.
🗯 شیخ عباس قمی (محدّث قمی)، عالم شیعه، محدّث، مورخ و خطیب توانا.
تحصیلات خویش را در سه حوزه قم، مشهد و نجف گذراند و کتابهای پرشماری نگاشت. از وی بیش از شصت اثر ثبت شده که حدود چهل اثر، حدیثی است.
📗 مفاتیح الجنان، سفینة البحار، نفس المهموم، و منتهی الآمال، از مشهورترین تألیفات ایشان است.
⩸ برخی دیگر از آثار او :
تحفة الاحباب؛ فیض القدیر فیما یتعلق بحدیث الغدیر؛ کحل البصر فی سیرة سید البشر؛ سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار؛ هدیة الزائرین و بهجة الناظرین؛ التحفة الطوسیة و النفحة القدسیة؛ نفس المهموم؛ منتهی الآمال؛ الکنی و الالقاب؛ فوائد الرضویة و بیت الاحزان.
📚 پدرجان! اين كتاب از آثار و تأليفات من است!
مرحوم شيخ عباس قمى در خاطرات خود آورده:
وقتى كتاب منازل الاخرة را نوشته و به چاپ رساندم، در قم شخصى به نام «عبدالرزاق مسأله گو» كه در صحن مطهر حضرت معصومه برای مردم احكام شرعی مىگفت. مرحوم پدرم «كربلائى محمد رضا» از علاقه مندان منبر او بود... شيخ بعد از مسأله گفتن، كتاب منازل الاخرٍة مرا مىگشود و از روايات و احاديث آن مى خواند.
▫️روزى پدرم مرا صدا زد و گفت:
شيخ عباس! كاش مثل عبدالرزاقِ مسئله گو مى شدى و مىتوانستى منبر بروى و از اين كتاب كه او براى ما مىخواند، تو هم مىخواندى.
چند بار خواستم بگويم پدرجان! اين كتاب از آثار و تأليفات من است اما هر بار خوددارى كردم و چيزى نگفتم و فقط عرض كردم دعا بفرمائيد خداوند توفيقى مرحمت نمايد.
▪️ محدث قمی در سال ۱۳۵۹ق در نجف درگذشت و در حرم امام علی علیهالسلام دفن شد.
┈┈
📙 فضائل الأشهر الثلاثة
@hadithnet | معارف حدیث
.
༻ سپـاهيـان مـا پيـروز و چيـرهاند! ༺
-﴿ وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ، وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ..﴾ (۱)
با آنان كارزار كنيد تا فتنه نباشد، و دين، سراسر، دين خدا باشد.
- ﴿كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِي، إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ﴾ (۲)
خدا نوشته (و مقدر كرده) است كه من و فرستادگانم غلبه خواهيم كرد، خدا نيرومند و عزيز و بیهمتا است.
-﴿.. وَ إِنَّ جُنْدَنا لَهُمُ الْغالِبُونَ﴾ (۳)
... همانا سپاهيان ما پيروز و چيرهاند.
- ﴿إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا، وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ﴾ (۴)
همانا پيامبران خود و كسانى را كه ايمان آوردهاند، در دنيا و در روزى كه گواهان برپا مىايستند، پيروز خواهم كرد.
ا - - - - -
۱) سوره انفال: آیه ۳۹.
۲) سوره مجادله: آیه ۲۱.
۳) سوره صافات: آیه ۱۷۳.
۴) سوره غافر: آیه۵۱.
✨اجـرای آتـش بـس و پیـروزے رزمنـدگان مقـاومت، بـر همـه آزادگـان، مبـارک بـاد.
#صفقة_طوفان_الاقصى
#فلسطین
@hadithnet | معارف حدیث
.
💠 منـم بنـدهے اهـل بيـت و نبـے!
🗓 باز نشر به مناسبت زادروز فردوسی
#پیامبر_اکرم (ﷺ) :
✧ إنَّ مِنَ الشِّعرِ لَحِكمَةً ؛
✓ برخى از شعرها حكمت است .
◌ كتاب من لايحضره الفقيه، ج۴ ، ص۳۷۹
✍️ حكيم ابو القاسم فردوسى طوسى، بزرگ ترين حماسه سراى تاريخ ايران، در سال ۳۲۹ ق، در طوس به دنيا آمد و در سال ۴۱۱ ق، درگذشت.
بنا به گزارش نظامى عروضى، از دفن كردن جنازه وى در گورستان به اتّهام رافضى بودن، ممانعت كردند و به ناچار، وى را در باغى در كنار دروازه شهر دفن كردند كه اكنون آرامگاه وى مورد توجّه علاقه مندان و زائران آن شاعر نام آور است.
₪ از اشعار فردوسی در مدح #امام_علی_علیه_السلام :
• چه گفت آن خداوند تنزيل و وحى
خداوندِ امر و خداوندِ نهى
• كه من شهر علمم، عليّم در است
درست اين سخن، گفتِ پيغمبر است
• به مردى نباشد چو تو آدمى
چنين گفت پيغمبر هاشمى
• گواهى دهم كاين سخن، راز اوست
تو گويى دو گوشم بر آواز اوست
• منم بنده اهل بيت و نبى
ستاينده خاك پاىِ وصى
• خودْ آن روز نامم به گيتى مباد
كه من نام حيدر ندارم به ياد
• بدين زادم و هم بدين بگذرم
چنان دان كه خاك پىِ حيدرم
•┈┈•❀•┈┈•
▫️ مرا غمز كردند كان پر سخن
به مهر نبى و على شد كهن
▫️ كه فردوسى طوسىِ پاك جفت
نه اين نامه بر نام محمود گفت
▫️ به نام نبى و على گفتهام
گهرهاى معنا، بسى سفتهام.
📚 شـاهنـامـه فـردوسـى
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
✧ #حديث_روز سه شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۳
🏷 و بـاز بـه زبـان مـىآورد!
🔅 #امام_باقر_علیه_السلام :
✓ «نگهدارى عمل از خود عمل سختتر است». راوى عرض كرد: منظور از نگهدارى عمل چيست؟ فرمود: «انسان براى خداى يگانه بىشريك، بخششى و انفاقى مىكند و اين كار برايش عملِ نهانى نوشته مىشود، اما بعد كارش را به زبان مىآورد، در نتيجه، محو مىشود و برايش عملى علنى نوشته مىشود، و باز به زبانش مىآورد، و اين بار محو مىشود و عملى ريايى نوشته مىشود».
⁙ «الإِبقاءُ عَلَى العَمَلِ أشَدُّ مِنَ العَمَلِ. قالَ: و مَا الإِبقاءُ عَلَى العَمَلِ؟ قالَ عليهالسلام: يَصِلُ الرَّجُلُ بِصِلَةٍ ويُنفِقُ نَفَقَةً لِلّهِ وَحدَهُ لا شَريكَ لَهُ، فَكُتِبَ لَهُ سِرّا، ثُمَّ يَذكُرُها فَتُمحى فَتُكتَبُ لَهُ عَلانِيَةً، ثُمَّ يَذكُرُها فَتُمحى و تُكتَبُ لَهُ رِياءً.».
📚 الكافی: ج٢ ص٢٩٦ ح١٦
@hadithnet | معارف حدیث
.
📖 #برگی_از_کتاب
⫻ خداوند مانع انتشار و اشتهار میشود!⫻
#امام_صادق_علیه_السلام میفرمایند:
✧ «المؤمنُ مُکفَّر»
⁖ مؤمن ناسپاسى مىشود!
₪ در بارۀ واژۀ «مکفّر» در این حدیث، دو احتمال وارد شده است:
یکی به معنای کفران و دیگری به معنی کفّاره. معنای اوّل درست است و بنا بر این احتمال، مکفّر بودن مؤمن، به این معنا است که مورد ناسپاسی قرار میگیرد.
◃ علامه مجلسی میفرماید:
مکفَر بودن مؤمن، به این جهت است که کار نیک او، نزد خداوند متعال بالا میرود و میان مردم منتشر نمیشود؛ ولی کافر در میان مردم مشهور است، زیرا کار خوبش که برای مردم انجام داده [نه برای خدا]، در میان مردم پخش میشود و دیگر به آسمان بالا نمیرود. پس کار نیک مؤمن، نزد خدا میرود و در میان مردم پخش نمیشود [تا قدرش را بدانند]؛ ولی کافر مورد سپاس و تقدیر قرار میگیرد.
⁜ چهار احتمال در بارۀ «انتشار و اشتهار» وجود دارد:
⩴ یکی اینکه خداوند مانع انتشار و اشتهار میشود.
⩴ دیگری اینکه مؤمن، خود، کار نیکش را از مردم پنهان میسازد و آن را ریاکارانه انجام نمیدهد.
⩴ سومی اینکه نوع کار نیک مؤمن از کارهای زرق و برقدار و پر سر و صدا نیست که دیگران از آن مطّلع شوند؛ هرچند بزرگ باشد.
⩴ و چهارمی اینکه وی با کسانی کار میکند که معروف و مشهور نیستند؛ یعنی مؤمن به نیازمندان و مستمندان کمک میکند که در جامعه نام و نشانی ندارند و به همین جهت، کار نیک او نیز انتشار نمییابد.
↲ احتمال نخست، قویتر از دیگر احتمالات است.
ا - - - - -
۱) الکافی: ج۲ ص۲۵۱ ح۸
📗#عباس_پسندیده ، فقه الحدیث، ص۱۵۵
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
✧ #حديث_روز چهارشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۳
🏷 ما بيـن آن، چيـزى نخـور!
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
✓ به امام صادق (ع) از دردها و سوء هاضمهاى كه داشتم شكايت كردم. به من فرمود:
«صبحانه و شام بخور و ما بين آن، چيزى نخور؛ زيرا اين كار به بدن صدمه مىزند. آيا نشنيدهاى كه خداوند عز و جل مىفرمايد: «و روزىشان، صبح و شام، در آن جا [آماده]است».
⁙ «شَكَوتُ إلى أبي عَبدِاللّهِ (ع) ما ألقى مِنَ الأَوجاعِ وَالتُّخَمِ، فَقالَ لي: تَغَدَّ وتَعَشَّ، ولا تَأكُل بَينَهُما شَيئاً؛ فَإِنَّ فيهِ فَسادَ البَدَنِ، أما سَمِعتَ اللّهَ عز و جل يَقولُ: «وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَ عَشِيًّا».
📚 الكافی: ج٦ ص٢٨٨ ح٢
@hadithnet | معارف حدیث
6.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
💕 با یـک سـلام، زائـر امام رئوف شـویـم
⨳ روز زیارتی #امام_رضا_علیه_السلام
🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى
الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى
الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً
کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ.
⁘ خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا،
امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است،
آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم،
مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى.
═❖═
✧ امام رضا عليه السلام :
✓ «هر كه به حساب نفْس خود رسيدگى كند، سود بَرَد و هر كه از آن غفلت ورزد، زيان بيند.».
◃«لمَن حاسَبَ نَفسَهُ رَبِحَ و مَن غَفَلَ عَنها خَسِرَ».
◌ بحار الأنوار : ج۷۸ ص۳۵۲ ح۹
@hadithnet | معارف حدیث
.
| 📖 #معرفی_کتاب |
📗 تـوسعـه اقتـصـادی بر پایـه قـرآن و حـدیث
🔸ارائه مجموعه دیدگاههای اسلام (قرآن و حدیث) درباره توسعه و به ویژه تبیین توسعه اقتصادی اسلامی.
▫️ارائه دیدگاه جهان شمولی اسلام و برتری آن بر مکاتب دیگر در عرصه توسعه، که بر پایه مادّی استوارند.
⪼ نویسنده در صدد است با این مجموعه، پایه های نظام اقتصادی تازهای را استوار سازد که بحران های اقتصادی معاصر را چاره جویی کند و بدین سان، تفکر توسعه اسلامی، راهی نو را برای گسترش و شکوفایی اسلام بگشاید.
🗒 بخشهای کتاب :
۱ . پیشرفت اقتصادی:
اهمیت و برکت های پیشرفت اقتصادی، واپس ماندگی اقتصادی و زیان های آن، توسعه نوید داده شده در اسلام، ستایش فقر و مفهوم آن؛
۲ . پایههای توسعه:
دانش، برنامهریزی، کار، بازار، مصرف و دولت؛
۳ . اصول توسعه:
اصول اعتقادی، حقوقی، اخلاقی، عبادی، اجتماعی، بهداشتی و...؛
۴ . موانع توسعه:
موانع اخلاقی، اجتماعی و عملی؛
۵ . آفات توسعه اقتصادی:
فخرفروشی با ثروت، نازپروردگی، عوامل آفت زا و موانع آن.
🔻پديدآورنده :#محمدی_ری_شهری ،
مترجم : ابوالقاسم حسینی (ژرفا)،
همكار : سید رضا حسینی
قم، دارالحدیث، چاپ چهارم، ۲جلد ، ۱۲۰۷صفحه ، وزیری
📑 خرید کتاب
@shop_darolhadith_ir
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠 #حديث_روز پنج شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳
🏷 اخلاق محمدی!
✓ «ـ به نقل از ابو عبد اللّه جدلى ـ :به عايشه گفتم: اخلاق #پیامبر_اکرم صلىالله عليه وآله با خانواده اش چگونه بود؟ گفت: نيكخوترينِ مردمان بود. نه دشنام مىداد و نه بدزبانى مىكرد و نه اهل هياهو به راه انداختن در كوچه و بازار بود و نه بدى را با بدى جبران مىكرد؛ بلكه مىبخشيد و گذشت مىنمود»
⁙ «قُلتُ لِعائِشَةَ : كَيفَ كانَ خُلُقُ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله في أهلِهِ ؟ قالَت :
كانَ أحسَنَ النّاسِ خُلُقا، لَم يَكُن فاحِشا ولا مُتَفَحِّشا، ولا سَخّابا بِالأَسواقِ ولا يَجزي بِالسَّيِّئَةِ مِثلَها، ولكِن يَعفو و يَصفَحُ .»
📚 مسند ابن حنبل: ج١٠ ص٧٥ ح٢٦٠٤٩
@hadithnet | معارف حدیث
.
▢ شـایـد بـرایـتـان مـفیـد بـاشـد!
⩸ #اخبار و معرفی کتاب
🌐 از طریق روایات، میتوان مرجعیت قرآن را اثبات کرد.
🌐 اعلام اعلمیت و افضلیت امیرالمؤمنین(ع) از زبان صحابه
🌐 نسخههای قابل اعتنای نهجالبلاغه، سههزار نسخه است
🌐از دیدگاه امام علی علیهالسلام، ارزش انسان، به میزان عقل اوست
🌐 روشهای اقناعی و مناظرات علمی آزاد ائمه(ع) در مواجهه با مخالفان
🌐 نکوداشت اندیشههای کلامی آیت الله مصباح یزدی (ره) در قم
🌐 همایش ملی فقه و اخلاق، برگزار میشود.
❖ - - - -
⩸ تـازههـای نـشـر
📖 نسخه جدید نرمافزار دانشنامه علوی، در حرم امیرالمؤمنین(ع)، رونمایی شد.
📖 شماره بیستم دوفصلنامه «پژوهشنامه روانشناسی اسلامی» منتشر شد
❖ - - - -
⊟ مـعرفـی کـتـاب
📗 علی (ع) از زبان علی(ع)
📗امام مهدی (عج) موجود موعود
📗دیدگاههای حدیثی علامه طباطبایی
📗فرهنگ نامه عفو و گذشت
📗نظریههای اخلاقی در آینه عقل و دین
📗جستارهای اخلاقی
✧» بیشتر بخوانید
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
✧ #حديث_روز جمعه ۵ بهمن ۱۴۰۳
🏷 تـا از دنيـاى مـا به نـوايـى بـرسنـد!
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
✓ مردم نسبت به ما، سه گروهند:
گروهى ما را دوست دارند، چون منتظر قائم ما هستند، تا از دنياى ما به نوايى برسند، اينان سخنان ما را مىگويند و آنها را حفظ مىكنند، اما به كردار ما رفتار نمىكنند. بزودى خداوند اين عده را در آتش محشور خواهد كرد...».
⁙ «افتَرَقَ الناسُ فِينا على ثلاثِ فِرَقٍ: فِرقَةٌ أحَبُّونا انتِظارَ قائمِنا لِيُصِيبُوا مِن دُنيانا، فقالوا و حَفِظُوا كَلامَنا و قَصَّرُوا عن فِعلِنا، فَسَيَحشُرُهُم اللّهُ إلَى النارِ...».
📚 تحف العقول: ص٥١٤
#امام_زمان علیهالسلام
@hadithnet | معارف حدیث
.
#حدیث_انتظار
و شما نیز برایم وفا کنید!
⩴ شروط #امام_مهدی_علیه_السلام ، با یاران خود هنگام ظهور
◊ #امام_علی_علیه_السلام :
✧ من آنها (یاران قائم) را مىشناسم و نامهایشان را مىدانم... همراه او به سمت [کوه ] صفا مىروند و او به آنها مىگوید:
✧ «من با شمایم به شرط آن که ولایت پذیر باشید، دزدى نکنید، زنا نکنید، احرام بسته را نکشید، گِرد کار زشت نچرخید، کسى را جز به حق نزنید، زر و سیم نیندوزید، ...مال یتیم را نخورید، به غیر آنچه مىدانید، شهادت ندهید، مسجدى را ویران نکنید، مسلمانى را خوار نشمارید، اجیرى را جز مطابق حق لعنت ننمایید، مست کنندهاى ننوشید، لباس زربافت و ابریشم و دیبا نپوشید، اجناستان را با ربا مفروشید، خونى را به ناروا نریزید، به آن که خود را از شما ایمن مىداند، خیانت نکنید، هیچ کافر و منافقى را باقى نگذارید، لباس زبر بپوشید و خاک را بالش خود بگیرید، آن چنان که حقّ جهاد است، در راه خدا جهاد کنید، دشنام ندهید، نجاست را پلید بشمارید و به نیکى فرمان دهید و از زشتى باز دارید، که چون چنین کردید، بر من است که دربانى نگیرم و جز همانند شما نپوشم و جز بر همان مَرکبى که شما سوار مى شوید، سوار نشوم و به کم، قانع باشم و زمین را از عدالت پر کنم، همان گونه که از ستم پر شده است و خداوند عزّ و جلّ را آن گونه که حقّش است، عبادت کنم و به تعهّدم در برابر شما وفا کنم و شما نیز برایم وفا کنید».
⩮ آنان مىگویند: راضى هستیم و تو را در این امر، پیروى مىکنیم.
↲ سپس با یک یک آنان دست میدهد.
📚 از امام مهدی(ع) بیشتر بدانیم، ص۱۲۱
#امام_زمان علیهالسلام
@hadithnet | معارف حدیث