eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.7هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
231 ویدیو
253 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. 📗 📖 بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث •❀جمع بندی معارف قرآن و احادیث اسلامی درباره جایگاه ابدی نیکوکاران و سرنوشت حتمی تبهکاران، با نظمی نوین و تحلیل های مورد نیاز، در دو بخش با عنوان های «بهشت» و «دوزخ» در این کتاب ارائه شده است. 🔻 بخش‌های کتاب :️ • بخش نخست : معنای بهشت در قرآن، آفرینش، ویژگی ها و نام های بهشت، آنچه در بهشت نیست، عوامل بهشتی شدن، باغ های بهشت، هزینه ساخت بهشت، گنج ها و کلیدهای بهشت، ضمانت شدگان، موانع ورود، نظام و درجات بهشت و نوید داده شدگان به بهشت. • بخش دوم : نام های دوزخ، آفرینش آتش جهنم، هشدار درباره جهنم، تشویق به یاد کردن از جهنم و پناه بردن از آن به خدا، ویژگی های جهنم، دردهای روحی در آتش، ویژگی های اهل آتش، زندگی اهل آتش، احوال دوزخیان، آنچه به دخول دوزخ می انجامد، موانع رفتن به دوزخ، نظام دوزخ و گروهی از نوید دادگان به آتش. 📝 محمدی ری شهری، با همكاری سید رسول موسوی جروکانی، مترجم : حمیدرضا شیخی، قم، دارالحدیث، ۱۹۵۰ ص، وزیری 🛒 ▫️ خرید کتاب 🌐 مطالعه کتاب 🔸 @hadithnet
. | 📖 | 📗 بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث 💢 واژه «جنّت» و مشتقّات آن در قرآن، ۱۴۷ بار در چهار معنا به كار رفته است : ۱ . بهشت آدم ابو البشر ، يعنى جايگاهى كه وى و همسرش حوّا، قبل از منتقل شدن به دنيا در آن جا زندگى مى‌كردند و از آسايش كامل، برخوردار بودند. ۲ . بهشت دنيا ، يعنى باغ و بستان‌هايى كه در جهانِ پيش از مرگ وجود دارد . ۳ . بهشت برزخ ، يعنى جايگاه ارواح نيكوكاران در جهان پس از مرگ . ۴ . بهشت موعود در عالم آخرت . 🔸گفتنى است كه در قرآن كريم ، واژه «جنّت» در معناى نخست، شش بار، در معناى دوم، ۲۵ بار، در معناى سوم، يك بار و در معناى چهارم، ۱۱۷ بار به كار رفته است. ❀ البتّه در قرآن، از بهشت موعود در عالم آخرت، با نام‌هاى ديگرى نيز ياد شده است، مانند : «فردوس»، «دار السلام» و «دار المُقامه». در مجموع، در ۳۳۷ آيه قرآن، با الفاظ گوناگون، به جايگاه نيكوكاران در آخرت، اشاره شده است . در احاديث اسلامى، مفاهيم چهارگانه قرآنى «جنّت»، تفسير و تبيين گرديده است . 🌐 مطالعه کتاب 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰ 🏷 ارزش عدالت 🔅 : 🔸 «خداوند پاك، عدالت را بر پا دارنده مردمان، مايه دورى از حق كشيها و گناهان و وسيله آسانى و گشايش براى اسلام قرار داده است» . 🔹 «جَعَلَ اللّهُ سُبحانَهُ العَدلَ قِواما لِلأنامِ، و تَنزيها مِنَ المَظالِمِ و الآثامِ، و تَسنِيَةً لِلإسلامِ». 📚 غرر الحكم: ح ٤٧٨٩ •❀• ذکر امروز : یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبت‌ امروز : ۷ تیر ، شهادت آیت الله دکتر بهشتی ، روز قوه قضاییه 🔸 @hadithnet
•┈┈•❀ | | 💢 عدالت، اولین زیور متقّین 🔅 : بار الها! بر محمّد و آل او درود فرست و مرا به زيورِ صالحان بياراى و زينتِ پرهيزگاران را بر من بپوشان ؛ در گستردنِ عدالت، 🔸 اللّهُمّ صَلِّ على‌ محمّدٍ و آلِهِ، و حَلِّني بحِلْيَةِ الصالِحينَ‌، و ألبِسْنِي زِينَةَ المُتّقينَ في بَسطِ العَدل؛ 📚 صحيفه سجّاديّه : دعاء ۲۰ ✍️ شرح حدیث: امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم الاخلاق به انواع زیور صالحان و متقین اشاره می‌فرماید و اولین آنها را «بَسطِ العَدل»، یعنی گستردنِ عدالت معرفی می‌نماید. ▫️«عدالت» اولین، بلکه مهم‌ترین زیور و پیرایه انسان‌های باتقوا است. شاید دلیل اینکه در میان همه ویژگی‌های انسان‌های باتقوا، ویژگی عدالت مقدم شده است، این باشد که اصلی‌ترین خصوصیت اهل تقوا، عدالت به معنای عام آن است و سایر ویژگی‌ها زیر مجموعه عدالت محسوب می‌شوند. 🔅 در روایتی وارد شده که از امیر المؤمنین (علیه السّلام) سؤال شد: عدل بهتر است یا جود؟ حضرت در پاسخ فرمود: عدالت ، كارها را در جايگاه خودشان مى‌نشاند [و در زندگی فردی و اجتماعی انسان هرچیز در جای خود تحقق می یابد] ؛ ولى بخشش، آنها را از همان راهى كه بايد، بيرون مى‌بَرَد. عدالت، تدبير كننده همگانى است؛ ولى جود، فرد خاصّى را بهره‌مند مى‌نمايد. بنا بر اين، عدالت، گرامى‌ترين و برترينِ آن دو است. نهج البلاغه، حكمت ۴۳۷. 🍀 اگر در جامعه‌ای عدالت محقق شود، دیگر نیازی به جود و بخشش نخواهد بود، زیرا حق به حق‌دار می‌رسد و اصلا نیازمندی باقی نمی‌ماند. ... ❀ عدالت به معنای عام، از قوانین کلی آفرینش است؛ از این رو، در روایتی از پیامبر گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چنین آمده است: آسمان‌ها و زمين، به عدالت برپايند. 🔅 نیز از امیر المؤمنین (علیه السّلام) روایت شده: عدالت، بنيادى است كه استوارىِ عالَم به آن است. 🔻 قوام و شیرازه هستی بر اساس عدل است و نظام هستی بر پایه عدالت استوار است، زیرا هر چیزی در جای خودش قرار دارد، هر کُره‌ای از کرات آسمان در مدار خودش حرکت می‌کند و هر ذرّه‌ای از موجودات در مدار خودش در حرکت است و اگر آنها کمی از مدار خود منحرف شوند، نظام هستی از هم فرومی‌پاشد و منفجر می‌شود. بنا بر اين، مى‌توان گفت: عدل، رعايت قانون نظام هستى، و ظلم، تخلّف از اين قانون است. 🎤 🔸 @hadithnet
. 🔰 حدیث نصب شده در حسینیه‌ی امام خمینی(ره) در دیدار با رئیس و مسئولان دستگاه قضایی : العَدلُ أساسٌ بِه قِوامُ العالَمِ . 🔅 عدالت، شالوده اى است كه جهان بر آن استوار است. Imam Ali (AS) said, ‘Justice is the base that supports the whole world. 📚 مطالب السؤول : ص ۶۱ 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ 🏷 آثار عدالت 🔅 : 🔸 «عدالت، بر پا دارنده مردم و زيور حكمرانان است.» . 🔹 «العَدلُ قِوامُ الرَّعِيَّةِ و جَمالُ الوُلاةِ». 📚 غرر الحكم: ح ١٩٥٤ •❀• ذکر امروز : یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
اصل عدالت اجتماعى در مديريت اسلامى.pdf
280.7K
. | 📄 بخوانید | 📋 اصل عدالت اجتماعى در مديريت اسلامى و شاخصه ‌هاى آن 📑 ماهنامه معرفت ، شماره ۱۷۱ / 1390 ✍🏻 نویسنده : رفیع الدین اسماعیلی 🔅 : «اما حقّ اداره‏كننده تو به حكومت (حق فرمانروا و پيشواى تو) اين است كه بدانى تو براى او وسيله آزمايش (او نزد خدا) شده‏اى و او به خاطر تسلّطى كه خداوند بر تو داده است، به وسيله تو آزمايش مى‏شود، و اينكه خيرخواه او باشى و با او نستيزى كه به راستى دستش بر تو گشوده است، و سبب نابودى خود و هلاك او نگردى ترجمه تحف‏العقول، ص 263 💢 در اين تحقيق با روش اسنادى تلاش شده است عدالت اجتماعى، كه از اهميتى فوق‏العاده‏اى در مديريت اسلامى برخوردار است، بررسى و ابعاد و شاخص‏هاى آن، با مراجعه به منابع دينى استخراج شود. ▫️ جايگاه و ضرورت عدالت اجتماعى ▫️ ابعاد و شاخصه‏هاى عدالت اجتماعى در مديريت اسلامى ▫️ آثار و نتايج عدالت 🔻 در اين پژوهش، با استفاده از متون اسلامى، ابعاد عدالت اجتماعى بدين‏سان بيان می شود: اعطاى حق، مساوات و عدم تبعيض، اعتدال، توازن،انصاف براى ابعاد اعطاى حق و عدم تبعيض نيز شاخص‏هايى بيان گرديد. اجراى عدالت اجتماعى در جامعه، موجب بازگشت سرمايه‏ها، گسترش رحمت الهى، عدالت و آبادانى شهرها، ايجاد دوستى ميان مردم، و بالا رفتن شأن مدير خواهد شد. 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ 🏷 حدود رفتار با دوست 🔅 : 🔸 «تمام دوستى ات را درباره دوستت نثار كن؛ امّا به وى اطمينان تمام منما . با او كمال همراهى را داشته باش ؛ امّا تمام رازها را به وى مگو ، تا آنكه [از يك سو ]حقّ خردمندى را به جا آورده باشى و [از دگر سو ]وظايف دوستى را» . 🔹 «ابذِل لِصَديقِكَ كُلَّ المَوَدَّةِ ، وَلا تَبذِل لَهُ كُلَّ الطُّمَأنينَةِ . وأعطِهِ كُلَّ المُواساةِ، وَلا تُفضِ إلَيه بِكُلِّ الأسرارِ؛ توفِ الحِكمَةَ حَقَّها ، وَالصَّديقَ واجِبَهُ». Imām Ali (a.s.): “Grant all your friendship to your friend, but do not fully put your trust in him. Help him by all means, but do not divulge all your secrets to him, so that you have used wisdom and observed bonds of friendship.” 📚 كنز الفوائد : ج١ ص ٩٣ •❀• ذکر امروز : یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ⁉️ 💠چگونه می توان دشمنى‌ها را ريشه كن کرد و جامعه را يك پارچه و متّحد نمود؟ ✍️ پاسخ : ابتدا بايد ديد ريشه دشمنى در چيست؟ ريشه همه دشمنى‌ها، بلكه همه فتنه‌ها و فسادها، خودخواهى است. جنگ‌ها، خونريزى‌ها، جنايت‌ها، زشتى‌ها، پليدى‌ها و همه رذايل اخلاقى و عملى، ريشه در خودخواهى دارند و اگر اين اصلِ اصولِ فتنه‌ها علاج شود، دشمنى، جاى خود را به محبّت مى‌دهد و جامعه انسانى، طعم شيرين محبّت و برادرى را خواهد چشيد. 🚩 براى علاج خودخواهى، راهى جز خداخواهى وجود ندارد. تا انسان، خداخواه نشود، از خود، تهى نمى‌گردد و تا از خود، تهى نگردد، نمى‌تواند حقيقتا ديگرى را دوست داشته باشد. از اين رو، در حديث قدسى آمده است: ❀• اى پسر آدم! هر كسى تو را به خاطر خودش مى‌خواهد و من، تو را به خاطر خودت مى‌خواهم . آرى! هر كس كه مى‌گويد: «تو را دوست دارم»، تو را براى تأمين نياز و منفعت خود مى‌خواهد. تنها خداوندِ بى نياز است كه انسان را براى خودِ انسان مى‌خواهد، نه براى خودش . ▫️ انسان نيز هر قدر به آن بى نيازِ مطلق نزديك شود، از نيازهايش كاسته مى‌شود و هر قدر انسان از خودمحورى، دورتر و به خدامحورى، نزديك تر شود، به همان ميزان، مى‌تواند حقيقتا ديگران را دوست داشته باشد. ✧ تنها كسانى مى‌توانند انسان‌ها را دوست داشته باشند و هوادار واقعى مردم باشند كه محبّت آنان، براى خدا باشد. ▫️ متون اسلامى‌تأكيد مى‌كنند كه تنها دوستى‌هايى كه بر پايه دين و براى خدا باشند، تداوم خواهند يافت و دوستى‌هايى كه بر پايه خودخواهى و منافع شخصى اند، دير يا زود، تبديل به دشمنى خواهند شد: ☀️ «الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ . برادران، در آن روز، بعضى شان دشمن بعضى ديگرند، مگر پرهيزگاران» . زخرف : آيه ۶۷ . 📚 دانشنامه قرآن و حديث ج ۲ ص ۵۹ 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
💐 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . 🔸 خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. 🏷 روز 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰ 🏷 بایدهای صنعتگران 🔅 : 🔸 «هر پيشه‌ورى بايد از سه ويژگى برخوردار باشد تا با آن بتواند كسب روزى نمايد: دانش آن كار را به كمال بداند؛ در آن پيشه امانتدارى پيش گيرد؛ و به زيردستانش محبت ورزد.» . 🔹 «كُلُّ ذِي صَناعَةٍ مُضْطَرٌ إلى ثَلاثِ خِلالٍ يَجتَلِبُ بِها الكَسبَ وهُوَ أن يَكونَ حاذِقا بِعِلمٍ، مُؤَدِّيا لِأَمانَةٍ فيهِ، مُستَميلاً لِمَنِ استَعمَلَهُ». 📚 بحار الأنوار ج ١٧ ص ١٨٢ •❀• ذکر امروز : لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبت‌ امروز :۱۰ تیر ، روز صنعت و معدن 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 جمعه ١١ تیر ۱۴۰۰ 🔺 احیاگر زمين 🔅 : 🔸 «ـ درباره آيه «بدانيد كه خدا زمين را بعد از مردنش زنده مى كند» ـفرمود : خداوند عزّ و جلّ زمين را بعد از آن كه مُرد، به وسيله قائم عليه السلام زنده مى كند. مقصود از مرگِ زمين، كفر ساكنان آن است و كافر [در حقيقت ]مردار است». 🔹 «ـ في قولِهِ تعالى : «اِعلَموا أَنَّ اللّهَ يُحْيي الأَرضَ بَعدَ مَوتِها» ـ: يُحيِيها اللّهُ عَزَّ و جلَّ بِالقائمِ عليه السلام بَعدَ مَوتِها، (يَعني) بِمَوتِها كُفرَ أهلِها، و الكافِرُ مَيِّتٌ» . 📚 كمال الدين : ص ١٣ ح ٦٦٨ •❀• ذکر امروز : اللّهم صَلِّ علی محمدٍ و آلِ محمد و عَجِّل فَرَجَهُم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ 🏷 ازدواج را آشكار کنید! 🔅 (ص) : 🔸 «ازدواج را آشكارا و علنى برگزار كنيد» . 🔹 «أشيدوا بِالنِّكاحِ وأعلِنوهُ». 📚 امالی طوسی : ص ٥١٩ ح ١١٣٨ •❀• ذکر امروز : یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
🌺 🔰احادیث مربوط به در پایگاه حدیث نت - تشويق به ازدواج - ازدواج، سنّت است - ازدواج در جوانى - ازدواج، و حفظ نصف دين - نماز و خواب شخص متأهّل - زياد شدن روزى با ازدواج - برحذر داشتن از ترك ازدواج - نكوهش عزب ها - ثواب زن دادن برادران دينى - تشويق به زود شوهر دادن دختران - اهمّيت دادن به ديانت زن در ازدواج - اهمّيت دادن به تديّن مرد در ازدواج - حكمت مهريه - نكوهش سنگينى مهريه - اهمّيت دادن به انتخاب زن - براى نطفه هاى خود [دامن هاى شايسته ]گزينش كنيد - زنِ مؤمن، همتاى مرد مؤمن است - به چه مردانى نبايد زن داد - با چه زنانى نبايد ازدواج كرد - اقسام زنان - حقوق شوهر - حقوق زن - خدمت به شوهر - خدمت به زن - آزردنِ شوهر - آزردنِ زن - شكيبايى بر كج خلقى زن - شكيبايى بر بداخلاقى مرد - همسر شايسته - زن ناشايست - اطاعت از زن در معصيت خدا - تأمين هزينه خانواده - چند همسرى - آداب پذيرفتن دعوت عروسى - تشويق به اعلان ازدواج 🌐 در پایگاه حدیث نت بخوانید 🔸 @hadithnet
. | | ☆ آشکارسازی ازدواج 🔸 الأمالی، طوسی، به نقل از محمّد بن علی بن هبّار، از پدرش : (ص) از کنار خانه علی بن هبّار گذشت و صدای دف شنید. فرمود: «چه خبر است؟». گفتند: علی بن هبّار، عروس به خانه آورده است. ▫️ پیامبر(ص) فرمود: «بسیار خوب! این، ازدواج است، نه زنا». سپس فرمود: 🔅 «ازدواج را آشکارا و علنی بین خودتان برگزار نمایید و برای آن، دف بزنید». از آن پس، این کار، در ازدواج، مرسوم شد. 📚 دانشنامه قرآن و حدیث ج ۳ ص ۳۵۶. 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰ 🏷 زیارت از راه دور 🔅 : 🔸 «هنگامى كه هر يك از شما، دور مى افتد و خانه اش [ تا مرقد ما ] فاصله بسيار دارد، به بالاى خانه اش برود و دو ركعت نماز بگزارد و با اشاره به قبرهايمان، سلام بدهد كه آن، به ما مى رسد» . 🔹 «إذا بَعُدَت بِأَحَدِكُمُ الشُّقَّةُ ونَأَت بِهِ الدّارُ ، فَليَعلُ أعلى مَنزِلِهِ وَليُصَلِّ رَكعَتَينِ وَليُؤمِ بِالسَّلامِ إلى قُبورِنا ؛ فَإِنَّ ذلِكَ يَصِلُ إلَينا». 📚 الكافي : ج ٤ ص ٥٨٧ ح ١ •❀• ذکر امروز : یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. 🌺 ۲۳،ذیقعده روز زيارتي ✍️ در بعضی نسخه های کتاب اقبال الاعمال تألیف سید بن طاووس (م 664 ق) آمده است: در بعضی کتابهای شیعیان عجم دیده ام که زیارت امام رضا(ع) در روز 23 ذی قعده ـ از دور و نزدیک ـ مستحب است. (اقبال الاعمال، ج 2، ص 23، پاورقی) مرحوم حاج شیخ عباس قمی در کتاب های مفاتیح الجنان در قسمت اعمال ماه ذی قعده و الانوار البهیه، صفحه 244 سخن سید بن طاووس را نقل کرده است. همچنین بنا به روایتی، شهادت در این روز اتفاق افتاده است هرچند بنابر مشهور روز آخر ماه صفر 203 این اتفاق رخ داده است. 23 ذی قعده به عنوان روز زیارتی امام رضا(ع) شهرت یافته است. 🔅(ص): سَتُدفَنُ بَضعَةٌ مِنّي بأرضِ خُراسانَ، لا يَزُورُها مُؤمِنٌ إلّا أوجَبَ اللّهُ عزّ و جلّ لَهُ الجَنَّةَ و حَرَّمَ جَسَدَهُ على النّارِ. زود باشد كه پارهاى از تن من در خاك خراسان دفن شود. هيچ مؤمنى آن را زيارت نكند مگر آن كه خداوند عزّ و جلّ بهشت را بر او واجب و بدنش را بر آتش دوزخ حرام گرداند. ▫️بحار الأنوار: ج ۱۰۲ ص۳۱ 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
. 📀 نرم افزار مجموعه آثار موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث تولید و عرضه شد 🔸با همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، نرم‌افزار مجموعه آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث و مرکز همایش‌های علمی و پژوهش‌های آزاد، در قالب جدید کتابخانه استاندارد نور تولید و عرضه شد. ▫️ متن ۲۸۵ عنوان کتاب در ۵۴۶ جلد از آثار فارسی و عربی منتشرشده. 🔻تفسیر و قرآن، احادیث، عقاید، اخلاق، سیره و تاریخ، امامت، معارف اسلامی، سیاسی و اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، جوانان و روان‌شناسی از جمله موضوعات این نرم‌افزار است. 🔰 برخی از کتاب‌های ارائه شده در این مجموعه : دانشنامه قرآن و حدیث (۱۸ج) دانشنامه امیرالمؤمنین(ع) (۱۴ج) دانشنامه امام حسین(ع) (۱۴ج) دانشنامه امام مهدی(عج) (۱۰ج) دانشنامه عقاید اسلامی (۱۰ج) حکمت‌نامه پیامبر اعظم(ص)(۱۴ج) میزان الحکمه (۱۴ج)، تفسیر روان (۸ ج)، فهرستگان نسخه‌های خطی حدیث (۱۲ج) و ... ⏬ امکانات و قابلیت ها : - دسته‌بندی کتب بر اساس: موضوع، نویسنده و زبان - ایجاد میز پژوهشی - تنظیمات نمایش، رنگ زمینه، قلم متن و ... - جست‌وجو در متن کتاب جاری - اطلاعات کتاب‌شناسی - قابلیت تمام‌صفحه و نشانه‌گذاری - محدود کردن دامنه جست‌وجو - تغییر نمایش نتایج جست‌وجو - متن کامل قرآن کریم با ترجمه - متن کامل چند دوره لغت‌نامه - ارتباط واژگان متون با لغت‌نامه‌های برنامه - انتقال متن به محیط word - دسترسی به ابزار پژوه‌نگار و ... خرید نرم‌افزار 🛒 🔸 @hadithnet
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 📹 صلوات خاصه 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . 🔸 خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. 🏷 روز زیارتی 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ 🏷 آداب قلم 🔅 : 🔸 «ـ در نامه ايشان به كارگزارانش ـ : قلم‌هاى خويش را تيز كنيد و ميان سطرهاتان، كم فاصله نهيد و سخن‌هاى زياده برايم ننويسيد و آنچه را مقصود است بياوريد و از زياده نويسى بپرهيزيد؛ زيرا دارايى مسلمانان، تحمّل ضرر رسانى را ندارد» . 🔹 «ـ في كِتابِهِ إلى عُمّالِهِ ـ: أدِقّوا أقلامَكُم، وقارِبوا بَينَ سُطورِكُم، وَاحذِفوا عَنّي فُضولَكُم، وَاقصِدوا قَصدَ المَعاني، وإيّاكُم وَالإِكثارَ! فَإِنَّ أموالَ المُسلِمينَ لا تَحتَمِلُ الإِضرارَ». 📚 الخصال : ص ٣١٠ ح ٨٥ •❀• ذکر امروز : یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبت‌ امروز : ۱۴ تیر، روز قلم 🔸 @hadithnet
. 🗓 : ۱۴ تير روز قلم 🔸 به پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز چهاردهم تیرماه، به عنوان «روز قلم» در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است. ☆ هیچ مكتبى مانند اسلام براى علم و معرفت و آگاهى ارزش قایل نیست و هیچ دینى مانند اسلام مردم را از خطر جهل تحذیر نكرده است. ... مبدأ علوم رسمى، حسّ وعقل و راه تحصیل آن تعلیم وتعلم است ولی مبدأ نور علم، قلب است. اما این علم آموختنى نیست و راه تحصیل آن در گام نخست زایل كردن موانع و در گام دوم فراهم ساختن زمینه هاى پیدایش آن است. ┈• 🔅(ص) : علم را، با نوشتن در بند كشید. قَیدُوا العِلمَ بالكِتابِ. ▫️ كنز العمّال: ح ۲۹۳۳۲ ┈• 🔅 (ص) : هر گاه مؤمن بمیرد و یك برگه كه روى آن علمى نوشته شده باشد از خود بر جاى گذارد، روز قیامت آن برگه پرده میان او و آتش مى شود و خداوند تبارك و تعالى به ازاى هر حرفى كه روى آن نوشته شده، شهرى هفت برابر پهناورتر از دنیا به او مى دهد. المؤمنُ إذا ماتَ و تَرَكَ وَرَقةً واحِدَةً علَیها عِلمٌ تَكونُ تِلكَ الوَرَقةُ یومَ القِیامَةِ سِترا فیما بَینَهُ و بَینَ النّارِ، و أعطاهُ اللّهُ تباركَ و تعالى بكُلِّ حَرفٍ مَكتوبٍ علَیها مَدینَةً أوسَعَ مِن الدُّنیا سَبعَ مَرّاتٍ. ▫️ الأمالی للصدوق: ص۹۱ح ۶۴ ┈• 🔅(ص) : هر كس دانشى یا حدیثى از من بنویسد تا آن دانش و حدیث باقى است، برایش اجر نوشته شود. مَن كَتَبَ عَنِّی عِلما أو حَدیثا لم یزَلْ یكتَبْ لَهُ الأجرُ ما بَقِی ذلكَ العِلمُ والحدیث. ▫️ كنز العمّال: ح ۲۸۹۵۱ ┈• 🔅 : بنویسید؛ زیرا جز با نوشتن، حفظ نمى كنید. اكتُبُوا؛ فإنَّكُم لا تَحفَظُونَ إلّا بالكِتابِ. ▫️ بحار الأنوار: ج۲ص ۱۵۳ح ۴۶. ┈• 🔅 : دل، به نوشتن آرام مى گیرد. القَلبُ یتَّكِلُ علَى الكِتابَةِ. ▫️ الكافی: ج۱ص ۵۲ح ۸ 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ 🏷 روز گسترش رحمت خدا 🔅 : 🔸 «- به نقل از محمّد بن عبد اللَّه صيقل - : ... امام رضا عليه السلام در روز بيست و پنجم ذى‌‏قعده به ميان ما آمد و فرمود : «[امروز را ]روزه بگيريد. من هم روزه هستم» . گفتيم : قربانت شويم! امروز چه روزى است؟ فرمود : «روزى است كه در آن، رحمت منتشر شد و زمين، گسترش يافت (دحو الأرض)، و كعبه برپا شد، و آدم عليه السلام [به زمين‏] هبوط كرد» . 🔹 «خَرَجَ عَلَينا أبو الحَسَنِ - يعني الرِّضا عليه السلام - في يومِ خَمسَةٍ وَعِشرينَ مِن ذي القَعدَةِ فَقالَ: صوموا؛ فإِنّي أصبَحتُ صائِماً. قُلنا: جُعِلنا فِداكَ، أيُّ يومٍ هُوَ؟ فقالَ: يومٌ نُشِرَت فيهِ الرَّحمَةُ ودُحيَت فيهِ الأَرضُ ونُصِبَت فيهِ الكَعبَةُ وَهَبَطَ فيهِ آدَمُ عليه السلام». 📚 الكافي : ج ٤ ص ١٤٩ ح ٤ •❀• ذکر امروز : یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبت‌ امروز : ۲۵ ذيقعده، روز دحو الارض 🔸 @hadithnet
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 📹 | روز 🔅: 🔸علّت قرار گرفتن كعبه در وسط زمين ، آن است كه دحو الأرض (گسترش خشكى) از آن جا شروع شد ، ... و آن نقطه ، نخستين قطعه‌اى از خشكى است كه در زمين نهاده شد ؛ زيرا آن جا وسط [كره زمين ]است تا فاصله مردم شرق و غرب با آن ، يكسان باشد . 📗 حکمت نامه رضوی، ج ۴ ص ۱۳۳ 🔸 @hadithnet
. 🗓 💠 ۲۵ ذیقعده، روز 🔹روزى است كه رحمت خدا در زمین منتشر گردیده است. دحو الارض، روزی است که خداوند با نظر به کره زمین، به جهان خاکی حیات بخشید. از این روز، بخش هایی از کره زمین ـ که سراسر از آب بود ـ شروع به خشک شدن نمود تا کم کم به شکل امروزین درآید. 🕋 مطابق روایات، اولین نقطه ای که از زیر آب سر برآورد مکان کعبه شریف و بیت الله الحرام بود. به نظر برخی از مفسران، آیه ۳۰ سوره نازعات ⚜️(وَالاَرضَ بعدَ ذلکَ دَحاها) ⚜️به همین واقعه اشاره دارد. شب بيست وپنجم ماه ذی القعده در بیان روایات و احادیث معصومان علیهم السلام، جزء شبهاى بسيار شريفی است كه رحمت خدا در آن نازل مىشود. ▫️▫️▫️ 🔅: علّت قرار گرفتن كعبه در وسط زمين ، آن است كه دحو الأرض (گسترش خشكى) از آن جا شروع شد ، ... و آن نقطه ، نخستين قطعه‌اى از خشكى است كه در زمين نهاده شد ؛ زيرا آن جا وسط [كره زمين ]است تا فاصله مردم شرق و غرب با آن ، يكسان باشد . ▫️ حکمت نامه رضوی، ج ۴ ص ۱۳۳ ▫️▫️▫️ 🔅 : محمّد بن عبد اللَّه صيقل : امام رضا عليه السلام ، در روز بيست و پنجم ذىقعده به ميان ما آمد و فرمود : «[امروز را ] روزه بگيريد . من هم روزه هستم» . گفتيم : قربانت شويم! امروز ، چه روزى است؟ فرمود : «روزى است كه در آن ، رحمت منتشر شد و زمين ، گسترش يافت (دحو الأرض) ، و كعبه برپا شد ، و آدم عليه السلام [به زمين] هبوط كرد» . ▫️حکمت نامه رضوی، ج ۳ ص ۱۶۳ ▫️▫️▫️ 🔅 (ص): يا مَن سَدَّ السَّماءَ بِالهَواءِ، ودَحَا الأَرضَ عَلَى الماءِ. اى كسى كه در آسمان [- زمينيان]، سدّى از هوا قرار داد، و زمين را بر روى آب گسترانيد! ▫️جمال الاسبوع: ص ۸۵ 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ 🏷 نماز، همراه فرشتگان! 🔅 : 🔸 «هر كس با اذان و اقامه نماز بخواند، دو صف از فرشتگان، پشت سر او نماز مى خوانند و هر كس با اقامه و بدون گفتن اذان نماز بگزارد، پشت سر او تنها يك صف به نماز مى ايستند» . 🔹 «مَن صَلّى بِأَذانٍ وإقامَةٍ صَلّى خَلفَهُ صَفّانِ مِنَ المَلائِكَةِ ، ومَن صَلّى بِإِقامَةٍ بِغَيرِ أذانٍ صَلّى خَلفَهُ صَفٌّ واحِدٌ». 📚 ثواب الأعمال: ص ٥٤ ح ٢ •❀• ذکر امروز : یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet