eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
300 ویدیو
260 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷 ⩴ حوزه اسلام کز ظلم ستمکاران زبون بود پیکرش بی روح و روح اقدسش از تن، بُرون بود روحش افسرده زِ ظلمِ ظلم اندیشان دون بود قلب پیغمبر، دلِ حیدر ز مظلومیش خون بود از عطایش باز سوی پیکرش روح روان شد ⩴ ابر فیضش بر سرِ اسلامیان، گوهرفشان است بادِ عدلش از فراز شرق تا مغرب، وزان است دادِ علمش، شهره دستان، شهود داستان است حُجّت کُبرا ز بعد حضرت صاحب زمان است آن که از جودش، زمین، ساکن، گرایان، آسمان شد ⁘ بخشی از شعر امام خمینی(ره)،‌در وصف علیه‌ا‌لسلام ⁜ ویژه‌نامه امام خمینی(ره) در پایگاه حدیث نت ▫️ شرح چهل حدیث (صوت) ▫️ انقلاب اسلامی در روایات ▫️ آثار حدیثی امام خمینی(ره) ▫️ شرح چهل حدیث (معرفی کتاب) ▫️ اشعار امام خمینی(ره) در مدح امام مهدی(عج) ▫️ یوم الله۱۲ بهمن (ره) @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ پنج شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ 🏷 مردى از قم! 🔅 : ✓ «مردى از اهل قم، مردم را به حق فرا مى‌خواند. گروهى به استوارى پاره‌هاى آهن، گرد او را مى‌گيرند. توفان‌هاى شديد، آنها را نمى‌لغزاند و از نبرد، خسته نمى‌شوند و هراسان نمى‌گردند و بر خدا توكّل مى‌كنند، و فرجام، از آنِ پرهيزگاران است». ⁙ «رَجُلٌ مِن أهلِ «قُمَّ» يَدعُو النّاسَ إلَى الحَقِّ، يَجتَمِعُ مَعَهُ قَومٌ كَزُبَرِ الحَديدِ، لا تُزِلُّهُمُ الرِّياحُ العَواصِفُ، ولا يَمَلّونَ مِنَ الحَربِ، ولا يَجبُنونَ، وعَلَى اللَّهِ يَتَوَكَّلونَ، وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ». 📚بحار الأنوار: ج۶۰ ص۲۱۶ ح۳۷ 📅 مناسبت‌ امروز : بازگشت امام خمینی به ایران، آغاز ایام الله (ره) @hadithnet | معارف حدیث
. ▢ شـایـد بـرایـتـان مـفیـد بـاشـد! ⩸ و رویدادهای معارفی 🌐 توشه اصلی ماه رجب درک ولایت حضرت علی(ع) است ◃ آیت الله سید مهدی میرباقری بیان کرد ✧ 🌐 پاسخ نهج‌البلاغه به عبارت؛ «آیا زندگی خود را با دیگران مقایسه کنیم؟» ◃ حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم طباطبایی، بیان کرد ✧ 🌐 ارزش حکومت در نگاه امیرالمومنین(ع) مشروط به تحقق عدالت است ◃ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران، بیان کرد ✧ 🌐 حضرت زینب(س) هم‌رتبه معصومین(ع) و قهرمان جهاد تبیین است ◃ طیبه حیاتی،‌ استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد ✧ 🌐 کاربرد نگاه امام علی علیه السلام برای بشر امروز ◃ در جلسه «نهج‌البلاغه و نیاز انسان امروز» بیان شد. ✧ 🌐 توجه به دعا در همایش بزرگداشت «صحیفه سجادیه» ◃ دبیر همایش بزرگداشت «صحیفه سجادیه»، «کافی» و «کلینی»،‌ عنوان کرد ✧ 🌐 ادبیات فاخر و ژرفای مضمون؛ ویژگی‌های مهم نهج‌البلاغه ◃ حجت‌الاسلام احمد غلامعلی، بیان کرد ✧ 🌐 فراخوان مقاله برای مجله «مطالعات فقه الحدیث» ✧ ⊟ معرفی کتاب + دانلود 📗 زندگانی حضرت زینب سلام الله علیها 📗 بانوی کربلا حضرت زینب(س) 📗 زينب عليهاالسلام عقيله بني هاشم » بیشتر بخوانید @hadithnet | معارف حدیث
8.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 💠 فرازی از زیارت رجبیه ، اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، وصَلِّ عَلَى الحُسَينِ المَظلومِ الشَّهيدِ الرَّشيدِ، قَتيلِ العَبَراتِ وأسيرِ الكُرُباتِ، صَلاةً نامِيَةً زاكِيَةً مُبارَكَةً، يَصعَدُ أوَّلُها ولا يَنفَدُ آخِرُها، أفضَلَ ما صَلَّيتَ عَلى أحَدٍ مِن أولادِ أنبِيائِكَ المُرسَلينَ يا إلهَ العالَمينَ. خدايا ! بر محمّد و خاندان محمّد ، درود فرست و بر حسين مظلوم، شهيد، هدايت يافته، كشته اشك‌ها و اسير غم‌ها، درود فرست؛ درودى بالنده، پاكيزه و مبارك، كه آغاز آن تا آسمان، اوج گيرد، بى آن كه انجامش پايان پذيرد، برترين درودى كه بر يكى از فرزندان پيامبران و فرستادگانت مى‌فرستى، اى خداى جهانيان! 🌐 زیارت رجبیه @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ 🏷 پس از مرگِ زمين! 🔅 : ✓ «ـ درباره آيه «بدانيد كه خدا زمين را بعد از مردنش زنده مى كند» ـفرمود : خداوند عزّ و جلّ زمين را بعد از آن كه مُرد، به وسيله قائم عليه السلام زنده مى كند. مقصود از مرگِ زمين، كفر ساكنان آن است و كافر [در حقيقت ]مردار است». ⁙ ⁙ «ـ في قولِهِ تعالى : ‎﴿اِعلَموا أَنَّ اللّهَ يُحْيي الأَرضَ بَعدَ مَوتِها﴾‏ (*)ـ: يُحيِيها اللّهُ عَزَّ و جلَّ بِالقائمِ عليه السلام بَعدَ مَوتِها، (يَعني) بِمَوتِها كُفرَ أهلِها، و الكافِرُ مَيِّتٌ». 📚 كمال‌الدين: ص١٣ ح٦٦٨ *) الحدید، آیه۱۷ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
7.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ⁉️ ❓ پـرسـش : چرا در احادیث، از تعیین وقت برای ظهور ، نهی شده است؟ 🪶 پـاسـخ : ⪼ با توجّه به این که زمان ظهور امام مهدی علیه‌السلام، در دامنه علم الهى قرار دارد و هیچ کس از آن آگاه نیست، احادیث به دلایل زیر از تعیین وقت برای ظهور امام مهدی(ع) نهی کرده‌اند: ₪ ۱. بیان زمان ظهور، گم راه کردن مردم و سوق دادن آنان به نادانى است و مشمول آیاتى همچون ﴿ وَ لا تَقْفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ؛ چیزى را که به آن علم ندارى، دنبال مکن﴾ (۱) مى‌شود. ₪ ۲. زمان ظهور، امرى مقدّس است و به گونه طبیعى، دستاویز کسانى قرار مى‌گیرد که در صدد سوء استفاده از امور مقدّس براى پیشبرد مقاصد سیاسى و اجتماعى خود هستند و لازم است که از این آسیب و خلل، پیشگیرى شود. ₪ ۳. تعیین زمان های متعدّد براى و روشن شدن نادرستی آنها، سبب ناامیدى توده مردمى مى‌شود که با امید و آرزو، به روزى به عنوان «روز موعود» چشم دوخته‌اند. ا - - - - - ۱) اسرا: آیه ۳۶. 🌐 از امام مهدی(عج)،‌بیشتر بدانیم، ص۱۰۸ 🌐 بیشتر بخوانید: تبيين احاديث نهى از توقيت علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ 🏷 مبادا تو را باز دارد! 🔅 : ✓ «مبادا [سرگرم شدن به] روزى ضمانت شده، تو را از كار واجبى باز دارد». ⁙ «لا يَشغَلْكَ رِزقٌ مَضمونٌ عن عَمَلٍ مَفروضٍ». 📚 بحار الأنوار: ج٧٨ ص٣٧٤ ح٢٢ @hadithnet | معارف حدیث
. ༺ ميـانـه‌روى خـویـشتـن‌دار! ༻ ❓آیا کسب روزی،‌ آدابی دارد؟ ادب روزی ‌جستن،‌ چیست؟ 🪶 جستن روزی‌، مانند بسیاری از کارهای دیگر، آدابی ویژۀ خود دارد. دو ادب مهمّ : ⩸ ۱. اعتدال در طلب رعایت ادب در جست و جوی روزی، این است که نباید چنان سرگرم جست و جو و تکاپو شویم که وظایف دیگرمان را از یاد ببریم؛ در حدیثی از آمده است که فرمود: ✧ «لا يَشغَلْكَ رِزقٌ مَضمونٌ عن عَمَلٍ مَفروض؛ مبادا [سرگرم شدن به‌] روزى ضمانت شده، تو را از كار واجبى باز دارد».(۱) ◃روایات متعدّدی، «اعتدال و میانه‌روی در طلب روزی» را گوشزد نموده‌اند.(۲) ₪ برای نمونه، در یک روایت، امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: ✧ دنبال روزى رفتنت، بيش‌تر از ضایع کنندۀ کسب و کار و كم‌تر از حریص خشنود به دنيا و آرام گیرنده به آن باشد. در طلب دنيا، خود را همانند ميانه‌روى خویشتن‌دار قرار بده. بدين سان، خود را از سستى و ناتوانى بر می‌‌کشی و آنچه را لازم است، به دست می‌آوری.(۳) ⩸ ۲. دعا کردن ادب دیگر روزی جستن، دعا در کنار کار و کوشش است؛ دعایی که ضمیمۀ تلاش شود، نه ‌که به جای آن بنشیند؛ دعا برای این‌که روزی‌مان به دست نیکان بیفتد تا آسان‌تر و روان‌تر و پاک‌تر به دست ما برسد. این از آن رو است که روزی رساندن خداوند به گونۀ عمومی و عادی، از طریق افراد دیگر و راه‌‌ها و اسباب شناخته شده است؛ هرچند گفته شد که خداوند به برخی متّقیان از راه‌هایی که گمان نمی‌برند، نیز روزی می‌رسانَد. ₪ ابو عبيده به عرض كرد: «دعا كن كه خداوند روزى مرا در دست بندگانش قرار ندهد». امام صادق علیه السلام فرمود: ✧ «خداوند چنين كارى نمى‌كند. او روزى بندگان را در دست يكديگر قرار داده است؛ امّا از خدا بخواه كه روزى‌ات را در دست گُزیدگان خلقش قرار دهد كه اين از خوش‌بختى است».(۴) ا - - - - - (۱) بحار الأنوار: ج۷۸ ص۳۷۴ ح۲۲. ۲) . کتاب الکافی، ج۵، باب «الاجمال فی الطلب»؛ و توسعۀ اقتصادی در اسلام: ج۲ ص۱۰۳۵ باب «اعتدال در طلب»‌. ۳) . الكافی: ج ۵ ص ۸۱ ح ۸؛ ۴) . تحف العقول: ص ۳۶۱. @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ یکشنبه 15 بهمن ۱۴۰۲ 🏷 سازش و خواری، هرگز! 🔅 : ✓ «در دينم سازش نمى‌كنم و در كارها، خوارى پيشه نمى‌سازم». ⁙ «لا اُداهِنُ في دينی، ولا اُعطِی الدَّنِيَّةَ في أمری». 📚 الكامل فی التاريخ: ج٢ ص٣٠٦ @hadithnet | معارف حدیث
. ⫭ وَ ســاسَـــةَ الْـعِــبَــادِ ⫬ ▫️ سياست‌مداران جامعه ⩮ فرازی از زیارت جامعه کبیره ▤ ساسَة: جمع «سائس»، يعنى سياست مدار. ويژگى «ساسةَ الْعِبَاد؛ سياست مداران جامعه»، در شمارِ ويژگى‌هاى سِتُرگ اهل بيت عليهم السلام است. ▿مهم ترين امتياز سياست مكتب امامان عليهم السلام، اتّصال به منبع وحى است كه با سياست‌هاى رايج جهان، تفاوتى اساسى دارد. ▿رويارويى سياست علوى و اُمَوى در روزگار ، تضادّ دو مكتب وحيانى و بشرى را مى نماياند... ◂ سياست اُمَوى سياست، در مكتب اُموى، عبارت است از «تشخيص هدف و به دست آوردن آن از هر راه ممكن»... در واقع، سياست در مكتب اُموى، همان معناى رايج در عرف سياسى حكومت‌هايى است كه بر مبانى ارزشى استوار نيستند و معيار حق و باطل، جهت دهنده آنها در رفتار و تعامل، نخواهد بود... بسيارى از نگاه‌هاى امروزى به سياست، با نگرش معاويه، كاملاً همگون است. او با تكيه بر شعار «المُلْكُ عَقيمٌ ؛ سياستْ نازاست»، با چنگ انداختن به قدرت و حراست از قدرت به دست آمده، حاضر بود به هر كارى دست بزند و هر ناشايستى را انجام دهد و هر نوع ابزار زشتى را به كار گيرد. ◃ سياست علوى سياست در نگاه امام على عليه‌السلام، اداره استوار جامعه بر اساس معيارهاى الهى و حركتى حق مدارانه است. امام عليه السلام مى‌فرمايد: ✧«المُلكُ سِياسَةٌ؛ كشوردارى، سياست است» (۱) و هرگز براى رسيدن به قدرت و حراست از قدرت به دست آمده، هر كارى را روا نمى‌داند؛ بلكه به عكس، توسّل به ابزار نامشروع را حتّى به بهاى از دست دادن قدرت مشروع نيز جايز نمى‌داند. ...در آموزه‌هاى علوى، به كار گيرى شيوه‌هاى نامشروع ...، سياست نيست؛ بلكه خدعه، نيرنگ، و فريب است. از نگاه على عليه‌السلام، حكومت، چيرگى بر دل‌ها و تسخير خِردها و عاطفه‌هاست، نه رام سازى «تن»ها و سلطه بر افراد و چيرگى بر گروه‌ها. ∞...تصرّف دل‌ها، راهى جز استفاده صحيح از شيوه‌ها و راه سپردن بر اساس ارزش‌ها ندارد. سياست‌هاى نامشروع و باطل گرايانه، شايد روزگارى كوتاه، سلطه بيافريند و آن را ادامه دهند ؛ امّا هرگز دوام نخواهند آورد و براى مردم، جز زيان، چيزى نخواهند داشت؛ چرا كه: ✧ لِلحَقِّ دَولَةٌ وَ لِلباطِلِ جَولَةٌ. براى حق، دولتى است، و براى باطل، [تنها] جولانى.(۲) ا - - - - - ۱) غرر الحكم ، ح۱۷ ۲) عيون الحكم و المواعظ، ص۴۰۳، ح ۶۸۱۵ ، تفسیر قرآن ناطق، شرح زیارت جامعه، ص۱۲۱ 📖 مطالعه کتاب تفسیر قرآن ناطق @hadithnet | معارف حدیث
. ⪻ ماه رجب در حال پایان است، از لحظاتش بهره ببریم! ⪼ 💠فرازی از دعاى رسیده از جانب ، براى هر روز از ماه رجب ... وبارِك لَنا في شَهرِنا هذَا المُرَجَّبِ المُكَرَّمِ، وما بَعدَهُ مِنَ الأَشهُرِ الحُرُمِ، • اين ماه رجب گرامى و ديگر ماه‌هاى حرام پس از آن را براى ما مبارك گردان وأَسبِغ عَلَينا فيهِ النِّعَمَ، وأَجزِل لَنا فيهِ القِسَمَ، • و نعمت‌هايت را در آن بر ما به فراوانى فرو بريز و بهره ما را بيشتر كن وأَبرِر لَنا فيهِ القَسَمَ، بِاسمِكَ الأَعظَمِ الأَعظَمِ الأَجَلِّ الأَكرَمِ، • و سوگند ما را در آن، رد مكن، به نام بزرگ سترگت، جليل‌ترين و كريم‌ترين نامت الَّذي وَضَعتَهُ عَلَى النَّهارِ فَأَضاءَ، وعَلَى اللَّيلِ فَأَظلَمَ، وَاغفِر لَنا ما تَعلَمُ مِنّا ولا نَعلَمُ، • همان كه بر روز نهادى و روشن شد و بر شب نهادى و تاريك شد. آنچه را تو از ما مى‌دانى و ما نمى‌دانيم، بيامرز وَاعصِمنا مِنَ الذُّنوبِ خَيرَ العِصَمِ، وَاكفِنا كَوافِيَ قَدَرِكَ، وَامنُن عَلَينا بِحُسنِ نَظَرِكَ، • و ما را از گناهان به بهترين حفظ محفوظ بدار و ما را با تقديرهاى كفايت كننده‌ات كفايت كن و با حُسن نظرت بر ما منّت بنه ولا تَكِلنا إلى‌ غَيرِكَ، ولا تَمنَعنا مِن خَيرِكَ، وبارِك لَنا فيما كَتَبتَهُ لَنا مِن أعمارِنا، وأَصلِح لَنا خَبيئَةَ أسرارِنا، • و ما را به غير خودت وا مگذار و از خيرت باز مدار و در عمرى كه برايمان نوشته‌اى، بركت ده و رازهاى نهفته‌مان را سامان ده وأَعطِنا مِنكَ الأَمانَ، وَاستَعمِلنا بِحُسنِ الإِيمانِ، • و از جانب خودت امانمان بده و ما را با ايمانى نيكو به كار گير وبَلِّغنا شَهرَ الصِّيامِ وما بَعدَهُ مِنَ الأَيّامِ وَالأَعوامِ، يا ذَا الجَلالِ وَالإِكرامِ. • و ما را به ماه روزه و روزها و سال‌هاى پس از آن نيز برسان. اى صاحب شكوه و كرامت!». 📚 مصباح المتهجّد: ص۸۰۳ ح۸۶۶، دانشنامه امام مهدی(عج)، ج6، ص311 علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
دعاى امام مهدی علیه السلام در ماه رجب.pdf
3.97M
📙 دعاى رسیده از جانب ، براى هر روز از ماه رجب 🔅 خداوندا... اين ماه رجب گرامى و ديگر ماه‌هاى حرام پس از آن را براى ما مبارك گردان... علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث