eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
254 ویدیو
256 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ∷ || ∷ ⁖ چشم‌داشت همراه با تلاش! ◈ انتظار، حالتى است كه شخص، چشم به راه چيزى يا روى دادن اتّفاقى است و به انجام گرفتن كارى، اميد دارد. انتظار فَرَج در معناى عامّ خود، اميد به آينده بهتر و گشايش و رهايى از سختى است. نارضايتى از وضع موجود و اميد به آينده روشن‌‏تر، درون‏مايه اصلى «انتظارِ فَرَج» است و پايدارى شخص منتظِر در وضعيت موجود و شكيبايى در سختى‌‏ها نيز لازمه اميد به فردايى بهتر است. گاه از حالت انتظار فَرَج، با عنوان «توقّع فَرَج» ياد شده كه همان درون‏مايه و لوازم انتظار را در خود دارد. ◅ انتظار از باب «افتعال» است و يكى از كاربردهاى اين باب، «تلاش براى تحصيل شى‏ء» است. مثلاً اكتساب، مترادف كسب نيست؛ بلكه كسبى است كه با كوشش و زحمت حاصل گردد. از اين نظر، انتظار نيز در معناى لغوى، «چشم‌داشت همراه با تلاش» است نه صرفا چشم‌داشت بدون مسئوليت و تلاش. توقّع نيز از باب «تفعّل» است و از معانى اين باب، «تلاش براى تحصيل شى‏ء» است و توقّع فَرَج نيز به معناى تلاش براى تحقّق گشايش است. با اين توضيح، حديث «لِيُعِدَّنَّ أحَدُكُم لِخُروجِ القائِمِ وَ لَو سَهما» نيز به انتظار مسئولانه اشاره دارد. ا - - - - - : ✓ «هر يك از شما بايد خود را براى خروج قائم، آماده كند، هر چند با فراهم آوردن تيرى؛ چرا كه خداوند متعال اگر اين نيّت او را بداند، اميد مى‌‏برم كه عمر او را طول دهد تا قائم را درك كند و از ياوران و ياران ايشان شود». ◊ الغيبة نعمانى ص۳۲۰ ح۱۰ 🌐 بیشتر بخوانید علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ 🏷 شگفتا از رها کننده! 🔅 : ✓ «شگفتا و شگفتا از كسى كه براى سراى نيستى كار مى‌كند و سراى ماندگارى را رها مى‌نمايد!». ⁙ «العَجَبُ كُلُّ العَجَبِ لِمَن عَمِلَ لِدارِ الفَناءِ ، وتَرَكَ دارَ البَقاءِ». 📚 امالی طوسی : ص ٦٦٤ ح ١٣٨٧ @hadithnet | معارف حدیث
• ◈ زيور عبادت كنندگان ▪️ : ▫️روز قيامت منادی ندا می‏دهد: "زيور عبادت كنندگان كجاست؟" گويا علی بن‏حسين‏عليه السلام را می‏بينم كه ميان صف‏ها با ابّهت گام بر می‌دارد. 📚ميزان الحكمه، ح ۱۱۳۱ . 🔘 سالروز شهادت سید الساجدین، حضرت امام زین العابدین علیه السلام را به پیشگاه با عظمت حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه و عموم محبان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام تسلیت عرض می‌نماییم. 🌐 ویژه نامه امام سجاد علیه السلام علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. | | 💢 تاثیر همنشین در انسان 🔅 : ✓ مُجالِسةُ الصّالِحینَ داعِیةٌ إلَی الصَّلاحِ؛ ⁙ همنشینی با صالحان، به صلاح و رستگاری می کشاند. 📚 کافی، ج۱، ص۲۰ ✍️ شعر زیبای سعدی را درباره ی تأثیر همنشینی حتماً به یاد دارید: گِلی خوشبوی در حمام، روزی رسید از دست محبوبی به دستم بدو گفتم که مشکی یا عبیری؟ که از بوی دلاویز تو مستم بگفتا من گِلی ناچیز بودم ولیکن مدّتی با گُل نشستم کمال همنشین در من اثر کرد وگرنه من همان خاکم که هستم و این همان تمثیلی است که در روایات آمده است. حدیث است: وقتی باد و نسیم، از لجنزار و مزبله می گذرد، با خودش بوی تعفن و بد به مشامها می رساند. ولی وقتی از گلستان می گذرد، عطر گلها را با خود می آورد. (غررالحکم، حدیث ۵۸۳۹.) همنشینی با دیگران چنین است. هم خوبان بر ما تأثیر می گذارند، هم بدان. همنشینی با نیکان، انسان را به نیکی و صلاح می کشاند. همنشینی با بدان، اخلاق و افکار و شخصیت انسان را تباه می کند. تو اول بگو با کیان زیستی پس آن گه بگویم که تو کیستی ◴ توصیه ی همه ی بزرگان اخلاق آن است که انسان در انتخاب دوستان و همنشینان خود بسیار دقت کند و در حلقه ی دوستان شایسته، با ایمان و اخلاق قرار گیرد تا فضای سالم و معنوی آن گونه دوستان، او را هم به وادی صلاح و خیر و نیکی بکشاند. چه بسیارند گمراهان و فاسدانی که به سبب معاشرت با دوستان ناباب، به فساد کشیده شده اند. و... چه بسیارند نیکانی که خوبی خود را مدیون انسانهای با ایمان و صالح هستند. 📚حکمت های سجادی، علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ 🏷 نه شتاب و نه درنگ! 🔅 : ✓ «از ابلهى است : شتاب كردنِ پيش از توان يافتن، و درنگ كردنِ پس از فرصت». ⁙ «مِنَ الخُرقِ المُعاجَلَةُ قَبلَ الإِمكانِ ، وَالأَناةُ بَعدَ الفُرصَةِ». 📚 نهج البلاغه : حكمت ٣٦٣ @hadithnet | معارف حدیث
. ▩ درنگِ ممدوح و مذموم! «درنگ ورزيدن»، از سپاهيان عقل، و نقطه مقابل آن، «شتاب كردن»، از سپاهيان جهل شمرده شده است و اين بدان معناست كه انسان براى تأمين منافع مادّى و معنوى خود، به اين خصلت نيازمند است، و به همين دليل، خداوند متعال دوست دارد كه انسان در گفتار و كردار خودش، درنگ كند تا از منافع و بركات آن برخوردار گردد. ◎ بى ترديد، اصلى ترين بركت درنگ، مصونيت از لغزش هاست. انسان مى تواند با تمرين «درنگ كردن» و بهره گيرى از تأمّل و تفكّر، ازلغزش هاى فكرى و عملى خود بكاهد و از اين راه، آسايش و آرامش زندگى مادّى و معنوى خود را تأمين نمايد. ⊟ درنگِ نكوهيده حكمتِ درنگ ورزيدن در كارها، تأخير در انجام دادن آنها به منظور تشخيص نيك و بد آنها، و انجام دادن صحيح كارهاى نيك در فرصت مناسب است. بنا بر اين، در صورتى كه نيكو بودن كارى مشخّص و فرصت براى انجام دادن آن، مناسب باشد، درنگ كردن، نه تنها نيكو نيست، بلكه نكوهيده است، چنان كه از روايت شده : ✓ مِنَ الخُرقِ المُعاجَلَةُ قَبلَ الإِمكانِ وَ الأَناةُ بَعدَ الفُرصَةِ.. ⁙ شتاب كردن در كارى پيش از توانايى بر انجام دادن آن، و درنگ نمودن پس از فرصت پيدا كردن، نشانه نادانى است. از اين رو، در احاديث اهل بيت عليهم السلام، درنگ نكردن در انجام دادن كارهاى نيك، بويژه حضور در جبهه و جهاد و نماز جماعت و دفن اموات، توصيه شده است. ◃نهج البلاغه : حكمت ٣٦٣ ◫ عجله مذموم در جايى است كه انسان بدون فراهم شدن مقدمات و امكانات شتاب كند و نيروى خود را به هدر دهد و عجله ممدوح آن است كه هرگاه تمام مقدمات و امكانات فراهم شد به تأخير نيندازد زيرا شياطين انس و جن ممكن است در آن موانعى ايجاد كنند. 🌐 دانشنامه قرآن و حديث ج۱۱ ص۱۲۶ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ 🏷 بصیرت، پس از توبه! 🔅 : ✓ «مؤمن، همواره در كار مبارزه با نفْس خويش است تا بر هَوَس آن، چيره آيد. ... گاه نفْسش او را بر زمين مى‌افكنَد و در نتيجه، پيرو هوس آن مى‌گردد؛ امّا خداوند، دستش را مى‌گيرد و بر مى‌خيزد، و خدا، لغزش او را مى‌بخشد و مؤمن، به خود مى‌آيد و به توبه و ترس از خدا، پناه مى‌بَرد و بر اثر افزايش ترسش [از خدا]، بر بصيرت و معرفت او افزوده مى‌گردد. ...». ⁙ «إنَّ المُؤمِنَ مَعنِيٌّ بِمُجاهَدَةِ نَفسِهِ لِيَغلِبَها عَلى هَواها، ...، ومَرَّةً تَصرَعُهُ نَفسُهُ فَيَتَّبِعُ هَواها فَيَنعَشُهُ اللّهُ فَيَنتَعِشُ، ويُقيلُ اللّهُ عَثرَتَهُ فَيَتَذَكَّرُ ويَفزَعُ إلَى التَّوبَةِ وَالمَخافَةِ، فَيَزدادُ بَصيرَةً ومَعرِفَةً لِما زيدَ فيهِ مِن الخَوفِ...». 📚 تحف العقول : ص ٢٨٤ @hadithnet | معارف حدیث
. | | ☆ توبه ی مداوم! ◫ ارشاد القلوب: ⁙ مردی (خدمت (ﷺ) رسید و به ایشان ) گفت: ∹ ای پیامبر خدا! من مرتکب گناه شده ام. ✓ فرمود: «از خدا آمرزش بخواه». ∹ گفت: توبه می کنم، ولی دوباره گناه می کنم. ✓ فرمود: «هر بار که گناه کردی، از خدا آمرزش بخواه». ∹ گفت: در این صورت، گناهانم بسیار می شود! ✓ فرمود: «بخشش خدا، بیشتر است. پیوسته توبه می کنی تا این که [سرانجام] شیطان، شکست بخورَد». 📗ارشاد القلوب: ص ۴۶ ◫ دانشنامه قرآن و حدیث ج۱۷ ص۵۳۶ @hadithnet | معارف حدیث
. | 📖 | 📗 فرهنگ نامه توبه 🔸برجسته ترين ره نمودهاى قرآن و احاديث اسلامى در باره «توبه» ▤ فصل‌های کتاب: ◈ فصل اوّل، معانى متعدّد توبه : پافشارى نكردن بر انجام و پشيمانى از گناه، اعتراف به گناه، تصميم جدّى براى تكرار نكردن گناه، معناى «توبه نصوح». ◈ فصل دوم، تبيين وجوب توبه و فضيلت آن، خرسندى خداوند سبحان از توبه بندگان، ارزش توبه كنندگان، ضرورت شتاب در توبه و توبه دوباره، هشدار در باره امروز و فردا كردن، و بر حذر داشتن از توبه دروغين. ◈ فصل سوم، پذيرفته شدن توبه: صفتِ «توبه پذيرى» خداى سبحان، پذيرش توبه حقيقى تا واپسين لحظات زندگى، عوامل پذيرفته شدن توبه و موانع آن، و هشدارى در باره اين كه «فلانى را خدا نمى آمرزد!». ◈ فصل چهارم، نمونه‌های توبه‌هاى پذيرفته شده: توبه قوم يونس(ع) و توبه شمارى از گنهكاران در عصر پيامبر (ص). ◈ فصل پنجم، آثار و بركات توبه: آمرزش گناهان، پاكيزگى و سلامت دل، محبوبيت نزد خداوند متعال، پوشش گناهان و زشتى ها، تبديل سيئات به حسنات و تبيين آن، ورود به بهشت و داشتنِ خير دنيا و آخرت. ◈ فصل ششم، گونه‌هاى توبه : توبه عام، توبه خاص، توبه نهان، توبه آشكار، توبه رباخوار، توبه كسى كه مالش با حرام در آميخته، توبه غيبت كننده، توبه كسى كه حقّ الناس به گردن دارد. تحليلى در باره توبه انبيا و اوصيا و ... ◈ فصل هفتم: نمونه‏‌هايى از دعاهاى معصومان عليهم‌‏السلام 📝نویسنده : ، همكار : رسول افقی، قم، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۹۵ش، ۲۳۹ صفحه،‌ رقعی 🛒 خرید کتاب @shop_darolhadith_ir @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ 🏷 از خواسته‌اش دورتر مى‌شود! 🔅 : ✓ «آن كه براى انجام يافتن خواسته خود از دشمن خويش، كمك خواهد، از آن دورتر مى‌شود». ⁙ «مَنِ استَعانَ بِعَدُوِّهِ عَلى حاجَتِهِ ازدادَ بُعداً مِنها». 📚 غرر الحكم :ح ٨٩٨٤ @hadithnet | معارف حدیث
. ◎ خیرخواهى از سوى دشمن، محال است! ▣ هیچ‌گاه نباید به دشمن و خیرخواهی‌اش خوش‌بین بود. اعتماد به دشمن، اوّلین قدم لغزش‌آلود در کنار پرتگاهی بزرگ است و دیگر، قدم دومی در کار نیست. دشمن پیوسته به دنبال ضرر‌زدن است. ...دشمن، خیرخواه ما نیست و نباید از مکر او غافل بود. می‌فرمایند: ✓ مَنِ استَعانَ بِعَدُوِّهِ عَلى حاجَتِهِ إِزدادَ بُعداً مِنها. ⁙ آن‌ کس که براى انجام یافتن خواستۀ خود از دشمن خویش کمک بخواهد، از آن دورتر مى‌شود. . غرر الحکم: ح ۸۹۸۴. ⫺ در یک رویارویی دو طرفه، هر‌کس به دنبال منافع خویش است. همان‌گونه که از دشمن نباید انتظار خیرخواهی داشت، همچنین نباید توقّع یاری و کمک از او داشت. روشن است که هرچه دشمن از نیاز و ضعف ما آگاه‌تر شود، صدمه‌زدن برایش راحت‌تر خواهد شد! در مقابله با دشمن نیز نباید از هم‌پیمانان دشمن کمک خواست که این به نوعی دور شدن از خواسته‌هاست. ▦ خبیب _ یکی از یاران پیامبر صلی الله علیه و اله خاطره‌ای از زمان کافر بودنش دارد. او می‌گوید: پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله به یکى از جنگ‌هایش مى‌رفت که من و مرد دیگرى که هنوز مسلمان نشده بودیم، به حضورش رسیدیم و گفتیم: ما حیا مى‌کنیم که قوممان به سوى جنگى برود و ما حضور نیابیم. بدین‌سان آمادگی همراهی خودمان را با پیامبر صلی الله علیه و اله اعلام کردیم. پیامبر صلی الله علیه و اله فرمود: «آیا اسلام آورده‌اید؟». گفتیم: «نه». فرمود: 🔅 «ما براى پیکار با مشرکان، از مشرکان کمک نمى‌گیریم». . السنن الکبرى: ج ۹ ص ۶۴ ح ۱۷۸۷۹ ، آبشار معرفت، ص۱۳۵ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ 🏷 خوش دارم در خانه باشد! 🔅 : ✓ «من خوش دارم كه در خانه، مُصحَفى باشد، [چون‏] خداوند عزّ وجلّ به سبب آن، شياطين را [از آن خانه‏] مى‌‏راند». ⁙ «إنَّهُ لَيُعجِبُني أن يَكونَ فِي البَيتِ مُصحَفٌ، يَطرُدُ اللَّهُ عزّوجلّ بِهِ الشَّياطينَ». 📚 الكافي : ج٢ ص٦١٣ ح٢ @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🏷 روز زیارتی 💐 ای که عطابخش همه عالمی / جمله حاجات مرا هم بده 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . 🔸 خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. @hadithnet | معارف حدیث
. ⁙ بخشی از دعای ۴۲ ▧ فهم شگفتی‌هایش را، به دل‌های ما برسان! ▿خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و را برای ما زمینۀ این منافع قرار ده؛ ◌ در تاریکی‌های شب‌ها، مونس؛ ◌ و از تحریکات شیطان برای ارتکاب گناه و خطراتِ وسوسه‌ها، نگهبان؛ و برای گام‌های ما از حرکت به سوی گناهان، بازدارنده؛ ◌ و برای زبان‌هایمان از فرو رفتن در گفتار باطل - نه به خاطر بیماری - لال کننده؛ ◌ و برای انداممان از ارتکاب گناه، مانع شونده؛ ◌ و برای طومار و اوراق عبرت که دست غفلت آن را در هم پیچیده، گستراننده؛ ↲ تا فهم شگفتی‌هایش و پندهای باز دارنده‌اش را که کوه‌های استوار، با وجود استحکامشان از تحمل آن ناتوان‌اند، به دل‌های ما برسانی. 🔅اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، ▵وَ اجْعَلِ الْقُرْآنَ لَنَا فِي ظُلَمِ اللَّيَالِي مُونِساً، ▵وَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ وَ خَطَرَاتِ الْوَسَاوِسِ حَارِساً، ▵وَ لِأَقْدَامِنَا عَنْ نَقْلِهَا إِلَى الْمَعَاصِي حَابِساً، ▵وَ لِأَلْسِنَتِنَا عَنِ الْخَوْضِ فِي الْبَاطِلِ مِنْ غَيْرِ مَا آفَةٍ مُخْرِساً، ▵وَ لِجَوَارِحِنَا عَنِ اقْتِرَافِ الآْثَامِ زَاجِراً، ▵وَ لِمَا طَوَتِ الْغَفْلَةُ عَنَّا مِنْ تَصَفُّحِ الِاعْتِبَارِ نَاشِراً، ▵حَتَّى تُوصِلَ إِلَى قُلُوبِنَا فَهْمَ عَجَائِبِهِ، ▵وَ زَوَاجِرَ أَمْثَالِهِ الَّتِي ضَعُفَتِ الْجِبَالُ الرَّوَاسِي عَلَى صَلَابَتِهَا عَنِ احْتِمالِهِ. ... @hadithnet | معارف حدیث
دعای ۴۲ صحیفه سجادیه.pdf
210.1K
. | کنید : | ▤ دعای ۴۲ وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ عِنْدَ خَتْمِ الْقُرْآنِ 🔅دعاى آن حضرت به وقت ختم قرآن (۱) اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَعَنْتَنِي عَلَى خَتْمِ كِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَهُ نُوراً، وَ جَعَلْتَهُ مُهَيْمِناً عَلَى كُلِّ كِتَابٍ أَنْزَلْتَهُ، وَ فَضَّلْتَهُ عَلَى كُلِّ حَدِيثٍ قَصَصْتَهُ. خدایا! تو مرا به پایان رساندن قرائت قرآنت یاری دادی؛ قرآنی که آن را به صورت نور فرستادی، و بر هر کتابی که نازل کردی، شاهد و نگهبان قرار دادی، و بر هر سخن و کلامی که بر خوانده‌ای برتری دادی. (۲) وَ فُرْقَاناً فَرَقْتَ بِهِ بَيْنَ حَلَالِكَ وَ حَرَامِكَ، وَ قُرْآناً أَعْرَبْتَ بِهِ عَنْ شَرَائِعِ أَحْكَامِكَ وَ كِتَاباً فَصَّلْتَهُ لِعِبَادِكَ تَفْصِيلًا، وَ وَحْياً أَنْزَلْتَهُ عَلَى نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ- صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ- تَنْزِيلًا. و جدا کننده‌اش ساختی، که به وسیلۀ آن بین حلال و حرامت جدایی انداختی، و آیات به هم پیوسته‌ای است، که از برکت آن، راه‌های احکامت را آشکار کرده‌ای، و کتابی است که هر چیزی را برای بندگانت در آن بیان کرده‌ای؛ بیانی جامع و رسا، و وحی است که بر پیامبرت محمد صلی الله علیه و آله فرود آوردی؛ فرود آوردنی به حق. ... ↲ ادامه در فایل pdf @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ 🏷 زیادترش با ارزش‌تر است! 🔅 : ✓ «هر چيزى كمياب شود ارزش پيدا مى‌كند، مگر دانش كه چون زياد گردد ارزشمند مى‌شود». ⁙ «كُلُّ شَيءٍ يَعِزُّ حينَ يَنزُرُ إلاّ العِلمَ ، فإنَّهُ يعِزّ حينَ يَغزُرُ ». 📚 غرر الحكم : ح٦٩١٣ @hadithnet | معارف حدیث
. 🔰 شاید برایتان مفید باشد! 🚩 و رویدادهای معارفی هفته 🌐 دوازه سال کار زبده‌‌ترین محققان دارالحدیث بر روی یک کتاب ↲ کتاب «مقتل پیوسته»، نقد و بررسی شد ┄═✧═┄ 🌐 مدرسه تابستانه «همبستگی قرآن و حدیث»،‌ برگزار می‌شود ┄═✧═┄ 🌐 فصلنامه علمی پژوهشی علوم حدیث شماره ۱۰۷، منتشر شد ┄═✧═┄ 🌐۴ فرهنگ‌نامه جدید از مدخل‌های دانش‌نامه قرآن و حدیث منتشر شد ↲ فرهنگ‌نامه‌های: تقوا، خوف و رجا، سخن و سکوت،‌ و یتیم نوازی ┄═✧═┄ 🌐 کتاب "شناخت نامه شیطان" منتشر شد ↲ تألیف آیت الله ری شهری و مرتضی خوش نصیب از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث ┄═✧═┄ 🌐 آمرزش گناهان آینده در اثر زیارت امام حسین(ع) به چه معنا است؟ ↲ نشست علمی «واکاوی معنای آمرزش گناهان متأخر در روایات زیارت امام حسین(ع)» ┄═✧═┄ 🌐 ۲ مقتل معتبر مؤسسه دارالحدیث از نظر آیت الله یوسفی غروی ↲ نشست «سیر اعتبارشناسی مقاتل از ابتدا تاکنون» @hadithnet | معارف حدیث
. ❔كدام يك را بيشتر دوست دارى؟ ⁘ تهذيب الأحكام ـ به نقل از على بن مَعمَر، از يكى از راويان شيعه ـ : به گفتم : فلانى به من خبر داد كه به شما گفته كه من، نوزده حج و نوزده عمره گزارده‌ام، و شما به او فرموده‌اى: «يك حج و يك عمره ديگر بگزار، تا ثواب زيارت قبر حسين عليه السلام برايت نوشته شود». 🔅 امام عليه السلام فرمود : «كدام يك را بيشتر دوست مى‌دارى؟ اين كه بيست حج و بيست عمره بگزارى يا با حسين عليه السلام محشور شوى؟». گفتم : نه؛ با حسين عليه السلام محشور شوم. ◃فرمود : «پس ابا عبد اللّه الحسين عليه السلام را زيارت كن». ⁘ قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام : إنَّ فُلانا أخبَرَني أنَّهُ قالَ لَكَ : إنّي حَجَجتُ تِسعَ عَشرَةَ حَجَّةً وتِسعَ عَشرَةَ عُمرَةً، فَقُلتَ لَهُ: حُجَّ حَجَّةً اُخرى وَاعتَمِر عُمرَةً اُخرى يُكتَب لَكَ زِيارَةُ قَبرِ الحُسَينِ عليه السلام. فَقالَ : أيُّما أحَبُّ إلَيكَ أن تَحُجَّ عِشرينَ حَجَّةً وتَعتَمِرَ عِشرينَ عُمرَةً أو تُحشَرَ مَعَ الحُسَينِ عليه السلام؟ فَقُلتُ : لا، بَل اُحشَرُ مَعَ الحُسَينِ عليه السلام قالَ : فَزُر أبا عَبدِ اللّهِ عليه السلام . ◊ تهذيب الأحكام : ج۶ ص۴۸ ح۱۰۵ علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ 🏷 مژده که حق به اهلش باز مى‌‏گردد! 🔅 : ✓ ...«به خدا سوگند، روزها و شب‏ها سپرى نمى‌‏شوند تا اين كه خداوند، مردگان را زنده مى‌‏كند و زندگان را مى‌‏ميراند و خداوند، حق را به اهلش باز مى‌‏گرداند و دينى را كه براى خود و پيامبرش پسنديده است، برپا مى‌‏كند. پس مژده ‏دهيد، مژده دهيد و باز مژده دهيد كه به خدا سوگند، حق جز در دستان شما نيست». ⁙ ...أما وَاللَّهِ، لا تَذهَبُ الأَيّامُ وَاللَّيالي حَتّى‏ يُحيِيَ اللَّهُ المَوتى‏ ويُميتَ الأَحياءَ، ويَرُدَّ اللَّهُ الحَقَّ إلى‏ أهلِهِ، ويُقيمَ دينَهُ الَّذِي ارتَضاهُ لِنَفسِهِ ونَبِيِّهِ، فَأَبشِروا ثُمَّ أبشِروا ثُمَّ أبشِروا، فَوَاللَّهِ، مَا الحَقُّ إلّا في أيديكُم. 📚 الكافى : ج۳ ص۵۳۶ ح۱ @hadithnet | معارف حدیث
. ∷ || ⁖ ايمانش، سودى نمى‌بخشد! ◈ اميد به آينده‌ بهتر، از آموزه‌هاى اصيل قرآن و حديث است. آيه‌ «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا» به اين معنا اشاره دارد و شكيبايى و پايدارى را براى رسيدن به آينده‌اى بهتر، توصيه مى‌كند. ◅ اميد به گشايش فردى و عمومى با ظهور ولىّ عصر(ع)، والاترين حالت انتظار و مصداق تامّ احاديثِ انتظار است. ◈ فضيلت منتظران در احاديث: ◌ شخص منتظر از «اولياء اللّه‌» شمرده شده ◌ برترين مردمان هر روزگار كه مخلص حقيقى است ◌ همانند كسى كه همراه پيامبر(ص) نبرد كرده ◌ در جنگ بدر، همراه ايشان بوده است، ◌ همچون كسى كه در خيمه قائم(ع) حضور و همراه ايشان نبرد مى‌كند ◌ همانند كسى كه در ركاب پيامبر(ص) به شهادت رسيده است. ◅ روشن است كه اين ويژگى‌ها، شايسته انسان‌هاى خاصّى است كه از مراحل معمولى مردمان، عبور كرده‌ و در افقى متعالى، سِير مى‌كنند... به آينده‌اى بهتر در سايه حكومت امام مهدى(ع)اميد، و در مسير رسيدن به آن مدينه فاضله تلاش می‌کنند. ا - - - - - : ✓ «مقصود از ﴿آن روز كه برخى نشانه‌هاى خدايت در مى‌رسند، ايمان كسى كه پيش‌تر ايمان نياورده و يا در حال ايمانش كار نيكى نكرده است، سودى نمى‌بخشد﴾، خروج قائم ماست كه انتظارش را مى‌كشند». سپس فرمود: «خوشا به حال پيروان قائمِ ما كه در روزگار غيبتش، انتظارش را مى‌كشند و در روزگار ظهورش فرمانش را مى‌برند. آنان، اولياى خدايند كه نه بيمى بر آنهاست و نه اندوهگين مى‌شوند». ◊ كمال الدين ص۳۵۷ ح۵۴ 🌐 بیشتر بخوانید علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ 🏷 حذر از دشمن آشكار! 🔅 : ✓ ...«از دشمن پنهانكار، بيشتر از دشمن آشكار ، برحذر باش». ⁙ «كُن لِلعَدُوِّ المُكاتِمِ أشَدَّ حَذَراً مِنكَ لِلعَدُوِّ المُبارِزِ». ▹ Imām Ali (a.s.) – from an aphorism attributed to him: “Be more wary of a secretive enemy than the enemy who openly fights against you.” 📚 شرح نهج البلاغه: ج۲۰ ص۳۱۱ ح۵۷۵ @hadithnet | معارف حدیث
. ⁉️ آیا ماه صفر، نحْس است؟ 🚩 باز نشر به مناسبت حلول ماه صفر ⭕️ نحوست ماه صفر با استناد به یک حدیث !! (ص) : 🔅هر کس مرا به خروج [ماه] آذار بشارت دهد‍‍، به بهشت می رود. مَنْ بَشَّرَنی بِخُرُوجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّه؛ 💢 آنچه در روایت آمده خروج ماه آذار ـ از ماه های رومی ـ است. ✍🏻 ملاحظه ی سبب صدور حدیث، نشان می دهد که حضرت با این جمله می خواسته ابوذر را به عنوان فردی بهشتی به مردم معرفی کند؛ زیرا پس از این جمله، ابوذر بود که این خبر را به حضرت داد. 🔻 شیخ صدوق سبب صدور حدیث را از ابن عباس نقل کرده است: ▫️ روزی پیامبر در مسجد قبا با اصحاب خود نشسته بود. به آنان فرمود: نخستین فردی که اکنون بر شما وارد می شود، از بهشتیان است. برخی افراد چون این سخن را شنیدند، بیرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب این خبر، از بهشتیان شوند. پیامبر این را فهمید و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما در می آیند که هر یک از دیگری سبقت می جوید. از میان آنان، هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام می شود، اهل بهشت است. آن گروه بازگشته وارد شدند. ابوذر نیز با آنان بود. پیامبر به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومی هستیم؟ ابوذر گفت: ای پیامبر خدا، آذار تمام شد. پیامبر فرمود: ای ابوذر، این را می دانستم، اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی هستی، و چسان بهشتی نباشی، در حالی که تو را پس از من، از حرمم (مدینه) می رانند، چون به اهل بیت من محبت داری. پس تنها زندگی می کنی و تنها می میری و گروهی سعادت تجهیز و کفن و دفن تو را می یابند. آنان همراهان من در بهشت جاودان اند؛ بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده است. ✧ معانی الأخبار، ص ۲۰۴، ح ۱ 📚 درسنامه فهم حدیث، ص ۱۱۶. 🌐 بیشتر بخوانید @hadithnet | معارف حدیث
. 🕌‍ اعمال قبل از زیارت ◬ اذن گرفتن از علیه السلام ▽ در چند روایت آمده که اصحاب اهل‌بیت(ع) برای سفر کربلا از امام زمانشان اجازه می‌‌گرفتند. ◱ صفوان بن مهران ـ: از امام صادق(ع)، اجازه زيارت مولايمان حسين(ع) را گرفتم و از او خواستم تا كارهايى را كه بايد بكنم، به من بشناسانَد. امام عليه السلام فرمود : 🔅«اى صفوان! سه روز پيش از بيرون رفتنت، روزه بگير و روز سوم، غسل كن و آن گاه، خانواده ات را گِرد هم بياور. سپس بگو : ◌ خدايا ! من امروز، جان و خانواده و دارايى و فرزندانم را به تو مى‌سپارم، و نيز حاضر و غايب و هر كس را كه چشم به راه من است. ◌ خدايا ! بر محمّد و آلش، درود فرست و ما را به حفظ ايمان، حفظ كن و (آنچه را پشتِ سر گذاشته ايم) برايمان حفظ كن. ◌ خدايا ! ما را در پناه و دژ خودت قرار ده و نعمت‌هايت را از ما مگير و آنچه را از عافيتت كه به ما بخشيدى، دگرگون مكن و بر فضلت به ما بيفزاى كه ما به تو رغبت داريم. ◌ خدايا ! من از سختى سفر و ناراحتى در بازگشت و بدى ديدن خودم و خانواده و دارايى و فرزندم، به تو پناه مى برم. ◌ خدايا ! شيرينى ايمان، خُنَكاى آمرزش و امان از عذابت را روزىِ ما كن كه مشتاق تو هستيم، و رحمتى از نزد خودت به ما عطا كن،كه همانا تو بر هر كارى، توانايى. 📚 مصباح المتهجد، ص۷۱۷. ۝ شایسته است زائران قبل از حرکت، در مسجد سهله، توقفی داشته باشند، و با زیارت آل یس و سایر ادعیه به حضرت مهدی(عج) متوسل شده و از ایشان، اذن حرکت به سمت کربلا را بخواهند. عليه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ 🏷 در دست بندگان خوب خدا! 🔅 : ✓ ...«ـ وقتى ابو عبيده به ايشان عرض كرد: دعا كن كه خداوند روزى مرا در دست بندگانش قرار ندهد ـ فرمود : خداوند چنين كارى نمى‌كند. او روزى بندگان را در دست يكديگر قرار داده است؛ اما از خدا بخواه كه روزى‌ات را در دست بندگان خوبش قرار دهد، كه اين از خوشبختى است». ⁙ «ـ لَمّا قالَ لَهُ أبو عُبَيدةَ: اُدعُ اللّهَ لِي أن لا يَجعَلَ رِزقي على أيدِي العِبادِ ـ: أبَى اللّهُ علَيكَ ذلكَ إلاّ أن يَجعَلَ أرزاقَ العِبادِ بعضِهم مِن بعضٍ و لكنِ ادْعُ اللّهَ أن يَجعَلَ رِزقَكَ على أيدِي خِيارِ خَلقِهِ، فإنّهُ مِنَ السَّعادَةِ ». 📚 تحف العقول : ص٣٦١ @hadithnet | معارف حدیث
. 📣 ثبت نام کارشناسی بدون کنکور دانشگاه قرآن و حدیث ▤ حضوری تهران (خواهران): ◌ روان‌شناسی ۱۲۴۲۷ ◌ علوم قرآن و حدیث ۱۲۴۲۸ ◌ فقه و حقوق ۱۲۴۲۹ ▤ مجازی (خواهران و برادران): ◌ روان‌شناسی ۱۵۸۸۸ ◌ علوم قرآن و حدیث ۱۵۸۹۰ ◌ فقه و حقوق ۱۵۸۹۱ ◌ علوم حدیث ۱۵۸۹۹ ▤ حضوری قم (خواهران): ◌ روان‌شناسی ۱۵۸۹۲ ◁ بازه ثبت نام : ۳۱ مردادماه لغایت ۴ شهریورماه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور 📞 تلفن راهنمای ثبت نام: 09352951290 09002151290 @hadithnet | معارف حدیث