eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
262 ویدیو
257 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ 🏷برنامه ريزى و سیاست! 🔅 «نشانه سياستِ درست ، برنامه ريزى صحيح و پرهيز از ريخت و پاش است». 🔹«حُسنُ التَّدبيرِ وتَجَنُّبُ التَّبذيرِ مِن حُسنِ السِّياسَةِ» 📚 غرر الحكم : ح ٤٨٢١ مناسبت امروز: روز آمار و برنامه ریزی @hadithnet | معارف حدیث
. ⁜ محصولِ آفـت گـرفتـه! ✍️ برای این ‌که زندگی موفّقی داشته باشیم و از آن لذّت ببریم، باید از تدبیر یا مهارت استفاده از منابع، برخوردار باشیم. ₪ سامان زندگی در تدبیر است. : ✧ صَلاحُ العَیشِ التَّدبیرُ (۱) و قوام زندگی، در تدبیر است. ✧ قِوامُ العَیشِ حُسنُ التَّقدیرِ ومِلاکهُ حُسنُ التَّدبیرِ (۲) ⁙ اگر عنصر تدبیر را از زندگی برگیریم، همانند محصول ارزشمندی است که آفت گرفته باشد! ✧ آفَة المَعاشِ سوءُ التَّدبیرِ (۳) ◳ بر اساس روایات، فراوانی دارایی و امکانات، زندگی را نمی‌چرخاند. این، هنر تدبیر و مدیریت است که به زندگی سامان می‌دهد. این، یک اصل مهم است که بد‌تدبیر کردن، کلید فقر است. سُوءُ التَّدبیرِ مِفتاحُ الفَقرِ (۴) ↲ به همین جهت، پیامبر اسلامصلی الله علیه و آله تهدید نگران کننده برای آیندۀ امّت اسلامی را «سوء تدبیر» می‌داند. ✧ ما أخافُ عَلی‌ اُمَّتِی الفَقرَ، ولکنَ أخافُ عَلَیهِم سوءَ التَّدبیرِ (۵) 🗯 امام علی‌علیه السلام وقتی مهارت‌های زندگی را به فرزند خود آموزش می‌دهد، از اقتصاد زندگی نیز سخن می‌گوید. ایشان به امام حسن‌علیه السلام می‌فرماید: ✧ حُسنُ التَّدبیرِ مَعَ الکفافِ، أکفی‌ لَک مِنَ الکثیرِ مَعَ الإِسرافِ. (۶) خوب تدبیر کردن همراه با روزیِ به‌اندازه، برای تو کارآمدتر از روزیِ فراوان همراه با اسراف است. ا - - - - - ۱) غرر الحکم، ح‌۸۰۸۲ ۲) غرر الحکم، ح‌۸۰۸۴ ۳) غرر الحکم، ح‌۸۰۸۷ ۴) غرر الحکم، ح‌۸۰۹۰ ۵) عوالی اللآلی، ج‌۴، ص‌۳۹ ۶)تحف العقول، ص‌۷۹ 📚 ، الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا، ص۴۴۲ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ 🏷وفاق و نفاق! 🔅 «موافقتِ زياد [نشانه] نفاق است؛ مخالفتِ زياد [نشانه] دشمنى است». 🔹«كَثرَةُ الوِفاقِ نِفاقٌ، كَثرَةُ الخِلافِ شِقاقٌ» 📚 غرر الحكم : ح٧٠٨٣ و ح٧٠٨٤ @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💕 با یـک سـلام، زائـر امام رئوف شـویـم ⨳ روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . ⁘ خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ═❖═ ✧ امام رضا علیه‌السلام : ✓ «گناهان كوچك، راه‌‏هايى به سوى گناهان بزرگ اند و كسى كه از خداوند در اندك، ترس نداشته باشد، در زياد نيز از او نمى‌‏ترسد». ◃«الصَّغائرُ مِنَ الذنوبِ طُرُقٌ إلى الكبائرِ، ومَن لَم يَخَفِ اللّهَ فِي القَليلِ لَم يَخَفهُ فِي الكثيرِ». ◌ عيون أخبار الرضا عليه‌‏السلام : ج۲ ص۱۸۰ ح۴ @hadithnet | معارف حدیث
. 📖 نـنـگِ همہ خـصـلت‌ها! ⫻ ⊞ نفاق، اگرچه آثارش در اجتماع و سیاست ظاهر می‌شود، اما از درون فرد سرچشمه می‌گیرد. ازاین‌رو، امامان علیهم‌السلام، انسان‌ها را از آن بیم داده‌اند! ◁ نفاق، دو گونه اعتقادی، سیاسی و اجتماعی اخلاقی دارد... ↲ شک و تردید، عبرت ناپذیری، علم بی‌عمل، پارسایی دروغین، دنیاطلبی و نگاه‌نداشتن زبان، نشانه‌هایی است که در گونه نخست نفاق، بیشتر به چشم می‌آید ↲ و آراستگی دروغین، چاپلوسی، چندرنگی و آسان‌گیری برخورد سخت‌گیری بر دیگران، جزو ویژگی‌های گونه دوم است. ♨️ بیمارى اخلاقی نفاق، درد دائمی انسان‌ها و ملت‌ها بوده است و منافق، خاری خلیده در جان گروه‌ها و اجتماعات بشری. زشتی این بیماری و اثرهای زیان‌بارش در جوامع بشری و بیش از آن، در روان و جان مبتلای به آن، منشأ نکوهش آن در قرآن و سیره معصومان علیهم‌السلام گشته است. ⩴ ، نفاق را ننگ خصلت‌ها خوانده است، یعنی هر خصلت زیبایی بر اثر اتّصاف به آن، به زشتی می‌گراید. ✧ الِنفاقُ شَینُ الأَخلاقِ.(۲) ⩴ نفاق پیشگی را مبغوض خداوند می‌داند: ✧ واعلموا أنّ اللّه ـ عزّ وجلّ ـ یبغض من عباده التلوّن؛ (۲) بدانید که خدای عزّ و جلّ ـ، از چندرنگی بندگانش نفرت دارد. ا - - - - - ۱) غررالحکم، ح۷۳۵ ۲) تحف العقول، ص۱۱۵ 📗 ، نسیم حدیث، ص۳۱۴ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ 🏷با ديدارت شادمانم ساز! 🔅 «خداى من! گشاده دستىِ تو اميد مرا گسترش داده، و گذشت تو برتر از عمل من است. خداى من! در روزى كه بين بندگانت داورى مى‌كنى، مرا با ديدارت شادمان ساز». 🔹«إلهي جودُكَ بَسَطَ أمَلي، وعَفوُكَ أفضَلُ مِن عَمَلي. إلهي فَسُرَّني بِلِقائِكَ يَومَ تَقضي فيهِ بَينَ عِبادِكَ» 📚 الإقبال : ج٣ ص ٢٩٥ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ جمعه ۴ آبان ۱۴۰۳ 🏷 زمـيـن، بـدون امـام؟! 🔅 : ✓ «خداوند، جليل‌‏تر و بزرگ‏‌تر از آن است كه زمين را بدون امامى عادل رها كند». ⁙ «إنَّ اللَّهَ أجَلُّ وأَعظَمُ مِن أن يَترُكَ الأَرضَ بِغَيرِ إمامٍ عادِلٍ». 📚الکافی ج١ ص١٧٨ ح٦ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ∷ || ⩮ «امام زمان عج» و «متعالی‌ کردن گرایش‌ها» ⩸ یکی از مهم‌ترین روش‌های تربیتی و تبلیغی پیامبران الهی به ویژه پیامبر اکرم (ﷺ)، «اصلاح گرایش‌ها» و «مدیریت امیال» مردم در جهت رضایت الهی بوده است... ₪ با مدیریت گرایش‌ها می‌توان هم کنش‌های فردی و اجتماعی را مدیریت کرد و هم بینش‌ها را دگرگون کرد! ✓ گرایش‌های حیوانی، کنش‌ها و بینش‌ها را نیز حیوانی و سِفلی می‌کند؛ همانطور که گرایش‌های متعالی، کنش‌ها و بینش‌ها را نیز متعالی و عِلوی می‌کند. به همین دلیل، از مهم‌ترین راهبردهای تربیتی و اقدامات اصلاحی امام زمان روحی له الفداء در عصر حضور، «مدیریت گرایش‌ها» و «متعالی‌کردن خواسته‌ها»ست. ⁘ آنگونه که در توصیف اقدامات حجت واپسین، امام زمان و زمین، روحی له الفداء، می‌فرماید: ✧ «يَعْطِفُ‏ الْهَوَى‏ عَلَى الْهُدَى إِذَا عَطَفُوا الْهُدَى عَلَى الْهَوَى‏؛ (۱) ◊ هواهاى نفسانى را به متابعت هدايت الهى بازمی‌گرداند، در روزگارى كه هدايت الهى را به متابعت هواهاى نفسانى در آورده باشند.» 🖊 احمدحسین شریفی ا - - - - - ۱) نهج ‌البلاغه، خطبه ۱۳۸ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ 🏷 دور انـديـش واقـعی! 🔅 : ✓ «دور انديش كسى است كه همواره سرگرم جهاد با نفس خويش باشد و همه همّتش صرف دينش شود و همه تلاشش براى آخرتش باشد». ⁙ «إنَّما الحازِمُ منَ كانَ بنَفْسِهِ كُلُّ شُغْلِهِ، و لدِينهِ كُلُّ هَمِّهِ، و لآخِرَتهِ كُلُّ جِدِّهِ». 📚غرر الحكم : ح٣٨٩٧ @hadithnet | معارف حدیث
. ⪼ عقب‌نشینی، گستاخی و طمعشان را می‌افزاید! 🪶 خداوند از اهل ایمان می‌خواهد در برابر فشار دشمن و ایستادگی و مقاومت او در ضربه به جامعه اسلامی، مقاومت و پایداری به خرج دهند تا درِ رستگاری و پیروزی به روی آنان باز شود. نخست به افراد با ایمان دستور صبر در برابر هوای نفس و مشکلات و در مرحله دوم دستور به استقامت در برابر دشمن می‌دهد،... 🗯 مقاومت، گاه در جهاد و مبارزه محقق می‌شود و گاه در اموری نظیر: ◃حفظ روحیه، ◃اجتناب از خودباختگی، ◃پافشاری بر مواضع منطقی، ◃عقب‌نشینی نکردن از حقوق خود ◃شکیبایی در برابر فشارهای دشمن. ⪨ از نگاه وحیانی، اگر ملتی به جای مقاومت در برابر دشمنان خود، راه سازش و کوتاه آمدن از حقوق خود، برای آرام ساختن دشمنان را پیش بگیرد باید بداند دشمنان امت اسلامی به کمتر از دست‌شستن آنان از اسلام و ارزش‌های الهی راضی نمی‌شوند: ﴿وَلَنْ تَرْضی‌ عَنْكَ الْیهُودُ وَلاَ النَّصاری‌ حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم‌؛ یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی‌شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی‌﴾. ◌ بقره:۱۲۰. لذا اگر کسی فکر کند با عقب‌نشینی محدود و کوتاه‌آمدن مدیریت‎شده، می‌تواند جامعۀ اسلامی را از گزند و فشار دشمنان دین مصونیت بخشد سخت در اشتباه است! چراکه عقب‌نشینی - ولو اندک - در برابر آنان، تنها گستاخی و طمع آنان را می‌افزاید و از آنان دشمنانی جسورتر می‌سازد. ⩴ آنچه روح مقاومت را در دل افراد جامعه و کالبد امت اسلامی می‌دمد ایمان به نصرت الهی است...: ﴿یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر [آیین] خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گام‌هایتان را استوار می‌دارد﴾. ◌ محمد: ۷. و نیز بعد از فرمان به دفاع فرمود: ﴿وَ لَيَنصُرَنَّ ٱللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ ٱللَّهَ لَقَوِىٌّ عَزِيزٌ﴾. و قطعاً خدا به کسانی که [دین] او را یاری می دهند یاری می رساند؛ ◌ حج: ۴۰. 📗 مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن ، ص۳۰۸ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ 🏷دشمنِ سست انديش! 🔅 : ✓ «سست انديش ترين دشمنان، كسى است كه دشمنى خود را آشكار سازد». ⁙ «أضعَفُ الأعداءِ كَيداً مَن أظهَرَ عَداوَتَهُ». 📚أعلام الدين: ص٣١٣ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ 🏷غفلت در برابر دشمن! 🔅 : ✓ «آن كه در برابر دشمنش به خواب غفلت فرو رود، نيرنگ‌ها او را بيدار مى‌كند». ⁙ «مَن نامَ عَن عَدُوِّهِ أنبَهَتهُ المَكايِدُ». 📚 غرر الحكم : ح ٨٦٧٢ @hadithnet | معارف حدیث
. (ﷺ) : ✧ نِعمَتانِ مَكفورَتانِ؛ الأَمنُ وَالعافِيَةُ . دو نعمت‌اند كه قدرشان ناشناخته است: امنيّت و سلامت. ‎◌ الخصال: ص۳۴ ح۵ : ✧ كُلُّ سُرورٍ يَحتاجُ إلى أمنٍ . هر شادمانى‌‏اى نياز به امنيّت [و آرامش] دارد. ‎◌ بحار الأنوار: ج۷۸ ص۷ ح۵۹ ✧ رَفاهِيَةُ العَيشِ فِي الأَمنِ . آسايش زندگى، در [گرو ]امنيّت است. ‎◌ غرر الحكم : ح۵۴۳۸ •┈┈❀┈┈• : وقتی ما تشخیص دادیم و فهمیدیم که امنیّت چقدر برای کشور مهم است، آن وقت برای حافظ امنیّت برای کسی که در این راه سینه سپر کرده است، اهمّیّت قائل می‌شویم و شهید این راه را جزو برترین شهدای راه حق به شمار می‌آوریم؛... @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ سه شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳ 🏷همچون زمينِ كشت ناشده! 🔅 : ✓ «در وصيّت به فرزندش حسن عليه‌‏السلام ـ: همانا دلِ جوان، مانند زمينِ كشت ناشده است. آنچه در آن افكنده شود، مى‌پذيرد. از اين رو، پيش از آن كه دلت سخت گردد و خِردت سرگرم شود، به تربيت تو همّت گماشتم». ⁙ «- للحسنِ عليه السلام - : إنَّما قَلبُ الحَدَثِ كَالأَرضِ الخالِيَةِ ما اُلقِيَ فيها مِن شَيءٍ قَبِلَتهُ فَبادَرتُكَ بِالأَدَبِ قَبلَ أن يَقسُوَ قَلبُكَ، وَيشتَغِلَ لُبُّكَ». 📚 نهج البلاغه : نامه ٣١ 📅 مناسبت‌ امروز : روز نوجوان @hadithnet | معارف حدیث
. | | ⫸ آنـان، بـاشتـاب تـرند! 🪶 الکافی به نقل از اسماعیل بن عبد الخالق: ⩵ شنیدم که از ابو جعفر احوَل می پرسید: «به بصره رفتی؟». گفت: بلی فرمود: ✧«اقبال مردم را به امامت و ورود آنان را به این مرام، چگونه یافتی؟». گفت: به خدا سوگند که شیعیان، اندک اند و تلاش هایی کرده‌اند، امّا آن هم اندک است. آنگاه [امام(ع) به او] فرمود: ✧«بر تو باد به جوانان که آنان در [پذیرش] نیکی و خیر، باشتاب ترند». 📚 الکافی ج۸ ص۹۳ ح۶۶، حکمت نامه جوان ص۵۴. •┈┈•❀•┈┈• (ﷺ) ـ در سفارش خود به امام علی علیه‌السلام ـ: ✧ يا عَلِيُ، بادِر بِأَربَعٍ قَبلَ أَربَعٍ: شَبابِكَ قَبلَ هَرَمِكَ، وصِحَّتِكَ قَبلَ سُقمِكَ، وغِناكَ قَبلَ فَقرِكَ، وحَياتِكَ قَبلَ مَوتِكَ. ✧ اى على! چهار چيز را پيش از چهار چيز درياب: جوانى‏‌ات را پيش از پيرى؛ تن‏درستى‌‏ات را پيش از بيمارى؛ بى‌‏نيازى‏ات را پيش از نيازمندى؛ و زندگى‏‌ات را پيش از مرگ. ◌ الخصال: ص ۲۳۹ ح ۸۵ •┈┈•❀•┈┈• 🌐 ویــژه‌نــامــه نــوجــوان @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳ 🏷 دشـمـن را كـوچـك مـشمـار! 🔅 : ✓ «كارِ دشمن را به هنگامى كه با او نبرد مى‌كنى، كوچك مشمار؛ چرا كه اگر پيروز شدى، ستايش نشوى و اگر او بر تو پيروز گشت، معذورت ندارند». ⁙ «لاتَستَصغِرَنَّ أمرَ عَدُوِّكَ إذا حارَبتَهُ؛ فَإنَّكَ إن ظَفِرتَ بِه لَم تُحمَد وَإن ظَفِرَ بِكَ لَم تُعذَر». 📚 شرح نهج البلاغة : ج٢٠ ص٣٠٩ ح٥٤٣ @hadithnet | معارف حدیث
. 💕 با یـک سـلام، زائـر امام رئوف شـویـم ⨳ روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . ⁘ خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ═❖═ ✧ امام رضا علیه‌السلام : ✓ « خدايا! ...از سختگيرى روزگار بر ما و رخ دادن فتنه‌ها براى ما و پشت به پشت دادن دشمنان بر ضد ما و فراوانى دشمنانمان و كمى شمارمان، به تو شكايت مى‌كنيم. اى خداى من! با فتحى سريع و از جانب خودت و يارىِ پيروزمندانه‌ات و پيشواىِ عادلى كه آشكارش مى‌كنى، گشايشى در اين وضعيت بده، اى خداى حق، خداى جهانيان! ». ◃«اللَّهُمَّ إنّا نَشكو إلَيكَ ...شِدَّةَ الزَّمانِ عَلَينا، ووُقوعَ الفِتَنِ بِنا، وتَظاهُرَ الأَعداءِ عَلَينا وكَثرَةَ عَدُوِّنا وقِلَّةَ عَدَدِنا، فَرِّج ذلِكَ يا رَبِّ بِفَتحٍ مِنكَ تُعَجِّلُهُ ونَصرٍ مِنكَ تُعِزُّهُ وإمامِ عَدلٍ تُظهِرُهُ إلهَ الحَقِّ رَبَّ العالَمينَ». ◌ كتاب من لا يحضره الفقيه: ج۱ ص۴۸۷ ح۱۴۰۴ @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۞ نــعمــت بــزرگ خــدا! 📖 يكى از بزرگ‌ترين و گواراترين نعمت‌هاى الهى، از منظر متون اسلامى،كه با نعمت تن‌درستى و سلامت برابرى مى‌كند، امنيّت ملّى است، همه مردم به آن نياز دارند و بدون آن، شادى در زندگى بى‌مفهوم است؛ ولى با اين همه كمتر كسى قدر اين نعمت بزرگ را مى‌داند: ✧ نِعمَتانِ مَكفورَتانِ: الأَمنُ وَالعافِيَةُ. دو نعمت‌اند كه كفران مى‌شوند: امنيّت و سلامت. ◌ الخصال: ص۳۴ ح۵ در مقابل، نبودِ امنيّت يكى از سخت‌ترين نقمت‌هاى الهى است. زندگى براى مردمى كه امنيّت ندارند، لذّت‌بخش نيست و معيار ارزش وطن، ميزان برخوردارى آن از امنيّت است؛ بلكه چنان است كه از روايت شده : ✧ شَرُّ الأوطانِ ما لَم يَأمَن فيهِ القُطّانُ. بدترين وطن، جايى است كه ساكنانش در آن، در امان نباشند. ◌ غرر الحكم: ح۵۷۱۲ 📗 فرهنگ نامه امنیت ملّی، ص۱۲ ❈ ════❖════ ❈ : 💭 امنیّت، در واقع، زیربنای همه‌ی وسیله‌ها و راه‌های پیشرفت یک ملّت و یک کشور است؛ امنیّت این‌جور است. آرامش روانی جامعه ناشی از امنیّت است؛ امکان تحصیل و پیشرفت جوانان ناشی از امنیّت است؛ لذا نعمت بزرگ خدا است. ... آن چیزی که امنیّت را برای یک کشور حفظ میکند، «قدرت ملّی» آن کشور است، قوی بودن آن کشور است؛ قوی بودن از همه‌جهت... ۱۴۰۳/۸/۶ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ پنج شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۳ 🏷 دامـاد شـرابـخـوار! 🔅 : ✓ «هر كس دخترش را به شرابخوار بدهد، گويا او را به زنا كِشانده است». ⁙ «إنَّ مَن زَوَّجَ ابنَتَهُ شارِبَ الخَمرِ، فَكَأَنَّما قادَها إلَى الزِّنا». 📚 كتاب من لا يحضره الفقيه: ج٤ ص٥٨ ح٥٠٩١ @hadithnet | معارف حدیث
. | | ⫸ پاره کردن خیک‌های شراب در بازار! 🪶 مسند ابن حنبل ـ به نقل از عبد اللّه بن عمر ـ: ⩵ (ﷺ) از من کاردی خواست و من برای ایشان بُردم. فرستاد آن را تیز کردند و سپس به من داد و فرمود: ✧ «فـردا ایـن را بـرایـم بیـاور». من چنین کردم و ایشان با یارانش به بازارهای مدینه رفت. در آن جا خیک‌های شرابی بود که از شام آورده بودند. پیامبر(ص) کارد را از من گرفت و تمام خیک‌هایی را که در برابرش بود، پاره کرد. سپس کارد را به من داد و به یارانش که همراه او بودند، فرمود: ✧ «بـا مـن بیـاینـد و کـمکـم کـننـد» و به من دستور داد همه بازارها را بگردم و هر جا خیک شرابی دیدم، پاره‌اش کنم. من رفتم و هر چه خیک شراب در بازارهای مدینه بود، پاره کردم! ⁘ أمَرَنی رَسولُ اللّهِ(ص) أن آتِیهُ بِمُدیةٍ ـ وهِی الشَّفرَةُ ـ فَأَتَیتُهُ بِها، ... 📚 دانشنامه قرآن و حدیث، ج۱۷، ص۳۰۰ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ جمعه ۱۱ آبان ۱۴۰۳ 🏷 شـب و روز مـنتـظـر بـاش! 🔅 : ✓ «در شب و روزت منتظر فرج مولايت باش». ⁙ «تَوَقَّع أمرَ صاحِبِكَ لَيلَكَ و نَهارَكَ». 📚 بحار الأنوار، ج٩٨، ص١٥٩ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ∷ || ⩮ انـتظار فـرج مسئـولانـه ⩮ ⩸ هدف از انتظار فرج، آن است كه زمينه لازم براى رشد و تعالى فرد و جامعه پديد آيد و آنان به كمال وجودى خود و سعادت اُخروى، دست يابند. ⁘ هدف نهايى ظهور - كه ساختن جامعه‌اى مهدوى است -، تنها پس از ظهور امام مهدى(ع) اتّفاق مى‌افتد؛ ولى اهداف جزئى تر ظهور - كه تعالى و فوز اُخروى افراد است -، با حالت انتظار فرج مسئولانه، قابل دستيابى‌اند، ⩴ بدين معنا كه انسانيت انسان، مطابق با معيارهاى الهى شكوفا مى‌شود و انسان، با تكيه بر گوهر فطرى خويش و با استمداد از عقل و نقل، انسانى در خور عصر مهدوى تربيت مى‌شود كه به درجه‌اى از معنويت رسيده و شايستگى سربازىِ امام عصر(ع) و شهادت در ركاب ايشان را يافته است. ⪨ ...شخص منتظر، با تكيه بر معارفِ در دسترس خود و بدون حضور معصوم(ع) به اين درجه از رشد و تعالى دست يافته كه نشان دهنده تلاش فراوان اوست. ₪ در جواب ابو بصير از «زمان فَرَج» فرمود: ✧ اى ابو بصير! آيا تو هم از دنياخواهان هستى؟! هر كس اين امر (قيام) را بشناسد، به خاطر انتظار كشيدنش، گشايش سختى او مى شود. ✓ امام در پاسخ او فرمود كه تو دنيا و زينت آن را مى‌جويى و به دنبال فرج در دنيا هستى، و اين، امرى آسان و كوچك است. فرج اصلى، همان گشايش اخروى است كه با خلاصى از عذاب ابدى حاصل مى‌شود و اين فرج، اكنون براى تو حاصل است؛ چرا كه اين حقيقت را يافته‌اى و كسى كه اين را بشناسد، خدا برايش گشايش حاصل نموده... 📗 دانشنامه امام مهدی(عجّ) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ ج۵ ص۳۰۵ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ شنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۳ 🏷 کـمـک از دشـمـن! 🔅 : ✓ «آن كه براى انجام يافتن خواسته خود از دشمن خويش، كمك خواهد، از آن دورتر مى‌شود». ⁙ «مَنِ استَعانَ بِعَدُوِّهِ عَلى حاجَتِهِ ازدادَ بُعداً مِنها». 📚 غرر الحكم : ح٨٩٨٤ @hadithnet | معارف حدیث
. ◎ از مشـرکان کـمـک نـمى‌گـیریـم! ▣ در یک رویارویی دو طرفه، هر‌کس به دنبال منافع خویش است. همان‌گونه که از دشمن نباید انتظار خیرخواهی داشت، همچنین نباید توقّع یاری و کمک از او داشت. روشن است که هرچه دشمن از نیاز و ضعف ما آگاه‌تر شود، صدمه‌زدن برایش راحت‌تر خواهد شد! در مقابله با دشمن نیز نباید از هم‌پیمانان دشمن کمک خواست که این به نوعی دور شدن از خواسته‌هاست. ✓ می‌فرمایند: ✧ مَنِ استَعانَ بِعَدُوِّهِ عَلى حاجَتِهِ إِزدادَ بُعداً مِنها. ⁙ آن‌ کس که براى انجام یافتن خواستۀ خود از دشمن خویش کمک بخواهد، از آن دورتر مى‌شود. . غرر الحکم: ح ۸۹۸۴. ▦ خبیب _ یکی از یاران (ﷺ) خاطره‌ای از زمان کافر بودنش دارد. او می‌گوید: پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله به یکى از جنگ‌هایش مى‌رفت که من و مرد دیگرى که هنوز مسلمان نشده بودیم، به حضورش رسیدیم و گفتیم: ما حیا مى‌کنیم که قوممان به سوى جنگى برود و ما حضور نیابیم. بدین‌سان آمادگی همراهی خودمان را با پیامبر صلی الله علیه و اله اعلام کردیم. پیامبر صلی الله علیه و اله فرمود: ✧«آیا اسلام آورده‌اید؟». گفتیم: «نه». فرمود: ✧ «ما براى پیکار با مشرکان، از مشرکان کمک نمى‌گیریم». . السنن الکبرى: ج ۹ ص ۶۴ ح ۱۷۸۷۹ ، آبشار معرفت، ص۱۳۵ @hadithnet | معارف حدیث