی 🔅 : «اما حقّ اداره‏كننده تو به حكومت (حق فرمانروا و پيشواى تو) اين است كه بدانى تو براى او وسيله آزمايش (او نزد خدا) شده‏اى و او به خاطر تسلّطى كه خداوند بر تو داده است، به وسيله تو آزمايش مى‏شود، و اينكه خيرخواه او باشى و با او نستيزى كه به راستى دستش بر تو گشوده است، و سبب نابودى خود و هلاك او نگردى ترجمه تحف‏العقول، ص 263 💢 در اين تحقيق با روش اسنادى تلاش شده است عدالت اجتماعى، كه از اهميتى فوق‏العاده‏اى در مديريت اسلامى برخوردار است، بررسى و ابعاد و شاخص‏هاى آن، با مراجعه به منابع دينى استخراج شود. ▫️ جايگاه و ضرورت عدالت اجتماعى ▫️ ابعاد و شاخصه‏هاى عدالت اجتماعى در مديريت اسلامى ▫️ آثار و نتايج عدالت 🔻 در اين پژوهش، با استفاده از متون اسلامى، ابعاد عدالت اجتماعى بدين‏سان بيان می شود: اعطاى حق، مساوات و عدم تبعيض، اعتدال، توازن،انصاف براى ابعاد اعطاى حق و عدم تبعيض نيز شاخص‏هايى بيان گرديد. اجراى عدالت اجتماعى در جامعه، موجب بازگشت سرمايه‏ها، گسترش رحمت الهى، عدالت و آبادانى شهرها، ايجاد دوستى ميان مردم، و بالا رفتن شأن مدير خواهد شد. 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ 🏷 حدود رفتار با دوست 🔅 : 🔸 «تمام دوستى ات را درباره دوستت نثار كن؛ امّا به وى اطمينان تمام منما . با او كمال همراهى را داشته باش ؛ امّا تمام رازها را به وى مگو ، تا آنكه [از يك سو ]حقّ خردمندى را به جا آورده باشى و [از دگر سو ]وظايف دوستى را» . 🔹 «ابذِل لِصَديقِكَ كُلَّ المَوَدَّةِ ، وَلا تَبذِل لَهُ كُلَّ الطُّمَأنينَةِ . وأعطِهِ كُلَّ المُواساةِ، وَلا تُفضِ إلَيه بِكُلِّ الأسرارِ؛ توفِ الحِكمَةَ حَقَّها ، وَالصَّديقَ واجِبَهُ». Imām Ali (a.s.): “Grant all your friendship to your friend, but do not fully put your trust in him. Help him by all means, but do not divulge all your secrets to him, so that you have used wisdom and observed bonds of friendship.” 📚 كنز الفوائد : ج١ ص ٩٣ •❀• ذکر امروز : یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ⁉️ 💠چگونه می توان دشمنى‌ها را ريشه كن کرد و جامعه را يك پارچه و متّحد نمود؟ ✍️ پاسخ : ابتدا بايد ديد ريشه دشمنى در چيست؟ ريشه همه دشمنى‌ها، بلكه همه فتنه‌ها و فسادها، خودخواهى است. جنگ‌ها، خونريزى‌ها، جنايت‌ها، زشتى‌ها، پليدى‌ها و همه رذايل اخلاقى و عملى، ريشه در خودخواهى دارند و اگر اين اصلِ اصولِ فتنه‌ها علاج شود، دشمنى، جاى خود را به محبّت مى‌دهد و جامعه انسانى، طعم شيرين محبّت و برادرى را خواهد چشيد. 🚩 براى علاج خودخواهى، راهى جز خداخواهى وجود ندارد. تا انسان، خداخواه نشود، از خود، تهى نمى‌گردد و تا از خود، تهى نگردد، نمى‌تواند حقيقتا ديگرى را دوست داشته باشد. از اين رو، در حديث قدسى آمده است: ❀• اى پسر آدم! هر كسى تو را به خاطر خودش مى‌خواهد و من، تو را به خاطر خودت مى‌خواهم . آرى! هر كس كه مى‌گويد: «تو را دوست دارم»، تو را براى تأمين نياز و منفعت خود مى‌خواهد. تنها خداوندِ بى نياز است كه انسان را براى خودِ انسان مى‌خواهد، نه براى خودش . ▫️ انسان نيز هر قدر به آن بى نيازِ مطلق نزديك شود، از نيازهايش كاسته مى‌شود و هر قدر انسان از خودمحورى، دورتر و به خدامحورى، نزديك تر شود، به همان ميزان، مى‌تواند حقيقتا ديگران را دوست داشته باشد. ✧ تنها كسانى مى‌توانند انسان‌ها را دوست داشته باشند و هوادار واقعى مردم باشند كه محبّت آنان، براى خدا باشد. ▫️ متون اسلامى‌تأكيد مى‌كنند كه تنها دوستى‌هايى كه بر پايه دين و براى خدا باشند، تداوم خواهند يافت و دوستى‌هايى كه بر پايه خودخواهى و منافع شخصى اند، دير يا زود، تبديل به دشمنى خواهند شد: ☀️ «الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ . برادران، در آن روز، بعضى شان دشمن بعضى ديگرند، مگر پرهيزگاران» . زخرف : آيه ۶۷ . 📚 دانشنامه قرآن و حديث ج ۲ ص ۵۹ 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
💐 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . 🔸 خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. 🏷 روز 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰ 🏷 بایدهای صنعتگران 🔅 : 🔸 «هر پيشه‌ورى بايد از سه ويژگى برخوردار باشد تا با آن بتواند كسب روزى نمايد: دانش آن كار را به كمال بداند؛ در آن پيشه امانتدارى پيش گيرد؛ و به زيردستانش محبت ورزد.» . 🔹 «كُلُّ ذِي صَناعَةٍ مُضْطَرٌ إلى ثَلاثِ خِلالٍ يَجتَلِبُ بِها الكَسبَ وهُوَ أن يَكونَ حاذِقا بِعِلمٍ، مُؤَدِّيا لِأَمانَةٍ فيهِ، مُستَميلاً لِمَنِ استَعمَلَهُ». 📚 بحار الأنوار ج ١٧ ص ١٨٢ •❀• ذکر امروز : لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبت‌ امروز :۱۰ تیر ، روز صنعت و معدن 🔸 @hadithnet