👴مسنترها با شکم پر بخوابند!👵
🌿...عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
🍃«تَرْكُ الْعَشَاءِ مَهْرَمَةٌ وَ يَنْبَغِي لِلرَّجُلِ إِذَا أَسَنَّ أَلَّا يَبِيتَ إِلَّا وَ جَوْفُهُ مُمْتَلِئٌ مِنَ الطَّعَامِ.»
📚الکافي،ج۶، ص۲۸۸
🌿از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است که فرمودند:
🍃«ترک شام، موجب ضعف و فرتوتی است و شایسته است انسان وقتی سالمند شد، شب را صبح نکند، مگراینکه شکمش از غذا پر باشد.»
#امام_صادق_علیه_السلام #غذا #شام #پیری #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠گدایی از معصوم هم راه و رسمی دارد!💠
🔷مِسمَع بن عبدالملک گوید:
🔹در سرزمین مِنا نزد امام صادق (علیهالسلام) بودیم و جلویمان مقداری انگور بود که آن را میخوردیم.
🔹سائلی آمد و از حضرت درخواستِ (کمک) کرد.
🔸حضرت دستور دادند خوشهای انگور به ایشان بدهند. خوشه انگور را به او دادند.
🔹سائل گفت: من نیازی به این ندارم. اگر درهم (سکه نقره) بود (آن را بدهید.)
🔸حضرت فرمودند: «خداوند به تو وسعتِ (روزی) دهد.»
🔹پس سائل رفت. بعد، برگشت و گفت: همان خوشه انگور را بدهید.
🔸حضرت فرمودند: «خداوند به تو وسعتِ (روزی) دهد.» و چیزی به او ندادند.
🔷مِسمَع گوید:
🔹سپس سائل دیگری آمد.
🔸حضرت سه حبه انگور برداشتند و به سمت او گرفتند.
🔹سائل آن را از دست حضرت گرفت و گفت: حمد مخصوص پروردگار جهانهاست؛ کسی که به من روزی داده است.
🔸امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: «بایست!» آنگاه دو دستشان را پر از انگور کردند و به سمت او گرفتند.
🔹سائل انگورها را از دست حضرت گرفت و گفت: حمد مخصوص پروردگار جهانهاست.
🔸حضرت فرمودند: «بایست!» (آنگاه) به غلامشان خطاب کردند: «چقدر درهم همراهت داری؟»
🔷مِسمَع گوید:
🔹حدس میزنم نزد او حدود بیست درهم بود.
🔸حضرت سکهها را به سوی او گرفتند.
🔹سائل سکهها را گرفت و گفت: حمد مخصوص خداست. (ای خدا!) این از آنِ توست، هیچ شریکی برای تو نیست.
🔸امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: «بایست!» آنگاه پیراهنی را که بر تن داشتند، در آوردند و فرمودند: «این را بپوش!»
🔹سائل پیراهن را پوشید و گفت: حمد مخصوص خدایی است که مرا لباس داد و پوشانید. خداوند به شما جزای خیر دهد، ای ابوعبدالله!
🔹سائل فقط همین دعا را برای حضرت کرد. سپس برگشت و رفت. (و امام کمک دیگری به او نکردند.)
🔷مِسمَع گوید:
🔹گمان ما این بود که اگر سائل برای حضرت دعا نمیکردند، ایشان همچنان به او میبخشیدند؛
👈زیرا ایشان هروقت به او چیزی میدادند و او خدا را حمد میکرد، باز به او میبخشیدند.
📚الكافي، ج۴، ص۴۹
#امام_صادق_علیه_السلام #صدقه #گدایی #کمک_به_دیگران #حمد #شکر #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
📜متن عربی حدیث:
...عَنْ مِسْمَعِ بْنِ عَبْدِ الْمَلِكِ قَالَ: كُنَّا عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع بِمِنًى وَ بَيْنَ أَيْدِينَا عِنَبٌ نَأْكُلُهُ فَجَاءَ سَائِلٌ فَسَأَلَهُ فَأَمَرَ بِعُنْقُودٍ فَأَعْطَاهُ فَقَالَ السَّائِلُ لَا حَاجَةَ لِي فِي هَذَا إِنْ كَانَ دِرْهَمٌ قَالَ يَسَعُ اللَّهُ عَلَيْكَ فَذَهَبَ ثُمَّ رَجَعَ فَقَالَ رُدُّوا الْعُنْقُودَ فَقَالَ يَسَعُ اللَّهُ لَكَ وَ لَمْ يُعْطِهِ شَيْئاً ثُمَ جَاءَ سَائِلٌ آخَرُ فَأَخَذَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع ثَلَاثَ حَبَّاتِ عِنَبٍ فَنَاوَلَهَا إِيَّاهُ فَأَخَذَ السَّائِلُ مِنْ يَدِهِ ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ الَّذِي رَزَقَنِي فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَكَانَكَ فَحَشَا مِلْءَ كَفَّيْهِ عِنَباً فَنَاوَلَهَا إِيَّاهُ فَأَخَذَهَا السَّائِلُ مِنْ يَدِهِ ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَكَانَكَ يَا غُلَامُ أَيُّ شَيْءٍ مَعَكَ مِنَ الدَّرَاهِمِ فَإِذَا مَعَهُ نَحْوٌ مِنْ عِشْرِينَ دِرْهَماً فِيمَا حَزَرْنَاهُ أَوْ نَحْوِهَا فَنَاوَلَهَا إِيَّاهُ فَأَخَذَهَا ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ هَذَا مِنْكَ وَحْدَكَ لَا شَرِيكَ لَكَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَكَانَكَ فَخَلَعَ قَمِيصاً كَانَ عَلَيْهِ فَقَالَ الْبَسْ هَذَا فَلَبِسَهُ ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي كَسَانِي وَ سَتَرَنِي يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَوْ قَالَ جَزَاكَ اللَّهُ خَيْراً لَمْ يَدْعُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِلَّا بِذَا ثُمَّ انْصَرَفَ فَذَهَبَ قَالَ فَظَنَنَّا أَنَّهُ لَوْ لَمْ يَدْعُ لَهُ لَمْ يَزَلْ يُعْطِيهِ لِأَنَّهُ كُلَّمَا كَانَ يُعْطِيهِ حَمِدَ اللَّهَ أَعْطَاهُ.
📚الكافي، ج۴، ص۴۹
💠 کانال «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
👦کودکانمان را از چه سنی به نماز و روزه امر کنیم و چرا؟👧
🌿...عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: «إِنَّا نَأْمُرُ صِبْيَانَنَا بِالصَّلَاةِ إِذَا كَانُوا بَنِي خَمْسِ سِنِينَ فَمُرُوا صِبْيَانَكُمْ بِالصَّلَاةِ إِذَا كَانُوا بَنِي سَبْعِ سِنِينَ وَ نَحْنُ نَأْمُرُ صِبْيَانَنَا بِالصَّوْمِ إِذَا كَانُوا بَنِي سَبْعِ سِنِينَ بِمَا أَطَاقُوا مِنْ صِيَامِ الْيَوْمِ إِنْ كَانَ إِلَى نِصْفِ النَّهَارِ أَوْ أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ أَوْ أَقَلَّ فَإِذَا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ وَ الْغَرَثُ أَفْطَرُوا حَتَّى يَتَعَوَّدُوا الصَّوْمَ وَ يُطِيقُوهُ فَمُرُوا صِبْيَانَكُمْ إِذَا كَانُوا بَنِي تِسْعِ سِنِينَ بِالصَّوْمِ مَا اسْتَطَاعُوا مِنْ صِيَامِ الْيَوْمِ فَإِذَا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ أَفْطَرُوا.»
📚الكافي، ج۳، ص۴۰۹
🌿از امام صادق از پدرشان (امام باقر علیهماالسلام) نقل شده است:
🔶«ما (اهل بیت) کودکانمان را هرگاه پنچساله شوند، به نماز امر میکنیم.
🔸شما نیز کودکانتان را وقتی هفتساله شدند، به نماز امر کنید.
🔶ما کودکانمان را هرگاه هفتساله شوند، به روزه امر میکنیم، به مقداری که طاقت روزهی یک روز را داشته باشند؛ چه به قدرِ نصف روز باشد، یا بیشترِ روز یا کمی از آن و هرگاه تشنگی و گرسنگی بر آنان غالب گشت، روزهشان را افطار میکنند، تا به این ترتیب به روزهگرفتن عادت کنند و طاقتِ روزه را بیابند.
🔸شما نیز کودکانتان را وقتی نُهساله شدند، به روزه امر کنید، به مقداری که طاقت روزهی یک روز را داشته باشند و هرگاه تشنگی بر آنان غالب گشت، روزهشان را افطار کنند.
#امام_باقر_علیه_السلام #امام_صادق_علیه_السلام #نماز #روزه #فرزند #تربیت
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠ثواب و عقاب از چه سنی برای انسان ثبت میشود؟💠
🌿...عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
🍃«إِنَّ أَوْلَادَ الْمُسْلِمِينَ مَوْسُومُونَ عِنْدَ اللَّهِ شَافِعٌ وَ مُشَفَّعٌ فَإِذَا بَلَغُوا اثْنَتَيْ عَشْرَةَ سَنَةً كَانَتْ لَهُمُ الْحَسَنَاتُ فَإِذَا بَلَغُوا الْحُلُمَ كُتِبَتْ عَلَيْهِمُ السَّيِّئَاتُ.»
📚الكافي، ج۶، ص۳
🌿از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است که فرمودند:
🍃«بهراستیکه فرزندان مسلمانان نزد خداوند نشانشدهاند، شفاعت میکنند و شفاعت میشوند.
🔸پس هرگاه به دوازدهسالگی برسند، (در ازای کارهای نیک) برایشان حسنه خواهد بود
🔸و هرگاه به سن احتلام (بلوغ جنسی) برسند، (در ازای کارهای بد) بر ایشان سیئه نوشته میشود.»
#امام_صادق_علیه_السلام #بلوغ #سن_تکلیف #پاداش #عقاب #کار_نیک #کار_بد
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
ظالم؛ شاید به بهشت رود، اما بخیلِ حریص؛ خیر!😳
🌿...عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ آبَائِهِ ع: أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ سَمِعَ رَجُلًا يَقُولُ: إِنَّ الشَّحِيحَ أَغْدَرُ مِنَ الظَّالِمِ. فَقَالَ لَهُ: «كَذَبْتَ إِنَ الظَّالِمَ قَدْ يَتُوبُ وَ يَسْتَغْفِرُ وَ يَرُدُّ الظُّلَامَةَ عَلَى أَهْلِهَا وَ الشَّحِيحُ إِذَا شَحَّ مَنَعَ الزَّكَاةَ وَ الصَّدَقَةَ وَ صِلَةَ الرَّحِمِ وَ قِرَى الضَّيْفِ وَ النَّفَقَةَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ أَبْوَابَ الْبِرِّ وَ حَرَامٌ عَلَى الْجَنَّةِ أَنْ يَدْخُلَهَا شَحِيحٌ.»
📚الكافي، ج۴، ص۴۴
🌿از امام صادق از پدرانشان نقل شده است:
🔷روزی امیر مؤمنان (صلواتاللهعلیهم) شنیدند که مردی میگفت:
🔹بخیلِ حریص، نسبت به ظالم رهاشدهتر است (به اندازه او مورد بازخواست قرار نمیگیرد.)
🔶حضرت امیر به او فرمودند:
🔸«دروغ است! بهراستی که ظالم گاهی به سوی خدا باز میگردد و طلب بخشش میکند و آنچه به ظلم گرفته را به صاحبش بازمیگرداند،
🔸اما بخیلِ حریص، هرگاه بخل ورزد، زکات و صدقه و صله رحم و مهمانداری و انفاق در راه خدا و کارهای نیک را ترک میکند
و بر بهشت حرام است که بخیلِ حریصی به آن وارد شود.»
#امام_صادق_علیه_السلام #امام_علی_علیه_السلام #بخل #حرص #ظلم #بهشت #قیامت #نیکی_به_دیگران #زکات #صدقه #صله_رحم #مهمانی #اطعام #سخاوت #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
😀«ادخال سرور» یعنی چه؟😀
🔹گاه وقتی در جمعی شوخی میکنیم و کسی را میخندانیم، میگوییم «مِن بابِ "ادخال سرور" بود».
🔹اهل بیت علیهمالسلام، به «ادخال سرور» توصیه کردهاند و برای آن ثوابهای عجیبی برشمردهاند.
🌿به عنوان مثال، رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
🍃«مَنْ سَرَّ مُؤْمِناً فَقَدْ سَرَّنِي وَ مَنْ سَرَّنِي فَقَدْ سَرَّ اللَّهَ.»
📚الكافي، ج۲، ص۱۸۸
🍃«هرکه مؤمنی را شاد کند، مرا شاد کرده و هرکه مرا شاد کند، خدا را شاد کردهاست.»
🔴اما مگر یک «شوخی» یا گاهی با عرض معذرت یک «دلقکبازی» میتواند چنین ارزشی داشتهباشد؟!
🔹اهل بیت علیهمالسلام، در احادیث متعددی «ادخال سرور» را معنا کردهاند و حدود و ثغور آن را تعیین نمودهاند.
🔹با نگاهی به نمونهای از این دست احادیث، متوجه میشویم که علت این پاداش بزرگ چیست و ادخال سرور در حقیقت به چه معناست؛
🌿...عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
🍃«مِنْ أَحَبِّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِ إِشْبَاعُ جَوْعَتِهِ أَوْ تَنْفِيسُ كُرْبَتِهِ أَوْ قَضَاءُ دَيْنِهِ.»
📚الكافي، ج۲، ص۱۹۲
🌿هشام بن حکم از امام صادق علیهالسلام نقل کرده است که فرمودند:
🍃«از محبوبترین اعمال نزد خداوند عزّوجلّ، ادخال سرور بر مؤمنین است؛
🔸رفع گرسنگیاش،
🔸یا برطرف کردن اندوهش،
🔸یا پرداختن بدهیاش.»
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله
#امام_صادق_علیه_السلام
#ادخال_سرور #شاد_کردن_مؤمن #محبوبیت_نزد_خدا #رفع_گرسنگی_مؤمن #رفع_اندوه_مؤمن #پرداخت_بدهی_مؤمن
✅ @hadithona
😌«حُسن ظن» تا چه حد؟ به کدام شرط؟😌
🌿...عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ الرَّجُلُ مِنْ إِخْوَانِي يَبْلُغُنِي عَنْهُ الشَّيْءُ الَّذِي أَكْرَهُهُ فَأَسْأَلُهُ عَنْ ذَلِكَ فَيُنْكِرُ ذَلِكَ وَ قَدْ أَخْبَرَنِي عَنْهُ قَوْمٌ ثِقَاتٌ فَقَالَ لِي: «يَا مُحَمَّدُ كَذِّبْ سَمْعَكَ وَ بَصَرَكَ عَنْ أَخِيكَ فَإِنْ شَهِدَ عِنْدَكَ خَمْسُونَ قَسَامَةً وَ قَالَ لَكَ قَوْلًا فَصَدِّقْهُ وَ كَذِّبْهُمْ لَا تُذِيعَنَّ عَلَيْهِ شَيْئاً تَشِينُهُ بِهِ وَ تَهْدِمُ بِهِ مُرُوءَتَهُ فَتَكُونَ مِنَ الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ: «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ.»»
📚الكافي، ج۸، ص۱۴۷
🌿محمد بن فضيل میگويد:
🔷به امام كاظم عليهالسلام عرض كردم:
🔹«فدايتان شوم! درمورد يكى از برادرانم چيزى شنيدهام، كه برايم ناخوشايند است.
🔹از خودش دراينباره پرسيدم، انكار كرد، درحالىكه گروهى مورد اطمينان، این خبر را به من دادهاند.»
🔶امام کاظم، عليهالسلام، فرمودند:
🔸«اى محمّد! شنيدهها و ديدههايت را درباره برادرت نادرست و دروغ شمار.
🔸حتی اگر پنجاه نفر نزد تو (درمورد برادرت) سوگند خوردند و برادرت سخنى بر خلاف آنان گفت، (باز هم) سخن برادرت را راست شمار و حرف آنان (آن پنجاه نفر) را دروغ بدان.
🔸سخنى دربارهی او پخش نكن كه (با آن) او را سرافكنده و بیآبرو سازی و حيثيّتش را بر باد دهی.
👈که دراینصورت از کسانی خواهی بود که خداوند در کتابش میفرماید:
📖«بهراستی کسانی که دوست دارند کارهای زشت را در مورد کسانی که ایمان آوردهاند پخش کنند، عذابی دردناک برایشان خواهد بود.»»
🔴با اینحال، این حدیث نیز از همایشان، علیهالسلام، قابل تأمّل است:
🍃«إِذَا كَانَ الْجَوْرُ أَغْلَبَ مِنَ الْحَقِّ لَمْ يَحِلَّ لِأَحَدٍ أَنْ يَظُنَّ بِأَحَدٍ خَيْراً حَتَّى يَعْرِفَ ذَلِكَ مِنْهُ.»
📚الكافي، ج۵، ص۲۹۸
🍃«آنهنگام که جور1⃣ بر حق2⃣ غالب گشت، بر احدی روا نیست که به دیگری گمانِ نیک بَرَد، تا زمانی که آن (نیکی) را در وی بیابد.»
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1⃣«جور»: انحراف از طریق، خلافِ عدل
2⃣«حق»: صحت و درستی، خلافِ باطل
#امام_کاظم_علیه_السلام #حسن_ظن #حدیث
✅ @hadithona
🕊فقط «علما» و «کفتربازها» بخوانند!🕊
🌿عدهای از اهل کوفه ـ که در میانشان (علمایی مانند) «زرارة بن اعین»، «عبدالله بن بکیر»، «محمد بن مسلم»، «ابو بصیر» و «حُجر بن زائده» نیز بودند ـ به امام صادق علیهالسلام نامهای نوشتند و عرض کردند:
👈«مُفضّل بن عمر» با اراذل و کفتربازان و شرابخواران نشستوبرخواست دارد. شایسته است به او نامهای بنویسید و دستور دهید که با آنان مجالست نکند.»
✍پس امام صادق علیهالسلام نامهای خطاب به مفضّل نوشتند و مُهر و موم کردند. نامه را تحویلشان دادند و دستور فرمودند آن را با دست خود، به دست مفضّل برسانند.
✉️آنان نامه را نزد مفضّل بردند و به او تحویل دادند. مفضل مُهر و مومِ نامه را گشود و آن را خواند. در آن نوشته شده بود:
🍃«بسم الله الرحمن الرحیم، فلانچیزها و بهمانچیزها را بخر!»
🔹و در آن، به مطلبی که اصحاب در مورد مفضل تذکر داده بودند، اشارهای نشده بود.
🔁مفضّل، پس از خواندن نامه، آن را به زراره داد، زراره نیز آن را به محمد بن مسلم داد، تا اینکه میان همه، دستبهدست شد.
🔹آنگاه مفضل گفت: «نظرتان چیست؟»
🔹گفتند: «این، مالی بسیار هنگفت است. باید فکر کنیم و جلسه بگذاریم و ببینیم چه میتوانیم بکنیم. آنوقت نظرمان را اعلام میکنیم.»
☕️خواستند متفرق شوند، که مفضل گفت: «صبحانه را پیش من بمانید.»
🔹آنان را برای صبحانه نگه داشت و از طرفی، همنشینانِ خود(همان کفتربازها) را برای انجام کاری، خواست.
📜وقتی (کفتربازها) آمدند، مفضل نامهی امام صادق علیهالسلام را برایشان خواند و آنان از نزد مفضل رفتند.
💰مفضّل، آن عده (علما) را برای صبحانه نگه داشته بود، که آن جوانمردان برگشتند و هریک به قدر توان خود، حدود هزار یا دوهزار (سکه) آوردند.
🔹قبل از اینکه آن عده(علما) از صبحانه فارغ شوند، دوهزار دینار(سکه طلا) و دهها هزار درهم(سکه نقره) حاضر کردند.
👈آنگاه مفضل به آنان گفت:
«شما مرا امر میکنید که این افراد را از خود طرد کنم. گمان کردهاید که خدای بلندمرتبه به نماز و روزهتان محتاج است؟»
📚رجال الکشي(إختيار معرفة الرجال)، ص۳۲۶
📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1⃣مطلب ذکر شده، هرگز به معنای رد و طعن بر اصحاب بزرگوار امام صادق(ع) نیست. چراکه در زمان اختناقِ خلفای غاصب، شیعیان، به تقیه و پنهانکاری روی آورده بودند و اطلاعات و اخبار، به صورت شفاف و علنی در جریان نبود. به همین خاطر، گاهی اینگونه شایعات و سوء تفاهمات پیش میآمد، که ائمه علیهمالسلام به نحوی آن را مدیریت میکردند؛
🔺گاهی صلاح میدیدند که با تمهیداتی، اصحاب را از اشتباهشان آگاه سازند.(مانند آنچه ذکر شد)
🔺گاهی نیز خود، برای حفظ شاگردانشان از گزند دشمنان، به این اتهامات دامن میزدند. به این ترتیب، حاکمان به این خیال که در صفوف شیعه تفرقه افتاده است، یا با این تصور که فلان شاگرد امام صادق علیهالسلام، دیگر مورد اعتماد ایشان و شیعیان نیست، از قتل و حبس و آزارشان صرف نظر کنند.(مانند ماجرایی که پیشتر در مورد زراره نقل شدهبود)
2⃣آنچه درباره همنشینان مفضل نقل کردهاند، به این شدت و غلظت هم نبوده؛ که راهزن و شرابخوار و بینماز و... بودهاند.
🌿در روایتی دیگر نقل شدهاست که امام صادق علیهالسلام پس از اینکه مفضل را برای شیعیان کوفه تعیین میکنند تا در برابر فتنهی ابوالخطاب(سردستهی غالیان)، مرجع و راهنمایشان باشد، به آنان میفرمایند:
🍃«...بسیاری از آنچه درباره مفضل میگویند بر او وارد نیست؛ اینکه از او و اصحابش بدگویی میکنند و میگویند اصحابش نماز نمیخوانند و نبیذ مینوشند و کفترباز هستند، و راهزنی میکنند و مفضل به چنین افرادی نزدیک میشود!»
📚رجال الکشي(إختيار معرفة الرجال)، ص۳۲۷
#امام_صادق_علیه_السلام #کفترباز #عالم #کبوتر #تقیه
✅ @hadithona
🔴چه شد که یونس به گریه افتاد؟!🔴
🌿جعفر بن عیسی بن عُبید، نقل میکند:
🔹(با جمعی از شیعیان) نزد امام رضا (علیهالسلام) بودیم و «یونس بن عبدالرحمن» نیز با ما بود. همانموقع عدهای از اهل بصره اجازه ورود خواستند.
🔸امام به یونس اشاره کرد که داخل اطاقی که با پرده پوشیده شده بود، برود و تا وقتی اجازه نفرمودهاند، حرکتی نکند.
🔹سپس اهالی بصره وارد شدند و در مورد یونس، بسیار حرفها زدند و بدگوییها کردند. اما امام به زمین مینگریست و هیچ نمیگفت، تاوقتیکه آنان بلند شدند و خداحافظی کردند و رفتند.
🔸آنگاه حضرت به یونس اجازه داد که (از اطاق) خارج شود.
🔹یونس درحالیکه گریه میکرد، (از اطاق) خارج شد و گفت: «خداوند مرا فدای شما گرداند! من از این مذهب دفاع میکنم و حال و وضعم، در میان یارانم چنین است!»
🔶حضرت فرمودند:
🔸«ای یونس! وقتی امامت از تو راضی است، چه ضرری به تو میرسد؟
🔸ای یونس! با مردم در مورد چیزهایی که میتوانند بفهمند، سخن بگو، و سخنانی را که نمیتوانند بفهمند، با آنان در میان مگذار.
🔸ای یونس! اگر در دست راستت، گوهری گرانبها باشد و مردم بگویند پشکل است، آیا ضرری به تو میرسد؟ یا اگر در آن پشکلی باشد و مردم بگویند گوهر است، آیا نفعی برایت دارد؟»
🔹عرض کرد: «خیر»
🔸حضرت فرمود: «تو نیز چنین هستی، حال که در راه صحیح هستی و امامت از تو راضی است، حرف مردم ضرری به تو نمیرساند.»
📚رجالالكشي، ص۴۸۷
📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1⃣«یونس بن عبدالرحمن»، از برجستهترین اصحاب امام صادق، امام کاظم و امام رضا علیهمالسلام بودهاست. وی پس از وفات امام کاظم علیهالسلام، پیشنهاد کلان مالی سران فتنهی وقف را رد میکند و به امام رضا علیهالسلام وفادار میماند. همچنین با روشنگریهای خود، عدهی بسیاری از فریبخوردگان را نیز نجات میدهد. امام رضا علیهالسلام او را سلمان زمان خویش نامیدند و بهعنوان وکیل خاص خود (در امور مالی) و نیز مرجع رفع مشکلات و اختلافات علمی و اعتقادی اصحاب و بزرگان شیعه معرفی فرمودند.
2⃣از آنجا که سطح فهم و معرفت یونس، از دیگر اصحاب بالاتر بود، از مخزن حکمت اهل بیت علیهمالسلام، گوهرهایی در دست داشت، که دیگران از درک آنها عاجز بودند و در مقطعی به دشمنی با وی برخواستند.
3⃣سکوت امام در قبال بدگوییها از یونس، نیز قابل تأمل است. پیشتر، در احادیثی که در مورد زراره ذکر شد، اشاره گشت که ائمه علیهمالسلام، برای حفظ مذهب، گاه اختلافات را دامن میزدند و گاه میان اصحاب ایجاد اختلاف میکردند، تا دشمن به چشم تشکلی منسجم و مخاطرهآمیز به شیعه نگاه نکند و عزم متلاشی کردن آن را ننماید.
#امام_رضا_علیه_السلام #تقیه #امامت #اختلاف_شیعیان #اختلاف_اصحاب #شیعه #رضایت_امام
✅ @hadithona
💠علت تضرع و ترس اهل بیت در برابر خداوند چیست؟💠
🔺گاهی انسان با مطالعه برخی ادعیه و مناجاتهای اهلبیت (علیهمالسلام) مشاهده میکند که ایشان علاوه بر اینکه شکرکننده و حمدکننده پروردگارشان هستند، اما از طرفی تضرّعهای عجیب و غریبی به درگاه خداوند دارند و از آتش و عذاب پروردگار به شدت اظهار ترس و نگرانی میکنند.
🔺آیا ایشان – نعوذ بالله – قصورات و تقصیراتی دارند؟ آیا تعارف و شکستهنفسی میکنند؟ آیا میخواهند به این ترتیب به ما آموزش دهند که چگونه با پروردگارمان مناجات کنیم؟
❓داستان چیست؟
🔷از بزنطی نقل شده است که گفت:
🔹به امام رضا (علیهالسلام) چیزی (از مشکلاتم) عرض کردم.
🔶حضرت فرمودند:
🔸«صبوری کن! من امیدوارم خداوند کارت را درست کند، إنشاءالله.»
🔷سپس فرمودند:
🔹«آن امور مؤمن که خداوند در دنیا به تأخیر میاندازد (تا در آخرت برایش جبران کند)، برای او بهتر است از آنچه در همین دنیا اجابت میکند.»
🔶بعد حضرت دنیا را کوچک شمردند و فرمودند:
🔸«مگر این دنیا چیست؟»
🔶آنگاه فرمودند:
🔸«بهراستی کسی که نعمتی دارد، در معرض خطر است؛ چراکه حقوق خداوند بهخاطر نعمتی که به او داده، بر او واجب میگردد.
👈به خدا قسم، نعمتهایی از جانب خداوند (عزّوجلّ) بر من ارزانی شده که من همواره در نگرانی هستم – (در این حین) حضرت دستشان را (به نشانه ترس) تکان میدادند – (این نگرانی ادامه دارد) تا زمانی که حقوقی که بهواسطه نعمتهای الهی بر من واجب است، از گردنم ساقط شود.»
🔷بزنطی گوید: عرض کردم:
🔹فدایتان شوم! شما با این قدر و منزلت، چنین میترسید؟!
🔶حضرت فرمودند:
🔸«بله و من (البته) پروردگارم را بهخاطر منتی که بر من نهاده است، حمد میکنم.»
📚الكافي، ج۳، ص۵۰۲
📝پانوشتــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔺خداوند نعمتهایش را به طور مساوی میان بندگانش تقسیم نمیکند. بههمینخاطر توقعی که در قبال این نعمتها از بندگانش دارد و مسؤولیتی که بندگانش در قبال نعمتها دارند، مساوی نیست.
🔺هرکه نعمت بیشتری دارد، مسؤولیتش بیشتر است؛ یعنی باید پاسخگو باشد از این نعمتها چگونه استفاده کرده است و چهقدر بهره برده است.
🔺وقتی پدری به یک پسرش دهمیلیون و به پسر دیگرش صدمیلیون پول دهد تا یک سال با این سرمایه کار کنند و سود کسب کنند، مسلماً در آخر سال از کسی که سرمایه بیشتری داشته، توقع سود بیشتری دارد، تا کسی که سرمایهاش کمتر بوده.
🔺اهلبیت (علیهمالسلام) که داراییشان بیش از بقیه است، مسؤولیتشان نیز در قبال این داراییها بیش از دیگران است.
به این توضیح، ترس فوقالعاده ایشان از خداوند، گریهها و تضرعهایشان به درگاه الهی و نیز شکر و حمد و ثنای فوقالعادهشان نسبت به پروردگار، معنا مییابد.
🔺مسلم است؛ این حضرات که بندگان برگزیده پروردگار هستند، از تقصیرات و قصورات دور هستند، اما چون مانند همه انسانها اختیار دارند و در معرض خطا هستند، همواره در این نگرانی قرار دارند.
🔺اساساً اگر با این نگرانیها همراه نباشند، شاید میشد به معصوم بودنشان شک کرد!
#امام_رضا_علیه_السلام #نعمت #مسؤولیت #دنیا #آخرت #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
📜متن عربی حدیث:
🌿...عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ: ذَكَرْتُ لِلرِّضَا ع شَيْئاً فَقَالَ: «اصْبِرْ فَإِنِّي أَرْجُو أَنْ يَصْنَعَ اللَّهُ لَكَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.» ثُمَّ قَالَ: «فَوَ اللَّهِ مَا أَخَّرَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِ مِنْ هَذِهِ الدُّنْيَا خَيْرٌ لَهُ مِمَّا عَجَّلَ لَهُ فِيهَا.» ثُمَّ صَغَّرَ الدُّنْيَا وَ قَالَ: «أَيُّ شَيْءٍ هِيَ؟» ثُمَّ قَالَ: «إِنَّ صَاحِبَ النِّعْمَةِ عَلَى خَطَرٍ إِنَّهُ يَجِبُ عَلَيْهِ حُقُوقُ اللَّهِ فِيهَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ لَتَكُونُ عَلَيَّ النِّعَمُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَا أَزَالُ مِنْهَا عَلَى وَجَلٍ وَ حَرَّكَ يَدَهُ حَتَّى أَخْرُجَ مِنَ الْحُقُوقِ الَّتِي تَجِبُ لِلَّهِ عَلَيَّ فِيهَا.» فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ أَنْتَ فِي قَدْرِكَ تَخَافُ هَذَا؟! قَالَ: «نَعَمْ فَأَحْمَدُ رَبِّي عَلَى مَا مَنَّ بِهِ عَلَيَّ.»
📚الكافي، ج۳، ص۵۰۲
💠 کانال «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
👌اگر چنین کنید، تضمین میکنم فقیر نمیشوید!👌
🌿از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است که میفرمودند:
🍃«ضَمِنْتُ لِمَنِ اقْتَصَدَ أَنْ لَا يَفْتَقِرَ.»
📚الکافي، ج۴، ص۵۳
🍃«ضمانت میکنم کسی را که میانهروی میکند؛ فقیر نمیشود.»
♦️میانهروی در خرج کردن، فقط به معنای «ولخرجی نکردن» نیست، بلکه رفتاری است میان افراط (ولخرجی) و تفریط (خساست). پس همانطور که بیحساب خرج کردن موجب فقیر شدن است، خرج نکردن (از روی «خساست» یا «ترس از فقر» یا...) هم موجب فقر است!
🌿مؤید برای این ادعا، این حدیث از امام صادق (علیهالسلام) است:
🍃«إِنَّ السَّرَفَ يُورِثُ الْفَقْرَ وَ إِنَّ الْقَصْدَ يُورِثُ الْغِنَى.»
📚الکافي، ج۴، ص۵۳
🍃«بهراستی که اسراف؛ موجب فقر میشود و میانهروی؛ موجب بینیازی.»
♦️ توضیح آنکه: اسراف در عربی، به خلاف معنایش در فارسی، فقط به معنای ولخرجی و زیادهروی نیست، بلکه هم افراط را شامل میشود و هم تفریط را. پس هم ولخرجی موجب فقر است و هم خساست و خرج نکردن.
👈در این میان، این «میانهروی» است، که موجب بینیازی است.
#امام_صادق_علیه_السلام #فقر #میانه_روی #اعتدال #ولخرجی #اسراف #خساست #بخل #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💞روزهداری که هزار فرشته صورتش را مینوازند
🌿...عَنْ يُونُسَ بْنِ ظَبْيَانَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع:
🍃«مَنْ صَامَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْماً فِي شِدَّةِ الْحَرِّ فَأَصَابَهُ ظَمَأٌ وَكَّلَ اللَّهُ بِهِ أَلْفَ مَلَكٍ يَمْسَحُونَ وَجْهَهُ وَ يُبَشِّرُونَهُ حَتَّى إِذَا أَفْطَرَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ مَا أَطْيَبَ رِيحَكَ وَ رَوْحَكَ! مَلَائِكَتِي اشْهَدُوا أَنِّي قَدْ غَفَرْتُ لَهُ.»
📚الكافي، ج۴، ص۶۴
🌿از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🍃«هرکس در روزِ گرمی برای خداوند (عزّوجلّ) روزه بگیرد و دچار تشنگی شود،
👈خداوند هزار فرشته بر او میگمارد تا صورتش را نوازش کنند و به او مژده دهند، تازمانیکه افطار کند، خداوند (عزّوجلّ) به او میفرماید:
🔅چه بوی خوش و روح دلپذیری داری!
🔅ای فرشتگان من! شاهد باشید که من او را آمرزیدم.»
#امام_صادق_علیه_السلام #روزه #تشنگی #فرشته #ثواب #پاداش #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
😴حتی خواب روزهدار هم عبادت است، بهشرطیکه...
🔷شنیدهایم که خواب روزهدار هم عبادت است.
🔹به عنوان مثال:
🌿...عَنْ مَسْعَدَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
🍃«نَوْمُ الصَّائِمِ عِبَادَةٌ وَ نَفَسُهُ تَسْبِيحٌ.»
📚الكافي، ج۴، ص۶۴
🌿از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🍃«خواب روزهدار عبادت و نفس کشیدنش تسبیح است.»
🔷اما آیا برای هر روزهداری؟
🔹به حدیث زیر توجه کنید:
🌿...عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ طَلْحَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
🍃«الصَّائِمُ فِي عِبَادَةٍ وَ إِنْ كَانَ عَلَى فِرَاشِهِ مَا لَمْ يَغْتَبْ مُسْلِماً.»
📚الكافي، ج۴، ص۶۴
🌿امام صادق از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) نقل فرمودهاند:
🍃«روزهدار (در هر حال) در عبادت است، حتی وقتی در رختخوابش است، (البته) تازمانیکه غیبت مسلمانی را نکرده باشد.»
#امام_صادق_علیه_السلام #روزه #خواب #ثواب #پاداش #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
👀وقتی روزهدار چشمش به کسی بیفتد که چیزی میخورد...🍲
🌿عَنِ السَّمَّانِ الْأَرْمَنِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
🍃«إِذَا رَأَى الصَّائِمُ قَوْماً يَأْكُلُونَ أَوْ رَجُلًا يَأْكُلُ سَبَّحَتْ كُلُّ شَعْرَةٍ مِنْهُ.»
📚الكافي، ج۴، ص۶۵
🌿از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است که فرمودند:
🍃«هرگاه روزهدار گروهی یا شخصی را ببیند که (چیزی) میخورند، تمام موهایش از جانب او تسبیح میگویند.»
#امام_صادق_علیه_السلام #روزه #ثواب #پاداش #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
🌙حتی احترام نام ماه رمضان را نیز حفظ کنید🌙
🌿...عَنْ غِيَاثِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ:
🍃«لَا تَقُولُوا رَمَضَانَ وَ لَكِنْ قُولُوا شَهْرُ رَمَضانَ فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ مَا رَمَضَانُ.»
📚الكافي، ج۴، ص۶۹
🌿از امام صادق از پدرشان از امیر مؤمنان (علیهمالسلام) نقل شده است:
🍃«نگویید "رمضان"، بلکه بگویید "ماه رمضان"؛ که شما نمیدانید رمضان چه ماهی است!»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿...عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: كُنَّا عِنْدَهُ ثَمَانِيَةَ رِجَالٍ فَذَكَرْنَا رَمَضَانَ فَقَالَ:
🍃«لَا تَقُولُوا هَذَا رَمَضَانُ وَ لَا ذَهَبَ رَمَضَانُ وَ لَا جَاءَ رَمَضَانُ فَإِنَّ رَمَضَانَ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَا يَجِيءُ وَ لَا يَذْهَبُ وَ إِنَّمَا يَجِيءُ وَ يَذْهَبُ الزَّائِلُ وَ لَكِنْ قُولُوا شَهْرُ رَمَضانَ فَإِنَّ الشَّهْرَ مُضَافٌ إِلَى الِاسْمِ وَ الِاسْمُ اسْمُ اللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ وَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ جَعَلَهُ مَثَلًا وَ عِيداً.»
📚الكافي، ج۴، ص۶۹
🌿از سعد بن طَریف نقل شده است: ما - هشتاد نفر مرد - نزد امام باقر (علیهالسلام) بودیم که ذکر "رمضان" به میان آمد.
🔶حضرت فرمودند:
🔸«نگویید "الآن رمضان است"، "رمضان رفت"، "رمضان آمد"؛
👌چراکه رمضان یکی از نامهای خداوند (عزّوجلّ) است که نه میآید و نه میرود. این فقط چیزهای نابودشدنی هستند که میآیند و میروند.
👈بلکه بگویید "ماه رمضان"؛ چراکه "ماه" مضاف به اسم است و اسم، اسم خداوند (عزّذکره) است.
🔸این ماه، ماهی است که قرآن در آن نازل شده است و خداوند آن را مَثَل و عید قرار داده است.»
#امام_علی_علیه_السلام #امام_باقر_علیه_السلام #ماه_رمضان #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
⛓شما، در این شبها، چند برده آزاد کردهاید؟⛓
🌿از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🍃«(روزی) سَدیر بن حُکیم در ماه رمضان نزد پدرم (امام باقر علیهالسلام) آمد.
🔶ایشان فرمودند:
🔸«ای سدیر! میدانی این شبها، چه شبهایی است؟»
🔷سدیر عرض کرد:
🔹بله، پدرم به فدایتان! این شبها، شبهای ماه رمضان است. چطور مگر؟
🔶حضرت به او فرمودند:
🔸«آیا میتوانی در هر شب از این شبها، ده برده از فرزندان اسماعیل آزاد کنی؟»
🔷سدیر به ایشان عرض کرد:
🔹پدر و مادرم به فدایتان! آنقدر مال ندارم که بتوانم چنین کنم.
🔶امام باقر (علیهالسلام) همینطور (سؤالشان را تکرار کردند و از تعداد بردهها) کم کردند تا به «یک برده در هر شب» رسیدند.
🔷سدیر گفت:
🔹یک برده را هم نمیتوانم آزاد کنم.
🔶حضرت به او فرمودند:
🔸«آیا نمیتوانی در هر شب (از ماه رمضان) یک مرد مسلمان را افطار دهی؟»
🔷عرض کرد:
🔹بله و (میتوانم هرشب) ده نفر (را افطار دهم.)
🔶پدرم به سدیر فرمودند:
🔸«منظورم همین بود، ای سدیر!
👌بهراستی اینکه برادر مسلمانت را افطار دهی، با آزاد کردن یک برده از فرزندان اسماعیل برابری میکند.»»
📚الكافي، ج۴، ص۶۸
#امام_باقر_علیه_السلام #امام_صادق_علیه_السلام #ماه_رمضان #افطاری #اطعام #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
📜متن عربی حدیث:
🌿...عَنْ مَسْعَدَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: «دَخَلَ سَدِيرٌ عَلَى أَبِي ع فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَقَالَ يَا سَدِيرُ هَلْ تَدْرِي أَيُّ اللَّيَالِي هَذِهِ فَقَالَ نَعَمْ فِدَاكَ أَبِي هَذِهِ لَيَالِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَمَا ذَاكَ فَقَالَ لَهُ أَ تَقْدِرُ عَلَى أَنْ تُعْتِقَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ هَذِهِ اللَّيَالِي عَشْرَ رَقَبَاتٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ فَقَالَ لَهُ سَدِيرٌ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي لَا يَبْلُغُ مَالِي ذَاكَ فَمَا زَالَ يَنْقُصُ حَتَّى بَلَغَ بِهِ رَقَبَةً وَاحِدَةً فِي كُلِّ ذَلِكَ يَقُولُ لَا أَقْدِرُ عَلَيْهِ فَقَالَ لَهُ فَمَا تَقْدِرُ أَنْ تُفَطِّرَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ رَجُلًا مُسْلِماً فَقَالَ لَهُ بَلَى وَ عَشَرَةً فَقَالَ لَهُ أَبِي ع فَذَاكَ الَّذِي أَرَدْتُ يَا سَدِيرُ إِنَّ إِفْطَارَكَ أَخَاكَ الْمُسْلِمَ يَعْدِلُ رَقَبَةً مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ ع.»
📚الكافي، ج۴، ص۶۸
💠 کـانـال «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠سنت جالب امام سجاد در ایام روزهداریشان💠
🌿...عَنْ حَمْزَةَ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
🍃«كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع إِذَا كَانَ الْيَوْمُ الَّذِي يَصُومُ فِيهِ أَمَرَ بِشَاةٍ فَتُذْبَحُ وَ تُقْطَعُ أَعْضَاءً وَ تُطْبَخُ فَإِذَا كَانَ عِنْدَ الْمَسَاءِ أَكَبَّ عَلَى الْقُدُورِ حَتَّى يَجِدَ رِيحَ الْمَرَقِ وَ هُوَ صَائِمٌ ثُمَّ يَقُولُ هَاتُوا الْقِصَاعَ اغْرِفُوا لآِلِ فُلَانٍ وَ اغْرِفُوا لآِلِ فُلَانٍ ثُمَّ يُؤْتَى بِخُبْزٍ وَ تَمْرٍ فَيَكُونُ ذَلِكَ عَشَاءَهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ.»
📚الكافي، ج۴، ص۶۸
🌿از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🍃«امام علی بن حسین (سجاد علیهالسلام)، وقتی روزی که در آن روزه میگرفتند، فرا میرسید، دستور میدادند گوسفندی ذبح کنند و اعضایش را جدا کنند و بپزند.
🔸وقتی عصر میشد، در دیگها خم میشدند تا بوی آبگوشت را استشمام کنند، در حالی که خودشان روزه بودند.
🔶سپس میفرمودند:
🔸«ظروف غذا را بیاورید، برای فلانخانواده و فلان خانواده غذا بکشید (و برایشان ببرید.)»
🔸سپس برایشان نان و خرما میآوردند و شام خودشان همین بود.
🔸درود خداوند بر ایشان پدرانشان باد.»
#امام_سجاد_علیه_السلام #روزه #افطاری #اطعام #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠اول افطار کنیم یا نماز بخوانیم؟💠
🌿...عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سُئِلَ عَنِ الْإِفْطَارِ قَبْلَ الصَّلَاةِ أَوْ بَعْدَهَا قَالَ: «إِنْ كَانَ مَعَهُ قَوْمٌ يَخْشَى أَنْ يَحْبِسَهُمْ عَنْ عَشَائِهِمْ فَلْيُفْطِرْ مَعَهُمْ وَ إِنْ كَانَ غَيْرُ ذَلِكَ فَلْيُصَلِّ وَ لْيُفْطِرْ.»
📚الكافي، ج۴، ص۱۰۱
🔷عبیدالله بن علی حلبی گوید: از امام صادق سؤال شد:
🔹(روزهدار) قبل از نماز (مغرب) افطار کند یا بعد از آن؟
🔶حضرت فرمودند:
🔸«اگر با جمعی باشد که بترسد آنها را از خوردن شام باز دارد، در اینصورت با آنها افطار کند، در غیراینصورت، نماز بخواند و (بعد) افطار کند.»
📝پانوشتــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔺در بعضی جمعهای خانوادگی یا دوستانه، بعضی افراد چون مورد احترام بقیه هستند یا میزبان هستند یا مسؤول آماده کردن افطاری هستند یا به هر دلیلی، تا وقتی افطار نکنند، دیگران نیز افطار نمیکنند.
🔺این افراد هرچند ممکن است دوست داشته باشند نماز مغربشان را اول وقت بخوانند، اما برای رعایت حال دیگر روزهداران، باید اول با آنها افطار کنند، بعد نماز بخوانند.
#امام_صادق_علیه_السلام #افطاری #نماز #مراعات_دیگران #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
🔴کرور کرور بخشیده میشوند، حتی روزهخوارها را‼️
🌿...عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ:
🍃«إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ عُتَقَاءَ وَ طُلَقَاءَ مِنَ النَّارِ إِلَّا مَنْ أَفْطَرَ عَلَى مُسْكِرٍ فَإِذَا كَانَ فِي آخِرِ لَيْلَةٍ مِنْهُ أَعْتَقَ فِيهَا مِثْلَ مَا أَعْتَقَ فِي جَمِيعِهِ.»
📚الكافي، ج۴، ص۶۸
🌿از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است که فرمودند:
🍃«خداوند (عزّوجلّ) در هر شب از ماه رمضان آزادشدگان و رهاشدگانی از آتش دارد؛
✋بهجز کسی که روزهاش را با چیز مستکنندهای افطار کرده باشد.
👈و آنگاه که آخرین شب ماه رمضان فرا رسد، در آن شب بهتعدادی که در تمام این ماه (از آتش) رها شدهاند، رها خواهند شد.»
📝پانوشتــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1⃣بله، فقط روزهخوارانی که با چیز مستکنندهای افطار کنند، مشمول مغفرت خدا در این ماه نمیشوند. پس حتی مسلمانانی که در این ماه روزهخواری هم کردهاند، اگر توبه کنند، ممکن است مشمول بخشش پروردگار کریم باشند.
2⃣و چهقدر این عمل نزد خداوند زشت و نابخشودنی است؛ شرابخواری. نعوذ بالله.
#امام_صادق_علیه_السلام #روزه #مغفرت #آمرزش #شراب #مستی #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠چرا امام صادق روزه آخرین روز ماه رمضان را خوردند؟💠
🌿...عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
🍃«دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْعَبَّاسِ بِالْحِيرَةِ فَقَالَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ مَا تَقُولُ فِي الصِّيَامِ الْيَوْمَ فَقُلْتُ ذَاكَ إِلَى الْإِمَامِ إِنْ صُمْتَ صُمْنَا وَ إِنْ أَفْطَرْتَ أَفْطَرْنَا فَقَالَ يَا غُلَامُ عَلَيَّ بِالْمَائِدَةِ فَأَكَلْتُ مَعَهُ وَ أَنَا أَعْلَمُ وَ اللَّهِ أَنَّهُ يَوْمٌ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَكَانَ إِفْطَارِي يَوْماً وَ قَضَاؤُهُ أَيْسَرَ عَلَيَّ مِنْ أَنْ يُضْرَبَ عُنُقِي وَ لَا يُعْبَدَ اللَّهُ.»
📚الكافي، ج۴، ص۸۳
🌿از امام صادق (علیهالسلام) نقل شدهاست که فرمودند:
🍃«نزد ابوالعباس سفّاح1⃣ در حیره2⃣ رفتم.
🔹(به من) گفت: ای اباعبدالله!3⃣ نظرت درباره روزهی امروز چیست؟4⃣
🔸گفتم: این امر به امام (پیشوای مسلمانان) مربوط است؛ اگر روزه بگیری، من هم روزه میگیرم، اگر افطار کنی، من هم افطار میکنم!
🔹(به غلامش) گفت: ای غلام! سفره را برایم پهن کن.
🍃پس من هم با او غذا خوردم، درحالیکه ـ به خدا قسم ـ میدانستم که آن روز، یکی از روزهای ماه رمضان است. اما اینکه روزهی یک روز را بخورم و (بعداً) قضایش را بهجا آورم، برایم آسانتر بود از اینکه گردنم زدهشود و خداوند عبادت نشود.»5⃣
📝پاورقیــــــــــــــــــــــــــــــ
1⃣ابوالعباس عبداللهبنمحمد سفّاح: اولین خلیفه عباسی.
2⃣حیره: شهری اطراف کوفه. (لازم به توضیح است که امام صادق (علیهالسلام) در ابتدای خلافت بنی عباس، که پایتخت خود را کوفه قرار دادهبودند، حدود دو سال ساکن شهر کوفه شدند و در این مدت به پرورش شاگرد و نشر علوم و معارف پرداختند.)
3⃣ابوعبدالله: کنیه امام صادق (علیهالسلام).
4⃣احتمالاً در مورد آن روز تردید بودهاست که آیا آخرین روز ماه مبارک رمضان است یا اولین روز ماه شوال.
5⃣اشاره حضرت به این مسئله است که اگر در آن مقطع کشته میشدند، امکان حفظ اسلام ناب و پرورش انسانهایی که خداوند را عبادت کنند، نبود.
#امام_صادق_علیه_السلام
#تقیه #حفظ_اسلام #عبادت #بنی_عباس #ابوالعباس_سفاح #شهر_حیره #شهر_کوفه
✅ جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهل بیت ﴿علیهمالسلام﴾ در کانال «حـدیـثـنـا»:
✅ @hadithona
🍃وقتی در حیرتِ «نبودن امام» بهسرمیبریم، تکلیف چیست؟🍃
♦️احتمالاً ماجرای پاسخ امام زمان (عجلاللهفرج) در آن توقیع معروف را شنیدهاید:
🔷اسحاق بن یعقوب گوید:
🔹از محمد بن عثمان عَمری (دومین نائب خاص امام زمان (عجلاللهتعالیفرجه) در دوران غیبت صغری) خواستم تا از طرف من نامهای را که در آن چند مسأله که برایم مشکل بود را پرسیده بودم، به امام برساند.
🔶(وقتی پاسخ نامه رسید،) در نامهی مهرومومشدهای که به خط سرورمان صاحبالزمان (عجلاللهتعالیفرجه) بود، چنین نوشته شده بود:
🔸«...وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ...»
📚كمالالدينوتمامالنعمة، ج۲، ص۴۸۴
🔸«...و اما در مورد پیشآمدهای تازهرخداده، به راویانِ حدیثِ1⃣ ما (اهلبیت) رجوع کنید؛ چراکه آنها حجتِ ما بر شما هستند و ما حجت خدا بر آنها...2⃣»3⃣
♦️این نگرانی در زمان امام صادق (علیهالسلام) نیز بودهاست.
🔺حضرت در پاسخ به سؤالی در این رابطه، با ارجاع به آیهای از قرآن کریم، در مورد کسانی که باید مرجع مردم در وقایع روز باشند، توضیح بیشتری دادهاند و مسأله را روشنتر نمودهاند:
🔷یعقوب بن شعیب گوید:
🔹به امام صادق (علیهالسلام) عرض کردم: هرگاه اتفاقی برای امام افتاد، مردم چه کنند؟
🔶حضرت فرمودند:
🔸«مگر این سخن خداوند (عزّوجلّ) در چه موردی است؟ که:
🔆«فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»4⃣
🔅«پس چرا از هر دستهای از مؤمنان، جمعیشان رنج سفر نمیکشند تا در دین تفقّه5⃣ کنند و آنگاه که به قوم خود بازگشتند، قومشان را بیم دهند تا شاید (به سبب آگاهی از دین، از نافرمانیِ خداوند) بپرهیزند»6⃣
🔶(سپس) حضرت فرمودند:
🔸«آنها (کسانی که برای تفقّه در دین رنج سفر کشیدهاند) تازمانیکه در طلبِ (علمآموزی و تفقّه) هستند، معذورند و کسانی که (در سرزمین خود ماندهاند و) انتظار سفرکردگان را میکشند نیز تازمانیکه یارانشان به سویشان باز نگشتهاند، معذور خواهند بود.»
📚الكافي، ج۱، ص۳۷۸
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1⃣راویان حدیث در عصر ائمه (علیهمالسلام) عالمان دینیِ زمانهشان بودهاند؛ کسانی که با روش صحیح به اخذ و نقل و تصفیه احادیث میپرداختند، با اصول و قواعد آشنا بودند و احادیث صحیح را از احادیث جعلی تشخیص میدادند، کتابها، نسخهها و راویان را میشناختند و در میان احادیث، به فهم مقصود اهلبیت همت میگماردند.
2⃣یعنی شما اگر سخنان آنها را بپذیرید و عمل کنید، نزد ما معذور خواهید بود و آنها نیز اگر سخنان ما را بپذیرند و عمل کنند، نزد خداوند معذور خواهند بود.
3⃣این حدیث، از ادله نقلی اثبات «ولایت فقیه» شمرده میشود.
4⃣سوره توبه، آیه۱۲۲.
5⃣تفقّه؛ یعنی فهمِ عمیقِ حاصل از تأمل و تفکر.
6⃣این آیه (که به آیه «نَفْر» معروف است)، از دلایل تأسیس حوزههای علمیه و هجرت طلاب برای کسب علوم دینی و تفقه در دین شمرده میشود.
#امام_صادق_علیه_السلام #امام_زمان_عجل_الله #فقه #تفقه #فقاهت #اجتهاد #امامت #ولایت #ولایت_فقیه #مرجعیت #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
📜متن عربی احادیث:
🌿...عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ يَعْقُوبَ قَالَ: سَأَلْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عُثْمَانَ الْعَمْرِيَّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنْ يُوصِلَ لِي كِتَاباً قَدْ سَأَلْتُ فِيهِ عَنْ مَسَائِلَ أَشْكَلَتْ عَلَيَّ فَوَرَدَتْ فِي التَّوْقِيعِ بِخَطِّ مَوْلَانَا صَاحِبِ الزَّمَانِ ع: «...وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ...»
📚كمالالدينوتمامالنعمة، ج۲، ص۴۸۴
🌿...عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ شُعَيْبٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع: إِذَا حَدَثَ عَلَى الْإِمَامِ حَدَثٌ كَيْفَ يَصْنَعُ النَّاسُ؟ قَالَ: «أَيْنَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»» قَالَ: «هُمْ فِي عُذْرٍ مَا دَامُوا فِي الطَّلَبِ وَ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ يَنْتَظِرُونَهُمْ فِي عُذْرٍ حَتَّى يَرْجِعَ إِلَيْهِمْ أَصْحَابُهُمْ.»
📚الكافي، ج۱، ص۳۷۸
💠 کـانـال «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona