eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
262 ویدیو
257 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۳ 🏷غافل فریب خورده! 🔅 «فريب خوردن كامل، در غافل ماندن از دشمن است». 🔹«جِماعُ الغُرورِ في الاِستِنامَةِ إلَى العَدُوِّ» 📚 غرر الحكم : ح ٤٧٧٥ مناسبت امروز: روز دانش آموز ، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی  @hadithnet | معارف حدیث
استفاده از غفلت ها.mp3
1.49M
•┈┈• 💠 | | صوتی 🎧 ☆ استكبار و اهداف شومش... استـفـاده از غفـلت‌ها و حـركت تـدريـجی! 🔅 : ✓ از او حذر كن كه او شيطان است؛ از پيش رو و پشت سر و چپ و راست، نزد آدمى مى‌آيد تا در غفلتش بر وى يورش برد و در بى خبرى‌اش او را از ميان بردارد . ◳ ...فَاحذرَهُ فَإِنَّما هُوَ الشَّيطانُ؛ يَأتِي المرَءَ مِن بَينِ يَديَهِ ومِن خَلفِهِ، وعَن يَمينِهِ وَعن شِمالِهِ، لِيَقتَحِمَ غَفلَتَهُ ويَستَلِبَ غِرَّتَهُ . نهج البلاغه، نامه۴۴ 🎤 استاد ،⏱ ۱۲ دقیقه •┈┈•❀•┈┈• 🌐 هجوم همه جانبه! 🌐 لـجـاجـت! @hadithnet | معارف حدیث
. ⪼ پایان دهنده مستـکبـرین ⪻ ﴿ وَ الَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یعْبُدُوهَا وَ أَنَابُوا إِلَى اللّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى﴾ ⁛ و آنان كه از پرستش طاغوت دورى كرده‌اند و به سوى خدا باز گشته‌اند، آنان را مژده باد. ◌ الزمر: ۱۷ ┈┈❀┈┈ (ﷺ) : ✓ هنگامى كه خداى عزّ و جلّ بخواهد اسلام را دوباره عزّت دهد، هر متكبّرى را در هم مى‌كوبد و او بر آنچه بخواهد، تواناست و مى‌تواند امّت را از پس تباهى، به سامان آورد. ... اگر از دنيا جز يك روز باقى نمانده باشد، خداوند، آن روز را چنان‌طولانى مى‌كند تا مردى از خاندان من به حكومت رسد و جنگ‌ها به دست او اتّفاق مى‌افتند و اسلام، چيره مى‌شود. [خداوند ]خلف وعده نمى‌كند و او حسابرسى سريع است» . : ✓ خداوند، محمّد صلى الله علیه و آله را به حق برانگیخت تا بندگانش را از عبادت بت‌ها به سوى عبادت خود بیرون كشاند و از طاعت شیطان به طاعت خویش در آورد، با قرآنى كه آن را آشكار و استوار نمود تا بندگان در آن هنگام كه پروردگارشان را نمى شناختند، بشناسندش و به وجود او كه انكارش مى‌كردند، اعتراف كنند و هستى او را كه باور نمى‌كردند، اثبات نمایند. ✧ فبَعَثَ اللّهُ محمّدا صلى الله علیه و آله بالحَقِّ، لیخرِجَ عِبادَهُ مِن عِبادَةِ الأوثانِ إلى عِبادَتِهِ، و مِن طاعَةِ الشَّیطانِ إلى طاعَتِهِ، بقُرآنٍ قد بَینَهُ و أحكَمَهُ، لِیعلَمَ العِبادُ رَبَّهُم إذ جَهِلوهُ، و لیقِرُّوا بهِ بعدَ إذ جَحَدوهُ، و لیثبِتوهُ بعدَ إذ أنكَروهُ. ◌ نهج‌البلاغه: خطبه۱۴۷ ┈┈❀┈┈ 🌐 ویـژه‌نـامـه استـکبـار @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ 🏷بهای جان توست! 🔅 «اى مؤمن! اين دانش و ادب، بهاى جان توست. پس در آموختن آن دو بكوش كه هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود، بر قدر و قيمت تو افزوده مى‌شود. با دانش است كه به پروردگارت راه مى‌يابى و با ادب است كه به پروردگارت خوش خدمت مى‌كنى و با ادب در خدمت‌گزارى است كه بنده سزاوار ولايت و قرب او مى‌شود. پس [اين]نصيحت را بپذير تا از عذاب بِرَهى». 🔹«يا مُؤمِنُ، إنَّ هذَا العِلمَ وَالأَدَبَ ثَمَنُ نَفسِكَ فَاجتَهِد في تَعَلُّمِهِما فَما يَزيدُ مِن عِلمِكَ وأدَبِكَ يَزيدُ في ثَمَنِكَ وقَدرِكَ؛ فَإِنَّ بِالعِلمِ تَهتَدي إلى رَبِّكَ وبِالأَدَبِ تُحسِنُ خِدمَةَ رَبِّكَ وبِأَدَبِ الخِدمَةِ يَستَوجِبُ العَبدُ وَلايَتَهُ وقُربَهُ، فَاقبَلِ النَّصيحَةَ كَي تَنجُوَ مِنَ العَذابِ .» 📚 مشكاة الأنوار: ص ٢٣٩ ح ٦٨٩ مناسبت امروز: روز فرهنگ عمومی @hadithnet | معارف حدیث
. ⁜ بـدون هـيچ‌گـونـه نـگرانـى!! ⁜ ₪ فرد بى‌حيا، از انجام دادن فعل قبيح، شرم نمى‌كند. بى حيايى، يعنى مبادرت به كار قبيح در حضور ديگران، بدون هيچ‌گونه نگرانى!. برخى افراد، هيچ باكى ندارند كه مردم، آنان را در حال بدكارگى ببينند. مى‌فرمايد: ✧ «شر الناس من لايبالى أن يراه الناس مسيئا؛ (۱) بدترينِ مردم، كسى است كه باكى ندارد مردم، او را در حال انجام دادن كار زشت ببينند» . ويژگى فرد بى‌حيا، « لئامت (پستى) » است. بى‌حيايى و پرده‌درى، جز از افراد پَست برنمى‌آيد. فرد پَست، هيچ حرمتى را نگه نمى‌دارد و حضور هيچ ناظرى را محترم نمى‌شمرد. كسى كه از حرمت و كرامت نفس برخوردار باشد، حرمت ديگران را پاس مى‌دارد. در فرهنگ اسلام، ميان كرامت نفس و ضدّ ارزش ها رابطه معكوس وجود دارد. اگر كرامت نفس وجود داشته باشد، همه قبيح‌ها نزد فرد، خوار و پست مى‌گردد. كسى كه داراى نفسى خوار و پست باشد، هيچ حريمى را پاس نمى‌دارد و هيچ حرمتى را نگه نمى‌دارد . امام على عليه السلام : ✧ اللَّئيمُ لايَستَحيي. (۲) فرومايه، شرم ندارد . ⪣ رضايت از كار ناشايست، ويژه افراد بى‌حياست. اينان، نه تنها از آنچه كرده‌اند و مى‌كنند، متأثّر و شرمنده نمى‌شوند، بلكه نسبت به آن، راضى‌اند. به همين جهت، در احاديث، رضايت از گناه، بزرگ تر از خودِ گناه دانسته شده است. : ✧ «بپرهيز از خرسندشدن به گناه؛ چرا كه اين كار، بزرگتر از انجام دادن گناه است» . إيّاك والرضا بالذنب؛ فإنّه أعظم من ركوبه؛ (۳) ا - - - - - ۱) غررالحكم، ح۵۷۰۲ ۲) غررالحكم ودررالكلم ، ح ۱۰۵۳ ۳) أعلام الدين، ص۲۹۹ 📗 پژوهشی در فرهنگ حیا، ص۳۳۴ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ 🏷 زمان حمله! 🔅 «پيش از توانمندى، بر دشمن يورش مَبَر». 🔹«لا تُوقِع بِالعَدُوِّ قَبلَ القُدرَةِ» 📚 غرر الحكم : ١٠٢٥٨ @hadithnet | معارف حدیث
. | | 🌙 كلوخ انداز را پاداش سنگ است. (۱) ↲ نظير سخن : ⁘ سنگ را همانجا باز گردانيد كه از آن جا آمده است؛ زيرا بدى را جز بدى، نمى‌راند. ✧ رُدُّوا الحَجَرَ مِن حَيثُ جاءَ فَإنَّ الشَّرَّ لا يَدفَعُهُ إلاَّ الشَّرُّ؛ (۲) ▫️ « دشمنانى كه با تمام قوا به مسلمانان حمله مى‌كنند جز با مقابله به مثل دست از شيطنت خود برنمى‌دارند. آنجا كه دشمن خيره سر از عفو و گذشت سوء استفاده مى‌كند و بر خيره سرى خود مى‌افزايد دستور، مقابله به مثل است نه عفو و گذشت و پاسخ دادن بدى با نيكى!». ا - - - - - ۱) امثال و حكم، ج۳ ، ص۱۲۳۱ ۲) نهج البلاغه، حكمت ۳۱۴ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۳ 🏷رفاه خانواده! 🔅 «برخوردار از نعمت، بايد خانواده اش را در رفاه قرار بدهد». 🔹«صاحِبُ النِّعمَةِ يَجِبُ عَلَيهِ التَّوسِعَةُ عَلى عِيالِهِ» 📚 الكافي : ج ٤ ص ١١ ح  @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💕 با یـک سـلام، زائـر امام رئوف شـویـم ⨳ روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ. ⁘ خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ═❖═ ✧ امام رضا علیه‌السلام : ✓ « كسى كه از مردمان منعم سپاسگزارى ننمايد، مانند اين است كه از خداوند بزرگ در برابر الطاف و مراحم او شكرگزارى نكرده است ». ◃«من لم يشكر المنعم من المخلوقين لم يشكر اللّه عزّوجلّ». ◌ عيون أخبار الرضا، ج۱، ص۲۷ @hadithnet | معارف حدیث
. ⪣ تـوسعـه در مـصـرف یـا درآمـد؟! ⫺ بر اساس الگوی مصرف، منطبق بر آموزه‌های دینی، حد کفاف افراد حدی از درآمد و مصرف است که آنان با داشتن چنین شرایطی از فقر مطلق و نسبی خارج شده‌ و تمام نیازهای ضروری و متعارف آنان برآورده می‌شود. در واقع، حد کفاف، وضعیت مطلوب مصرف از منظر اسلامی است. ◱ الگوی مصرف اسلامی، اقتضا دارد تا افراد مجاز باشند از درآمدهای خود در حد کفاف بهره‌مند شوند و برای اشخاصی که واجب‌النفقه آنان هستند نیز در همین حد هزینه نمایند. ◲ در روایات، مصرف بیش از حد کفاف مصداق اسراف دانسته شده و مورد نهی قرار گرفته است. روایات و آموزه‌های دینی با تبیین مفهوم کفاف و توسعه در مصرف، اثبات می‌کند که مقصود از توسعه در مصرف، همان حد کفاف است. ◁ حد مصرف توسعه _ که در برخی روایات بر آن تأکید شده تا هر کسی برای افراد واجب‌النفقه خود فراهم کند _ همان حد کفاف است، نه بیش از آن. ⁜ البته آنچه گفته شد، در باره حد مصرف است، نه حد درآمد از راه مشروع و ناشی از کار و تلاش افراد! بنا بر این، اگر افراد برای کسب درآمد، بیش از حد کفاف خود تلاش کنند، تلاش آنان امر مطلوبی است. اگر تلاش آنان به قصد قربت و برای درآمد بیشتر از حد کفاف خود و برای تأمین مخارج سایر نیازمندان باشد، امر مستحبی است و به چنین تلاشی ثواب هم تعلق می‌گیرد. (ﷺ) : ✧ اللهم ارزق محمداً و آل محمد و من احبّ محمداً و آلَ محمد العفاف و الکفاف؛ ◌ پروردگارا، به محمد و آل او و کسی که آنان را دوست دارد، به مقدار عفاف و کفاف روزی بده. الکافی، ج۲، ص۱۴۰، ح۳. 📜 رابطه کفاف و توسعه در مصرف بر اساس روایات اسلامی @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 ༺ کـوثـر به ظـهور گوهـری آوردست ༻ ༺ زهـرای بـتـول دخـتـری آوردسـت ༻ ༺ تـا در غـم کربـلا کـند مادریـش ༻ ༺ از بهر حسین خواهری آوردست ༻ 🌐 ویـژه نـامـه 🌐 عظمت زنانه، عزت مجاهدانه ⩴ معرفی و دانلود کتاب ⩴ مُـحَـدثّـهٔ بـی واسـطـه! ⩴ برخی از القاب حضرت 📜 مـقـالـه◊ روابط عاطفی حضرت و امام حسین علیهماالسلام ◊ ما رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا ◊ ولایت مداری حضرت ◊ شخصیت و فضایل و اوصاف حضرت 📘 معرفی کتاب⩮ و این‌گونه است زینب ⩮ كتاب‌شناسی حضرت : ارزش و عظمت زینب کبری، به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است. کار او، تصمیم او، نوع حرکت او، به او این‌طور عظمت بخشید. هر کس چنین کاری بکند، ولو دختر امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) هم نباشد، عظمت پیدا می کند. بخش عمده‌ی این عظمت از این‌جاست که اولاً موقعیت را شناخت؛ هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین (علیه‌السّلام) به کربلا، هم موقعیت لحظات بحرانی روز عاشورا، هم موقعیت حوادث کشنده‌ی بعد از شهادت امام حسین را؛ و ثانیاً طبق هر موقعیت، یک انتخاب کرد. این انتخاب‌ها زینب را ساخت. سلام‌الله‌علیها @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ پنج شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۳ 🏷 پـاک، ‌هـمچون زمـان تـولـد! 🔅 (ﷺ) : ✓ «هر كس براى بر آوردن نياز بيمارى بكوشد، چه آن را برآورده سازد و چه نسازد، مانند روزى كه از مادرش زاده شد، از گناهانش پاك مى‌شود». ⁙ «مَن سَعى لِمَريضٍ في حاجَةٍ قَضاها أولَم يَقضِها خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ كَيَومٍ وَلَدَتْهُ اُمُّهُ». 📚 كتاب من لايحضره الفقيه ج٤ ص١٦ 📅 مناسبت‌ امروز : سلام‌الله علیها و و بهورز @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💕 سـلام بـر پـرچـم‌دار صبـر و عـفـاف! 💐 السَّلامُ عَلَيكِ يا بِنتَ حَيدَر الكَرَّار، وَ خَليفَة المُختار، و قَسيم الجَنَّةِ وَ النَّار، وَ صاحِب الحَوض، السَّلامُ عَلَيكِ يا مُهجَةَ قَلبِ البَتول، وَ قُرَّةَ عَينِ الرَّسول، يا حَبيبَةَ خَيرِ خَلقِ الله، وَ رَبيبَةَ بَيتِ وَحيِ الله، 🌷 سالروز ولادت با سعادت دختر حیدر کرار، عقیله بنی هاشم، ریحانه باغ عصمت، ، و روز پرستار را به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، و عموم شیعیان و محبان آن حضرت، و همه حافظان سلامت و پرستاران خدوم، تبریک و تهنیت عرض می‌نماییم. : ⁘ [اي زينب !] تو، بحمداللَّه، عالمی هستی كه نزد كسی تعليم نديدی و دانايی هستی كه نزد كسی نياموختی. ✓ أنتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ ◌ بحار الأنوار، ج۴۵، ص۱۶۴ 🌐 ویـژه نـامـه حـضـرت زیـنـب(س) سلام‌الله علیها @hadithnet | معارف حدیث
. ⩮ فـرشتـگان سـلامـت ⩮ 🪶 رُبَیِّع، دختر مُعَوِّذ بن عفراء، می گوید: ما همراه با پیامبر خدا(ص) به پیکار می رفتیم و به مردم، آب می رساندیم، آنان را خدمت می کردیم و مجروحان و کشتگان را به مدینه باز می گرداندیم. 🪶 رُفیده، زنی از خاندان اَسلَم، در مسجد، خیمه برافراشته بود و در آن، مجروحان را درمان می کرد. هنگامی که در نبرد خندق، تیری به سعد بن معاذ اصابت کرد، پیامبر خدا(ص) به خویشان او فرمان داد که او را به خیمه رُفیده ببرند. 🪶 اُمّ عَطیّه انصاری می گوید: همراه پیامبر خدا در هفت جنگ حضور یافتم و در خیمه گاه آنان می ماندم و برایشان غذا آماده می کردم، به درمان مجروحان می پرداختم و بیماران را پرستاری می کردم... ┄┅┅❀💐❀┅┅┄ (ص) : ✧«هر كس يک شبانه روز از بيمارى پرستارى كند، خداوند او را با ابراهيم خليل محشور مى‌كند». «مَن قامَ عَلى مَريضٍ يَوما و لَيلَةً بَعَثَهُ اللّهُ مَعَ ابراهيمَ الخَليلِ». ◌ ثواب الأعمال، ص ۳۴۱ : ✧ پيامبر صلى‌الله عليه و آله فرمود: «هر كس در بر آوردن نياز بيمارى بكوشد، خواه آن را بر آورد و خواه بر نياورد، از زير بار گناه خويش بيرون مى رود، به سان آن روز كه از مادر، زاده شده است». در اين هنگام، مردى از انصار گفت:اى پيامبر خدا، پدر و مادرم به فدايت! اگر بيمار از خانواده شخص باشد، آيا در صورتى كه در بر آوردن نياز خانواده خويش بكوشد، اين كار، پاداش بيشترى ندارد؟ فرمود : «چرا» . ◌ كتاب من لايحضره الفقيه : ج۴ ص۱۶ ح۴۹۶۸ سلام‌الله علیها @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ جمعه ۱۸ آبان ۱۴۰۳ 🏷 میـانشـان پيـكى نبـاشـد! 🔅 : ✓ «زمانى كه قائم ما قيام كند، خداوند عز و جل گوش‌ها و چشم‌هاى شيعيان ما را چنان توانا مى‌كند كه ميان آنان و قائم پيكى نباشد. از همان جايى كه هست با شيعيان سخن مى‌گويد و آنها سخنانش را مى‌شنوند و او را مى‌بينند». ⁙ «إنّ قائمَنا إذا قامَ مَدَّ اللّهُ عزّ وجلّ لِشيعتِنا في أسْماعِهِم وأبْصارِهِم، حتّى لا يكونَ بينَهُم وبينَ القائمِ بَريدٌ، يُكلِّمُهُم فيَسْمَعونَ، ويَنظُرُونَ إليهِ وهُو في مكانِهِ». 📚 الكافی: ج٨ ص٢٤١ ح٣٢٩ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. | | ⫸ وعـده‌ات را بـه انـجـام بـرسـان! 🪶 كمال الدين‌- به نقل از حكيمه دختر امام جواد عليه السلام در يادكرد ماجراى تولّد امام مهدى عليه السلام - : ⩵ ...(از نزد امام حسن عسکری(ع)،) باز گشتم و طولى نكشيد كه پرده ميان من و نرگس كنار رفت و او را چنان نورى فرا گرفته بود كه چشمانم را فرو بست و آن گاه كودكى را ديدم كه سر بر سجده نهاد و بر زانوانش نشست و دو انگشت اشاره خود را بالا آورد و فرمود: ✧ «گواهى مى‌دهم كه خدايى جز خداوند يگانه بى همتا نيست و جدّم محمّد، پيامبر خدا و پدرم، امير مؤمنان است...». سپس يك‌يك امامان را بر شمرد تا به خودش رسيد و سپس فرمود: ✧ «خدايا! آنچه را بر من وعده داده‌اى به انجام برسان و كارم را به پايان ببَر و زمينه و جايگاهم را استوار بدار و زمين را به دست من از عدل و داد پُر كن». ⁘ ⁘ وإذا أنَا بِالصَّبِيِّ عليه السلام ساجِداً لِوَجهِهِ، جاثِياً عَلى‌ رُكبَتَيهِ ، رافِعاً سَبّابَتَيهِ ، وهُوَ يَقولُ... 📚 دانشنامه امام مهدی(عج)، ج۲، ص۲۳۵ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 شنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۳ 🏷 فهم اندرزها! 🔅 «هوش و توانايى فهميدن اندرزها از عواملى است كه آدمى را به پرهيز از خطا فرا مى‌خواند». 🔹«فِطنَةُ الفَهمِ لِلمَواعِظِ مِمّا يَدعو النَّفسَ إلَى الحَذَرِ مِن الخَطأِ» 📚 تحف العقول، ص۹۶ @hadithnet | معارف حدیث
. | 📖 | ◃ شـکـر و گـذشـت ◈ شکر و گذشت در متون اسلامی و روان‌شناسی ⌌⌍ بررسی تقارن این دو، مفهوم‌شناسی، عوامل، آثار و نیز ابزارها و مداخلات آنها از دیدگاه متون اسلامی و متون روان‌شناختی ₪ دو فضیلت «شکر» و «گذشت» از جمله فضیلت‌های ارزشمند در متون دینی و اخلاقی هستند که مانند دو روی یک سکه عمل می‌کنند. این دو مورد توجه روان شناسان مثبت نگر نیز بوده، جزء توانمندی‌های منش قرار گرفته‌اند. شکر و گذشت به ترتیب در زیر مجموعه دو فضیلت «تعالی» و «اعتدال» طرح شده‌اند. ₪ با کمک متون دینی میتوان به جریان سازی «شکر» و «گذشت» دامن زد و پژوهش‌های علمی را رونق بخشید. ▤ فصل‌هاے کتاب: ⩴ شکر و گذشت، مفاهیم متفاوت اما متقارن ⩴ شکر (تشکر) ⩴ گذشت 📝 پديدآورنده: حمزه عبدی، قم، نشر دارالحدیث، چاپ هفتم، ۱۴۰۲، ۲۵۱صفحه، رقعی 🛒 خـریـد کـتـاب 🌐 @Shop_DH @hadithnet | معارف حدیث
. 📖 از خـداونـد هـم تشـكّر نـكرده اسـت! ⫻ ₪ شکر، یکی از صفات بسیار پُرارج در متون اسلامی است که گاهی در حد و اندازۀ عبادت (۱) و یاد خدا (۲) قرار گرفته است و گاهی به عنوان پیامد حکمت معرّفی می‌شود (۳) و گاهی نشان ‌دهندۀ بهترین بندگان خدا است.▿ : ✧ از پيامبر خدا (ﷺ) دربارۀ بهترين بندگان پرسيدند، فرمود: «کسانى که هرگاه نيکى کنند شاد مى‌شوند، وقتى بدى کنند آمرزش مى‌طلبند، هرگاه به ايشان ببخشند سپاس می‌گويند، هنگامى که مبتلا شوند، شکيبايى پیشه مى‌کنند و وقتى خشمگين مى‌گردند، مى‌بخشايند».(۴) ↲ با وجود این، بسیاری از بندگان خدا، در شکرگزاری ناتوان‌اند (۵) و قادر به دیدن و قدردانی در برابر فضل خدا نسبت به خود نیستند؛ (۶) ⁜ امّا با این حال، خدای متعال از تربیت آنها ناامید نیست و به گونه‌‌های مختلف، آنها را به سوی شکر دعوت می‌کند: ⩴ گاهی برای تحقّق آن، بشارت پاداش می‌دهد ⩴ و گاهی نیز ترک آن را به عذابی سخت وعده می‌کند. (۷) به نظر می‌رسد که در ادبیّات قرآنی، «شکر» مصداق ایمان شمرده شده و مقابل کفر استعمال شده است. (۸). ⪼ ... در متون اسلامی، قریب به اتّفاق متون اصلی مربوط به شکر، متمرکز بر شکر الهی است و سپاس‌گزاری از خداوند محور شکر است و شکر از مردم در رتبۀ دوم اهمّیت قرار دارد. ⪼ در بسیاری از روایات، خلل در شکر از مردم، ناشکری در قبال خدای متعال شمرده می‌شود. : ✧ مَن لَم يَشكُرِ المُنعِمَ مِنَ المَخلوقينَ لَم يَشكُرِ اللّهَ عَزَّ و جلَّ . (۹) هركه در قبال خوبى مردم تشكر نكند، از خداوند عزّ و جلّ هم تشكّر نكرده است. ◁ از منظر دینی، این نوع نگاه به سپاس‌گزاری از مردم، جایگاه آن را بالا می‌برد. ا - - - - - ۱) (بَلِ اللهَ فَاعْبُدْ وَكُنْ مِنَ الشَّاكِرِينَ) (سورۀ زمر، آیۀ ۶۶). ۲) (فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ) (سورۀ بقره، آیۀ ۱۵۲). ۳) (وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ) (سورۀ لقمان، آیۀ ۱۲). ۴) الکافی: ج ۲، ص۲۴۰ ۵) (وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ) (سورۀ اعراف، آیۀ ۱۰) ۶) (إِنَّ اللهَ لَـذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْـثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ) (سورۀ غافر، آیۀ ۶۱) ۷) . (لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ) (سورۀ ابراهیم، آیۀ ۷) ۸) . (قَالَ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ) (سورۀ نمل، آیۀ ۴۰) ۹) عيون أخبار الرِّضا(ع): ج۲ ص۲۴ ح۲ 📗 شکر و گذشت، ص۲۹ و ۳۴ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۳ 🏷 عدالت، مایه برکت! 🔅 «اگر ميان مردم عدالت برقرار شود، همه بى نياز مى‌شوند، آسمان روزى خود را فرو مى‌ريزد، و زمين به اذن پروردگار متعال، بركت خويش را بيرون مى‌آورد». 🔹«إنَّ النّاسَ يَستَغنونَ إذا عُدِلَ بَينَهُم، وتُنزِلُ السَّماءُ رِزقَها، وتُخرِجُ الأَرضُ بَرَكَتَها بِإِذنِ اللّهِ تَعالى» 📚 الكافي : ج٣ ص٥٦٨ ح۶ @hadithnet | معارف حدیث
. ⩮ امـام عـادل مـنتظَـر ⩮ ✧ وأَتَقَرَّبُ إلَيكَ بِالإِمامِ القائِمِ، العَدلِ المُنتَظَرِ ✓ يكى از برجسته‌ترين ويژگى‌هاى جامعه مهدوى، پيشرفت اعجازگونه اقتصادى است؛ پيشرفتى كه نه تنها با پيشرفت معنوى منافات ندارد، بلكه در رشد و تكامل معنوى سهيم خواهد بود! جامعه بشرى براى نخستين بار، در دوران حكومت عدالت‌گستر مهدى عليه السلام، در اوج كمالات معنوى، بالاترين مراتب رفاه مادّى را نيز، تجربه خواهند كرد. ⩸ ...خداوند سبحان، وعده داده كه هر گاه مردم ايمان بياورند و تقوا پيشه سازند، بركات الهى از زمين و آسمان، جامعه را فرا خواهند گرفت. ◅ بخشى از امدادهاى الهى عصر ظهور، نزول فراوان باران‌هاى مفيد و ثمربخش است. (ﷺ) : ✧ تمطِرُ السَّماءُ مَطَرَها، وَ تُخرِجُ الأَرضُ بَرَكَتَها آسمان، بارانش را فرو مى‌ريزد و زمين، بركتش را بيرون مى‌دهد. ✧ و تَعيشُ اُمَّتى فى زَمانِهِ عَيشاً لَم تَعِشهُ قَبلَ ذلِكَ امّتم در روزگار او، چنان زندگى [مرفّهى] مى‌كند كه پيش از آن نكرده است. ◌ المصنّف، ابن ابى شيبه : ج۸ ح۱۸۴ ✧ آسمان، قطره‌اى از بارانش را نمى‌گذارد، جز آن كه بر او فرو مى‌ريزد، و زمين، چيزى از آبش را نمى‌نهد، جز آن كه براى او بيرون مى‌دهد، تا آن جا كه زندگان، آرزو مى‌كنند كه مردگان، زنده [و كنار آنها ]بودند. ◌ بحار الأنوار: ج۵۱ ص۱۰۴ 📖 دانشنامه امام مهدی(ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ ج۹ ص۴۶۰ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۳ 🏷 مشورت و هدایت! 🔅 «هر كه با خردمندان مشورت كند، به راه درست هدايت شود». 🔹«مَن شاوَرَ ذَوي الألبابِ، دُلَّ عَلَى الصَّوابِ» 📚 الإرشاد : ج۱ ص۳۰۰ @hadithnet | معارف حدیث
. | | 💢 استـخـاره یـا اسـتشـاره؟! : ✧ بَعَثَنى رَسولُ اللَّهِ صلى‌اللَّه عليه وآله عَلى‌ اليَمَنِ فَقالَ - وهُوَ يُوصِينى - : يا عَلِيُّ ! ما حارَ مَنِ استَخارَ، ولا نَدِمَ مَنِ استَشارَ؛ ⁙ «پيامبر خدا صلى‌اللَّه عليه وآله مرا به يمن فرستاد و در ضمن وصيّت‌هايى كه به من مى‌نمود، فرمود: اى على! سرگردان نخواهد شد كسى كه طلب خير كند، و پشيمان نمى‌گردد كسى كه كارهاى خود را با مشورت انجام دهد». 📚 امالى طوسى: ص۱۳۶ ح۲۲۰ •┈✧┈• ✍️ در حديثِ ياد شده، پيامبر (ﷺ) به دو ره‌نمود مديريتى مهم، اشاره فرموده‌اند: يكى «استخاره»، يعنى مشورت با خداوند متعال، و ديگرى «استشاره»، يعنى بهره‌گيرى از نظر و مشورت ديگران . ◁. استخاره، به معناى «طلب خير از خداوند متعال» است. در احاديث فراوانى توصيه شده كه انسان در هر كارى كه مى‌خواهد وارد شود، از خداوند متعال بخواهد كه او را به آنچه خير اوست، راه‌نمايى بفرمايد تا در تشخيص سود و زيان خود، خطا نكند، درست تصميم بگيرد و كارى كه موجب پشيمانى است، انجام ندهد. : ✧ يَقولُ اللَّهُ‌عزّ وجلّ: مِن شَقاءِ عَبدى أن يَعمَلَ الأَعمالَ و لا يَستخيرُ بى. [۱] خداوندعزّ وجلّ مى‌فرمايد : از بدبختى بنده‌ام، اين است كه كارها را انجام دهد و از من درخواست خير نكند. ✧ مَن دَخَلَ فِى أَمرٍ بِغَيرِ استِخارَةٍ ثُمَّ ابتُلِىَ لَم يوجَر. [۲] هر كس بدون استخاره، وارد كارى شود و گرفتار گردد، پاداشى نمى‌گيرد. ◴ . البتّه بايد توجّه داشت كه مقصود از استخاره در اين احاديث - همان طور كه اشاره شد - ، طلب خير از خداوند متعال است... ◁. استشاره، به معناى نظرخواهى از افراد صاحب‌نظر است. در احاديث فراوانى تأكيد شده كه انسان در كارهايى كه انجام دادن آنها نياز به مشورت دارد، از ديگران نظرخواهى نمايد. از نقل شده است : ✧ مَن شاوَرَ ذَوِى العُقولِ استَضاءَبأنوارِ العُقولِ. [۳] هر كه با خردمندان مشورت كند، از پرتو خردها روشنايى مى‌گيرد. ◁ . آمدن استشاره در كنار استخاره، در حديثِ ياد شده، اشاره به اين است كه در انجام دادن امور مهم، استشاره و استخاره، مكمّل يكديگرند. از اين رو در حديثى از امام صادق عليه السلام آمده: ✧ إذا أرَدتَ أمراً فلا تُشاوِرْ فيهِ أحَداً حتّى‌ تُشاوِرَ رَبَّكَ. هرگاه خواستى كارى انجام دهى، پيش از مشورت با پروردگارت، با هيچ كس مشورت مكن. در ادامه حديث، وقتى راوى مى‌پرسد: «چگونه با پروردگارم مشورت كنم؟»، امام عليه السلام مى‌فرمايد: ✧صد بار مى‌گويى: «أستَخيرُ اللَّه؛ از خدا، خير (راه درست) را مى‌طلبم» و سپس با مردم مشورت مى‌كنى . در اين صورت، خداوند، خير و صلاح تو را بر زبان هر كه دوست داشته باشد، جارى مى‌سازد. [۴] ا - - - - - ۱) بحار الأنوار : ج۹۱ ص۲۲۲ ح۱ ۲) المحاسن: ج۲ ص۵۹۸ ح۴ ۳) ميزان الحكمه:ج۶ ص۸۷ ح۱۰۰۰۸ ۴) ميزان الحكمه: ج۶ ص۸۹ ح۱۰۰۲۵ 📚 ، حکمت‌نامه حضرت عبد العظیم الحسنی علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ⪻ آنچه رأيم بر آن قرار گرفته و خواهشم مرا به سوى آن كشانده! ⪼ دعای برای طلب خیر از خداوند: ✧ مَن دَعا بِهذَا الدُّعاءِ لَم يرَ في عاقِبَةِ أمرِهِ إِلّا ما يُحِبُّهُ، وهُوَ : اللَّهُمَّ إِنَّ خِيَرَتَكَ تُنيلُ الرَّغائِبَ، وتُجزِلُ المَواهِبَ، وتُطَيبُ المَكاسِبَ، وتُغنِمُ المَطالِبَ، وتَهدي إِلَى أحمَدِ العَواقِبِ، وتَقي مِن مَحذورِ النَّوائِبِ . اللَّهُمَّ إِنّي أستَخيرُكَ فيما عَقَدَ عَلَيهِ رأيي وقادَني إِلَيهِ هَواي فأَسأَلُكَ يا رَبِّ أن تُسَهِّلَ لي مِن ذَلِكَ ما تَعَسَّرَ، وأن تُعَجِّلَ مِن ذَلِكَ ما تَيسَّرَ، وأن تُعطيني يا رَبِّ الظَّفَرَ فيما أستَخيرُكَ، فيهِ وعَوناً بِالإِنعامِ فيما دَعَوتُكَ، وأن تَجعَلَ يا رَبِّ بُعدَهُ قُرباً، وخَوفَهُ أمناً، ومَحذورَهُ سِلماً، فإِنَّكَ تَعلَمُ ولا أعلَمُ، وتَقدِرُ ولا أقدِرُ، وأنتَ عَلّامُ الغُيوبِ . اللَّهُمَّ إِن يكُن هَذا الأَمرُ خَيراً لي في عاجِلِ الدُّنيا وآجِلِ الآخِرَةِ، فَسَهِّلهُ لي ويَسِّرهُ عَلَيَّ، وإِن لَم يكُن فَاصرِفهُ عَنّي وَاقدِر لي فيهِ الخِيَرَةَ، إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَي‌ءٍ قَديرٌ، يا أرحَمَ الرّاحِمين‌ (۱) . ✧ هر كس اين دعا را بخواند، در فرجام كارش جز آنچه دوست دارد، نمى‌بيند. دعا اين است: «بار خدايا! انتخاب تو [براى بنده‌]، آرزوها را برآورده مى‌كند، دهش‌ها را فراوان مى‌گرداند، درآمدها را پاك مى‌كند، خواسته‌ها را سودآور مى‌سازد، به بهترين فرجام‌ها ره‌نمون مى‌شود، و از بلاها و گرفتارى‌هاى دشوار حفظ مى‌كند . بار خدايا! در آنچه رأيم بر آن قرار گرفته و خواهشم مرا به سوى آن كشانده است، از تو طلب خير مى‌كنم. پس، از تو درخواست مى‌كنم - اى خداوند - كه دشوارى‌هاى آن را برايم آسان گردانى، و آنچه را هم آسان است، زودتر برايم فراهم آورى، و - اى خداوند - مرا در آنچه در آن از تو طلب خير مى‌كنم، پيروز گردانى، و در رسيدن به آنچه برايش تو را خواندم، كمكم نمايى، و دور آن را - اى خداوند - نزديك، و ناامنى‌اش را امن، و محذورش را مأنوس سازى ؛ زيرا تو مى‌دانى و من نمى‌دانم، تو مى‌توانى و من نمى‌توانم، و تو داناى نهان‌هايى. بار خدايا! اگر اين كار در دنيا و آخرت به خير و صلاح من است، آن را برايم سهل و آسان ساز، و اگر نيست، مرا از آن منصرف گردان، و خير و صلاحم را در آن قرار بده. به راستى كه تو بر هر كارى توانايى، اى مهربان‌ترينِ مهربانان!» . ◌ فتح الأبواب : ص‌۲۰۵ ، حکمت‌نامه رضوی، ج۳ ص۱۸ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ ✧ یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳ 🏷 بـر ديـگر امّـت‌هـا مـى‌نـازم! 🔅 (ﷺ) : ✓ «ازدواج كنيد؛ زيرا من در فرداى قيامت، به افزونىِ شما بر ديگر امّت‌ها مى‌نازم، حتّى [ به ] جنين سقط شده‌اى كه با حالت قهر و ناراحتى، بر درِ بهشت مى‌آيد و به او گفته مى‌شود: «به بهشت، وارد شو!» و او مى‌گويد: «نه . [وارد نمى‌شوم ]تا پدر و مادرم پيش از من وارد شوند». ⁙ «تَزَوَّجوا فَإِنّي مُكاثِرٌ بِكُمُ الاُمَمَ غَدا فِي القِيامَةِ، حَتّى إنَّ السِّقطَ لَيَجيءُ مُحبَنطِئا عَلى بابِ الجَنَّةِ، فَيُقالُ لَهُ : اُدخُلِ الجَنَّةَ، فَيَقولُ: لا، حَتّى يَدخُلَ أبَوايَ الجَنَّةَ قَبلي». 📚 كتاب من‌لا يحضره الفقيه: ج٣ ص٣٨٣ ح٤٣٤٤ @hadithnet | معارف حدیث