eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
306 ویدیو
263 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ⫹ بـرای هـر کـسی شیـریـن نـیسـت! ⫺ انسان، از هم‌نشینی با کسی که در حد عشق، به او علاقۀ وافر داشته باشد، لذّت می‌بَرَد و اگر از دیدارش برای مدتی ـ به هر دلیلی ـ محروم باشد، خود را به مسیری می‌کشانَد که اثری از معشوق در آن باشد. عاشق، در خلوت فراق دوست، از نجوا کردن با او نیز لذّت می‌بَرَد و هیچ چیز برایش لذّت‌بخش‌تر از این نیست. عبادت، راهی است که از خدای تعالی نشان دارد و دل انسان را به سویش روانه می‌سازد. کسی می‌تواند از این اثر لذّت ببرد که دل را از هر جهت، روانۀ مسیر آن کرده است. لذا قلبی که اسیر هوای نفس است، راه به این مسیر ندارد. می‌فرماید: ✧ كيف يجد لذّة العبادة من لا يصوم عن الهوی؟(۱) چگونه برای کسی که از هوای نفس پرهیز نمی‌کند، لذّت عبادت ایجاد می‌شود؟ ◵ عبادت برای هر کسی شیرین نیست! این لذّت، از همان انواعی است که به سعی و تلاش نیاز دارد. مجاهدۀ با نفس است که انسان را به جایگاهی می‌رساند که شهوتش رنگ دیگری پیدا می‌کند. هوایش در شب‌زنده‌داری و هوسش در نماز شب قرار می‌گیرد. از این رو، (ﷺ) در بارۀ خودشان می‌فرماید: ✧إن الله تعالی جعل لكل نبی شهوة و إن شهوتی فی قيام الليل.(۲) همانا خدای متعال برای هر پیامبری، شهوتی قرار داد و امّا شهوت من، در شب زنده‌داری [به عبادت] است. ا - - - - - ۱) مستدرك الوسائل، ج۱۲، ص۱۱۵ ۲) كنز العمّال، ح۲۱۴۰۱ 📗 لذت و شادکامی از دیدگاه اسلام، ص۱۴۶ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ 🏷 از دست‌رنج خويش! 🔅 (ﷺ) : ✓ «هر كه از دست‌رنج خويش خورَد، همچون آذرخشى پرشتاب، راهِ [بهشت] را مى‌پيمايد». ⁙ «مَن أكَلَ مِن كَدِّ يَدِهِ، مَرَّ عَلَى الصِّراطِ كَالبَرقِ الخاطِفِ». 📚 جامع الأخبار ص٣٩٠ ح١٠٨٥ 📅 مناسبت‌ امروز : روز جهانی صنایع دستی @hadithnet | معارف حدیث
معيارهاي انتخاب كارگزاران در انديشه امام خميني(بررسي روايي).pdf
495.3K
. | 📄 بخوانید | 📋 معيارهای انتخاب كارگزاران درانديشه (ره) ، بررسی روایی 📑 فصلنامه علوم حديث، شماره ۱۴ / ۱۳۷۸ ✍🏻 نویسنده : حمید رسایی 🔅 : هنگامى كه خداوند تعالى, بنده اى را براى [رهبرى و] تدبيركار ديگر بندگانش برمى گزيند, به او سينه اى گشاده مى بخشد و در قلبش چشمه هاى حكمت را به امانت مى سپارد و دانش را به گونه اى خاص, به او الهام مى كند. از آن پس, در پاسخ به هيچ پرسشى در نمى ماند و به سردرگمى دچار نمى شود. أصول الكافى, ج۱, ص۲۰۲ •┈┈•❀•┈┈• 💢 در این مقاله، معيارهاى انتخاب مسئولان و كارگزاران نظام اسلامى در سخنان آن حكيم الهى را جستجو و سپس به تطبيق آن با سخنان گُهربار معصومان(ع) بپردازیم : ▫️ وفادارى به اسلام و جمهورى اسلامى ▫️ التزام و اعتقاد به ولايت فقيه ▫️ برخوردارى از شعور سياسى ▫️ تخصّص و تعهّد ▫️ حسن سابقه و عدم احتمال انحراف ▫️ اخلاق اسلامى ▫️ ساده زيستى ▫️ حامى و خدمتگزار مستضعفان ▫️ وطن دوستى و حفظ منافع كشور ▫️ شجاعت @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ 🏷از پراكندگی و دگرگونى بپرهيزيد! 🔅 : ✓ «بپرهيزيد از دگرگونى در دين خدا، كه همراه جماعت بودن در حقّى كه آن را خوش نمى‌انگاريد، بهتر است از پراكنده شدن به خاطر باطلى كه آن را دوست مىداريد! و همانا خداوند سبحان، به كسى به خاطر جدايى خيرى نبخشيد، نه از گذشتگان و نه از باقى ماندگان». ⁙ «إيّاكُم وَالتَّلَوُّنَ في دينِ اللّهِ؛ فَإِنَّ جَماعَةً فيما تَكرَهونَ مِنَ الحَقِّ خَيرٌ مِن فُرقَةٍ فيما تُحِبّونَ مِنَ الباطِلِ، و إنَّ اللّهَ سُبحانَهُ لَم يُعطِ أحَدا بِفُرقَةٍ خَيرا، مِمَّن مَضَى ولا مِمَّن بَقِيَ». 📚 نهج البلاغه: خطبه ١٧٦ @hadithnet | معارف حدیث
. ⩴ مـدار خـیر و مـحـور شـر! 🪶 هیچ فرد خردمند یا گروه متفکر، از خیر، منصرف نمی‌شود و به شر، رو نمی‌آورد مگر آنکه در تشخیص خیر و شر، دچار اشتباه شده باشد. حضرت برای هدایت به معیار خیر و شر، اتحاد و همدلی را مدار خیر، دانسته، اختلاف و کینه ورزی را محور شر معرفی نمود: ✧ «ایاکم والتلون فی دین الله،... در دین خدا از گونه گون و ناپایدار ماندن بپرهیزید که همراه جماعت بودن در حقی که آن را خوشی نمی‌انگارند بهتر است لذا پراکنده شدن به خاطر باطلی که آن را دوست می‌دارید و همانا خداوند سبحان خیری نبخشد به کسی که جدایی گزیند از مردمان نه از گذشتگان و نه از باقی‌ماندگان»(۱) ⪣ از این سخن بلند نه تنها سودمندی اتحاد و زیانباری اختلاف، استفاده می‌شود، بلکه استمرار سنت الهی در گذشته و حال و آینده نیز معلوم خواهد شد؛ زیرا اساس فیض الهی بر وحدت و جماعت پی‌ریزی شده و هیچ گونه خیری در تفرقه و کثرت گرایی نامعقول نخواهد بود... ₪ چون امیرالمؤمنین (علیه السلام) جامع هر دو علم یاد شده بود؛ یعنی هم از راه غیب از سنت الهی آگاه بود و هم از راه تحلیل عمیق عقلی، به سنت تحول ناپذیر خداوند باخبر بود، لذا خطر اختلاف را به عنوان اصلی کلی گوشزد کرد تا هیچ کس در هیچ مقطع تاریخ، هوس اختلاف در سر نپروراند؛ زیرا هرگز خداوند، جامعه پراکنده و امت متخاصم با یکدیگر را خیر نمی‌دهد. ا - - - - - ۱) نهج‌البلاغه، خطبه۱۷۶ ◌ آیة الله جوادی آملی @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ 🏷از آنان براى شما مى‌ترسم! 🔅 (ﷺ) : ✓ «وحشتناك ترين چيزى كه از آن براى شما مى‌ترسم، پيشوايانِ گمراه كننده‌اند». ⁙ «إنّ أخوَفَ ما أخافُ عَلَيكُم الأئمّةُ المُضِلّونَ». 📚 مسند ابن حنبل : ج١٠ص٤١٦ ح٢٧٥٥٥ @hadithnet | معارف حدیث
. ◃ تـخـصص، یـا تـعهـد؟! ▹ ₪ در انتخاب مدیران، اصل «شایسته‌سالارى»، یکى از اصول خدشه‌ناپذیر نظام اسلامى است. در این باره مى‌فرماید: «براى حكمرانان پسنديده نيست كه در سه كار، كوتاهى ورزند: حفظ مرزها، رسيدگى به مظالم و حقوق پايمال شده مردم، و انتخاب افراد شايسته براى كارهاى خود» (۱) (ﷺ) تصریح می‌کند: هر کس زمام کارى از کارهاى مسلمانان را به دست گیرد و کسى را جانبدارانه بر آنان امیر گردانَد، لعنت خدا بر او باد! و خداوند، توبه و فِدیه‌اى از او نمى‌پذیرد تا آن که او را به دوزخ ببَرَد، و هر کس قُرُقگاه خدا را به کسى ببخشد، به قُرُقگاه خداوند، به ناحق، تجاوز کرده است. پس لعنت خدا بر او باد! (۲) ₪ در نظام اسلامى، شایستگى به دو چیز است: «کاردانى و تخصّص» و «امانتدارى و تعهّد». به تصریح در انتخاب مدیران، باید به دو چیز توجّه شود: «کفایت» و «امانت». (۳) نه تخصّص بدون تعهّد، مفید است و نه تعهّد بدون تخصّص. تخصّص بدون تعهّد، به «فساد» می‌انجامد و تعهّد بدون تخصّص به «نابه‌سامانى». ا - - - - - ۱) تحف العقول، ص۲۳۵ ۲) مسند ابن حنبل، ج۱، ص۲۴ ۳) شرح نهج البلاغه، ج۲۰، ص۲۷۶ 📗 ، قلمرو رضایت، ص۱۵۷ @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💕با یـک سـلام، زائـر امام رئوف شـویـم ⨳ روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . ⁘ خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ═❖═ ▾صـفـات والی بـرگـزیـده خـدا! ✓ «إنّ العبدَ إذا اختارَهُ اللّهُ عزّ وجلّ لاُمورِ عبادِهِ شَرحَ صَدرَهُ لذلكَ ، وأودَعَ قلبَهُ يَنابِيعَ الحِكمةِ، وألْهَمهُ العِلمَ إلهاما ، فلَم يَعْيَ بعدَهُ بجوابٍ ولا يَحيرُ فيهِ عنِ الصّوابِ». ◃« هرگاه خداوند عز و جل بنده‌اى را براى [اداره ]امور بندگانش برگزيند براى اين امر به او شرح صدر عطا مى‌كند، چشمه‌هاى حكمت را در دلش جارى مى‌سازد و به او علم و دانش الهام مى‌فرمايد كه از آن پس، از پاسخ هيچ چيز درنمى‌ماند و در يافتن راه درست سرگردان نمى‌شود». ◌ الكافي : ج۱ ص۲۰۲ ح۱ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ پنج شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ 🏷یاوران ظالمین! 🔅 : ✓ «اگر بنى اميه كسى را نمى‌يافتند كه برايشان بنويسد و ماليات جمع‌آورى كند و برايشان بجنگد و در جماعتشان حاضر شود، هرگز نمى‌توانستند حق ما را سلب كنند». ⁙ «لَولا أنَّ بَنِي اُمَيَّةَ وَجَدُوا مَن يَكتُبُ لَهُم، و يَجبِي لَهُمُ الفَيءَ، و يُقاتِلُ عَنهُم، و يَشهَدُ جَماعَتَهُم، لَما سَلَبُونا حَقَّنا». 📚 الكافي : ج۵ ص۱۰۶ ح۴ @hadithnet | معارف حدیث
. ⫧ مُـجـریـان خـوبـــــ! ⫧ ◵ «عدالت و عصمت قانون»، برای بر قراری حکومت خوب، شرط «لازم» است؛ امّا «کافی» نیست. ◃برای حکومت خوب، به عوامل دیگری نیاز است که یکی از آنها «عصمت و عدالت مجریان» است. ◃حتّی قانون خوب و عادلانه اگر به دست مدیران فاسد اجرا شود، به ابزاری در جهت تأمین خواسته‌های نامشروع آنان تبدیل خواهد شد و حقوق مردم به مخاطره خواهد افتاد. این دسته افراد، یا قانون را «تفسیر به رأی» می‌کنند و یا مواردی از آن را «تعطیل» می‌نمایند و یا «بدعت» می‌گذارند و چیز جدیدی به آن می‌افزایند تا منافع خود و هم‌مسلکانشان را تأمین کنند. ◳ در تاریخ اسلام به راحتی می‌توان کسانی را یافت که بر محور مصالح و حزب خود عمل می‌کرده‌اند، هر چند به اصطلاح، «حاکم اسلامی» نیز بوده‌اند؛ (مانند معاویه) امّا در مقابل، کسانی نیز بوده و هستند که جز به رعایت قانون و ادای حقوق مردم نمی‌اندیشیده و نمی‌اندیشند. می‌فرماید: ✧ بار خدايا! تو مى‌دانى كه آنچه از ما سر زد، رقابت در سلطنت (و حكومت) و آرزوى زيادىِ مال دنيا نبود ؛ بلكه تا نشانه‌هاى دينت را بازگردانيم و اصلاح را در شهرهايتْ آشكار سازيم تا در سايه آن، بندگان ستمديده‌ات امنيت پيدا كنند و حدودِ معطّل مانده، اقامه گردد. (۱) ◈ این همه تفاوت در اهداف، رفتار، گفتار و آثار (با وجود وحدت قانون) به خوبی روشن می‌سازد که شخصیت مجریان، نقش تعیین ‌کننده‌ای در اجرای قوانین دارد و از این جهت است که در نظام اسلامی، توجّه خاصّی به «رکن اجرایی» جامعه شده تا حقّ مردم تضییع نگردد. ا - - - - - ۱) نهج البلاغه: خطبه۱۳۱ 📗 ، قلمرو رضایت، ص۱۵۴ @hadithnet | معارف حدیث
▪️ 🔅« زُرارة بن اَعيَن ـ : از امام باقر عليه السلام پرسيدم : حقّ خداوند بر بندگان چيست؟ فرمود : «آنچه را مى دانند، بگويند و در باره هر آنچه نمى‌دانند، درنگ كنند». ⊚ « عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَا حَقُّ اللَّهِ عَلَى الْعِبَادِ؟ قَالَ: «أَنْ يَقُولُوا مَا يَعْلَمُونَ وَ يَقِفُوا عِنْدَ مَا لَايَعْلَمُونَ» . ▫️ الكافی، ج‌۱، ص ۱۰۴ •┈┈•※•┈┈• 💠 ویـژه‌نـامـه امـام بـاقر علیه‌السلام در پایگاه حدیث نت 🏷 بیش از ۱۲۰ مطلب متنوع پیرامون ✧ احادیث معصومین(ع) ✧ احادیث موضوعی ✧ احادیث داستانی ✧ شرح حدیث ✧ چهل حدیث ✧ مقالات نشریات ✧ تصاویر حدیثی ✧ معرفی پایگاه‌ها ✧ پرسش و پاسخ ✧ بیان‌ و تحلیل ✧ خبر و گزارش ✧ چند رسانه‌ای ✧ معرفی کتاب ✧ حديث ايام ✧ ادعیه ✧ ويژه ها 🗒 چهل حدیث (فایل Word) 📑 چهل حدیث (فایل PDF) علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
﷽؛ 💠 جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ 🏷 اندوه مومن! 🔅 «خداوند عز و جل مؤمنان را از گِل بهشت آفريد و از نسيم روح خود، در آن روان ساخت. به همين دليل، مؤمن، برادر پدرى و مادرىِ مؤمن است. پس هر گاه در شهرى از شهرها به يكى از آن روح ها اندوهى برسد، ديگر روح ها اندوهگين مى شوند؛ چون او از آنهاست». 🔹«إنَّ اللّهَ عز و جل خَلَقَ المُؤمِنينَ مِن طينَةِ الجِنانِ وأجرى فيهِم من ريحِ روحِهِ؛ فَلِذلِكَ المُؤمِنُ أخُو المُؤمِنِ لِأَبيهِ وأُمِّهِ، فَإِذا أصابَ روحا مِن تلكَ الأَرواحِ في بَلَدٍ مِنَ البُلدانِ حُزنٌ حَزِنَت هذِهِ لِأَنَّها مِنها.» 📚 الكافي : ج ٢ ص ١٦٦ ح @hadithnet | معارف حدیث