.
⩴ مـدار خـیر و مـحـور شـر!
🪶 هیچ فرد خردمند یا گروه متفکر، از خیر، منصرف نمیشود و به شر، رو نمیآورد مگر آنکه در تشخیص خیر و شر، دچار اشتباه شده باشد.
حضرت #امام_علی_علیه_السلام برای هدایت به معیار خیر و شر، اتحاد و همدلی را مدار خیر، دانسته، اختلاف و کینه ورزی را محور شر معرفی نمود:
✧ «ایاکم والتلون فی دین الله،...
در دین خدا از گونه گون و ناپایدار ماندن بپرهیزید که همراه جماعت بودن در حقی که آن را خوشی نمیانگارند بهتر است لذا پراکنده شدن به خاطر باطلی که آن را دوست میدارید و همانا خداوند سبحان خیری نبخشد به کسی که جدایی گزیند از مردمان نه از گذشتگان و نه از باقیماندگان»(۱)
⪣ از این سخن بلند نه تنها سودمندی اتحاد و زیانباری اختلاف، استفاده میشود، بلکه استمرار سنت الهی در گذشته و حال و آینده نیز معلوم خواهد شد؛ زیرا اساس فیض الهی بر وحدت و جماعت پیریزی شده و هیچ گونه خیری در تفرقه و کثرت گرایی نامعقول نخواهد بود...
₪ چون امیرالمؤمنین (علیه السلام) جامع هر دو علم یاد شده بود؛ یعنی هم از راه غیب از سنت الهی آگاه بود و هم از راه تحلیل عمیق عقلی، به سنت تحول ناپذیر خداوند باخبر بود، لذا خطر اختلاف را به عنوان اصلی کلی گوشزد کرد تا هیچ کس در هیچ مقطع تاریخ، هوس اختلاف در سر نپروراند؛ زیرا هرگز خداوند، جامعه پراکنده و امت متخاصم با یکدیگر را خیر نمیدهد.
ا - - - - -
۱) نهجالبلاغه، خطبه۱۷۶
◌ آیة الله جوادی آملی
#انتخابات
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
✧ #حديث_روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
🏷از آنان براى شما مىترسم!
🔅 #پیامبر_اکرم (ﷺ) :
✓ «وحشتناك ترين چيزى كه از آن براى شما مىترسم، پيشوايانِ گمراه كنندهاند».
⁙ «إنّ أخوَفَ ما أخافُ عَلَيكُم الأئمّةُ المُضِلّونَ».
📚 مسند ابن حنبل : ج١٠ص٤١٦ ح٢٧٥٥٥
@hadithnet | معارف حدیث
.
◃ تـخـصص، یـا تـعهـد؟! ▹
₪ در انتخاب مدیران، اصل «شایستهسالارى»، یکى از اصول خدشهناپذیر نظام اسلامى است.
#امام_صادق_علیه_السلام در این باره مىفرماید:
«براى حكمرانان پسنديده نيست كه در سه كار، كوتاهى ورزند: حفظ مرزها، رسيدگى به مظالم و حقوق پايمال شده مردم، و انتخاب افراد شايسته براى كارهاى خود» (۱)
#پیامبر_اکرم (ﷺ) تصریح میکند:
هر کس زمام کارى از کارهاى مسلمانان را به دست گیرد و کسى را جانبدارانه بر آنان امیر گردانَد، لعنت خدا بر او باد! و خداوند، توبه و فِدیهاى از او نمىپذیرد تا آن که او را به دوزخ ببَرَد، و هر کس قُرُقگاه خدا را به کسى ببخشد، به قُرُقگاه خداوند، به ناحق، تجاوز کرده است. پس لعنت خدا بر او باد! (۲)
₪ در نظام اسلامى، شایستگى به دو چیز است: «کاردانى و تخصّص» و «امانتدارى و تعهّد».
به تصریح #امام_علی_علیه_السلام در انتخاب مدیران، باید به دو چیز توجّه شود: «کفایت» و «امانت». (۳)
نه تخصّص بدون تعهّد، مفید است و نه تعهّد بدون تخصّص. تخصّص بدون تعهّد، به «فساد» میانجامد و تعهّد بدون تخصّص به «نابهسامانى».
ا - - - - -
۱) تحف العقول، ص۲۳۵
۲) مسند ابن حنبل، ج۱، ص۲۴
۳) شرح نهج البلاغه، ج۲۰، ص۲۷۶
📗#عباس_پسندیده ، قلمرو رضایت، ص۱۵۷
#انتخابات
@hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
💕با یـک سـلام، زائـر امام رئوف شـویـم
⨳ روز زیارتی #امام_رضا_علیه_السلام
🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى
الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى
الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً
کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ .
⁘ خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا،
امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است،
آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم،
مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى.
═❖═
▾صـفـات والی بـرگـزیـده خـدا!
✓ «إنّ العبدَ إذا اختارَهُ اللّهُ عزّ وجلّ لاُمورِ عبادِهِ شَرحَ صَدرَهُ لذلكَ ، وأودَعَ قلبَهُ يَنابِيعَ الحِكمةِ، وألْهَمهُ العِلمَ إلهاما ، فلَم يَعْيَ بعدَهُ بجوابٍ ولا يَحيرُ فيهِ عنِ الصّوابِ».
◃« هرگاه خداوند عز و جل بندهاى را براى [اداره ]امور بندگانش برگزيند براى اين امر به او شرح صدر عطا مىكند، چشمههاى حكمت را در دلش جارى مىسازد و به او علم و دانش الهام مىفرمايد كه از آن پس، از پاسخ هيچ چيز درنمىماند و در يافتن راه درست سرگردان نمىشود».
◌ الكافي : ج۱ ص۲۰۲ ح۱
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
✧ #حديث_روز پنج شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
🏷یاوران ظالمین!
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
✓ «اگر بنى اميه كسى را نمىيافتند كه برايشان بنويسد و ماليات جمعآورى كند و برايشان بجنگد و در جماعتشان حاضر شود، هرگز نمىتوانستند حق ما را سلب كنند».
⁙ «لَولا أنَّ بَنِي اُمَيَّةَ وَجَدُوا مَن يَكتُبُ لَهُم، و يَجبِي لَهُمُ الفَيءَ، و يُقاتِلُ عَنهُم، و يَشهَدُ جَماعَتَهُم، لَما سَلَبُونا حَقَّنا».
📚 الكافي : ج۵ ص۱۰۶ ح۴
@hadithnet | معارف حدیث
.
⫧ مُـجـریـان خـوبـــــ! ⫧
◵ «عدالت و عصمت قانون»، برای بر قراری حکومت خوب، شرط «لازم» است؛ امّا «کافی» نیست.
◃برای حکومت خوب، به عوامل دیگری نیاز است که یکی از آنها «عصمت و عدالت مجریان» است.
◃حتّی قانون خوب و عادلانه اگر به دست مدیران فاسد اجرا شود، به ابزاری در جهت تأمین خواستههای نامشروع آنان تبدیل خواهد شد و حقوق مردم به مخاطره خواهد افتاد.
این دسته افراد، یا قانون را «تفسیر به رأی» میکنند و یا مواردی از آن را «تعطیل» مینمایند و یا «بدعت» میگذارند و چیز جدیدی به آن میافزایند تا منافع خود و هممسلکانشان را تأمین کنند.
◳ در تاریخ اسلام به راحتی میتوان کسانی را یافت که بر محور مصالح و حزب خود عمل میکردهاند، هر چند به اصطلاح، «حاکم اسلامی» نیز بودهاند؛ (مانند معاویه)
امّا در مقابل، کسانی نیز بوده و هستند که جز به رعایت قانون و ادای حقوق مردم نمیاندیشیده و نمیاندیشند.
#امام_علی_علیه_السلام میفرماید:
✧ بار خدايا! تو مىدانى كه آنچه از ما سر زد، رقابت در سلطنت (و حكومت) و آرزوى زيادىِ مال دنيا نبود ؛ بلكه تا نشانههاى دينت را بازگردانيم و اصلاح را در شهرهايتْ آشكار سازيم تا در سايه آن، بندگان ستمديدهات امنيت پيدا كنند و حدودِ معطّل مانده، اقامه گردد. (۱)
◈ این همه تفاوت در اهداف، رفتار، گفتار و آثار (با وجود وحدت قانون) به خوبی روشن میسازد که شخصیت مجریان، نقش تعیین کنندهای در اجرای قوانین دارد و از این جهت است که در نظام اسلامی، توجّه خاصّی به «رکن اجرایی» جامعه شده تا حقّ مردم تضییع نگردد.
ا - - - - -
۱) نهج البلاغه: خطبه۱۳۱
📗#عباس_پسندیده ، قلمرو رضایت، ص۱۵۴
#انتخابات
@hadithnet | معارف حدیث
▪️
🔅« زُرارة بن اَعيَن ـ :
از امام باقر عليه السلام پرسيدم : حقّ خداوند بر بندگان چيست؟
فرمود : «آنچه را مى دانند، بگويند و در باره هر آنچه نمىدانند، درنگ كنند».
⊚ « عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ، قَالَ:
سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَا حَقُّ اللَّهِ عَلَى الْعِبَادِ؟ قَالَ: «أَنْ يَقُولُوا مَا يَعْلَمُونَ وَ يَقِفُوا عِنْدَ مَا لَايَعْلَمُونَ» .
▫️ الكافی، ج۱، ص ۱۰۴
•┈┈•※•┈┈•
💠 ویـژهنـامـه امـام بـاقر علیهالسلام
در پایگاه حدیث نت
🏷 بیش از ۱۲۰ مطلب متنوع پیرامون #امام_باقر_علیه_السلام
✧ احادیث معصومین(ع) ✧ احادیث موضوعی
✧ احادیث داستانی ✧ شرح حدیث
✧ چهل حدیث ✧ مقالات نشریات
✧ تصاویر حدیثی ✧ معرفی پایگاهها
✧ پرسش و پاسخ ✧ بیان و تحلیل
✧ خبر و گزارش ✧ چند رسانهای
✧ معرفی کتاب ✧ حديث ايام
✧ ادعیه ✧ ويژه ها
🗒 چهل حدیث (فایل Word)
📑 چهل حدیث (فایل PDF)
#شهادت_امام_محمد_باقر علیه السلام
@hadithnet | معارف حدیث
﷽؛
💠 #حديث_روز جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
🏷 اندوه مومن!
🔅 #امام_باقر_علیه_السلام
«خداوند عز و جل مؤمنان را از گِل بهشت آفريد و از نسيم روح خود، در آن روان ساخت. به همين دليل، مؤمن، برادر پدرى و مادرىِ مؤمن است. پس هر گاه در شهرى از شهرها به يكى از آن روح ها اندوهى برسد، ديگر روح ها اندوهگين مى شوند؛ چون او از آنهاست».
🔹«إنَّ اللّهَ عز و جل خَلَقَ المُؤمِنينَ مِن طينَةِ الجِنانِ وأجرى فيهِم من ريحِ روحِهِ؛ فَلِذلِكَ المُؤمِنُ أخُو المُؤمِنِ لِأَبيهِ وأُمِّهِ، فَإِذا أصابَ روحا مِن تلكَ الأَرواحِ في بَلَدٍ مِنَ البُلدانِ حُزنٌ حَزِنَت هذِهِ لِأَنَّها مِنها.»
📚 الكافي : ج ٢ ص ١٦٦ ح
@hadithnet | معارف حدیث
.
⪻ آنچه را بر دوش ما نهادهاى، به ما بشناسان! ⪼
🔅فرازی از دعای #امام_باقر_علیه_السلام برای امام مهدی(عج)
✧ اِفتَح لَهُ فَتحاً يَسيراً وَانصُرهُ نَصراً عَزيزاً،
اللَّهُمَّ أظهِر بِهِ دينَكَ وسُنَّةَ نَبِيِّكَ، حَتّى لا يَستَخفِيَ بِشَيءٍ مِنَ الحَقِّ مَخافَةَ أحَدٍ مِنَ الخَلقِ،
اللَّهُمَّ إنَّا نَرغَبُ إلَيكَ في دَولَةٍ كَريمَةٍ، تُعِزُّ بِهَا الإِسلامَ وأَهلَهُ، وتُذِلُّ بِها النِّفاقَ وأَهلَهُ،
وتَجعَلُنا فيها مِنَ الدُّعاةِ إلى طاعَتِكَ وَالقادَةِ في سَبيلِكَ،
وتَرزُقُنا بِها كَرامَةَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ،
اللَّهُمَّ ما حَمَّلتَنا مِنَ الحَقِّ فَعَرِّفناهُ، وما قَصُرنا عَنهُ فَعَلِّمناهُ.
✧ «برايش فتحى آسان پيش آور و او را نصرتى شكستناپذير عطا بفرما.
خدايا! دينت و سنّت پيامبرت را با او آشكار كن تا آن كه چيزى از حقّ را به هراس كسى از مردم، پنهان ندارد.
خدايا! ما مشتاق آنيم كه دولت بزرگوارى روى كار بياورى كه اسلام و مسلمانان را با آن عزيز مىكنى و نفاق و منافقان را با آن خوار مىدارى،
و ما را از دعوتگران به سوى فرمانبردارىات و راهبران به راهت قرار مىدهى
و كرامت دنيا و آخرت را روزىِ ما مىكنى.
خدايا! آنچه را از حق بر دوش ما نهادهاى، به ما بشناسان و آنچه را به آن نرسيدهايم، به ما بياموز».
◌ الكافى: ج۳ ص۴۲۲ ح۶
#امام_زمان علیهالسلام
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
✧ #حديث_روز شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
🏷بچسبيد به دین خدا!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
✓ «مىبايد اسلام و متانتش شما را از ياغیگرى و ياوهگويى باز دارد و كلامتان يكى شود. بچسبيد به دين خدا كه جز آن، از كسى پذيرفته نيست، و [ بچسبيد ]به كلمه اخلاص كه سبب استوارى دين است».
⁙ «لِيَردَعكُمُ الإِسلامُ ووَقارُهُ عَنِ التَّباغي والتَّهاذي، وَلتَجتَمِع كَلِمَتُكُم، وَالزَموا دِينَ اللّهِ الَّذي لا يُقبَلُ مِن أحَدٍ غَيرُهُ، وكَلِمَةَ الإِخلاصِ الَّتي هي قِوامُ الدّينِ ».
📚 شرح نهج البلاغه: ج٤ ص٤٥
@hadithnet | معارف حدیث
.
💢 رسیـدن به قـدرت بـا هـر ابـزاری!؟
⁜ معاويه، با تكيه بر شعار «المُلكُ عقيم ؛ حكومت، نازاست»، براى چنگ انداختن به قدرت و حراست از قدرتِ به دست آمده، حاضر بود دست به هر كارى بزند و هر كار ناشايستى را انجام دهد و هر نوع ابزار زشتى را به كار گيرد.
⩴ اما سياست در نگاه #امام_علی_علیه_السلام ، اداره استوار جامعه بر اساس معيارهاى الهى و سياستْورزى نيز وظيفهاى الهى ـ اخلاقى بر دوش شايستگان و حركتى حقمدارانه است. او مىگويد:
✧ كشوردارى، سياست است. (غرر الحكم : ح ۱۷)
⩴ و هرگز براى رسيدن به قدرت و حراست از قدرتِ به دست آمده، هر كارى را روا نمىداند؛ بلكه به عكس، توسّل به ابزار نامشروع را حتى به بهاى از دست دادن قدرت صحيح نيز جايز نمىداند.
بر پايه آموزههاى علوى، سياست، شناخت و بهرهگيرى از ابزارهاى مشروع (از جمله: قدرت، مقبوليت و اعتماد عمومى) در اداره جامعه و تأمين رفاه مادّى و معنوى مردم است.
₪ در آموزههاى علوى، به كارگيرى شيوههاى نامشروع و ابزارهاى به ظاهرْ كارآمد، امّا به واقعْ ناصحيح، سياست نيست ؛ بلكه خدعه، نيرنگ، فريب است.
از نگاه على عليهالسلام، حكومت، چيرگى بر دلها و تسخير خردها و عاطفههاست، نه رامسازى «تن»ها و سلطه بر افراد و چيرگى بر گُردهها. چنان تفسيرى از حكومت، چه نيازى به توسّل به ابزار نامشروع سياسى دارد.
▫️ قدرت در نگاه امام على عليهالسلام بهترين ابزار براى برپايى حكومت صالح و استقرار عدالت و رفاه و تأمين حقوق و آزادىهاى شهروندان و نيز اصلاحات اجتماعى ...است و هيچ قدرتى جز براى احقاق حق و اِحياى ارزشها، قداستى ندارد تا براى حفظ آن، به شيوههاى باطلْ چنگ بيفكند.
↲ تصرّف دلها راهى جز استفاده صحيح از شيوهها و راه سپردن بر اساس ارزشها ندارد. سياستهاى نامشروع و باطلگرايانه، شايد روزگارى كوتاه، با جست و خيزْ سلطه بيافرينند و آن را ادامه دهند ؛ امّا هرگز دوام نخواهند آورد و براى مردم، جز زيان، چيزى نخواهند داشت كه:
✧ للحَقِّ دَولَةٌ و لِلباطِلِ جَولَةٌ.
حقّ را دولتى است، و باطل را جولانى.
الكافى: ج۲ ص۴۴۷
#انتخابات
📗 سیاستنامه امام علی علیهالسلام، ص ۲۶
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
✧ #حديث_روز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
🏷از تو بىخبر نمانم!
🔅 #امام_حسین_علیه_السلام :
✓ «خداى من! از گوناگونىِ آثار و تغيير حالتها دانستم كه تو مىخواهى خود را در هر چيز به من بشناسانى تا در هيچ چيز از تو بىخبر نمانم ...».
⁙ «إلهي! عَلِمتُ بِاختِلافِ الآثارِ وتَنَقُّلاتِ الأَطوارِ، أنَّ مُرادَكَ مِنّي أن تَتَعَرَّفَ إلَيَّ في كُلِّ شَيءٍ حَتّى لا أجهَلَكَ في شَيءٍ ...».
📚 الإقبال: ص٣٤٨
#عرفه
@hadithnet | معارف حدیث
.
⁘ هر چه میخواهی دعا بخوان! ⁘
💠 ۹ ذيحجه روز #عرفه (روز نيايش)
روز عرفه از اعياد بزرگ اسلامی به شمار می رود، گرچه به اسم عید نامیده نشده است.
در این روز خداوند تبارك و تعالی بندگان خود را به عبادت و اطاعت خود فراخوانده، و سفره ی جود و احسان خود را برای بندگان خود گسترانده است.
شیطان در این روز خوار و حقیر و خشمناك است.
از ظهر روز نهم ماه ذی حجه، زائران خانه ی خدا در صحرای عرفات وقوف می كنند. در غروب این روز، زائران، از عرفات به مشعرالحرام می روند و خود را برای سایر مناسك پر شكوه حج آماده می كنند.
🔅#پیامبر_اکرم_(ص) :
خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه بندگان را از آتش دوزخ نمیرهاند.
صحیح مسلم.ج ۴.ص ۱۰۷ .
گناه كارترین فرد در عرفات كسی است كه از آنجا باز گردد در حالی كه گمان میبرد آمرزیده نخواهد شد.
بحار الأنوار ج۹۹ ص۲۴۸ .
🔅#امام_علی_علیه_السلام :
برخی از گناهان جز در عرفات بخشوده نمیشوند
دعائم الاسلام ج۱ ص۲۹۴
🔅#امام_صادق_علیه_السلام :
هر چه میخواهی برای خود دعا بخوان و [در دعا كردن] بكوش كه آن روز [روز عرفه ]روز دعا و درخواست است.
تهذیب الأحكام ج۵ ص۱۸۲
@hadithnet | معارف حدیث
.
⩸ مسلم بن عقیل و ارزیابی زمینه قیام امام حسین علیهالسلام
₪ مسلم بن عقیل علیه السلام، یکی از درخشان ترین چهره های نهضت حسینی بود که برای ارزیابی زمینه قیام، به وسیله #امام_حسین_علیه_السلام به کوفه اعزام شد.
↲ کنیه مسلم، ابو داوود و لقبش، محدّث بوده است.
وی به پیامبر خدا صلی الله علیه و آله شباهت داشت و شجاع ترین فرزند عقیل بن ابی طالب، شمرده میشد.
✓ مسلم، داماد امير مؤمنان عليه السلام بود... دو فرزند به نام هاى عبد اللّه و على داشت كه عبد اللّه، در كربلا به شهادت رسيد. فرزندان ديگرى نيز از وى، گزارش شده است.
به هر حال، تصريح شده كه نسلى از وى، باقى نمانده است. چند تن از برادران مسلم عليه السلام در كربلا حضور داشتهاند و به شهادت رسيدهاند.
⁘ عقیل، سال ها قبل از آمدن امام علی علیه السلام به کوفه، در این شهر، زندگی میکرده است و شاید یکی از عللی که امام حسین علیه السلام، مسلم را به نمایندگی از جانب خود به کوفه اعزام کرد، آشنایی او با مردم آن شهر باشد.
⁘ بی تردید، فضای عمومی هواداری از امام حسین(ع)، فضایی کاذب بود؛ امّا مسلم، مأموریت داشت با بهره گیری از این فضا، برای امام(ع) از مردم، بیعت بگیرد و زمینه را برای حرکت بر ضدّ حکومت یزید، آماده کند. او این مأموریت را به خوبی انجام داد و در مدّتی کوتاه، انبوهی از مردم کوفه، رسماً با او بیعت کردند.
📗 دانشنامه امام حسین(ع)، ج۴، ص۳۲۹
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
✧ #حديث_روز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
🏷قربانى و آمرزش!
🔅 #پیامبر_اکرم (ﷺ) :
✓ «با ريختن اوّلين قطره خون قربانى [به زمين]، صاحب قربانى آمرزيده مىشود».
⁙ «يُغفَرُ لِصاحِبِ الأضحِيَّةِ عِندَ أوَّلِ قَطرَةٍ تَقطُرُ مِن دَمِها».
📚 كتاب من لايحضره الفقيه ج۲ ص۲۱۴
#عید_قربان
@hadithnet | معارف حدیث
.
⫧ اوّلين قطره، کفاره همه گناهان! ⫧
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
⁘ «خداوند عيد قربان را برنهاد تا مستمندان از گوشت سير شوند؛ پس، از گوشت قربانى به ايشان بخورانيد» .
«إنَّما جَعَلَ اللّهُ الأضحى لِشبَعِ مَساكِينِكُم مِنَ اللَّحمِ فَأطعِمُوهُم».
▫️ ثواب الأعمال، ص۵۹
⁘ هر كس نيّتش صادق باشد، اوّلين قطره از خون قربانیاش، كفّاره همه گناهان او است.
«مَن صَدَقَت نِيَّتُهُ، كانَت أوّلُ قَطرَةٍ لَهُ كَفّارَةً لِكُلِّ ذَنبٍ».
▫️ دعائم الاسلام ، ج۱، ص۱۴۸
🔅 #امام_باقر_علیه_السلام :
⁘ خداوند قرباني كردن و اطعام كردن را دوست دارد.
«اِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ هِراقَةَ الدِّماءِ وَ إطعامَ الطَّعامِ».
▫️ المحاسن، ج۲، ص۱۴۳ .
🔅 #امام_سجاد_علیه_السلام :
⁘ قربانی كردن حاجی، فديه او در برابر آتش خواهد بود.
«إذا ذَبَحَ الحاجُّ كانَ فِداهُ مِنَ النّارِ».
▫️ بحار الأنوار، ج۹۹، ص۲۸۸ .
#عید_قربان
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
✧ #حديث_روز سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
🏷از شرایط حاکم!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
✓ «شايسته نيست بى عدالت در تقسيم مال، بر ناموس، جان ها، غنيمتها، احكام و پيشوايىِ مسلمانان، ولايت يابد، تا به گروهى ببخشد و گروهى را محروم سازد؛ و نه آن كه به خاطرِ حكم كردن، رشوه ستانَد، تا حقوق را پايمال كند و آن را چنان كه بايد، نرساند...».
⁙ «لا يَنبَغي أن يَكونَ الوالي عَلَى الفُروجِ وَالدِّماءِ وَالمَغانِمِ وَالأَحكامِ وإمامَةِ المُسلِمينَ... الحائِفَ لِلدُّوَلِ؛ فَيَتَّخِذَ قَوما دونَ قَومٍ ولَا المُرتَشِيَ فِي الحُكمِ؛ فَيذَهَبَ بِالحُقوقِ، ويَقِفَ بِها دُونَ المَقاطِعِ...».
📚 نهج البلاغه: خطبه١٣١
#انتخابات
@hadithnet | معارف حدیث
.
⩮ «مـیخواهد» و «مـیداند» و «مـیتواند»!
⁘ در مدیریت، امین کسی است که «میخواهد» و «میداند» و «میتواند» گره از کارها بگشاید و ظرفیتها را فعلیت بخشد.
خیانت، فقط «نخواستن» نیست؛ «نتوانستن» و «ندانستن» نیز خیانت است.
⩴ از این رو است که #امام_صادق_علیه_السلام ، خیانتِ «ناشی» را کمتر از خیانت «خائن» نمیشمارد و میفرماید:
مَا اُبالی إلی مَنِ ائْتمَنْتُ خائِناً اَوْ مُضَیِّعا؛
✧«از نظر من، کسی که به او اعتماد میکنم، فرقی نمیکند که خائن باشد یا ناشی»
یعنی جرم کسی که از عهده کار برنمیآید اما آن را میپذیرد و رها نمیکند، به اندازه کسی است که عامدا و قاصدا خیانت میکند.
◌ تحف العقول، ص۲۷۰
✓ #پیامبر_اکرم (ﷺ) نیز چنین مدیری را نفرین کرده است:
✧«منْ ولیَ شیئاً مِن امورِ المسلمینَ فَضَیَّعهُم ضَیَّعَهُ الله تعالی؛
کسی که امری از امور مسلمانان را برعهده گیرد، اما از عهده آن برنیاید و ضایع کند، خداوند او را از رحمت خود محروم میگرداند.»
◌ ثواب الاعمال، ص۵۹۱.
#انتخابات
@hadithnet | معارف حدیث
﷽؛
✧ #حديث_روز چهار شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
🏷چشم مدوزید!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
✓ «چشم به آنچه ثروتمندانِ خوشگذارانْ از آن بهرهمندند، ندوزيد و در آن به خويشتن محروميت دهيد، كه اين، حساب شما را سبکتر مىكند و براى نجات شما، نزديکتر است».
⁙ «لولا تَمُدّوا أعيُنَكُم فيها إلى ما مَتَّعَ بِهِ المُترَفونَ، وأضِرّوا فيها بِأَنفُسِكُم ؛ فَإِنَّ ذلِكَ أخَفُّ لِلحِسابِ وأقرَبُ مِنَ النَّجاةِ».
📚 مصباح المتهجّد : ص۶۵۹ ص۷۲۸
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
✧ #حديث_روز پنج شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
🏷ناتوان و پریشان نباشد!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
✓ «ـ در سفارش نامهاش به مالك اشتر ـ:... بر سرِ هريك از كارهايت رئيسى بگمار كه بزرگىِ كار، او را ناتوان نسازد و بسيارىاش، وى را پريشان نكند. هر عيبى كه در منشیان و کاتبان تو باشد و تو از آن بىخبر باشى، بر عهده توست».
⁙ «ـ في عَهدِهِ إلى مالِكٍ الأَشتَرِ ـ:...وَ اجعَل لِرَأسِ كُلِّ أمرٍ مِن اُمورِكَ رَأسا مِنهُم لا يَقهَرُهُ كَبيرُها، و لا يَتَشَتَّتُ عَلَيهِ كَثيرُها، و مَهما كانَ في كُتّابِكَ مِن عَيبٍ فَتَغابَيتَ عَنهُ اُلزِمتَهُ».
📚 نهج البلاغه: نامه۵۳
#انتخابات
@hadithnet | معارف حدیث
.
✓ بـهتـریـن را انـتخـاب کـنیـد!
✧ #پیامبر_اکرم_(ص) :
بهترين هايتان را پيشواى خود قرار دهيد؛ زيرا آنان نمايندگانِ ميان شما و پروردگارتان هستند.
◌ ️السنن الكبرى: ج۳ ص۱۲۹ ح۵۱۳۳
⩴ ⩴ ⩴ ⩴ ⩴ ⩴ ⩴
🔰 شاخصهای انتخاب کارگزار شایسته از نگاه #امام_علی_علیه_السلام
در نهج البلاغه
⩸ خیرخواه، پاکدامن، بردبار، پوزش پذير، مهربان، شجاع، پرتوان و دلیر (نامه ۵۳)
⩸ ساده زیستی و عدم ثروت اندوزی (نامه ۴۵)
⩸ برخورد کردن با نزدیکانی که دارای فساد اقتصادی هستند (نامه ۴۱)
⩸ تلاش برای کاهش گرفتاریهای مردم و اقشار ضعیف (نامه ۵۳)
⩸ قطع کینه و دشمنی از بین مردم (نامه ۵۳)
⩸ عدم همراهی و به کار گیری دنیا طلبان (نامه ۳۹)
⩸ عقب نشینی نکردن در برابر دشمن (نامه ۳۸)
⩸ توجه و گرایش به مردم (نامه ۵۳)
⩸ تلاش برای از بین بردن فساد (نامه ۵۳)
⩸ سوءظن به دشمن حتی هنگام صلح (نامه ۵۳)
⩸ نظارت بر زیردستان (نامه ۵۳)
⩸ ملاک قضاوت و گفتار نسبت به حاکمان قبلی (نامه ۵۳)
#انتخابات
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠 #حديث_روز جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳
🏷 مایه های منفعت!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام
«در نامه به مالک اشترـ نوشت: پس سفارش مرا در حقّ بازرگانان و صنعتگران بپذير و درباره ايشان [به كارگزارانت] نيكو سفارش كن، خواه آنها كه در يك جاى مقيم هستند و خواه آنان كه با سرمايه خويش اين سو و آن سو سفر كنند و با دسترنج خود زندگى نمايند؛ زيرا اين گروه، مايههاى منافع و اسباب آسودگىاند...».
🔹«ـ في كِتابِهِ لِلأَشتَرِ لَمّا وَلاّهُ مِصرَ ـ: ثُمَّ استَوصِ بِالتُّجّارِ و ذَوِي الصِّناعاتِ، و أوصِ بِهِم خَيراً: المُقيمِ مِنهُم، وَ المُضطَرِبِ بِمالِهِ، وَ المُتَرَفِّقِ بِبَدَنِهِ؛ فَإِنَّهُم مَوادُّ المَنافِعِ، و أسبابُ المَرافِقِ،...»
📚 نهج البلاغه، نامه۵۳
مناسبت امروز: روز اصناف
@hadithnet | معارف حدیث
.
⁘ حـکایـت دو بـرادر! ⁘
🗯 حکومت خوب، آن است که مقدّس و آسمانی باشد و با دین گره بخورد.
در اندیشۀ سیاسی اسلام، «همراهیِ دین و دولت» یک اصل اساسی ...است.
سلامت و صلاح مکتب، به وجود حکمرانی است و صلاح و سلامت دستگاه حکمرانی، به وجود دین، و هیچ کدام بدون دیگری، ره به جایی نمیبرد.
⁜ از دیدگاه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، دین، «امین» است و حکومت، «نگهبان».
حکومت بدون «امانتدار»، به خیانت و نابودی میانجامد، و دینِ بدون «نگهبان»، از بین خواهد رفت.
در برخی از روایات آمده که دین، «پایه و اساس» است و حکومت، «نگهبان». هر آن چیزی که «پایه و اساس» نداشته باشد، ویران میشود و هر آنچه «نگهبان» نداشته باشد، از بین میرود.
₪ در برخی دیگر از روایات آمده که دین و زمامدارِ عادل، برادرانی هستند که صلاح هر یک به دیگری وابسته است.
اسلام، «پایه» است و زمامدار عادل، «نگهبان». هر آنچه بیپایه باشد، ویران خواهد شد و هر آنچه بینگهبان باشد، از بین میرود.
#امام_علی_علیه_السلام :
✧ الإسلام وَالسُّلْطَانُ العَاِدُل أَخَوَانِ، لا يَصْلُحُ وَاحِدٌ مِنْهُمَا إِلّا بِصَاحِبِهِ، الإسلام أُسٌّ، والسُلْطَانُ العَاِدُل حَارِسٌ، وَمَا لا أُسَّ لَهُ فَمُنْهَدِمٌ، وَمَا لا حَارِسَ لَهُ فَضَايعٌ، فَلِذَلِكَ إِذَا رَحَلَ قَائِمُنَا، لَمْ يَبْقَ أَثَرٌ مِنَ الإسلام، وِإذَا لَمْ يَبْقَ أَثَرٌ مِنَ الإسلام، لَمْ يَبْقَ أَثَرٌ مِنَ الدُّنْيَا.
اسلام و سلطان عادل دو برادر همزادند. یکی از آنها بدون دیگری به کمال شایسته نمیرسد. اسلام پایه است و سلطان عادل، نگهبان آن است. آنچه بی پایان باشد ویران میگردد و آنچه نگهبان ندارد تباه میشود. و بدین سبب، هنگامی که قائم ما رخت بر بندد، دیگر اثری از اسلام نمیماند و هنگامی که اثری از اسلام نباشد، اثری از دنیا نخواهد بود.
◌ اربعون، خاتونآبادی، ص۲۰۳، ح۳۵
📗#عباس_پسندیده ، قلمرو رضایت ، ص۱۵۰
#امام_زمان علیهالسلام
#انتخابات
#مشارکت_حداکثری
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
✧ #حديث_روز شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳
🏷دورانديشى، مانع افسوس!
🔅 #امام_هادی_علیه_السلام :
✓ «افسوسهاى ناشى از كوتاهى نمودن در كار را به ياد آور، تا احتياط و دورانديشى در پيش گيرى».
⁙ «اُذْكُرْ حَسَراتِ التَّفريطِ تَأخُذْ بتقَديمِ الحَزمِ».
📚 أعلام الدين : ص٣١١
@hadithnet | معارف حدیث