eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
263 ویدیو
257 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 دوشنبه 12 آذر 1397 🔺 آثار نیت نیکو 🔅 : 🔸 مَن حَسُنَت نِيَّتُهُ كَثُرَت مَثوبَتُهُ، وطابَت عيشَتُهُ، ووَجَبَت مَوَدَّتُهُ . 🔹 هر كس نيّتش نيكو باشد، پاداشش فراوان و زندگی‌اش خوش مى‌شود و دوست داشتنش [بر ديگران] لازم مى‌آيد . 📚 غررالحكم : ج ٥ ص ٤٤٤ ح ٩٠٩٤ 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 13 آذر 1397 🔺 عقل و دوراندیشی 🔅 : 🔸 إذا وَرَدَت عَلَى العاقِلِ لَمَّةٌ، قَمَعَ الحُزنَ بِالحَزمِ، وقَرَعَ العَقلَ لِلاِحتِيالِ. 🔹 چون پيشامد سختى بر عاقل در رسد، غم را با دورانديشى مى‌رانَد و درگاه عقل را براى چاره‌جويى مى‌كوبد. 📚 نزهة الناظر : ص ٨٤ ح ١٣ 🔸 @hadithnet
🖼 #تصاویر_حدیثی 💠 در شأن حاکمان نیست ... 🔅 #امام_حسین_علیه_السلام : 🔸 شرُّ خِصالِ المُلوكِ الجُبنُ مِنَ الأَعداءِ ، وَالقَسوَةُ عَلَى الضُّعَفاءِ ، وَالبُخلُ عِندَ الإِعطاءِ؛ 🔹 بدترين خصلت هاى فرمان روايان، ترس از دشمنان، سنگ دلى با ناتوانان و بخل ورزيدن هنگام عطاست. 📚 المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۶۵ 🔸 @hadithnet
💠 چهارشنبه 14 آذر 1397 🔺 جایگاه شیطان 🔅 (ص) : 🔸 لا يَخلُوَنَّ رجُلٌ بامرأةٍ إلاّ كانَ ثالِثَهُما الشّيطانُ . 🔹 هيچ مردى با زنى (نامحرم)، خلوت نمى كند، مگر اين كه سومين آنها شيطان است. 📚 الترغيب و الترهيب ج ص ٣٨ ح ٣١٤. 🔸 @hadithnet
💠 پنج شنبه 15 آذر 1397 🔺 حلال و حرام دنیا 🔅 : 🔸 الدُّنيا حَلالُها حِسابٌ ، وحَرامُها عِقابٌ ، وأنّى لَكُم بِالرَّوحِ ولَمّا تَأَسَّوا بِسُنَّةِ نَبِيِّكُم! تَطلُبونَ ما يُطغيكُم ولا تَرضَونَ ما يَكفيكُم . 🔹 دنيا، حلالش حساب دارد و حرامش عقاب. كجا شما را آسايش رسد، در حالى كه هنوز به راه و رسم پيامبرتان اقتدا نكرده ايد؟! شما چيزى (ثروت فراوان) را مى‌جوييد كه شما را به سركشى مى‌كشاند، و به اندازه كفافتان قانع نيستيد» . 📚 الكافي: ج ٢ ص ٤٥٩ ح ٢٣ . 🔸 @hadithnet
💠 💢 نكته هايى درباره برترى دانش بر عبادت ✍ احاديث متعدد حکايت از برتري و رجحان کسب علم بر عبادت دارند. از اين احاديث به دست مي آيد که منظور، ترجيح تعلّم واجب يا مستحب بر «عبادت هاى مستحب» است. از اين گذشته علم ذاتا بر عبادت، مقدّم است و يک دليل آن، ممکن نبودن عبادت بدون دانش است. 🔅(ص) فرمود: آن كه در پىِ بابى از دانش بيرون مى‌رود تا با آن، باطلى را به حق يا گمراهى را به هدايت برگردانَد، كردارش همچون چهل سال عبادت عابد است . 📚الأمالي للطوسي : ص 618 ح 1275 🔸در عين حال نبايد از نقش سازنده عبادت در كنار دانش غافل بود؛ چراکه تأثير عبادات در پيدايش نور دانش و الهامات قلبى قابل انکار نيست. 🔸 هدفِ احاديثى كه دانش را بر عبادت ترجيح مى دهند، تضعيف و يا انكار نقش سازنده عبادت در كنار دانش نيست، بلكه تأكيد بر توأم ساختن عبادت با دانش و تحذير از عبادت جاهلانه است . 📚 دانشنامه عقايد ج 3 ص 41 ـ 53 🔺بیشتر بخوانید : 👈 ➡️ http://hadith.net/post/44949/ 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 17 آذر 1397 🔺 وفاداری 🔅 : 🔸 سَبَبُ الاِئتِلافِ الوَفاءُ. 🔹 وفادارى، موجب الفت است . 📚 غرر الحكم : ج ٤ ص ١٢٠ ح ٥٥١١ 🔸 @hadithnet
به کفاف بسنده کردن.mp3
1.2M
💠 #شرح_حدیث_صوتی 🔊 🔸 به کفاف بسنده کردن 🔅 #امام_علی_علیه_السلام : 🔸 اعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ تُصِيبُهُ مِنَ الدُّنْيَا فَوْقَ قُوتِكَ فَإِنَّمَا أَنْتَ فِيهِ خَازِنٌ لِغَيْرِكَ. 🔹 بدان كه بيش از مصرف روزانه ات، هر چه به دست تو رسد، تو امانتدار آن براى ديگران هستى. 📚 الخصال، ج۱، ص۱۶ 🎤 #امهدی_غلامعلی، ⏱10 دقیقه ➡️ @hadithnet
💠 یکشنبه 18 آذر 1397 🔺 پیرو یا پیشوا ؟! 🔅 : 🔸 لَأَن تَكونَ تابِعا فِي الخَيرِ، خَيرٌ لَكَ مِن أن تَكونَ مَتبوعا فِي الشَّرِّ . 🔹 در خوبى، پيرو باشى ، بهتر از آن است كه در بدى ، پيشوا باشى . 📚 غرر الحكم: ج ٥ ص ٢٨٠ ح ٧٣٦١ 🔸 @hadithnet
💠 🔸 وجوب پیشوا برای انسان ها 🔹جمعي از اصحاب ، خدمت ايشان بودند و هشام بن حکم ـ که جوان بود ـ در ميان آنان بود. فرمود: 🔅«اي هشام! به من گزارش نمي دهي که با عمرو بن عُبَيد، چه کردي و از او چه پرسيدي؟». هشام گفت: اي فرزند پيامبر خدا! هيبت شما مرا مي گيرد و از شما شرم دارم و زبانم در برابرتان بند مي آيد. 🔅امام (ع) فرمود: «وقتي به شما دستوري مي دهم، اجرا کنيد». هشام گفت: از وضعيت عمرو بن عبيد و مجلس درس او در مسجد بصره، خبردار شدم. اين امر، بر من گران آمد و به سوي او ره سپار شدم ...و به مسجد بصره رفتم. ديدم جمع بسياري بر گرد عمرو بن عبيد حلقه زده اند و از وي پرسش مي کردند. من از مردم، راه خواستم. برايم راه باز کردند و من رفتم و در انتهاي جمعيت، دو زانو نشستم. آن گاه گفتم: ▫️ اي مرد دانشمند! من مردي غريبم. اجازه مي دهي سؤالي بپرسم؟ گفت: آري. ▫️گفتم: تو چشم داري؟ گفت: پسرم! اين چه سؤالي است؟ چيزي را که مي بيني، چگونه در باره اش مي پرسي؟ ▫️گفتم: سؤال من، همين گونه است. گفت: بپرس، پسرم! هر چند پُرسشت احمقانه است. گفتم: پاسخ سؤالم را بده. گفت: بپرس. ▫️گفتم: آيا چشم داري؟ گفت: آري. گفتم: با آن، چه مي کني؟ گفت: با آن، رنگ ها و اشخاص را مي بينم. ▫️گفتم: آيا بيني داري؟ گفت: آري. گفتم: با آن، چه مي کني؟ گفت: با آن، بوها را استشمام مي کنم. ▫️گفتم: آيا دهان داري؟ گفت: آري. ▫️گفتم: با آن، چه مي کني؟ گفت: با آن، مزه ها را مي چشم. ▫️گفتم: آيا گوش داري؟ گفت: آري. گفتم: با آن، چه مي کني؟ گفت: با آن، صدا را مي شنوم. ▫️گفتم: آيا دل داري؟ گفت: آري. ▫️گفتم: با آن، چه مي کني؟ گفت: به وسيله آن، آنچه را بر اين اندام ها و حواس، وارد مي شود، تمييز مي دهم. ▫️گفتم: آيا با وجود اين اندام ها، از دل، بي نيازي نيست؟ گفت: نه. ▫️گفتم: چگونه نه، در حالي که اين اندام ها صحيح و سالم هستند؟ گفت: پسرم! اين اندام ها هر گاه در چيزي که بوييده يا ديده يا چشيده و يا شنيده اند، شک کنند، آن را به دل، ارجاع مي دهند و دل، يقين حاصل مي کند و شک را از بين مي برد. ▫️به او گفتم: پس خداوند، دل را در حقيقت، براي [رفع] شک اندام ها گذاشته است؟ گفت: آري. ▫️گفتم: پس وجود دل، لازم است وگر نه، اندام ها به يقين نمي رسند؟ گفت: آري. ▫️به او گفتم: اي ابو مروان! پس خداوند ـ تبارک و تعالي ـ که اندام هاي تو را به حال خود رها نکرده ـ بلکه براي آنها پيشوايي قرار داده است تا بر دريافت هاي صحيحِ آنها صحّه بگذارد و به آنچه در آن شک شده است، يقين کند ـ [آيا] اين همه مخلوق را در سرگرداني و شک و اختلاف، رها مي سازد و برايشان پيشوايي که شک و سرگرداني شان را به او ارجاع دهند، قرار نمي دهد، در صورتي که براي اندام هاي تو، پيشوايي قرار داده است تا سرگرداني و شک خود را به او ارجاع دهي؟! عمرو، خاموش ماند و چيزي به من نگفت. سپس رو به من کرد و گفت: تو هشام بن حَکمي؟ ▫️گفتم: خير. گفت: از همنشينان اويي؟ گفتم: خير. گفت: پس اهل کجايي؟ گفتم: از اهالي کوفه. گفت: پس تو، خود او هستي. آن گاه، مرا در آغوش کشيد و به جاي خود نشانيد و خودش از جايش برخاست و تا زماني که من نشسته بودم، ديگر سخني نگفت. [با شنيدن سخنان هشام،] خنديد و فرمود: 🔅«اي هشام! اين مطالب را چه کسي به تو آموخته است؟». هشام گفت: مطالبي است که از خود شما آموخته بودم و آنها را به هم ربط دادم. 🔅امام فرمود: «به خدا سوگند که اين مطلب، در کتاب هاي ابراهيم(ع) و موسي(ع) نوشته است». 📚الکافي: ج 1 ص 169 ح 3، دانشنامه قرآن و حديث، ج 6، ص 280. 🔸 @hadithnet
💠 دوشنبه 19 آذر 1397 🔺 شرط الفت 🔅 : 🔸 شَرطُ الاُلفَةِ تَركُ الكُلفَةِ. 🔹 شرط الفت ، ترك تكلّف است . 📚 المواعظ العدديّة : ص ٥٧ 🔸 @hadithnet
💠 🔸حقوق بشر در کلام 🔅 و أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُمْ فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْقِ ... 🔹بر دلت مهربانى بر شهروندان و دوستى و لطف به آنان را وارد ساز و بر آنان، درنده اى آسيب رسان مباش كه خوردن شكارش را غنيمت داند ؛ چراكه شهروندان ، دو دسته اند : دسته اى برادر دينى تواند ، و دسته ديگر ، در آفرينشْ همانند تو.؛ ..... 💢به مالک اشتر در آن نامه معروف مي‌نويسد که با مردم چنين باش، چنان باش و مثل گرگ درنده‌اي به جان آنها نيفت. دنبالش اين را ميگويد: «فانّهم صنفان»؛ مردم دو دسته‌اند: «امّا اخ لک في الدّين و اما نظير لک في الخلق»؛ يا برادر ديني تو هستند و يا در انسانيّت، شريک تو؛ يعني مثل تو انسانند. بنابراين براي اميرالمؤمنين، در دفاع از مظلوم و در احقاق حقوق انسان، اسلام مطرح نيست؛ مسلمان و غيرمسلمان داراي اين حق هستند. ببينيد اين چه منطق والا و چه پرچم سربلندي است که اميرالمؤمنين در تاريخ برافراشته است! حال عدّه‌اي در دنيا اسم حقوق بشر را مي‌آورند؛ دروغ محض، رياي محض؛ هيچ جا، حتّي در کشورهاي خودشان هم حقوق بشر را رعايت نميکنند، چه برسد به سرتاسر دنيا! حقوق بشر به معناي حقيقي را، اميرالمؤمنين اين‌گونه بيان و به آن عمل کرد. 📚 نهج البلاغة نامه 53 ، 👈 رهبر معظم انقلاب اسلامي، 1380/09/16 ➡️ @hadithnet
💠 سه شنبه 20 آذر 1397 🔺 گناه و زوال نعمت 🔅 : 🔸 وَاللّهِ، ما نَزَعَ اللّهُ مِن قَومٍ نَعماءَ إلاّ بِذُنوبٍ اِجتَرَحوها ، فَاربِطوها بِالشُّكرِ ، وقَيِّدوها بِالطّاعَةِ . 🔹 به خدا سوگند! خداى از هيچ گروهى، نعمت ها را نمى‌ستاند، مگر به سبب گناهانى كه مرتكب مى‌شوند. پس با شكرگزارى، نعمت‌ها را به چنگ آوريد و با فرمان بردن از خدا، آن ها را نگاه داريد . 📚 إرشاد القلوب ص ۱۵۰ . 🔸 @hadithnet
📗 💠 حکمت‌نامه 🔹این حکمت نامه، شامل شناخت نامه حضرت عبدالعظیم(ع) و صد حکمت از سخنان حکیمانه ای است که ایشان بی واسطه یا باواسطه، از اهل بیت(ع) روایت کرده است. به همراه شرح احادیث و سند کامل آن 🔅فصل های کتاب : ▫️حکمت های اعتقادی، ▫️حکمت های عبادی، ▫️محاسن اخلاق و رفتار، ▫️بدی های اخلاق و رفتار ▫️و حکمت های جامع. پديدآورنده : محمد محمدی ری شهری، محل نشر : قم، ناشر : دارالحدیث چاپ هفتم، ۱۳۹۳، ۳۴۰صفحه ، وزیری، 👈 خرید کتاب : ➡️ http://shop.darolhadith.ir/home/101-.html 🆔 @hadithnet
🗓 💐 ۴ربيع الثاني ، ولادت ، (۱۷۳ق) 💠 شخصيّت در کلام معصومان علیهم السلام به حمّاد رازي فرمودند: 🔆 إذا أشكَلَ عَلَيكَ شَيءٌ مِن أمرِ دينِكَ بِناحِيَتِكَ ، فَسَلْ عَن عَبدِ العَظيمِ بنِ عَبدِاللَّهِ الحَسَنِيّ عليه السلام ▫️ هرگاه در قلمرو خود در كار دين به مشكلي دچار شدي، آن را با عبد العظيم حسني در ميان بگذار 📚مستدرك الوسائل ، ج ۱۷ ، ص ۳۲۱ . : 🔆 مرحَباً بِكَ يا أبَاالقاسِمِ أنتَ وَلِيُّنا حَقاً ▫️ اي ابوالقاسم ! خوش آمدي ، تو حقيقتاً دوستدار ما هستي 📚بحار الأنوار ، ج ۶۹ ، ص ۲ . : 🔆 أما إنَّكَ لَو زُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظيم عِندَكمُ لَكُنتَ كَمَن زارَ الحُسَينَ عليه السلام ▫️ اگر قبر عبد العظيم را در شهر خود زيارت كني ، چنان است كه گويي امام حسين عليه السلام را زيارت كرده اي 📚كامل الزيارات ، ص ۳۲۴ . ➡️ http://hadith.net/post/5158/ ➡️ @hadithnet
💠 چهارشنبه 21 آذر 1397 🔺 جایگاه و مقام حضرت عبدالعظیم (ع) 🔅 : 🔸 أمَا إِنَّكَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ عليه السلام 🔹 اگر قبر عبد العظيم را در شهر خود زيارت كنى، چنان است كه گويى امام حسين عليه السلام را زيارت كرده اى. 📚 كامل الزيارات ص ٣٢٤ 🔸 @hadithnet
💠ویژه نامه در پایگاه (۲۰۵ مورد) ▫️پرسش و پاسخ 👈 15 مورد ▫️خبر و گزارش 👈 36 مورد ▫️تصاویر حدیثی 👈 2 مورد ▫️معرفی کتاب 👈 18 مورد ▫️شرح حدیث 👈 65 مورد ▫️بیان‌ و تحلیل 👈 5 مورد ▫️حديث ايام 👈 2 مورد ▫️مقالات 👈 45 مورد ▫️ويژه ها 👈 7 مورد ▫️كتاب 👈 10 مورد ➡️ http://hadith.net/tag/عبدالعظیم-الحسنی(ع) 🆔 @hadithnet
💠 پنج شنبه 22 آذر 1397 🔺 مصداق های اخلاق نیکو 🔅 : 🔸 حُسنُ الخُلُقِ في ثَلاثٍ : اِجتِنابُ المَحارِمِ ، وطَلَبُ الحَلالِ ، والتَّوَسُّعُ عَلَى العِيالِ . 🔹 نيك خويى ، در سه چيز است : دورى كردن از حرام ها ، طلب حلال ، و گشاده دستى بر خانواده . 📚 تنبيه الخواطر : ج ١ ص ٩٠ 🔸 @hadithnet
💠 🔸 امكان نقلىِ رؤيت ✍ احاديث فراوانى در دست داريم كه دعاها و اعمالى را براى تشرّف به خدمت امام عصر عليه السلام و ديدار ايشان توصيه مى كنند. اين احاديث، به روشنى بر امكان رؤيت، دلالت دارند؛ زيرا معقول نيست كه پيشوايان معصوم دينى كه خود سرآمد خردورزان اند به امرى ناممكن، ترغيب و برايش راهكار ارائه دهند. 🔺 متن برخى از اين ادعيه و اعمال، در كتاب هاى حديثى آمده اند. 🔸 از چنين نقل شده است: 🔅هر كس اين دعا را پس از هر نماز واجب بخواند، امام «م ح م د بن حسن» - كه سلام بر او و پدرانش باد - را در بيدارى يا خواب مى بيند: بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، اللَّهُمَّ بَلِّغ مَولانا صاحِبَ الزَّمانِ أينَما كانَ وَ حَيثُما كانَ ، مِن مَشارِقِ الأَرضِ وَ مَغارِبِها ، سَهلِها وَ جَبَلِها ، عَنّي وَ عَن والِدَىَّ وَ عَن وُلدى وَ إخوانى التَّحِيَّةَ وَ السَّلامَ ... . 🔸به نام خداوند گسترده مهر مهربان. خدايا! به مولايمان صاحب الزمان، در هر جا كه هست و هر حالتى كه دارد، در شرق و غرب زمين، دشت و كوه آن، از سوى من و پدر و مادر و فرزندان و برادرانم به او درود و سلام برسان . 🔹 بیشتر بخوانید : 👈 ➡️ http://hadith.net/post/45634/ متن کامل حدیث : 👇 🔸 @hadithnet
🔸دعای رؤيت ، در حدیث : 🔅 عن الإمام الصادق‌ عليه السلام : مَن قَرَأَ بَعدَ كُلِّ فَريضَةٍ هذَا الدُّعاءَ ، فَإِنَّهُ يَرَى الإِمامَ «م ح م د بنَ الحَسَنِ» عَلَيهِ وعَلى‌ آبائِهِ السَّلامُ فِي اليَقَظَةِ أو فِي المَنامِ . بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، اللَّهُمَّ بَلِّغ مَولانا صاحِبَ الزَّمانِ أينَما كانَ وحَيثُما كانَ ، مِن مَشارِقِ الأَرضِ ومَغارِبِها ، سَهلِها وجَبَلِها ، عَنّي وعَن والِدَيَّ وعَن وُلدي وإخوانِي التَّحِيَّةَ وَالسَّلامَ ، عَدَدَ خَلقِ اللَّهِ ، وزِنَةَ عَرشِ اللَّهِ ، وما أحصاهُ كِتابُهُ وأَحاطَ عِلمُهُ ، اللَّهُمَّ إنّي اُجَدِّدُ لَهُ في صَبيحَةِ هذَا اليَومِ ، وما عِشتُ فيهِ مِن أيّامِ حَياتي ، عَهداً وعَقداً وبَيعَةً لَهُ في عُنُقي ، لا أحولُ عَنها ولا أزولُ . اللَّهُمَّ اجعَلني مِن أنصارِهِ ونُصّارِهِ الذّابّينَ عَنهُ ، وَالمُمتَثِلينَ لِأَوامِرِهِ ونَواهيهِ في أيّامِهِ ، وَالمُستَشهَدينَ بَينَ يَدَيهِ ، اللَّهُمَّ فَإِن حالَ بَيني وبَينَهُ المَوتُ الَّذي جَعَلتَهُ عَلى‌ عِبادِكَ حَتماً مَقضِيّاً ، فَأَخرِجني مِن قَبري مُؤتَزِراً كَفَني ، شاهِراً سَيفي، مُجَرِّداً قَناتي، مُلَبِّياً دَعوَةَ الدّاعي فِي الحاضِرِ وَالبادي . اللَّهُمَّ أرِنِي الطَّلعَةَ الرَّشيدَةَ، وَالغُرَّةَ الحَميدَةَ، وَاكحُل بَصَري بِنَظرَةٍ مِنّي إلَيهِ، وعَجِّل فَرَجَهُ وسَهِّل مَخرَجَهُ، اللَّهُمَّ اشدُد أزرَهُ ، وقَوِّ ظَهرَهُ ، وطَوِّل عُمُرَهُ ، واعمُر بِهِ بِلادَكَ، وأَحيِ بِهِ عِبادَكَ، فَإِنَّكَ قُلتَ وقَولُكَ الحَقُّ : « ظَهَرَ الْفَسَادُ فِى الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِى النَّاسِ » فَأَظهِرِ اللَّهُمَّ لَنا وَلِيَّكَ وَابنَ بِنتِ نَبِيِّكَ ، المُسَمّى‌ بِاسمِ رَسولِكَ صَلَواتُكَ عَلَيهِ وآلِهِ ، حَتّى‌ لا يَظفَرَ بِشَي‌ءٍ مِنَ الباطِلِ إلّا مَزَّقَهُ ، ويُحِقَّ اللَّهُ الحَقَّ بِكَلِماتِهِ ويُحَقِّقَهُ، اللَّهُمَّ اكشِف هذِهِ الغُمَّةَ عَن هذِهِ الاُمَّةِ بِظُهورِهِ « إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا * وَ نَرَلهُ قَرِيبًا » وصَلَّى اللَّهُ عَلى‌ مُحَمَّدٍ وآلِهِ . 🔹 امام صادق عليه السلام فرمود: «هر كس اين دعا را پس از هر نماز واجب بخواند، امام «م ح م د بن الحسن» - كه سلام بر او و پدرانش - را در بيدارى يا خواب مى‌بيند : 🔅به نام خداوند گسترده‌مهر مهربان. خدايا! به مولايمان، صاحب الزمان در هر جا كه باشد و هر حالتى كه دارد، در شرق و غرب زمين، و دشت و كوه آن، از سوى من و پدر و مادر و فرزندان و برادرانم به او درود و سلام برسان ، به تعداد مخلوقات خدا و وزن عرش خدا و به تعداد آنچه كتابش به شمار آورده و علمش به آن احاطه دارد. خدايا! من در بامداد امروز و تا هر زمان كه زنده‌ام، عهد و پيمان و بيعتى را كه براى او به گردن دارم، تجديد مى‌كنم و از آن برنمى گردم و ناديده‌اش نمى‌گيرم. خدايا! مرا از ياران و ياوران و مدافعان او و نيز از انجام دهندگان اوامر و نواهى‌اش در روزگار حكومتش و از شهيدان پيش رويش قرار بده. خدايا! اگر مرگ - كه آن را بر همه بندگانت حتمى كرده‌اى - ، ميان من و او جدايى انداخت، مرا از قبرم بيرون بياور در حالى كه كفنم را به تن كرده، شمشيرم را از نيام بيرون كشيده، نيزه‌ام را برهنه كرده و به دعوت دعوتگر پاسخ داده باشم، در شهر باشم يا در صحرا. خدايا! آن چهره رعنا و آن رخسار زيبا را به من نشان بده و سرمه تماشاى او را به چشم من بكش و در فرجش تعجيل بفرما و خروجش را آسان كن. خدايا! پشتش را محكم بدار و پشتيبانش باش و عمرش را طولانى كن و سرزمين‌هايت را به دست او آباد و بندگانت را زنده كن كه تو به راستى گفته‌اى: «تباهى در خشكى و دريا به دليل دستاوردهاى مردم پديدار شده است» . خدايا! وليّت، فرزند دختر پيامبرت و همنام فرستاده‌ات - كه درودهايت بر او و خاندانش باد - را برايمان آشكار كن تا بر چيزى از باطل دست نيابد جز آن كه آن را از هم بپاشد و خداوند، حق را با كلماتش پابرجا و محقّق كند . خدايا! اين اندوه را از اين امّت [انبوه‌] با حضور او برطرف فرما كه «آنان آن را دور و ما آن را نزديك مى‌بينيم» ، و خدا بر محمّد و خاندانش درود فرستد» . 📚 دانشنامه امام مهدی عج بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ ، ج 6 ص 232 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 24 آذر 1397 🔺 باید و نباید شادی و غم 🔅 : 🔸 الاِنقِباضُ بَينَ المُنبَسِطَينِ ثِقَلٌ ، وَالاِنبِساطُ بَينَ المُنقَبِضَينِ سُخفٌ . 🔹 گرفتگى در ميان جمعى شادمان، سنگينى است، و شاد بودن در ميان جمعى گرفته، سبك مغزى است . 📚 شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد: ج ٢٠ ص ٣٤٠ ح ٨٩٦. 🔸 @hadithnet
چهل حدیث امام عسکری ع).docx
36.7K
#چهل_حدیث از #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام 🗒 فایل Word ➡️ @hadithnet
چهل حدیث امام عسکری ع).pdf
461.5K
#چهل_حدیث از #امام_حسن_عسکری_علیه_السلام 🗓 فایل PDF ➡️ @hadithnet
💠ابعاد هفتگانه فعاليت ✍ با وجود همه فشارها و كنترلها و مراقبتهاى بى وقفه حكومت عباسى، ، یک سلسله فعاليت‌هاى سياسى و اجتماعى و علمى در جهت حفظ اسلام و مبارزه با افكار ضد اسلامى انجام مى‌داد كه مى‌توان آنها را بدين گونه خلاصه كرد: 🔸۱ - كوشش‌هاى علمى در دفاع از آيين اسلام و ردّ اشكال‌ها و شبهات مخالفان، و نيز تبيين انديشه صحيح اسلامى 🔸۲ - ايجاد شبكه ارتباطى با شيعيان مناطق مختلف از طريق نمايندگان و اعزام پيك‌ها و ارسال پيام‌ها 🔸۳ - فعاليتهاى سرّى سياسى بر رغم تمامى كنترل‌ها و مراقبت‌هاى حكومت عباسى 🔸۴ - حمايت و پشتيبانى مالى از شيعيان، بويژه ياران خاص خود 🔸۵ - تقويت و توجيه سياسى رجال و عناصر مهم شيعه در برابر مشكلات 🔸۶ - استفاده گسترده از آگاهى غيبى براى جلب منكران امامت و دلگرمى شيعيان 🔸۷ - آماده سازى شيعيان براى دوران غيبت فرزند خود امام دوازدهم(ع) 👈 بیشتر بخوانید : ➡️ http://hadith.net/post/55057/ 🔸 @hadithnet
💠 یکشنبه 25 آذر 1397 🔺 ویژگی شیعه 🔅 : 🔸 شيعَةُ عَلِيٍّ عليه السلام هُمُ الَّذينَ يُؤثِرونَ إخوانَهُم عَلى أنفُسِهِم ولَو كانَ بِهِم خَصاصَةٌ . 🔹 شيعيان على عليه السلام، آن كسانى‌اند كه برادرانشان را بر خودشان مقدّم مى‌دارند، هرچند خودشان نيازمند باشند . 📚 التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ص ٣١٩ ح ١٦١ 📅 مناسبت‌های امروز : 🔅ولادت 🔹روز پژوهش 🔸 @hadithnet