eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.6هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
228 ویدیو
253 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ﷽؛ 💠 شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ 🏷 از دعایش بترسيد! 🔅 (ﷺ) : ✓ «از دعاى ستمديده بترسيد؛ زيرا كه او از خداوند عزّ و جلّ حقّ خود را مى‌طلبد و خداوند هيچ حق‌دارى را از حقّش محروم نمى‌كند». ⁙ «اِتَّقُوا دَعوَةَ المَظلومِ؛ فإنّما يَسألُ اللّهُ تعالى حَقَّهُ، و إنَّ اللّهَ تعالى لَم يَمنَعْ ذا حَقٍّ حَقَّهُ». ≡ The Prophet (SAWA) said, ‘Be on your guard against the plea [to Allah] of one who has been wronged, for verily he asks Allah his right, and verily Allah never denies a right to one whom it is due.” 📚 كنز العمّال : ح٧٥٩٧ @hadithnet | معارف حدیث
. 🪶 پیشگویى‌هاى قرآن درباره بنی‌اسراییل در آیات سوره اسراء به سه عملکرد بنی‌اسراییل صراحتا اشاره شده : ✧ ۱- فساد: به استناد ﴿لَتُفْسِدُنَّ فِی اْلأَرْضِ مَرَّتَینِ﴾ (اسراء،۴)؛ ما در تورات به بنی‌اسرائیل خبر دادیم که قطعاً دو بار در زمین فساد می‌کنید. خداوند به دو فساد بنی‌اسراییل اشاره کرده که شامل انواع فسادهاى جانى، فرهنگى، اقتصادى، نظامى و سیاسى است. ✧ ۲ـ سرکشی بزرگ و برتری‌جویی: به استناد ﴿وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًا کَبیرًا﴾ (اسراء،۴)؛ و در برابر طاعت خداوند، به سرکشی و طغیان بسیار بزرگ و نسبت به مردم به برتری‌جویی و ستمی بزرگ دچار می‌شوید. بنی‌اسراییل خود را قوم برتر می‌داند و به دنبال تسلط بر تمام دنیا هستند و برای رسیدن به این هدف، ظلم و ستم بسیار دارند. ✧ ۳ـ اشغال بیت‌المقدس و پیرامون آن: بنی‌اسرائیل‌به بیت‌المقدس و پیرامون آن وارد شده ﴿وَلِیدْخُلُوا الْمَسْجِدَ کَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّهٍ﴾ (اسراء،۷) و بندگان نیرومند خود را می‌فرستیم که بنی‌اسرائیل را خانه به خانه تعقیب ‌‌کنند. ﴿... بَعَثۡنَا عَلَيۡكُمۡ عِبَادا لَّنَآ أُوْلِي بَأۡسٖ شَدِيدٖ فَجَاسُواْ خِلَٰلَ ٱلدِّيَارِۚ و...﴾(اسراء،۵ ) ◙ نابودی مستکبران سرکش، سنت‌ قطعی خداوند است. بعد از وقوع فساد اول بنی‌اسراییل، خدا هم کسانی برتر از آنان را بر آنها مسلط می‌کند‌. خداوند مجوز قدرتمند شدن برای سرکوبی فتنه و ظالمان و سلب امنیت آنها، حتی از راه گشت خانه‌به‌خانه را داده، که خوارشان کرده تا آنكه غرور و‌ طغیانشان فروكش نماید. ⩸ برگرفته‌ از ‌تفسیر نور @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ 🏷 گنج بهشتی! 🔅 : ✓ «از گنج‌هاى بهشت است: نيكى كردن، پوشيده داشتن عمل، شكيبايى در برابر گرفتاری‌ها و كتمان مصيبت‌ها». ⁙ «مِن كُنوزِ الجَنَّةِ : البِرُّ و إخفاءُ العَمَلِ، و الصَّبرُ على الرَّزايا، و كِتمانُ المَصائبِ». 📚 التمحيص : ص۶۶ ح۱۵۳ @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ∷ دنیـا شـده نـامرد، ای مـرد بیـا بـرگـرد! ∷ أينَ المُعَدُّ لِقَطعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ؟ ◌ كجاست آن مهيّاگشته براى ريشه‌كن كردن ستمگران؟ أينَ المُنتَظَرُ لِإِقامَةِ الأَمتِ‌ وَالعِوَجِ؟ ◌ كجاست آن كه انتظار مى‌رود اختلاف‌ها و كجى‌ها را اصلاح كند؟ أينَ المُرتجى‌ لِإِزالَةِ الجَورِ وَالعُدوانِ؟ ◌ كجاست آن كه اميد است ستم و تجاوز را از بين ببرد؟ ...أينَ المُتَخَيَّرُ لِإِعادَةِ المِلَّةِ وَالشَّريعَةِ؟ ◌ كجاست آن برگزيده براى باز گرداندن آيين و احكام خدا؟ ...أينَ قاصِمُ شَوكَةِ المُعتَدينَ؟ ◌ كجاست در هم كوبنده شوكت تجاوزكاران؟ أينَ هادِمُ أبنِيَةِ الشِّركِ وَالنِّفاقِ؟ ◌ كجاست ويران‌كننده بنيان‌هاى شرك و نفاق؟ أينَ مُبيدُ أهلِ الفُسوقِ وَالعِصيانِ وَالطُّغيانِ؟ ◌ كجاست ريشه‌كن‌كننده فاسقان و گنهكاران و طغيانگران؟ أينَ حاصِدُ فُروعِ الغَيِّ وَالشِّقاقِ؟ ◌ كجاست دروكننده شاخ و برگ گم‌راهى و تفرقه؟ أينَ طامِسُ آثارِ الزَّيغِ وَالأَهواءِ؟ ◌ كجاست نابودكننده نشانه‌هاى كژروى و هواپرستى؟ أينَ قاطِعُ حَبائِلِ الكِذبِ وَالاِفتِراءِ؟ ◌ كجاست قطع‌كننده رشته‌هاى دروغ و افترا؟ أينَ مُبيدُ العُتاةِ وَالمَرَدَةِ؟ ◌ كجاست از بين برنده عاصيان و سركشان؟ أينَ مُستَأصِلُ أهلِ العِنادِ وَالتَّضليلِ وَالإِلحادِ؟ ◌ كجاست ريشه‌كن‌كننده عنادگران ، گم‌راه‌كنندگان و ملحدان؟ أينَ مُعِزُّ الأَولِياءِ ومُذِلُّ الأَعداءِ؟ ◌ كجاست عزّت‌بخشِ دوستان و خواركننده دشمنان؟ عیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ 🏷 تأديبش مى‌كنم! 🔅 : ✓ «اگر جوان شيعه‌اى را نزد من بياورند كه علم[دين] نمى‌آموزد، او را تأديب مى‌كنم». ⁙ «لَو اُتِيتُ بِشابٍّ مِن شَبابِ الشِّيعَةِ لا يَتَفَقَّهُ[فِي الدِّينِ] لأَدَّبتُهُ». ≡ Imam al-Baqir (AS) said, 'If I was brought a young Shia man undevoted to learning [religious matters], I would discipline him.' 📅 مناسبت‌ امروز : روز نوجوان 📚 المحاسن، ج۱ ص۳۵۷ @hadithnet | معارف حدیث
. | 📖 | 📗 مهارت‌های زندگیدنـیایـی بـا ابـعـاد نـاشنـاخـتـه! 🪶 مهارت بهره‌مندی از جوانی ₪ در یک بیان غیر تقویمی و به عنوان یک معیار روان‌شناختی، دورۀ جوانی را باید دوره‌ای از زندگی دانست که میانِ نوجوانی و میان‌سالی قرار می‌گیرد. سن افراد اطلاعاتی دربارۀ تحول شخصیت آنها به ما نشان نمی‌دهد. بیشتر افراد با ضرب‌آهنگ خاصّی زندگی را به پیش می‌برند. در برخی آموزه‌های روایی، هجده سالگی آغاز جوانی دانسته شده است. ⪨ در روایتی دیگر هجده سالگی سنی برای پایان نبردهای میانِ خرد و نادانی دانسته شده است که در این کشاکش هریک بر دیگری غلبه یابد، ماندگار خواهد شد. ⁜ با همۀ این اوصاف، جوانی دنیایی است که ابعاد آن ناشناخته باقی مانده است و به طور معمول انسان‌ها چنان که باید، از آن بهره نمی‌گیرند. ... جوان اگر می‌دانست چه گوهری را در اختیار دارد، بیشترین بهره را از دورۀ جوانی می‌برد و پیر اگر می‌توانست، هیچ‌گاه افسوس فرصت از دست رفتۀ جوانی را نمی‌خورد. اما دریغ آنکه این نکته بیشتر در حد آرزویی حکیمانه که «ای کاش جوان می‌دانست و پیر می‌توانست» باقی مانده است. ... دانش‌‌پژوهی و دانش‌‌افزایی مسئولیتی است که بر عهدۀ جوان نهاده شده است: : 🔅 لو اُتیتُ بِشابٍّ مِن شَبابِ الشّیعَةِ لایتَفَقَّهُ فِی الدّینِ لَأَدَّبتُهُ ⁘ اگر جوانى از جوانان شیعه را بیابم که در پىِ کسب آگاهى دینى نباشد، او را ادب می‌کنم. ◌ المحاسن، ج۱، ص۳۵۷، ح۷۶۰ ⩴ دیگران نیز برای سوق دادن جوان به تفکری انتقادی مسئولیت دارند؛ تفکر انتقادیِ برخوردار از فرایندهای ذهنی تشخیص، تحلیل و ارزیابی اطلاعات برای رسیدن به اندیشه‌ای روشن‌تر، دقیق‌تر و استوارتر است. می‌فرماید: 🔅جوانان را به مباحثه و جدال [علمى] و میان‌سالان را به اندیشیدن و پیران را به سکوت، فرمان دهید. ◌ شرح نهج البلاغة، ج۲۰، ص۲۸۵، ح۲۶۰. ⪼ ثمرۀ کسب دانش در این وهله از زندگی، پایداری و دوام آن است... 📗 سید مهدی خطیب،‌ مهارت‌های زندگی، از ص۷۹و۹۱ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ 🏷 آويزه گوش خود مى‌كند! 🔅 : ✓ «انسان سعادتمند، اندرزِ به تقوا را آويزه گوش خود مى‌كند، هرچند مخاطب آن اندرز كسى ديگر باشد». ⁙ «السَّعيدُ يَتَّعِظُ بمَوعِظَةِ التَّقوى و إن كانَ يُرادُ بِالمَوعِظَةِ غَيرُهُ ». ≡ Imam Ja‘far al-Ṣadiq (as):The prosperous person [al-Sa'eed] accepts exhortation of piety even though someone else is meant by it. 📚 الكافي : ج۸ ص۱۵۱ ح۱۳۲ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ 🏷 به تمام آن دست مى‌‏يابد! 🔅 : ✓ «آدمى با نيّت نيكو و اخلاق خوش به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنيّت محيط و فراخى روزى، دست مى‌‏يابد.». ⁙ «وُصولُ المَرءِ إلى‏ كُلِّ ما يَبتَغيهِ - مِن طِيبِ عَيشِهِ ، وأمنِ سِربِهِ ، وسَعَةِ رِزقِهِ - بِحُسنِ نِيَّتِهِ وَسَعَةِ خُلقِهِ». 📚 غرر الحكم ح ١٠١٤١ @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ⨳ روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . ⁘ خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ═❖═ روزی خور دربار تو هستیم رضا جان تا حشر ،‌همه یار تو هستیم رضا جان ▾امام رضا علیه السلام: ◇ «خوشا به حال كسى كه دلش به شكر نعمت، مشغول است». ▫️ العدد القويّة : ص۲۹۷ ح۲۶ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ 🏷 عمل زیاد و اندك! 🔅 : ✓ «كردار اندك از عالِم، چند برابر [محسوب و ]پذيرفته شود و كردار زياد از هواپرستان و نادانان پذيرفته نگردد». ⁙ «قَليلُ العَمَلِ مِن العالِمِ مَقبولٌ مُضاعَفٌ، و كَثيرُ العَمَلِ مِن أهلِ الهَوى و الجَهلِ مَردودٌ». 📚 الكافي : ج۱ ص۱۷ ح۱۲ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ 🏷 مانند شهید! 🔅 : ✓ «آن كه به ما ايمان آورَد و سخن ما را تصديق كند و منتظر امر [فرج] ما باشد، همچون كسى است كه زير پرچم قائم به شهادت برسد». ⁙ «مَن آمَنَ بِنا و صَدَّقَ حَدِيثَنا وَانتَظَرَ أمرَنا كانَ كَمَن قُتِلَ تَحتَ رايَةِ القائِمِ». 📚 بحار الأنوار، ج٩٨ ، ص١٥٩ عیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ∷ || ⁖ سود و آبادانى! ◈ سياست هاى اقتصادى در حکومت امام مهدی(عج)(۴) ◮ بخش اول بخش دوم بخش سوم ◅ ۱ - ۲ - ۶ . تحريم سود گرفتن مؤمن از مؤمن ابو حمزه بطائنى مى‌گويد: از پرسيدم: نقل شده كه «سود گرفتن مؤمن، از مؤمن رِباست» . آيا اين حديث، صحيح است؟ امام عليه السلام فرمود: 🔅 آن نيز براى هنگامى است كه حق ، ظهور كند و قائم ما اهل بيت قيام كند ؛ امّا امروز، مشكلى نيست كه مؤمن به مؤمن چيزى بفروشد و از او سود بگيرد . ⩸ بر پايه مفاد اين حديث، يكى از سياست هاى اقتصادى دولت مهدوى، تحريم سود گرفتن مؤمن از مؤمن در معاملات است. ... پيشرفت هاى اقتصادى در دولت امام مهدى عليه السلام به تدريج به گونه اى خواهد بود كه مردم، نيازى به سود گرفتن در معاملات ندارند. در اين شرايط اقتصادى ، معاملات، صرفاً براى خدمت به يكديگر صورت مى گيرد، و سود گرفتن مؤمن از مؤمن ، ممنوع مى گردد. ◅ ۱ - ۲ - ۷ . عمران و آبادانىِ زمين ⩸ يكى از درخواست هاى منتظران ظهور امام مهدى عليه السلام از خداوند سبحان، در عصر غيبت، عمران و آبادانى شهرهاست. در «دعاى عهد» مى‌خوانيم : 🔅 وَ اعمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ ، وَ أَحيِ بِهِ عِبادَكَ ، فَإِنَّكَ قُلتَ وَ قَولُكَ الحَقُّ : « ظَهَرَ الفَسادُ في البَرِّ وَ البَحرِ بِما كَسَبَت أيدِي النَّاسِ » بار خدايا ! سرزمين هايت را به دست او (امام مهدى عليه السلام ) آباد و بندگانت را زنده كن كه تو به راستى گفته اى: «تباهى در خشكى و دريا به دليل دستاوردهاى [گناهان ]مردم ، پديدار شده است» . اين دعا، از دعاهايى است كه قطعاً مستجاب مى‌گردد. سياست ها و برنامه هاى اقتصادى و عمرانى دولت مهدوى، در كنار امدادهاى ويژه الهى، سبب مى شود كه هيچ نقطه اى در زمين، ويران نمانَد. در توصيف ويژگى هاى دوران حكومت مهدى عليه السلام مى‌فرمايد: 🔅فَلا يَبقى فِي الأَرضِ خَرابٌ إلّا قَد عُمِرَ . ويرانى در زمين نمى مانَد ، جز آن كه آباد مى شود . 📖 دانشنامه امام مهدی(ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ ج۹ ص۴۵۷ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ 🏷 عبرت برای گردن‌کشان! 🔅 : ✓ «از عذاب خدا و سختگيرى‌هاى او و خوارى و كيفرهاى او كه بر سر امّت‌هاى گردن كشِ پيش از شما آمده است عبرت گيريد و از جاى فرودِ گونه‌هايشان و از قرارگاه پهلوهايشان(قبر و لحد) پند آموزيد». ⁙ «فاعتَبِروا بما أصابَ الاُمَمَ المُستَكبِرينَ مِن قَبلِكُم مِن بَأسِ اللّهِ و صَولاتِهِ، و وَقائعهِ و مَثُلاتِهِ، و اتَّعِظوا بِمَثاوِي خُدودِهِم و مَصارِعِ جُنوبِهِم». ≡ Imam Ali (AS) said, ‘So take lesson from Allah’s intense force, His attacks, His blows and His exemplary punishmentsisH that befell the arrogant nations before you, Take admonition from the resting places of their cheeks and their bodies. 📚 نهج البلاغه: خطبه ١٩٢ 📅 مناسبت‌ امروز : روز دانش آموز، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی @hadithnet | معارف حدیث
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
•┈┈• 💠 | | صوتی 🎧 ☆ روش استضعاف فرهنگی، شيوه ای برای مستكبران : 🔅 هان، بترسيد! بترسيد از پيروى مهتران و بزرگانتان كه به گوهر خود نازيدند و نژادِ خويش، برتر ديدند. پس آنان، پايه‌هاى عصبيت اند و ستون‌هاى فتنه... آنان، پايه‌هاى فسق اند و ملازم بريدن از پدر و مادر؛ و شيطان، آنان را مركب گم‌راهى و سپاهى كه بديشان بر مردمان صولت يابد، برگزيد... ◳ ألا فَالحَذَرَ الحَذَرَ مِن طاعَةِ ساداتِكُم وكُبَرائِكُم الَّذينَ تَكَبَّروا عَن حَسَبِهِم وتَرَفَّعوا فَوقَ نَسَبِهِم... فَإِنَّهُم قَواعِدُ أساسِ العَصبِيَّةِ ودَعائِمُ أركانِ الفِتنَةِ... وهُم أساسُ الفُسوقِ وأحلاسُ العُقوقِ اتَّخَذَهُم إبليسُ مَطايا ضَلالٍ وجُندا بِهِم يَصولُ عَلَى النّاسِ... . نهج البلاغه : خطبه ۱۹۲ 🎤 استاد ، ⏱۱۲ دقیقه @hadithnet | معارف حدیث
جنایات آمریکا.pdf
1.95M
. | کتاب | 📗 درس‌نامه جنایات آمریکا در ایران و جهان ▣ مختصر، مستند و پرمحتوا، با استناد به پایگاه‌های معتبر انگلیسی 📝نویسندگان :دکتر صالح قاسمی، محمدرضا فائضی، محمود دهقان و پوریا کاشی. ◺ نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ ⩴ کتاب در سه فصل نگارش یافته است : ◃درس اول : روایت‌های متفاوت از کشف آمریکا ◃درس دوم : جنایات آمریکا در جهان ◃درس سوم : جنایات آمریکا در ایران @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ 🏷 اندازه نگهدار! 🔅 : ✓ «برترين ادب، آن است كه انسان در حدّ خود بايستد و از اندازه خويش فراتر نرود». ⁙ «أفضَلُ الأَدَبِ أن يَقِفَ الإِنسانُ عِندَ حَدِّهِ ولا يَتَعَدّى قَدرَهُ». ≡ Imam Ali (AS) said, 'The best of manners is for man to stop at his limits and to not exceed his status.' 📚 غرر الحكم: ح ٣٢٤١ 📅 مناسبت‌ امروز : روز فرهنگ عمومی @hadithnet | معارف حدیث
. | 📖 | ‏📗 درسـنامـه فـهم حـدیـث ⊞ احـاديـث بـهـای انـسـان ✍️ حدیث مشهور : «قیمَه کُلِّ امْرِئٍ ما یُحْسِنُهُ»، در باره بهای انسان، دارای ترجمه‌های درست و نادرستی است: این حدیث در کتاب الفقیه و الإرشاد با واژه یُحْسِنُ به جای یُحْسِنُهُ نقل شده است. 🗯 سیدرضی این حدیث را سخنی بی‌بدیل خوانده که حکمتی هم‌سنگ آن نیست و نمی‌توان برایش بهایی معین کرد. این حدیث بر سر زبانهاست و ترجمه های گوناگون آن چنین‌اند: ▫️ ارزش هر کس به چیزی است که برایش ارزش قائل است. ▫️ بهای هر مردی به اندازه نیکی اوست. ▫️ بهای هر شخصی به اندازه اعمال نیک اوست. ▫️ ارزش هر انسانی [بسته] به آن چیزی است که انجام می‌دهد. ~~☆ اگر فقط همین یک حدیث در دست باشد، شاید نتوان اشکال مهمی بر ترجمه ها گرفت، اما اگر احادیث مشابه و هم‌خانواده آن را بیابیم، به راحتی معنای درست و دقیق حدیث را می‌یابیم. حال با کلیدواژه «قیمَه کُلِّ امْرِئٍ»که مبتدای حدیث است، به جستجو پرداخته تا احادیث مشتمل بر آن را بیابیم: 🔅 «قیمَه کُلِّ امْرِئٍ ما یعْلَمُهُ»؛ ارزش هر شخص به اندازه دانش او است. ⪼ ... و همچنین اگر این جستجو را با عبارت محمول، یعنی ما یحْسِنُ یا ما یحْسِنُهُ انجام دهیم، به حدیث ذیل دست می یابیم: 🔅 النّاسُ أبْناءُ ما یحْسِنونَ وَ قَدْرُ کُلِّ امْرِئٍ ما یحْسِنُ، فَتَکَلَّمُوا فِی الْعِلْمِ تَبَینْ أقْدارُکَمْ. مردم پسران آنچه می‌دانند هستند و بهای هر کس آن است که می‌داند. پس در علم سخن برانید تا بهای شما روشن شود. اگرچه با دقت در مجموع روایات، مقصود روشن می‌شود، اما برای اطمینان بیشتر می‌توان به فهم ادیبان نیز مراجعه کرد. خلیل فراهیدی، اولین معجم‌نگار دانش لغت می‌گوید: 🚩 «برانگیزاننده‌ترین سخن بر طلب علم، گفته علی‌بن ابی‌طالب علیه السلام است: ارزش هر کس آن چیزی است که می‌داند.» ❖ می‌توان «ما یُحْسِنُ» را از «ما یَعْلَمُ» اندکی اعم دانست و علوم مهارتی مانند صنعتگری، رانندگی و شغلهای خدماتی را نیز جزو «ما یُحْسِنُ» دانست، که در این صورت حدیث امام علی بسیار زیباتر و دقیق تر می‌شود. 📚 ، درسنامه فهم حدیث،‌ ص ۱۵۱ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ 🏷 هفت حقِ مؤمن بر مؤمن! 🔅 (ﷺ) : ✓ «خداوند عز و جل، براى مؤمن بر مؤمن، هفت حقْ واجب كرده است: او را به چشمْ بزرگ بدارد؛ او را به دلْ دوست بدارد؛ از مال خود به او ببخشد؛ غيبتش را حرام شمارد؛ به هنگام بيمارى به عيادتش برود؛ در تشييع جنازه‌‏اش شركت كند؛ و پس از مرگش جز به نيكى از او ياد نكند.». ⁙ «لِلمُؤمِنِ عَلَى المُؤمِنِ سَبعَةُ حُقوقٍ واجِبَةٍ مِنَ اللّه‏ِ عز و جل عَلَيهِ: الإِجلالُ لَهُ في عَينِهِ، وَ الوُدُّ لَهُ في صَدرِهِ، وَ المُؤاساةُ لَهُ في مالِهِ، و أن يُحَرِّمَ غيبَتَهُ، و أن يَعودَهُ في مَرَضِهِ، و أن يُشَيِّعَ جَنازَتَهُ، و أن لا يَقولَ فيهِ بَعدَ مَوتِهِ إلاّ خَيرا». ⩴The Prophet (SAWA) said, The believer has seven rights incumbent upon his fellow believer which are made obligatory by Allah, Mighty and Exalted: to esteem him highly in his eyes, to entertain love for him in his heart, to assist him financially from his own wealth, to prohibit [others] from backbiting him, to visit him in his sickness, to attend his funeral procession, and to not say anything but good about him after his death. 📚 كتاب من لا يحضره الفقيه : ج٤ ص٣٩٨ ح٥٨٥٠ @hadithnet | معارف حدیث
واکاوی زمان تحقق وعده قرآنی نابودی صهیونیسم.pdf
1.36M
. | 📄 بخوانید | ◈ یاوران امام زمان عج در سرکوبی فساد بنی‌اسرائیل 📋 واکـاوی زمـان تـحقق وعـده قـرآنی نـابـودی صـهیونیسم جـهانی در آیـات آغـازیـن سـوره اسـراء 📑نشریه : فصلنامه «مطالعات بیداری اسلامی» دوره۱۲ شماره۲۷ ✍🏻 نویسندگان : علیرضا شریف، سید حسن خلیفه واقفی ▣ مطالعه وعده قرآنی فساد و چگونگی بروز و ظهور آن در فضای تاریخی و تمدّنی قوم بنی‌اسرائیل، می‌تواند تصویر و تحلیل برجسته‌تری از ماهیّت، موقعیّت و فرجام دولت صهیونیست اسرائیل را تبیین و پشتوانه علمی جبهه مقاومت را تقویت نماید. ◈ این مقاله با بهره‌گیری از رهیافت تدبّری؛ با تاکید بر پیوستگی آیات و تحلیل دلالت‌های ظاهری موجود در متن سیاق، به چینش زمانی آیات و تبیین چگونگی وقوع سرکوبی فساد بنی‌اسرائیل در آخرالزمان، توسط «أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ» می پردازد. ⫺ مقاله احتمال وقوع یکی از دو فساد این قوم در زمان معاصر را قویتر از دیگر احتمالات می داند. ↲ طبق روایات و دلایل مطرح شده در این نوشتار، زنجیره متوالی ماجراهای فساد بنی‌اسرائیل و «علوّ کبیر» ایشان در آخرالزمان، در اواخر دوران غیبت کبری و منتهی به ظهور امام عصرعج خواهد بود. ⁜مصداق «أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ»، یاوران امام زمان عج هستند که در فراگرد سرکوبی فساد بنی‌اسرائیل، به این وعده الهی تحقّق می بخشند. علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ 🏷 انديشه‌ و عبرت! 🔅 : ✓ «هر كه انديشه‌اى داشته باشد، براى او در هر چيزى عبرتى است». ⁙ «مَن كانَت لَهُ فِكرَةٌ فَلَهُ في كُلِّ شَيءٍ عِبرَةٌ». ⩴ Imam Ali (AS) said, 'There is exortation in everything for he who contemplates. 📚 غرر الحكم : ح٩٢٣٦ @hadithnet | معارف حدیث
. ⁉️ پرسش : بصيرت، حاصل عبرت آموختن است يا عامل آن؟ طبق برخی احادیث، بصیرت، عامل عبرت گرفتن است اما برخی برعکس، می‌گویند که عبرت گرفتن سبب بصیرت است. آیا این احادیث با هم تعارض ندارند؟ 📝 پاسخ : بصيرتى كه پديدآورنده اعتبار است با بصيرتى كه حاصل آن است تفاوت دارد! بر پايه شمارى از روايات، پندآموزى، عامل پديد آمدن بصيرت است : 🔅 منِ اعتَبَرَ أبصَرَ . هر كه عبرت بياموزد، بينا مى‌شود . ◌ نهج البلاغه، حكمت۲۰۸ اما به عكس، برخی دیگر، دلالت دارند كه بصيرت، پديدآورنده عبرت آموزى است : 🔅 بالاِستِبصارِ يَحصُلُ الاِعتِبارُ . با بصيرت است كه عبرت آموختن، حاصل مى‌شود . ◌ غرر الحكم : ح ۴۳۵۱ ✧ بصيرتِ نخست، بينشى است كه ذاتا همه انسان ها از آن برخوردارند و با رهنمودهاى انبياى الهى، تقويت مى‌شود. عمل به مقتضاى اين بصيرت، «اعتبار (عبرت گرفتن)» ناميده مى‌شود و اعتبارى كه محصول بصيرتِ نخست است، خود نيز عامل پديدآورنده بصيرت جديدى است كه اعتبار جديدترى را به همراه دارد. ↲ همچنين، هر چه بصيرتْ افزايش يابد، اعتبار و پندآموزى، بيشتر مى‌گردد و هر چه پندآموزى بيشتر شود، ديده بصيرت، قوّت بيشترى پيدا مى‌كند؛ همانند رهروى كه در تاريكى شب، در پرتو نور حركت مى‌كند. در اين جا نيز ديدن، مقدّمه رفتن، و رفتن، مقدّمه ديدن ادامه راه تا رسيدن به مقصد است. ⁙ بصيرت، هم حاصل عبرت آموختن است و هم عامل آن؛ ولى اين دو بصيرتْ با هم متفاوت اند، چنان كه در فرهنگ روايات اسلامى، علم، هم حاصِل عمل است، و هم محصّلِ آن؛ امّا علمى كه حاصل عمل است و علمى كه محصّلِ آن است، با هم تفاوت دارند . 🌐 فرهنگ‌نامه بصیرت، ص۹۶ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ 🏷 راهنما و مَرکب! 🔅 : ✓ «هر چيزى را راهنمايى است و راهنماى عقل انديشيدن است و راهنماى انديشيدن خاموشى، و براى هر چيزى مركبى است و مركب خِرد فروتنى است، و در نادانى تو همين بس كه مرتكب كارى شوى كه از آن نهى شده‌اى». ⁙ «إنّ لِكلِّ شيءٍ دَليلاً و دَليلُ العَقلِ التَّفَكُّرُ، و دَليلُ التَّفَكُّرِ الصَّمتُ، و لِكُلِّ شيءٍ مَطِيَّةٌ و مَطِيَّةُ العَقلِ التَّواضُعُ، و كَفى بكَ جَهلاً أن تَركَبَ ما نُهِيتَ عَنهُ». 📚 الكافی : ج۱ ص۱۶ ح۱۲ @hadithnet | معارف حدیث
. ⨳ روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . ⁘ خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ═❖═ ▾امام رضا علیه السلام: ◇ «گنه کارانِ یکتاپرست، در آتش، جاویدان نمى مانند؛ بلکه [سرانجام] از آن، رهایى مى یابند و شفاعت در حقّ آنان، رواست». ▫️ عیون أخبار الرضا(ع): ج ۲ ص۱۲۵ ح۱ ═❖═ همچو اوراق خزان بال ملائک ریخته‌ست هر کجا پا می‌نهی در روضۀ آن شهریار می‌توان رفتن به آسانی به بال قدسیان از حریم روضۀ او تا به عرش کردگار... ◊ صائب تبریزی @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ 🏷 هر چه تندتر، دورتر! 🔅 : ✓ «كسى كه بدون بينشْ عمل كند، همچون كسى است كه در بيراهه مى‌رود. چنين كسى، هر چه تندتر برود، [از راه ]دورتر مى‌شود». ⁙ «العامِلُ عَلى غَيرِ بَصيرَةٍ كَالسّائِرِ عَلى غَيرِ الطَّريقِ، لا يَزيدُهُ سُرعَةُ السَّيرِ إلّا بُعداً». 📚 الكافی : ج١ ص٤٣ ح١ ⩴Imam al-Sadiq (AS) said, ‘He who acts without any insight is as the one who travels off the path, whom walking faster only avails to take him further away from the path. 📅 مناسبت‌ امروز : روز ملی کیفیت @hadithnet | معارف حدیث