eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
254 ویدیو
256 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
•┈┈•❀•┈┈• | | "هرگز نزدیک این کار نشود" 💠 اوج صداقت در کسب و کار ▫️تهذیب الأحکام ـ به نقل از اسحاق ـ: از پرسیدم: مردی به دیگری پیغام می دهد و می گوید: «برایم جامه ای خریداری کن» و او برای خرید جامه به بازار می رود؛ امّا خودش مانند جامه ای که در بازار می یابد، دارد. آیا جامه ای را که خودش دارد، به او بدهد؟ 🔅 امام(ع) فرمود: «هرگز نزدیک این کار نشود و خودش را آلوده نسازد. خداوند عز و جل می فرماید: ⚜️ «ما امانت را به آسمان ها و زمین و کوه ها عرضه کردیم؛ لیکن آنها از پذیرفتنش سر باز زدند و از آن ترسیدند، و انسان، آن را پذیرفت، که او ستمکار و نادان بود». * حتّی اگر آنچه خودش دارد، بهتر از آن چیزی بود که در بازار برایش به دست می آورد، باز آنچه را خودش دارد، نباید به او بدهد». * . الأحزاب: ۷۲. 📚 دانشنامه قرآن و حدیث، ج ۱۷، ص ۲۰۰ 🔸 @hadithnet
. 💠 دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ 🔺 کردار نه گفتار 🔅 : 🔸 «الشَّرَفُ عِندَ اللّهِ سُبحانَهُ بِحُسنِ الأعمال، لا بحُسنِ الأقوالِ» . 🔹 «شرافت و بزرگى نزد خداوند سبحان به نيكويى كردارهاست، نه به نيكويى گفتارها». 📚 غرر الحكم : ح ١٩٢٤ 🔸 @hadithnet
💐🌱🌷🌱🌹🌱🌸 🔅 : 🔸 منْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ 🔹هر كه قبر عمه ام را در قم زيارت كند، بهشت پاداش اوست. 📚 كامل الزيارات ص۳۲۴ 💐 سالروز ورود مبارک به شهر مقدس قم، تهنیت باد. 🔸 @hadithnet
•┈┈•❀•┈┈• 🔰شفاعت حضرت : ▫️۱ـ در روايات به مقام شفاعت اهل بيت(ع) تأكيد شده است و بديهي است حضرت فاطمه معصومه(س) كه خواهر امام رضا(ع) (از طرف پدر و مادر) مي‏باشد، جزو اين خاندان است پس مقام شفاعت وی قابل انكار يا ترديد نخواهد بود. ▫️۲ـ رواياتی پيرامون شفاعت مؤمنان وجود دارد و چه مصداقی براي مؤمن و مؤمنه می‏توان شايسته‏ تر از بانوان اهل‏بيت، مثل فاطمه معصومه(س) برشمرد؟ «لايزال المؤمن يشفع حتي يشفع في جيرانه و خلطائه و معارفه» مؤمن پيوسته شفاعت مي‏كند، حتی درباره همسايگان و معاشران و آشنايانش. بحارالانوار، ج۸، ص۴۴ ▫️۳ـ رواياتی كه در خصوص حضرت فاطمه معصومه(س) از اهل بيت(ع) نقل شده است، و اين روايات چند دسته ‏اند: 🔸الف : تصريح به مقام شفاعت، امام صادق(ع) : ... بانويی از فرزندانم كه اسمش فاطمه دختر موسی بن جعفر است در آن وفات می‏يابد به وسيله شفاعت او همه شيعيان ما وارد بهشت می ‏شوند. 🔸ب : رواياتي كه بهشت را در مقابل زيارت فاطمه معصومه(س) معيّن كرده‏ اند، امام رضا (ع) : هر كس او را زيارت كند، بهشت براي اوست. عيون اخبار الرضا، ج۲، ص۲۷۱ در بين بانوان بعد از فاطمه زهرا(س) كسي مانند فاطمه معصومه(س) اين مقام را ندارد. مقام حضرت فاطمه معصومه چنان والاست كه امام صادق فرمود: «تدخل بشفاعتها شيعتنا الجنة باجمعهم.» همه شيعيان من با شفاعت او (فاطمه معصومه عليهاالسلام) وارد بهشت خواهند شد . 📚 امالي صدوق ۲۹۱ بیشتر بخوانید : 👇 ➡️ http://hadith.net/post/69885/ 🔸@hadithnet
. 💠 سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ 🔺 لقمه بهشتی 🔅 (ص) : 🔸 «إذا أكَلَ المُؤمِنُ مَعَ أولادِهِ كُتِبَ لَهُ بِكُلِّ لُقمَةٍ ثَوابُ عِتقِ رَقَبَةٍ ، ورُفِع لَهُ مَدينَةٌ ، وأعطاهُ اللّهُ كِتابَهُ بِيَمينِهِ» . 🔹 «هر گاه مؤمن ، با فرزندان خود غذا بخورد ، به ازاى هر لقمه ، ثوابِ آزاد كردن يك بنده برايش نوشته مى شود ، و شهرى [ در بهشت ]برايش بنا مى گردد ، و خداوند ، كارنامه او را به دست راستش مى دهد». 📚 تنبيه الغافلين : ص ٣٤٤ ح ٥٠٠ 🔸 @hadithnet
| | 🔰 غذاى پدر و مادر و آينده فرزند ▫️ هشدار نسبت به نقش ويرانگر غذاى حرام، مهم ترين رهنمود پيشوايان اسلام در زمينه نقش غذاى پدر و مادر در آينده فرزند است . نطفه اى كه از غذاى حرام تشكيل شده، زمينه ساز بسيارى از آلودگى ها و انحرافات كودك است . 🔻 خانواده هايى كه مايل اند فرزندان آنان سعادتمند باشد بايد از غذاى حرام اجتناب كنند؛ مادران در دوران باردارى بايد بيشتر مواظب غذاى خود باشند و در ميهمانى هايى كه غذاى آنها شبهه ناك است، شركت نكنند . 🔅 (ص) : ...حرام نخور، حرام نپوش، از [راه ]حرام [زن ]مگير و نافرمانى خدا نكن؛ چرا كه خداوند متعال به ابليس مى فرمايد : «و با بانگ خود، هر كه را مى توانى، از جاى بركَن و با سوارگانت و پيادگانت بر آنان بتاز و در اموال و فرزندان آنان شريك شو و به آنان، وعده بده و شيطان، جز فريبْ وعده شان نمى دهد» . 📚 مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۳۵۴ 🔅 تفسير العيّاشى ـ از ـ : 🔹 همتاى شيطان، فرزندى است كه از مال حرام به وجود آيد. [چنين فرزندى در واقع] از مشاركت شيطان متولّد شده است . اگر مال، حرام باشد، او همراه مرد خواهد بود تا اين كه آميزش كند و از اين رو، نطفه اش با نطفه مرد مى آميزد. هر دو (نطفه) با هم آميخته هستند. گاهى فرزند از يك نطفه آفريده مى شود و گاهى از هر دو با هم. 📚 تفسير العياشي : ج ۲ ص ۳۰۰ ح ۱۰۸ 🔅 : 🔸 كسبُ الحَرام يَبينُ فِي الذُّرِيَّةِ. 🔹 [اثر] درآمد حرام ، در نسل آشكار مى شود . 📚 الكافي : ج ۵ ص ۱۲۴ ح ۴ 🔸 @hadithnet
. 💠 چهارشنبه 21 آبان ۱۳۹۹ 🔺 شما نیازمندترید 🔅 : 🔸 «إنّكُم إلى إجراءِ ما أعطَيتُم أشَدُّ حاجَةً مِن السّائلِ إلى ما أخَذَ مِنكُم». 🔹 «راستى كه شما به دادن [يا : پاداشِ ]آنچه عطا مى كنيد نيازمندتريد تا نياز فقير به آنچه از شما مى گيرد.». 📚 غرر الحكم : ح ٣٨٣٣ 🔸 @hadithnet
•┈┈•❀•┈┈• | | " من، یک دینار قرض کرده ام. بگیر! مال تو باشد" 💠 کمک به نیازمند در اوج نیاز ▫️ الأمالی، طوسی ـ به نقل از ابو سعید خُدْری ـ: روزی علی(ع) گرسنه بود و گفت: «فاطمه! چیزی برای خوردن داری که به من بدهی؟». فاطمه(ع) گفت: سوگند به آن که پدرم را به نبوّت، مفتخر ساخت و تو را به وصایت، چیزی که بشری آن را می خورد، ندارم ... علی(ع) گفت: ...چرا به من نگفتی تا چیزی برایتان تهیه کنم؟». فاطمه(ع) گفت: یا ابا الحسن! من از خدایم شرم می کنم که از تو چیزی بخواهم که نمی توانی تهیه کنی. ▪️ پس علی(ع) با اتّکا و امید به خدا، بیرون رفت و یک دینار، قرض گرفت. در حالی که دینار در دست علی(ع) بود، مقداد به وی برخورد. روز بسیار گرمی بود و تابش آفتاب، سر تا پای او را سوزانده بود. علی(ع)، با دیدن سر و وضع او، ناراحت شد و فرمود: ▫️«ای مقداد! چه چیزی تو را در این ساعت روز، بی قرار و آشفته کرده است؟». گفت: رهایم کن بروم ـ ای ابو الحسن ـ و از حال و روزم مپرس! فرمود: «نمی گذارم بروی تا این که من هم مثل تو [گرفتاری ات را] بدانم». گفت: ای ابو الحسن! تو را به خدا و به خودت، به راه خویش برو و پرده از حال و روزم بر مدار. علی(ع) فرمود: «تو حق نداری وضعت را از من، کتمان کنی». 🔻مقداد گفت: حال که اصرار داری، سوگند به آن که محمّد(ص) را به نبوّت و تو را به وصایت مفتخر ساخت، سختی مرا چنین آشفته و بی قرار ساخته است. خانواده ام را در حالی ترک کردم که زمین، تاب تحمّل آن حال و روز مرا نداشت. پس، غم زده بیرون زدم و بی هیچ هدفی راهی شدم. این است حال من! اشک از چشمان علی(ع) سرازیر شد، چندان که اشک هایش محاسنش را تَر کرد. سپس فرمود: 🔅«سوگند به همان که تو به او سوگند خوردی، مرا نیز در باره خانواده ام بی قرار نکرده، مگر همان چیزی که تو را بی قرار کرده است. من، یک دینار قرض کرده ام. بگیر! مال تو باشد» و آن دینار را به مقداد داد و او را بر خویش، مقدّم داشت. 📚 دانشنامه قرآن و حدیث: ج ۱ ص ۱۷۴ 🔸 @hadithnet
. 💠 پنج شنبه 22 آبان ۱۳۹۹ 🔺 آرایش خارج از خانه 🔅 (ص) : 🔸 «المَرأَةُ إذا خَرَجَت مِن بابِ دارِها مُتَزَيِّنَةً مُتَعَطِّرَةً وَالزَّوجُ بِذاكَ راضٍ، بُنِيَ لِزَوجِها بِكُلِّ قَدَمٍ بَيتٌ فِي النّارِ» . 🔹 «هرگاه زن، آرايش‌كنان و عطرزنان، از خانه اش خارج شود و شوهرش به اين كارِ او راضى باشد، به ازاى هر قدمى كه برمى‌دارد ، براى شوهر او، خانه اى در جهنّم بنا مى‌شود». 📚 جامع الأخبار : ص ٤٤٧ ح ١٢٥٩ 🔸 @hadithnet
•┈┈•❀•┈┈• | | 💠 «زنان، باران خداوند سبحان‌اند» 🔹 (ص) : در مهريه‌هاى زنان، زياده‌روى نكنيد؛ چرا كه زنان در واقع، باران خداوند سبحان‌اند. 🔅لا تُغالوا بِمُهورِ النِّساءِ، فَإِنَّما هِيَ سُقيَا اللّهِ سُبحانَهُ . ▫️ المجازات النبويّة : ص ۱۷۷ 🔻در اين حديث، تشبيهی بليغ است که زنان را به «باران» تشبيه كرده : خداوند بر هر كدام از بندگانش كه بخواهد، آن را مى باراند، بدون آن كه تلاش و رنج و زحمتى از جانب آنان صورت گيرد. پس هر كه خوش بهره باشد، زن سازگار و فرمان بردار وعلاقه مند به او و حافظ آبرو و مالش و زنى كه فرزندانى رشيد به دنيا بياورد و وجودش سودمند باشد، نصيب او مى‌گردد و اگر نباشد، بر عكس است. ▫️(ص) مى‌خواهد به مردم اعلام فرمايد كه سازگار بودن زن و عشق ومحبّت او به شوهر، از زندگى مشترك وخانواده، و به دلخواه شوهران بودنِ آنان اين نيست كه مهريه شان را سنگين قرار دهند؛ بلكه زن همانند بهره و قسمت و روزى است . ▫️ چه بسا زنانى كه مهريه شان اندك است، امّا سازگارند و نسبت به شوهرشان با مهر و محبّت اند و بر عكس، زنانى هستند كه عشق و محبّت آنان اندك است، هر چند مهريه شان سنگين و بالاست. پس پيامبر صلى الله عليه و آله زنان را به باران خدا تشبيه كرده كه به يكى مى رسد و يكى محروم مى‌مانَد و در سرزمينى مى‌بارد و در سرزمينى نمى‌بارد. 📚 دانشنامه قرآن و حديث ج ۳ ص ۳۴۴ 🔸 @hadithnet
. 💠 جمعه 23 آبان ۱۳۹۹ 🔺 هر جمعه، یک دینار 🔅 : 🔸 «كانَ أبي علیه السلام أقَلَّ أهلِ بَيتِهِ مالاً وأَعظَمَهُم مَؤونَةً، قالَ: وكانَ يَتَصَدَّقُ كُلَّ جُمُعَةٍ بِدينارٍ، وكانَ يَقولُ: الصَّدَقَةُ يَومَ الجُمُعَةِ تُضاعَفُ؛ لِفَضلِ يَومِ الجُمُعَةِ عَلى غَيرِهِ مِنَ الأيّامِ» . 🔹 «پدر من در ميان خاندانش، مالش از همه کمتر و هزینه‏هایش از همه بيشتر بود. او هر جمعه، يک دينار صدقه مى‏داد و مى‏فرمود: "صدقه در روز جمعه، به خاطر فضيلت روز جمعه بر ديگر روزها، چند برابر مى‏شود». 📚 ثواب الأعمال: ص٢٢٠ ح١ 🔸 @hadithnet
. 💠 🔅 : 🔹 « ... فرج را انتظار بكشيد و از نسيم رحمت الهى نااميد نشويد ، كه محبوب‏ترين عمل نزد خداوند عزّ و جل، انتظار فرج است تا آن گاه كه بنده باايمان بر آن حالت باشد». 🔸 «... اِنتَظِرُوا الفَرَجَ ، ولا تَيأَسوا مِن رَوحِ اللَّهِ ، فَإِنَّ أحَبَّ الأَعمالِ إلَى اللَّهِ عزّ و جلّ انتِظارُ الفَرَجِ ما دام عَلَيهِ العَبدُ المُؤمِنُ .» . 📚 دانشنامه امام مهدی (عج)، ج 5 ، ص 334 🔸 @hadithnet
. 💠 شنبه 24 آبان ۱۳۹۹ 🔺 خانه‌ی خراب! 🔅 (ص) : 🔸 «قَلبٌ لَيسَ فيهِ شَيءٌ مِنَ الحِكمَةِ كَبَيتٍ خَرِبٍ، فتَعَلَّموا و عَلِّموا و تَفَقَّهوا، و لا تَموتوا جُهّالاً؛ فإنَّ اللّهَ لا يَعذِرُ عَلَى الجَهلِ» . 🔹 «دلى كه در آن چيزى از حكمت نباشد، مانند خانه‌اى مخروبه است. پس، دانش بياموزيد و بياموزانيد و فهميدگى به دست آوريد و نادان نميريد؛ زيرا خداوند عذرِ نادانى را نمى‌پذيرد». 📚 كنز العمّال : ح٢٨٧٥٠ 🔸 @hadithnet
| 🗓 | 💠 ۲۴ آبان، روز بزرگداشت و رحلت علامه سید محمد حسین طباطبایی؛ صاحب تفسیر المیزان (۱۳۶۰ش) ✍️ سید محمدحسین طباطبایی مشهور به علامه طباطبایی ، حکیمی الهی، اصولی، فقیه، مفسر قرآن، عارف و اسلام‌شناس بود که در علومی چون: ادبیات، کلام، نجوم، هیئت و ریاضیات نیز سرآمد بود. کتب های ارزشمند و کم نظیری چون تفسیر المیزان، بدایة الحکمة و نهایة الحکمة و اصول فلسفه و روش رئالیسم از آثار این مرد الهی و دانشمند بزرگ اسلام است. 🔖 مرحوم علامه در ۲۰ جلد المیزان ۵۰۰ بحث روایی دارد حتی در برخی آیات دو بحث روایی دارد؛ ایشان قبل از تفسیر المیزان کتاب «البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» را در شش جلد که همه محتوای آن برای اثبات هماهنگی میان روایات و قرآن است نوشته؛ 🔻یکی از روش های عملی ایشان این است که به آوردن روایات بسنده نکرده بلکه اگر ۵۰۰ بحث روایی آورده حدود سه تا چهار هزار نکته و تحلیل روایی اعم از بررسی سندی و محتوایی و تعارض آن با قرآن و ... آورده است. 🔸 @hadithnet
. 💠 یکشنبه 25 آبان ۱۳۹۹ 🔺 غذای کامل 🔅 (ص) : 🔸 «الطَّعامُ إذا جَمَعَ أربَعَ خِصالٍ فَقَد تَمَّ : إذا كانَ مِن حَلالٍ ، وكَثُرَتِ الأَيدي ، وسُمِّيَ في أوَّلِهِ ، وحُمِدَ اللّهُ عز و جل في آخِرِهِ» . 🔹 «غذا هر گاه چهار ويژگى داشته باشد، كامل است : آن گاه كه از حلال باشد، دست ها (خورندگان) زياد باشند، در آغازش نام خدا برده شود، و در پايانش حمد خداوند عز و جل گفته شود». 📚 الكافي : ج ٦ ص ٢٧٣ ح ٢ 🔸 @hadithnet
•┈┈•❀•┈┈• | : نه تسبيحت را مى پذيرد و نه سپاس گزارى ات را | ❇️ حلال بودن غذا 🔰 نخستين و مهم ترين ره نمود اسلام در باره موادّ غذايى مورد مصرف، اين است كه بايد «حلال» باشد، بدين معنا كه : ▫️ بايد از راه مشروع تهيّه شده باشد. غذايى كه از راه نامشروع و تجاوز به حقوق ديگران تهيّه گردد، بى ترديد براى سلامت روان، زيانبار است . ▫️ بايد از «طيّبات» تهيّه شده باشد. انسان نبايد غذاهايى را كه طبع توده مردم از آنها نفرت دارد و يا اسلام، خوردنِ آنها را ممنوع مى داند (مانند : گوشت مردار يا حيوانات حرام گوشت)، مصرف كند، هر چند تجاوز به حقوق ديگران نباشد. ▫️ براى مصرف كننده زيانبار نباشد، ممكن است غذاى خاصّى براى يك نفر حلال باشد، امّا براى ديگرى به دليل آن كه بيمار است، زيانبار و حرام باشد . ▫️ چگونگى مصرف آن براى جان يا جامعه مفسده نداشته باشد، براى نمونه، غذا خوردن در ظروف طلا و نقره يا غذا خوردن بر سر سفره اى كه مشروبات الكلى در آن قرار دارد، در اسلام ممنوع شده است . •┈┈•❀•┈┈• 🔅(ص):هر كه غذاى پاك خورَد و طبق سنّت عمل كند و مردم از شرّ و گزند او در امان باشند، به بهشت مى رود . كنز العمّال : ح ۹۲۱۳ 🔅 :زبان از دل نيرو مى گيرد، و دل به غذا برپاست. پس بنگر كه دل و جسمت را با چه تغذيه مى كنى، كه اگر غذا حلال نباشد، خداوند، نه تسبيح گويى تو را مى پذيرد و نه سپاس گزارى ات را. تحف العقول : ص ۱۷۵ 🔻بیشتر بخوانید : ➡️ http://hadith.net/post/42863/ 🔸 @hadithnet
. 💠 دوشنبه 26 آبان ۱۳۹۹ 🔺 آرزوهای فريبنده! 🔅 : 🔸 «اتّقُوا خِداعَ الآمالِ، فكَمْ مِنْ مُؤَمِّلِ يومٍ لَم يُدْرِكْهُ ، و بانيِ بِناءٍ لَم يَسْكُنْهُ ، و جامِعِ مالٍ لَم يَأكُلْهُ» . 🔹 «از فريبندگى آرزوها بپرهيزيد؛ زيرا، بسا آن كه در آرزوى روزى [ بهتر ]بوده ولى آن را در نيافته و بسا آن كه خانه اى ساخته امّا در آن ننشسته و بسا آن كه مالى گرد آورده و آن را نخورده است». 📚 غرر الحكم : ح ٢٥٦٣ 🔸 @hadithnet
. | 📗 | 📖 از قرآن بیشتر بدانیم ▫️ پاسخ به ۱۱۴ پرسش در باره قرآن و موضوعات وابسته به آن، با زبانی ساده و روان، ▫️ پاسخ کوتاه و کامل و اشاره به برخی احادیث مربوط 🔻ویژگی مهم این کتاب، اتکا و استناد محتوایی آن به کتاب متقن علمی ـ پژوهشی «شناخت نامه قرآن»، تألیف آیت اللّٰه محمّد محمّدی ری شهری و جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه قرآن و حدیث است. «شناخت نامه قرآن» در چهار جلد و بیش از دو هزار صفحه عرضه شده است. ◀️ بخش‌های کتاب ▫️مبانی شناخت قرآن، ▫️برکات قرآن، ▫️ویژگی‌های قرآن، ▫️یاد دادن و یاد گرفتن قرآن، ▫️تلاوت قرآن، ▫️تفسیر قرآن و روش تبلیغ در قرآن، ✅ پديدآورنده : مهدی خسروی سرشکی، قم، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۹۴، 176 صفحه، رقعی، فارسی، قیمت ۷۲۰۰ خرید کتاب: 👇 ➡️http://www.hadith.net/post/52573/ 🔸 @hadithnet
. | 📗 | 📖 از قرآن بیشتر بدانیم 🔻 «نزول قرآن بر هفت حرف» به چه معناست؟ ▫️در منابع اهل سنّت، به طور گسترده و با تکرار، روایاتی وجود دارند که با مضامین مختلف، بر نزول هفت یا ده حرف قرآن اشاره دارند. اهل سنّت، اصل این روایات را پذیرفته‏اند؛ امّا در بارۀ این که مقصود از هفت حرف چیست، اختلاف شدیدی وجود دارد. برخی از این احتمالات، عبارت اند از: قرائات هفتگانه، تقسیم هفتگانۀ معنایی آیات (حلال، حرام، امر، نهی و...)، کیفیت هفتگانۀ تلاوت قرآن (ادغام، اظهار، مد، تفخیم و...) و گویش‏ها و لهجه‏های هفتگانۀ عربی. 🔸در منابع شیعه، روایات نزول قرآن بر هفت حرف، به دو صورت قبول (اثبات) و رد (انکار) آمده‏اند. این که در برخی از روایات، پديدۀ اختلاف قرائات به طور كلّى انكار شده است، از اختصاصات ميراث روايى شيعه است؛ زيرا در منابع روايى اهل سنّت، این موضوع انكار نشده است. 💢 از منظر شیعه، قرآن بر یک حرف نازل شده و اختلاف قرائات، منشأ وحیانی ندارد. بنا بر این، روایات قبول (اثبات)، به دلیل مخالف بودن با سخنان اهل‏بیت علیهم السلام، فاقد اعتبارند. البتّه در روایات نزول قرآن بر هفت حرف، اختلاف و تناقص فراوان است و به همین دلیل، برخی از دانشمندان اهل سنّت نیز به اشکالات موجود در این روایات اشاره کرده‏اند. 🔸 @hadithnet
. 💠 سه شنبه 27 آبان ۱۳۹۹ 🔺 عقل و دین! 🔅 (ص) : 🔸 «إنَّما يُدرَكُ الخَيرُ كُلُّهُ بِالعَقلِ ، ولا دينَ لِمَن لا عَقلَ لَهُ» . 🔹 «تمامى خوبى ها با خرد به دست آيد و كسى كه خردمند نيست، دين ندارد». 📚 تحف العقول : ص ٥٤ 🔸 @hadithnet
رابطه عقل و دین.mp3
5M
. 💠 🔊 🔸 رابطه عقل و دین : 🔅 «مَنْ كَانَ عَاقِلاً، كَانَ لَهُ دِينٌ وَ مَنْ كَانَ لَهُ دِينٌ، دَخَلَ الْجَنَّةَ» . هر كه خردمند باشد، ديندار است و آنكه ديندار است، وارد بهشت شود . 📚 الکافی: ج۱، ص۲۶، ح۶ 🎤 ، ⏱ 7 دقیقه 🔸 @hadithnet
. 💠 چهارشنبه 28 آبان ۱۳۹۹ 🔺 او را باكى نباشد! 🔅 (ص) : 🔸 «أفضَلُ النّاسِ مَن عَشِقَ العِبادَةَ فَعانَقَها، و أحَبَّها بقَلبِهِ، و باشَرَها بِجَسَدِهِ، و تَفرَّغَ لَها، فَهُو لا يُبالي عَلى ما أصبَحَ مِنَ الدُّنيا : عَلى عُسرٍ أم عَلى يُسرٍ» . 🔹 «برترين مردم كسى است كه عاشق عبادت شود؛ پس، دست در گردن آن آويزد و از صميم دل دوستش بدارد و با پيكر خود با آن در آميزد و خويشتن را وقف آن گرداند؛ پس چنين شخصى را باكى نباشد كه دنيايش به سختى گذرد يا به آسانى». 📚 الكافي : ج ٢ ص ٨٣ ح ٣ 🔸 @hadithnet
•┈┈••✾❀✾••┈┈• | | ❇️ عبادت بزرگ مَنشان (توحيد در عبادت) عبادت در لغت به معناى نرمش و فروتنى است و عبادت خدا، به معناى فروتنى و خضوع انسان در برابر اوست. توحيد در عبادت، در قرآن و احاديث اسلامى، در دو معنا به كار مى رود : ▫️۱ . اطاعت انسان از خداى يگانه و ترك پرستش غير او، مانند : «و در هر امّتى فرستاده‌اى برانگيختيم كه : خدا را بپرستيد و از طاغوت بپرهيزيد» . نحل، 36 و نيز : «و مژده باد آنان را كه از پرستش طاغوت، پرهيز كردند و به سوى خدا باز گشتند» . زمر، 17 ▫️۲ . خالص كردن انگيزه در پرستش خداى يگانه . لازمه توحيد در اطاعت، توحيد در عبادت نيز هست؛ زيرا اطاعت از اوامر الهى به طور مطلق، مستلزم اخلاص و پاك سازى انگيزه است؛ امّا به دليل اهمّيت اين موضوع و نيز اهمّيت مسئله اخلاص در عبادت و مراتب اخلاص، عنوان مستقلى به آن اختصاص يافته است . 🔻بالاترين مراتب توحيد بالاترين مراتب اخلاص و يا توحيد در عبادت، آن است كه انسان در عبادت و اطاعت، از خداوند متعال مزد طلب نكند بلكه عشق و محبّت خدا او را به اطاعت از او وادار نمايد، چنان كه مى فرمايد : 🔅 مردم ، خداى عز و جل را به سه گونه عبادت مى كنند : گروهى از سرِ رغبت به پاداش خداوند ، او را عبادت مى نمايند كه اين ، عبادت حريصان و همان طمع است . گروهى ديگر ، او را از سرِ بيم از آتش عبادت مى كنند كه اين ، عبادت بردگان و همان ترس است . امّا من ، از سرِ محبّت به او عبادتش مى كنم كه اين ، عبادت بزرگ مَنشان و اين ، همان آسودگى است . 📚 الخصال، ص ۱۸۸، ح ۲۵۹. 🔸 @hadithnet
. 💠 پنج شنبه 29 آبان ۱۳۹۹ 🔺 رابطه پدر و فرزند 🔅 : 🔸 «شَرُّ الآباءِ مَن دَعاهُ البِرُّ إلَى الإِفراطِ ، وشَرُّ الأَبناءِ مَن دَعاهُ التَّقصيرُ إلَى العُقوقِ» . 🔹 «بدترينِ پدران، آن پدرى است كه محبّت، او را به زياده روى بكشاند، و بدترينِ فرزندان، آن فرزندى است كه كوتاهى كردن [ در برابر پدر ]، او را به نافرمانى بكشاند». 📚 تاريخ اليعقوبي : ج ٢ ص ٣٢٠ 🔸 @hadithnet
. 🗓 💐 ۴ربيع الثاني ، ولادت ، (۱۷۳ق) 🚩با عنايت به اين كه چهارم ربيع الثانى، به عنوان تاريخ تولّد حضرت عبد العظيم(ع) و پانزدهم شوّال، به عنوان تاريخ وفات ايشان شهرت يافته، بزرگداشت ياد آن حضرت و تجليل از مقام معنوى آن بزرگوار در روزهاى ياد شده، نيكوست. 💠 شخصيّت در کلام معصومان علیهم السلام به حمّاد رازي فرمودند: 🔆 إذا أشكَلَ عَلَيكَ شَي‏ءٌ مِن أمرِ دينِكَ بِناحِيَتِكَ ، فَسَلْ عَن عَبدِ العَظيمِ بنِ عَبدِاللَّهِ الحَسَنِيّ‏ عليه السلام ▫️ هرگاه در قلمرو خود در كار دين به مشكلي دچار شدي، آن را با عبد العظيم حسني در ميان بگذار مستدرك الوسائل ، ج ۱۷ ، ص ۳۲۱ . : 🔆 مرحَباً بِكَ يا أبَاالقاسِمِ أنتَ وَلِيُّنا حَقاً ▫️ اي ابوالقاسم ! خوش آمدي ، تو حقيقتاً دوستدار ما هستي بحار الأنوار ، ج ۶۹ ، ص ۲ . : 🔆 أما إنَّكَ لَو زُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظيم عِندَكمُ لَكُنتَ كَمَن زارَ الحُسَينَ‏ عليه السلام ▫️ اگر قبر عبد العظيم را در شهر خود زيارت كني ، چنان است كه گويي امام حسين‏ عليه السلام را زيارت كرده‏ اي كامل الزيارات ، ص ۳۲۴ . ➡️ http://hadith.net/post/5158/ 🔸 @hadithnet