eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.8هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
233 ویدیو
254 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
چهل حدیث امام جواد سلام الله علیه.docx
99.8K
. ✧ از ⁙ راكِبُ الشَّهَواتِ لا يُستَقالُ لَهُ عَثرَةٌ. سوار بر شهوات، پس از افتادن، بلند نمى‌شود. ◅نزهة الناظر : ص۱۳۵ ح۷ 🗒 فایل Word علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
چهل حدیث امام جواد سلام الله علیه.pdf
361.1K
. ✧ از ⁙ القَصدُ إلَى اللّهِ تَعالى بِالقُلوبِ أبلَغُ مِن إتعابِ الجَوارِحِ بِالأَعمالِ. با دل ها آهنگ خدا كردن، رساتر از زحمت دادن اعضا با اعمال است. ◅ نزهة الناظر :ص۱۳۴ ح۲ 🗓 فایل PDF علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ 🏷 پس بنگر چگونه‌اى! 🔅 : ✓ «بدان كه از ديده خدا پنهان نيستى. پس بنگر كه چگونه‌اى». ⁙ «إعلَم أنَّكَ لَن تَخلُوَ مِن عَينِ اللّهِ فَانظُر كَيفَ تَكونُ». 📚 گزیده تحف العقول، ص٦٣ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ⁛ اهل حق را جانْ به لب آمده! ⁛ ⁙ فرازی از دعای برای امام مهدی(عج): ✧ خدايا! اهل حق را جانْ به لب آمده و اهل صدق به تنگنا افتاده و تو اى خداوند، به بندگانت و مشتاقانت، مهربانى و به اجابت دعايشان و تعجيل در گشايش كارشان سزاوارى. ✧ خدايا! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و به يارى ما بشتاب، بى آن كه پس از آن، ما را وا گذارى و چنان كمكى به ما بنماى كه هيچ باطلى را ياراى رويارويى با آن نباشد و زمينه‌اى گسترده را از جانب خودت براى ما فراهم بياور تا وليّت در آن، ايمن و دشمنت در آن، ناكام و نشانه‌هايت در آن، برپا شود و فرمان‌هايت پديدار گردد و دشمنان وعده‌هايت منكوب شوند. ✧ خدايا! ما را از جانب خودت به سراى رحمت برسان و دشمنانت را از سر سختگيرى‌ات به سراى نقمت ببر. ✧ خدايا! ما را يارى ده و به فريادمان برس و كيفرت را از ما بردار و آن را بر گروه ستمكاران فرود آور» ...اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلى‌ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، وبادِرنا مِنكَ بِالعَونِ الَّذي لا خِذلانَ بَعدَهُ، وَالنَّصرِ الَّذي لا باطِلَ يَتَكَأَّدُهُ‌ وأَتِح لَنا مِن لَدُنكَ مُتاحاً فَيّاحاً، يَأمَنُ فيهِ وَلِيُّكَ ويَخيبُ فيهِ عَدُوُّكَ و يُقامُ فيهِ مَعالِمُكَ ويَظهَرُ فيهِ أوامِرُكَ وتَنكَفُّ فيهِ عَوادي عِداتِكَ . اللَّهُمَّ بادِرنا مِنكَ بِدارَ الرَّحمَةِ وبادِر أعداءَكَ مِن بَأسِكَ بِدارَ النَّقِمَةِ اللَّهُمَّ أعِنّا وأَغِثنا وَارفَع نَقِمَتَكَ عَنّا و أَحِلَّها بِالقَومِ الظَّالمينَ. ◌ مهج الدعوات: ص۸۰ علیه‌السلام علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ 🏷 تنها همسنگ روی زمين! 🔅 : ✓ «اگر [اين گونه] نبود كه خداوند ـ تبارك‌وتعالى ـ ، امير مؤمنان عليه‌السلام را براى فاطمه آفريد، در روى زمين، از آدم و غيرِ آن، همسنگى براى او يافت نمى‌شد». ⁙ «لَولا أنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى خَلَقَ أميرَ المُؤمِنينَ عليه السلام لِفاطِمَةَ، ما كَانَ لَها كُفؤٌ عَلى ظَهرِ الأَرضِ؛ مِن آدَمَ ومَن دونَهُ». 📚 الكافی: ج١ ص٤٦١ ح١٠ 📅 مناسبت‌ امروز :۱ ، سالروز ازدواج اميرالمؤمنين امام علی(ع) و حضرت فاطمه‌‏ زهرا(س) @hadithnet | معارف حدیث
باز نشر، به مناسبت سالروز ازدواج امیرالمؤمنین علبه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها
💖 🌼 اول ، سالروز پیوند آسمانی امیرالمؤمنین علیه السلام و صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه و عموم عاشقان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت تبریک و تهنیت عرض می‌نماییم. ┄┄❅🌺❅┄┄ 💐 سيره پيامبر اكرم(ص) در ازدواج ، در بر دارنده ظرافت‌ها و نكته‌هايى است كه آگاهى از آنها به اصلاح فرهنگ ازدواج در جامعه امروزين ما مى انجامد . پیامبر اکرم (ص) در جامعه اى مى‌زيست كه رسم‌ها و آدابى خاص به خود داشت كه ايشان براى تغيير ويژگى‌هاى منفى فرهنگى و تزريق ويژگى‌هاى مثبت، تلاش فراوان نمود و برخى از موارد را با تأكيد و تصريح بيشتر انجام مى‌داد. 🔅(ﷺ) : على بن ابى طالب، كسى است كه خويشاوندى، فضايل و اسلامش را مى شناسى . من از خداوند خواسته‌ام كه تو را به همسرى بهترينِ آفريدگانش و محبوب ترينِ آنان در نزدش در آورد. اكنون على از تو خواستگارى كرده است. نظرت چيست؟ فاطمه سكوت كرد و رويش را بر نگرداند... پس پيامبر صلى اللّه عليه و آله برخاست و فرمود: "اللّه‏ أكبر! سكوت او، نشانِ موافقت اوست"... ▫️امالی طوسی: ص۳۹ ح۴۴ 🔻بیشتر بخوانید ▫️تحليلى درباره ازدواج حضرت فاطمه سلام الله علیها ▫️ ظرافت‌ها و نكته‌های سيره پيامبر اكرم(ص) در ازدواج حضرت فاطمه سلام الله علیها 🌷 پیوند آسمانی @hadithnet | معارف حدیث
. ⩴ نيكو همسرى است فاطمه و نيكو شوهرى است على! 🪶 بيشتر امور خصوصى ازدواج فاطمه(س)، بر عهده پيامبر(ص) بود. افزون بر علاقه خاصّ پيامبر(ص) به فاطمه(س)، به سبب آن كه خديجه(س) سال‌هاى پيش از دنيا رفته بود، پيامبر اكرم(ص) كارهاى مرتبط با مادر خانواده را نيز به عهده گرفت. ...در تهيّه وليمه، (ﷺ) شخصاً به تهيّه شرينى پرداخت. در مراسم كشيدن غذا نيز ايشان شخصاً شركت جست و آشپزى و تقسيم غذا را به عهده داشت. پس از پايان وليمه نيز ـ كه در روز انجام شد ـ ، پيامبر اكرم(ص) فاطمه(س) را خواست و او را دعا كرد، نقاب از چهره او بر گرفت و دستش را در دست امير مؤمنان علیه السلام نهاد. آن گاه آنان را به منزل جديد فرستاد و فرمود: منتظر باشيد تا من بيايم. سپس ميان آنان نشست و قدحى آب در دست گرفت و قطراتى را بر سر و سينه عروس و داماد پاشيد. پس از زفاف نيز نزد آنان آمد و ظرفى از شير آورد و به هر دو خورانيد. 💖 در تمام مراحل ازدواج، عروسى و تشكيل خانواده جديد، محبّت، همراهى، نصيحت و دعاى پيامبر(ص) به چشم مى‌آيد. براى نمونه، آن گاه كه پيامبر(ص) دست فاطمه(س) را در دست على علیه السلام نهاد، به آن دو فرمود: ✧ بارَكَ اللّهُ لَكَ فِي ابنَةِ رَسولِ اللّهِ، يا عَلِيُّ ، نِعمَ الزَّوجَةُ فاطِمَةُ، ويا فاطِمَةُ، نِعمَ البَعلُ عَلِيٌّ . اى على! خدا به تو در دختر پيامبر خدا(ص) بركت دهد! نيكو همسرى است فاطمه، و تو اى فاطمه، نيكو شوهرى است على! 💕 يا در منزل جديد هم هر دو را دعا كرد و فرمود: ✧ اللّهُمَّ هذِهِ ابنَتي وأَحَبُّ الخَلقِ إلَيَّ، اللّهُمَّ وهذا أخي وأَحَبُّ الخَلقِ إلَيَّ، اللّهُمَّ لَكَ وَلِيّا و بِكَ حَفِيّا و بارِك لَهُ في أهلِهِ . بار خدايا! اين دختر من و محبوب ترينِ آفريدگان، نزد من است. بار خدايا ! اين هم، برادر من و محبوب ترينِ آفريدگان، نزد من است. پروردگارا! او را دوست نيكوكار خودت قرار بده و همسرش را براى او مبارك گردان. پس از زفاف نیز نزد آنان آمد و برايشان دعا كرد تا زندگى پُرمهر و فرزندانى پاك و امامان هدايت داشته باشند. ، 📗 سیره پیامبر خاتم(ص) ج۴ ص۶۶ @hadithnet | معارف حدیث
. ✧ ـ در نيايش هر روز خود، در دهه اول ذى حجّه ـ ده مرتبه این ذکر شریف را می‌خواندند: لا إلهَ إلَا اللّهُ عَدَدَ اللَّيالي وَالدُّهورِ، لا إلهَ إلَا اللّهُ عَدَدَ أمواجِ البُحورِ، لا إلهَ إلَا اللّهُ و رَحمَتُهُ خَيرٌ مِمّا يَجمَعونَ، لا إلهَ إلَا اللّهُ عَدَدَ الشَّوكِ وَالشَّجَرِ، لا إلهَ إلَا اللّهُ عَدَدَ الشَّعرِ وَالوَبَرِ، لا إلهَ إلَا اللّهُ عَدَدَ الحَجَرِ وَالمَدَرِ، لا إلهَ إلَا اللّهُ عَدَدَ لَمحِ العُيونِ، لا إلهَ إلَا اللّهُ فِي اللَّيلِ إذا عَسعَسَ وفِي الصُّبحِ إذا تَنَفَّسَ، لا إلهَ إلَا اللّهُ عَدَدَ الرِّياحِ فِي البَراري وَالصُّخورِ، لا إلهَ إلَا اللّهُ مِنَ اليَومِ إلى يَومِ يُنفَخُ فِي الصّورِ . معبودى جز خدا نيست؛ به شمار شب ها و روزگاران. معبودى جز خدا نيست؛ به شمار خيزابه هاى درياها. معبودى جز خدا نيست و مِهر او بهتر از هر آن چيزى است كه گردآورند. معبودى جز خدا نيست؛ به شمار هر آنچه خار و درخت است. معبودى جز خدا نيست؛ به شمار هر آنچه موى و كرك است. معبودى جز خدا نيست ؛ به شمار هر آنچه سنگ وكلوخ است. معبودى جز خدا نيست؛ به شمار نگاه‌هاى ديدگان. معبودى جز خدا نيست؛ هم آن گاه كه شب شود و هم صبحگاهان، آن گاه كه بردَمَد. معبودى جز خدا نيست؛ به شمار بادهاى بيابان ها وكوهساران. ومعبودى جز خدا نيست؛ از امروز تا آن روز كه در شيپور [ ـِ رستاخيز] دميده شود. ◌ الإقبال: ج۲ ص۴۸ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ 🏷 در پی‌اش باشید! 🔅 : ✓ «در پی نماز شب باشید که آن، سنّت پیامبر شماست و شیوۀ صالحانِ پیش از شما و دورکنندۀ درد و بیماری از بدنتان». ⁙ «عَلَیکُم بِصَلاةِ اللَّیلِ؛ فَإِنَّها سُنَّةُ نَبِیِّکُم، ودَأبُ الصّالِحینَ قَبلَکُم، ومَطرَدَةُ الدّاءِ عَنِ أجسادِکُم». 📚 تهذيب الأحكام: ج۲ ص۱۲۰ ح۴۵۳ @hadithnet | معارف حدیث
. ⫹ بـرای هـر کـسی شیـریـن نـیسـت! ⫺ انسان، از هم‌نشینی با کسی که در حد عشق، به او علاقۀ وافر داشته باشد، لذّت می‌بَرَد و اگر از دیدارش برای مدتی ـ به هر دلیلی ـ محروم باشد، خود را به مسیری می‌کشانَد که اثری از معشوق در آن باشد. عاشق، در خلوت فراق دوست، از نجوا کردن با او نیز لذّت می‌بَرَد و هیچ چیز برایش لذّت‌بخش‌تر از این نیست. عبادت، راهی است که از خدای تعالی نشان دارد و دل انسان را به سویش روانه می‌سازد. کسی می‌تواند از این اثر لذّت ببرد که دل را از هر جهت، روانۀ مسیر آن کرده است. لذا قلبی که اسیر هوای نفس است، راه به این مسیر ندارد. می‌فرماید: ✧ كيف يجد لذّة العبادة من لا يصوم عن الهوی؟(۱) چگونه برای کسی که از هوای نفس پرهیز نمی‌کند، لذّت عبادت ایجاد می‌شود؟ ◵ عبادت برای هر کسی شیرین نیست! این لذّت، از همان انواعی است که به سعی و تلاش نیاز دارد. مجاهدۀ با نفس است که انسان را به جایگاهی می‌رساند که شهوتش رنگ دیگری پیدا می‌کند. هوایش در شب‌زنده‌داری و هوسش در نماز شب قرار می‌گیرد. از این رو، (ﷺ) در بارۀ خودشان می‌فرماید: ✧إن الله تعالی جعل لكل نبی شهوة و إن شهوتی فی قيام الليل.(۲) همانا خدای متعال برای هر پیامبری، شهوتی قرار داد و امّا شهوت من، در شب زنده‌داری [به عبادت] است. ا - - - - - ۱) مستدرك الوسائل، ج۱۲، ص۱۱۵ ۲) كنز العمّال، ح۲۱۴۰۱ 📗 لذت و شادکامی از دیدگاه اسلام، ص۱۴۶ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ 🏷 از دست‌رنج خويش! 🔅 (ﷺ) : ✓ «هر كه از دست‌رنج خويش خورَد، همچون آذرخشى پرشتاب، راهِ [بهشت] را مى‌پيمايد». ⁙ «مَن أكَلَ مِن كَدِّ يَدِهِ، مَرَّ عَلَى الصِّراطِ كَالبَرقِ الخاطِفِ». 📚 جامع الأخبار ص٣٩٠ ح١٠٨٥ 📅 مناسبت‌ امروز : روز جهانی صنایع دستی @hadithnet | معارف حدیث
معيارهاي انتخاب كارگزاران در انديشه امام خميني(بررسي روايي).pdf
495.3K
. | 📄 بخوانید | 📋 معيارهای انتخاب كارگزاران درانديشه (ره) ، بررسی روایی 📑 فصلنامه علوم حديث، شماره ۱۴ / ۱۳۷۸ ✍🏻 نویسنده : حمید رسایی 🔅 : هنگامى كه خداوند تعالى, بنده اى را براى [رهبرى و] تدبيركار ديگر بندگانش برمى گزيند, به او سينه اى گشاده مى بخشد و در قلبش چشمه هاى حكمت را به امانت مى سپارد و دانش را به گونه اى خاص, به او الهام مى كند. از آن پس, در پاسخ به هيچ پرسشى در نمى ماند و به سردرگمى دچار نمى شود. أصول الكافى, ج۱, ص۲۰۲ •┈┈•❀•┈┈• 💢 در این مقاله، معيارهاى انتخاب مسئولان و كارگزاران نظام اسلامى در سخنان آن حكيم الهى را جستجو و سپس به تطبيق آن با سخنان گُهربار معصومان(ع) بپردازیم : ▫️ وفادارى به اسلام و جمهورى اسلامى ▫️ التزام و اعتقاد به ولايت فقيه ▫️ برخوردارى از شعور سياسى ▫️ تخصّص و تعهّد ▫️ حسن سابقه و عدم احتمال انحراف ▫️ اخلاق اسلامى ▫️ ساده زيستى ▫️ حامى و خدمتگزار مستضعفان ▫️ وطن دوستى و حفظ منافع كشور ▫️ شجاعت @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ 🏷از پراكندگی و دگرگونى بپرهيزيد! 🔅 : ✓ «بپرهيزيد از دگرگونى در دين خدا، كه همراه جماعت بودن در حقّى كه آن را خوش نمى‌انگاريد، بهتر است از پراكنده شدن به خاطر باطلى كه آن را دوست مىداريد! و همانا خداوند سبحان، به كسى به خاطر جدايى خيرى نبخشيد، نه از گذشتگان و نه از باقى ماندگان». ⁙ «إيّاكُم وَالتَّلَوُّنَ في دينِ اللّهِ؛ فَإِنَّ جَماعَةً فيما تَكرَهونَ مِنَ الحَقِّ خَيرٌ مِن فُرقَةٍ فيما تُحِبّونَ مِنَ الباطِلِ، و إنَّ اللّهَ سُبحانَهُ لَم يُعطِ أحَدا بِفُرقَةٍ خَيرا، مِمَّن مَضَى ولا مِمَّن بَقِيَ». 📚 نهج البلاغه: خطبه ١٧٦ @hadithnet | معارف حدیث
. ⩴ مـدار خـیر و مـحـور شـر! 🪶 هیچ فرد خردمند یا گروه متفکر، از خیر، منصرف نمی‌شود و به شر، رو نمی‌آورد مگر آنکه در تشخیص خیر و شر، دچار اشتباه شده باشد. حضرت برای هدایت به معیار خیر و شر، اتحاد و همدلی را مدار خیر، دانسته، اختلاف و کینه ورزی را محور شر معرفی نمود: ✧ «ایاکم والتلون فی دین الله،... در دین خدا از گونه گون و ناپایدار ماندن بپرهیزید که همراه جماعت بودن در حقی که آن را خوشی نمی‌انگارند بهتر است لذا پراکنده شدن به خاطر باطلی که آن را دوست می‌دارید و همانا خداوند سبحان خیری نبخشد به کسی که جدایی گزیند از مردمان نه از گذشتگان و نه از باقی‌ماندگان»(۱) ⪣ از این سخن بلند نه تنها سودمندی اتحاد و زیانباری اختلاف، استفاده می‌شود، بلکه استمرار سنت الهی در گذشته و حال و آینده نیز معلوم خواهد شد؛ زیرا اساس فیض الهی بر وحدت و جماعت پی‌ریزی شده و هیچ گونه خیری در تفرقه و کثرت گرایی نامعقول نخواهد بود... ₪ چون امیرالمؤمنین (علیه السلام) جامع هر دو علم یاد شده بود؛ یعنی هم از راه غیب از سنت الهی آگاه بود و هم از راه تحلیل عمیق عقلی، به سنت تحول ناپذیر خداوند باخبر بود، لذا خطر اختلاف را به عنوان اصلی کلی گوشزد کرد تا هیچ کس در هیچ مقطع تاریخ، هوس اختلاف در سر نپروراند؛ زیرا هرگز خداوند، جامعه پراکنده و امت متخاصم با یکدیگر را خیر نمی‌دهد. ا - - - - - ۱) نهج‌البلاغه، خطبه۱۷۶ ◌ آیة الله جوادی آملی @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ 🏷از آنان براى شما مى‌ترسم! 🔅 (ﷺ) : ✓ «وحشتناك ترين چيزى كه از آن براى شما مى‌ترسم، پيشوايانِ گمراه كننده‌اند». ⁙ «إنّ أخوَفَ ما أخافُ عَلَيكُم الأئمّةُ المُضِلّونَ». 📚 مسند ابن حنبل : ج١٠ص٤١٦ ح٢٧٥٥٥ @hadithnet | معارف حدیث
. ◃ تـخـصص، یـا تـعهـد؟! ▹ ₪ در انتخاب مدیران، اصل «شایسته‌سالارى»، یکى از اصول خدشه‌ناپذیر نظام اسلامى است. در این باره مى‌فرماید: «براى حكمرانان پسنديده نيست كه در سه كار، كوتاهى ورزند: حفظ مرزها، رسيدگى به مظالم و حقوق پايمال شده مردم، و انتخاب افراد شايسته براى كارهاى خود» (۱) (ﷺ) تصریح می‌کند: هر کس زمام کارى از کارهاى مسلمانان را به دست گیرد و کسى را جانبدارانه بر آنان امیر گردانَد، لعنت خدا بر او باد! و خداوند، توبه و فِدیه‌اى از او نمى‌پذیرد تا آن که او را به دوزخ ببَرَد، و هر کس قُرُقگاه خدا را به کسى ببخشد، به قُرُقگاه خداوند، به ناحق، تجاوز کرده است. پس لعنت خدا بر او باد! (۲) ₪ در نظام اسلامى، شایستگى به دو چیز است: «کاردانى و تخصّص» و «امانتدارى و تعهّد». به تصریح در انتخاب مدیران، باید به دو چیز توجّه شود: «کفایت» و «امانت». (۳) نه تخصّص بدون تعهّد، مفید است و نه تعهّد بدون تخصّص. تخصّص بدون تعهّد، به «فساد» می‌انجامد و تعهّد بدون تخصّص به «نابه‌سامانى». ا - - - - - ۱) تحف العقول، ص۲۳۵ ۲) مسند ابن حنبل، ج۱، ص۲۴ ۳) شرح نهج البلاغه، ج۲۰، ص۲۷۶ 📗 ، قلمرو رضایت، ص۱۵۷ @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💕با یـک سـلام، زائـر امام رئوف شـویـم ⨳ روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . ⁘ خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ═❖═ ▾صـفـات والی بـرگـزیـده خـدا! ✓ «إنّ العبدَ إذا اختارَهُ اللّهُ عزّ وجلّ لاُمورِ عبادِهِ شَرحَ صَدرَهُ لذلكَ ، وأودَعَ قلبَهُ يَنابِيعَ الحِكمةِ، وألْهَمهُ العِلمَ إلهاما ، فلَم يَعْيَ بعدَهُ بجوابٍ ولا يَحيرُ فيهِ عنِ الصّوابِ». ◃« هرگاه خداوند عز و جل بنده‌اى را براى [اداره ]امور بندگانش برگزيند براى اين امر به او شرح صدر عطا مى‌كند، چشمه‌هاى حكمت را در دلش جارى مى‌سازد و به او علم و دانش الهام مى‌فرمايد كه از آن پس، از پاسخ هيچ چيز درنمى‌ماند و در يافتن راه درست سرگردان نمى‌شود». ◌ الكافي : ج۱ ص۲۰۲ ح۱ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ پنج شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ 🏷یاوران ظالمین! 🔅 : ✓ «اگر بنى اميه كسى را نمى‌يافتند كه برايشان بنويسد و ماليات جمع‌آورى كند و برايشان بجنگد و در جماعتشان حاضر شود، هرگز نمى‌توانستند حق ما را سلب كنند». ⁙ «لَولا أنَّ بَنِي اُمَيَّةَ وَجَدُوا مَن يَكتُبُ لَهُم، و يَجبِي لَهُمُ الفَيءَ، و يُقاتِلُ عَنهُم، و يَشهَدُ جَماعَتَهُم، لَما سَلَبُونا حَقَّنا». 📚 الكافي : ج۵ ص۱۰۶ ح۴ @hadithnet | معارف حدیث
. ⫧ مُـجـریـان خـوبـــــ! ⫧ ◵ «عدالت و عصمت قانون»، برای بر قراری حکومت خوب، شرط «لازم» است؛ امّا «کافی» نیست. ◃برای حکومت خوب، به عوامل دیگری نیاز است که یکی از آنها «عصمت و عدالت مجریان» است. ◃حتّی قانون خوب و عادلانه اگر به دست مدیران فاسد اجرا شود، به ابزاری در جهت تأمین خواسته‌های نامشروع آنان تبدیل خواهد شد و حقوق مردم به مخاطره خواهد افتاد. این دسته افراد، یا قانون را «تفسیر به رأی» می‌کنند و یا مواردی از آن را «تعطیل» می‌نمایند و یا «بدعت» می‌گذارند و چیز جدیدی به آن می‌افزایند تا منافع خود و هم‌مسلکانشان را تأمین کنند. ◳ در تاریخ اسلام به راحتی می‌توان کسانی را یافت که بر محور مصالح و حزب خود عمل می‌کرده‌اند، هر چند به اصطلاح، «حاکم اسلامی» نیز بوده‌اند؛ (مانند معاویه) امّا در مقابل، کسانی نیز بوده و هستند که جز به رعایت قانون و ادای حقوق مردم نمی‌اندیشیده و نمی‌اندیشند. می‌فرماید: ✧ بار خدايا! تو مى‌دانى كه آنچه از ما سر زد، رقابت در سلطنت (و حكومت) و آرزوى زيادىِ مال دنيا نبود ؛ بلكه تا نشانه‌هاى دينت را بازگردانيم و اصلاح را در شهرهايتْ آشكار سازيم تا در سايه آن، بندگان ستمديده‌ات امنيت پيدا كنند و حدودِ معطّل مانده، اقامه گردد. (۱) ◈ این همه تفاوت در اهداف، رفتار، گفتار و آثار (با وجود وحدت قانون) به خوبی روشن می‌سازد که شخصیت مجریان، نقش تعیین ‌کننده‌ای در اجرای قوانین دارد و از این جهت است که در نظام اسلامی، توجّه خاصّی به «رکن اجرایی» جامعه شده تا حقّ مردم تضییع نگردد. ا - - - - - ۱) نهج البلاغه: خطبه۱۳۱ 📗 ، قلمرو رضایت، ص۱۵۴ @hadithnet | معارف حدیث
▪️ 🔅« زُرارة بن اَعيَن ـ : از امام باقر عليه السلام پرسيدم : حقّ خداوند بر بندگان چيست؟ فرمود : «آنچه را مى دانند، بگويند و در باره هر آنچه نمى‌دانند، درنگ كنند». ⊚ « عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَا حَقُّ اللَّهِ عَلَى الْعِبَادِ؟ قَالَ: «أَنْ يَقُولُوا مَا يَعْلَمُونَ وَ يَقِفُوا عِنْدَ مَا لَايَعْلَمُونَ» . ▫️ الكافی، ج‌۱، ص ۱۰۴ •┈┈•※•┈┈• 💠 ویـژه‌نـامـه امـام بـاقر علیه‌السلام در پایگاه حدیث نت 🏷 بیش از ۱۲۰ مطلب متنوع پیرامون ✧ احادیث معصومین(ع) ✧ احادیث موضوعی ✧ احادیث داستانی ✧ شرح حدیث ✧ چهل حدیث ✧ مقالات نشریات ✧ تصاویر حدیثی ✧ معرفی پایگاه‌ها ✧ پرسش و پاسخ ✧ بیان‌ و تحلیل ✧ خبر و گزارش ✧ چند رسانه‌ای ✧ معرفی کتاب ✧ حديث ايام ✧ ادعیه ✧ ويژه ها 🗒 چهل حدیث (فایل Word) 📑 چهل حدیث (فایل PDF) علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
﷽؛ 💠 جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ 🏷 اندوه مومن! 🔅 «خداوند عز و جل مؤمنان را از گِل بهشت آفريد و از نسيم روح خود، در آن روان ساخت. به همين دليل، مؤمن، برادر پدرى و مادرىِ مؤمن است. پس هر گاه در شهرى از شهرها به يكى از آن روح ها اندوهى برسد، ديگر روح ها اندوهگين مى شوند؛ چون او از آنهاست». 🔹«إنَّ اللّهَ عز و جل خَلَقَ المُؤمِنينَ مِن طينَةِ الجِنانِ وأجرى فيهِم من ريحِ روحِهِ؛ فَلِذلِكَ المُؤمِنُ أخُو المُؤمِنِ لِأَبيهِ وأُمِّهِ، فَإِذا أصابَ روحا مِن تلكَ الأَرواحِ في بَلَدٍ مِنَ البُلدانِ حُزنٌ حَزِنَت هذِهِ لِأَنَّها مِنها.» 📚 الكافي : ج ٢ ص ١٦٦ ح @hadithnet | معارف حدیث
. ⪻ آنچه را بر دوش ما نهاده‌اى، به ما بشناسان! ⪼ 🔅فرازی از دعای برای امام مهدی(عج) ✧ اِفتَح لَهُ فَتحاً يَسيراً وَانصُرهُ نَصراً عَزيزاً، اللَّهُمَّ أظهِر بِهِ دينَكَ وسُنَّةَ نَبِيِّكَ، حَتّى‌ لا يَستَخفِيَ بِشَي‌ءٍ مِنَ الحَقِّ مَخافَةَ أحَدٍ مِنَ الخَلقِ، اللَّهُمَّ إنَّا نَرغَبُ إلَيكَ في دَولَةٍ كَريمَةٍ، تُعِزُّ بِهَا الإِسلامَ وأَهلَهُ، وتُذِلُّ بِها النِّفاقَ وأَهلَهُ، وتَجعَلُنا فيها مِنَ الدُّعاةِ إلى‌ طاعَتِكَ وَالقادَةِ في سَبيلِكَ‌، وتَرزُقُنا بِها كَرامَةَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ، اللَّهُمَّ ما حَمَّلتَنا مِنَ الحَقِّ فَعَرِّفناهُ، وما قَصُرنا عَنهُ فَعَلِّمناهُ. ✧ «برايش فتحى آسان پيش آور و او را نصرتى شكست‌ناپذير عطا بفرما. خدايا! دينت و سنّت پيامبرت را با او آشكار كن تا آن كه چيزى از حقّ را به هراس كسى از مردم، پنهان ندارد. خدايا! ما مشتاق آنيم كه دولت بزرگوارى روى كار بياورى كه اسلام و مسلمانان را با آن عزيز مى‌كنى و نفاق و منافقان را با آن خوار مى‌دارى، و ما را از دعوتگران به سوى فرمان‌بردارى‌ات و راهبران به راهت قرار مى‌دهى و كرامت دنيا و آخرت را روزىِ ما مى‌كنى. خدايا! آنچه را از حق بر دوش ما نهاده‌اى، به ما بشناسان و آنچه را به آن نرسيده‌ايم، به ما بياموز». ◌ الكافى: ج۳ ص۴۲۲ ح۶ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ 🏷بچسبيد به دین خدا! 🔅 : ✓ «مى‌بايد اسلام و متانتش شما را از ياغی‌گرى و ياوه‌گويى باز دارد و كلامتان يكى شود. بچسبيد به دين خدا كه جز آن، از كسى پذيرفته نيست، و [ بچسبيد ]به كلمه اخلاص كه سبب استوارى دين است». ⁙ «لِيَردَعكُمُ الإِسلامُ ووَقارُهُ عَنِ التَّباغي والتَّهاذي، وَلتَجتَمِع كَلِمَتُكُم، وَالزَموا دِينَ اللّهِ الَّذي لا يُقبَلُ مِن أحَدٍ غَيرُهُ، وكَلِمَةَ الإِخلاصِ الَّتي هي قِوامُ الدّينِ ». 📚 شرح نهج البلاغه: ج٤ ص٤٥ @hadithnet | معارف حدیث
. 💢 رسیـدن به قـدرت بـا هـر ابـزاری!؟ ⁜ معاويه، با تكيه بر شعار «المُلكُ عقيم ؛ حكومت، نازاست»، براى چنگ انداختن به قدرت و حراست از قدرتِ به دست آمده، حاضر بود دست به هر كارى بزند و هر كار ناشايستى را انجام دهد و هر نوع ابزار زشتى را به كار گيرد. ⩴ اما سياست در نگاه ، اداره استوار جامعه بر اساس معيارهاى الهى و سياستْ‌ورزى نيز وظيفه‌اى الهى ـ اخلاقى بر دوش شايستگان و حركتى حق‌مدارانه است. او مى‌گويد: ✧ كشوردارى، سياست است. (غرر الحكم : ح ۱۷) ⩴ و هرگز براى رسيدن به قدرت و حراست از قدرتِ به دست آمده، هر كارى را روا نمى‌داند؛ بلكه به عكس، توسّل به ابزار نامشروع را حتى به بهاى از دست دادن قدرت صحيح نيز جايز نمى‌داند. بر پايه آموزه‌هاى علوى، سياست، شناخت و بهره‌گيرى از ابزارهاى مشروع (از جمله: قدرت، مقبوليت و اعتماد عمومى) در اداره جامعه و تأمين رفاه مادّى و معنوى مردم است. ₪ در آموزه‌هاى علوى، به كارگيرى شيوه‌هاى نامشروع و ابزارهاى به ظاهرْ كارآمد، امّا به واقعْ ناصحيح، سياست نيست ؛ بلكه خدعه، نيرنگ، فريب است. از نگاه على عليه‌السلام، حكومت، چيرگى بر دل‌ها و تسخير خردها و عاطفه‌هاست، نه رام‌سازى «تن»ها و سلطه بر افراد و چيرگى بر گُرده‌ها. چنان تفسيرى از حكومت، چه نيازى به توسّل به ابزار نامشروع سياسى دارد. ▫️ قدرت در نگاه امام على عليه‌السلام بهترين ابزار براى برپايى حكومت صالح و استقرار عدالت و رفاه و تأمين حقوق و آزادى‌هاى شهروندان و نيز اصلاحات اجتماعى ...است و هيچ قدرتى جز براى احقاق حق و اِحياى ارزش‌ها، قداستى ندارد تا براى حفظ آن، به شيوه‌هاى باطلْ چنگ بيفكند. ↲ تصرّف دل‌ها راهى جز استفاده صحيح از شيوه‌ها و راه سپردن بر اساس ارزش‌ها ندارد. سياست‌هاى نامشروع و باطل‌گرايانه، شايد روزگارى كوتاه، با جست و خيزْ سلطه بيافرينند و آن را ادامه دهند ؛ امّا هرگز دوام نخواهند آورد و براى مردم، جز زيان، چيزى نخواهند داشت كه: ✧ للحَقِّ دَولَةٌ و لِلباطِلِ جَولَةٌ. حقّ را دولتى است، و باطل را جولانى. الكافى: ج۲ ص۴۴۷ 📗 سیاست‌نامه امام علی علیه‌السلام، ص ۲۶ @hadithnet | معارف حدیث