eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.6هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
228 ویدیو
253 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ⫸ در بـرابـر دشـمنان، ايـستـادگـى كـن! ◈ به مناسبت روز بزرگداشت شيخ مفيد(ره)، (۹ آذر) ✍🏻 ابو عبد اللّٰه محمّد بن محمّد بن نعمان، معروف به و ابن المعلّم، فقیه، محدّث، متکلّم، مفسّر، مورّخ، ادیب، شخصیت تأثیرگذار شیعه در قرن چهارم هجری و صاحب نظر در تمام علوم زمان خود. وی در سال ۳۳۶ یا ۳۳۸ ق در بغداد به دنیا آمد. و در چهل سالگی، زعامت شیعیان را بر عهده گرفت. در عصر غيبت كبرا دو توقيع خطاب به شيخ مفيد در اواخر عمرش گزارش شده. 📜 فرازی از صادرشده از ناحیه امام مهدی(عج)، برای شیخ مفید (ره): ༺ به برادر استوارگام، دوستدار رشيد، شيخ مفيد، ابو عبد اللَّه محمّد بن محمّد بن نعمان - كه خداوند، تكريمش را مستدام بدارد - ، از امانتدار عهد گرفته شده از بندگان . بسم اللَّه الرحمن الرحيم امّا بعد، سلام بر تو، اى دوستدار مخلص در دين كه در باره ما به جايگاه والاى يقين، دست يافته‌اى. ... به تو اعلام مى‌كنيم كه به ما اجازه داده شده است كه تو را با اين نامه (مكاتبه) گرامى بداريم و آنچه را از جانب ما بايد به دوستدارانمان برسد، به تو بگوييم خداوند، عزّت اطاعتش را به آنان ارزانى دارد و با مراقبت و محافظت خودش، آنچه را انديشناك آن هستند، كفايت كند. خداوند، تأييدت كند! به يارى او در برابر دشمنانِ از دين بيرون رفته‌‌اش، آن گونه كه به تو مى‌‌گوييم، ايستادگى كن، و در رساندن آن به كسى كه اطمينان دارى، آن گونه كه برايت ترسيم مى‌‌كنيم، عمل نما، إن شاء اللَّه تعالى.༻ 📚 الاحتجاج: ج۲ ص۵۹۶ 🌐 ویژه‌نامه شیخ مفید علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. | 📖 | 📗 کـلام مـفیـد ◈ در امامت امیرالمؤمنین (ع)، ترجمه کتاب «الإفصاح فی امامه امیرالمؤمنین (ع)» ✓ یکی از برترین و قوی ترین آثار در زمینه پاسخ به شبهات اعتقادی درباره امیرالمومنین (علیه السلام) کتاب «الافصاح» از مصنفات شیخ مفید است. در این کتاب آیات و احادیثی که مخالفان برای اثبات خلافت غاصبین مطرح کرده اند ذکر شده و سپس شیخ مفید، پاسخ آنها را با ابعاد مختلف و متفاوت ارائه کرده است ▤ بخش‌های کتاب: ⩴ تعریف امامت و شناخت امام ⩴ رد ادعای مصونیت اصحاب سقیفه و پیروانشان ⩴ تبیین صحیح معنای آیه «السابقون الاولون» ⩴ اصحاب بیعت شجره و رضایت خداوند از آنان ⩴ رد شأن نزولی برای آیه «لیستخلفنهم فی الارض» ⩴ بررسی مدعای استنادکنندگان به آیه «قل للمخلفین من الاعراب» ⩴ رد ادعای خلافت دیگران و اثبات خلافت امیرالمومنین (ع) ⩴ استدلال‌های روایی و قرآنی در اثبات حقانیت خلافت علی (ع) 📝 پديدآورنده: شیخ مفید، مترجم: سید جواد حسینی، تهران، نشر دلیل ما، ۱۳۹۴ 🛒 خرید کتاب @hadithnet | معارف حدیث
. ▢ شـایـد بـرایـتـان مـفیـد بـاشـد! ⩸ و رویدادهای معارفی هفته 🌐 دلایل اصلی از بین رفتن روایات حضرت زهرا(س) ◃ آیت‌الله محمدجواد طبسی،‌بیان کرد.. ✧ 🌐 مهدویت چگونه می‌تواند الهام‌بخش فلسطینی‌ها باشد؟ ◃پژوهشگر حوزه مهدویت، معتقد است.. ✧ 🌐 علامه طباطبایی تاریخ تفسیر را به قبل و بعد از خود تقسیم کرد ◃در نشست «علامه طباطبایی؛ شمس‌الوحی تبریزی»،‌ بیان شد ✧ 🌐 برگزاری دوره تخصصی «ده شب در محضر الکافی» ◃مؤسسه امام هادی «علیه السلام» برگزار می‌کند. ✧ 🌐 مراجعه حضرت زهرا(س) به منزل مهاجرین و انصار اتمام حجت بود ✧ 📗 «رفتار با منافقان بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت(ع)» منتشر شد ✧ ⊟ معرفی کتاب 📗شرح گزیده روایات کافی ✧ » بیشتر بخوانید @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ 🏷 رأى‌ خردمند! 🔅 : ✓ «نزديك‌ترين رأى‌ها به خردمندى، دورترين آنها از هواپرستى است». ⁙ «أقرَبُ الآراءِ مِنَ النُّهى، أبعَدُها عَنِ الهَوى». 📚 غرر الحكم : ح٣٠٢٢ 📅 مناسبت‌ امروز : شهادت آیت الله سیدحسن مدرس، (۱۳۱۶ ش)، روز مجلس @hadithnet | معارف حدیث
. ∷ || ⁖ پيشـرفـت‌هاى مـافـوق تـصوّر! ◈ سياست‌هاى اقتصادى در حکومت امام مهدی(عج)(۷) ◮ بخش ششم بخش پنجم ⩸ بخش دوم از امدادهاى ويژه الهى عصر ظهور ◈ ۲ - ۲ . بركات استثنايى زمين افزون بر آسمان كه با باران رحمت به يارى اقتصاد جامعه مهدوى مى‌آيد، زمين نيز در پيشرفت اقتصادى آن دوران، كمك مى‌نمايد . تعبيرهايى مانند: ⁙ و زمين، چيزى از آبش را نمى‌نهد، جز آن كه براى او بيرون مى‌دهد. ⁙ زمين، بركتش را بيرون مى‌دهد. ⁙ زمين، چيزى از روييدنى‌هايش را ذخيره نمى‌كند [همه را بيرون مى‌دهد]. ⁙ زمين، دو برابر، محصول مى‌دهد... ◇ همچنین، در تبيين آيه ۹۶ سوره اعراف، می‌فرماید: 🔅روى زمين، كور و زمينگير و گرفتارى نخواهد ماند، مگر آن كه خداوند، گرفتارى او را به دست ما اهل بيت، برطرف خواهد كرد و بركت از آسمان به زمين، فرود خواهد آمد تا آن كه درخت، زير بار ميوه‌اى كه خدا مى‌خواهد، خم مى‌شود و ميوه زمستان در تابستان و ميوه تابستان در زمستان، خورده مى‌شود، و آن سخن خداى متعال است: ﴿ و اگر اهل آبادى‌ها ايمان آورده، تقوا مى‌ورزيدند، بركت‌هايى را از آسمان و زمين، برايشان مى‌گشوديم؛ امّا آنان دروغ انگاشتند ﴾. ⁜ بر پايه اين حديث، بركات استثنايى زمين در پيشرفت‌هاى اقتصادى دوران ظهور، همانند پيشرفت‌هاى اجتماعى اين دوران كه در نتيجه پايبندى مردم به ارزش هاى دينى پديد خواهد آمد، مافوق تصوّر كنونى ماست. 📖 دانشنامه امام مهدی(ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ ج۹ ص۴۵۷ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ◊ گلّه سرگردان و بی چوپان! 🔅عبد العظيم حسنى، از امام جواد عليه‌‏السلام، از پدرش، از پدرانش عليهم‏‌السلام ـ:امير مؤمنان عليه‌‏السلام فرمود: «قائم ما، غيبتى بس طولانى دارد. گويى شيعيان را مى‏‌بينم كه در روزگار غيبتش، مانند گلّه در پى چراگاه، اين سو و آن سو مى‌‏روند؛ ولى چيزى نمى‏‌يابند. هان! هر كدام از آنان كه بر دينش استوار بماند و دلش از طولانى شدن غيبت امامش سخت نگردد، روز قيامت، همراه و هم‏‌درجه من خواهد بود». ⁘ لِلقائِمِ مِنّا غَيبَةٌ أمَدُها طَويلٌ، كَأَنّي بِالشّيعَةِ يَجولونَ جَوَلانَ النَّعَمِ في غَيبَتِهِ، يَطلُبونَ المَرعى فَلا يَجِدونَهُ، ألا فَمَن ثَبَتَ مِنهُم عَلى دينِهِ ولَم يَقسُ قَلبُهُ لِطولِ أمَدِ غَيبَةِ إمامِهِ فَهُوَ مَعِي في دَرَجَتي يَومَ القِيامَةِ. ◌ كمال الدين: ص۳۰۳ ح۱۴ ┈┈┈┈┈┈***┈┈┈┈┈┈‏ ♪ مهربونم بازم برات غزل سرودم نگی به یاد تو نبودم تویی تموم تار و پودم منو از خودت نرونم بذار عاشقت بمونم بذار تا نفس دارم از تو و خوبیات بخونم علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ 🏷 فوايد ازدواج! 🔅 : ✓ «در باره ازدواج و وصلت، حتّى اگر آيه‌اى محكم و سنّتى پيروى شده و احاديث فراوان هم نبود، فوايدى كه خداوند در آن قرار داده است، از قبيل: نيكى به نزديكان و نزديك ساختن بيگانگان، الفت دادن دل‌ها، در هم تنيدن حقوق، افزايش جمعيت، و زياد شدن فرزند براى [كمك كردن در هنگام] سختى‌هاى روزگار و امور زندگى، خود، كافى بودند كه شخص خردمندِ دانا به آن بگرايد». ⁙ «لَو لَم يَكُن فِي المُناكَحَةِ وَالمُصاهَرَةِ آيَةٌ مُحكَمَةٌ ولا سُنَّةٌ مُتَّبَعَةٌ ولا أثَرٌ مُستَفيضٌ، لَكانَ فيما جَعَلَ اللّهُ مِن بِرِّ القَريبِ، وتَقريبِ البَعيدِ، وتَأليفِ القُلوبِ، وتَشبيكِ الحُقوقِ، وتَكثيرِ العَدَدِ، وتَوفيرِ الوَلَدِ لِنَوائِبِ الدَّهرِ وحَوادِثِ الاُمورِ، ما يَرغَبُ في دونِهِ العاقِلُ اللَّبيبُ». 📚 الكافي : ج٥ ص٣٧٣ ح٧ @hadithnet | معارف حدیث
. | | ☆ وای بر تو، ای عکاف! ▤ مسند ابن حنبل ـ به نقل از ابو ذر ـ: مردی به نام عَکاف بن بِشر تَمیمی، نزد پیامبر خدا(ص) آمد. (ﷺ) به او فرمود: 🔅 «ای عکاف! آیا همسر داری؟». ◃گفت: نه. فرمود: «و نه کنیزی؟». ◃گفت: و نه کنیزی. فرمود: «آیا توان مالی داری؟». ◃گفت: توان مالی دارم. 🔅فرمود: «پس، تو از برادران شیاطین هستی. اگر از نصارا بودی، از راهبانشان می‌بودی! سنّت ما ازدواج کردن است. بدترین شما، بی همسرانتان هستند. پست ترین مُردگانتان، بی همسران شمایند. آیا با شیطان، شوخی (/ دست و پنجه نرم) می کنید؟! شیطان برای [تباه کردن] نیکان، سلاحی بُرنده تر از زنان ندارد، مگر آنان که ازدواج کرده باشند. آنان پاک هستند و از فساد در امان اند. وای بر تو، ای عکاف! زنان، حتّی از [وسوسه کردن] ایوب و داوود و یوسف و کرسُف، دست بردار نبودند». ◃بشر بن عطیه گفت: کرسُف کیست، ای پیامبر خدا؟ 🔅فرمود:«مردی بود که در ساحلی از سواحل دریا، سیصد سال، خدا را عبادت می کرد. روزها روزه می گرفت و شب ها را به عبادت می گذراند؛ امّا عاشق زنی شد و به سبب آن، به خدای بزرگ، کافر گشت و عبادت خداوند عز و جل را رها کرد؛ ولی بعد، به واسطه کاری که کرد، خداوند به داد او رسید و توبه اش را پذیرفت. وای بر تو، ای عَکاف! ازدواج کن، وگر نه از نااستواران [در دین و ایمان] خواهی بود». 📗 دانشنامه قرآن و حدیث ج۳ ص۳۰۸ @hadithnet | معارف حدیث
. | 📖 | 📗 من ازدواج نمی‌کنم ◈ مجموعه داستان‌های حدیثی با مضمون تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده ✓ برگرفته از کتاب «تحکیم خانواده از نگاه قرآن و حدیث» ⩮ نویسنده از خلأهای توصیفی و تاریخی در بیان حدیث ها و مواردی مانند اینکه حدیث در چه جمعی بیان شده و جزئیات زمانی ـ مکانی آن، چه بوده استفاده کرده و آن ها را با ادبیات داستانی و زبانی امروزین بازسازی کرده است. ⁜ گفتنی ست در این شیوه، متن کلام معصومان(ع) عیناً نقل شده است. ⩴ «من ازدواج نمی‌کنم» هر چند در دوران صدر اسلام روایت می‌شود اما داستان‌های آن مشکلات جامعه امروز است و توصیه‌ها و احایدث آن نسخه ای شفابخش برای دردهای مشترک همه‌ی زمان‌هاست. ⩴ برای مثال جوانی که از ترس فقر ازدواج نمی‌کند و یا جوانی که عاشق شده است و اصرار بر ازدواج با دختری دارد که مشکل دار است و یا تمسخر به دلیل ازدواج و... که همه و همه ذهن یک جوان در عصر حاضر را نیز درگیر خود کرده است و به دنبال پاسخی برای آن می‌گردد. 📝 پديدآورنده: کبری التج، ، قم، انتشارات دارالحدیث، ۱۳۹۴ 🛒 خرید کتاب @shop_darolhadith_ir @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ 🏷 ترازوى خدا! 🔅 : ✓ «عدالت، ترازوى خداى سبحان است كه آن را در ميان خلق خود نهاده و براى بر پا داشتن حقّ، نصب كرده است. پس، برخلاف ترازوى او عمل مكن و با قدرتش مخالفت مورز». ⁙ «إنَّ العَدلَ مِيزانُ اللّهِ سُبحانَهُ الَّذي وَضَعَهُ في الخَلقِ، و نَصَبَهُ لإِقامَةِ الحَقِّ، فلا تُخالِفْهُ في مِيزانِهِ، و لا تُعارِضْهُ في سُلطانِهِ». 📚 غرر الحكم : ح٣٤٦٤ 📅 مناسبت‌ امروز : تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران @hadithnet | معارف حدیث
. | 📖 | ⪼ همۀ آنچه را به شیرینے برده است، باید به تلخے باز پس دهد! : ✧ يَوْمُ العَدْلِ عَلَى الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ الجَوْرِ عَلَى المَظْلُومِ. ✓ روز اجرای عدالت بر ستمکار، سخت‌‏تر از روز ستم کردن [او] بر ستم‌‌دیده است. ◌ نهج البلاغة، حکمت۳۴۱ 🪶 بسیاری از ظالمان...، موفّق به ستم‌هایی به شکل کودک‌‏کشی فرعونی، غارت مغولی، اشغال و کشتار هیتلری و جنایات صدامی شده‌اند. ظلم همچنین به شکل غصب حقّ دیگری یا آزار و اذیّت کسی نیز نمود می‌‏یابد. باجگیران زورگو، دست‌رنج ماه‌ها کار پررنج کشاورز بینوا را از او می‌‏گیرند،... رباخواری نیرنگ‌‌باز، دستاورد ناچیزِ بدهکاری شوربخت را بالا می‌‏کشد. ₪ در نظر نخست، آنچه از ستم و چیرگی ظالم بر مظلوم به دست می‌‌آید، برای ظالم، شیرین و دلچسب است و برای مظلوم، تلخ و ناگوار؛ امّا اگر بساط عدالت گسترده شود و در همین دنیا ظالم را به تیغ انتقام بسپارند، همۀ آنچه را به شیرینی برده است، باید به تلخی باز پس دهد. ⁜ افزون بر این، ظالم با نگاه شماتت‏آمیز مردم و سرزنش و نکوهش آنان و محکومیت افکار رو به روست، در حالی که تلخی حاصل از ظلم و رنجوریِ جان و روح مظلوم، با استهزای مردم تشدید نمی‌‌شود و با سرزنش درونی و نهفتۀ وجدان، همراه نیست و حتّی گاه مردم به کمک مظلوم می‌‏آیند و دلداری‌‏اش می‌‏دهند؛ ولی دشوارتر، آن جاست که اجرای عدالت به آخرت بکشد. 🗯 روشن است که انتقام و عذاب الهی چه کیفر سختی به ظالم می‌‌دهد. عذاب‏ اخروی و مجازات آن سرا را نمی‌‌توان با باز ستاندن مال کسی یا به زندان افکندن معترضی مقایسه کرد. باید از روزی هراسید که به فرمودۀ قرآن کریم: ﴿يَعَضُّ‏ الظّالِمُ عَلی‏ يَدَيه. ستم‌گر، دست‏هاى خود را به دندان مى‌‏گزد﴾. ◌ سورۀ فرقان، آیۀ ۲۷. 📗احادیث امیرالمومنین علی‌علیه‌السلام به روایت حضرت عبدالعظیم حسنی‌علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ 🏷ثمره دور اندیشی! 🔅 : ✓ «دور انديشى يك هنر است، ثمره دور انديشى سالم ماندن [از آسيبها ]است، كسى كه دور انديشى او را پيش نبرد، ناتوانى او را عقب اندازد». ⁙ «الحَزمُ صِناعَةٌ، ثَمَرةُ الحَزمِ السَّلامَةُ، مَن لَم يُقَدِّمْهُ الحَزمُ أخَّرَهُ العَجْزُ». 📚 غرر الحكم : ح١١٧ 📅 مناسبت‌ امروز : روز بیمه @hadithnet | معارف حدیث
. ⪻ شادابى‌اش افزون و مردانگى‌اش كامل!⪼ ✍️ يكى از ابعاد زندگى انسان، آينده آن است. ◅ زندگى انسان، هميشه رو به جلو و معطوف به آينده است. ◅ همواره موفّقيت فردا، در گرو تدبير و تلاش امروز است. ↲ از اين رو ، كسانى مى‌توانند موفّقيت آينده را به دست آورند كه قدرت پيش‌بينى آينده را داشته باشند. ◅ از اين ويژگى، در ادبيات دين، با عنوان «حزم» ياد مى‌شود. ◳ حزم يعنى استوارانديشى ناظر به آينده(عاقبت‌انديشى). با بررسى دقيق و پيش‌بينى آينده، مى‌توان از ناكامى جلوگيرى كرد و موفّقيت را براى خود تضمين نمود و اين ، موجب خرسندى و شادى مى‌گردد. ◅ برخى افراد فقط به لحظه حال مى‌انديشند و از آينده غافل‌اند و لذّت آنى را بر مى‌گزينند. ◅ افرادى كه توان پيش‌بينى آينده را ندارند و يا از آن استفاده نمى‌كنند، رفتارهاى نادرستى را در پيش مى‌گيرند كه نتيجه‌اى جز مواجهه با محنت آتى و ناكامى نخواهد داشت و طبيعتاً ناكامى نيز موجب غم و اندوه مى‌گردد. 🔅 فرمودند: ✓ كسى كه دورانديشى، نگهبان او و راستگويى، زيور او باشد، شادابى‌اش افزون و مردانگى‌اش كامل است. ✓ مَن كانَ الحَزمُ حارِسَهُ وَالصِّدقُ حِليَتَهُ ، عَظُمَت بَهجَتُهُ وتَمَّت مُرُوَّتُهُ ◌ الدرّة الباهرة : ص ۳۰ 📗 الگوی شادی از نگاه قرآن و حدیث، ص۱۰۲ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ 🏷اندازه دنیا! 🔅 (ﷺ) : ✓ «به خدا سوگند كه دنيا در مقايسه با آخرت، جز مانند اين كه فردى از شما اين انگشتش را در دريا فرو ببرد، نيست. پس بنگرد كه انگشتش با چه [مقدار آب] باز مى‌گردد». ⁙ «وَاللّهِ مَا الدُّنيا فِي الآخِرَةِ إلّا مِثلُما يَجعَلُ أحَدُكُم إصبَعَهُ هذِهِ فِي اليَمِّ، فَليَنظُر بِمَ تَرجِعُ». 📚 صحيح مسلم : ج٤ ص٢١٩٣ ح٥٥ @hadithnet | معارف حدیث
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💠| | ☆ شش دستور درباره‌ے زوال دنیا! 🔰 اشارت قرآنی : آیه۳۴ سوره قلم 🔅 : فَاتَّقُوا اَللَّهَ عِبَادَ اَللَّهِ بندگان خدا!از-نافرمانى-خدا بپرهيزيد، وَ بَادِرُوا آجَالَكُمْ بِأَعْمَالِكُمْ و پيش از رسيدن اجل به كار برخيزيد، وَ اِبْتَاعُوا مَا يَبْقَى لَكُمْ بِمَا يَزُولُ عَنْكُمْ آنچه را براى شما مى‌ماند،بدانچه از دستتان مى‌رود بخريد.-دنيا را واگذاريد و كردار نيك را با خود ببريد، وَ تَرَحَّلُوا فَقَدْ جُدَّ بِكُمْ بار بربنديد كه-شما را در اين خانه نمى‌گذارند،- پى در پى به رفتن از آن وامى‌دارند، وَ اِسْتَعِدُّوا لِلْمَوْتِ فَقَدْ أَظَلَّكُمْ آمادۀ مرگ باشيد-كه آينده است-و سايۀ خود بر شما افكنده است، وَ كُونُوا قَوْماً صِيحَ بِهِمْ فَانْتَبَهُوا چون مردمى باشيد كه بانگ بر آنان زدند و بيدار گشتند، وَ عَلِمُوا أَنَّ اَلدُّنْيَا لَيْسَتْ لَهُمْ بِدَارٍ فَاسْتَبْدَلُوا دنيا را ناپايدار ديدند و از سر آن گذشتند،-آخرت جاويدان را گرفتند-و جهان فانى را هشتند، فَإِنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ يَخْلُقْكُمْ عَبَثاً چه خداى سبحان شما را به بازيچه نيافريد، وَ لَمْ يَتْرُكْكُمْ سُدًى و به خود وانگذاشت،... . نهج البلاغه، فرازی از خطبه۶۳ 🎤 استاد ، ⏱۸ دقیقه @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ 🏷مانع پشیمانی! 🔅 : ✓ «عاقبت انديشى پيش از عمل، تو را از پشيمانى در امان مى‌دارد». ⁙ «التَّدبيرُ قَبلَ العَمَلِ يُؤمِنُكَ مِنَ النَّدَمِ». ⩴Imam Ali (AS) said, 'Planning before action will preserve you from regret.' 📚 عيون أخبار الرّضا عليه‌السلام ج۲ ص۵۴ ح۲۰۴ 📅 مناسبت‌ امروز : روز حسابدار @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ⨳ روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . ⁘ خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ═❖═ ▾امام رضا علیه السلام: ✓ «ما مِن مؤمن یزورُنی فَیصیبُ وَجهَهُ قَطرَةٌ مِنَ الماءِ، إلاّ حَرَّمَ اللّهُ تَعالى جَسَدَهُ عَلَى النّارِ» ◃هیچ مؤمنى نیست که به زیارت من بیاید و قطره‌اى از آسمان بر صورتش بیفتد،(كمترين آزارى به او برسد) مگر آن که خداوند متعال، بدن او را بر آتش، حرام مى گردانَد. ◌ عیون أخبار الرضا علیه‌السلام، ج ۲ ص۲۲۷ ح۱ ༻༺ ∹ شویندۀ تمام گناهانِ قبل و بعد بارانِ مستجابِ شفاعت، زیارت است ∹ هم ضامنِ گذشتن ما از پل صراط هم سایه‌بانِ امن قیامت، زیارت است شعر: حسین شنوائی @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ 🏷حدً دانش و جهل! 🔅 : ✓ «از دانش، تو را همين بس كه از خدا بترسى و از جهل، تو را همين بس كه از دانشت خوشَت بيايد». ⁙ «حَسبُكَ مِنَ العِلمِ أن تَخشَى اللّهَ، وحَسبُكَ مِنَ الجَهلِ أن تُعجَبَ بِعِلمِكَ». 📚 امالی طوسی : ص٥٦ ح٧٨ 📅 مناسبت‌ امروز : روز دانشجو @hadithnet | معارف حدیث
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
•┈┈• 💠 | | صوتی 🎧 ☆ پست‌ترين دانش! 🔅 : ✓ پست‌ترين دانش، دانشى است كه بر سر زبان است، و برترين علم، علمى است كه در اعضا و جوارح آشكار است. ◳ أَوْضَعُ الْعِلْمِ مَا وُقِفَ عَلَى اللِّسَانِ وَ أَرْفَعُهُ مَا ظَهَرَ فِي الْجَوَارِحِ وَ الْأَرْكَانِ. . نهج البلاغه، حکمت ۹۲ 🎤 استاد ، ⏱ ۴ دقیقه @hadithnet | معارف حدیث
. ۝ ۷ حدیث در باره دانش و جایگاه آن ◵ ارزش دانایے : ✓ رَأسُ الفَضائلِ العِلمُ، غايَةُ الفَضائلِ العِلمُ رأس فضيلت‌ها، دانش است؛ نقطه پايان فضيلت‌ها دانش است. ◌ غرر الحكم :ح۵۲۳۴ وح ۶۳۷۹. ✓ يَتَفاضَلُ النّاسُ بِالعُلومِ و العُقولِ، لا بِالأموالِ و الاُصولِ . برترى مردم بر يكديگر به دانش‌ها و خردهاست، نه به ثروت‌ها و تبارها. ◌ غرر الحكم :ح۱۱۰۰۹. ◵ دانش و زندگے : ✓ إنَّ العِلمَ حَياةُ القُلوبِ ، و نورُ الأبصارِ مِنَ العَمى، و قُوَّةُ الأبدانِ مِنَ الضَّعفِ همانا دانش، [مايه] زندگى دل‌هاست و روشن كننده ديدگان كور و نيرو بخش بدن‌هاى ناتوان ◌ امالی صدوق : ص۷۱۳ ح۹۸۲ ◵ ترغيب به طلب دانش (ﷺ) : ✓ اُطلُبوا العِلمَ ؛ فإنَّهُ السَّبَبُ بَينَكُم و بَينَ اللّهِ عَزَّ و جلَّ علم بياموزيد؛ زيرا علم، رشته پيوند ميان شما و خداوند عزّ و جلّ است. ◌ امالی مفيد: ص۲۹ ح۱ : ✓ لِقاحُ المَعرِفَةِ دِراسةُ العِلْمِ. بارورىِ شناخت به كسب دانش است. ◌ غرر الحكم : ح۷۶۲۲ : ✓ دِراسةُ العِلمِ لِقاحُ المَعرِفَةِ، و طولُ التَّجارِبِ زِيادَةٌ فِي العَقلِ. امام حسين عليه السلام :فراگيرى دانش، معرفت را بارور مى‌كند و تجربه‌هاى زياد، بر خِرد مى‌افزايد. ◌ بحار الأنوار: ج۷۸ ص۱۲۸ ح۱۱ : ✓ اُطلُبوا التَّعَلُّمَ و لَو بِخَوضِ اللُّجَجِ و شَقِّ المُهَجِ در جستجوى آموختن دانش برآييد، گر چه با فرو رفتن در ژرفاى درياها و شكافتن دل‌ها باشد. ◌ أعلام الدين : ص۳۰۳ 🌐 بیشتر بخوانید @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ 🏷هرگز ظهور نمى‌كند! 🔅 : ✓ «...قائم عليه السلام هرگز ظهور نمى‌كند تا آنگاه كه امانت‌هاى خداوند عزّ و جلّ [از صلب پدرانشان] بيرون آيند (متولّد شوند). پس چون قيام كند، بر دشمنان خدا چيره مى‏‌شود و آنها را مى‌‏كشد». ⁙ «...القائمُ عليه السلام لَن يَظهرَ أبدا حتّى تَخرُجَ ودائعُ اللّهِ تعالى، فإذا خَرجَتْ ظَهرَ على مَن ظَهرَ مِن أعداءِ اللّهِ فقتَلَهُم». 📚 كمال الدين : ص۶۴۱ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. | | ☆ ‼️ عـمـو! كـنـار بـرو! ⫸ تلاش مذبوحانه جعفر كذّاب ▤ «ابوالأديان» می‌گويد: من از خدمت گزاران بودم و نامه هاى آن حضرت را به شهرها می‌بردم. در بیماریی كه امام با آن از دنيا رفت، به خدمتش رسيدم. حضرت نامه هايى نوشت و فرمود: 🔅اين ها را به «مدائن» می‌برى، پانزده روز در سامرّاء نخواهى بود، روز پانزدهم كه داخل شهر شدى، خواهى ديد كه از خانه من ناله و شيون بلند است و جسد مرا در محل غسل گذاشته‌اند. ↲ گفتـم: سـرور من! اگـر چنيـن شـود، امـام بعـد از شمـا كيست؟ فـرمـود: 🔅هـر كس كه پاسخ نامه ها را از تو بخواهد. عرض كردم نشانه بيش ترى بفرماييد. فـرمـود: هر كس بر جنازه من نماز گزارد، قائم بعد از من او است. گفتم: نشانه ديگـرى بفرماييد. فرمود: هر كس از آن چه در ميان هميان (كمربند) است خبر دهد، او امام بعد از من است. هيبت و عظمت امام مانع شد كه بپرسم: مقصود از آن چه در هميـان است چيست؟ ▪️ من نامه‌هاى آن حضرت را به «مدائن» بردم و جواب آن ها را گرفته و روز پانزدهم وارد سامرّاء شدم، ديدم همان طور كه امام فرموده بود، از خانه امام صداى ناله بلند است. نيز ديدم برادرش «جعفر» (كذّاب) در كنار خانه آن حضرت نشسته و گروهى از شيعيان، اطراف او را گرفته به وى تسليت و به امامتش تبريك می‌گويند (!!) من از اين جريان يكّه خوردم و با خود گفتم: اگر جعفر امام باشد، پس وضع امامت عوض شده است، ... من هم جلو رفته و رحلت برادرش را تسليت و امامتش را تبريك گفتم، ولى از من چيزى نپرسيد! در اين هنگام «عقيد»، خادم خانه امام، بيرون آمد و به جعفر گفت: جنازه برادرت را كفن كردند، بياييد نماز بخوانيد. جعفر وارد خانه شد. شيعيان در اطراف او بودند. ... ◊... جعفر پيش رفت تا بر جنازه امام نماز گزارد. وقتى كه خواست تكبير نماز را بگويد، ناگاه كودكى گندمگون و سياه موى كه دندان هاى پيشينش قدرى با هم فاصله داشت، بيرون آمد و لباس جعفر راگرفت و او را كنار كشيد و گفت: 🔅عمو! كنار برو، من بايد بر پدرم نماز بخوانم. جعفر، در حالى كه قيافه‌اش دگرگون شده بود، كنار رفت. آن كودك بر جنازه امام نماز خواند وحضرت را در خانه خود در كنار قبر پدرش امام هادى دفن كردند. بعد همان كودك رو به من كرد و گفت: 🔅اى مرد بصرى! جواب نامه ها را كه همراه تو است، بده! جواب نامه ها را به وى دادم و با خود گفتم: اين دو نشانه (: نماز بر جنازه، و خواستن جواب نامه ها)، حالا فقط هميان مانده. آن گاه پيش جعفر آمدم و ديدم سر و صدايش بلند است. «حاجز وشاء» كه حاضر بود به جعفر گفت: آن كودك كى بود؟!! او می‌خواست با اين سؤال جعفر را (كه بيخود ادعاى امامت می‌كرد) محكوم كند. جعفر گفت: والله تا به حال او را نديده‌ام و نمی‌شناسم! ▪️ در آن جا نشسته بوديم كه گروهى از اهل «قم» آمدند و از امام حسن عسكرى(عليه‌السلام)پرسيدند و چون دانستند كه امام رحلت فرموده است، گفتند: جانشين امام كيست؟ حاضران جعفر را نشان دادند. آن ها به جعفر سلام كرده تسليت و تهنيت گفتند و اظهار داشتند: نامه ها و پول هايى آورده‌ايم، بفرماييد: نامه ها را چه كسانى نوشته‌اند و پول ها چه قدر است؟ جعفر از اين سؤال بر آشفت و برخاست و در حالى كه گرد جامه هاى خود را پاك می‌كرد، گفت: ◃اين ها از ما انتظار دارند علم غيب بدانيم!! در اين ميان خادمى از خانه بيرون آمد وگفت: نامه ها از فلان كس و فلان كس است و در هميان هزار دينار است كه ده تا از آن ها را آب طلا داده‌اند. نمايندگان مردم قم نامه ها و هميان را تحويل داده و به خادم گفتند: هركس تو را براى گرفتن هميان فرستاده، او امام است... 📗كمال الدين، ص ۴۷۵. 🌐 بیشتر بخوانید علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ 🏷كامل‌ترين ایمان! 🔅 (ﷺ) : ✓ «از كامل‌ترين مؤمنان در ايمان، كسى است كه خوش اخلاق‌ترين و با خانواده‌اش مهربان‌ترين باشد». ⁙ «إنَّ مِن أكمَلِ المُؤمِنينَ إيمانا، أحسَنَهُم خُلُقا وألطَفَهُم بِأَهلِهِ». 📚 سنن ترمذی : ج٥ ص٩ ح٢٦١٢ @hadithnet | معارف حدیث
. | 📖 | ⪼ آشـیانـه‌اے بـراے آرامـش! 🪶 پیمان زناشویی، ورود به مرحله‌ای از زندگی است که بسیاری از کمالات و استعدادهای انسان در آن شکوفا می‌شود. بدین رو همچنان‌که اصل آن پسندیده و لازم است، پاسداری از نهاد خانواده نیز مقدس است. آنچه نهاد خانواده را قوام می‌بخشد، محبت بی‌شائبه است؛ بلکه زندگی بدون محبت، رنج‌آور و نافرجام است. پس بر مرد و زن است که پیوسته بر مهر و مودت یکدیگر بیفزایند. (ﷺ) می‌فرماید: «این سخن مرد به همسرش که "دوستت دارم" هرگز از دل او بیرون نمی‌رود.» «قَولُ الرَّجُلِ للمرأةِ: إنّی اُحِبُّكِ، لا یَذهَبُ مِن قَلبِها أبداً. ◌ میزان‌الحكمه، ج۵، ص۹۸ ₪ علاوه بر اظهار محبت به یکدیگر، کوشش برای رفاه خانه و خانواده نیز پایه‌های زندگی مشترک را استوارتر می‌کند؛ چنانکه می‌فرماید: «خداوند از آن کس خشنودتر است که خانواده خود را بیشتر در رفاه و نعمت قرار دهد.» «إنَّ أرضاكُم عِندَ اللّهِ أسبَغُكُم عَلی عِیالِهِ.» ◌ میزان‌الحكمه، ج۵ ص۱۰۶ ⁜ در سخنی دیگر فرموده‌اند: «محبوب‌ترین شما کسی است که برای خانواده خود، سودمندتر است.» ، کسی را که برای تأمین معاش خانواده‌اش می‌کوشد، همچون مجاهد در راه خدا می‌داند. «مَن طَلَبَ هذا الرِّزقَ مِن حِلِّهِ لِیَعودَ بهِ عَلی نفسِهِ و عِیالِهِ كانَ كالمُجاهِدِ فی سبیلِ اللّهِ عزّ و جلّ؛» ◌ میزان‌الحكمه، ج۴، ص۲۰۹ 🗯...ازدواج خود یکی از عوامل موفقیت در زندگی اجتماعی و بهبود وضعیت اقتصادی است؛ از رسول خدا نقل شده است: «هر کس برای دوری از گناه و حرام، ازدواج کند، بر خدا است که او را یاری رساند.» «حَقٌّ عَلَی اللّهِ عَونُ مَن نَكَحَ اِلتِماسَ العَفافِ عَمّا حَرَّمَ اللّه.» ◌ میزان‌الحكمه، ج۵ ص۸۴ 📚 زندگی و بندگی، رضا بابایی، ص۳۲ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ 🏷... مشورت نکن! 🔅 (ﷺ) : ✓ «با ترسو مشورت مكن؛ زيرا او راه حل مشكل را بر تو تنگ مى‌كند و با بخيل مشورت مكن؛ زيرا او تو را از هدفت باز مى‌دارد و با آدم حريص مشورت مكن؛ زيرا او آزمندى را در نظرت نيكو جلوه مى‌دهد». ⁙ «لا تُشاوِرْ جَبانا فإنّهُ يُضَيِّقُ علَيكَ المَخرَجَ، و لا تُشاوِرِ البَخيلَ فإنّهُ يَقْصُرُ بكَ عن غايَتِكَ، و لا تُشاوِرْ حَريصا فإنّهُ يُزَيِّنُ لكَ شَرَها». ⩴The Prophet (SAWA) said, ‘do not seek counsel from a coward for verily he will confine and narrow the way out for you, nor from the miser for verily he will hold you back from your goal, and nor from the covetous one for verily he will make greediness fair-seeming to you.’' 📚 علل الشرائع : ص۵۵۹ ح۱ @hadithnet | معارف حدیث