eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.7هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
231 ویدیو
253 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ﷽؛ 💠 شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ 🏷 عبرت برای گردن‌کشان! 🔅 : ✓ «از عذاب خدا و سختگيرى‌هاى او و خوارى و كيفرهاى او كه بر سر امّت‌هاى گردن كشِ پيش از شما آمده است عبرت گيريد و از جاى فرودِ گونه‌هايشان و از قرارگاه پهلوهايشان(قبر و لحد) پند آموزيد». ⁙ «فاعتَبِروا بما أصابَ الاُمَمَ المُستَكبِرينَ مِن قَبلِكُم مِن بَأسِ اللّهِ و صَولاتِهِ، و وَقائعهِ و مَثُلاتِهِ، و اتَّعِظوا بِمَثاوِي خُدودِهِم و مَصارِعِ جُنوبِهِم». ≡ Imam Ali (AS) said, ‘So take lesson from Allah’s intense force, His attacks, His blows and His exemplary punishmentsisH that befell the arrogant nations before you, Take admonition from the resting places of their cheeks and their bodies. 📚 نهج البلاغه: خطبه ١٩٢ 📅 مناسبت‌ امروز : روز دانش آموز، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی @hadithnet | معارف حدیث
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
•┈┈• 💠 | | صوتی 🎧 ☆ روش استضعاف فرهنگی، شيوه ای برای مستكبران : 🔅 هان، بترسيد! بترسيد از پيروى مهتران و بزرگانتان كه به گوهر خود نازيدند و نژادِ خويش، برتر ديدند. پس آنان، پايه‌هاى عصبيت اند و ستون‌هاى فتنه... آنان، پايه‌هاى فسق اند و ملازم بريدن از پدر و مادر؛ و شيطان، آنان را مركب گم‌راهى و سپاهى كه بديشان بر مردمان صولت يابد، برگزيد... ◳ ألا فَالحَذَرَ الحَذَرَ مِن طاعَةِ ساداتِكُم وكُبَرائِكُم الَّذينَ تَكَبَّروا عَن حَسَبِهِم وتَرَفَّعوا فَوقَ نَسَبِهِم... فَإِنَّهُم قَواعِدُ أساسِ العَصبِيَّةِ ودَعائِمُ أركانِ الفِتنَةِ... وهُم أساسُ الفُسوقِ وأحلاسُ العُقوقِ اتَّخَذَهُم إبليسُ مَطايا ضَلالٍ وجُندا بِهِم يَصولُ عَلَى النّاسِ... . نهج البلاغه : خطبه ۱۹۲ 🎤 استاد ، ⏱۱۲ دقیقه @hadithnet | معارف حدیث
جنایات آمریکا.pdf
1.95M
. | کتاب | 📗 درس‌نامه جنایات آمریکا در ایران و جهان ▣ مختصر، مستند و پرمحتوا، با استناد به پایگاه‌های معتبر انگلیسی 📝نویسندگان :دکتر صالح قاسمی، محمدرضا فائضی، محمود دهقان و پوریا کاشی. ◺ نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ ⩴ کتاب در سه فصل نگارش یافته است : ◃درس اول : روایت‌های متفاوت از کشف آمریکا ◃درس دوم : جنایات آمریکا در جهان ◃درس سوم : جنایات آمریکا در ایران @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ 🏷 اندازه نگهدار! 🔅 : ✓ «برترين ادب، آن است كه انسان در حدّ خود بايستد و از اندازه خويش فراتر نرود». ⁙ «أفضَلُ الأَدَبِ أن يَقِفَ الإِنسانُ عِندَ حَدِّهِ ولا يَتَعَدّى قَدرَهُ». ≡ Imam Ali (AS) said, 'The best of manners is for man to stop at his limits and to not exceed his status.' 📚 غرر الحكم: ح ٣٢٤١ 📅 مناسبت‌ امروز : روز فرهنگ عمومی @hadithnet | معارف حدیث
. | 📖 | ‏📗 درسـنامـه فـهم حـدیـث ⊞ احـاديـث بـهـای انـسـان ✍️ حدیث مشهور : «قیمَه کُلِّ امْرِئٍ ما یُحْسِنُهُ»، در باره بهای انسان، دارای ترجمه‌های درست و نادرستی است: این حدیث در کتاب الفقیه و الإرشاد با واژه یُحْسِنُ به جای یُحْسِنُهُ نقل شده است. 🗯 سیدرضی این حدیث را سخنی بی‌بدیل خوانده که حکمتی هم‌سنگ آن نیست و نمی‌توان برایش بهایی معین کرد. این حدیث بر سر زبانهاست و ترجمه های گوناگون آن چنین‌اند: ▫️ ارزش هر کس به چیزی است که برایش ارزش قائل است. ▫️ بهای هر مردی به اندازه نیکی اوست. ▫️ بهای هر شخصی به اندازه اعمال نیک اوست. ▫️ ارزش هر انسانی [بسته] به آن چیزی است که انجام می‌دهد. ~~☆ اگر فقط همین یک حدیث در دست باشد، شاید نتوان اشکال مهمی بر ترجمه ها گرفت، اما اگر احادیث مشابه و هم‌خانواده آن را بیابیم، به راحتی معنای درست و دقیق حدیث را می‌یابیم. حال با کلیدواژه «قیمَه کُلِّ امْرِئٍ»که مبتدای حدیث است، به جستجو پرداخته تا احادیث مشتمل بر آن را بیابیم: 🔅 «قیمَه کُلِّ امْرِئٍ ما یعْلَمُهُ»؛ ارزش هر شخص به اندازه دانش او است. ⪼ ... و همچنین اگر این جستجو را با عبارت محمول، یعنی ما یحْسِنُ یا ما یحْسِنُهُ انجام دهیم، به حدیث ذیل دست می یابیم: 🔅 النّاسُ أبْناءُ ما یحْسِنونَ وَ قَدْرُ کُلِّ امْرِئٍ ما یحْسِنُ، فَتَکَلَّمُوا فِی الْعِلْمِ تَبَینْ أقْدارُکَمْ. مردم پسران آنچه می‌دانند هستند و بهای هر کس آن است که می‌داند. پس در علم سخن برانید تا بهای شما روشن شود. اگرچه با دقت در مجموع روایات، مقصود روشن می‌شود، اما برای اطمینان بیشتر می‌توان به فهم ادیبان نیز مراجعه کرد. خلیل فراهیدی، اولین معجم‌نگار دانش لغت می‌گوید: 🚩 «برانگیزاننده‌ترین سخن بر طلب علم، گفته علی‌بن ابی‌طالب علیه السلام است: ارزش هر کس آن چیزی است که می‌داند.» ❖ می‌توان «ما یُحْسِنُ» را از «ما یَعْلَمُ» اندکی اعم دانست و علوم مهارتی مانند صنعتگری، رانندگی و شغلهای خدماتی را نیز جزو «ما یُحْسِنُ» دانست، که در این صورت حدیث امام علی بسیار زیباتر و دقیق تر می‌شود. 📚 ، درسنامه فهم حدیث،‌ ص ۱۵۱ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ 🏷 هفت حقِ مؤمن بر مؤمن! 🔅 (ﷺ) : ✓ «خداوند عز و جل، براى مؤمن بر مؤمن، هفت حقْ واجب كرده است: او را به چشمْ بزرگ بدارد؛ او را به دلْ دوست بدارد؛ از مال خود به او ببخشد؛ غيبتش را حرام شمارد؛ به هنگام بيمارى به عيادتش برود؛ در تشييع جنازه‌‏اش شركت كند؛ و پس از مرگش جز به نيكى از او ياد نكند.». ⁙ «لِلمُؤمِنِ عَلَى المُؤمِنِ سَبعَةُ حُقوقٍ واجِبَةٍ مِنَ اللّه‏ِ عز و جل عَلَيهِ: الإِجلالُ لَهُ في عَينِهِ، وَ الوُدُّ لَهُ في صَدرِهِ، وَ المُؤاساةُ لَهُ في مالِهِ، و أن يُحَرِّمَ غيبَتَهُ، و أن يَعودَهُ في مَرَضِهِ، و أن يُشَيِّعَ جَنازَتَهُ، و أن لا يَقولَ فيهِ بَعدَ مَوتِهِ إلاّ خَيرا». ⩴The Prophet (SAWA) said, The believer has seven rights incumbent upon his fellow believer which are made obligatory by Allah, Mighty and Exalted: to esteem him highly in his eyes, to entertain love for him in his heart, to assist him financially from his own wealth, to prohibit [others] from backbiting him, to visit him in his sickness, to attend his funeral procession, and to not say anything but good about him after his death. 📚 كتاب من لا يحضره الفقيه : ج٤ ص٣٩٨ ح٥٨٥٠ @hadithnet | معارف حدیث
واکاوی زمان تحقق وعده قرآنی نابودی صهیونیسم.pdf
1.36M
. | 📄 بخوانید | ◈ یاوران امام زمان عج در سرکوبی فساد بنی‌اسرائیل 📋 واکـاوی زمـان تـحقق وعـده قـرآنی نـابـودی صـهیونیسم جـهانی در آیـات آغـازیـن سـوره اسـراء 📑نشریه : فصلنامه «مطالعات بیداری اسلامی» دوره۱۲ شماره۲۷ ✍🏻 نویسندگان : علیرضا شریف، سید حسن خلیفه واقفی ▣ مطالعه وعده قرآنی فساد و چگونگی بروز و ظهور آن در فضای تاریخی و تمدّنی قوم بنی‌اسرائیل، می‌تواند تصویر و تحلیل برجسته‌تری از ماهیّت، موقعیّت و فرجام دولت صهیونیست اسرائیل را تبیین و پشتوانه علمی جبهه مقاومت را تقویت نماید. ◈ این مقاله با بهره‌گیری از رهیافت تدبّری؛ با تاکید بر پیوستگی آیات و تحلیل دلالت‌های ظاهری موجود در متن سیاق، به چینش زمانی آیات و تبیین چگونگی وقوع سرکوبی فساد بنی‌اسرائیل در آخرالزمان، توسط «أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ» می پردازد. ⫺ مقاله احتمال وقوع یکی از دو فساد این قوم در زمان معاصر را قویتر از دیگر احتمالات می داند. ↲ طبق روایات و دلایل مطرح شده در این نوشتار، زنجیره متوالی ماجراهای فساد بنی‌اسرائیل و «علوّ کبیر» ایشان در آخرالزمان، در اواخر دوران غیبت کبری و منتهی به ظهور امام عصرعج خواهد بود. ⁜مصداق «أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ»، یاوران امام زمان عج هستند که در فراگرد سرکوبی فساد بنی‌اسرائیل، به این وعده الهی تحقّق می بخشند. علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ 🏷 انديشه‌ و عبرت! 🔅 : ✓ «هر كه انديشه‌اى داشته باشد، براى او در هر چيزى عبرتى است». ⁙ «مَن كانَت لَهُ فِكرَةٌ فَلَهُ في كُلِّ شَيءٍ عِبرَةٌ». ⩴ Imam Ali (AS) said, 'There is exortation in everything for he who contemplates. 📚 غرر الحكم : ح٩٢٣٦ @hadithnet | معارف حدیث
. ⁉️ پرسش : بصيرت، حاصل عبرت آموختن است يا عامل آن؟ طبق برخی احادیث، بصیرت، عامل عبرت گرفتن است اما برخی برعکس، می‌گویند که عبرت گرفتن سبب بصیرت است. آیا این احادیث با هم تعارض ندارند؟ 📝 پاسخ : بصيرتى كه پديدآورنده اعتبار است با بصيرتى كه حاصل آن است تفاوت دارد! بر پايه شمارى از روايات، پندآموزى، عامل پديد آمدن بصيرت است : 🔅 منِ اعتَبَرَ أبصَرَ . هر كه عبرت بياموزد، بينا مى‌شود . ◌ نهج البلاغه، حكمت۲۰۸ اما به عكس، برخی دیگر، دلالت دارند كه بصيرت، پديدآورنده عبرت آموزى است : 🔅 بالاِستِبصارِ يَحصُلُ الاِعتِبارُ . با بصيرت است كه عبرت آموختن، حاصل مى‌شود . ◌ غرر الحكم : ح ۴۳۵۱ ✧ بصيرتِ نخست، بينشى است كه ذاتا همه انسان ها از آن برخوردارند و با رهنمودهاى انبياى الهى، تقويت مى‌شود. عمل به مقتضاى اين بصيرت، «اعتبار (عبرت گرفتن)» ناميده مى‌شود و اعتبارى كه محصول بصيرتِ نخست است، خود نيز عامل پديدآورنده بصيرت جديدى است كه اعتبار جديدترى را به همراه دارد. ↲ همچنين، هر چه بصيرتْ افزايش يابد، اعتبار و پندآموزى، بيشتر مى‌گردد و هر چه پندآموزى بيشتر شود، ديده بصيرت، قوّت بيشترى پيدا مى‌كند؛ همانند رهروى كه در تاريكى شب، در پرتو نور حركت مى‌كند. در اين جا نيز ديدن، مقدّمه رفتن، و رفتن، مقدّمه ديدن ادامه راه تا رسيدن به مقصد است. ⁙ بصيرت، هم حاصل عبرت آموختن است و هم عامل آن؛ ولى اين دو بصيرتْ با هم متفاوت اند، چنان كه در فرهنگ روايات اسلامى، علم، هم حاصِل عمل است، و هم محصّلِ آن؛ امّا علمى كه حاصل عمل است و علمى كه محصّلِ آن است، با هم تفاوت دارند . 🌐 فرهنگ‌نامه بصیرت، ص۹۶ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ 🏷 راهنما و مَرکب! 🔅 : ✓ «هر چيزى را راهنمايى است و راهنماى عقل انديشيدن است و راهنماى انديشيدن خاموشى، و براى هر چيزى مركبى است و مركب خِرد فروتنى است، و در نادانى تو همين بس كه مرتكب كارى شوى كه از آن نهى شده‌اى». ⁙ «إنّ لِكلِّ شيءٍ دَليلاً و دَليلُ العَقلِ التَّفَكُّرُ، و دَليلُ التَّفَكُّرِ الصَّمتُ، و لِكُلِّ شيءٍ مَطِيَّةٌ و مَطِيَّةُ العَقلِ التَّواضُعُ، و كَفى بكَ جَهلاً أن تَركَبَ ما نُهِيتَ عَنهُ». 📚 الكافی : ج۱ ص۱۶ ح۱۲ @hadithnet | معارف حدیث
. ⨳ روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . ⁘ خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ═❖═ ▾امام رضا علیه السلام: ◇ «گنه کارانِ یکتاپرست، در آتش، جاویدان نمى مانند؛ بلکه [سرانجام] از آن، رهایى مى یابند و شفاعت در حقّ آنان، رواست». ▫️ عیون أخبار الرضا(ع): ج ۲ ص۱۲۵ ح۱ ═❖═ همچو اوراق خزان بال ملائک ریخته‌ست هر کجا پا می‌نهی در روضۀ آن شهریار می‌توان رفتن به آسانی به بال قدسیان از حریم روضۀ او تا به عرش کردگار... ◊ صائب تبریزی @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ 🏷 هر چه تندتر، دورتر! 🔅 : ✓ «كسى كه بدون بينشْ عمل كند، همچون كسى است كه در بيراهه مى‌رود. چنين كسى، هر چه تندتر برود، [از راه ]دورتر مى‌شود». ⁙ «العامِلُ عَلى غَيرِ بَصيرَةٍ كَالسّائِرِ عَلى غَيرِ الطَّريقِ، لا يَزيدُهُ سُرعَةُ السَّيرِ إلّا بُعداً». 📚 الكافی : ج١ ص٤٣ ح١ ⩴Imam al-Sadiq (AS) said, ‘He who acts without any insight is as the one who travels off the path, whom walking faster only avails to take him further away from the path. 📅 مناسبت‌ امروز : روز ملی کیفیت @hadithnet | معارف حدیث
. ۝ در انتظار فرصت‌اند تا به گاه غفلتمان بر ما بجهند! 🪶 فرازی از دعای برای امام مهدی(عج) ⁘ خدايا! ما را رشته‌اى از رشته‌هاى او و پرچمى برافراشته از پرچم‌هاى او و پناهى از پناهگاه‌هاى او قرار ده و رخسار ما را به آرايش او خرّم كن و ما را با يارى رساندن به او گرامى بدار و در ما خيرى قرار ده كه آن را به دست او برايش پديدار كنى و حسودان بر نعمت‌ها و آنان را كه ندامت و عذاب شدن ما را انتظار مى‌كشند، شماتت كننده ما منما؛ كه تو اى خداى ما! پاكىِ ساحت ما و تهى بودن سينه‌مان را از كينه‌توزى نهان به آنها مى‌بينى و آرزوى تيره‌روزى و فرود آمدن بلا بر ايشان و زوال عافيتشان را در ما نمى‌بينى، در حالى كه آنان در انتظار فرصت‌اند تا به گاه غفلتمان بر ما بجهند. ✓ اللَّهُمَّ اجعَلنا سَبَباً مِن أسبابِهِ، وعَلَماً مِن أعلامِهِ، ومَعقِلاً مِن مَعاقِلِهِ، ونَضِّر وُجوهَنا بِتَحلِيَتِهِ، وأَكرِمنا بِنُصرَتِهِ، وَاجعَل فينا خَيراً تُظهِرُنا لَهُ بِهِ، ولا تُشمِت بِنا حاسِدِي النِّعَمِ، وَالمُتَرَبِّصينَ بِنا حُلولَ النَّدَمِ ونُزولَ المُثَلِ، فَقَد تَرى‌ يا رَبِّ بَراءَةَ ساحَتِنا، وخُلُوَّ ذَرعِنا مِنَ الإِضمارِ لَهُم عَلى‌ إحنَةٍ، وَالتَّمَنّي لَهُم وُقوعَ جائِحَةٍ، وما تَنازَلَ مِن تَحصينِهِم بِالعافِيَةِ، وما أضبَؤوا لَنا مِنِ انتِهازِ الفُرصَةِ، وطَلَبِ الوُثوبِ بِنا عِندَ الغَفلَةِ. 📖 مهج الدعوات: ص۸۵ ، دانشنامه امام مهدی(عج)، ج۶ ص ۹۶ علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ 🏷 خداوند، تمام كننده نور خويش است! 🔅 : ✓ «از خداوند بزرگ باشُكوه، پروا كنيد و ما را در دستگيرى‌تان از فتنه‌اى پشتيبانى كنيد كه بر سرتان آمده و هر كس كه اَجَلش نزديك شده، در آن هلاك و هر كه به آرزويش رسيد، از آن دور نگاه داشته مى‌شود، و آن فتنه، نشانه حركت ما و خبر كردن شما براى قيام كردن به امر و نهى ماست، و خداوند، تمام كننده نور خويش است، هر چند مشركان را ناخوش آيد». ⁙ «فَاتَّقُوا اللَّهَ جَلَّ جَلالُهُ، وظاهِرونا عَلَى انتِياشِكُم‌ مِن فِتنَةٍ قَد أنافَت عَلَيكُم، يَهلِكُ فيها مَن حُمَ‌ أجَلُهُ ويُحمى‌ عَنها مَن أدرَكَ أمَلَهُ، وهِيَ أمارَةٌ لِاُزوفِ‌ حَرَكَتِنا ومُباثَّتِكُم بِأَمرِنا ونَهيِنا، وَاللَّهُ مُتِمُّ نورِهِ ولَو كَرِهَ المُشرِكونَ». 📚 الاحتجاج : ج۲ ص۵۹۶ ح۳۵۹ @hadithnet | معارف حدیث
. ۞ مانند خورشيد، زمین را روشن می‌کند! 🔅 : حارث اعور به امام حسين عليه السلام گفت : اى فرزند پيامبر خدا ! فدايت شوم! به من از سخن خدا در كتابش: «سوگند به خورشيد و نور گسترده آن» بگو . ⁙ فرمود: « …آن ، محمّد پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله است» . گفتم: فدايت شوم ! سخنش : «و سوگند به ماه، هنگامى كه در پى آن مى‌آيد»؟ ⁙ فرمود: «… آن، امير مؤمنان عليه‌السلام است كه در پى محمّد مى‌آيد» . گفتم: «و سوگند به روز، هنگامى كه آن (زمين) را روشن مى‌كند» . ⁙ فرمود: «آن، قائم از خاندان محمّد است كه زمين را از عدل و داد پر مى‌كند» . (۱) ▤ عَن أبي جَعفَرٍ عليه‌السلام، قالَ : قالَ الحارِثُ (بنُ عَبدِ اللَّهِ) الأَعوَرُ لِلحُسَينِ عليه السلام : يَابنَ رَسولِ اللَّهِ جُعِلتُ فِداكَ، أخبِرني عَن قَولِ اللَّهِ في كِتابِهِ : «وَ الشَّمْسِ وَ ضُحَاهَا» قالَ: ... ذلِكَ مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ صلى‌اللّه عليه و آله . قالَ: قُلتُ : جُعِلتُ فِداكَ ، قَوله: «وَ الْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا»؟ قالَ: ذلِكَ أميرُ المُؤمِنينَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه‌السلام يَتلو مُحَمَّداً صلى‌اللّه عليه و آله . قالَ: قُلتُ : «وَ النَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا»؟ (۲) قالَ: ذلِكَ القائِمُ مِن آلِ مُحَمَّدٍ صلى‌اللّه عليه و آله، يَملَأُ الأَرضَ عَدلاً وقِسطاً . ا - - - - ۱. تفسير فرات : ص ۵۶۳ ح۷۲۱ . ۲. الشمس : ۱-۳ . 📖 دانشنامه امام مهدی(عجّ)بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ، ج۹ ص۱۹۸ علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
﷽؛ 💠 شنبه 20 آبان 1402 🏷 گورهای آراسته 🔅 : ✓ «اى بندگان دنيا! حكايت شما حكايت گورهاى آراسته است كه بيرونشان بيننده را خوش مى‌آيد و درونشان استخوان‌هاى مردگان است؛ و آكنده از خطاها و گناهان». ⁙ «يا عَبيدَ الدُّنيا، مَثَلُكُم كمَثَلِ القُبورِ المُشَيَّدةِ؛ يُعجِبُ النّاظِرَ ظَهرُها، و داخِلُها عِظامُ المَوتى، مَملُوءةً خَطايا». 📚 تحف العقول، ص۵۰۱ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ 🏷 زمان مداوا! 🔅 : ✓ «مسلمان خود را مداوا نكند مگر آنگاه كه بيمارى او بر سلامتش چيره گردد». ⁙ «لا يَتَداوَى المُسلمُ حتّى يَغلِبَ مَرَضُهُ صِحَّتَهُ». ⩴Imam Ali (AS) said, 'A Muslim does not seek to treat himself [with medicine] until the ailment overcomes his health.' 📚 الخصال : ص٦٢ ح١٠ @hadithnet | معارف حدیث
. ♨️ كيسه توليد كنندگان دارو را پُر نكنید! ⫸ رعايتِ ضرورت در تجويز و مصرف دارو ⊞ در روايات فراوانى از اهل بيت عليهم السلام تأكيد شده است كه تا آن جا كه بدن، قدرت تحمّل بيمارى را دارد، بيمار نبايد به پزشك مراجعه كند؛ زيرا مصرف دارو بدون ضرورت براى سلامت انسان، زيانبار است. ▫️ مى فرمايد : 🔅 امشِ بِدائِكَ ما مَشى بِكَ . با درد خويش، تا آن هنگام كه با تو مدارا مى كند ، مدارا كن. ◌ نهج البلاغه، حكمت ۲۷ و از روايت شده است : 🔅 تا زمانى كه بيمارى به جد با شما درگير نشده است، درگير معالجه طبيبان نشويد، كه درمان، به مانند ساختمان است كه مقدار كمى از آن، شخص را به مقدار فراوانش مى كشاند . اِدفَعوا مُعالَجَةَ الأَطِبّاءِ مَا اندَفَعَ الدّاءُ عَنكُم ؛ فَإنَّهُ بِمَنزِلَةِ البِناءِ قَليلُهُ يَجُرُّ إلى كَثيرِهِ . ◌ علل الشرائع، ص ۴۶۵، ح ۱۷ ⪼ طبق دلالت التزامى اين احاديث، بر فرض، اگر بيمارى اين ره نمودها را ناديده گرفت و به پزشك مراجعه كرد، پزشكِ متعهّد و باتقوا، كسى است كه پس از معاينه، اگر تشخيص داد بيمارى او جزئى است و نيازى به دارو ندارد، اقدام به نوشتن نسخه و تجويز دارو نكند، و اگر تشخيص داد كه مصرف دارو ضرورت دارد ، بيش از اندازه لازم ، دارو تجويز ننمايد تا كيسه توليد كنندگان دارو را پُر كند . 📚 دانش نامه احاديث پزشكى : ج۱ ص ۵۹ @hadithnet | معارف حدیث
🔻 🏴 ستـم دیـده یـاری نشـده‍ ! ◫ فرازی از دعای ۳۸ صحیفه سجادیه : 🔅 اللَّهُمَّ إِنِّي أَعْتَذِرُ إِلَيْكَ مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتِي فَلَمْ أَنْصُرْهُ ... ◌ خدایا! از تو پوزش می‌خواهم دربارۀ ستم‌دیده‌ای که در حضور من به او ستم شد و من یاریش ندادم... 🍃 به امید نصرت الهی و پیروزی رزمندگان مقاومت، دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه را بخوانیم. △ متن دعای ۲۷ صحیفه سجادیه @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ 🏷 فریب خوردن، حاصل غفلت! 🔅 : ✓ «فريب خوردن كامل، در غافل ماندن از دشمن است». ⁙ «جِماعُ الغُرورِ في الاِستِنامَةِ إلَى العَدُوِّ ». 📚 غرر الحكم : ح ٤٧٧٥ @hadithnet | معارف حدیث
. | 📖 | ⪼ یـهـود و نـصاری هــرگـز از تـو راضـی نـمی‌شـونـد...! 🪶 خداوند از اهل ایمان می‌خواهد در برابر فشار دشمن و ایستادگی و مقاومت او در ضربه به جامعه اسلامی، مقاومت و پایداری به خرج دهند تا درِ رستگاری و پیروزی به روی آنان باز شود. نکته جالب آیه این است که نخست به افراد با ایمان دستور صبر در برابر هوای نفس و مشکلات زندگی را می‌دهد و در مرحله دوم دستور به استقامت در برابر دشمن می‌دهد، و این خود می‌رساند تا ملتی در جهاد با نفس و اصلاح نقاط ضعف درونی پیروز نشود، پیروزی او بر دشمن ممکن نیست و بیشتر شکست‌های ما در برابر دشمنان، به خاطر شکست‌هایی‌ است که در جهاد با نفس و اصلاح نقاط ضعف خود دامن‌گیر ما شده است. ₪ در آیه‌ای دیگر خداوند با یادآوری شجاعت و استقامت مجاهدان و یاران پیامبران گذشته خطاب به مسلمانان می‌فرماید: ﴿وَكَأَيِّن مِّن نَّبِىٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا ٱسْتَكَانُوا وَٱللَّهُ يُحِبُّ ٱلصَّابِرِينَ؛ و چه بسیار پیامبرانی که همراه او توده‌های انبوه، کارزار کردند؛ و در برابر آنچه در راه خدا بدیشان رسید، سستی نورزیدند و ناتوان نشدند؛ و تسلیم [دشمن‌] نگردیدند، و خداوند، شکیبایان را دوست دارد.﴾ ◌ آل‌عمران:۱۴۶. 🔻این آیه الگویی از مجاهدان گذشته را پیش روی همگان قرار می‌دهد و از این طریق مسئولیت مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان و تسلیم نشدن را گوشزد می‌کند. 🗯 گفتنی است مقاومت در اینجا مفهومی کلی‌تر از جنگ و مبارزه دارد، لذا گاه در جهاد و مبارزه محقق می‌شود و گاه در اموری نظیر: حفظ روحیه، اجتناب از خودباختگی، پافشاری بر مواضع منطقی، عقب‌نشینی نکردن از حقوق خود و یا شکیبایی در برابر فشارهای دشمن. ⪨ از نگاه وحیانی حال اگر ملتی به جای مقاومت در برابر دشمنان خود، راه سازش و کوتاه آمدن از حقوق خود، برای آرام ساختن دشمنان را پیش بگیرد باید بداند دشمنان امت اسلامی به کمتر از دست‌شستن آنان از اسلام و ارزش‌های الهی راضی نمی‌شوند. قرآن در این زمینه می‌فرماید: ﴿وَلَنْ تَرْضی‌ عَنْكَ الْیهُودُ وَلاَ النَّصاری‌ حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم‌؛ یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی‌شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی‌﴾. ◌ بقره:۱۲۰. لذا اگر کسی فکر کند با عقب‌نشینی محدود و کوتاه‌آمدن مدیریت‎شده، می‌تواند جامعۀ اسلامی را از گزند و فشار دشمنان دین مصونیت بخشد سخت در اشتباه است؛ چراکه عقب‌نشینی - ولو اندک - در برابر آنان، تنها گستاخی و طمع آنان را می‌افزاید و از آنان دشمنانی جسورتر می‌سازد. ⁜ البته گاه دشمن در برابر مقاومت مستحکم جامعه اسلامی از پیروزی و غلبه ناامید یا در آن مردد می‌شود و پیشنهاد صلح و پیمان متارکه درگیری را مطرح می‌کند لذا جامعه اسلامی به سفارش قرآن آن را می‌پذیرد؛ اما این غیر از «عقب‌نشینی مدیریت شده» است بلکه اینجا مصداق «مدیریت دشمن برای عقب‌نشینی» است. ⩴ همچنین باید افزود آنچه روح مقاومت را در دل افراد جامعه و کالبد امت اسلامی می‌دمد ایمان به نصرت الهی است. خداوند بعد از فرمان به سرکوب قطعی دشمن فرمود: ﴿یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر [آیین] خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گام‌هایتان را استوار می‌دارد﴾. ◌ محمد: ۷. و نیز بعد از فرمان به دفاع فرمود: ﴿وَ لَيَنصُرَنَّ ٱللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ ٱللَّهَ لَقَوِىٌّ عَزِيزٌ﴾. ◌ حج: ۴۰. 🔻 البته از نگاه وحیانی مقاومت با همه ابعاد آن ملزومات دیگری نیز دارد؛ نظیر حفظ وحدت، تلاش و همت گروهی، هوشمندی در برابر تحرکات دشمن، توانمندسازی نظامی و فرمان‌برداری از فرمانده. 📗 مهدی کمانی نجف آبادی، مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن ، ص۳۰۸ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ 🏷 از چشمه زلال برگیرید! 🔅 : ✓ «اى مردم! از شعله چراغ پندگوىِ پند نيوش روشنى برگيريد، و از زلال چشمه‌اى آب برداريد كه آبش از گل و لاى صاف است». ⁙ «أيُّها النّاسُ، اِستَصبِحوا مِن شُعلَةِ مِصباحِ واعِظٍ مُتَّعِظٍ، و امتاحُوا مِن صَفوِ عَينٍ قَد رُوِّقَت مِن الكَدَرِ». 📚 نهج البلاغه : خطبه ١٠٥ ⩴mam Ali (AS) said, 'O people, seek enlightenment from the torch of the lamp of an exhorter who takes his own advice and from the clear spring that has been filtered of all impurity.' @hadithnet | معارف حدیث
. 📖 کتاب الکافی (۱۶ جلدی) دارالحدیث، تجدید چاپ شد. کتاب شریف "الکافی" که توسط محققان برجسته پژوهشگاه قرآن و حدیث وابسته به موسسه دارالحدیث تحقیق شده و در سال ۱۳۹۷ منتشر شده بود تجدید چاپ شد. کتاب «الكافى» مهم‌ترین منبع جامع روايى شیعه و یکی از کتب اربعه است که توسط محمد بن يعقوب بن اسحاق كلينى، جمع ‌آورى شده است. این کتاب ارزشمند در پژوهشگاه قرآن و حدیث وابسته به موسسه دارالحدیث، از روى نسخه‌هاى متعدد تحقيق و تصحيح گرديده است. ، در پيام خود به كنگره بين المللى مرحوم كلينى (ره) درباره اين تصحيح، چنين فرمودند: ⁘ «به نظر اين‌جانب، چاپ عرضه شده به مناسبت اين گنگره، به خاطر تصحيح فنى بسيار خوب، مراجعه دقيق به نسخه‌ هاى اصلى، ذكر گسترده نسخه ‌بدل‌ها، جدا كردن اسانيد از متن روايات و مزاياى ديگر، اثر برجسته و ارزش‌مندى است كه با سليقه به كار رفته در آن، ان‌ شاءالله، يادگارى ماندگار خواهد بود». ⩸ ارشادات حضرت آية الله العظمی شبيرى زنجانى، در مورد تصحيح كتب حديثى و تقريظ حضرت آية الله العظمی سبحانى در ابتداى کتاب آمده است. ◱ این اثر پس از اعمال برخی اصلاحات و رفع اغلاط چاپ اول در پژوهشگاه قرآن و حدیث، با مشارکت عتبه مقدسه عباسیه تجدید چاپ شد. 🛒 خرید کتاب: ⪼ ارسال پیام در پیام رسان ایتا به آدرس: @shop_darolhadith_ir ⪼ فروشگاه مجازی انتشارات به آدرس: https://shop.darolhadith.ir/ ⪼ فروشگاه انتشارات دارالحدیث واقع در قم ابتدای خیابان معلم @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه 24 آبان ۱۴۰۲ 🏷 تمام آرامش‌ها! 🔅 : ✓ «هر كس با كتاب ها آرام گيرد، هيچ آرامشى را از دست نداده است». ⁙ «مَن تَسَلّى بِالكُتُبِ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ». ⩴ Imam Ali (AS) said, 'Whoever seeks harmony with books will not miss any tranquillity.' 📚 غرر الحكم : ح٨١٢٦ 📅 مناسبت‌ امروز : روز کتاب و کتابخوانی @hadithnet | معارف حدیث