eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
262 ویدیو
257 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. : ✧ مِن كَمالِ السَّعادةِ السَّعيُ في صَلاحِ الجُمهور كوشش در راه اصلاح عموم مردم، از كمال خوشبختى است. ◌ میزان الحکمة، ج۵ ص۳۰۵ ‏ •┈🕊┈• ▪️این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت. در پیام تسلیت شهادت رییس جمهور ‏ •┈🕊┈• «...جان و روح متعالی در کالبد انسان‌هایی است که توانسته‌اند رابطه خود را با خداوند برقرار کنند و جز خدا را نبینند و جز به خدا نیاندیشند. فلسفه بعثت پیامبر(ص) پرورش انسان‌های بزرگوار است که نه اسیر شیطان درون و نفس شوند و نه اسیر شیاطین برون و مستکبرین عالم، بلکه انسان‌هایی دارای کرامت روح و نفس باشند. انجام کار با انگیزه الهی، هدف‌دار، اخلاق مدارانه، با بالاترین کیفیت، همراه با شناخت نیاز، همراه با پیگیری و اقدام و بدون مزد و منت است. خدمت با هدف گره گشایی از مشکلات مخدومان، زائران و مردم و برای خدا انجام می‌شود که باعث تعالی خادم است. خدمت کریمانه سیره همه ائمه اطهار(ع) است، حرم مطهر دانشگاه بزرگی است که معلم آن حضرت رضا عليه‌السلام است و برای همین باید فضا برای کسب معنویت آماده و آرام باشد.» ⁘ از سخنان رییس جمهور شهید، ‌آیت الله سید ابراهیم رییسی(ره) @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ 🏷 گناه، گمراهی و نابودی! 🔅 : ✓ «بار خدايا! از تو آمرزش مى‌جويم براى هر گناهى كه به گمراهى فرا خوانَد، از هدايت باز دارد، روزى را كاهش دهد، سود و ثمر را نابود سازد، و ياد [و نامِ آدمى] را محو كند». ⁙ «اللّهُمَّ وأستَغفِرُكَ لِكُلِّ ذَنبٍ يَدعو إلَى الغَيِّ، ويُضِلُّ عَنِ الرُّشدِ، ويُقِلُّ الرِّزقَ، ويَمحَقُ التَّلدَ، ويُخمِلُ الذِّكرَ». 📚 البلد الأمين : ص٣٩ 📅 مناسبت‌ امروز : روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف @hadithnet | معارف حدیث
. 💖 پـنـاه مـحرومـان! به مالک اشتر فرمود: ✧ براى نيازمندان، ساعتى را بگذار كه خود شخصاً بدان بپردازى و در نشستى عمومى با آنان بنشينى، و براى خدايى كه تو را آفريد، فروتنى كنى ؛ و نگهبان و دربان را كنار گذار، تا آن‌كه سخن مى‌گويد، بى‌واهمه و بدون دلهره سخن گويد. ⁘ اِجعَل لِذَوِي الحاجاتِ مِنكَ قِسما تُفَرِّغُ لَهُم فيهِ شَخصَكَ، وتَجلِسُ لَهُم مَجلِسا عامّا، فَتَتَواضَعُ فيهِ للّه‌ِِ الَّذي خَلَقَكَ، وتُقعِدَ عَنهُم جُندَكَ وأعوانَكَ مِن أحراسِكَ وشُرَطِكَ، حَتّى يُكَلِّمَكَ مُتَكَلِّمُهُم غَيرَ مُتَتَعتِعٍ 📚 نهج البلاغه : نامه۵۳ @hadithnet | معارف حدیث
. 🕊 در امـان خـدا، تـا بـهشـت! : ✧ کسی که مسئولیتی از کارهای مردم را بپذیرد و درب محل کار خود را به روی مردم باز کند و موانع را از جلو مردم بردارد و با دقت به فکر اصلاح امور مردم باشد، بر خداوند لازم است که روز قیامت او را در امان قرار دهد و به بهشت ببرد. ⁘ منْ تَوَلَّى أَمْراً مِنْ أُمُورِ اَلنَّاسِ فَعَدَلَ وَ فَتَحَ بَابَهُ وَ رَفَعَ سِتْرَهُ وَ نَظَرَ فِي أُمُورِ اَلنَّاسِ كَانَ حَقّاً عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُؤْمِنَ رَوْعَتَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ يُدْخِلَهُ اَلْجَنَّةَ. ◌ الأمالی (للصدوق) ، ج۱ ص۲۴۵ ‏•┈🌷┈• 🪶 دو سفر به قم، با فاصله ۱۰ روز! ⩮ سفر اول: رییس جمهور ⩮ سفر دوم: شهید جمهور! در ایـن سـفر بـرای آخـریـن بـار همـراهـش بـاشیـم! ⩴ ساعت ۱۶ امروز ⩴ عمود ۱۸ بلوار پیامبراعظم (ص)، قم @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ 🏷 بسـيار خـوش آمـدى! 🔅 : ✓ «نخستين چيزى كه مؤمن به آن نويد داده مى‌شود، آسايش و راحت و بهشت پر نعمت است. نخستين بشارتى كه به مؤمن داده مى‌شود اين است كه به او گفته مى‌شود: مژده بادا تو را اى دوست خدا به خشنودى او و بهشت! بسيار خوش آمدى. خداوند تشييع كنندگان تو را آمرزيد و دعاى كسى را كه برايت آمرزش خواست اجابت كرد و گواهى كسى را كه به خوبى تو گواهى داد پذيرفت». ⁙ «أوَّلُ ما يُبَشَّرُ بهِ المؤمنُ: رَوحٌ و رَيحانٌ و جَنّةُ نَعيمٍ و أوَّلُ ما يُبَشَّرُ بهِ المؤمنُ أن يُقالَ لَهُ: أبشِرْ وَليَّ اللّهِ برِضاهُ و الجَنَّةِ ! قَدِمتَ خَيرَ مَقدَمٍ، قَد غَفرَ اللّهُ لمَن شَيَّعَكَ و استَجابَ لِمَن استَغفَرَ لكَ، و قَبِلَ مَن شَهِدَ لكَ». 📚 كنز العمّال : ح٤٢٣٥٥ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ پنج شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ 🏷 کوشش برای حق! 🔅 : ✓ «آن كه در به پا داشتن حق بكوشد، موفّق گردد». ⁙ «مَن جاهَدَ عَلى إقامَةِ الحَقِّ وُفِّقَ». 📚 غرر الحكم : ح ٨٦٥١ 📅 مناسبت‌ امروز : فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس و روز مقاومت، ایثار و پیروزی @hadithnet | معارف حدیث
. = بر پـا داشتن حـق، تـا پـای جـان! = 🪶 در اندیشه و سیرۀ ، ادارۀ امور، جز با بر پا داشتن حق، به سامان نمى‌آید و برپایى حق، سبب قوام و بقاى حکومت‌ها و دولت‌هاست. ✧ مَنْ عَمِلَ بِالْحَقِّ نَجَا و أَفْلَحَ(۱) هر که به حق عمل کند، نجات یابد و رستگار شود. ✓ ...و بى‌گمان، وقتى دولتى عمل به حق را اساس برنامه‌ها و عمل خود قرار دهد، از توفیق الهى و پشتیبانى مردمى، بهره‌مند مى‌شود: ✧ بِلُزُومِ الْحَقِّ یَحْصُلُ الِاسْتِظْهَارُ(۲) با ملازمت حق، پشتوانۀ قوى حاصل مى‌شود. ✧ مَنْ عَمِلَ بِالْحَقِّ مَالَ إِلَیْهِ الْخَلْقُ(۳) هر که به حق عمل کند، مردمان بدو تمایل یابند. ✓ ...دولتى که به حق عمل مى‌کند و زمامدارانى که بر پا داشتن حق، اصل حاکم بر برنامه‌هایشان است، در هر صورت موفّق‌اند: ✧ مَنْ جَاهَدَ عَلَى إِقَامَةِ الْحَقِّ وُفِّقَ(۴) هر که در راه برپایى حق مجاهده کند، توفیق یابد. ✓ ...کسانى مى‌توانند در حکومت و مدیریت خود، حق را به پا دارند که آن را برترین معیار بشناسند و محور قرار دهند و حاضر نباشند از حق، به سمتى دیگر، گرایش یابند. ✧باید محبوب‌ترین و پسندیده‌ترین کارها نزد تو، میانه‌ترینشان در حق باشد(۵) ✓ ـ محور قرار دادن حق در ادارۀ امور، تنها به پسندیدن حق و توصیف و مدّاحى نیست، بلکه باید عملاً حق را به پا داشت: یَصِفُ الْحَقَّ وَ یَعْمَلُ بِهِ.(۶) حق را مى‌گوید و به حق، عمل مى‌کند. ا - - - - ۱) غرر الحكم، ح۹۷ ، ۲) ح۴۳۵۲ ، ۳) ح۸۶۴۶ ، ۴) ح۸۶۵۱ ، ۵) نهج‌البلاغه، نامه۵۳ ۶) خطبه۸۷ ◌ حکومت و مدیریت در نهج‌البلاغه، ص۱۸۵ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ 🏷 آرے، امـام و پسـر امـام است! 🔅 : ✓ «حسين بن ابى العلا ـ: به امام صادق عليه‌‏السلام گفتم: زمين، بدون امام مى‌‏شود؟ فرمود: «خير». گفتم: دو امام، در يك زمان مى‌‏شود؟ فرمود:«خير، جز اين كه اگر باشند، يكى از آن دو، خاموش است». گفتم: امام، امامِ پس از خود را مى‌‏شناسد؟ فرمود: «آرى».گفتم: قائم، امام است؟ فرمود: «آرى، امام و پسر امام است و امامتش پيش‏تر معلوم شده است». ⁙ «قُلتُ لَهُ : تَكونُ الأَرضُ بِغَيرِ إمامٍ؟ قالَ: لا. قُلتُ: أفَيَكونُ إمامانِ في وَقتٍ واحِدٍ؟ قالَ: لا، إلاّ وأَحَدُهُما صامِتٌ. قُلتُ: فَالإِمامُ يَعرِفُ الإِمامَ الَّذي مِن بَعدِهِ؟ قالَ: نَعَم. قالَ: قُلتُ: القائِمُ إمامٌ؟ قالَ: نَعَم، إمامٌ ابنُ إمامٍ، قَدِ اؤتُمَّ بِهِ قَبلَ ذلِكَ». 📚 كمال الدين: ص٢٢٣ ح١٧ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. 💠یـاران ویـژه امام مهدے علیه‌السلام ⩴ بر اساس احادیث، به هنگام ظهور در مکّه، یاران خود را فرا مى‌خواند. 🔅 : [مهدى] تنها ظهور مى‌کند، تنها به کعبه مى‌آید و به تنهایى، درون آن مى‌رود و شب، او را در حالی مى‌پوشاند که تنهاست، و هنگامى که چشم ها به خواب رفتند و شب، همه جا را فرا گرفت، جبرئیل و میکائیل و فرشتگان، صف به صف بر او فرود مى‌آیند و جبرئیل به او مى‌گوید: سَرور من! سخنت پذیرفته و فرمانت نافذ است. 🗯 آن گاه امام مهدى‌مى‌گوید: ✧ «اى بزرگان جماعت و خواصّ من و کسانى که خداوند، آنان را پیش از ظهورم در زمین براى یارى‌ام ذخیره کرده است! به خواست و رغبت، نزدم بیایید» و بانگ او به ایشان مى‌رسد، در حالى که در محراب ها و بسترهایشان در شرق و غرب زمین هستند و گوش همه آنها صداى او را با یک بانگ مى‌شنود و به سویش مى‌آیند و در چشم به هم زدنى، همگى پیش رویش، میان رکن و مقام حاضر مى‌شوند، و خداوند عزّ و جلّ به نور، فرمان مى‌دهد تا ستونى از زمین تا آسمان برافرازد تا همه مؤمنان روى زمین، از آن نور بگیرند و نورى از دل خانه‌اش بر مهدى مى‌تابد تا جان‌هاى مؤمنان از آن نور، شاد شود، در حالى که هنوز از ظهور قائم ما اهل بیت، باخبر نشده‌اند. ◌ مختصر بصائر الدرجات: ص ۱۷۹ 🔅: هنگامى که ظهور کرد،... خداوند متعال، لشکرش را در یک شب، گرد مى‌آورد و آنان سیصد و سیزده مرد از همه سوى زمین هستند. ◌ إثبات الهداة: ج۳ ص۵۸۷ ح۸۰۴ 📗 دانش‌نامه امام مهدی(عج) : ج۸ ص۲۸۳ علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ 🏷 تـوشه بـرای اقـامتـگاه! 🔅 : ✓ «پس، بايد كه عمل كننده شما در زمانى كه مهلت و فرصت دارد، پيش از شتافتن اجلش، كار كند... و از كوچگاهش براى اقامتگاهش توشه برگيرد». ⁙ «فلْيَعمَلِ العامِلُ مِنكُم في أيّامِ مَهَلِهِ قبلَ إرهاقِ أجَلِهِ.... و لْيَتَزوَّدْ مِن دارِ ظَعنِهِ لدارِ إقامَتِهِ». 📚 نهج البلاغه: خطبة٨٦ @hadithnet | معارف حدیث
. 🪶 این دعا فقط مخصوص نجف نیست؛ در مفاتیح پیدایش کنید و بخوانید! ⩵ توصیه به خانواده شهید آیت الله ابراهیم رییسی(ره) 🔅 فرازی از دعای پس از زیارت اول امیرالمؤمنین علیه‌اسلام، و نماز آن، که به سفارش امام صادق علیه السلام،‌ خوانده می‌شود. 🔸... و بعد از هر نمازى که به جا مى‌آورى، چه واجب چه مستحب، این دعا را بخوان: ✧ اللّٰهُمَّ لا بُدَّ مِن أمرِكَ، ولا بُدَّ مِن قَدَرِكَ، ولا بُدَّ مِن قَضائِكَ، ولا حَولَ ولا قُوَّةَ إلَّا بِكَ، اللّٰهُمَّ فَما قَضَيتَ عَلَينا مِن قَضاءٍ أو قَدَّرتَ عَلَينا مِن قَدَرٍ، فَأَعطِنا مَعَهُ صَبراً يَقهَرُهُ ويَدمَغُهُ، وَاجعَلهُ لَنا صاعِداً في رِضوانِكَ يُنمي في حَسَناتِنا وسُؤدَدِنا وشَرَفِنا ومَجدِنا، ونَعمائِنا وكَراماتِنا، فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ، ولا تَنقُص مِن حَسَناتِنا. ✧ خدایا! از فرمان تو گزیرى نیست و از تقدیر تو گزیرى نیست و از فضاى تو گزیرى نیست. هیچ نیرو و توانی نیست مگر از سوی تو. خدایا! پس در برابر هر قضایى که براى ما رقم زده‌اى و یا هر تقدیرى که برایمان مقدّر نموده‌اى، صبری به ما عطا فرما که آن قضا و قدر را مقهور و منکوب سازد، و آن را برایمان فزاینده به سوى رضوانت قرار ده، که بر حسنات ما و آقایى ما و شرافتمندى ما و بزرگى ما و نعمت‌هاى ما و کرامت و آبرومندى ما در دنیا و آخرت بیفزاید و از حسنات ما چیزى کم نکند. ◌ المزار للشهيد الأوّل: ص ۲۹ @hadithnet | معارف حدیث
دعای پس از زیارت امام علی.pdf
150.3K
. 🗓 متن کامل دعایی که به خانواده شهید آیت الله ابراهیم رییسی(ره) توصیه کردند که بخوانید! ⁘ دعای پس از زیارت اول امیرالمؤمنین علیه‌اسلام، و نماز آن، که به سفارش امام صادق علیه السلام،‌ خوانده می‌شود. 🔅....و حاجات خود را از خدا بخواه که مقام استجابت دعاست و مادام که در نجف هستى، بعد از هر نمازى که به جا مىآورى، چه واجب چه مستحب، این دعا را بخوان: ✧ اللّٰهُمَّ لا بُدَّ مِن أمرِكَ، ولا بُدَّ مِن قَدَرِكَ، ولا بُدَّ مِن قَضائِكَ، ولا حَولَ ولا قُوَّةَ إلَّا بِكَ، اللّٰهُمَّ فَما قَضَيتَ عَلَينا مِن قَضاءٍ أو قَدَّرتَ عَلَينا مِن قَدَرٍ، فَأَعطِنا مَعَهُ صَبراً يَقهَرُهُ ويَدمَغُهُ، وَاجعَلهُ لَنا صاعِداً في رِضوانِكَ يُنمي في حَسَناتِنا وسُؤدَدِنا وشَرَفِنا ومَجدِنا، ونَعمائِنا وكَراماتِنا، فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ، ولا تَنقُص مِن حَسَناتِنا. ✧خدایا! از فرمان تو گزیرى نیست و از تقدیر تو گزیرى نیست و از فضاى تو گزیرى نیست. هیچ نیرو و توانی نیست مگر از سوی تو. خدایا! پس در برابر هر قضایى که براى ما رقم زدهاى و یا هر تقدیرى که برایمان مقدّر نمودهاى، صبری به ما عطا فرما که آن قضا و قدر را مقهور و منکوب سازد، و آن را برایمان فزاینده به سوى رضوانت قرار ده، که بر حسنات ما و آقایى ما و شرافتمندى ما و بزرگى ما و نعمتهاى ما و کرامت و آبرومندى ما در دنیا و آخرت بیفزاید و از حسنات ما چیزى کم نکند. ₪ ادامه دعا در فایل Pdf ◌ المزار للشهيد الأوّل: ص ۲۹ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ 🏷 عامل هوس و غفلت! 🔅 (ﷺ) : ✓ «از نگاه‌هاى زيادى بپرهيزيد؛ زيرا كه آن تخم هوس مى‌پراكند و غفلت مى‌زايد». ⁙ «إيّاكُم و فُضولَ النَّظَرِ؛ فإنَّه يَبذُرُ الهوى، و يُوَلِّدُ الغَفلَةَ». 📚 بحار الأنوار : ج٧٢ ص١٩٩ ح٢٩ @hadithnet | معارف حدیث
سـرآغـاز انـحـراف! ⪼ ⩹ همه انحرافات جنسى، از «نگاه» آغاز مى‌شود! ₪ حفظ ايمان، با نگاه به نامحرم، به خطر مى‌افتد، از اين روست كه خداوند در قرآن، خطاب به مؤمنان مى‌فرمايد: ﴿ قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّواْ مِنْ أَبْصَـرِهِمْ وَ يَحْفَظُواْ فُرُوجَهُمْ ذَ لِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ * وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَـتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ (۱) اى پيامبر ! به مردان مؤمن بگو: چشم‌هاى خود را از نگاه به نامحرمان، فرو گيرند و عفاف خود را حفظ كنند؛ اين، براى آنان پاكيزه تر است؛ زيرا خدا به آنچه مى‌كنند، آگاه است. و به زنان باايمان بگو: چشم‌هاى خود را فرو گيرند و دامان خويش را حفظ كنند...﴾. ✓ چشم چرانى، زمينه بى عفّتى و روابط نامشروع را فراهم مى‌کند؛ از اين رو، خداوند در آيه ياد شده، بلافاصله پس از امر به خوددارى از چشم چرانى، به حفظ دامن از آلودگى دستور مى دهد و اين، نشانه آن است كه چشم چرانى، با آلودگى دامن، مرتبط است . در حقيقت، چشم چرانى، رفتار انحرافى جنسى است كه انحرافات جنسى ديگر را باعث مى گردد. ⁖ در احاديث، رابطه نگاه پى درپى با تحريكات شهوانى، به عنوان علّت حرمت نظر، مطرح شده است. : ✧ حُرِّمَ النَّظَرُ إِلى شُعُورِ النِّسَاءِ المَحجُوبَاتِ بِالأَزوَاجِ وَ إِلَى غَيرِهِنَّ مِنَ النِّسَاءِ لِمَا فيهِ مِن تَهييجِ الرِّجَالِ.(۲) خداوند نگاه كردن به موهاى زنان باحجابى كه ازدواج كرده‌اند و غير آنها را از آن جهت حرام كرده است كه نگاه به آنان، باعث تحريك جنسى مردان مى شود. : ✧ النَّظَرُ بَعدَ النَّظرَةِ تَزرَعُ فِى القَلبِ الشَّهوَةَ وَ كَفَى بِهَا لِصَاحِبِهَا فِتنَةً.(۳) نگاه پياپى، شهوت را در قلب مى كارد و همين براى در فتنه افتادن بيننده، كافى است. از (ﷺ) نقل شده كه فرمود: إِيَّاكُم وَ فُضُولَ النَّظَرِ فَإِنَّهُ يَبذُرُ الهَوَى وَ يُولِّدُ الغَفلَةَ.(۴) از نگاه اضافى بپرهيزيد؛ زيرا بذر هوا و هوس را در دل مى‌كارد و موجب غفلت مى‌گردد. ✓ والدين متعهّد، علاوه بر اين كه بايد دختر خود را مقيّد به حجاب كنند، پسرشان را هم بايد مقيّد كنند كه از نگاه به نامحرم بپرهيزد. امام رضا عليه السلام فرمود كه مرد نبايد به موهاى زن نگاه كند؛ چرا كه اين كار، باعث تحريك او مى‌شود. ⁜ نگاه كردن به هر چيزى كه موجب تحريك شهوت مى‌شود، حرام است. والدين بايد پيش از آن كه نوجوان، مبتلا به مشاهده صحنه هاى مبتذل شود و به آنها عادت كند، او را برحذر دارند و پيش از اين كه احساسات شهوانى، در وى اوج بگيرد، نسبت به حفظ نگاه خود، تشويق گردد و عواقب خطرناك نگاه به اين امور شهوانى، برايش توضيح داده شود. ا - - - - - ۱) سوره نور، آيه ۳۰ ـ ۳۱ ۲) علل الشرائع، ج۲، ص۵۶۵ ۳) تحف العقول، ص۳۰۵ ۴) بحار الأنوار: ج٧٢ ص١٩٩ ح٢٩ 📗 تربیت جنسى از منظر قرآن و حدیث، ص۱۵۲ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ 🏷 سراى راستى، عافيت و توانگرى! 🔅 : ✓ «دنيا، سراى راستى است براى كسى كه با آن از در راستى درآيد و سراى عافيت و آسايش است براى كسى كه از آن چيز بفهمد و سراى توانگرى است براى كسى كه از آن توشه برگيرد». ⁙ «إنّ الدُّنيا دارُ صِدقٍ لمَن صَدَقَها، و دارُ عافِيَةٍ لمَن فَهِمَ عنها ، و دارُ غِنىً لمَن تَزوَّدَ مِنها». 📚 نهج البلاغه : حكمت ١٣١ @hadithnet | معارف حدیث
. ༻ تـجارت‌ـخانـه اولـیـای خـدا ༺ ⩮ قرآن مجید، انسان‌ها را به دو گروه تقسیم می‌کند: آنان که دنیا را برگزیده‌اند و آنان که آخرت را. این تقسیم‌بندی، مهم‌ترین و پررنگ‌ترین مرز را میان دو گروه از آدمیان رسم می‌کند. در یک سوی مرز، کسانی زندگی می‌کنند که جز دنیا را نمی‌بینند و نمی‌خواهند، و در آن سوی مرز، گروهی از آدمیان به سر می‌برند که حیات ابدی خویش را در آخرت، به زندگی کوتاه و ناپایدار دنیا نمی‌فروشند. ⩮ ...در روایات دینی، از تعبیرها و تمثیل‌هایی برای معرفی آخرت استفاده شده است. ✧ (ﷺ) : دنیا برای آخرت، همچون مزرعه برای محصول است. ✧ دنیا را به میدان مشق، گذرگاه و تجارت‌‌خانه، تشبیه کرده‌اند. نیز آن را سرای اندرز(دار الموعظه) و جایی برای پرستش خدا دانسته‌اند. ✧ امام هادی(ع) دنیا را به بازاری تشبیه کرده‌اند که گروهی در آن سود می‌کنند و گروهی زیان: «اَلدُّنْیا سُوْقٌ، رَبِحَ فِیها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ.» (۱) ⁜ اهمیت آخرت از اهمیت دنیا نمی‌کاهد؛ زیرا دنیا فرصتی یگانه و گرانبها در اختیار انسان می‌گذارد؛ فرصتی که در آخرت از انسان دریغ می‌شود. رسول خدا(ص) می‌فرماید: «دنیا را ناسزا نگویید که در آن به خیر و فرجام نیک می‌رسید و از شرّ می‌رهید. وقتی دنیا را لعنت می‌کنید، او نیز شما را لعن و نفرین می‌کند و می‌گوید: لعنت خدا بر کسی که خدا را معصیت کند.»(۱) ✧ امام علی علیه‌السلام نیز دنیا را سرای اندرز و پرستشگاه خدا می‌خواند و می‌فرماید: «دنیا جایگاه صدق و راستی است برای آن کس که با آن به درستی رفتار کند... سرای اندرز است برای آن کس که از آن پند گیرد، مسجد دوستان خدا و نمازگاه فرشتگان پروردگار و محل نزول وحی الهی و تجارتخانه اولیای حقّ است.»(۲) ✓ آخرت‌گرایی، همیشه موجب محرومیت از نعمت‌های دنیوی نیست؛ چنانکه محرومیت از دنیا، همواره برخورداری از نعمت‌های اخروی را در پی ندارد.(۳) ا - - - - - ۱) بحار الانوار، ج۷۵ ص۳۶۶ ۲) نهج البلاغه، حكمت ۱۳۱ ۳) سورة حج، آیه ۱۱ 📗 زندگی و بندگی بر پایه آموزه‌های قرآن و حدیث، ص۳۰۶ @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ⪻ ۵ جـایـزه ویـژه خـدا ⪼ ⩮ حجت‌الاسلام رفیعی در مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید و همراهان گرامی ایشان: در آیۀ ۲۶ سوره یونس خداوند می‌فرمایند، اگر کسی به مردم خدمت کند ۵ جایزه به او می‌دهم. ‏﹏ ❖ ﹏ ✧ (ﷺ) ـ در پاسخ به پرسش از اين آيه كه «براى آنان كه كار نيك مى كنند، نيكى است و چيزى افزون بر آن» ـ فرمود : براى آنان كه در دنيا كار نيك كنند «نيكى» است، كه همان بهشت است و «افزون بر آن»، نظر كردن به وجه كريم خداست. - وقد سُئلَ عن هذهِ الآيةِ ﴿ للّذينَ أحْسَنوا الحُسنى‏ وزيادةٌ﴾ (*) -: للّذينَ أحْسَنوا العَملَ في الدُّنيا لَهُم الحُسْنى‏ وهِيَ الجَنّةُ، والزِّيادَةُ :النّظَرُ إلى‏ وَجْهِ اللَّهِ الكريمِ. (۱) ‏﹏ ❖ ﹏ نیز در تفسیر این سخن خداوند متعال: ﴿ لِلَّذینَ أَحْسَنُوا الْحُسْنى‏ وَ زِیادَةٌ؛﴾ مى‏فرماید: فَأَمَّا الحُسنَى الجَنَّةُ، و أمَّا الزِّیادَةُ فَالدُّنیا، ما أعطاهُمُ اللهُ‏ فِی الدُّنیا لَم یُحاسِبهُم بِهِ فِی الآخِرَةِ، وَ یَجمَعُ ثَوابَ الدُّنیا وَ الآخِرَةِ، وَ یُثیبُهُم بِأَحسَنِ أعمالِهِم فِی الدُّنیا وَ الآخِرَةِ. (۲) نیکى، بهشت است و افزونى، دنیا. آنچه خداوند در دنیا عطایشان کند، در آخرت براى آن حسابرسى نمى‏کند و پاداش دنیا و آخرت را برایشان فراهم مى‏آورد و در برابر بهترین کارهایشان، در دنیا و آخرت، پاداششان مى‏دهد. ا - - - - - *) یونس: آیۀ ۲۶. ۱) الدرّ المنثور : ج۴ ص۳۵۷ ۲) تفسیر القمی: ج۱ ص۳۱۱ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ 🏷 یک قدم، یک خانه آتشین! 🔅 (ﷺ) : ✓ «هر گاه زن، خود را بيارايد و خوش بو كند و از درِ خانه‌اش بيرون برود و شوهر، به اين، راضى باشد، به ازاى هر قدمى كه بر مى‌دارد، براى شوهرش يك خانه در آتش ساخته مى‌شود». ⁙ «المَرأَةُ إذا خَرَجَت مِن بابِ دارِها مُتَزَيِّنَةً مُتَعَطِّرَةً وَالزَّوجُ بِذاكَ راضٍ، بُنِيَ لِزَوجِها بِكُلِّ قَدَمٍ بَيتٌ فِي النّارِ». 📚 جامع الأخبار : ص٤٤٧ ح ١٢٥٩ @hadithnet | معارف حدیث
. . 📖 | ⪻ هوسبازان در شهر حیا! ⪼ 🪶 در شهر حيا، فضاى بصرى (ديدارى) جامعه نيز از زشتى به دور است. ديدنى‌ها و امواج بصرى، بخش ديگرى از واقعيت‌هاى جامعه است و يكى از شاخصه‌هاى جامعه باحيا اين است كه فضاى بصرى آن، از زشتى ها و نازيبايى ها پاك است و اين، هم در بُعد توليد صحنه هاى زشت است، و هم در بُعد مصرف آن. ⁜ زشتى يك عمل، گاهى به جنبه‌هاى زيباشناختى آن نيست؛ بلكه به آثار و پيامدهاى سوء آن است. ممكن است چيزى از نظر زيباشناختى، زشت نباشد؛ بلكه در نهايت حُسن و جمال باشد؛ امّا به جهت آثار و پيامدها، زشت به شمار آيد. ...گاهى ممكن است برخى صحنه‌ها و جلوه‌ها، در بررسى‌هاى زيبا شناختىِ بصرى، در نهايت حُسن و جمال باشند؛ امّا به جهت آثار و پيامدهاى ناگوارى كه دارند، زشت شمرده شوند! 🔸 مهم ترين قبيح بصرى در شهر حيا، مربوط به چگونگى حضور زن و مرد در جامعه است. خروج چشمنَواز زن از خانه، شايد از يك مَنظر زيباشناختى مثبت ارزيابى شود؛ امّا ممكن است آثار و عواقب ناخوشايندى در پى داشته باشد. اين كار، زنان را در كانون توجّه هوسبازان و در معرض تعرّض آنان قرار مى‌دهد و چه بسا كه به هتك حرمت و حيثيت آنان منجر شود. جلوه اى كه سرانجامى تلخ و شوم در پى دارد، نمى تواند حُسن باشد. بنا بر اين، خروج چشمنواز زن، آغاز يك تحريك شوم است. ⪨ هيچ خِردمندى، طمع دشمن را براى تجاوز برنمى انگيزد و روند تعرّض به ناموس را تسهيل نمى‌كند و زمينه‌هاى آن را به دست خود، فراهم نمى‌كند. ₪ در روان شناسى ثابت شده كه قدرت بينايى مردان در تحريك جنسى بيشتر از زنان است؛ يعنى تحريك پذيرى مردان از راه چشم، به مراتبْ بيشتر از تحريك پذيرى زنان است. اين، نشان مى‌دهد كه آلوده بودن فضاى بصرى جامعه تا چه اندازه خطرآفرين است و هر آنچه خطرآفرين باشد، زشت و قبيح است، هر چند به ظاهر، زيبا بنمايد. ₪ بر همين اساس، حاكميت حيا در جامعه، موجب پالايش فضاى بصرى از جلوه‌ها و صحنه‌هاى هوس انگيز مى‌شود. در شهر حيا، صحنه هاى تحريك كننده توليد نمى‌شوند و زنان از خودآرايى و حضور چشمنواز در جمع نامحرم، شرم دارند! 📗 ، پژوهشی در فرهنگ حیا ، ص۲۲۸ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ 🏷 مال رهایی بخش! 🔅 (ﷺ) : ✓ «و مال ناگهانى به من عطا كن و با آن، مرا از تنگ مايگى رهايى بخش و پشتگرمى‌ام ده و گشاده حالى‌ام عنايت كن. همانا تو داراى بخششى بسيار، فضلى سرشار، و لطفى فراوان هستى و بس بخشنده‌اى و كريم!». ⁙ «وفاجِئني بِالثَّروَةِ وَالمالِ، وَانعَشني بِهِ مِنَ الإِقلالِ، وصَبِّحني بِالاِستِظهارِ، ومَسِّني بِالتَّمكينِ مِنَ اليَسارِ ؛ إنَّكَ ذُو الطَّولِ العَظيمِ، وَالفَضلِ العَميمِ، وَالمَنِّ الجَسيمِ، وأنتَ الجَوادُ الكَريمُ». 📚 مهج الدعوات : ص٣١٢ @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💕 با یـک سـلام، زائـر امام رئوف شـویـم ⨳ روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ. ⁘ خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ‏═❖═ ▾بر کارگزارانش درود فرست! ✓ «اللَّهُمَّ وصَلِّ عَلى‌ وُلاةِ عُهودِهِ ،... اللَّهُمَّ فَإِنَّهُم مَعادِنُ كَلِماتِكَ وخُزّانُ عِلمِكَ و وُلاةُ أمرِكَ و خالِصَتُكَ مِن عِبادِكَ و خِيَرَتُكَ مِن خَلقِكَ و أَولِياؤُكَ وسَلائِلُ أولِيائِكَ و صَفوَتُكَ و أَولادُ أصفِيائِكَ، صَلَواتُكَ و رَحمَتُكَ وبَرَكاتُكَ عَلَيهِم أجمَعينَ». ◃« خدايا! بر كارگزاران او (امام مهدی عج)درود فرست... خدايا! آنان معدن‌‌هاى كلمات تو، گنجوران دانش تو، واليان امر تو، بندگان خالص تو، برگزيدگان از ميان آفريدگان تو، اوليا و فرزندان اولياى تو، برگزيدگان و فرزندان برگزيدگان تو هستند؛ درودهاى تو و رحمت و بركاتت بر همه آنان باد!». ◌ جمال الاُسبوع : ص۳۱۰ @hadithnet | معارف حدیث
﷽؛ ✧ پنج شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ 🏷 محبوب‌ترين بندگان 🔅 : ✓ «اى بندگان خدا! از محبوب ترين بندگان خداوند در نزد او، آن بنده اى است كه خدا، وى را در برابر نَفْسش يارى رسانده است... حق را مى‌گويد و بِدان، عمل مى‌كند. كار نيك را تا رسيدن به پايانش انجام مى‌دهد. هر جا خيرى مى‌بيند، آهنگِ آن مى‌كند.». ⁙ «عِبادَ اللّهِ! إنَّ مِن أحَبِّ عِبادِ اللّهِ إلَيهِ عَبداً أعانَهُ اللّهُ عَلى نَفسِهِ، ...، يَصِفُ الحَقَّ ويَعمَلُ بِهِ، لا يَدَعُ لِلخَيرِ غايَةً إلّا أمَّها، ولا مَظِنَّةً إلّا قَصَدَها ...». 📚 نهج البلاغه، خطبه ٨٧ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ 🏷 آن مـرد ستبـر نيـرومنـد می‌آیـد! 🔅 : ✓ «...خداوند، مردى از ما اهل بيت را مقدّر كرده كه به پرهيزگارى، راه‌نمايى و به هدايت، رفتار مى‌كند و در حكمش رشوه نمى‌گيرد... سپس آن مرد ستبر نيرومند خالدار نشاندار، قائم به عدالت و حافظ امانت‌هاى به او سپرده شده، مى‌آيد و زمين را از عدل و داد پر مى‌كند، همان گونه كه بدكاران، آن را از ظلم و ستم پر كرده‌اند». ⁙ «...أتاحَ اللَّهُ لِاُمَّةِ مُحَمَّدٍ رَجُلاً مِنّا أهلَ البَيتِ، يُشيرُ بِالتُّقى‌ ويَعمَلُ بِالهُدى‌ ولا يَأخُذُ في حُكمِهِ الرُّشا،... ثُمَّ يَأتينَا الغَليظُ القَصَرَةِ ذُو الخالِ وَالشّامَتَينِ، القائِمُ العادِلُ الحافِظُ لِمَا استودِعَ، يَملَؤُها قِسطاً وعَدلاً كَما مَلَأَهَا الفُجّارُ جَوراً وظُلماً». 📚 الإقبال : ج۳ ص۱۱۶ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث